Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sinulle ehkä, mutta pointti on että hinta-ero kapenee kovaa vauhtia. Premium-autoissa hinta-ero on käytännössä kadonnut, ja se näkyy siinä että lähes kaikki myytävät premium-autot suomessa on nykyää ladattavia. Nyt hinta-ero pienee myös halvempien luokkien autoissa.Mikä on sekin aika helvetisti. tuo on 136 heppanen pikkuauto mikä maksaa 30k. Olisi aivan täysi mahdottomuus perustella tuo itselle.
Paljonkohan bensa vs sähkö ooppelin vaihtoarvo lienee sanotaan nyt vaikka 4v ja 100tkm ajettuna? Veikkaan että sähköversion hinta useita tuhansia kalliimpi.Jos sähkö maksaa 13c/kwh ja sitä kuluu 18kwh/100km ja bensa maksaa 1.6e/l ja sitä kuluu 6l/100, niin 10 000e hintaeron kuroo kiinni n.135tkm ajoilla.
Toi on nykyisessä markkinatilanteessa täysin mahdoton sanoa neljän-viiden vuoden päähän. Toisaalta bensa-autot voidaan verottaa hengiltä, niin ettei niitä kukaan halua ostaa ja arvo romahtaa, toisaalta kaikilta valmistajilta on putket tukossa sähköautoja tulossa seuraavien vuosien aikana, ja sieltä pitäisi tulla tähän "normaaliin" hintakategoriaankin malleja kuin sieniä sateella, ja jos niissä ranget ja muut ominaisuudet saadaan päivitettyä, vaikea nähdä että alunperin bensa-mokkan pohjalle rakennettu sähkömalli sekään mikään vetovoimaisin silloin olisi.Paljonkohan bensa vs sähkö ooppelin vaihtoarvo lienee sanotaan nyt vaikka 4v ja 100tkm ajettuna? Veikkaan että sähköversion hinta useita tuhansia kalliimpi.
En pitäisi ihmeenä vaikka sirupulan jälkeen pukkaisi akkupulaa. Litiumin hinta raketoi: Lithium Prices Are Soaring, Sparking More Deals for Key Battery MetalSähköautojen saatavuus on niin heikko, että luultavasti tulevat pitämään arvonsa todella hyvin, jos ei saatavuus muutu radikaalisti parempaan. Tässähän pitää kohta alkaa ennakkovaraamaan seuraavaa, jotta saa 3v päästä uuden
Hyvä kysymys monta muuttujaa, hinnansäilyvyyden puolesta puhuu.Paljonkohan bensa vs sähkö ooppelin vaihtoarvo lienee sanotaan nyt vaikka 4v ja 100tkm ajettuna? Veikkaan että sähköversion hinta useita tuhansia kalliimpi.
Tuo on todella erikoista sen suhteen että joitakin autoja saa kuukauden parin odotuksella (esim Tesla 3 Performance) ja osaa on suoraan varastossa kun taas esim osaa saa odottaa yli vuoden (esim Mach-E on 1v jono) ja myös polttiksissa on törkeitä heittoja. Kaipa juuri näistä että onko jotain tiettyä osaa saatavilla. Mutta mikä lienee prioriteetti eri merkillä yms.Sähköautojen saatavuus on niin heikko, että luultavasti tulevat pitämään arvonsa todella hyvin, jos ei saatavuus muutu radikaalisti parempaan. Tässähän pitää kohta alkaa ennakkovaraamaan seuraavaa, jotta saa 3v päästä uuden
Nettiautossakin vain 218 Tesla Model 3:sta myynnissä...Sähköautojen saatavuus on niin heikko, että luultavasti tulevat pitämään arvonsa todella hyvin, jos ei saatavuus muutu radikaalisti parempaan. Tässähän pitää kohta alkaa ennakkovaraamaan seuraavaa, jotta saa 3v päästä uuden
Saatavuus on oikeastaan heikko kaikissa autoissa?Nettiautossakin vain 218 Tesla Model 3:sta myynnissä...
Väittäisin että viime vuoden keväällä noita oli vain kourallinen.
Onko tosissaan Mach-E 1v jono? Me tilattiin heinäkuun ekalla viikolla ja auto juuri valmistunut, odottaa kuljetusta Suomeen. Parhaimmillaan luvattiin, että lokakuussa olisi jo auton saanut, tämän auton toimitusaika kuitenkin tammi-helmikuu, mutta ehkä jo joulukuussa saadaan.Tuo on todella erikoista sen suhteen että joitakin autoja saa kuukauden parin odotuksella (esim Tesla 3 Performance) ja osaa on suoraan varastossa kun taas esim osaa saa odottaa yli vuoden (esim Mach-E on 1v jono) ja myös polttiksissa on törkeitä heittoja. Kaipa juuri näistä että onko jotain tiettyä osaa saatavilla. Mutta mikä lienee prioriteetti eri merkillä yms.
Näin sanoi ainakin yksi myyjä. Sanoi että esittelyautot ylihintaisia ja odotusaika noin vuosi. Ja briteistä tiedän väkeä jotka ovat odottaneet Fiesta ST:itään yli puoli vuotta.Onko tosissaan Mach-E 1v jono? Me tilattiin heinäkuun ekalla viikolla ja auto juuri valmistunut, odottaa kuljetusta Suomeen. Parhaimmillaan luvattiin, että lokakuussa olisi jo auton saanut, tämän auton toimitusaika kuitenkin tammi-helmikuu, mutta ehkä jo joulukuussa saadaan.
235kpl "vain" Volkkarin sähköautoja, että samanlaista suurta saatavuutta ei vielä ole, kuten Teslan kohdalla. Mutta kyllä varmaan jo id.3 ja id.4 mallit olisi ostajalle kiinnostavia autoja:
Jep. Tuo id.4 on niin uusi malli, että ei ole vielä tuontiautojakaan. Ja jos saatavuus on muuallakin yhtä kehno, niin ei tuontiautojakaan taida tulla?ID-nelosia 10 kpl... Ja niistä osa ei ole edes heti myynnissä, vaan "myydään 2022" tai "myydään kun uusi ID4 tulee" yms. Noista kymmenestä muuten pienempiakkuisia on 2 kpl, että siitä valitsemaan... ja vw:n sivulta ei tätä 52 kWh mallia voi tällä hetkellä edes tilata.
Onkos tuolla ~600km range kerhossa muita varteenotettavia vaihtoehtoja i4:lle kuin Model 3 ja Mustang? Kova pohdinta käynnissä plug-in vs. täyssähkö, ja jäkimmäisissä se range on se rajoittava tekijä kuten varmaan monella muullakin, i4 houkuttaisi mutta tilojen riittävyys coupessa vähän arveluttaa.
Juu, en ihan niin niin eilisen teeren poika ole, että kuvittelisin valmistajan ilmoituksen kulutuksesta pitävän kaikissa olosuhteissa paikkaansa, puhuttiin sitten polttiksista tai sähköautoista.ota huomioon et tuo 600km on sit saavutettavissa vain ajamalla juuri wltp mittaustavan mukainen lenkki samoissa oloissa. Normi matka ajo liikenne syys kelit ni 500km voi olla jo kova sana ja paska keli talvella ni 350km voi olla tiukka.
Lähinnä ettei tule sit pettymyksiä ja ragea.
Juu, en usko et tarvii sit murehtia.Juu, en ihan niin niin eilisen teeren poika ole, että kuvittelisin valmistajan ilmoituksen kulutuksesta pitävän kaikissa olosuhteissa paikkaansa, puhuttiin sitten polttiksista tai sähköautoista.
Odotukset on, että itselle suht yleinen 500 km reissu, jossa pitäisi päästä pääosin sillä samalla 10 - 30 min kahvi&kusitauolla millä se ajetaan nytkin dieselillä, 50kW laturit alkaa olemaan jo taukopaikoissa tyrkyllä. Suurtehoja ei sopivasti vielä osu, enkä yksittäisen varaan uskaltaisi laskea vaikka osuisikin. Tämän laskeskelin onnistuvan kun ilmoitettu range on siinä 600 km paikeilla niin kesällä kuin normaaleissa talviolosuhteissakin (jolloin rajoituksetkin on 80). Se kerran kymmenessä vuodessa -35 astetta skenaario voidaan sitten ladata pari kertaa ja/tai pidempään.
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.
Oletko huomannut? 5 hengen sähköautoilla ei saakaan aina ajaa 5 ihmistä autossa – Akut painavat niin paljon, että kantavuuden raja tulee äkkiä vastaan: Tesla 3:ssa alle 300 kg
Viiden hengen sähköautoihin ei saakaan välttämättä lastata neljää matkustajaa kuljettajan päälle, ruotsalaislehti Ny Teknik selvitti.www.tekniikkatalous.fi
Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
MBE:t tai XC40 olisi muuten ihan mielenkiintoisia, mutta niissä jäädään rangessa sinne 400 tuntumaan, huihai taitaa mennä about samaan kategoriaan.Juu, en usko et tarvii sit murehtia.
ID4 oli näin tesla kuskinakin mukava oloinen paketti. Ja hui hai 5 on kans hyvän oloinen.
Kerrotko hieman lisää autosta/akun koosta ja ajoreitistä. Itseäni kiinnostaa ihan oikeasti omakohtaisten tarpeiden takia, mutta lappi on laaja alue. Karttoja kun katsoo, niin Rovaniemen pohjoispuoli on aika harvaan miinoitettua, useimmat jotain 22kW ja niidenkin ”pakko” olla toiminnassa.3 viikon lapinreissu tehty sähköautolla. Helsingistä. 3422 km ja 119€ latauskustannuksia. Ongelmia? Ei mitään. Latauksen odottelua autossa noin 20 minuuttia.
Onkos tuolla ~600km range kerhossa muita varteenotettavia vaihtoehtoja i4:lle kuin Model 3 ja Mustang? Kova pohdinta käynnissä plug-in vs. täyssähkö, ja jäkimmäisissä se range on se rajoittava tekijä kuten varmaan monella muullakin, i4 houkuttaisi mutta tilojen riittävyys coupessa vähän arveluttaa.
Kerrotko hieman lisää autosta/akun koosta ja ajoreitistä. Itseäni kiinnostaa ihan oikeasti omakohtaisten tarpeiden takia, mutta lappi on laaja alue. Karttoja kun katsoo, niin Rovaniemen pohjoispuoli on aika harvaan miinoitettua, useimmat jotain 22kW ja niidenkin ”pakko” olla toiminnassa.
Joo niin on. Ruotsin/Norjan lappi missä ajelit, niin on kyllä paljon autuaampaa sähköautoille. Ajattelinkin jo, että tuliko kilometrit laturin haeskelusta, mutta tuo reittisi oli sähköauton kannalta paljon optimaalisempi kuin missä itse liikun (mennään vielä Ivalostakin ylöspäin).Model 3 Long Range -20. Akku taitaa olla 77kW. Ajettiin Helsingistä Ruotsin Tören kautta Ruotsin lapin läpi Kilpisjärvelle. Sieltä tehtiin pisto jäämeren rannalle Lyngeniin. Kilpparilta Äkäslompoloon ja sieltä vielä Rukalle ja Rukalta takaisin Helsinkiin. Jokaisessa kohteessa vielä pyörittiin ympäriinsä. Äkäslompolossa ja Rukalla sai ladata majapaikassa ilman lisämaksua.
Itälappi taitaa vielä olla vähän musta aukko latureiden suhteen.
Joo niin on. Ruotsin/Norjan lappi missä ajelit, niin on kyllä paljon autuaampaa sähköautoille. Ajattelinkin jo, että tuliko kilometrit laturin haeskelusta, mutta tuo reittisi oli sähköauton kannalta paljon optimaalisempi kuin missä itse liikun (mennään vielä Ivalostakin ylöspäin).
Molemmat löytyi mutta ilkeästi jäänyt toisien palluroiden alle. Ei löytynyt kännykällä valintaa että saisi vain +50kW näkymään.Kartta ei ole ajan tasalla. Kilpisjärvellä on HPC ja Karesuvannossa Supercharger nyt ainakin.
Täyssähköinen Mokka-e alk. 37 590 €
Uusi Mokka-e johdattaa sinut täysin uudelle ajamisen tasolle. Tervetuloa tutustumaan!www.opel.fi
Sähköautojen hinnat hiipii alaspäin. Nyt Opel mokka-e alkaen 29.900€
Kartta ei ole ajan tasalla. Kilpisjärvellä on HPC ja Karesuvannossa Supercharger nyt ainakin.
ID.3 sisar
Tästä tulikin mieleen, että milloinkahan tulee softan optimointeja tyrkylle sähköautoihin? Kuka uskaltaa kokeilla, ja mitä on riskit (muutakun takuun loppuminen)?Vähän kun saisi tehoja lisää, tuo voisi olla aika hauska peli jossain radalla.
Invertterin ja akuston eliniän lyheneminen. Toki kun tarpeeksi optimoi, niin auto sanoo toimintasavun kera että poks.Tästä tulikin mieleen, että milloinkahan tulee softan optimointeja tyrkylle sähköautoihin? Kuka uskaltaa kokeilla, ja mitä on riskit (muutakun takuun loppuminen)?
Viimeksi itse mietin eilen tuota. Kuka tuo eri ajomoodeja nelikkoihin, kuka uskaltaa muutella ns "yliturvallisia" turvarajoja ja lyödä kunnolla tehoa pihalle. Sillä saisi jo oikeasti järkevään hintaan varsin hauskoja kippoja. Tosin tässä vaiheessa sähköautojen paluuta (sitten autoilun alkuaikojen) en uskaltaisi vielä noita lähtemään muokkaamaan ellei olisi rahaa turhan paljon ja ei olisi väliä vaikka sanoisi poks. Yksi mitä olen miettinyt myös on että missä vaiheessa joku keksii kikan huijata Teslaansa Autopilotin yms. Toki Tesla pystyy disabloimaan sitä ja tätä tai vaikka koko auton halutessaan ns ei turvallisena ajaa ilman että tulisi huutia autojen haltuunotosta tms.Tästä tulikin mieleen, että milloinkahan tulee softan optimointeja tyrkylle sähköautoihin? Kuka uskaltaa kokeilla, ja mitä on riskit (muutakun takuun loppuminen)?
Invertterin ja akuston eliniän lyheneminen. Toki kun tarpeeksi optimoi, niin auto sanoo toimintasavun kera että poks.
Eräillä sitä rahaa on ja jotkut niistä uskaltaa alkaa kokeilemaankin. Itsellä ei kyllä uskallus riittäisi, sillä jos ja kun viritelty sähköauto sanoo oikeasti poks, niin sehän palaa aika iloisesti eikä sammu ihan heti.Viimeksi itse mietin eilen tuota. Kuka tuo eri ajomoodeja nelikkoihin, kuka uskaltaa muutella ns "yliturvallisia" turvarajoja ja lyödä kunnolla tehoa pihalle. Sillä saisi jo oikeasti järkevään hintaan varsin hauskoja kippoja. Tosin tässä vaiheessa sähköautojen paluuta (sitten autoilun alkuaikojen) en uskaltaisi vielä noita lähtemään muokkaamaan ellei olisi rahaa turhan paljon ja ei olisi väliä vaikka sanoisi poks. Yksi mitä olen miettinyt myös on että missä vaiheessa joku keksii kikan huijata Teslaansa Autopilotin yms. Toki Tesla pystyy disabloimaan sitä ja tätä tai vaikka koko auton halutessaan ns ei turvallisena ajaa ilman että tulisi huutia autojen haltuunotosta tms.
Teslaansa Autopilotin
Nimenomaan self driving yms optioita mietin. Ja mahdollisia maakohtaisia rajoituksia ja niiden poistoa. Tai niinkin simppeliä kuin joku ehdottomasti haluaa tuon kädet ratilla varoituksen pois, ärsyttävät pimpom äänet muuteltua tai vaikka lisättyä eri suoratoistopalveluita autoon.Sehän löytyy jo vakiona joten ei tarvetta moiselle operaatiolle
FSD:n asentaminen olisi eri juttu. Jos ei saa softaa ladattua Teslan palvelimilta niin voi olla vaikeaa. Jos saa softan käsiinsä niin voisi olla mahdollista.
Sähköautojen softaamisessa rajaksi muodostuu ensin akku ja invertteri. Se voi olla että monella ei ole kauheasti haluja leikkiä akkujen kanssa, ainakaan samalla tavalla mitä nykyään voi softata polttiksia.
Pienemmässä skaalassa varmasti joku tulee kokeilemaan. Kyllähän nyt jo ihmisten omissa konversioprojekteissa Teslan moottoreista voidaan ottaa enemmän kuin mitä vakiona. Tämä on varmasti mahdollista ilman että moottori pitää olla jossain muussa autossa. Se on sitten toinen asia paljonko vakio-ominaisuuksia tippuu matkalla pois. Pahimmassa tapauksessa koko infotainment menee mykäksi, eli kaikki pitää tehdä uudelleen.
Joo kyllä siihen menee hetki vielä että saa OBD boksin mikä lyö uutta karttaa ohjaimelle.
Model 3:saa saa jo tehoja kutiteltua ulos yms.. Toki sit omalla vastuulla jos korkkaa.
Mistäs malleista moinen onnistuu ja mihin tehoihin? Long range esim Performancen tehoihin mutta saako Performancea rykäistyä pidemmälle? EI sillä että tarvitsisin lisätehoa mutta mielenkiinnosta. Nykyinenkin riittää liikenteessä ihan mukavasti. Se mikä muuten itseä yllätti eniten oli tuo kiihtyvyyden uhm... "normaalius". Oletin jotain absoluuttista aivot takapenkillä fiilistä mitä kaikki arvostelut ja testaajat kuvailevat. Tuo tuntuu ihan "normaalilta" omalle kropalle. Juu repii se penkkiin mutta ei tuo nyt mikään hullu laite ole paitsi kun katsot numeroita. Tuo on varsin uhm... mielenkiintoista koska tuo on melkein puolet nopeampi 0-100kmh vs softattu Fiesta ST oli (5.9s 0-100kmh). Eniten kropassa tuntuu tuo vauhdista kaasuun rullaaminen kaasun samantien pohjaan runttaamisen sijaan kun tuntee kun kiihtyvyys vaan nousee ja nousee, samaa ovat sanoneet kaikki kyydissä olleet. Osa kyydissä olleista normaalisti nopeillakin autoilla ajaneet ja kyydissä olleet sanovat että tuntuu jostain syystä brutaalimmalta. Olisiko tuo jatkuva kiihtyvyys vs vaihteiden ja äänen tuoma jonkinlainen tuttu tapa kropalle arvioida nopeutta, kiihtyvyyttä yms. Kun tuo puuttuu on tuolla pirun helppo nykäistä rajuihin ylinopeuksiin ilman että edes tajuaa. Faija kävi tänään pienen lenkin heittämässä ja totesi ettei kaasua uskaltanut pistää pohjaan missään vaiheessa koska kiihtyvyys oli kuulema niin hullua (tottunut kohtuu hitaisiin ja nopein katuauto millä on ajanut oli oma Fiesta ST ja sitten hiekalla viritelty ralli Escort).Model 3:saa saa jo tehoja kutiteltua ulos yms.. Toki sit omalla vastuulla jos korkkaa.
Mistäs malleista moinen onnistuu ja mihin tehoihin? Long range esim Performancen tehoihin mutta saako Performancea rykäistyä pidemmälle? EI sillä että tarvitsisin lisätehoa mutta mielenkiinnosta. Nykyinenkin riittää liikenteessä ihan mukavasti. Se mikä muuten itseä yllätti eniten oli tuo kiihtyvyyden uhm... "normaalius". Oletin jotain absoluuttista aivot takapenkillä fiilistä mitä kaikki arvostelut ja testaajat kuvailevat. Tuo tuntuu ihan "normaalilta" omalle kropalle. Juu repii se penkkiin mutta ei tuo nyt mikään hullu laite ole paitsi kun katsot numeroita. Tuo on varsin uhm... mielenkiintoista koska tuo on melkein puolet nopeampi 0-100kmh vs softattu Fiesta ST oli (5.9s 0-100kmh). Eniten kropassa tuntuu tuo vauhdista kaasuun rullaaminen kaasun samantien pohjaan runttaamisen sijaan kun tuntee kun kiihtyvyys vaan nousee ja nousee, samaa ovat sanoneet kaikki kyydissä olleet. Osa kyydissä olleista normaalisti nopeillakin autoilla ajaneet ja kyydissä olleet sanovat että tuntuu jostain syystä brutaalimmalta. Olisiko tuo jatkuva kiihtyvyys vs vaihteiden ja äänen tuoma jonkinlainen tuttu tapa kropalle arvioida nopeutta, kiihtyvyyttä yms. Kun tuo puuttuu on tuolla pirun helppo nykäistä rajuihin ylinopeuksiin ilman että edes tajuaa. Faija kävi tänään pienen lenkin heittämässä ja totesi ettei kaasua uskaltanut pistää pohjaan missään vaiheessa koska kiihtyvyys oli kuulema niin hullua (tottunut kohtuu hitaisiin ja nopein katuauto millä on ajanut oli oma Fiesta ST ja sitten hiekalla viritelty ralli Escort).
Juu kaikkeen tottuu. Itseä yllätti lähinnä se ettei edes ensimmäinen kiihdytys tuntunut totaali hullulta vaikka numeroiden valossa pesee monta todella todella kallista eksoottista kippoa. Ei sillä että valittaisin.Kai sekin riippuu mihin on tottunut. Itselläkin se kiihtyvyys tuntuu aika normaalilta, paitsi sitten kun on muutaman kuukauden talvella joutunut hissuttelemaan niin sitten tuntuu taas erilaiselta hetken aikaa. Sitten menee ajamaan laitosta mikä menee 100-200 (radalla) sinne 3s paikkeille, aluksi se on hurja mutta vähän ajan päästä sekään ei niinkään hetkauta, vaikka kyllä naurattaa silti.
Mutta tosiaan kun polttiksesta ensin siirtyy sähköön niin se välittömyys ainakin urheiluauto tyyppisissä vehkeissä on se mikä tuottaa eniten sitä wow factoria. Varsinkaan matkustajana sitä ei osaa odottaa kun kaikki on hiljaista.
Juu kaikkeen tottuu. Itseä yllätti lähinnä se ettei edes ensimmäinen kiihdytys tuntunut totaali hullulta vaikka numeroiden valossa pesee monta todella todella kallista eksoottista kippoa. Ei sillä että valittaisin.
Miten tuo menee talvella oman kokemuksesi perusteella? Voisin kuvitella että on aikamoinen eläin puskemaan autoa poikittain halutessa. Ainakin märällä asfaltilla perää saa irti ihan kaasulla ja track modella sitten pikatestauksen perusteella hiekalla 30/70 jaolla mentiin jo ihan kulmassa ja oikeni nätisti kun vaan ajoi sen ulos luisusta vs päästää kaasun (en tosin kokeillut vain päästää kaasua vaan oikaisin kaasulla ja ohjauksella).
Itsellä ensimmäinen perän irtoaminen tapahtui märän rampin jälkeisessä kiihdytyksessä ja se oli kyllä totaalinen pitoa pitoa pitoa ja ei pitoa. Nappasin luisun ihan nätisti refleksinä mutta yllätti kyllä. Itse huomannut että kesken mutkaan mennessä kaasulla yrittää yliohjata ja vakautus nappaa kiinni eleettömästi mutta selkeästi, mutkassa mennään neutraalina ja mutkasta ulos lähtiessä jos runttaa enemmän niin antaa perän tulla jo ihan selkeässä luistossa. Pitoa toki on varsin paljon ja vaatii jo vauhtia vähän enemmän että moinen onnistuu. Sanoisin että iso osa tuosta on noisen 2021 rengasmuutosten syytä. Pirelli ei vaan istu omaan hanskaan. Liian äkkipikainen, pitoa on kunnes sitä ei ole vs esim Misukan PS4:t joilla pito ja sen menetys on selkeää ja lineaarisempaa. Ottaisin milloin vain alle nuo PS4:t.Hienosti menee talvella. Pikkasen kun ammentaa poljinta niin perä liikahtaa mutta luistonesto ottaa kiinni aika nopeasti, toimii mielestäni oikein hyvin. Testasin jäällä track modea ja hienosti saa kyllä vedettyä luisussa. Pari tuntia ajelin jäärataa ympäri kylki edellä
Sanoisin siis että loistava talviauto
Kuivalla asvaltilla sitten taas käyttäytyminen on hieman omituisempaa. Mitä nopeasti olen testannut niin ei pito ei lähde heti, vaan pienellä viivellä ja sitten se kun se lähteekin niin lähtee niin nopeasti että en ehdi reagoimaan ja tulee donitsi. Tosin kutan sanoin olen hyvin vähän testannut asvaltilla luisuttelua, ei ole oikein mitään kunnon kenttää.
Tuo voi toki johtua renkaistakin. Laittaisi jotkut kiinanihme renkaat mitä driftingissä yleensä käytetään niin varmasti lähtisi makeammin, tehoa kun pitäisi riittää ja luistonesto ei estä. Laitoin myös vedon täysin takarenkaille. Mun ajotaidoistahan se ei voi johtua
Itsellä ensimmäinen perän irtoaminen tapahtui märän rampin jälkeisessä kiihdytyksessä ja se oli kyllä totaalinen pitoa pitoa pitoa ja ei pitoa. Nappasin luisun ihan nätisti refleksinä mutta yllätti kyllä. Itse huomannut että kesken mutkaan mennessä kaasulla yrittää yliohjata ja vakautus nappaa kiinni eleettömästi mutta selkeästi, mutkassa mennään neutraalina ja mutkasta ulos lähtiessä jos runttaa enemmän niin antaa perän tulla jo ihan selkeässä luistossa. Pitoa toki on varsin paljon ja vaatii jo vauhtia vähän enemmän että moinen onnistuu. Sanoisin että iso osa tuosta on noisen 2021 rengasmuutosten syytä. Pirelli ei vaan istu omaan hanskaan. Liian äkkipikainen, pitoa on kunnes sitä ei ole vs esim Misukan PS4:t joilla pito ja sen menetys on selkeää ja lineaarisempaa. Ottaisin milloin vain alle nuo PS4:t.
Kuvailusi lupaa kyllä pirun hauskaa talvea. Etenkin jos löytää jonkun fiksun paikan missä saisi luvan kanssa kokeilla vähän puskea nelikolla. Kaverilla onneksi kontakteja joilla on yksityisiä teitä ja kuulema pari paikkaa missä harjoitella nelikon kanssa enemmän (ensimmäinen oma nelikko) ilman riskiä puista tai ojista. Mutta noiden parin hiekkatie testin perusteella pirun lupaavaa. Snow&gravel track mode profiili on jo tehty ja samoin omilla luistoneston ja regenin muutoksilla oleva RWD mode.
Mistäs malleista moinen onnistuu ja mihin tehoihin? Long range esim Performancen tehoihin mutta saako Performancea rykäistyä pidemmälle? EI sillä että tarvitsisin lisätehoa mutta mielenkiinnosta. Nykyinenkin riittää liikenteessä ihan mukavasti. Se mikä muuten itseä yllätti eniten oli tuo kiihtyvyyden uhm... "normaalius". Oletin jotain absoluuttista aivot takapenkillä fiilistä mitä kaikki arvostelut ja testaajat kuvailevat. Tuo tuntuu ihan "normaalilta" omalle kropalle. Juu repii se penkkiin mutta ei tuo nyt mikään hullu laite ole paitsi kun katsot numeroita. Tuo on varsin uhm... mielenkiintoista koska tuo on melkein puolet nopeampi 0-100kmh vs softattu Fiesta ST oli (5.9s 0-100kmh). Eniten kropassa tuntuu tuo vauhdista kaasuun rullaaminen kaasun samantien pohjaan runttaamisen sijaan kun tuntee kun kiihtyvyys vaan nousee ja nousee, samaa ovat sanoneet kaikki kyydissä olleet. Osa kyydissä olleista normaalisti nopeillakin autoilla ajaneet ja kyydissä olleet sanovat että tuntuu jostain syystä brutaalimmalta. Olisiko tuo jatkuva kiihtyvyys vs vaihteiden ja äänen tuoma jonkinlainen tuttu tapa kropalle arvioida nopeutta, kiihtyvyyttä yms. Kun tuo puuttuu on tuolla pirun helppo nykäistä rajuihin ylinopeuksiin ilman että edes tajuaa. Faija kävi tänään pienen lenkin heittämässä ja totesi ettei kaasua uskaltanut pistää pohjaan missään vaiheessa koska kiihtyvyys oli kuulema niin hullua (tottunut kohtuu hitaisiin ja nopein katuauto millä on ajanut oli oma Fiesta ST ja sitten hiekalla viritelty ralli Escort).
Buy a Tuning Box - Tuning Box - Boitier additionnel
Configure your vehicle and discover the available products to improve your car's performances. Buy a Tuning Box right now.www.tuningbox.com
Tuossa ny yksi.
Tesla market place finland muistan taannoin nähneeni jonku toisen merkkisen myynnissä myös mut ei tarkkaa muistikuvaa et mikä se oli.
Jotenkin suhtaudun skeptisesti näihin sähköautojen optimointeihin. Kuinka optimointi ylipäätään noissa olisi toteutettu? Puukotetaan systeemisoftaa eli nostetaan tehoelektroniikan virta-rajoja, ramp-up aikoja, kytkentätaajuutta? Uskoisin että näissä softan puukotus ei ole mitenkään erityisen helppoa. Tai sitten toinen mitä perinteisesti on tehty, eli feikataan anturidataa. Tämän olettaisin että sähköautossa on hankalaa, koska esim. virranmittauspiirit on luultavasti integroitu teho-osiin. Toki moottoreissa on oletettavasti joku takometri tms. josta saadaan feed-back moottorisäätöön mutta mutta mitäköhän tuollakaan saavutetaan, jos virran-mittaus on toisaalla.
Adding our Tune Pedal P13739 - P13778, on your EV Performance Allroad 462 hp will make your engine responds more spontaneously and more directly. This throttle tuning system optimizes the response time of your engine by eliminating the latency . The result is that the power of your engine is released faster. This way your acceleration is much more direct. This pedal box is ideal to pass vehicles easily.