Yleistä keskustelua sähköautoista

Pienemmillä kapeammilla talvinakeilla se kääntyy jyrkemmin, siis saman kerran kun kääntää rattia, niin tuntuu pikkunakit ”nappaavan kiinni” ja nykäisee kääntymisen suuntaan hitaissa vauhdeissa. Ihan sama käytös riippumatta onko kitkat vai nastat. Ohjaus tuntuu ylitehostetulta. Reilummalla kuormituksella alkaa sitten kitkat sortua alle.
No nyt ymmärrän. Tuo on ihan normaalia, että kapeampi rengas kääntyy pienemmällä voimalla. Samoin on normaalia, että talvirengas kääntyy pienemmällä voimalla kuin vastaavan koon kesärengas.

Äitini ajaa yleensä C-Mersulla ja harvoin Miillä. Muutama päivä sitten hän vetäisi Miillä risteyksessä takapyörällä kanttarin yli (onneksi matalan ja onneksi on 70-sarjan pullarenkaat). Siinä oli miehillä pähkäilemistä, että miten ihmeessä lyhyemmällä autolla onnistuu leikkaamaan liian sisäkurviin. Tultiin siihen tulokseen, että Mersun raskaalla ohjauksella vanhan naisihmisen pitää aloittaa voiman kohdistaminen rattiin hyvissä ajoin. Nyt alla olikin keveämpiohjauksinen Mii, jossa vielä oli alla juuri alle vaihdetut kitkat, jotka kevensivät entisestään. Kuskin ennakointia ei olisi noin kevyellä ohjauksella tarvittu.

Et edelleenkään voi päätellä mitään 14"-kesärenkaiden sopivuudesta Miihin 14"-talvirenkaiden aiheuttaman ylikeveyden perusteella.


P.S. Nettiauton viidestä myynnissä olevasta Mii Electricistä 5/5 ovat Plus-mallia. Käytettävyyspaketti puuttuu 4/5. Suomalaiset ihmiset ovat aika pihejä autokaupoilla. Sen yhden ainoan, johon oli raaskittu ruksia tuo edullinen paketti (71,84 €), hintapyyntö oli 19 500 € ja kilometrejä 19 tkm.
 
No en mä edelleenkään voimasta puhunut vaan ratin käännön määrästä suhteessa auton liikkeeseen. Ihan sama mikä 14” nakki siinä on alla. Mut ihan sama, ei ole tämän topikin aihe. Se, että käytettävyyspakettia ei ole mainittu, niin ei tarkoita, että se puuttuu ;)
 
Jatketaan monologia, tänään testissä id3. Ennen noutoa olin skeptinen, mutta jo noutaessa jäi tosi hyvä kuva, eka myyjä joka selitti ominaisuudet, näytti miten jutut toimii, ja oli myyjänä - aiemmat lähinnä antaneet avaimet ja huutaneet moikat. Toi id3 on vissiin se nuhasempi malli, mutta mutulla sanoisin kiihtyvän samaa tahtia kuin mini - mikä olisi aika hassua painon ja speksien valossa. Toki netissä "id3 family" väittää tuossa olevan tehokkaampi 150kw moottori. Jokatapauksessa ajotuntuma on parempi, navi parempi, kontrollit paremmat. Miinusta taas isoista A ja C pilareista, jotka blokkaa näkyvyyttä, taustapeili ei tässä onneksi ollut tiellä. Toinen miinus siitä, että keulaa ei näe - eli vaikeaa ahtaissa tiloissa sohlata. Toki sensoreita on, testikappaleessa kamera toki vain taakse, mutta on se silti kiva nähdä se keula parkkihalleissa. Vaikka itsellä hakusessa pikkuauto, plussaa silti pakko antaa 5 ovesta, takapenkeillä mahtuu istumaan toisin kuin minissä. Kässäriä ei ollut, se meni automaattisesti päälle kun pysähtyi/vaihtoi Plle. Edellisissä autoissa se oli fyysisenä painikkeena. Muutenkin iso osa toiminnoista oli lääpintänäytön takana, toki perus ilmastoinnin lämpötilat liukukytkimissä tämän lisäksi. Myyjä lupasi talvella kantamaa aivan varmasti 250km, näillä keleillä 300km+. Kesällä pitäisi kuulemma päästä 350-400km, mikä alkaa olemaan jo tosi hyvin.
 
Myyjä lupasi talvella kantamaa aivan varmasti 250km, näillä keleillä 300km+. Kesällä pitäisi kuulemma päästä 350-400km, mikä alkaa olemaan jo tosi hyvin.
Hassua että lupaavat mitään kun on ollut niitä riita-asioita näissä. Joku sankari ostaa auton ja ajaa sillä -50asteen pakkasessa kovassa vastatuulessa ylämäkeä ja haastaa autoliikkeen oikeuteen kun pääsi vaan 200km.
 
Hassua että lupaavat mitään kun on ollut niitä riita-asioita näissä. Joku sankari ostaa auton ja ajaa sillä -50asteen pakkasessa kovassa vastatuulessa ylämäkeä ja haastaa autoliikkeen oikeuteen kun pääsi vaan 200km.
Tämä,
Etenkin kun akun saa tehokkaasti tyhjäksi alle 200km matkalla jos pakkasta vaikka se -25. Ajaa 15km , antaa jäähtyä pari tuntia, ajaa taas 15km , antaa jähtyä pari tuntia.

Myyjät ampuu omaan nilkkaan ku lupaavat jotain absoluuttisia minimejä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ABRP antamat latausajat ei valitettavasti toimi täysin oikein. Tuli ajettua Kemi-Äänekoski väli ja latausajat olivat karkeasti ottaen tuplasti pidemmät ja kaksi latausta suuntaansa kuin mitä ABRP kertoi. Ja joo asetuksiin oli syötetty lämpötila (0= astetta). Autona oli ID.4.
 
Niin ABRP antamat latausajat ei valitettavasti toimi täysin oikein. Tuli ajettua Kemi-Äänekoski väli ja latausajat olivat karkeasti ottaen tuplasti pidemmät ja kaksi latausta suuntaansa kuin mitä ABRP kertoi. Ja joo asetuksiin oli syötetty lämpötila (0= astetta). Autona oli ID.4.

Riippunee autosta, Oman teslan kohdalla pitää kutinsa ja menee uusimman latauskäyrän mukaan.

Mutta ei se tiedä varmaan ID4.sen akun lämpötilaa, niin helposti voi heittoa tulla.


Älyääkö ID4 lämmittää akkua enne laturia optimilämpöön ?
 
Tämä,
Etenkin kun akun saa tehokkaasti tyhjäksi alle 200km matkalla jos pakkasta vaikka se -25. Ajaa 15km , antaa jäähtyä pari tuntia, ajaa taas 15km , antaa jähtyä pari tuntia.

Myyjät ampuu omaan nilkkaan ku lupaavat jotain absoluuttisia minimejä.

Parempi noin päin, kyllähän jokainen tyhmä tajuaa että että sen bensa-autonkin saa kuluttamaan 20l/100km jos ajaa ykkösellä rajotinta vasten ylämäkeen. Silti niiden suhteen uskalletaan sanoa kulutusnumeroita.
 
Parempi noin päin, kyllähän jokainen tyhmä tajuaa että että sen bensa-autonkin saa kuluttamaan 20l/100km jos ajaa ykkösellä rajotinta vasten ylämäkeen. Silti niiden suhteen uskalletaan sanoa kulutusnumeroita.


Juu, paras ois ku ilmotettas vaan kulutus -> maantie , kaupunki ja yhdistetty ja minkä kokoinen tankki (eli kapasitetti joka käytössä)


Tällä foorumilla toki se ei ole ongelma, Keskiarvo tekkiläisen ÄO on korkeampi ku normi tallaajan, mutta pentti perus jätkä ei tunnu tajuavan et jos valmistaja lupaa rangea 400km ni se ei välttis toteudu esim vesisateella.

Näitä ihmettelijöitä tulee aina vastaan sähkis keskusteluissa :D
 
Niin, kyllähän hypermailaamalla pääsee vaikka ja kuinka.

En ymmärrä, miksi nämä sähköautojen WLTP-lukemat (ja niistä lasketut ranget) on haluttu ymmärtää niin väärin. Kyllähän jokainen bensalla ajava tajuaa, että kaupunki- ja moottoritieajot antavat eri kulutuksia, kuin tiedoissa ilmoitettu yhdistetty kulutus.

Kuten edellä esitettiin jo kahdesti: ajotapa ratkaisee. Mielestäni ihan fiksua, että valveutunut automyyjä on edes jotenkin osannut arvioida suhteellisia rangeja eri tilanteissa, auttaa varmasti monia. Tietty kaikki luvut kannattaa ottaa vastaan varauksella, mutta sekin selkenee jatkokysymyksillä.
 
Parempi noin päin, kyllähän jokainen tyhmä tajuaa että että sen bensa-autonkin saa kuluttamaan 20l/100km jos ajaa ykkösellä rajotinta vasten ylämäkeen. Silti niiden suhteen uskalletaan sanoa kulutusnumeroita.
Harvemmin kuitenkaan kuulee kenenkään lupaavan mitään absoluuttista kantamaa polttomoottorivehkeistä. Kulutus toki, mutta se on eriasia.
 
Niin, kyllähän hypermailaamalla pääsee vaikka ja kuinka.

En ymmärrä, miksi nämä sähköautojen WLTP-lukemat (ja niistä lasketut ranget) on haluttu ymmärtää niin väärin. Kyllähän jokainen bensalla ajava tajuaa, että kaupunki- ja moottoritieajot antavat eri kulutuksia, kuin tiedoissa ilmoitettu yhdistetty kulutus.

Kuten edellä esitettiin jo kahdesti: ajotapa ratkaisee. Mielestäni ihan fiksua, että valveutunut automyyjä on edes jotenkin osannut arvioida suhteellisia rangeja eri tilanteissa, auttaa varmasti monia. Tietty kaikki luvut kannattaa ottaa vastaan varauksella, mutta sekin selkenee jatkokysymyksillä.

No se on lähteny laukalle ku ei ilmoiteta kulutusta vaan range.
Ei bensaautoille ilmoitella yleensä rangea tms vaan vain kulutukset.

Sähköautoissa sit jostain syystä rangea mainostellaan.

Kansan syvät rivit ei ymmärrä ja tulee syntax error
 
No se on lähteny laukalle ku ei ilmoiteta kulutusta vaan range.
Ei bensaautoille ilmoitella yleensä rangea tms vaan vain kulutukset.

Sähköautoissa sit jostain syystä rangea mainostellaan.

Kansan syvät rivit ei ymmärrä ja tulee syntax error
Polttisautossa range ei kiinnosta koska tankin täyttö on nopeaa. Polttoaine on kallista joten kulutus kiinnostaa.
Sähkiksessä kulutus ei kiinnosta koska sähkö on halpaa. Range kiinnostaa koska lataus on hidasta tai hitaahkoa ja kallista.

Itselleni sähköautot ovat jo tuttuja, samoin ranget ja kulutukset ym. Silti seuraavan auton mietinnässä range-lukemat kiinnostavat koska niistä saa nopeasti käsitystä sopivuuteen itselleni vaikken toki niihin "luotakaan" joka tilanteessa.
 
No se on lähteny laukalle ku ei ilmoiteta kulutusta vaan range.
Ei bensaautoille ilmoitella yleensä rangea tms vaan vain kulutukset.

Sähköautoissa sit jostain syystä rangea mainostellaan.

Kansan syvät rivit ei ymmärrä ja tulee syntax error
Ongelma lienee siinä että bensa autolla kukaan ei autokaupoilla kysy tankin kokoa. Vain kulutus ratkaisee, koska on periaatteessa aika sama että tankkaako 600 vai 1000 km välein kun vielä kaiken lisäksi todella moni ei edes tankkaa täyteen vaan laittaa vaikka 50 eurolla polttoainetta.

Sähköautolla kun "tankkaus" on niin aikaa vievää ja sitä voi tehdä harvassa paikkaa niin menee hankalaksi jos ilmoitetaan vaan kulutus. Toki sitten voisi ilmoittaa akun koon ja kulutuksen, mutta jälleen kerran menee vaikeaksi kun kuitenkin oikeasti pitäisi tietää kuinka kauaksi pääsee koska latauspaikkoja ei ole. Bensa autolla kuitenkin harvemmin tulee eteen tilannetta että matkalla ei olisi yhtään bensa-asemaa.

Sitten tähän kun vielä yhdistää sen että iso osa ihmisistä on aika tyhmiä/ajattelemattomia niin toki otetaan totena kaikki mitä kerrotaan, eli vaikka että range on x km, vaikka se toki riippuu lopulta monista asioista. Eli lopulta ei varmaan oikein ole edes mitään hyvää tapaa kertoa asiaa niin että kaikki ymmärtäisivät.
 
Harvemmin kuitenkaan kuulee kenenkään lupaavan mitään absoluuttista kantamaa polttomoottorivehkeistä. Kulutus toki, mutta se on eriasia.
Miten ihmeessä kulutus ja kantama on eri asia kun kantamahan riippuu täysin kulutuksesta? :confused:

Onhan se nyt päivän selvää, että sähkiksissä kiinnostaa kantama, koska se on auton käytön kannalta paljon oleellisempi tieto kuin kulutus. Sähkö on ainakin toistaiseksi sen verran halpaa, että kulutusten ero eri autojen välillä vaikuttaa käyttökustannuksiin ihan olemattomasti.

Polttiksissa taas kulutuksella on suuri merkitys käyttökuluihin, mutta range on yhdentekevä, koska tankkaustapahtuma on niin nopea.

Fiksu automyyjä tietysti osaa kertoa myös, että rangeen vaikuttaa sään lisäksi se missä ajetaan. Eli esim. moottoritieajo tiputtaa sitä selvästi.
 
Ainakin Espoossa Volkkarin myyjä oli tosi asiantuntevan oloinen, vastaili lähes kaikkiin kysymyksiin kiertelemättä. Ja jos kysyin jotain numeroa tai arvioita, antoi oman arvion ihan mielellään, kun molemmat ymmärsi että kyse nimenomaan suuruusluokasta, eikä kiveenhakatusta arvosta.
 
Niin ABRP antamat latausajat ei valitettavasti toimi täysin oikein. Tuli ajettua Kemi-Äänekoski väli ja latausajat olivat karkeasti ottaen tuplasti pidemmät ja kaksi latausta suuntaansa kuin mitä ABRP kertoi. Ja joo asetuksiin oli syötetty lämpötila (0= astetta). Autona oli ID.4.
Osasitko syöttää kaikki tarpeelliset tiedot? Ajoitko sen mukaan mitä olit syöttänyt? Kerroit syöttäneesi lämpötilan, mutta se ei ole riittävästi. Viimeaikoina on ollut ihan tuntuvaa sivuvastaista tuulta. Tiekin on välillä ollut märkää.

Esim.
A) nopeusrajoitus 100 %, maks. 120 km/h, 0 C, tyyntä, kuivaa
-> yksi lataus (6 minuuttia), perillä 6 %

B) nopeusrajoitus 108 %, maks. 128 km/h, 0 C, 8 m/s head, märkää
-> kaksi latausta (31 minuuttia), perillä 5 %


Ero lataustarpeessa on näin suuri, vaikka molemmissa on sama 0 C. Lisäksi kuorma vaikuttaa hieman. Esimerkeissäni se oli ABRP:ssä 0 kg, eli vain 75 kg kuljettaja. Jos ajossasi oli yht. 300 kg, niin syötä 225 kg.

Jos tuuli, tien märkyys/sade, pieni ylinopeus, nopeuden pumppaus tai kuorma eivät selitä eroa, niin syy ollee akun lämpötilassa. Latausnopeus ei ole ihanteellinen, jos ei ole lämmintä tallia ja menee suurteholaturille.


Edit.
Ensimmäinen lataus on 80 minuuttia lähdöstä. Siinä ajassa 500 kiloinen akku ei pal lämpene, kun ajossa purkautuminen lämmittää sitä noin 1,5-2 kW teholla. En jaksa nyt alkaa laskea tarkemmin, mutta vedenkeittimen perusteella 500 l vettä lämpenisi noin 5 C. Akku sitten vähän enemmän, mutta toisaalta 0 C ajoviima viilentää koria ja pohjaa se samat 80 minuuttia. Jos akku on lähtiessä ollut 5 C, niin tuskin latauspisteellä on paljon yli 10 C. Suurteholatauksessa täysi nopeus vaatinee noin 25-40 C akun lämpötilaa.
 

Liitteet

  • speedlimit 100%_120kmh_0C_0ms_kuiva tie.jpg
    speedlimit 100%_120kmh_0C_0ms_kuiva tie.jpg
    168,4 KB · Luettu: 18
  • speedlimit 108%_128kmh_0C_8ms_head_märkää (1).jpg
    speedlimit 108%_128kmh_0C_8ms_head_märkää (1).jpg
    201 KB · Luettu: 18
Viimeksi muokattu:
Miten ihmeessä kulutus ja kantama on eri asia kun kantamahan riippuu täysin kulutuksesta? :confused:

Onhan se nyt päivän selvää, että sähkiksissä kiinnostaa kantama, koska se on auton käytön kannalta paljon oleellisempi tieto kuin kulutus. Sähkö on ainakin toistaiseksi sen verran halpaa, että kulutusten ero eri autojen välillä vaikuttaa käyttökustannuksiin ihan olemattomasti.

Polttiksissa taas kulutuksella on suuri merkitys käyttökuluihin, mutta range on yhdentekevä, koska tankkaustapahtuma on niin nopea.

Fiksu automyyjä tietysti osaa kertoa myös, että rangeen vaikuttaa sään lisäksi se missä ajetaan. Eli esim. moottoritieajo tiputtaa sitä selvästi.

Vastasin tuossa toiseen viestiin, jossa ihmeteltiin miten polttomoottoriautoille ilmoitetaan kulutuslukema (eli l/100km), vaikka se on riippuvainen ajotavasta. Tässä kohtaa olisi kuitenkin pitänyt puhua kantamasta (km), eikä hetkellisestä kulutuksesta, jonka yksikkö on tuo l/100km. Nuo ovat tietysti eri asioita, kuten yksikötkin sen jo kertoo. Toinen on l/100km ja toinen pelkkä km. Käytännössä siinä meni siis yksiköt hieman sekaisin ja tätä yritin oikaista.

Mainitsin myös, että yleensä sitä toimintasädettä/kantamaa ei nimen omaan ilmoiteta polttomoottoriautoille. Epäilemättä siksi, koska tankkaus on nopeaa ja toimintasäde on laaja.
 
Osasitko syöttää kaikki tarpeelliset tiedot? Ajoitko sen mukaan mitä olit syöttänyt? Kerroit syöttäneesi lämpötilan, mutta se ei ole riittävästi. Viimeaikoina on ollut ihan tuntuvaa sivuvastaista tuulta. Tiekin on välillä ollut märkää.

Juuri osoittamallasi tavalla syötin. Ainoa ero tuo maksiminopeus, koska talvirajoitukset ja en muutenkaan aja koskaan ylinopeutta.

Niin no ABRP ei suoraan ole se syyllinen IMO vaan se että näiden sähkiksien virran vastoonotto kyky ei ole paras mahdollinen lämpötilasta johtuen. Lisäksi meno matkalla tuo 31min ei edes riittänyt.
 
Tulen tässä kirjoittelemaan pidemmän kokemustarinan E-UP:sta ja ID.4 kunhan saan ID.4:sta lisää kokemusta. Lyhyt yhteenveto sähköautoilusta tässä vaihessa ranskalaisin viivoin (omia mielipiteitä ja kokemuksia) :
plussat:
- Halpaa ajamista
- Talvella todella nopeita lämpiämään ja voittavat poltikset mennen tullen talviautoina
- Ei ensimmäistäkään vikaa kummassakaan autossa eli ei huolto/korjauskäyntejä.
- ID.4 työsuhdeautona halpa ja maksettavaa verotuksen kautta ~220€/kk
- E-UP yksityisleasingilla ja pidän halpana 15tkm/a ja 322€/kk
- 98% omista ajoista täyttyy ilman pikalaturin käyttöä
miinukset:
- Latausajat ei ole toteutuneet pikalatureilla. (n. 400km ajoon täytyy varata 30min enemmän aikaa kuin mitä suunnittelee)
- Pidemmässä ajossa joutuu suunnittelemaan lataukset.
- Peräkärryn vedossa energiankulutus on aivan "mahdoton" ja vaikea arvioida kuinka kauas pääsee
 
En ymmärrä, miksi nämä sähköautojen WLTP-lukemat (ja niistä lasketut ranget) on haluttu ymmärtää niin väärin. Kyllähän jokainen bensalla ajava tajuaa, että kaupunki- ja moottoritieajot antavat eri kulutuksia, kuin tiedoissa ilmoitettu yhdistetty kulutus.
Veikkaan johtuvan siitä, että 1) sähköautolla se toteutunut lukema on niin kaukana todellisuudesta, 2) range on niin vähäinen, että 100 km vähemmän on merkittävä heitto ja 3) lataaminen on niin hidasta, että latauskerrat haluaa matkan aikana minimoida.

Bensa-autossa kun ilmoitetaan yhdistetyksi kulutukseksi 6 l/100 km, niin se toteutuu järkevästi ajellen maantiellä kesät talvet parin kymmenen prosentin sisään. Saattaisi nousta aika iso älläkkä, jos bensa-auton kulutus tuplaantuisi pakkasella.
 
Jatketaan monologia, tänään testissä id3. Ennen noutoa olin skeptinen, mutta jo noutaessa jäi tosi hyvä kuva, eka myyjä joka selitti ominaisuudet, näytti miten jutut toimii, ja oli myyjänä - aiemmat lähinnä antaneet avaimet ja huutaneet moikat. Toi id3 on vissiin se nuhasempi malli, mutta mutulla sanoisin kiihtyvän samaa tahtia kuin mini - mikä olisi aika hassua painon ja speksien valossa. Toki netissä "id3 family" väittää tuossa olevan tehokkaampi 150kw moottori. Jokatapauksessa ajotuntuma on parempi, navi parempi, kontrollit paremmat. Miinusta taas isoista A ja C pilareista, jotka blokkaa näkyvyyttä, taustapeili ei tässä onneksi ollut tiellä. Toinen miinus siitä, että keulaa ei näe - eli vaikeaa ahtaissa tiloissa sohlata. Toki sensoreita on, testikappaleessa kamera toki vain taakse, mutta on se silti kiva nähdä se keula parkkihalleissa. Vaikka itsellä hakusessa pikkuauto, plussaa silti pakko antaa 5 ovesta, takapenkeillä mahtuu istumaan toisin kuin minissä. Kässäriä ei ollut, se meni automaattisesti päälle kun pysähtyi/vaihtoi Plle. Edellisissä autoissa se oli fyysisenä painikkeena. Muutenkin iso osa toiminnoista oli lääpintänäytön takana, toki perus ilmastoinnin lämpötilat liukukytkimissä tämän lisäksi. Myyjä lupasi talvella kantamaa aivan varmasti 250km, näillä keleillä 300km+. Kesällä pitäisi kuulemma päästä 350-400km, mikä alkaa olemaan jo tosi hyvin.
Id.3 150kW on kyllä kiva. Teho melko riittävä ja takaveto on oikein kiva ajaa. Varsinkin kesärenkailla menee hyvin ja muutenkin tietysti aika hiljainen auto. Ei ole siis itselläkään pahaa sanottavaa autosta. Myös id.4 on aika näppärä sekin, kun kääntyvyys on hyvä.
 
Veikkaan johtuvan siitä, että 1) sähköautolla se toteutunut lukema on niin kaukana todellisuudesta, 2) range on niin vähäinen, että 100 km vähemmän on merkittävä heitto ja 3) lataaminen on niin hidasta, että latauskerrat haluaa matkan aikana minimoida.

Bensa-autossa kun ilmoitetaan yhdistetyksi kulutukseksi 6 l/100 km, niin se toteutuu järkevästi ajellen maantiellä kesät talvet parin kymmenen prosentin sisään. Saattaisi nousta aika iso älläkkä, jos bensa-auton kulutus tuplaantuisi pakkasella.

Mä tiedän että se johtuu sähkövoimalinjan paremmasta hyötysuhteesta, johon ulkopuoliset tekijät vaikuttavat paljon enemmän kuin polttiksiin, joissa hyötysuhde on selvästä huonompi.
 
Mä tiedän että se johtuu sähkövoimalinjan paremmasta hyötysuhteesta, johon ulkopuoliset tekijät vaikuttavat paljon enemmän kuin polttiksiin, joissa hyötysuhde on selvästä huonompi.
Niin tietää todennäköisesti valtaosa muistakin tämän foorumin käyttäjistä. Tekniikasta kiinnostumattomat, jotka vaan haluavat ajaa autolla paikasta toiseen, eivät oletettavasti tiedä.
 
Onko porukka ehtinyt käydä ajamassa uutta Kia EV6 autoa? Nyt alla bensa-auto ja onhan sähkis vaan hiljainen. Koeajossa oli isomman akun takaveto. Muuten aika täydellisen tuntuinen auto, mutta takakontti ei mikään kaikkein isoin ole. Myös peräpään muotoilu vähän erikoinen, mutta kun oikeasti näki, niin ei mikään paha. Kaistavahti vähän ohjaili itsekseen, mutta ratin napista sai tuon kaistavahdin pois päältä, jos ei siitä tykkää. Itse en ole vielä koeajanut Ioniq 5 autoa, enkä id.4 GTX:ää.

55 324€ olisi AWD 77kWh malli. Eli vähän menee hankintatuen yli. 506km pääsisi akulla (AWD).

Varsinkin auton keulan muotoilu on minusta tosi hieno. Jollain tapaa sporttinen. Vähän sama keulan muotoilu on myös Seat Born sähkiksessä, joka tulee kanssa varmaan muutaman kuukauden päästä?

 
Onko porukka ehtinyt käydä ajamassa uutta Kia EV6 autoa? Nyt alla bensa-auto ja onhan sähkis vaan hiljainen. Koeajossa oli isomman akun takaveto. Muuten aika täydellisen tuntuinen auto, mutta takakontti ei mikään kaikkein isoin ole. Myös peräpään muotoilu vähän erikoinen, mutta kun oikeasti näki, niin ei mikään paha. Kaistavahti vähän ohjaili itsekseen, mutta ratin napista sai tuon kaistavahdin pois päältä, jos ei siitä tykkää. Itse en ole vielä koeajanut Ioniq 5 autoa, enkä id.4 GTX:ää.

55 324€ olisi AWD 77kWh malli. Eli vähän menee hankintatuen yli. 506km pääsisi akulla (AWD).

Varsinkin auton keulan muotoilu on minusta tosi hieno. Jollain tapaa sporttinen. Vähän sama keulan muotoilu on myös Seat Born sähkiksessä, joka tulee kanssa varmaan muutaman kuukauden päästä?

Tuntuu hinnaston perusteella olevan tyyriimpi kuin Ioniq 5 samoilla varusteilla. Käytännössähän tuon AWD mallin päälle pitää vielä iskeä gt-lien + comfort tai premium packia, jos samoja ominaisuuksia haluaa.

e: Riippuu toki vähän mihin ominaisuuksiin on iskenyt silmänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu hinnaston perusteella olevan tyyriimpi kuin Ioniq 5 samoilla varusteilla. Käytännössähän tuon AWD mallin päälle pitää vielä iskeä gt-lien + comfort tai premium packia, jos samoja ominaisuuksia haluaa.

e: Riippuu toki vähän mihin ominaisuuksiin on iskenyt silmänsä.
Ioniq 5 Style 48 719€.
"Vastaava" EV6 51 992€.

Koeajo EV6 oli tuo perusmalli + Comfort Pack. Vaikuttaa tosiaan, että Hyundai olisi jotain 3000€ halvempi. Tosiaan tuo EV6 oli varusteiltaan oikein hyvä, mutta en tarkemmin osaa sanoa mitä varusteita Ioniq 5 pitäisi lisätä. Ei välttämättä mitään ja saisi vielä 2000€ hinnasta pois?

Jos Ioniq 5 on samaa tasoa, niin hieno auto kyllä sekin. Voi olla että saatavuus ei ole kovin kehuttava kummassakaan. Ihan tarkkaa toimitusaikaa ei osannut myyjäkään kertoa. Mutta luultavasti jotain puoli vuotta.
 
Ioniq 5 Style 48 719€.
"Vastaava" EV6 51 992€.

Koeajo EV6 oli tuo perusmalli + Comfort Pack. Vaikuttaa tosiaan, että Hyundai olisi jotain 3000€ halvempi. Tosiaan tuo EV6 oli varusteiltaan oikein hyvä, mutta en tarkemmin osaa sanoa mitä varusteita Ioniq 5 pitäisi lisätä. Ei välttämättä mitään ja saisi vielä 2000€ hinnasta pois?
Ioniqissa on style tasollakin todennäköisesti reilusti enemmän varusteita kuin EV6:ssa. Vaikuttaa hyvin karsitulta ilman varustepäkkejä. Toki kaikki on suhteellista... Mut jos premiumia vertaa, niin saa jo melkein ottaa gt linen premium-packilla, että on tasoissa varusteissa. Akku tosin tais olla EV6:ssä aavistuksen isompi, mutta kuitenkin. Hintaero repeää 8 k€ jos oikein laskin. Tosi moni Ioniq 5 premiumin hintaan sisältyvistä "ai tämäkin on tässä" vakiovarusteista on EV6:ssä lisähinnalla ja vielä siten, että kulimalliin ei taida edes saada. Täytyy mennä EV6:sta katsomaan livenä, että näkee onko siinä sellaista eroa laadussa, mikä hintaeron selittäisi. Vähän epäilen.
 
Tänään testissä Ioniq5, onhan se selkeästi noista kallein ihan autoa katsomalla. Ajotuntuma ihan hyvä, ja tykkäsin kojelaudan designistä ja navista. Tehoa kanssa tarpeeksi itselle, vaikka "vain" takavetomalli. Penkki hyvä istua, näkyvyys eteen hyvä. Kaista-avustimen(?) pilinä tosin välillä vitutti, jos mukamas oli liian lähellä tien reunoja. Miinuksena klassisesti aivan jäätävän isot C-pilarit, sekä takalasin pyyhkijättömyys. Oli jotain likaa ja moskaa siinä, mutta ei voinut pyyhkiä pois. Auto kanssa oikeesti tosi iso, vaikka "muka pieni 5 ovinen". Toki johonkin ne isot akut on pakko tunkea, niin väistämättä autosta tulee tollainen rohjo. Adaptiivisen vakkarin säätö tuntui id3:sta helpommalta, ei tarvinnut yhtä paljon rattia vilkuilla. Autossa oli myös toistaiseksi ainoana HUDinäyttö, mikä oli yllättävän hyvä kokemus. Ei tullut juurikaan vilkuiltua ratin takana olevaan mittariin, vaan pystyi katsomaan eteenpäin.
 
Kuulemma ainakin eräs ruotsalainen sähköautonvalmistaja tuottanut osin sekundaa kun komponenttipula ja kova kysyntä niin laitettu autoihin mitä sattuu löytymään. Jenkeissä ollut samaa bensavehkeissä. No takuu pelaa ja korelalaisissa sekin on pidempi. Mielenkiintoista nähdä tulevaisuudessa näkyykö piikki luotettavuustilastoissa näissä pula-ajan autoissa.
 
Sen verran vielä lisään, että kuulemma Minin toimitusaika on pari kuukautta, ja saatavuus "ihan hyvä", id3:ssa "ensikesäksi". Ioniq5 voi kuulemma saada vielä tämän vuoden puolella riippuen varustelusta. Eli ei toi nyt ihan toivotonta ole jos jollakulla on ostohousut jalassa, toki ne suositut mallit kuten id3 menee ensi vuodelle - nehän on suosittuja.
 
Sen verran vielä lisään, että kuulemma Minin toimitusaika on pari kuukautta, ja saatavuus "ihan hyvä", id3:ssa "ensikesäksi". Ioniq5 voi kuulemma saada vielä tämän vuoden puolella riippuen varustelusta. Eli ei toi nyt ihan toivotonta ole jos jollakulla on ostohousut jalassa, toki ne suositut mallit kuten id3 menee ensi vuodelle - nehän on suosittuja.
Näyttää tosiaan olevan kaikki vw id.3 nopean toimituksen autot loppu. Mutta eri liikkeistä löytyy silti 35kpl ajamattomia autoja suoraan varastosta. Eli ihan ok saatavuus, mutta riippuu liikkeestä löytyykö autoja vai ei. Voi joutua hakemaan auton kauempaa, tai sitten toimitus kotiin?

 
506km pääsisi akulla (AWD).

Tuo pääsisi kannatta unohtaa. Ei ainakaan olla siinä uskossa;)
Käytännössä 450km kesäkelillä ja talvella pakkasista ja ajosta riippuen 300-350km.
 
Tuntuu siltä että nämä autonvalmistajien "lupaukset" toimintasääteestä ovat kuin nettioperaattorin lupaukset netin nopeudesta.
Tavan tallaaja olettaa sen mitä myyjä kertoo tai jättää kertomatta täyssähköauton ostajalle

 
Tuntuu siltä että nämä autonvalmistajien "lupaukset" toimintasääteestä ovat kuin nettioperaattorin lupaukset netin nopeudesta.
Tavan tallaaja olettaa sen mitä myyjä kertoo tai jättää kertomatta täyssähköauton ostajalle

Jep. Mutta automallin sisällä pitäisi olla ihan hyvä vertailu. Esim:
Kia EV6 takaveto, 77kWh. Ajomatka 528km.
Kia EV6, 77kWh, 585hv. Ajomatka vain 406km.

Eroa on aika huomattava 122km. Halvemmassa siis pelkkä takaveto ja pienempi teho (229hv).
 
Noista oikeista kilsoista niin tämä sivusto antaa ihan hyvää viitettä mitä se voisi olla eri skenaarioissa.
 
Tuntuu siltä että nämä autonvalmistajien "lupaukset" toimintasääteestä ovat kuin nettioperaattorin lupaukset netin nopeudesta.
Tavan tallaaja olettaa sen mitä myyjä kertoo tai jättää kertomatta täyssähköauton ostajalle

Hihi, 100km maksimimatka, jos autoa ei ole esilämmitetty ja ajetaan moottoritienopeuksilla. Ja tämä silloin kun autossa ei ole mitään vikaa. Kuulostaa todella huonolta vitsiltä, vaikka kuinka yrittäisi kaupunkiautoilijan lasein asiaa ajatella.
 
Tuntuu siltä että nämä autonvalmistajien "lupaukset" toimintasääteestä ovat kuin nettioperaattorin lupaukset netin nopeudesta.
Tavan tallaaja olettaa sen mitä myyjä kertoo tai jättää kertomatta täyssähköauton ostajalle

On kyllä myyjä puhunut ihan paskaa väittäessään että tuolla pääsisi 240km moottoritietä ilman latausta. Kuitenkin vain 50kWh akku.

Siihen päälle vielä UE, niin tulos tuo.

Mutta silti olen samaa mieltä lautakunnan kanssa, pitää ostajallakin olla joku vastuu selvittää asioita.
 
Hihi, 100km maksimimatka, jos autoa ei ole esilämmitetty ja ajetaan moottoritienopeuksilla. Ja tämä silloin kun autossa ei ole mitään vikaa. Kuulostaa todella huonolta vitsiltä, vaikka kuinka yrittäisi kaupunkiautoilijan lasein asiaa ajatella.

Ostaja ollu uuno, toki myyjäkin pihalla ku lumiukko.

Mut 50kw pikku akku josta käytössä varmaa 47kw ku puskurit sun muut veke. Ei tarvi olla kummonen matikkapää et kulutuksen pitäs olla tosi pieni et johonki riittäs.

Edelleen ranskalaiset ostetaan vaan hesestä :P
 
Ja tessukka kehittyy, hitaasti mutta kuitenkin: Tesla finally adds Waypoints, a long-requested feature promised over a year ago

Naviin onkin kiva et vihdoi tulee mahdollisuus lisätä ite etappeja.
Kun nyt vaan julkaisivat noita uudempia versioita täälläkin. Esim tuo Sentry moden katsominen luurista jne jne. Olisi välillä oikeasti käyttöä. Tai vaikka paranneltua normi autopilottia (aivan liian varovainen tai liian agressiivinen ja esim nopeusmerkkien yms tunnistaminen on paikoin vähän mitä on.
 
Tuntuu siltä että nämä autonvalmistajien "lupaukset" toimintasääteestä ovat kuin nettioperaattorin lupaukset netin nopeudesta.
Tavan tallaaja olettaa sen mitä myyjä kertoo tai jättää kertomatta täyssähköauton ostajalle

Jutussa ei kerrota onko auton omistaja ladannut akkua täyteen ennen matkaa. Se on aika oleellinen tieto.

Mutta WLTP jaettuna kahdella on hyvä nyrkkisääntö kun suunnittelee matkaa talvella. Kaikki sen päälle on plussaa
 
Tai vaikka paranneltua normi autopilottia (aivan liian varovainen tai liian agressiivinen ja esim nopeusmerkkien yms tunnistaminen on paikoin vähän mitä on.
Tää olis kiva. Usemman kerran tullut äkkijarrutuksia tuolla Vihdintie/Vanha Porintie pätkällä. Plus että tunnistaa koko tien 50km/h rajoitetuksi niin ei ole kaistavahdista hyötyä.
 
Tämä muuten ihmetyttää itseä, mitä ne C-pilarit haittaa? Ymmärrän että isot A-pilarit häiritsee kuskia.
Jos on pidempi kaveri kyseessä niin parhaimmillaan vetää penkin niin taakse että näkyvyys sivuille rajoittuu. Kaverilla joissain autoissa noin. Itsellä enemmän nämä normit paksut A-pilarit asia. Helppo missata asioita jos ei osaa liikuttaa päätään.
 
Lähinnä just kuollut kulma ja muutenkin näkyvyys takaoikealle. Kameroilla ja sensoreilla tuota sitten paikkaillaan.
 
Pakko sanoa, on tää pirun outo fiilis varata autolle pientä huoltotoimenpidettä ovipahvin räminään bassojen tahdissa ja tuloksena että Teslan huoltokaveri tulee työpaikalle o.O. Joo tiesin tuosta mutta on tuo silti aika uhm... erilainen meno kuin tottunut. Se tosin sanottava että tuo ohjelman kautta ajanvaraaminen on itsellä ainakin mahdotonta. Alku menee nätisti mutta ei hyväksy mitään kokeilemaani puhelinnumeroa vaan valittaa invalid number. Joutui soittamaan huoltoon.
 
Jos on pidempi kaveri kyseessä niin parhaimmillaan vetää penkin niin taakse että näkyvyys sivuille rajoittuu. Kaverilla joissain autoissa noin. Itsellä enemmän nämä normit paksut A-pilarit asia. Helppo missata asioita jos ei osaa liikuttaa päätään.

Onhan autoissa pitkään aikaan olleet taustapeilit varusteina (ja ID4:ssa jopa ihan käyttökelpoisen kokoiset muuten!).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 203
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom