Yleistä keskustelua sähköautoista

Teslassa sitä, teslassa tätä. Rehellisesti jos kysytään että kuinka moni on ikinä katsonut rekisteriotteesta saako make,Pena, Raimo ja eki istua kyytiin vai meneekö painoraja matkalla Lappiin? Niin ei kyllä kovinkaan montaa kättä nouse. Oli autona sitten mersu, volkkari, Volvo, Audi yms.
Asia ei ole tainnut olla aiemmin ajankohtainen ennen sähköautojen tippuneita rajoja? Harvalla kuitenkin on niin ”hentoisia” kavereita, että raja aiemmin olisi ollut edes lähellä. Tesla nyt on joutunut tikun nokkaa (syystä), kun raja niillä on poikkeuksellisen alhainen. En tiedä sinusta, mutta kyllä ainakin itse pyrin auton maksimikuormia noudattamaan, ei ole kiva tunne ajaa, kun esim. jarrujen mitoitus on vähän niin ja näin (jos vahingossa vaikka sattui lastaamaan turhan paljon betonia remppa-auton takaboksiin).
 
Oma ID.4 otettu ajoon. Onpas mahtava auto kaikin puolin ja kun tuli vielä Tech-varusteilla niin ei voi kuin hymyillä.

Mutta, jotta kaikki ei olisi täydellistä niin pakko mainita muutamia huonoja puolia. Kulutus on ollut yllättävän kova. Peräkärryä vetäessä en edes kehtaa sanoa paljonko, mutta paljon. Korjataan sen verran, että kehtaan sanoa mutta lisää pitää saada kokemusta. Toinen "ärsyttävä" juttu on tuo travel asistantin toiminta. Meillä on yksinkertaisesti liian huonot maalaukset teissä, että tuon pelaisi kivasti.

Kommentoidaan lisää kun on kilometrejä alla. Onhan nyt jo ajettu 300km.
 
On tämä keskustelu ja ihmettely ihan ymmärrettävää Teslan kohdalla. Model 3:n kantavuus ei monelle tule ongelmaksi, mutta Model Y:n voi jo tullakin. Siinäkin näytti olevan vain 315kg. Auto kuitenkin jo pykälää isompi mitä M3 ja siinä voisi 5 aikuista ja viikonloppukamat kuskata pidemmällekin.

Vertailun vuoksi: Isompiakkuisen ID.3:n kantavuus on 346kg, mutta silti se on rekisteröity vain 4-paikkaiseksi 'pienen' kantavuuden takia.

Veikkaan kuitenkin että tämä kohu unohtuu pian, kunnes jotain sattuu ja vakuutusyhtiö ei korvaakaan mitään ylikuorman takia. Vakavampi onnettomuus ja seuraavaksi poliisit ratsaa ja punnitsee kaikki sähköautot.
 
Mutta, jotta kaikki ei olisi täydellistä niin pakko mainita muutamia huonoja puolia. Kulutus on ollut yllättävän kova. Peräkärryä vetäessä en edes kehtaa sanoa paljonko, mutta paljon
15kWh/100km ei riittänyt kärrylle. Tosin ajoin +100km/h
Mahtaako nyt olla mitenkaan ID.4 Vika. Olisi lahes kaikissa autoissa olisi samanlainen energian kulutuksen nousu. Sun taytyy hommata tammoinen
 

Liitteet

  • karry1.jpg
    karry1.jpg
    339,5 KB · Luettu: 29
  • karry2.jpg
    karry2.jpg
    254,8 KB · Luettu: 28
Mahtaako nyt olla mitenkaan ID.4 Vika. Olisi lahes kaikissa autoissa olisi samanlainen energian kulutuksen nousu. Sun taytyy hommata tammoinen
Heh, sähköautojen johdostako Esson baareisseissakin keskustelujen keskiöön nousee nopeuden ja aerodynamiikan vaikutus kulutukseen, eli fysiikka :D

Nopeuden vaikutus ilmanvastuksen ylittämiseen tarvittavaan tehoon on siis todella suuri, kolmanteen potenssiin (ilman tuulta):
1633332538311.png

- Drag (physics) - Wikipedia

Suksiboksitkin kannattaa laittaa katolle "takaperin", koska se on optimaalisempaa aerodynaamisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaa akkupaloista pelastushenkilökunnan silmin. Aika paljon sitä saa rankaista ennenkun lähtee käyntiin, mutta kun lähtee, niin lähtee kyllä kovaa.

 
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.


Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
Tuota tuli naureskeltua tuossa 3:n oston yhteydessä. Perus Fiesta taisi kantaa saman vai oliko reilusti enemmän. Kaveri vie jo puolet kantavuudesta :D. Lisää siihen työkamat niin ollaan jo rajoilla :D. Onneksi tulee harvemmin tarve enemmälle kuin itselle ja yhdelle matkustajalle.
 
Asia ei ole tainnut olla aiemmin ajankohtainen ennen sähköautojen tippuneita rajoja?

Onko tämä nyt oikeasti kaikkia tai edes useimpia sähköautoja koskeva ongelma? Tesla Model 3 ja Y:stä on puhuttu. Isoimmalla 77kWh akulla varustettua ID.3:a tehtiin ensin nelipaikkaisena kantavuuden takia, mutta sekin on nyt viisipaikkainen, eli lienee parantunut. Onko muita, joissa on jonkunlaisia yllätyksiä kantavuuden suhteen?

Tietysti kiinnostaisi, mikä ominaisuus Tesloissa tulee vastaan, että kantavuus on ainakin täkäläisten sääntöjen mukaan jäänyt niin pieneksi. ID.3:ssa jotenkin ymmärrettävämpää, koska siinä on kolmesta akkuvaihtoehdosta raskain, ja varmasti suunnattu niille, jotka voivat kuljetuskykyä uhrata rangen eteen. Ja toisaalta jos sitä kuljetuskykyä tarvitsee, ID.4 ei ole paljoa kalliimpi ja siinä saa kantavuuden lisäksi tilaakin lastata sitä kuormaa.
 
Tuo karry on Viitalan perakarrytehtaan prototyyppi ja pohdeinkin etta jos kysaisi etta tekisivat kulutumittauksen myos niin etta karry on vaarinpain. Se olisi silloin vain "mahdoton" kuormata.
Miksipä ei, kannattaa ainakin testata, erot voivat olla suuriakin. Nuiden kärryjen kanssa menee vain nestedynamiikka nopeasti aika haastavaksi, koska nuita auto + kärry-yhdistelmiä on niin monia ja muuttujia täten paljon. Olen silti melko varma, että nykyiset kuomut ovat todellä epäoptimaalisia ja pienelläkin suunnittelulla on saatavissa suuria etuja yhdistelmän ilmanvastuksessa ja täten energiankulutuksessa.
 
Vertailun vuoksi: Isompiakkuisen ID.3:n kantavuus on 346kg, mutta silti se on rekisteröity vain 4-paikkaiseksi 'pienen' kantavuuden takia.
Ylläoleva tarvitsee sen verran tarkennusta, että "isompiakkuisella" kirjoittaja tarkittaa itse asiassa isointa akkuversiota eli uutta ID.3 Pro S -mallia (77 kWh) joka on vasta tulossa markkinoille, ja siitäkin nelipaikkaista versiota. Autosta on kyllä tulossa neljälle ja viidelle rekisteröidyt mallit, ja veikkaanpa että nelipaikkaisen markkinaosuus jää pieneksi.

Käytännössä kuitenkin tällä hetkellä Suomessa ID.3:sta on saatavilla vasta niitä kahta aiempaa mallia, 45 kWh ja 58 kWh ja nämä molemmat - siis myös isompiakkuinen - ovat viidelle rekisteröityjä ja kantavuudeltaan >450 kg.
 
Onko tämä nyt oikeasti kaikkia tai edes useimpia sähköautoja koskeva ongelma? Tesla Model 3 ja Y:stä on puhuttu. Isoimmalla 77kWh akulla varustettua ID.3:a tehtiin ensin nelipaikkaisena kantavuuden takia, mutta sekin on nyt viisipaikkainen, eli lienee parantunut. Onko muita, joissa on jonkunlaisia yllätyksiä kantavuuden suhteen?

E-tronin kokonaismassa-omamassa näyttäisi olevan 482 kg, eli saa olla vähän riuskempiakin kavereita auto täynnä. Eikös tämä nyt ole ihan sama asia kuin kaikessa muussakin, eli auto on ostettava speksien ja tarpeiden mukaan. Turha ilkkua Teslan huonosta kantavuudesta, voi ostaa sitten vaikka tuollaisen e-troinin, mutta vastapainona sähkönkulutus on sitten tosiaan 24 kWh+/100km, Teslakuskit ja muutkin pääsevät ilkkumaan tälle.
 
E-tronin kokonaismassa-omamassa näyttäisi olevan 482 kg, eli saa olla vähän riuskempiakin kavereita auto täynnä. Eikös tämä nyt ole ihan sama asia kuin kaikessa muussakin, eli auto on ostettava speksien ja tarpeiden mukaan. Turha ilkkua Teslan huonosta kantavuudesta, voi ostaa sitten vaikka tuollaisen e-troinin, mutta vastapainona sähkönkulutus on sitten tosiaan 24 kWh+/100km, Teslakuskit ja muutkin pääsevät ilkkumaan tälle.
Ei se nyt ehkä ihan noinkaan, vaikka ymmärrän pointtisi. Kyllä viisipaikkaisella perheautolla on lupa olettaa olevan kantavuutta sen verran kuin yleisesti on totuttu ja miten autoon voi mukavasti lastata, eikä niin että joutuu kaverit käyttämään punnituksessa ennen mökkireissua. Speksit omien tarpeiden mukaan, mutta ei se ilkkuminen ihan turhaa ole, kyse on kuitenkin aika perustavasta puutteesta joka on oikeasti hyvä ottaa huomioon ja sitä harvemmin tulee ajatelleeksi ennenkuin ongelmia tulee. Joku neliveto, maavara, kolmas istuinrivi tai lasikatto on ehkä sellaisia maun mukaan speksattavia ja omista tarpeista riippuvaisia, tämä on lähinnä samaa kategoriaa kuin ilmastoinnin puuttuminen vuonna 2021, herättää lähinnä isoja kysymyksiä
 
Tietysti kiinnostaisi, mikä ominaisuus Tesloissa tulee vastaan, että kantavuus on ainakin täkäläisten sääntöjen mukaan jäänyt niin pieneksi.

Tämä olisi kieltämättä kiinnostavaa. Itselläni ei tule tuo kantavuus ongelmaksi, kun lapset nyt eivät niin paljon paina, joten enemmänkin teoriatasolla tämä on mielenkiintoinen. Onhan tuo ero aika huima, edellisessä autossani oli melkein tuplat nykyisestä .. vaan eipä tämäkään asia olisi tullut edes mieleen, jos ei tästä olisi keskustelu virinnyt.

Ilmeisesti Model Y:n hienot gigacastit eivät sitten tunnu ainakaan ratkaisevan asiaa, vai meneekö parantunut korin kestävyys sitten auton korkeamman omamassan mukana hukkaan?
 
.
.
Jopa siihen mainittuun Miihin saa mennä riskimpiä miehiä (88kg/matkustaja) kyytiin kuin tuohon Teslaan, joka kertoo kuinka naurettava tuo kantavuus oikeasti on. ID4:ssä saakin sitten jo olla matkustajalla painoa 134kg.
Tavallisen Mii Electricin omamassa 75 kg kuljettajan kanssa on 1235 kg ja kokonaismassa 1530 kg. Sillä voi siis kuljettaa 75 kg kuljettajan lisäksi 3 * 98,3 kg matkustajaa, tai yhteensä 4 * 92,5 kg (auto on nelipaikkainen).

Millä luvuilla sait 88 kg? Johtuuko plus-mallista? Vaikea uskoa noin suurta eroa.



Heh, sähköautojen johdostako Essin baarisseissakin keskustelujen keskiöön nousee nopeuden ja aerodynamiikan vaikutus kulutukseen, eli fysiikka :D

Nopeuden vaikutus ilmanvastuksen ylittämiseen tarvittavaan tehoon on siis todella suuri, kolmanteen potenssiin (ilman tuulta):
1633332538311.png

- Drag (physics) - Wikipedia

Suksiboksitkin kannattaa laittaa katolle "takaperin".
Ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho todella kasvaa nopeuden kolmanteen potenssiin, mutta se ei anna oikeaa kuvaa nopeuden vaikutuksesta kulutukseen. Se kolmas "v" nimittäin tulee ajonopeudesta, minkä kasvaessa matka-aika lyhenee vastaavasti -> ilmanvastustyöhön kuluva energia/100 km kasvaa "vain" nopeuden toiseen potenssiin.

Vierinvastuksen voittamiseen tarvittava teho kasvaa nopeuden ensimmäiseen potenssiin. Koska nopeuden kasvaessa matka-aika pienenee vastaavasti, niin seurauksena putoaa nollanteen potenssiin. Vierinvastustyöhön kuluva energia/100 km ei siis riipu nopeudesta.

Kokonaisenergiankulutus/100 km ei kasva edes toiseen potenssiin, koska osa kulutuksesta on nopeudesta riippumatonta (vierinvastus) tai kääntäen verrannollista (sähkölaitteet).


Esim. ID.4:
-renkaiden energiamerkintä B, vvk ka. 0,00715
-2050 kg
-2,56 m2
-Cw 0,28
-lämpötila 20 C, 1,2 kg/m3
-sähkölaitteet 0,4 kW
-hyötysuhde 0,8 (akku, moottori ja alennusvaihde, oikeasti hitailla nopeuksilla moottorin takia vielä huonompi)

@40 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 1,8 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 1,0 kWh/100 km
Yhteensä 7,8 kWh/100 km

@60 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 4,1 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,67 kWh/100 km
Yhteensä 9,8 kWh/100 km

@80 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 7,4 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,5 kWh/100 km
Yhteensä 12,9 kWh/100 km

@100 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 11,5 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,4 kWh/100 km
Yhteensä 16,9 kWh/100 km

@120 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 16,6 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,33 kWh/100 km
Yhteensä 21,9 kWh/100 km

Voidaan huomata, että vierinvastukseen kuluva energia matkaa kohden pysyy vakiona. Nähdään myös, että sähkölaitteiden kulutus/matka pienenee nopeuden kasvaessa. Ilmanvastus vie energiaa nopeuden toiseen potenssiin, ja alkaa dominoida 80 km/h alkaen kokonaiskulutusta.


Käytännön ajossa menee jonkin verran enemmän, koska mm:
-lämmitys/ilmastointi 0-6 kW (kulutuslisä 40 km/h nopeudessa 0-15 kWh/100 km ja 120 km/h nopeudessa 0-5 kWh/100 km)
-viileämpi kuin +20 C kasvattaa ilmanvastusta, koska ilma on tiheämpää
-jarrutukset ja nopeudenmuutokset
-enemmän kuormaa kyydissä
-sivu- ja vastatuuli
-alamäkien regen tuhlaa häviöihin, tai vaihtoehtoisesti kasvamaan päästetty nopeus hukkaa ilmanvastukseen toiseen potenssiin
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä nyt oikeasti kaikkia tai edes useimpia sähköautoja koskeva ongelma?
Suuremman omamassan takia se kaikissa sähköautoissa ainakin helpommin tulee ongelmaksi. Mielestäni ainakin kannattaa tiedostaa, kun autoa on etsimässä, polttiksien kanssa ei juuri tarvinnut pohtia. Tämä alkuperäinen kommenttini siis oli vastaus siihen kommenttiin, että kuka on katsonut rekisteriotteesta massoja. Tarkoitus ei mitenkään ollut puollustella sitä, että joku tuollainen 300 kg tuntumaan osuva kantavuus olisi ok. Mutta samanlainen oma maali on varmasti mahdollinen myös muilta valmistajilta, joten tarkkana saa olla.
 
Jos pitäisi veikata, niin Model 3 on suunniteltu säästämään maksimaalisesti valmistuskustannuksia -> ripustukset ja korin rakenteen jne. suunniteltu minimaalisilla materiaalivahvuuksilla rahan säästämiseksi ja tämä sitten näkyy kantavuudessa. Ja ongelma tietty kärjistyy isoimman akun mallissa.
 
1266 ja 1530 eli kuski + 3 x 88.
Kiitos. Eli non-plussaan voi hypätä riskimpiä matkustajia. Mistähän tuo 31 kg omamassaero oikein kertyy? Alumiini 16" vs. pelti 14" selittää ison osan, muttei mielestäni kaikkea. Meillekin otettiin käytettävyys- ja mukavuuspaketit, joten varusteissa ei pitäisi olla isoa eroa.
 
Suuremman omamassan takia se kaikissa sähköautoissa ainakin helpommin tulee ongelmaksi. Mielestäni ainakin kannattaa tiedostaa, kun autoa on etsimässä, polttiksien kanssa ei juuri tarvinnut pohtia. Tämä alkuperäinen kommenttini siis oli vastaus siihen kommenttiin, että kuka on katsonut rekisteriotteesta massoja. Tarkoitus ei mitenkään ollut puollustella sitä, että joku tuollainen 300 kg tuntumaan osuva kantavuus olisi ok. Mutta samanlainen oma maali on varmasti mahdollinen myös muilta valmistajilta, joten tarkkana saa olla.

Lähinnä tässä ärsyttää, että media tekee lähinnä Teslaa koskevasta puutteesta jotenkin yleisen suuren ongelman kaikissa sähköautoissa. Ei moni muukaan kantavuuden perusteella mikään varsinainen kuormajuhta ole, mutta taitaa näillä aika harvoin jäädä lainkuuliaisemmankaan äijäköriläsporukan mökkireissu tekemättä kantavuuden takia.

Paljonko muuten Teslan Model S/X:ssä löytyy kantavuutta?
 
Teslassa sitä, teslassa tätä. Rehellisesti jos kysytään että kuinka moni on ikinä katsonut rekisteriotteesta saako make,Pena, Raimo ja eki istua kyytiin vai meneekö painoraja matkalla Lappiin? Niin ei kyllä kovinkaan montaa kättä nouse. Oli autona sitten mersu, volkkari, Volvo, Audi yms.
Ihanaa peppukipeilyä ja selittelyä, kun kyseessä sattuu olemaan automaailman "tulokas" :rofl: Teslan oikomat mutkat on aina hyviä ratkaisuja, koska: lapsethan ne siellä takapenkillä istuu; 5istuinta on vaan koristeena siellä; ei Muskin opetuslapset tarvitse kuin Visan/Mastercardin matkaan :rolleyes: Siis onko niin hiton vaikeaa myöntää, että suunnittelussa voidaan tehdään asiat päin vi***a tai noita autoja ei oikeasti olla tehty kaiken kansan kulkineeksi, vaan lapsettoman/1-lapsisen valkokauluspariskunnan lifestyleautoksi?!!!

Niin ja totta hitossa sitä katsotaan kantavuudet ja ei kuormata autoa yli. :facepalm: Vai eikö nämäkään itsestäänselvyydet koske Muskinin opetuslapsia?
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa sitä, teslassa tätä. Rehellisesti jos kysytään että kuinka moni on ikinä katsonut rekisteriotteesta saako make,Pena, Raimo ja eki istua kyytiin vai meneekö painoraja matkalla Lappiin? Niin ei kyllä kovinkaan montaa kättä nouse. Oli autona sitten mersu, volkkari, Volvo, Audi yms.
Nii, tuskin tässä näitä käsiä nousee, koska ennen noihin kantavuuksiin ei tarvinnut kiinnittää mitään huomiota. On se mieltä ylentävää kun poliisin ratsiassa Tesla ku tulee kohdalle, niin vetää konstaapeli puntarin maijan takapaksista ja pyytää herroja nousemaan punitukseen.
 
Ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho todella kasvaa nopeuden kolmanteen potenssiin, mutta se ei anna oikeaa kuvaa nopeuden vaikutuksesta kulutukseen. Se kolmas "v" nimittäin tulee ajonopeudesta, minkä kasvaessa matka-aika lyhenee vastaavasti -> ilmanvastustyöhön kuluva energia/100 km kasvaa "vain" nopeuden toiseen potenssiin.
Erittäin hyvä lisäys, energiankulutus / 100 km on selkeämpi ilmaisutapa kuin hetkellinen teho tässä kontekstissa.
 
Viimeksi muokattu:
No siis jos tuo kantavuus lasketaan kuski+ilmoitetut kilot niin omassa 2021 Model 3 Performancessa näyttää auton oven kilpi 395kg. Käytännössä takana istuu aina vain max 2henkeä eli jos otetaan yhteensä kolme matkustajaa joiden paino on 85kg aka 255kg jolloin kantavuutta jää 140kg, jaetaan se neljälle hengelle ja saadaan matkatavaroille 35kg=henkilö. Tuo 35kg on jo ihan järkevä luku esim mökkimatkalle tai muulle viikonloppureissulle. Jos taas huudellaan että tarvitsee kaiken lastenvaunuista siihen tähän lastentarvikkeeseen+koiran niin huomioitava tuo lapsen kevyempi paino, vaunut eivät paina paljon mutta vievät tilaa jne jne. Loppujen lopuksi tuo 395kg on ihan riittävä kantavuus, saisi olla enemmän mutta se riittää. Toki jos mennään ns isompaan perheeseen niin tuo lukema voi paukkua jo pelkistä matkustajista varsin nopeasti. Jo pelkästään kolme 125kg matkustajaa kerää yhteispainoa 375kg. Siinä ei paljoa jää matkatavaroille. Jos taas tuohon kokonaismassaan pitääkin sisällyttää myös kuskin paino niin sitten tilanne muuttuu täysin ja painorajat paukkuvat todella nopeasti/helposti. En siis ole koskaan joutunut noita miettimään koska autoa harvemmin täytyy kuormata tavaralla mikä painaa paljon suhteessa kokoonsa eli kontti voi olla totaalisen täysi mutta painoa ei juurikaan.

Mitä kantavuuksiin aiemmissa autoissa tulee niin onhan noista tullut huutelua ihan lehdissä asti kun jengi tulee laivalta auto täynnä viinaa, ladotaan mökkiä rempatessa kontti täyteen kiveä (vuonna nakki ja muussi faija poltti Mondeon kytkimen totaalisesti hakiessa kivilaattaa mökille) tai mennään siihen toiseen ongelmaan eli vetomassaan. Kuinka moni kuski edes miettii noita vetomassoja. Niistäkin huudeltu satunnaisesti lehdissä. Toki tämä on asia mikä tulee nousemaan mahdollisesti tarkempaan syyniin koska hybrideillä ja sähköautoilla tuo suurin sallittu vetomassa on monesti huomattavasti pienempi.
 
Ihanaa peppukipeilyä ja selittelyä, kun kyseessä sattuu olemaan automaailman "tulokas" :rofl: Teslan oikomat mutkat on aina hyviä ratkaisuja, koska: lapsethan ne siellä takapenkillä istuu; 5istuinta on vaan koristeena siellä; ei Muskin opetuslapset tarvitse kuin Visan/Mastercardin matkaan :rolleyes: Siis onko niin hiton vaikeaa myöntää, että suunnittelussa voidaan tehdään asiat päin vi***a tai noita autoja ei oikeasti olla tehty kaiken kansan kulkineeksi, vaan lapsettoman/1-lapsisen valkokauluspariskunnan lifestyleautoksi?!!!

Niin ja totta hitossa sitä katsotaan kantavuudet ja ei kuormata autoa yli. :facepalm: Vai eikö nämäkään itsestäänselvyydet koske Muskinin opetuslapsia?
Täällähän on kasetit aivan rullalla. Kyllä aika monella on 50k+ auto, se että valitsee teslan, id4, eniaq yms. sähköauton ei nyt suoraan ole verrannollinen mihinkään valkokauluspariskuntaan, mutta hyvä yleistys toki! Mikäli niitä lapsia on se 5+ niin transportteri ajaa varmasti asiansa, kunhan muistaa katsoa ettei painorajat ylity. Enhän tuossa kommentissa ylistänyt mitenkään että teslan suunnitelu olisi jotenkin mahtavaa tai parempaa kuin minkään muunkaan, vaan sitä ettei näihin painorajoihin katso yksikään porukka joka nyt tässä esimerkissä sitten ajeli sinne lappiin. Hienoa toki jos itse noudatat kilolleen sitä painorajaa, itsehän en aja perheen kanssa puntarin kautta jos lähden reissuun. Työajoneuvot erikseen.

Toisaalta olenkin tällainen valkokauluksinen opetuslapsi, jolla on se 2 lasta :rofl2:
 
Mikäli niitä lapsia on se 5+ niin transportteri ajaa varmasti asiansa, kunhan muistaa katsoa ettei painorajat ylity.

Kyllä se peppu taisi tulla kipeäksi kun näitä kommentteja katselee. Transporterin kantavuus on 950kg luokkaa, joten aika isot lapset saa olla.
 
Kyllä se peppu taisi tulla kipeäksi kun näitä kommentteja katselee. Transporterin kantavuus on 950kg luokkaa, joten aika isot lapset saa olla.
Noh, eipä sillä, kyllä tuohonkin oikeasti aika nätisti pääsee jos on näitä ylipainoisia perheitä mitä on pari kertaa tullut vastaan. Isä+äiti reilusti yli 100kg, lapset 100kg tai nuoremmat vähän vähemmän ja jos keskipaino on 100kg niin ollaan jo 700kg:ssa ja jos rajumpia ylipainoja löytyy esim pari isompaa teiniä jne niin saadaan keskipainoa nätisti ylös. Ja ei, en siis halua vääntää asiasta enempää muuten mutta noita autoja jotka menevät huomattavan matalalla johtuen ylipainosta näkee valitettavan usein. Se kun isukki nousee autosta nousee auton toinen puoli huomattavasti ja siitä kun loppu perhe nousee niin ollaankin taas melkein vakiokorkeudella.
 
Henkilöautot ja jotkut kantavuudet matkustajista... :rofl:
Älkää nyt oikeesti jaksako. Ihan sama mitä rekisteriotteessa lukee ni ketään ei ihan oikeasti missään tilanteessa kiinnosta paskaakaan ja on ok ottaa sinne se porukka mitä mahtuu kamoineen jos nyt ei autoa jotain lyijypainoja ota täyteen.
 
Äkkiseltään voisi kuvitella ettei tuollaisella ainakaan kaveriporukalla kannata Viro/Latvia akselilta juotavia lähteä hakemaan.
 
Henkilöautot ja jotkut kantavuudet matkustajista... :rofl:
Älkää nyt oikeesti jaksako. Ihan sama mitä rekisteriotteessa lukee ni ketään ei ihan oikeasti missään tilanteessa kiinnosta paskaakaan ja on ok ottaa sinne se porukka mitä mahtuu kamoineen jos nyt ei autoa jotain lyijypainoja ota täyteen.

Tullia kiinnostaa. Kun tulet tallinnasta jouset lintassa suomen puolelle, niin kyllä siellä katsotaan vähän että kuinkas paljon on ylikuormaa paksissa. Syytä heivata vararengas yms. hittoon ja pitää dieetti ennen reissua.
 
Tullia kiinnostaa. Kun tulet tallinnasta jouset lintassa suomen puolelle, niin kyllä siellä katsotaan vähän että kuinkas paljon on ylikuormaa paksissa. Syytä heivata vararengas yms. hittoon ja pitää dieetti ennen reissua.
Ei ole kyllä ainakaan omalla kohdalla koskaan olleet kiinnostuneita vaikka auto täynnä ukkoja ja kontissa niin paljon bisseä ku mahtuu eikä jousituksesta ei enää tietoakaan.
Luulen ettei tuossa hybridibemmissä mitään kummosia kantavuuksia ole kun ei kärryäkään saa ollenkaan vetää.
 
Ei ole kyllä ainakaan omalla kohdalla koskaan olleet kiinnostuneita vaikka auto täynnä ukkoja ja kontissa niin paljon bisseä ku mahtuu eikä jousituksesta ei enää tietoakaan.
Luulen ettei tuossa hybridibemmissä mitään kummosia kantavuuksia ole kun ei kärryäkään saa ollenkaan vetää.

Just tuli telkkarissa joku tulliohjelma ja jollain oli auto täynnä kaljakeissejä Virosta niin että jouset pohjassa. Joutuivat purkamaan osan lastista tullissa.

Sähköautojen kantavuudet ihan ok tasolla kuitenkin. Kulutus nousee toki. En muista oliko täällä vai jossain muulla foorumilla mutta joku oli katsonut kulutuksen kattotelineillä (pelkät telineet ei suksiboksia tai mitään) niin kulutus oli noussut jotain 15-20% verrattuna ilman telineitä, herkkiä ovat ainakin aerodynamiikan muutoksille.

Btw Porsche 924 joka on merkitty 4 hengelle (tai 2+2) niin siinä kantavuus on huikeat 150 kg.
 
Henkilöautot ja jotkut kantavuudet matkustajista... :rofl:
Älkää nyt oikeesti jaksako. Ihan sama mitä rekisteriotteessa lukee ni ketään ei ihan oikeasti missään tilanteessa kiinnosta paskaakaan ja on ok ottaa sinne se porukka mitä mahtuu kamoineen jos nyt ei autoa jotain lyijypainoja ota täyteen.
Olen kyllä samaa mieltä, että tähän ei käytännössä liikenteessä kukaan kiinnitä huomiota. Ei edes poliisin, kun ei resurssit riitä. Tosin asian noustua nyt esille, se voi vaikuttaa jonkun valveutuneen ostopäätökseen.

Se missä tuo voi tulla vastaan, niin vakuutusyhtiö voi asiaan tarttua onnettomuustutkinnassa. Jos nyt vaikka pajauttaa selkeällä ylikuormalla metsään, niin asia voi ehkä… joskus nousta käsiteltäväksi. Esimerkiksi vakavassa tilanteessa, jossa kaksi karjua makaa teholla ja kaksi mullan alla tms.
 
Älkääpä aliarvioiko suomalaisen poliisin vittumaisuutta. Kunhan saavat vihiä, että Teslassa ei saa käytännössä olla viittä ukkoa, niin varmasti vittumaisuuttaan alkaavat puntaroimaan pysäyttäessään aina, kun mahdollista. Mikä toki on äärettömän harvoin, itseä ei ole pysäytetty yli 15 vuoteen edes puhallutusta varten ja saleen ei ole ollut puntareita mukana.

Kärrin vetämiseen taasen liittyi joku vaatimus siitä, että kärrillä pitää päästä liikkeelle jyrkässä ylämäessä. Sähkömoottorissa on vääntöä vaikka miten polttikseen verrattuna, mutta kun ei ole kytkintä, niin nopeudesta 0 liikkeelle lähtö ison kärrin kanssa vaatii paljon. En tiedä miten osa valmistajista tai osassa malleista on tämä saatu kuntoon, kun osassa taasen ei ole.
 
Ihan sairas autokuume tässä on pukannut ja i4 M50 tai model 3 performance kyl kiinnostaisivat. Aiemmin kyllä pitänyt model kolmosta sellasena samaratason autona laadultaan mutta mitä jos sittenkin... Olisi tosi paljon halvempi ku bemari, tosin ihan syystäkin uskon.
 
Sähkömoottorissa on vääntöä vaikka miten polttikseen verrattuna, mutta kun ei ole kytkintä, niin nopeudesta 0 liikkeelle lähtö ison kärrin kanssa vaatii paljon. En tiedä miten osa valmistajista tai osassa malleista on tämä saatu kuntoon, kun osassa taasen ei ole.
Mihis tämä nyt oikein perustuu ja missä malleissa tämä on saatu kuntoon ja missä ei?
 
Ei ole kyllä ainakaan omalla kohdalla koskaan olleet kiinnostuneita vaikka auto täynnä ukkoja ja kontissa niin paljon bisseä ku mahtuu eikä jousituksesta ei enää tietoakaan.
Luulen ettei tuossa hybridibemmissä mitään kummosia kantavuuksia ole kun ei kärryäkään saa ollenkaan vetää.

Jokuhan tuossa sanoi samaa mitä itse muistelin. Noissa Tulli ohjemissa ollut aiheesta. Vanhemmissa jaksoissa mitä joskus katselin niin, siinä jäänyt emäntä rannalle kun kilot paukkui. Myöhemmin emäntä poimittu kyytiin, ja tulli tai poliisi pysäyttänyt ja sitten puntarille. Suht helppoa seurata jos ja kun suunta kotiin on selvillä.

Pari kaveria (vähintään) käy virossa hakemassa juotavia, tyyliin kaikki ylimääräinen autosta pois ja joka kilo suunnilleen lasketaan ettei tule sanomista. Kaipa se on tuuristakin kiinni, miten tullia kiinnostaa.

Muuten hyviä pointteja, tuskin kovin monelle tulee edes mieleen että paljonko autossa saa matkustaa läskejä tai laihoja ihmisiä, oli sitten sähkö tai muut vaihtoehdot. Ja virkavaltaa tuskin oikeasti kiinnostaa tienpäällä ratsata nyt tai jatkossa.
 
Ihan sairas autokuume tässä on pukannut ja i4 M50 tai model 3 performance kyl kiinnostaisivat. Aiemmin kyllä pitänyt model kolmosta sellasena samaratason autona laadultaan mutta mitä jos sittenkin... Olisi tosi paljon halvempi ku bemari, tosin ihan syystäkin uskon.
No siis kaksi omalla tavallaan niin erilaista että nuo pitää melkein vain käydä ja kokeilla. Kaksi niin erilaista lähestymistapaa autoon. Itselle optimi olisi jokin noiden sekoitus, ns sekoitus "autoa" ja nopeaa sohvan ja tietokoneen yhdistelmää.
 
Eipä ole ikinä tullut yhdenkään auton kantavuutta laskettua tai mietittyä millään tapaa. Edes näissä viinalasteissa.
 
Sähkömoottorissa on vääntöä vaikka miten polttikseen verrattuna

Ei ole. Ainakaan Model 3:n missään mallissa ei ole kun lähdetään liikkeelle verrattuna vaikkapa diesel Range Roveriin. Polttomoottoriautoissa on vaihteisto, jolla saadaan ykkösvaihteelle pirusti vääntöä (ja maastureissa voi olla vielä alennusvaihdekin - saadaan entistä enemmän).

Ei taida yhdessäkään sähköautossa olla lähellekään samaa määrää vääntöä käytettävissä pienissä nopeuksissa.
 
Mihis tämä nyt oikein perustuu ja missä malleissa tämä on saatu kuntoon ja missä ei?

"Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan, Lahti sanoo Ylen jutussa."

Lähde: Miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Asiantuntija kertoi Yle:lle, mitä koetta useimmat täyssähköautot eivät läpäise

Kuulostan jo papukaijalta, mutta e-tronilla saa vetää 1800 kg, kun taas esim. uudella neliveto Mustangilla vain 750 kg. Neliveto Enyaqilla taisi saada vetää jotain tuosta välistä, olisiko ollut 1200 kg, en muista. En tiedä mistä nämä erot, Mustangissa on yhtä paljon kuitenkin heppoja kuin e-tronissa.

Ei taida yhdessäkään sähköautossa olla lähellekään samaa määrää vääntöä käytettävissä pienissä nopeuksissa.

Niinhän minä just sanoin... No ehkä olin epäselvä, mutta tarkoitin, että nollasta ei vaan vääntö tahdo riittää täyttämään vaatimuksia kärryn vetämiselle.
 
Ei ole. Ainakaan Model 3:n missään mallissa ei ole kun lähdetään liikkeelle verrattuna vaikkapa diesel Range Roveriin. Polttomoottoriautoissa on vaihteisto, jolla saadaan ykkösvaihteelle pirusti vääntöä (ja maastureissa voi olla vielä alennusvaihdekin - saadaan entistä enemmän).

Ei taida yhdessäkään sähköautossa olla lähellekään samaa määrää vääntöä käytettävissä pienissä nopeuksissa.
Missaanko jotain tai olenko nyt ymmärtänyt jotain ihan päin vittua. Sähköhän nimenomaan puskee perkeleenmoisia vääntölukemia (nimenomaan renkaille asti) ilman askia ja sen tuomia hävikkejä ja hyytyy sitten ylempänä (yleisesti, poikkeuksia toki löytyy). Tätä toki voi muutella moottorin ominaisuuksia muutellen kuten esim RC puolella tehtiin aikanaan.
 
"Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan, Lahti sanoo Ylen jutussa."

Lähde: Miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Asiantuntija kertoi Yle:lle, mitä koetta useimmat täyssähköautot eivät läpäise

Kuulostan jo papukaijalta, mutta e-tronilla saa vetää 1800 kg, kun taas esim. uudella neliveto Mustangilla vain 750 kg. Neliveto Enyaqilla taisi saada vetää jotain tuosta välistä, olisiko ollut 1200 kg, en muista. En tiedä mistä nämä erot, Mustangissa on yhtä paljon kuitenkin heppoja kuin e-tronissa.



Niinhän minä just sanoin... No ehkä olin epäselvä, mutta tarkoitin, että nollasta ei vaan vääntö tahdo riittää täyttämään vaatimuksia kärryn vetämiselle.

Siis että model3 performance ei tehot riitä vetää kärryä mäkeen kun laittaa lapun lattiaan? Jotenkin vaikea uskoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 044
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom