Yleistä keskustelua sähköautoista

Jännä muotoilu tuossa BMW iX:ssä. Aluksi näytti ihan hirveältä, mutta nyt se ei enää niin pahalle näytäkkään ja jotkut versiot näyttää tuoreilla videoilla jopa ihan hienolta. Onkohan päässä vikaa vai mikä juttu :)

Kaikkeen silmä tottuu paitsi Fiat multiplanaan. Oikeasti täytyy ihmetellä tuota bemarin muotoilua näissä sähkiksissä, luulis että se "sähkön" korostaminen erikoisella muotoilla meni jo trendinä ohi.
 
Ei istu bemaristina silmään ei. Kolmonen ja viitonen vielä jäljelläolevista menee, mutta nää muut...

Audi. A6 EV mistä on jo tihkunu kuvia, samoin GT. Omaan silmään hienoja kun sitä "Hei mä oon sähköauto" juttua ei korosteta.
 
Tämä on juurikin joillain merkeillä se ongelma; avaruussämpylä. Audi, Porsche, Skoda, jopa VW ja Teslakin näyttää normiautoilta - tyylitelyiltä merkistä riippuen, mutta ei haeta sellaista... äärimuotoiluelementtejä. Tuo iX on kyllä ihan hiton ruma laitos.
 
Omasta mielestä auton perän muotoilu on ihan onnistunut (takavalot ym). Ja jollain tietyllä värillä auto ei näyttäisi aivan niin rumalta.


Onneksi ei ole ainakaan Teslamaista epäkäytännöllistä rattia :)
 
Mites noissa Bemareissa nyt käytännössä sitten näkyy se, että yritetään tuoda esiin sähköautoa?
Emt, monessa niissä on sinistä detaljeissa. Yleisesti ottaen jos katsoo bemarin mallistoja, niin muut ovat kaikki suht normaaleja vaikka bemarin muotokielestä ei nyt niin perustaiskaan. Täyssähköissä joka ikinen on sitten jotain ihmeellistä possu-muotoilua :btooth: munuaisilla tms. Aina jotain "mitä vattua nyt taas" niissä on ollut. Tämä toki on ihan puhdas mielipide. Voihan se olla niinkin, että ei-täyssähköistäkin uudet mallit tulee olemaan samaa muotoiluripulia kuin nykyiset sähkikset. Uutta, rohkeaa, omaperäistä ja jakaa mielipiteitä sanois varmaan lehtimies kunnes muutama vuosi myöhemmin kirjottaisi, että bemari palaa takaisin perinteisempään myynnin laskettua.
 
Ei toi iX ainakaan omasta mielestä paljon eroa X7:sta muotoilultaan. i4 näyttää 4-sarjalaiselta. Ainoa erikoisempi on i3.

Varmaan joillain sinisillä yksityiskohdilla on haluttu tuoda esiin että on sähkö/hybridilinjastoa mutta eipä ne nyt kovin silmiinpistävästi siellä ole.
 
Paikallisen mäkin autokaista on bemariliikkeen vieressä, niin tulee noita eri malleja aika paljon tuijoteltua rivissä. Aika helpolla bongaa mikä on sähköä ja mikä ei - Huonoa vai onnistunutta designiä, siitä voi olla montaa mieltä. i3 aiheuttaa aina irvistyksen, toki yks puoltuttu ihastui täysin siihen pikkupossuun. Tais ajaa 2 kk myöhemmin (taas) Teslalla...
 
Karmea umpinainen maski jossa on "perinteisesti" säilytetty BMW munuaiset, mutta vedetty yli vrt i3/i8 ja kojetaulu on irrallinen tabletti, ei mitään integrointia edes yritetty vanhaan tapaan. Sama vika on Mersussa, se näyttö vaan on lätkäisty siihen.
 
Onkohan tuo IX suunniteltu aluksi ilman ovenkahvoja, ne ottaa eniten omaan silmään, kun takanakin kahva sijaitsee pituussuunnassa lähes auton keskellä. No varmaan musta korin väri peittäisi sen kivasti, kuten myös myös nuo mustat listat sivuilla, jotka nousee transformers tyyliin pystyyn edessä ja takaa. IS:n kuvassa takaluukkukin näyttää hieman eri mallista lainatulta.
 
Autojen ulkonäöstä kun on puhetta, niin IMO ID.3:n paremman näköisen sisaruksen Cupra Born:n tuotanto on alkanut:
1632930094809.png
 
Eikö tuo maskin umpinaisuus ole ihan aerodynamiikan takia? Tietty nuo bemarin valtavat munuaiset voisi näissä olla vähän hillitymmät, mutta kyllä tuo i4 M50 silti kutkuttelee niin perkeleesti.
Paremmalla ,kuin 1.9% +kulut, korolla kun saisi niin tilaisin heti.
 
Onko kellään kokemusta paljonko Audi e-tronin range tippuu, kun perään laitetaan venetraileri vetomassa noin 1000kg? Pitäisi ajaa pikku-e, että saa vetää purkin järvestä ylös talviteloille ja takaisin, mutta loppuuko sähkö kesken inssiajon :) Ei voi edes kokeilla kun ei kortti riitä kellään taloudessa...
 
Onko kellään kokemusta paljonko Audi e-tronin range tippuu, kun perään laitetaan venetraileri vetomassa noin 1000kg? Pitäisi ajaa pikku-e, että saa vetää purkin järvestä ylös talviteloille ja takaisin, mutta loppuuko sähkö kesken inssiajon :) Ei voi edes kokeilla kun ei kortti riitä kellään taloudessa...
Ei ole kokemusta, enkä tiedä minkä kokoista/muotoista botskia olet vetämässä. Näppäilin kuitenkin laskimeen:
-1000 kg
-trailerin renkaiden energiamerkintä C
-yhteisilmanvastus 250 % vs. e-tron
-nopeus 80 km/h todellista
-hyötysuhde 85 %

Tällöin traileri aiheuttaa lisäkulutusta (vs. pelkkä auto@80 km/h hissua) seuraavasti:

-ylimääräinen vierinvastus 2,6 kWh/100 km

-ylimääräinen ilmanvastus 11,6 kWh/100 km

-lisäksi taajamassa voi tulla hieman regen-häviöitä riippuen ennakointikyvystä, eli ei kannata joutua polkemaan jarrupoljinta

Yhteensä kulutus kasvanee noin 15 kWh/100 km. Itse auto vienee noin hitaassa ajossa noin 15-20 kWh/100 km, joten 30-35 kWh/100 km avulla voi arvioida rangea, jos tietää akun.
 
Zoesta oli tosiaan 43kW AC-laturilla varustettu versio, mutta sitä ei enää tehdä, eikä sitä koskaan virallisesti tuotu Suomeen. Tuon markkina-alueilla sitten jotkut latauspaikat tarjosivat kolmea eri liitäntää noin 50kW pikalataukseen, mutta kun tuo ei ottanut tuulta allensa, Renaultkin luopui siitä ja siirtyi tarjoamaan CCS:ää optiona ZE50:n.

Renaultillahan on joku patentoitu tekniikka moottorin käyttämiseen AC-latauksessa, jolloin tehokkaampikin laturi saadaan mukaan kohtuullisen halvalla. Ja kovasta vauhdista ZE50 mittaristo näyttää parhaimmillaan regeniä noin 40kW verran, vaikka AC-laturi pystyy "vain" 22kW tehoon, joten jossain muualla se on rajoitettu.
Kiitos tästä tiedonpalasesta, vaikuttaa siltä että latausasemien speksit on lätkitty tietokantoihin/listauksiin suoraan valmistajan katalogista, koska tuota optiota mielestäni on vilahdellut useamman latauspisteen töpselilistassa.

Jos Zoe on tuttu vehje, niin osaatko arvioida miten se 22 KW 3-vaihelataus pelaa käytännössä - hidastuuko latausnopeus akun täyttyessä tai pidempään ladatessa, tai lataako se täydellä teholla esim. 50% tasolta lähtiessä? Kiinnostava ominaisuus, varsinkin kun CCS ei kai ole erityisen tehokas.
 
Jos Zoe on tuttu vehje, niin osaatko arvioida miten se 22 KW 3-vaihelataus pelaa käytännössä - hidastuuko latausnopeus akun täyttyessä tai pidempään ladatessa, tai lataako se täydellä teholla esim. 50% tasolta lähtiessä? Kiinnostava ominaisuus, varsinkin kun CCS ei kai ole erityisen tehokas.

Käytännössä vasta reilusti päälle 90% tasossa tuntuu hidastuvan ensin vähän ja lopussa vähän enemmän, niin että kun auto tai sovellus näyttää 99% ja on 22kW latauksen päässä, aika-arvio täyteen voi olla esim vielä 25 minuuttia ja jos odottelee, lopulliseen valmistumiseen voi kestää oikeastaan mitä tahansa kymmenen minuutin ja kolmen vartin välillä. Suorittaako siinä sitten jotain kennojen tasapainotusta tai jotain, mutta jos ei ole parempaa tekemistä, viimeistään siinä 98-99% kohdalla kannattaa jo tuomita lataus valmistuneeksi. Joidenkin tietojen mukaan aina silloin tällöin olisi hyvä kyllä täyttää ihan täyteenkin, mutta myös alkaa käyttämään mahdollisimman pian sen jälkeen, ettei ihan täytenä seiso liian pitkään. Olen myös huomaavinani, että lopun liruttelussa menee sähköä vähän enemmän hukkaan, joten kannattaa sekin ottaa huomioon maksullisessa latauksessa.

Kylmä akku vaikuttaa latauskykyyn myös, mutta siitä on minulla vielä aika vähän kokemuksia. Kyllähän 22kW pitäisi akulle kelvata vähän vähemmän optimeissa olosuhteissakin, mutta ihan syväjäässä oleva akku saattaa vaatia hetken lämmittelyä.

Oma lukunsa ovat laturit, joissa lukee, että 22kW, mutta kuormanhallinnan tai muun syyn takia antavat siitä vain esimerkiksi puolet. Näihin törmää aina silloin tällöin, mutta ei nyt onneksi ole tapahtunut koskaa kun olisi sillä ollut enemmän väliä. Lähinnä yleensä ei jollain alle puolen tunnin kaupassakäynnin aikana oikein maksa vaivaa sähellellä kaapeleiden kanssa jos jää saatu virta alle viiteen kilowattituntiin.

Lomareissuilla ollut kyllä ihan hyvin käytössä, kun noita 22kW latureita löytyy enemmän sellaisista paikoista, joissa ihan mielellään viihtyy tunnin pari tai enemmänkin ja saa samalla akkuun reilusti virtaa. Tietenkin vähemmän hyvä, jos on tarve vaan suorittaa kilometrejä minimitauoilla, mutta ainakin antaa parempia vaihtoehtoja, jos esimerkiksi kaikki pikalaturit ovat varattuja.
 
Poistin ketjusta noin 40 viestiä offtopicia, joissa ei ollut yhtään mitään, tai juuri mitään ketjun aiheeseen, eli sähköautoihin liittyvää. Polttoaineista keskusteluun tämä on väärä ketju - maiden talouspoliittiset asiat yms. kuuluvat lähtökohtaisesti puolestaan Politiikka- ja yhteiskunta -alueelle. Pysykää ketjun ja osaston aiheessa, kiitos.
 
Yhteensä kulutus kasvanee noin 15 kWh/100 km. Itse auto vienee noin hitaassa ajossa noin 15-20 kWh/100 km, joten 30-35 kWh/100 km avulla voi arvioida rangea, jos tietää akun.

Joo aika lähelle meni. Täällä maalla e-tron vie kskinmäärin 24 kWh/100 km ja kokeilin vetää isoa kevytperävaunua korkealla kuomulla eli isolla ilmanvastuksella. 35 kWh/100 km näytti menevän sähköä. Kaupunkiajossa varmasti vähemmän, toisaalta veneessä on himpun enemmän massaa, tosin vähemmän ilmanvastusta.

Niin tai näin, inssi ajattanee pääasiassa kaupunkiajoa (?), joten pitäisi riittää akku kyllä heittämällä inssiajoon, jos täydellä akulla kotoa lähtee. Riittää varmasti maantieajoonkin.
 
Oho, aika reipas kulutus näin tuntematta autoa. Nopealla googletuksella näyttää lähemmäs 2,5t omamassaa?

Maalla yleensä ajetaan enemmän maantietä jossa ilmanvastus on se merkittävämpi komponentti. Ilmanvastuksen ja massan osalta aika lähellä Model X:ää ollen kuitenkin vähän huonompi molemmissa.

EDIT: Isommasta etronista siis kysymys
 
Maalla yleensä ajetaan enemmän maantietä jossa ilmanvastus on se merkittävämpi komponentti. Ilmanvastuksen ja massan osalta aika lähellä Model X:ää.
Ymmärrän toki mutta maalla se nopeusrajoitus on yleensä siellä 80 - 100km/tunnissa. Mutta tosiaan oma verrokki oli se Enyaq 80 ja se taitaa olla paljon kevyempi kun meni alle 20 kWh moottoritienopeuksissa.
 
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.


Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.
 
Ymmärrän toki mutta maalla se nopeusrajoitus on yleensä siellä 80 - 100km/tunnissa. Mutta tosiaan oma verrokki oli se Enyaq 80 ja se taitaa olla paljon kevyempi kun meni alle 20 kWh moottoritienopeuksissa.
Paino ei vaikuta sähköautolla kovinkaan paljon kulutukseen.

Toki hieman lisääntyvän vierintävastuksen takia, mutta ero on paljon pienempi kuin polttiksilla, koska korkeamman massan kiihdyttämiseksi käytetystä energiasta saa ison osan regen-jarrutuksella talteen. Polttiksilla kiihdytyksessä kuluva energia menee hukkaan 100%:sesti, sähköautossa siitä saa takaisin akkuun luokkaa 50% tai enemmänkin.
 
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.


Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.

Väärää tietoa. 375 kg on tuon kantavuus. Ei sekään paljoa ole, mutta oleellisesti suurempi kuin tuo väitetty 295 kg.

Alla kuva työkaverin Model 3 AWD LR autosta.
243446416-389871099260076-7115247269807763013-n.jpg
 
Väärää tietoa. 375 kg on tuon kantavuus. Ei sekään paljoa ole, mutta oleellisesti suurempi kuin tuo väitetty 295 kg.

Alla kuva työkaverin Model 3 AWD LR autosta.
243446416-389871099260076-7115247269807763013-n.jpg
Tuohan ei välttämättä ole sama asia kuin mitä rekisteriotteessa lukee. Jälkimmäinen on se mikä määrittää asiat esim. onnettomuustapauksessa vakuutuskorvausten suhteen, jos vakuutusyhtiö tajuaa asiaa miettiä…
 
Väärää tietoa. 375 kg on tuon kantavuus. Ei sekään paljoa ole, mutta oleellisesti suurempi kuin tuo väitetty 295 kg.

Alla kuva työkaverin Model 3 AWD LR autosta.
243446416-389871099260076-7115247269807763013-n.jpg
Kantavuudet rekisteriotteesta. Just katsoin yhden 2021 Model 3 LR:n otteen niin kantavuus oli 313kg. Autoon ei siis voi laittaa 5 aikuista miestä laillisesti.
 
Kantavuudet rekisteriotteesta. Just katsoin yhden 2021 Model 3 LR:n otteen niin kantavuus oli 313kg. Autoon ei siis voi laittaa 5 aikuista miestä laillisesti.
Eihän kantavuudessa lasketa kuljettajaa? Model 3 kyytiin ei kylläkään taida mahtua 5 aikuista miestä :D
 
Oho, aika reipas kulutus näin tuntematta autoa. Nopealla googletuksella näyttää lähemmäs 2,5t omamassaa?

E-tronissa (55, orggis, ei uusi q4) tosiaan kuluu sähköä vallan rapeasti ja range tämän vuoksi kehnohko verrattuna uudempiin kuten Enyaq tai Mustang. Tämä oli hyväksyttävissä kun e-tronin sai heti eikä 6kk päästä (neliveto oli vaatimus) ja toisaalta venettäkin pitää saada hinata ja käytännössä taisi jäädä jäljelle Tesla ja E-tron ja Tesla ei oikein maanseudun huonojen teiden menopeliksi mieltynyt.

Omamassa ja suurin sallittu massa on nekin aika rapeita. Tään vuoksi se BE kortti onkin työn alla...
 
Eihän kantavuudessa lasketa kuljettajaa? Model 3 kyytiin ei kylläkään taida mahtua 5 aikuista miestä :D

Rekisteriotteelle merkittyyn suurimpaan sallittuun kokonaismassaan lasketaan kaikki, se mitä puntari näyttää. Omamassaan on laskettu sisältyvän 75kg painoinen kuljettaja. Siitä voi laskeskella sitten montako miestä ja paljonko matkatavaroita kyytiin voi ottaa.

E: On näemmä joku laskennallinen kantavuuskin olemassa wikipedian mukaan. Ei tullut vastaan kyllä teoriakokeeseen valmistautuessa missään ja käsitykseni on, että sakko heilahtaa jos puntari näyttää yli suurimman sallitun kokonaismassan, mutta korjatkaa jos on parempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan ei välttämättä ole sama asia kuin mitä rekisteriotteessa lukee. Jälkimmäinen on se mikä määrittää asiat esim. onnettomuustapauksessa vakuutuskorvausten suhteen, jos vakuutusyhtiö tajuaa asiaa miettiä…
Tiedät asian ilmeisesti hyvin.
Niin onko tosiaan niin että kuskin ja matkustajan (aikuisen) massa matkatavaroineen punnitaan puntarilla, eikä siis lasketa että neljä matkustajaa (+ kuski) = 300kg(+kuski 75kg) , vaan nimenomaan ne lättästään kasseineen vaakalle ja hups 500kg, jos jokin onnettemuus josta vakuutus yhtiö yrittää luistella korvauksissa, niin tuo oikeasti onnistuisi ?

Jos tosiaan markkinoilla viidelle reksiteröityjä autoja joissa ei voi edes viittä 75kiloisia aikuisia (siis kuski) läppärireuppuineen viedä, niin myyjänhän pitäisi tuo erikseen mainita, ei sitä tavallinen kuluttaja voi arvata. Ja siellä autossa pitäisi olla hissi tyyliin varoitus.

Toki moderni auto (Tesla?) varmaan varoittaa ylikuormasta eikä suostu lähteen liikkeelle, mutta nämä muut :)
 
Oliko niin että MIC LFP-akkuiset Model3:t oli kaikkein huonoimpia kantavuudeltaan? Ei koske siis LR malleja, nehän ei ole LFP akuilla?
 
Tiedät asian ilmeisesti hyvin.
Niin onko tosiaan niin että kuskin ja matkustajan (aikuisen) massa matkatavaroineen punnitaan puntarilla, eikä siis lasketa että neljä matkustajaa (+ kuski) = 300kg(+kuski 75kg) , vaan nimenomaan ne lättästään kasseineen vaakalle ja hups 500kg, jos jokin onnettemuus josta vakuutus yhtiö yrittää luistella korvauksissa, niin tuo oikeasti onnistuisi ?

Jos tosiaan markkinoilla viidelle reksiteröityjä autoja joissa ei voi edes viittä 75kiloisia aikuisia (siis kuski) läppärireuppuineen viedä, niin myyjänhän pitäisi tuo erikseen mainita, ei sitä tavallinen kuluttaja voi arvata. Ja siellä autossa pitäisi olla hissi tyyliin varoitus.

Toki moderni auto (Tesla?) varmaan varoittaa ylikuormasta eikä suostu lähteen liikkeelle, mutta nämä muut :)
Omamassa sisältää vakioidun 75kg painoisen kuskin, eli kantavuuden piikkiin menee kaikki muu, matkustsjat, tavarat ja kuljettajan painosta 75kg ylittävä osuus. Esim teslan tapauksessa 90 kiloisen kuskin jälkeen jäisi alle 300kg kantavuutta jos se maksimi on 313, ja kolme samanlaista kaveria kyytiin on jo 270kg, eli matkatavaroille ja eväille jää vajaat 30kg
 
Ymmärsinkö jotain väärin mutta motarinopeuksissa massalla ei ole juuri merkitystä enään, ainoastaan poikkipinta-alalla ja ilmanvastuskertoimella.

Onhan sitten vielä moottorien jne. hyötysuhteet ynnä muut tekijät. En tiedä miksi e-tron vie niin paljon sähköä, jossain spekuloitiin, että Audi käyttäisi enemmän energiaa akkujen jäähdytykseen jotta akut kestäisivät pidempään ja Tesla taas ja kaikki muut Teslan perässä yrittävät makimoida rangen. Mikä lie totuus.
 
Oliko niin että MIC LFP-akkuiset Model3:t oli kaikkein huonoimpia kantavuudeltaan? Ei koske siis LR malleja, nehän ei ole LFP akuilla?

Mun LFP:n rekisteriotteessa lukee näin:

Omamassa (kg) 1825
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg) 2139

Eli 314kg. 78,5kg saa siis jokainen neljä matkustajaa painaa varusteineen.
 
Kantavuudet rekisteriotteesta. Just katsoin yhden 2021 Model 3 LR:n otteen niin kantavuus oli 313kg. Autoon ei siis voi laittaa 5 aikuista miestä laillisesti.

Eli 313 kg + kuski. Voi siis laittaa 5 aikuista miestä laillisesti jos eivät ole kaikki läskejä/bodareita.

Joka tapauksessa artikkeli (ja sen lähteen jota ei voi avata ilman tunnuksia) levittää virheellistä tietoa. Vaikka omani oli myös virheellistä niin sentään suunnilleen samaa luokkaa kuin oikea kantavuus.
 
Eli 313 kg + kuski. Voi siis laittaa 5 aikuista miestä laillisesti jos eivät ole kaikki läskejä/bodareita.
310/ 4 tekee 78 kg, + 75 Kg kuski.

Suht kevyttä / lyhyttä äijää saa kyytin valikoida jotta alle tuo varustuksineen varmasti jäävät.

180cm, 90kg ei vielä mene sarjaan läski, vaikka varmaan ylipainoiseksi lasketaan, 190senttisenä voisi kuvittelevan menevän ihan normi raameihin vaikka ei suoranaisesti olisi bodari., tuollaisia ei mahdu kuin kolme + kuski ja silloin ollaan jo ihan rajoilla. Jos kaveriporukasta yksi lihoaa läskiksi, tai alkaa kerään lihasta lisää, niin se pitää jättää pian kyydistä.

Keskivertomittaisia tawanilaisia ehkä se viisi, mutta jos nyt ollaan Suomessa, niin myyjän kyllä pitäisi varoittaa että tähän viisipaikkaiseen autoon ei saa ottaa kolmea miestä kyytiin ilman että vamistaa kantavuuden riittävyyden.

Edit:
Joku keskiarvo luku viimevuoskymmeneltä, miehillä lähempänä 90kg kuin 80kg, yli kasikymppiset niukasti alle 80kg.

Miehen pituuskin n 180cm.

Huomaa että kantavuus varustuksineen, ei kyse mistään saabin sauna mainoksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Lieneeköön tällä moni törmännyt jo tähän uutiseen.


Aika hurjaa jos autoon ei saa lastata kuin alle 300kg matkustajia/tavaraa.
Ainakin itselle aika yllättävä tieto jota ei ole aiemmin tullut ajatelleeksi.

Kuten tässä ketjussa muutamat on jo korjanneet, ei uutisen väitteet ilmeisesti pidä ihan paikkaansa. Mutta ilmeisesti ainakin Model 3:ssa on kuitenkin aika pienehkö kantavuus vaikkei ihan niin kehno kuin uutisessa väitetään.

Normalistihan tuota ei tule edes ajatelleeksi polttisautoisakaan, ihan vaan kun tuollaista kantavuuden riittävyytä ei kukaan muista eikä yleensä tule tarkistettua mistään autosta. Käyttää ja ajaa vaan.

Piti ihan asioikseen kerrankin laskea nykyisestä omasta Corolla perushybridistä (1.8 touring) kantavuutta. Kun rekisteriotteeseen merkatusta ajoneuvon maksimi kokonaismassasta vähentää otteeseen merkityn omamassan, jää kantavuudeksi 470kg
Tätä ennen ollut kyllä jo puolenkymmentä eri autoa omassa käytössä, eikä koskaan ole tullut uhrattua yhtään ajatusta riittääkö autossa kantavuus jollakin kuormalla. Varmaan joskus voinut olla jossain autossa vähän enemmän kuormaa kyydissä mitä olisi saanut.
 
Paino ei vaikuta sähköautolla kovinkaan paljon kulutukseen.

Toki hieman lisääntyvän vierintävastuksen takia, mutta ero on paljon pienempi kuin polttiksilla, koska korkeamman massan kiihdyttämiseksi käytetystä energiasta saa ison osan regen-jarrutuksella talteen. Polttiksilla kiihdytyksessä kuluva energia menee hukkaan 100%:sesti, sähköautossa siitä saa takaisin akkuun luokkaa 50% tai enemmänkin.
Itse polttiksella rullaan vauhdin pois ilman jarrua, joten energia menee täysin käyttöön. Rullaus on sähköautollakin regeniä energiatehokkaampi tapa ajaa. Ainoastaan, jos täytyisi käyttää jarrua, regen on parempi vaihtoehto.
 
Kuten tässä ketjussa muutamat on jo korjanneet, ei uutisen väitteet ilmeisesti pidä ihan paikkaansa. Mutta ilmeisesti ainakin Model 3:ssa on kuitenkin aika pienehkö kantavuus vaikkei ihan niin kehno kuin uutisessa väitetään.

Normalistihan tuota ei tule edes ajatelleeksi polttisautoisakaan, ihan vaan kun tuollaista kantavuuden riittävyytä ei kukaan muista eikä yleensä tule tarkistettua mistään autosta. Käyttää ja ajaa vaan.

Piti ihan asioikseen kerrankin laskea nykyisestä omasta Corolla perushybridistä (1.8 touring) kantavuutta. Kun rekisteriotteeseen merkatusta ajoneuvon maksimi kokonaismassasta vähentää otteeseen merkityn omamassan, jää kantavuudeksi 470kg
Tätä ennen ollut kyllä jo puolenkymmentä eri autoa omassa käytössä, eikä koskaan ole tullut uhrattua yhtään ajatusta riittääkö autossa kantavuus jollakin kuormalla. Varmaan joskus voinut olla jossain autossa vähän enemmän kuormaa kyydissä mitä olisi saanut.

2.0 koneella varusteista riippuen tuon farmari-corollan kantavuus onkin enää reilut 400kg. TM mittasi 423kg talviautotestissään. RAV4 2.5 hybridillä kantavuutta 440kg. Molemmat siis tankki 90% täynnä ja 75kg kuskilla netistä löytyneen tiedon mukaan.

Onhan tuo selvästi enemmän kuin model 3:lla, mutta puhutaan kuitenkin farmarimallisista autoista, joilla voidaan lähteä lasten ja anopin voimin kontti kattoon asti ladattuna mökille.
 
Ei viittis paljoa luistella heikoille jäille, mut isoista autoista aikanaan Chrysler 300C farkun kantavuus oli yks miina myös, vaikka moottoreitakin oli.

Eipä se näillä nopeuksilla juuri vaaraa aiheuta, eikä henkilöautoja vaakata tiellä, mut vois se mökkimatkalla peräkärryn kanssa tehdä ikävän säväyksen jos vaakapartiolla onkin tylsää ja tarkistaa....
 
Itse polttiksella rullaan vauhdin pois ilman jarrua, joten energia menee täysin käyttöön. Rullaus on sähköautollakin regeniä energiatehokkaampi tapa ajaa. Ainoastaan, jos täytyisi käyttää jarrua, regen on parempi vaihtoehto.
Et käyt polttiksella jarruja koskaan?

Jokainen jarruun kosketus meinaan hukkaa 100% energiasta polttiksella. Sähkiksellä saa luokkaa 60% jarrutetusta energiasta talteen.
 
Eli 313 kg + kuski. Voi siis laittaa 5 aikuista miestä laillisesti jos eivät ole kaikki läskejä/bodareita.

Joka tapauksessa artikkeli (ja sen lähteen jota ei voi avata ilman tunnuksia) levittää virheellistä tietoa. Vaikka omani oli myös virheellistä niin sentään suunnilleen samaa luokkaa kuin oikea kantavuus.
Kyllä ihan normaali mies painaa sen 80kg ja tuon painoisia ei voi autoon 5 kappaletta laittaa laillisesti. Eli esim. olet kavereidesi kanssa (yhteensä 5) menossa reissulle ja kaikilla viikon kamat ja juomat mukana takakontissa (yhteensä 80kg) niin "miesten" paino ei saa olla edes 60kg/henkilö. Tuo on vaan aivan naurettava kantavuus 5 paikkaiselle autolle.
 
Kyllä ihan normaali mies painaa sen 80kg ja tuon painoisia ei voi autoon 5 kappaletta laittaa laillisesti. Eli esim. olet kavereidesi kanssa (yhteensä 5) menossa reissulle ja kaikilla viikon kamat ja juomat mukana takakontissa (yhteensä 80kg) niin "miesten" paino ei saa olla edes 60kg/henkilö. Tuo on vaan aivan naurettava kantavuus 5 paikkaiselle autolle.

Onhan tuo Model 3:n kantavuus aika pieni, mutta ei sinne kovin mukavasti tilojenkaan puolesta tunge viittä äijänkörilästä viikon kamoineen ja juomineen. Jos tuollaisia keikkoja harrastelee, kannattaa hankkia isompi auto. Model 3:n kanssa ihan matkustusmukavuudenkin takia kannattaa rajoittaa tuollaisella reissulla porukka neljään.

Ja tietenkin kantavuus riippuu autonvalmistajan valinnoista. Zoessa on näköjään 411kg + kuski, ja sen ylittäminen vaatii jo yritystä. Varmasti painava akku luo kiusauksen tinkiä kantavuudesta, mutta jotenkin tätäkin juttua on pelkästään otsikkoja lukeville kaupiteltu mielikuvilla, että kaikissa sähköautoissa on jotenkin säälittävä kantavuus.
 
Kyllä ihan normaali mies painaa sen 80kg ja tuon painoisia ei voi autoon 5 kappaletta laittaa laillisesti. Eli esim. olet kavereidesi kanssa (yhteensä 5) menossa reissulle ja kaikilla viikon kamat ja juomat mukana takakontissa (yhteensä 80kg) niin "miesten" paino ei saa olla edes 60kg/henkilö. Tuo on vaan aivan naurettava kantavuus 5 paikkaiselle autolle.

Tietty jos on ihan masokisti että haluaa lastata ihan minkä tahansa normaalikokoisen auton viidellä riskillä miehellä jonnekin reissuun lähtiessä.

Olen sitä mieltä että kantavuus on pienestä päästä, mutta naurettavaksi en sitä kutsuisi tai että se koituisi isommalle osalle kansaa ongelmaksi. Naurettavampaa olisi kutsua jotain Seat Miitä viisi paikkaiseksi.

E: Oho, Seat Mii onkin 4 paikkainen. No Fiat Punto sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Tietty jos on ihan masokisti että haluaa lastata ihan minkä tahansa normaalikokoisen auton viidellä riskillä miehellä jonnekin reissuun lähtiessä.
Jengihan hehkuttaa, että Model 3:n pitäisi olla Passatin kokoinen sisätiloiltaan niin kyllä sellaiseen pitäisi ihan helposti mennä 5 aikuista jollekin tunnin tai puolentoista siirtymälle ilman, että puhutaan masokismista. Ei se tarkoita, että tuollaisia reissuja pitäisi tehdä joka viikko tai kuukausi, mutta jos kerran vuodessa tuollaiselle lähdetään niin ei voi kenenkään perse olla niin kermainen, että valittaa tilasta noin lyhyen siirtymän aikana.

Jopa siihen mainittuun Miihin saa mennä riskimpiä miehiä (88kg/matkustaja) kyytiin kuin tuohon Teslaan, joka kertoo kuinka naurettava tuo kantavuus oikeasti on. ID4:ssä saakin sitten jo olla matkustajalla painoa 134kg.
 
Onhan tuo Model 3:n kantavuus aika pieni, mutta ei sinne kovin mukavasti tilojenkaan puolesta tunge viittä äijänkörilästä viikon kamoineen ja juomineen.
Tietty jos on ihan masokisti että haluaa lastata ihan minkä tahansa normaalikokoisen auton viidellä riskillä miehellä jonnekin reissuun lähtiessä.
Jopa siihen mainittuun Miihin saa mennä riskimpiä miehiä (88kg/matkustaja) kyytiin kuin tuohon Teslaan, joka kertoo kuinka naurettava tuo kantavuus oikeasti on. ID4:ssä saakin sitten jo olla matkustajalla painoa 134kg.
Muistakaa nyt, ettei se ihmisen paino ole kuin yksi tekijä tässä yhtälössä. Itse en 69 kiloisena mene kategoriaan "riski" enkä "köriläs", mutta niin vain kun heittää vaatteet päälle paino on 72kg ja vielä pieni (työ)reppu selkään päästään jo 77kg. Ei vaadi paljoa evästä, vettä ja lisävaatteita niin ollaan jo yli 80 kilossa, viikon kamoista puhumattakaan. Äijänköriläiden kohdalla 300kg kantavuus ei anna aihetta juhlaan vaikka matkustajia olisikin vain se kolme.
 
Teslassa sitä, teslassa tätä. Rehellisesti jos kysytään että kuinka moni on ikinä katsonut rekisteriotteesta saako make,Pena, Raimo ja eki istua kyytiin vai meneekö painoraja matkalla Lappiin? Niin ei kyllä kovinkaan montaa kättä nouse. Oli autona sitten mersu, volkkari, Volvo, Audi yms.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom