Yleistä keskustelua sähköautoista

Oletko nyt ihan tosissasi? Sun mielestä on siis ihan ok maksaa preemiota sellaisesta palvelusta mitä et esim. teknisten rajoitteiden tai laturin epäkuntoisuuden vuoksi tule koskaan saavuttamaan?

Jos otetaan kirjaimellisesti mitä tuossa lukee niin eikös hän vain tarkoittanut että ei ole vaikeuksia tietää paljonko se tulee maksamaan. En nähnyt kannanottoa että se olisi ok maksaa siitä mitään ylimääräistä. Alussahan hän mainitsi että kannattaa juurikin kWh hinnoittelua. En sano etteikö olisi hieman näsäviisas kommentti mutta kirjaimellisesti otettuna se on hyvinkin helppo laskea paljonko minuuttiperusteinen lataus maksaa
 
Jos otetaan kirjaimellisesti mitä tuossa lukee niin eikös hän vain tarkoittanut että ei ole vaikeuksia tietää paljonko se tulee maksamaan. En nähnyt kannanottoa että se olisi ok maksaa siitä mitään ylimääräistä. Alussahan hän mainitsi että kannattaa juurikin kWh hinnoittelua. En sano etteikö olisi hieman näsäviisas kommentti mutta kirjaimellisesti otettuna se on hyvinkin helppo laskea paljonko minuuttiperusteinen lataus maksaa
Miten lasket sen? Esim. Laturi 50kwh. Laitat latauksen ja saat 50kwh. Menet kauppaan ja sinä aikana tulee toinen ja nopeus laskee 25kwh.
 
kWh- tai minuuttipohjainen, molemmissa on vahvuutensa ja heikkoutensa. Yleisesti ottaen kWh-hinnoittelu on kyllä asiakkaalle selkeämpi.

Oikeastaan kWh-hinnoittelun ainoa selkeä heikkous on tilanne, jossa akun viimeistä kymmenystä jäädään latailemaan, mikä on huomattavan hidasta. Siitä että joku roikkuu tiristelemässä niitä viimeisiä prosentteja, kun toinen voisi ladata samassa ajassa 50%, pitäisi ehdottomasti veloittaa ensin mainitulta ekstraa.

En ole varma, mikä olisi teknisesti mahdollinen tapa ratkaista asia. Pikalaturihan käsittääkseni saa autolta SOC tiedon, joten periaatteessa voisi laittaa lisälaskutuksen siitä eteenpäin kun SOC ylittää vaikka 90%, ja vaikka vielä toinen hintaporras kun mennään yli 95%.
 
Miten lasket sen? Esim. Laturi 50kwh. Laitat latauksen ja saat 50kwh. Menet kauppaan ja sinä aikana tulee toinen ja nopeus laskee 25kwh.

Jos olet kaupassa 30 min, se maksaa sen minuuttihinnan kertaa 30 minuuttia. Yksinkertaista. Jos halutaan laskea mikä hinta sitten on vaikka 10kWh lataukselle, se on eri asia tietenkin.
 
Ehdottomasti tasapuolisempaa ja selkeämpää kun on kWh hinnoittelu käytössä. MUTTA jotenkin pikalatureissa (+50kW) pitäisi sitten estää se turha laturissa notkuminen ja viimeisten prosenttien valuttaminen todella hitaasti kun niille harvoin on mitään tarvetta. Toki täyteen saa ladata, jos tarve on, mutta harvoin näin on. Niin sanottua hyvän maun 80% "etikettiä" ei kaikki noudata.. :hmm:
 
Jos otetaan kirjaimellisesti mitä tuossa lukee niin eikös hän vain tarkoittanut että ei ole vaikeuksia tietää paljonko se tulee maksamaan. En nähnyt kannanottoa että se olisi ok maksaa siitä mitään ylimääräistä. Alussahan hän mainitsi että kannattaa juurikin kWh hinnoittelua. En sano etteikö olisi hieman näsäviisas kommentti mutta kirjaimellisesti otettuna se on hyvinkin helppo laskea paljonko minuuttiperusteinen lataus maksaa

Luin tuossa aiemmin ruokapöydässä TM:n sähköautovertailua ja ehkä siitä jäi vähän liian suoraviivainen ajatus. TM:n testissä mitattiin, että kuin kauan pitää ladata autoa, että sillä pääsee jonkin matkaa. Tulokset olivat luokkaa: auto 1: 18 minuuttia 350 km, auto 2: 35 minuuttia 400 km jne.

Siinä mielessä tuo minuuttiveloitus on verrannollinen kWh-veloitukseen, että ei siitä kWh-veloituksestakaan loppujen lopuksi tiedä, että kuinka pitkälle sillä pääsee kun autojen kulutuksen vaihtelee hyvin monien asioiden johdosta.

Eli:

Minuuttiveloitus:
- Tietää paljonko maksaa jos omistaa kellon ja osaa kestolaskun, mahdollisesti myös aplikaatiosta näkee summan
- Tietää mitä saa. Akun täyteen sähköä
- Ei tiedä kuinka pitkälle pääsee

kWh-veloitus:
- Tietää paljonko maksaa seuraamalla täyttö mittaria
- Tietää mitä saa. Akun täyteen sähköä
- Ei tiedä kuinka pitkälle pääsee
 
Ehdottomasti tasapuolisempaa ja selkeämpää kun on kWh hinnoittelu käytössä. MUTTA jotenkin pikalatureissa (+50kW) pitäisi sitten estää se turha laturissa notkuminen ja viimeisten prosenttien valuttaminen todella hitaasti kun niille harvoin on mitään tarvetta. Toki täyteen saa ladata, jos tarve on, mutta harvoin näin on. Niin sanottua hyvän maun 80% "etikettiä" ei kaikki noudata.. :hmm:
Tähän ratkaisu on laittaa enemmän latureita. Se tulee joka tapauksessa eteen autokannan uusiutuessa.
 
Olis ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan TM:n toimituksen keskustelua, kun pohtivat miten saavat vag-konsernin tuotteet esim. Ioniq 5 edelle. Tavaratila on 5:n ainoa heikkous, mutta muuten kun vertaa vagineita ja ioniqia, niin hankala keksiä miksi joku ottaisi vagin tuotoksen. Mustangia en ole nähnyt, niin en voi siihen arvioida, mutta muut olen nähnyt ja kokenut livenä.
Luettuani testin kiinnitin itse huomioita mm. siihen, että testissä oli mukana lisävarusteltu Enyaq, jonka hinta oli 60 300 € sekä ID4:n hyvin varusteltu juhlamalli, jonka hintaa ei mainittu, mutta sen on täytynyt olla lähempänä kuuttakymppiä. Parempi olisi ollut jos vertailuun olisi otettu kaikkien neljän auton kohdalta sellaiset mallit, joiden hinta olisi oikeastikin voinut jäädä alle hankintatukirajan.
 
Luettuani testin kiinnitin itse huomioita mm. siihen, että testissä oli mukana lisävarusteltu Enyaq, jonka hinta oli 60 300 € sekä ID4:n hyvin varusteltu juhlamalli, jonka hintaa ei mainittu, mutta sen on täytynyt olla lähempänä kuuttakymppiä. Parempi olisi ollut jos vertailuun olisi otettu kaikkien neljän auton kohdalta sellaiset mallit, joiden hinta olisi oikeastikin voinut jäädä alle hankintatukirajan.
Ai ne oli noin paljon korkeammat. Eilen somessa toimittaja kertoi että autot valittiin sen takia koska ne on max 50k€.
 
Ehdottomasti tasapuolisempaa ja selkeämpää kun on kWh hinnoittelu käytössä. MUTTA jotenkin pikalatureissa (+50kW) pitäisi sitten estää se turha laturissa notkuminen ja viimeisten prosenttien valuttaminen todella hitaasti kun niille harvoin on mitään tarvetta. Toki täyteen saa ladata, jos tarve on, mutta harvoin näin on. Niin sanottua hyvän maun 80% "etikettiä" ei kaikki noudata.. :hmm:

Suomessahan jotkut harrastavat sitä, että on kWh-hinnoittelu, mutta jonkun ajan jälkeen siihen tulee minuuttimaksu päälle. Norjassa yleinen tapa oli alusta asti yhdistelmähinnoittelu, esimerkiksi Svolvaerin Bilkraftissa 1,25 kr/min + 3,65 kr/kWh 180kW:n CCS:stä. Ei mitenkään edes erityisen halpa muuten.

Ja jos nyt joku uskottavampi taho tulkitsisi minuuttihinnan jostain syystä laittomaksi niin asiahan ratkeaa helposti sillä, että laittaa latauspaikalle maksullisen pysäköinnin samalla minuuttihinnalla. Maksu kätevästi vaikka rfid-tagilla latauslaitteeseen.
 
Luettuani testin kiinnitin itse huomioita mm. siihen, että testissä oli mukana lisävarusteltu Enyaq, jonka hinta oli 60 300 € sekä ID4:n hyvin varusteltu juhlamalli, jonka hintaa ei mainittu, mutta sen on täytynyt olla lähempänä kuuttakymppiä. Parempi olisi ollut jos vertailuun olisi otettu kaikkien neljän auton kohdalta sellaiset mallit, joiden hinta olisi oikeastikin voinut jäädä alle hankintatukirajan.
Etenkin kun on malleja/autoja joissa ns lisävarusteita ei käytännössä ole. Mukaanlukien Telsa mutta monesti esim se normi autonkin erikoismalli kannattaa ostaa jo vakiona tulevien varusteiden takia kun eivät menetä arvoaan samantien kun ajat kaupasta ulos kun kaikki erikoismallit omaavat vähintään ne perusvarusteet+todennäköisesti enemmän.
 
Kun lataat autoa maksat kilowateista et minuuteista.
Sinä selvästi tarkastelet asiaa vain yksittäisen asiakkaan näkökulmasta. Et ajattele laturia hyödykkeenä, joka on rajallinen, ja jonka joku haluaa suunnata palveluna omille asiakkailleen.

Kauppiaan näkökulma voi siis olla toinen kuin sinun, kuten voi olla myös sen toisen asiakkaan joka haluaisi laturille, kun sinun autosi on siinä. Varsinkin paikassa, jossa marketti on aivan asuinrakennusten vieressä, voi olla sekä kauppiaan että kaupan asiakaskunnan (kokonaisuutena) intresseissä, että hinnoittelussa on minuuttimaksu, vaikka sitten lisänä tietyn kynnysajan kuten 2 h jälkeen. Kauppias varmasti ensisijaisesti haluaisi tarjota laturiaan kaupassa asioiville, eikä esim. viereisessä talossa asuville.

Joten ei tämä ole ihan helppo ja suoraviivainen "saan kilowatteja, maksan kilowateista" -tilanne, jossa latausta maksavan asiakkaan näkökulma on ainoa oikea. Tilanne on muiden näkökulmasta samaan aikaan "varaat laturipaikan minuuteiksi, miksi et siis maksaisi minuuteista".

En tällä viestillä asetu kumpaankaan leiriin (kWh/min), halusin vain tuoda vähän eri sävyjä ja näkökulmia tähän väittelyyn.
 
Suomessahan jotkut harrastavat sitä, että on kWh-hinnoittelu, mutta jonkun ajan jälkeen siihen tulee minuuttimaksu päälle.

K-latauksella mm. 22kW latureissa on näin 2h jälkeen. Pikalatureissa (50kW tai enemmän) joku ~30min voisi olla realistinen keskiarvo, että sen jälkeen kallistuisi. Tuommoisia ratkaisuja en ole nähnyt vielä missään.
 
K-latauksella mm. 22kW latureissa on näin 2h jälkeen. Pikalatureissa (50kW tai enemmän) joku ~30min voisi olla realistinen keskiarvo, että sen jälkeen kallistuisi. Tuommoisia ratkaisuja en ole nähnyt vielä missään.
Virralla on 45min kwh hinta ja sitten minuuttitaksa päälle.
 
Virralla on 45min kwh hinta ja sitten minuuttitaksa päälle.

Ok, ei ole tollaiseen tullut törmättyä. Kaikki Virran laturit mitä vastaan on tullut, on olleet ilmaisia/kWh/minuutti -veloitteisia, ei yhdistelmää. Mutta tuo 45min/kWh + sitten minuuttitaksa päälle kuulostaisi ihan hyvältä omaan korvaan ainakin.
 
Juurikin näin. Ongelma on se, että se laturi voi olla 1/4 siitä mitä se lupaa. Tämä ei ole lain mukaan ok ja sen takia S-ryhmä lienee lähtenyt kW veloitukseen.

Sanoivat aika selkeästi että asiakkaat ovat toivoneet kWh (h erittäin tärkeä perässä) -hinnoittelua. Ei mitään viitteitä siitä että aikaveloitus olisi laiton.
 
Itsekin olen Virralta ladannut vain kWh perusteista, ilmaista ja sitten kWh hinta+ jokaista 1h kiinteä hinta. Jälkimmäinen nostaa kuluja suhteellisesti aika paljon hitaasti lataamalla, mutta toisaalta jos tuo kiinteä hinta on jollain lailla järkevä niin lataus edelleen 'kannattaa'. Mutta ei kuitenkaan muuta kuin tarpeeseen, eli missään tapauksessa laturissa ei kannata ylimääräistä roikkua.
 
Jos on jotain epäselvyyttä, niin lainsäädäntöön voi vapaasti tutustua ao. linkistä. Asiaa ei ole vielä käsitelty tuomioistuimissa, sillä palveluntarjoajat on kiltisti hyvittäneet kaikki minuuttiveloitteiseen sähköauton lataamiseen liittyvät hyvitysvaateet tähän saakka. Palveluntarjoaja ei yksiselitteisesti voi markkinoida kulutushyödykettä määreellä latausaseman teho XX kWh, jonka käyttö maksaa XX euroa /minuutti, mutta toteutuma voi olla kaikkea X:n ja Y:n väliltä. Kuluttajan kanssa ei lain näkökulmasta voi yksinkertaisesti solmia tälläistä sopimusta.



Eikös tuo aikaveloitus sitten olisi sinulle paras vaihtoehto kun saisit lataukset ilmaiseksi? Tehossa preferoisin yksikköä kW.
 
Jos on jotain epäselvyyttä, niin lainsäädäntöön voi vapaasti tutustua ao. linkistä. Asiaa ei ole vielä käsitelty tuomioistuimissa, sillä palveluntarjoajat on kiltisti hyvittäneet kaikki minuuttiveloitteiseen sähköauton lataamiseen liittyvät hyvitysvaateet tähän saakka. Palveluntarjoaja ei yksiselitteisesti voi markkinoida kulutushyödykettä määreellä latausaseman teho XX kWh, jonka käyttö maksaa XX euroa /minuutti, mutta toteutuma voi olla kaikkea X:n ja Y:n väliltä. Kuluttajan kanssa ei lain näkökulmasta voi yksinkertaisesti solmia tälläistä sopimusta.
Mutta mitäs jos sähköauton pikalataus onkin palvelu jonka käyttö on aikaperusteista?
Suurteholatausasemien investointi ja ylläpitokustannukset ovat sen verran isoja että saattaa olla että energian osuus kustannuksista on mitätön palvelun tarjoajalle.
lainaus fortumin sivulta(What do you actually pay for when you charge your electric car? | Fortum):
"Setting up and operating a station that can deliver such high power costs far more than the power supplied. Power in itself is cheap, but building and maintaining the charging station, as well as providing customer support and the apps or tags needed by our customers is the cost. A charging station should not be viewed solely as a place to buy power for your car, but rather as a service; a service that gives you access to high power and fast charging."
 
Tuo kuulostaa kyllä täysin päästä keksityltä että palveluntarjoajat maksaisi rahat takaisin miinnuttihinnoitelusta
 
Tuo kuulostaa kyllä täysin päästä keksityltä että palveluntarjoajat maksaisi rahat takaisin miinnuttihinnoitelusta

Sinänsä harmi, koska nopeasti arvioiden Virta, K-Lataus ja Fortum olisivat ainakin luokkaa sata euroa meikäläiselle auki. Taitaa olla vain paremmat mahdollisuudet saada korvausta tähän vääntöön tuhlatusta ajasta.
 
Pitää alkaa mainostaa että parkkeeraus maksaa 1€/minuutti ja samalla saa käyttää ilmaiseksi 200kw laturia.
 
Sinänsä harmi, koska nopeasti arvioiden Virta, K-Lataus ja Fortum olisivat ainakin luokkaa sata euroa meikäläiselle auki. Taitaa olla vain paremmat mahdollisuudet saada korvausta tähän vääntöön tuhlatusta ajasta.
Sinun pitää ensin tehdä reklamaatio.
 
Nythän siinä sitten kävi niin, että alkoi tuo Kia E-Niro 64 kWh kiinnostelemaan perheen ykkösautoksi. Näillä näkymin viikonloppuna koeajolle. Vanha auto vaihdossa sitten...

Kiinnostelis laskea todellisia vuosikustannuksia sähköautoilulle ja muutenkin aiheeseen liittyen...

Paljon voi vuosiarviona tuolle autolle laskea keskimääräisen kulutuksen? 20 kWh/100 km?
Toteutuuko WLTP matka edes kesäajossa?
Kuinka pitkä noilla on toimintamatka talvisaikaan? Onko 70%*WLTP kaukana?

Omakotitaloon pitäisi vetää autokatokseen 3-vaihejohto kaapilta. Ei ole mahdottoman pitkä matka, voi vetää ns.pintavetona. Asennuksen hinta mahtaa olla luokkaa 500-1000€ latureineen? Talo on kaukolämpötalo 3x25A syötöllä. Eli varmaan piisaa sulakekoko varsinkin, jos ottaa kuormaan reagoivan laturin?

Onko autokatoksesta merkittävää haittaa kyseiselle autolle? Pitäisikö olla lämmin talli?

Edit. Onko minkälaiset huoltokustannukset vuosittain näissä uusissa sähköautoissa? Kuinka vikaherkkiä ovat?

Kiitos jos joku käytännön kokemuksen omaava sähköautoilija viittii vastailla. Eikä haittaa jos on kyseisestä/samantyyppisestä autosta kokemukset.
 
Viimeksi muokattu:
K-latauksella mm. 22kW latureissa on näin 2h jälkeen. Pikalatureissa (50kW tai enemmän) joku ~30min voisi olla realistinen keskiarvo, että sen jälkeen kallistuisi. Tuommoisia ratkaisuja en ole nähnyt vielä missään.

Superchargereilla on idle fee joka vielä tuplaantuu jos kaikki paikat on varattuna
 
Paljon voi vuosiarviona tuolle autolle laskea keskimääräisen kulutuksen? 20 kWh/100 km?
Toteutuuko WLTP matka edes kesäajossa?
Kuinka pitkä noilla on toimintamatka talvisaikaan? Onko 70%*WLTP kaukana?

Minulla ei ole Kiaa tai muutakaan korealaista, mutta ymmärtääkseni aika pieniruokainen on. Tuo 20 kWh/100km on varmaan ihan hyvä lähtökohta laskuharjoituksiin.

WLTP on ihan tosielämän testi sekalaista ajoa, mutta vaatii kuivan kelin ja sopivan lämpötilan ja tietenkin säästeliään ajotavan. Jos ajelee hyvissä olosuhteissa niin, että nopeusmittari ei nouse yli 80km/h, esimerkiksi jotain pääkaupunkiseudun esikaupunkialueita ja kehäteitä nopeusrajoitusalueilla 30-80, pääsee todennäköisesti helposti allekin WLTP-kulutuksen. Itsekin olen päässyt, mutta eipä ole koskaan koko akullisen verran ajoprofiili pysynyt samanlaisena. Kunnon vesisade tai ihan lyhyttä pidempi moottoritieosuus pilaa jo yrityksen. Toisaalta harvalle rangella on mitään merkitystä tuollaisessa nurkka-ajossa muutenkaan. Pidemmällä matkalla ajelemalla jotain 80- tai 60-rajoitettuja teitä rajoitusten mukaan pitäisi hyvissä olosuhteissa onnistua WLTP-rangen ylitys myös helposti, mutta haluaako sitten yli 500km reissua tehdä noin.

Talvella on vähän toisin päin, koska nurkka-ajossa joutuu todennäköisesti lämmittämään auton useampaan kertaan tyhjästä, kun taas pidemmillä matkoilla on alemmat nopeusrajoitukset. Erilaiset talvikelitkin vaikuttavat eri tavalla, joten joskus voi olla että edes 70% ei onnistu ja joskus onnistuu helposti. Räntä ja loska ovat aika myrkkyä rangelle pakkasen lisäksi.
 
Nyt kun on saatu Suomeen paljon uusia sähköautoja niin hallitus esittää sähköautojen vuotuiseen ajoneuvoveroon noin 120% korotusta. Tässäkö se seuraava valtion lypsylehmä?
 
Kyllähän se vero tosiaan pitää jostain kerätä. Jos sitä ei kerätä polttoaineen verossa (johtuen, että sähköä ei oikein voi jyvittää autoille ja kaikelle muulle käytölle) niin sitten se kerätään muina veroina. Kohdistuu sentään oikeaan osoitteeseen, vaikka toki jos käyttömäärää pitäisi suhteuttaa veron suuruuteen niin siihen tuokaan ei oikein taivu.
 
Nythän siinä sitten kävi niin, että alkoi tuo Kia E-Niro 64 kWh kiinnostelemaan perheen ykkösautoksi. Näillä näkymin viikonloppuna koeajolle. Vanha auto vaihdossa sitten...

Kiinnostelis laskea todellisia vuosikustannuksia sähköautoilulle ja muutenkin aiheeseen liittyen...

Paljon voi vuosiarviona tuolle autolle laskea keskimääräisen kulutuksen? 20 kWh/100 km?
Toteutuuko WLTP matka edes kesäajossa?
Kuinka pitkä noilla on toimintamatka talvisaikaan? Onko 70%*WLTP kaukana?

Omakotitaloon pitäisi vetää autokatokseen 3-vaihejohto kaapilta. Ei ole mahdottoman pitkä matka, voi vetää ns.pintavetona. Asennuksen hinta mahtaa olla luokkaa 500-1000€ latureineen? Talo on kaukolämpötalo 3x25A syötöllä. Eli varmaan piisaa sulakekoko varsinkin, jos ottaa kuormaan reagoivan laturin?

Onko autokatoksesta merkittävää haittaa kyseiselle autolle? Pitäisikö olla lämmin talli?

Sähköautot ovat pääosin, e-Niro mukaanlukien, todella hyviä talviautoja.
Suosittelen tarkistamaan onko autossa etäkäyttö (UVO). Lämmitykset, oven avaukset ja akun tilan seurannat onnistuu etänä. Helpottaa elämää.

Ero kulutuksessa kesä vs. Edellinen pakkastalvi omissa ajoissa 14 kWh/100km vs. 20kWh/100km ajotietokoneen mukaan.
Ei tallia. Nyt keskiarvo 10kk käytön jäljiltä 16 kWh/100km. Siihen lataushäviöt päälle ja pieni lisä ajotietokoneen ilmoittamaan kulutuksen, niin 20kWh/100km voi olla varsin lähellä oikeaa kulutusta.

120km/h ajo kesällä ja talvella alle -15C lisää kulutusta merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun on saatu Suomeen paljon uusia sähköautoja niin hallitus esittää sähköautojen vuotuiseen ajoneuvoveroon noin 120% korotusta. Tässäkö se seuraava valtion lypsylehmä?
Sehän ei korota kuin perusosaa eli käyttövoiman osuus pysyy samana.
Itse alkuun säikähdin että nousis omalla kohdalla vajaasta 200€ -> 400€ mutta nouseekin vaan johonkin 250€. Ja tulee vasta 2023 maksuun.
 
Nyt kun on saatu Suomeen paljon uusia sähköautoja niin hallitus esittää sähköautojen vuotuiseen ajoneuvoveroon noin 120% korotusta. Tässäkö se seuraava valtion lypsylehmä?
Miksi levität disinformaatiota? Tässä sama faktantarkistuksella suodatettuna:

- Mainittu noin 120% korotus koskisi vain sähköautojen ajoneuvoveron perusveroa. Tämä korotus on suuruudeltaan 65 euroa. Sähköautoista maksetaan myös kokonaispainon mukaan määräytyvää käyttövoimaveroa.
- Esimerkiksi Volkswagen ID.3:ssa 1.10.2021 jälkeen rekisteröidyn auton kokonaisajoneuvovero nousisi noin 36 %.
- Ajoneuvoveron korotusta kompensoi autoveron poisto 1.10.2021 alkaen rekisteröidyiltä autoilta. Toisin sanoen kertakönttänä maksettu autovero poistuu, mutta vuosittaista veroa maksetaan hieman enemmän. Esimerkiksi VW ID.3 Pure Performancen autovero 888 € poistuu, mutta ajoneuvovero siis nousee sen 65 €/vuosi.
- Ajoneuvoveron korotuksen on määrä astua voimaan nollapäästöisiltä autoilta, jotka on rekisteröity 1.10.2021 tai sen jälkeen. Ennen 1.10.2021 rekisteröityjen autojen vero pysyisi ennallaan.

Lähteet: moottori.fi, traficom.fi
 
Viimeksi muokattu:


Tesla Y vei voiton Ioniq 5 ja Kia EV 6 vastaan. Hintaerokin on perusteltavissa Teslan eduksi, onhan se kuitenkin käytännöllisempi, tehokkaampi, päivittyvämpi ja matkantekokone rangen osalta.
Vielä joudutaan odottamaan todellista Teslan haastajaa, sillä sellaista ei vaan vielä löydy vielä :)..
 
En toki halua pilata juhlia mutta korotus on prosentteina tuo ja voitte vaan miettiä haloota jos esim. Caruna ilmoittaisi samansuuruisesta korotuksesta. Varmaan nostaisikin jos se olisi sallittua..

Painohan tuossa vaikuttaa myös ja sillä pyritään saaman kansalaiset ajanaan mahdollisimman keveillä autoilla. Isot autot sitten vaan herroille.

Ennen 1.10. rekisteröidyt saavat ajella sitten vanhalla verolla määrittelemättömän ajan, tuskin ikuisesti.

Joku kehittää sähköauton 1 gramman päästöillä niin ei korotus koske - saisko muutossarjan :lol:
 
Jotkut asiat eivät vain ole niin merkiyyksellisiä. Jos tuulilasin pesunesteiden hinta tuplaantuisi niin kyllähän sekin kuullostaisi valtavalta erolta - kunnes sen suhteuttaisi kokonaisuuteen (esim autosta syntyvät juoksevat kulut).

Toki jos haluaa saada jonkun mitättömän jutun kuullostamaan isolta niin se tehdään just noin. Kun meillä töissä luodaan uusi tuote joka jää valtavasti myyntitavoitteista, mutta joku haluaa näyttää sen positiivisessa valossa tehdään samalla tavalla. Ei katsota kokonaisuutta, eikä konkreettisia euroja - vaan kerrotaan että myynti on noussut kuitenkin 200% edellisestä kuukaudesta.
 
Toyota liittyy sähköautojunaan joskus mid-late 2022 ja on laittanu bz4x:n speksit ulos.

Aika perussettiä, mutta suhteessa todella nuhainen nelivetoversio ihmetyttää.
Steer-by-wire mielenkiintoinen ratkaisu, koska parantaa käsittelyä yoken kanssa.
 
On kyllä mielenkiintoista kun lähes verottomaan autoon voi laittaa +50ke helposti, mutta 200e/vuosi veroa on liikaa! Samoin Suomeen maahantuotu Euroopassa valmistettu 500e laturi on liikaa, niin sitten pitää 200e Aliexpressistä tilata joku ruoska joka varmaan polttaa talon.

Jännä miten kaikki sähköautot viedään käsistä, mutta silti kokoajan pistetään vaan veroetua veroedun perään. Ymmärtäisin jos noita homehtuis jossain autokauppojen takapihoilla, mutta näin ei taida olla.
 
No jaah. Eiköhän nuo 15ke halvemmat mallit tule myymään aika paljon enemmän kuin Tesla.
Y saa aika yksinään hallita tuota omaa hintasegmenttiään.

Ehkä jossain kohtaa. Tällä hetkellä kun lähes jokaisen valmistajan autot viedään käsistä, se ketä saa eniten autoja pihalle myy myös eniten.
 
Ehkä jossain kohtaa. Tällä hetkellä kun lähes jokaisen valmistajan autot viedään käsistä, se ketä saa eniten autoja pihalle myy myös eniten.
Ilmeisesti Nissan Leafia on saatu aika paljon Suomeen. Auton hintahan pitäisi olla 25k€ + toimituskulut. 29kpl löytyy. Autoon on lisätty ratin etäisyyden säätö, mikä puuttuu 2019 mallista ja vanhemmista.


Jos siis kaipaa autoa nopeasti. En tiedä sitten onko Leaf haluttava? Hintaluokassaan luultavasti menettelee?

Hyvin kyllä ostellaan "kalliita" 50k€ sähkiksiä.

Edit:
QUOTE="Zetbo, post: 9685743, member: 8204"]
Ymmärtäisin jos noita homehtuis jossain autokauppojen takapihoilla, mutta näin ei taida olla.
[/QUOTE]
Saa nähdä meneekö esim nuo Leafit kaupaksi, vai onko auto liian vanha.
 
On kyllä mielenkiintoista kun lähes verottomaan autoon voi laittaa +50ke helposti, mutta 200e/vuosi veroa on liikaa! Samoin Suomeen maahantuotu Euroopassa valmistettu 500e laturi on liikaa, niin sitten pitää 200e Aliexpressistä tilata joku ruoska joka varmaan polttaa talon.

Jännä miten kaikki sähköautot viedään käsistä, mutta silti kokoajan pistetään vaan veroetua veroedun perään. Ymmärtäisin jos noita homehtuis jossain autokauppojen takapihoilla, mutta näin ei taida olla.
Tai se että pitää roikkua Lidlin ilmaisella laturilla.

Se mitä tulee latureihin niin se 500€ laturi Suomessa on kiinanlaturi. Kiinasta tai Eusta tilaamalla jättää vain välikäden pois.
 
Ehkä jossain kohtaa. Tällä hetkellä kun lähes jokaisen valmistajan autot viedään käsistä, se ketä saa eniten autoja pihalle myy myös eniten.

Toki näin, lopulta voidaan mennä sitten end-gameen jossa vain kiinalaisia autoja voi ostaa kun kukaan muu ei saa rare-earth-metalleja.
 
Rare eartheja saa muualtakin kuin Kiinasta. Kaikki tulee kiinasta vain sen takia, että Kiina myy niitä niin halvalla, ettei kaivostoiminta muualla kannata. Kaivosta ei kuitenkaan niin vaan pieraista käyntiin, siihen menee vuosia, jopa vuosikymmen. Siksi jonkun pitäisi pyöritttää rare-earth-kaivosta tappiolla siltä varalta, että Kiina joku päivä yllättäen kieltätyisikin myymästä rare-eartheja ulkomaille. Länsimaissa maksajia tuollaiselle touhulle löytyy vain heikonlaisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 896
Viestejä
4 412 730
Jäsenet
73 267
Uusin jäsen
Miketti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom