.
.
Jopa siihen mainittuun Miihin saa mennä riskimpiä miehiä (88kg/matkustaja) kyytiin kuin tuohon Teslaan, joka kertoo kuinka naurettava tuo kantavuus oikeasti on. ID4:ssä saakin sitten jo olla matkustajalla painoa 134kg.
Tavallisen Mii Electricin omamassa 75 kg kuljettajan kanssa on 1235 kg ja kokonaismassa 1530 kg. Sillä voi siis kuljettaa 75 kg kuljettajan lisäksi 3 * 98,3 kg matkustajaa, tai yhteensä 4 * 92,5 kg (auto on nelipaikkainen).
Millä luvuilla sait 88 kg? Johtuuko plus-mallista? Vaikea uskoa noin suurta eroa.
Heh, sähköautojen johdostako Essin baarisseissakin keskustelujen keskiöön nousee nopeuden ja aerodynamiikan vaikutus kulutukseen, eli fysiikka
Nopeuden vaikutus ilmanvastuksen ylittämiseen tarvittavaan tehoon on siis todella suuri, kolmanteen potenssiin (ilman tuulta):
-
Drag (physics) - Wikipedia
Suksiboksitkin kannattaa laittaa katolle "
takaperin".
Ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho todella kasvaa nopeuden kolmanteen potenssiin, mutta se ei anna oikeaa kuvaa nopeuden vaikutuksesta kulutukseen. Se kolmas "v" nimittäin tulee ajonopeudesta, minkä kasvaessa matka-aika lyhenee vastaavasti -> ilmanvastustyöhön kuluva energia/100 km kasvaa "vain" nopeuden toiseen potenssiin.
Vierinvastuksen voittamiseen tarvittava teho kasvaa nopeuden ensimmäiseen potenssiin. Koska nopeuden kasvaessa matka-aika pienenee vastaavasti, niin seurauksena putoaa nollanteen potenssiin. Vierinvastustyöhön kuluva energia/100 km ei siis riipu nopeudesta.
Kokonaisenergiankulutus/100 km ei kasva edes toiseen potenssiin, koska osa kulutuksesta on nopeudesta riippumatonta (vierinvastus) tai kääntäen verrannollista (sähkölaitteet).
Esim. ID.4:
-renkaiden energiamerkintä B, vvk ka. 0,00715
-2050 kg
-2,56 m2
-Cw 0,28
-lämpötila 20 C, 1,2 kg/m3
-sähkölaitteet 0,4 kW
-hyötysuhde 0,8 (akku, moottori ja alennusvaihde, oikeasti hitailla nopeuksilla moottorin takia vielä huonompi)
@40 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 1,8 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 1,0 kWh/100 km
Yhteensä 7,8 kWh/100 km
@60 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 4,1 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,67 kWh/100 km
Yhteensä 9,8 kWh/100 km
@80 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 7,4 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,5 kWh/100 km
Yhteensä 12,9 kWh/100 km
@100 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 11,5 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,4 kWh/100 km
Yhteensä 16,9 kWh/100 km
@120 km/h:
Vierinvastukseen 5,0 kWh/100 km
Ilmanvastukseen 16,6 kWh/100 km
Sähkölaitteisiin 0,33 kWh/100 km
Yhteensä 21,9 kWh/100 km
Voidaan huomata, että vierinvastukseen kuluva energia matkaa kohden pysyy vakiona. Nähdään myös, että sähkölaitteiden kulutus/matka pienenee nopeuden kasvaessa. Ilmanvastus vie energiaa nopeuden toiseen potenssiin, ja alkaa dominoida 80 km/h alkaen kokonaiskulutusta.
Käytännön ajossa menee jonkin verran enemmän, koska mm:
-lämmitys/ilmastointi 0-6 kW (kulutuslisä 40 km/h nopeudessa 0-15 kWh/100 km ja 120 km/h nopeudessa 0-5 kWh/100 km)
-viileämpi kuin +20 C kasvattaa ilmanvastusta, koska ilma on tiheämpää
-jarrutukset ja nopeudenmuutokset
-enemmän kuormaa kyydissä
-sivu- ja vastatuuli
-alamäkien regen tuhlaa häviöihin, tai vaihtoehtoisesti kasvamaan päästetty nopeus hukkaa ilmanvastukseen toiseen potenssiin