No mikä tässä nyt meni niin ikeen alle?
Onko se joku ongelma keskustella sähköautoista verraten niitä polttomoottoreihin? Ja miksi asiat pitää polarisoida ääripäihin? Ei se, että sähköauton kaikki ominaisuudet eivät vastaa polttomoottoriautoa, tee niistä kelvottomia.
Sähköauto on itsessään älyttömän energiatehokas, eikä varmaan kukaan väitä etteikö se kehity tästä eteenpäinkin. Vaikka tekniikka on saatu vastaamaan jo yleisiä työssäkäyvän tarpeita, niin runsaasti energiaa tarvitsevissa töissä nuo eivät tarjoa samaa monipuolisuutta. 50-100kWh akku on vielä aika kaukana siitä, että polttomoottori auton tankissa kulkee 500-1000kWh. Vaikka se käytettäisiinkin huonommalla hyötysuhteella.
Kvarkki heitti tuossa vertauksen kuvaputkinäytöistä litteisiin siirtymisen osalta. Voinen muistuttaa, että ensimmäiset litteät näytöt olivat liikkeen, sekä värien toistoltaan, sekä myös katselukulmiltaan todella kehnoja versus siihen mitä kuvaputket tarjosivat tai mitä nykyisin on tarjolla. Ne eivät oikeasti sopineet moneen asiaan aina pelaamisesta luovaan media työhön.
Eihän se kuitenkaan vähennä kenenkään oman sähköauton arvoa, jos toinen toteaa että ei vielä pysty nykyisellä tarjonnalla täyttämään omia tarpeitaan.
Mulla on appivanhemmat karavaanareita, jotka kulki ennen koronaa joka kesä pitkin Eurooppaa vaunun kanssa. Reissujen pituudet oli monesti 5000km ja nuohosivat paljon pikkuteitä ja kyliä. Sähköautolla vastaavat reissut olisivat hankalia, osin jopa mahdottomia. Lisäksi pitäisi pystyä nykimään 1400kg vaunua.
Kuljen itse lappiin vuosittain 1-4krt. Välillä tulee perässä iso kärry, jossa kelkka ja/tai remonttitarvikkeita mökin ylläpitoon. Pelkästään ajosuorite on 1050km, pelkkänä ajoaikana n. 12h. Taukoja pidän kyllä, mutta yleensä siellä missä tykkään, enkä siellä missä on pakko. Nykyinen latausverkosto sallisi ajot juuri ja juuri isoakkuisella ilman kärryä, mutta kärryn kanssa reissu ei olisi mahdollinen (ainakaan ilma merkittäviä kommenverkkejä). Esimerkit ovat taas joidenkin mielestä liian kaukaa haettuja (joskin todellisia), joten otetaan tavanomaisempi:
Kesällä tehtiin reissu asuntomessuille (hiekkaparkki ilman latausmahdollisuutta) ja siitä jatkettiin turun seudulle tuttavien luokse (ei latausmahdollisuutta) ja illalla kotiin. Ajot reissun aikana 450km ilman mahdollisuutta ladata optimipaikoissa. Tämäkään ei ihan jokaisella sähköautolla olisi onnistunut ilman erillistä pysähdystä. No joku tähän esittää, että pysähtyy kahville… kahvia litkittiin messuilla ja tuttavilla ihan tarpeeksi. Pysähdys iltahämärissä lataamaan olisi ollut täysin ylimääräinen ja pituudeltaan x. Käytännössä tuo olisi varmaan päätynyt niin, että helppouden takia poikkeaminen tuttavien luona olisi jätetty väliin ja ajettu suoraan kotiin.
Työkaveri on ollut ns. aikainen lintu sähköautojen suhteen ja sillä on ollut useampi eri malli. Vieläkin sen työmatka pääkaupunkiseudulle on 30-40min pidempi, kun joutuu paluumatkalla lataamaan.
On monessa tapauksessa täysin rajakysymys mitä nykyiset sähköautot mahdollistavat ja mitä ne eivät salli. Koska ihminen pyrkii helppoon elämään, niin se että joku asia on teoriassa mahdollista ei aina toistu käytännössä.
Useimmat sähköautoilijat tuskin edes yrittävät sellaisia suoritteita, jotka eivät ole omalla kalustolla mahdollisia tai aiheuttavat liikaa vaivaa. Tämä saa aikaan, että todetaan sen auton riittävän kaikkeen, kun rajatapauksia ei edes yritetä. Arkiajothan noilla onnistuu hienosti, ei siinä mitään.
Tämänkin moni tulkitsee varmasti sähköautovastaisena, joten pakko lisätä disclaimeri: seuraava autoni on luultavasti sähköauto. Tätä vahvistakoon se, että juuri meneillään olevan kodin remontin aikana vedätytin talliin 5x6 kaapelin autolatausta varten. Annan kuitenkin ajan vielä kypsyttää kalustoa ja latausverkkoa, jotta myös minun tarpeeni tulisi täyttymään paremmin.