Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin onko se nyt sitten mitenkaan turbiinin tai kytkimen ominaisuus jos moottorin hitausmomentiia kaytetaan tuomaan vaantomomenttia. Eli jos haluan w123 kymmenkertaisen vaannon veneen nostoon niin tarvitsen isomman vauhtipyoran.
On, koska tarvitset myös katkoksen voimalinjaan eli jonkinlaisen kytkimen.
 
Nykyrajoitteista keskustelu on hyödyksi, että osaa oman autonsa tyypin ja voimanlähteen valita budjettinsa puitteissa oikein, mutta "vanha tekniikka tekee paremmin" huutelu ei auta mitään.
Kyllä auttaa: vanhan pitäisi olla referenssinä uudelle, paitsi että sähköautoissa ollaan oiottu mutkia rankalla kädellä. Se, että jossain osa-alueella tapahtuu kehitystä, ei ole oikeutus mennä taaksepäin kahdessa muussa.
 
Niin ja pakolliseksi tähän trediin pitäisi laittaa kokemus sähköautoista. Esim. minulla on kokemusta 2vuotta hybridistä Passat GTE, 1,5 vuotta E-UP ja nyt viikko ID.4. Huono tehdä vertailua luetun perusteella.
Eikös teillä ollut se selkääntaputusketju jo olemassa :rolleyes:

 
Kyllä auttaa: vanhan pitäisi olla referenssinä uudelle, paitsi että sähköautoissa ollaan oiottu mutkia rankalla kädellä. Se, että jossain osa-alueella tapahtuu kehitystä, ei ole oikeutus mennä taaksepäin kahdessa muussa.
Ei tässä oikaise mutkia muut kuin sinä näillä kommenteillasi. Autoksi noi sähköautotkin ehkä bemarin hirveimpiä tekeleitä lukuun ottamatta tunnistaa, siinä sulle referenssiä vanhaan ihan tarpeeksi. Ihan samanlaista ruikutusta kuin kuvaputkista lcd-näyttöihin siirtyessä, kauhee valitus että vanha sitä vanha tätä. Kuka niiden paksujen putkien perään enää haikailee, littunäytössä ominaisuudetkin tulleet kuntoon? Aika näyttää miten sähköautojen käy esim. vetyautojen suhteen, mutta sun argumenttisi siitä, että sähköauton pitäisi heti täysin korvata vanha tekniikka on hölmö. Ymmärtäisin sen, jos olisi edes pieni mahdollisuus, että sähköautoista ei saisi täysiveristä korvaajaa polttomoottorivehkeille, mutta alati kiihtyvä sähköautojen kehitys osoittaa ainakin tällä hetkellä tasan päinvastaista tulkintaa.

e: Ja tästä ketjusta ei sitten pidä tehdä mitään sähköautot vs. polttomoottorit -kenttää. Ts. lopetan tähän tämän keskustelun.
 
Kyllä auttaa: vanhan pitäisi olla referenssinä uudelle, paitsi että sähköautoissa ollaan oiottu mutkia rankalla kädellä. Se, että jossain osa-alueella tapahtuu kehitystä, ei ole oikeutus mennä taaksepäin kahdessa muussa.
Aika vähänhän ainakaan omaan makuun on oiottu, ainoa mikä noissa arveluttaa on range (mikä tosin uusimmissa alkaa olla jo aika kohdallaan) ja tulevaisuudessa latauspaikkojen riittävyys jos tarpeeksi yleistyvät.
Muutenhan varsin ylivoimaisia mukavuuden ja suorituskyvyn kannalta.
 
Ei tässä oikaise mutkia muut kuin sinä näillä kommenteillasi. Autoksi noi sähköautotkin ehkä bemarin hirveimpiä tekeleitä lukuun ottamatta tunnistaa, siinä sulle referenssiä vanhaan ihan tarpeeksi. Ihan samanlaista ruikutusta kuin kuvaputkista lcd-näyttöihin siirtyessä, kauhee valitus että vanha sitä vanha tätä. Kuka niiden paksujen putkien perään enää haikailee, littunäytössä ominaisuudetkin tulleet kuntoon? Aika näyttää miten sähköautojen käy esim. vetyautojen suhteen, mutta sun argumenttisi siitä, että sähköauton pitäisi heti täysin korvata vanha tekniikka on hölmö. Ymmärtäisin sen, jos olisi edes pieni mahdollisuus, että sähköautoista ei saisi täysiveristä korvaajaa polttomoottorivehkeille, mutta alati kiihtyvä sähköautojen kehitys osoittaa ainakin tällä hetkellä tasan päinvastaista tulkintaa.

e: Ja tästä ketjusta ei sitten pidä tehdä mitään sähköautot vs. polttomoottorit -kenttää. Ts. lopetan tähän tämän keskustelun.

Tuossahan on heti 2 kohtaa perusteluja, miksi kehitys on moinen... Eli hiilineutraalius ja tukipolitiikka.
 
Itselläni on vielä 2 vuotta jäljellä hybridi-liisarissa. Seuraava auto tullee olemaan sähköauto ja keskusteluja sekä testejä tulee kyllä seurattua mielenkiinnolla.

Tässä threadissa on ollut hyviä keskusteluja jotka kiinnostavat minuakin seuraavan auton hankintaan liittyen:

- Rangen kehitys ja erityisesti talvella
- Perävaunun ja kuormauksen vaikutus rangeen
- Perävaunun vetokyky ja sallitut vetomassat ja kantavuus
- Lämmityslaitteet talvella ja niiden vaikutus
- Lautausinfran kehitys ja energian kehitys yleensäkkin
 
Kyllä auttaa: vanhan pitäisi olla referenssinä uudelle, paitsi että sähköautoissa ollaan oiottu mutkia rankalla kädellä. Se, että jossain osa-alueella tapahtuu kehitystä, ei ole oikeutus mennä taaksepäin kahdessa muussa.
Oletko käynyt koeajamassa uusia sähköautoja, kuten vaikka Hyundai Ioniq 5? Ei siinä tunnu että oltaisiin tehty kompromisseja tai oiottu, kun vertaa muihin Hyundain malleihin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuossahan on heti 2 kohtaa perusteluja, miksi kehitys on moinen... Eli hiilineutraalius ja tukipolitiikka.
Varmasti osa tekee valinnan sen perusteella tuleeko päästöjä vai ei, itselle taas uuden tekniikan viehätys oli perustellumpi valinta. :cool2:

Keskiverto sähköauto taisi olla jossain uutisessa noin 55t€, eli sitä 2000€:n hankitatukea ei nauti kovinkaan moni.

edittimä vielä: kertoisitko tähän kaikki kohdat missä sähköautoissa on oiottu?
 
Monia myös, itseni mukaanlukien houkuttelee ferrari/lambotason suorituskyky jonku tyyliin 2-litrasen dieselin hinnalla.
Tämä on kyllä niin totta ja lisätään vielä edulliset käyttökustannukset ainakin toistaiseksi.
i4 M50 ja EV6 GT ennakkomyynnissä ne mielenkiintoisimmat tällä hetkellä, jos ei Tesloja lasketa.
 
Oletko käynyt koeajamassa uusia sähköautoja, kuten vaikka Hyundai Ioniq 5? Ei siinä tunnu että oltaisiin tehty kompromisseja tai oiottu, kun vertaa muihin Hyundain malleihin.
Kyllä olen samaa mieltä, mitä nyt speksiä vertailemalla voi johtopäätöksiä tehdä.
 
Varmasti osa tekee valinnan sen perusteella tuleeko päästöjä vai ei, itselle taas uuden tekniikan viehätys oli perustellumpi valinta. :cool2:

Keskiverto sähköauto taisi olla jossain uutisessa noin 55t€, eli sitä 2000€:n hankitatukea ei nauti kovinkaan moni.

edittimä vielä: kertoisitko tähän kaikki kohdat missä sähköautoissa on oiottu?
- kantavuus(omamassa/kokonaispaino)
- vetokyky
- autopilotit/ajoavustimet jne.
- akusto häiriötilanteissa ja niiden seuraukset(soihtuautot)
 
- kantavuus(omamassa/kokonaispaino)
- vetokyky
- autopilotit/ajoavustimet jne.
- akusto häiriötilanteissa ja niiden seuraukset(soihtuautot)
- kantavuus(omamassa/kokonaispaino) - Osassa joo, suurimmassa osassa ei mitään ongelmaa, ihan kuten polttiksissakin.
- vetokyky - Osassa joo, osassa ei, ihan kuten polttiksissakin.
- autopilotit/ajoavustimet jne. - Samat ku polttiksissa
- akusto häiriötilanteissa ja niiden seuraukset(soihtuautot) - Joo jos syttyy niin on hankala sammuttaa, todennäköisyys palolle varmaan aika sama ku polttiksella tai pienempi.
 
- kantavuus(omamassa/kokonaispaino)
- vetokyky
- autopilotit/ajoavustimet jne.
- akusto häiriötilanteissa ja niiden seuraukset(soihtuautot)
Aika ohkaset oli perustelut, en nyt ihan heti pysty vetämään 1=1 kaavaa tästä. Samoja ”ongelmia” on tosiaan kaikilla (sähkö/polttomoottori.) valmistajilla, joten pelkäksi sähköautojen ongelmaksi en näitä listaisi. Perusteluja on varmaan turha laittaa, koska tässä ketjussa kaikki on automaattisesti peppukipuilua, fanipoikajuttuja, yms.
 
No mikä tässä nyt meni niin ikeen alle?

Onko se joku ongelma keskustella sähköautoista verraten niitä polttomoottoreihin? Ja miksi asiat pitää polarisoida ääripäihin? Ei se, että sähköauton kaikki ominaisuudet eivät vastaa polttomoottoriautoa, tee niistä kelvottomia.

Sähköauto on itsessään älyttömän energiatehokas, eikä varmaan kukaan väitä etteikö se kehity tästä eteenpäinkin. Vaikka tekniikka on saatu vastaamaan jo yleisiä työssäkäyvän tarpeita, niin runsaasti energiaa tarvitsevissa töissä nuo eivät tarjoa samaa monipuolisuutta. 50-100kWh akku on vielä aika kaukana siitä, että polttomoottori auton tankissa kulkee 500-1000kWh. Vaikka se käytettäisiinkin huonommalla hyötysuhteella.
Kvarkki heitti tuossa vertauksen kuvaputkinäytöistä litteisiin siirtymisen osalta. Voinen muistuttaa, että ensimmäiset litteät näytöt olivat liikkeen, sekä värien toistoltaan, sekä myös katselukulmiltaan todella kehnoja versus siihen mitä kuvaputket tarjosivat tai mitä nykyisin on tarjolla. Ne eivät oikeasti sopineet moneen asiaan aina pelaamisesta luovaan media työhön.

Eihän se kuitenkaan vähennä kenenkään oman sähköauton arvoa, jos toinen toteaa että ei vielä pysty nykyisellä tarjonnalla täyttämään omia tarpeitaan.
Mulla on appivanhemmat karavaanareita, jotka kulki ennen koronaa joka kesä pitkin Eurooppaa vaunun kanssa. Reissujen pituudet oli monesti 5000km ja nuohosivat paljon pikkuteitä ja kyliä. Sähköautolla vastaavat reissut olisivat hankalia, osin jopa mahdottomia. Lisäksi pitäisi pystyä nykimään 1400kg vaunua.
Kuljen itse lappiin vuosittain 1-4krt. Välillä tulee perässä iso kärry, jossa kelkka ja/tai remonttitarvikkeita mökin ylläpitoon. Pelkästään ajosuorite on 1050km, pelkkänä ajoaikana n. 12h. Taukoja pidän kyllä, mutta yleensä siellä missä tykkään, enkä siellä missä on pakko. Nykyinen latausverkosto sallisi ajot juuri ja juuri isoakkuisella ilman kärryä, mutta kärryn kanssa reissu ei olisi mahdollinen (ainakaan ilma merkittäviä kommenverkkejä). Esimerkit ovat taas joidenkin mielestä liian kaukaa haettuja (joskin todellisia), joten otetaan tavanomaisempi:
Kesällä tehtiin reissu asuntomessuille (hiekkaparkki ilman latausmahdollisuutta) ja siitä jatkettiin turun seudulle tuttavien luokse (ei latausmahdollisuutta) ja illalla kotiin. Ajot reissun aikana 450km ilman mahdollisuutta ladata optimipaikoissa. Tämäkään ei ihan jokaisella sähköautolla olisi onnistunut ilman erillistä pysähdystä. No joku tähän esittää, että pysähtyy kahville… kahvia litkittiin messuilla ja tuttavilla ihan tarpeeksi. Pysähdys iltahämärissä lataamaan olisi ollut täysin ylimääräinen ja pituudeltaan x. Käytännössä tuo olisi varmaan päätynyt niin, että helppouden takia poikkeaminen tuttavien luona olisi jätetty väliin ja ajettu suoraan kotiin.
Työkaveri on ollut ns. aikainen lintu sähköautojen suhteen ja sillä on ollut useampi eri malli. Vieläkin sen työmatka pääkaupunkiseudulle on 30-40min pidempi, kun joutuu paluumatkalla lataamaan.

On monessa tapauksessa täysin rajakysymys mitä nykyiset sähköautot mahdollistavat ja mitä ne eivät salli. Koska ihminen pyrkii helppoon elämään, niin se että joku asia on teoriassa mahdollista ei aina toistu käytännössä.

Useimmat sähköautoilijat tuskin edes yrittävät sellaisia suoritteita, jotka eivät ole omalla kalustolla mahdollisia tai aiheuttavat liikaa vaivaa. Tämä saa aikaan, että todetaan sen auton riittävän kaikkeen, kun rajatapauksia ei edes yritetä. Arkiajothan noilla onnistuu hienosti, ei siinä mitään.

Tämänkin moni tulkitsee varmasti sähköautovastaisena, joten pakko lisätä disclaimeri: seuraava autoni on luultavasti sähköauto. Tätä vahvistakoon se, että juuri meneillään olevan kodin remontin aikana vedätytin talliin 5x6 kaapelin autolatausta varten. Annan kuitenkin ajan vielä kypsyttää kalustoa ja latausverkkoa, jotta myös minun tarpeeni tulisi täyttymään paremmin.
 
Monia myös, itseni mukaanlukien houkuttelee ferrari/lambotason suorituskyky jonku tyyliin 2-litrasen dieselin hinnalla.
Tämä. Esim 65ke+ BMW/Audi tms vs oma Telsa. Ei ihan heti löydy saman suorituskyvyn+varusteet omaavaa nelikkoa noilla spekseillä. Mutkiin kovempaa meneviä löytyy kyllä mutta suorituskykyä tai varusteita joutuu uhraamaan. Kyllä tuo jaksaa vieläkin yllättää kun lähtiessä rampin valoista ovat muut vasta lähdössä kun olen itse jo liittymässä ja lyömässä autopilottia päälle. Joo polttiksissa ehdottomasti puolensa ja paikkansa vielä. Itsellä pk seudulla hyvin kun kaupassa käydessä lataa ilmaiseksi. Mutta landemmalla voisi olla hyvin eri tarina.
 
Kvarkki heitti tuossa vertauksen kuvaputkinäytöistä litteisiin siirtymisen osalta. Voinen muistuttaa, että ensimmäiset litteät näytöt olivat liikkeen, sekä värien toistoltaan, sekä myös katselukulmiltaan todella kehnoja versus siihen mitä kuvaputket tarjosivat tai mitä nykyisin on tarjolla. Ne eivät oikeasti sopineet moneen asiaan aina pelaamisesta luovaan media työhön.
Jos koit tarpeen muistuttaa tuosta, niin et ehkä ihan ymmärtänyt tai lukenut huolella vertaustani. Pointtihan nimenomaan oli (siinä lopussa), että suorituskyky on ajan myötä tullut kuntoon. Ja että ei ole mitään estettä näköpiirissä sille, että sama tulee tapahtumaan sähköautoissa. Kilpaileva käyttäjäystävällinen tekniikka voi toki ajaa sähköautot sivuraiteelle siinä määrin, että lataustapa on joku eri. Sähkömoottoreista tuskin enää luovutaan, kerran kun pääsee kokeilemaan sähkömoottorin ajo-ominaisuuksia ja kiihtyvyyttä, niin paluuta ei enää ole.
 
Jos koit tarpeen muistuttaa tuosta, niin et ehkä ihan ymmärtänyt tai lukenut huolella vertaustani. Pointtihan nimenomaan oli (siinä lopussa), että suorituskyky on ajan myötä tullut kuntoon. Ja että ei ole mitään estettä näköpiirissä sille, että sama tulee tapahtumaan sähköautoissa. Kilpaileva käyttäjäystävällinen tekniikka voi toki ajaa sähköautot sivuraiteelle siinä määrin, että lataustapa on joku eri. Sähkömoottoreista tuskin enää luovutaan, kerran kun pääsee kokeilemaan sähkömoottorin ajo-ominaisuuksia ja kiihtyvyyttä, niin paluuta ei enää ole.
Ei kaikille autot ole leikkaluja :rolleyes:
 
Ei kaikille autot ole leikkaluja :rolleyes:
Sähköinen voimalinja on aika kiva käyttöominaisuuksiltaan muutenkin kuin kiihtyvyyden puolesta. Kaupunkiajossa ainakin tykkäisin sellaisesta verrattuna nykyiseen nykivään robottivaihteistoon. Annan mielelläni vaihdossa 1.5 tonnin vetokyvyn, kunhan kevyt kärry(750kg) kulkee.
 
Sähköinen voimalinja on aika kiva käyttöominaisuuksiltaan muutenkin kuin kiihtyvyyden puolesta. Kaupunkiajossa ainakin tykkäisin sellaisesta verrattuna nykyiseen nykivään robottivaihteistoon. Annan mielelläni vaihdossa 1.5 tonnin vetokyvyn, kunhan kevyt kärry(750kg) kulkee.

Silläkin uhalla, että lähtee tästä uudelleen sivuraitelle ja vänkäämiseksi (mikä ei ole tämän viestin tarkoitus), niin tosiaan ei tälläkään hetkellä ole pakko luopua vetokyvystä ja tulevaisuudessa varmasti tilanne paranee kun uusia malleja tulee tarjolle. Siis tuolla omalla e-tronilla saa vetää 1800 kg ja ei ole ollut ikinä yhtä mukava vetää kärryä. Aivan käsittämättömän miellyttävää touhua, kun auto lähtee kärreineen liikkeelle äärettömän pehmeästi ja voi liu'uttaa todella hitaasti kärriä esim. hankalaan paikkaan peruuttaessa. Ja tietty onhan se kiva, että myös nopeassa vauhdissa auto ja kärri tottelee pedaalia, vanha Ford Focus hyytyi jo pienessäkin ylämäessä ja kytkin haisi joka kerta kun venettä veti ylös jne. (toki polttiksillakin kärri tottelee pedaalia kunhan on valinnut tarpeeksi tehokkaan moottorin, eikä kytkinkään haise kun on automaatti tai ainakin kytkin mitoitettu kärrin mukaisesti, en sitä tarkoita etteikö)

Et jos sitä kärriä ei tarvitse vetää pitkiä matkoja kaupunkien välillä, niin en kyllä keksi mitään mikä olisi sopivalla sähköautolla huonommin, kuin ennen. Jos pitää niin sitten on ainakin e-tron huono valinta, kun on jo valmiiksi kurja säde. Ja joo tietenkin voidaan argumentoida, että e-tron ja (muutkin sähköpelit) on vähän eri hintaluokan laite, mitä joku perus polttomoottoriauto, että sietääkin olla asiat paremmin. Näinhän se on aina missä tahansa, early adopterit maksaa perseensä kipeäksi teknosta, joka ei ole vielä edes valmista ja monilta osin heikompaa kuin olemassaoleva tekno. Vaan eipä meillä olisi juuri mitään teknologiaa, jos ei.
 
Näinhän se on aina missä tahansa, early adopterit maksaa perseensä kipeäksi teknosta, joka ei ole vielä edes valmista ja monilta osin heikompaa kuin olemassaoleva tekno. Vaan eipä meillä olisi juuri mitään teknologiaa, jos ei.
Asiassahan ei olisi ongelmaa, jos "Early adopterit" kustantaisi uutuuden omasta lompakosta täysin. Nythän tätä suffelia tarjotaan muiden autoillijoiden kustannuksella päättäjien suotuisalla avustuksella.
 
Jos koit tarpeen muistuttaa tuosta, niin et ehkä ihan ymmärtänyt tai lukenut huolella vertaustani. Pointtihan nimenomaan oli (siinä lopussa), että suorituskyky on ajan myötä tullut kuntoon. Ja että ei ole mitään estettä näköpiirissä sille, että sama tulee tapahtumaan sähköautoissa. Kilpaileva käyttäjäystävällinen tekniikka voi toki ajaa sähköautot sivuraiteelle siinä määrin, että lataustapa on joku eri. Sähkömoottoreista tuskin enää luovutaan, kerran kun pääsee kokeilemaan sähkömoottorin ajo-ominaisuuksia ja kiihtyvyyttä, niin paluuta ei enää ole.
Etkä sinä ehkä ymmärtänyt minua. Eihän kukaan ole kieltänyt tai epäillyt, että kehitystä tapahtuu. Aivan varmasti tapahtuu, paljon ja suhteellisen nopeasti. Kuten omalta kohdalta mainitsin, olen varautunut itsekin sähköautoon. Mutta se ei vaikuta siihen, että ei tänä päivänä, ei tänä vuonna, eikä tiettävästi ensivuonnakaan sähköautot täytä toimintamatkan tai suorituskyvyn (esim. vetokyky/matka) osalta totuttuja ominaisuuksia ilman kompromisseja. Suorituskyvyn (kiihtyvyys) ylivoimaisuus ja arkiajon kantama useimmille täyttyy jo helposti, mikä on upea juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Asiassahan ei olisi ongelmaa, jos "Early adopterit" kustantaisi uutuuden omasta lompakosta täysin. Nythän tätä suffelia tarjotaan muiden autoillijoiden kustannuksella päättäjien suotuisalla avustuksella.
Niinhän ne kustantavatkin. Verottaja ei vaan ole yhtä hanakasti kimpussa vielä toistaiseksi. Eihän se ole muilta pois jos joku maksaa vähemmän veroja. (vaikka noissa ei autoveroa enää olekaan niin alvi on ihan yhtälailla).
 
Niinhän ne kustantavatkin. Verottaja ei vaan ole yhtä hanakasti kimpussa vielä toistaiseksi. Eihän se ole muilta pois jos joku maksaa vähemmän veroja. (vaikka noissa ei autoveroa enää olekaan niin alvi on ihan yhtälailla).
On kohtuu naivia kuvitella, ettei kevyempää verotusta ja hankintatukea ei rahoiteta fossiillisilla ajelevilta. Polttoaineverotusta viilataan näppärästi ylöspäin, kun uusia menoeriä löytyy.
 
On kohtuu naivia kuvitella, ettei kevyempää verotusta ja hankintatukea ei rahoiteta fossiillisilla ajelevilta. Polttoaineverotusta viilataan näppärästi ylöspäin, kun uusia menoeriä löytyy.
Maksavat autoistaan sen hinnan mikä olisi aina pitänytkin olla ilman "väliaikasta" autoveroa.
Joo tosiasia tulee olemaan että fossiilisten verotus tulee todennäköisesti kiristymään kiristymistään ja polttoaineiden hinnat nousemaan joten siihen kannattaa varautua jos ei ole valmis muutokseen.

Tosin kehitys niin nopeaa nyt että tuskin kukaan edes haluaa ostaa uuden bensa/diesel auton 10v päästä.
 
Etkä sinä ehkä ymmärtänyt minua. Eihän kukaan ole kieltänyt tai epäillyt, että kehitystä tapahtuu. Aivan varmasti tapahtuu, paljon ja suhteellisen nopeasti. Kuten omalta kohdalta mainitsin, olen varautunut itsekin sähköautoon. Mutta se ei vaikuta siihen, että ei tänä päivänä, ei tänä vuonna, eikä tiettävästi ensivuonnakaan sähköautot täytä toimintamatkan tai suorituskyvyn (esim. vetokyky/matka) osalta totuttuja ominaisuuksia ilman kompromisseja. Suorituskyvyn (kiihtyvyys) ylivoimaisuus ja arkiajon kantama useimmille täyttyy jo helposti, mikä on upea juttu.
En joo ymmärrä miksi käyt jotain omaa keskusteluasi. En minä sanonut sitäkään, että nykymalleissa ei ole puutteita (kuten tässä viestissä yrität esittää). Lue uudestaan mitä kirjoitin vertauksen yhteyteen. Ainoa viesti mitä halusin vertauksella välittää, oli se, että nykyisien puutteiden perusteella koko sähköauto-tekniikan lyttääminen on saatanan typerää ja aikamoista peräpeiliin tuijottelua. Lcd-näytöt nostin esille, kun silloin oli samanlaista huutelua tahoilta, jotka ei pystyneet pohtimaan asioita eteenpäin sen hetkisistä malleista.
 
Eihän se ole muilta pois jos joku maksaa vähemmän veroja. (vaikka noissa ei autoveroa enää olekaan niin alvi on ihan yhtälailla).
Se on verokakusta pois, joka annetaan pois pienempinä veroina. On hyvä puhua antamisesta, koska lopputulos on sama, kun jättää ottamatta tai antaa pois. Vaikka tarkoitus on hyvä, valuu kiusallisen suuri osa tästä kiinalaisen akkuteollisuuden ja niiden raaka-aineiden ympärillä pyörivään teollisuuteen, joka taas raiskaa surutta maan, veden ja ilman.
 

Sähköautojen hinnat hiipii alaspäin. Nyt Opel mokka-e alkaen 29.900€
Pyydämme huomioimaan ostopäätöksessä, että auton todellinen kulutus ja/ tai sähkökäyttöisen ajon toimintasäde saattavat erota huomattavasti valmistajan ilmoittamista arvoista. Talviolosuhteissa auton sähkömoottorin käyttö voi olla rajoitettua tai erittäin kylmällä säällä jopa mahdotonta.

hmm :hmm:
 
Kopioitu varmaan hybridimalleista tuo sama litanja. Eikös Mokka-E ollut about sama auto kuin Peugeotin vastaava, josta joku taisi tällä forumilla pitää aika paljon.
 
Kopioitu varmaan hybridimalleista tuo sama litanja. Eikös Mokka-E ollut about sama auto kuin Peugeotin vastaava, josta joku taisi tällä forumilla pitää aika paljon.
Stellantiksen alle kuuluu molemmat. Eiköhän ole sama sisältö tekniikassa.

Työnantaja tuskin tykkää, kun sanoo että tulen töihin kun kelit lauhtuu...
 
Työnantaja tuskin tykkää, kun sanoo että tulen töihin kun kelit lauhtuu...

En ole kuullut täyssähköautosta, jolla olisi ongelmia käynnistyä pakkasessa. Ihan syväjäässä olevaa akkua voi olla mahdotonta ladata, joten kannattaa pitää huolta, ettei liian tyhjänä jätä pitkiksi ajoiksi seisomaan ihan arktisiin oloihin, että saa akun ajamalla tai lämmittimellä edes vähän lämpimäksi tai vähintään ajettua lämpimään. Oman auton ohjekirja sanoo, että akku ei välttämättä suostu lataamaan, jos se on seissyt viikon alle -25 asteen lämpötilassa ja siitäkin selviää lämmittämällä akkua ajamalla. Eli saa kyllä saa ihan yrittää, että kylmän takia ei töihin pääsisi.

Jotkut lataushybridit pakottavat polttomoottorin päälle jo pienemmissäkin pakkasissa ja siitä oli varmaan pari vuotta sitten jonkunmoinen kohu ja olisiko joku onnistuneesti vaatinut hybridin myyjältä hinnanalennusta. Sen jälkeen noita disclaimereita on alkanut näkymään vähän joka paikassa.
 
Stellantiksen alle kuuluu molemmat. Eiköhän ole sama sisältö tekniikassa.

Työnantaja tuskin tykkää, kun sanoo että tulen töihin kun kelit lauhtuu...
Ihme turhaa vänkäämistä. yhtälailla et dieselillä mene töihin kun erittäin kylmät olosuhteet ja ei tarpeeksi arktista dieseliä ole tankissa.
 
Ihme turhaa vänkäämistä. yhtälailla et dieselillä mene töihin kun erittäin kylmät olosuhteet ja ei tarpeeksi arktista dieseliä ole tankissa.

Miinus -45c arktinen diesel. Ei taida saada etelässä mistään tosin. Kerran kävi oman entisen dieselin kanssa että oli jotain vähän yli -30 niin eipä lähtenyt, vuosia sitten.
 
Ihme turhaa vänkäämistä. yhtälailla et dieselillä mene töihin kun erittäin kylmät olosuhteet ja ei tarpeeksi arktista dieseliä ole tankissa.
Ei oikeastaan. Jos joku olisi oikeasti rakentanut sellaisen sähköauton, joka ei kylmässä enää toimisi (muusta syystä kuin yllä mainittu akku tyhjä eikä ota enää virtaa), niin suosittelisin välttämään kuin ruttoa. Koska niitä toimiviakin vaihtoehtoja on. :whistling:
 
Ei oikeastaan. Jos joku olisi oikeasti rakentanut sellaisen sähköauton, joka ei kylmässä enää toimisi (muusta syystä kuin yllä mainittu akku tyhjä eikä ota enää virtaa), niin suosittelisin välttämään kuin ruttoa. Koska niitä toimiviakin vaihtoehtoja on. :whistling:
TAI jokainen valitsee auton mikä tuntuu itselle toimivimmalta. Pohjoisessa polttis voi olla se juttu vielä vaikka 10v.
 
Kaikki ne (uudet) toimii vaikka Oymyakonissa kunhan auto on latauksessa, akuissa on nestelämmitys/jäähdytys. Toimivat ilmankin roikkaa niin kauan kun akussa on virtaa pitää ylläpitolämpöä, siksipä se latausjohto kiinni, ettei käy vahinkoja ja akkukin on aina lähtövalmis.

Jopa Leaf, ilman jäähdytystä/lämmitystä akussaan. *Ilm.Leafissäkin on lämmitys akulle, mutta ei jäähdytystä.



 
Viimeksi muokattu:
Arvasin että joku tarttuu tähän. Lisähinta oli kuitenkin 16000€ kun tämä malli tuli noin vuosi sitten. Ja bensa-automaattiin verrattuna hinta-eroa on jäljellä enää 6000€.
Mikä on sekin aika helvetisti. tuo on 136 heppanen pikkuauto mikä maksaa 30k. Olisi aivan täysi mahdottomuus perustella tuo itselle.
 
Riippuu kuinka bensa-auton omistamisen ja käytön kulut nousee. 5v on jo ikävän pitkä aika "Nyt on pakko" ympäristökiimassa.
 
Jos sähkö maksaa 13c/kwh ja sitä kuluu 18kwh/100km ja bensa maksaa 1.6e/l ja sitä kuluu 6l/100, niin 10 000e hintaeron kuroo kiinni n.135tkm ajoilla.

Itse odotan LFP-akkujen yleistymistä, 60kWh LFP-akullinen pienehkö crossover kelpaisi monelle - LFP kestää käytännössä loputtomasti syklejä autoilukäytössä ja autoa voisi surutta myös hyödyntää Vehicle2Grid storagena aurinkopaneeleiden kanssa, koska tosiaan syklejä voi käyttää vaikka kuinka.

LFP kestää myös täyteen lataamista paremmin kuin NMC-kemian akut, mikä tarkoittaa, että 60kWh LFP vastaa arkikäytössä helposti 70kWh NMC:tä, jos jälkimmäistä pitää normaalisti max. 85% latingissa ja LFP:n lataa aina 99-100%:iin.
 
Jos sähkö maksaa 13c/kwh ja sitä kuluu 18kwh/100km ja bensa maksaa 1.6e/l ja sitä kuluu 6l/100, niin 10 000e hintaeron kuroo kiinni n.135tkm ajoilla.

Itse odotan LFP-akkujen yleistymistä, 60kWh LFP-akullinen pienehkö crossover kelpaisi monelle - LFP kestää käytännössä loputtomasti syklejä autoilukäytössä ja autoa voisi surutta myös hyödyntää Vehicle2Grid storagena aurinkopaneeleiden kanssa, koska tosiaan syklejä voi käyttää vaikka kuinka.

LFP kestää myös täyteen lataamista paremmin kuin NMC-kemian akut, mikä tarkoittaa, että 60kWh LFP vastaa arkikäytössä helposti 70kWh NMC:tä, jos jälkimmäistä pitää normaalisti max. 85% latingissa ja LFP:n lataa aina 99-100%:iin.

LFP kyllä saisi yleistyä. Pitäisi olla halvempiakin kuin nikkeliä sisältävät
 
Cupra Bornista tullut Youtubeen iso läjä saksankielisiä pitkiä ajotestit sisältäviä arvosteluvideoita tällä viikolla. Harmillisesti englanninkielisiä ei juurikaan vielä. Ulkonäöstä kuitenkin tuntuvat tykkäävän, sisustan laatutaso on hieman parempi ja infotainment on ilmeisesti pikkuisen parempi kuin ID.3:ssa. Näytön koko 12" ja kosketuspainikkeiden osalta ei parannusta, penkit hyvät. Muista MEB-autoista poiketen Born on saatavilla 228hp boost-toiminnolla, jolloin 0-100 kiihtyvyydestä lähtee 0.7s pois ollen 6.6s. Takavedosta on mahdollisuus kytkeä kokonaan pois luistonesto, jolloin takavedolla pääsee halutessaan leikkimään enemmän.

Suomen hinnastoja odotellessa.
 
Cupra Bornista tullut Youtubeen iso läjä saksankielisiä pitkiä ajotestit sisältäviä arvosteluvideoita tällä viikolla. Harmillisesti englanninkielisiä ei juurikaan vielä. Ulkonäöstä kuitenkin tuntuvat tykkäävän, sisustan laatutaso on hieman parempi ja infotainment on ilmeisesti pikkuisen parempi kuin ID.3:ssa. Näytön koko 12" ja kosketuspainikkeiden osalta ei parannusta, penkit hyvät. Muista MEB-autoista poiketen Born on saatavilla 228hp boost-toiminnolla, jolloin 0-100 kiihtyvyydestä lähtee 0.7s pois ollen 6.6s. Takavedosta on mahdollisuus kytkeä kokonaan pois luistonesto, jolloin takavedolla pääsee halutessaan leikkimään enemmän.

Suomen hinnastoja odotellessa.
Nyt tipahtelee näitä englanninkielisiäkin:



TL;DW: Sporttisemman näköinen ja tuntuinen ID.3.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 507 013
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom