- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 345
No nyt ymmärrän. Tuo on ihan normaalia, että kapeampi rengas kääntyy pienemmällä voimalla. Samoin on normaalia, että talvirengas kääntyy pienemmällä voimalla kuin vastaavan koon kesärengas.Pienemmillä kapeammilla talvinakeilla se kääntyy jyrkemmin, siis saman kerran kun kääntää rattia, niin tuntuu pikkunakit ”nappaavan kiinni” ja nykäisee kääntymisen suuntaan hitaissa vauhdeissa. Ihan sama käytös riippumatta onko kitkat vai nastat. Ohjaus tuntuu ylitehostetulta. Reilummalla kuormituksella alkaa sitten kitkat sortua alle.
Äitini ajaa yleensä C-Mersulla ja harvoin Miillä. Muutama päivä sitten hän vetäisi Miillä risteyksessä takapyörällä kanttarin yli (onneksi matalan ja onneksi on 70-sarjan pullarenkaat). Siinä oli miehillä pähkäilemistä, että miten ihmeessä lyhyemmällä autolla onnistuu leikkaamaan liian sisäkurviin. Tultiin siihen tulokseen, että Mersun raskaalla ohjauksella vanhan naisihmisen pitää aloittaa voiman kohdistaminen rattiin hyvissä ajoin. Nyt alla olikin keveämpiohjauksinen Mii, jossa vielä oli alla juuri alle vaihdetut kitkat, jotka kevensivät entisestään. Kuskin ennakointia ei olisi noin kevyellä ohjauksella tarvittu.
Et edelleenkään voi päätellä mitään 14"-kesärenkaiden sopivuudesta Miihin 14"-talvirenkaiden aiheuttaman ylikeveyden perusteella.
P.S. Nettiauton viidestä myynnissä olevasta Mii Electricistä 5/5 ovat Plus-mallia. Käytettävyyspaketti puuttuu 4/5. Suomalaiset ihmiset ovat aika pihejä autokaupoilla. Sen yhden ainoan, johon oli raaskittu ruksia tuo edullinen paketti (71,84 €), hintapyyntö oli 19 500 € ja kilometrejä 19 tkm.