- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 444
Vai 5k€ kun (?) menee tukirajan yli?No eipä toi lisäteho + neliveto Enyaqiin maksa kuin 3000e verrattuna pelkkään takavetoiseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vai 5k€ kun (?) menee tukirajan yli?No eipä toi lisäteho + neliveto Enyaqiin maksa kuin 3000e verrattuna pelkkään takavetoiseen.
Riippunee millaista versiota on ostamassa. Jo takavetoisen hinta monella varmasti menee yli hankintarajan varustelusta johtuen ja toisaalta halvimman nelivedon saanee tingattua alle hankintarajan.Vai 5k€ kun (?) menee tukirajan yli?
Ajetaan tunteja vähemmän kuin kaukovuoroilla, mutta tuleehan niitä, nopeuskin pienempi, mutta paikaltaan lähtöjä paljon. (no energiaa voi ottaa talteen jarruttaessa)Ei taajamabussit ole ongelma, ei niillä ajeta kuin muutama sata kilometriä päivässä. Päivä ajetaan, yö ladataan varikolla. Kiinanvehkeissä on jo 400+ kWh akut.
Onko niissä nyt paljoakaan eroa henkilöautoihin kaupungissa ja henkilöautoissa kulutus romahtaa puoleen kaupungissa verrattuna maantiehen kun ei ole ilmanvastusta minkä kanssa tapella.Ajetaan tunteja vähemmän kuin kaukovuoroilla, mutta tuleehan niitä, nopeuskin pienempi, mutta paikaltaan lähtöjä paljon. (no energiaa voi ottaa talteen jarruttaessa)
Massat paljon isompia ja niitä pysähdyksi/lähtöjä paljon ja jos mukaan laitetaan vielä ylimääräisena paljon akkumassaa. syö matkustajamääriä.Onko niissä nyt paljoakaan eroa henkilöautoihin kaupungissa
Sähköautot kuluttaa kaupungissa paljon vähemmän kuin maantiellä. Koskee erityisesti busseja, joissa suuri ilmanvastus.Ajetaan tunteja vähemmän kuin kaukovuoroilla, mutta tuleehan niitä, nopeuskin pienempi, mutta paikaltaan lähtöjä paljon. (no energiaa voi ottaa talteen jarruttaessa)
Omat muistikuvat ovat ettei niitä pysähdyksiä tule kuin enintään kaksinkertainen määrä. Äkkiäpä tuon testaisi yöaikaan että paljonko sähköauton kulutus muuttuu jos pysähtyy kaikille lähiliikenne pysäkeille. Olen edelleen siinä käsityksessä että suuret nopeudet ovat paljon suurempaa myrkkyä sähköautoille kuin pysäytykset. Ja tämä koska sähköautojen range on kaksinkertainen kaupungissa verrattuna maantieajoon.Massat paljon isompia ja niitä pysähdyksi/lähtöjä paljon ja jos mukaan laitetaan vielä ylimääräisena paljon akkumassaa. syö matkustajamääriä.
Ja niitä käyttötunteja tulee paljon.
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön ja tiiliskiven muotoinen bussi ei ole kovin aerodynaaminen. Jarrutuksissa iso osa energiasta saadaan talteen. Ihan noilla spekseillä sanoisin, että vauhti tappaa, ei pysähdykset. Sähkömoottoreissa on vääntöä, ei tarvitse kaasutella, joten massan osuus kulutukseen lienee yllättävän pieni.Omat muistikuvat ovat ettei niitä pysähdyksiä tule kuin enintään kaksinkertainen määrä. Äkkiäpä tuon testaisi yöaikaan että paljonko sähköauton kulutus muuttuu jos pysähtyy kaikille lähiliikenne pysäkeille. Olen edelleen siinä käsityksessä että suuret nopeudet ovat paljon suurempaa myrkkyä sähköautoille kuin pysäytykset. Ja tämä koska sähköautojen range on kaksinkertainen kaupungissa verrattuna maantieajoon.
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön ja tiiliskiven muotoinen bussi ei ole kovin aerodynaaminen. Jarrutuksissa iso osa energiasta saadaan talteen. Ihan noilla spekseillä sanoisin, että vauhti tappaa, ei pysähdykset. Sähkömoottoreissa on vääntöä, ei tarvitse kaasutella, joten massan osuus kulutukseen lienee yllättävän pieni.
Nopeudenvaikutusta ei kiistellä.Olen edelleen siinä käsityksessä että suuret nopeudet ovat paljon suurempaa myrkkyä sähköautoille kuin pysäytykset. Ja tämä koska sähköautojen range on kaksinkertainen kaupungissa verrattuna maantieajoon.
Mutta se kysymys olikin millä hyötysuhteella. Ymmärtääkseni tässä oli jollain huolena, ett kun kuluttaa kaupungissa niin paljon. Tuli mielikuva, että joku speksaa sähköpussin kulutusta sen perusteella, mitä paikallinen Ahmed os. Vatanen saa polttomoottorivehkeellä aikaiseksi.Vääntö ei auta mitenkään siihen massan aiheuttamaan energiavaateeseen. Vääntöä saadaan kyllä polttomoottoreista irti hurjia määriä jo pelkästään käyttämällä sitä hassua vempelettä nimeltään vaihteisto. Sähköbussien ongelma voi pikemminkin olla lämmityksen osuus, tuollainen huonosti eristetty iso painava apparaatti jossa on ovet auki usein syö kylmällä todella paljon lämmitysenergiaa.
Lämmitys on tosiaan ongelma. Toisaalta bussiin voisi varmaan laittaa pienen polttoainetta käyttävän (lisä)lämmitysjärjestelmän, just katselin jotain rakennuslämmitintä missä 12 kW teho tuli noin litralla tunnissa. Vähempikin varmaan bussiin riittäisi. Hieman nihkeä kompromissi, mutta kattaisi hyvin kylmimmät kuukaudet pienin päästöin. Kohta joku huutaa vetybussi, mut ei lähdetä siihen tässä ketjussa
Itse en pidä lämmitystä suurena ongelmana. Bussilla matkustamiseen kuuluu aina enemmän tai vähemmän se, että osa matkustusajasta kuluu ulkona odotellessa tai kävellessä. Siten matkustajilla on lähtökohtaisesti päällä varusteet, joilla he tarkenevat myös ulkolämpötilassa. Tottakai siellä kabiinissa on hyvä olla lämpö plussan puolella, mutta itseäni ainakin vituttaa se, kun istuu untuvatakki päällä paikalla, johon puhaltaa toispuoleisesti hiustenkuivaajatason ilmaa. Takin voi toki avata tai ottaa pois, mutta se voi ruuhkaisessa bussissa olla vaikeaa ja lyhyillä siirtymillä epäkäytännöllistä.
Pysäkillä voi jumppailla mutta se on astetta vaikeampaa täydessä bussissa joka ei vain lämpene kun koko ajan ovia availlaan. Sen kyllä erottaa bussiin pakkaskelillä hypätessä että onko auto seisonut koko yön pihalla vai onko se lähtenyt tallista.
Noissa busseissa on katolla vastaavanlainen virroitin kuin ratikoissa, ja päättäreillä sitten lataillaan, eli monta kertaa päivässä.Nopeudenvaikutusta ei kiistellä.
Jos energiantalteenotto on erinomainen ja vierintävastus/muut kitkat vastaa henkilöautoa niin hieno homma. Eipä siinä väliä paljonko hallitusti pysähdellään ja kuinkapaljon massaa.
Nopeasti en löytänyt juttua, PK seudulle sähköliikennettä lisätty, ymmärtääkseni >200km ajomatkalla isoa bussia ja lataus varikolla. Eli tuossa ainakin laskettu että vuorokauden ajaot ajetaan kertalatauksella, tai siis autoa vaihdetaan, ennen kuin akku tyhjenee (autoja hankitaan sen mukaan). Tuossa kai sitten se juttu on ajoaika, eikä ajomatka, mutta puhutaan kilometreistä.
Ketjussa eiemmin kerrottiin jakeluautosta jossa ilmeisesti tuo sama 200km ajomatka.
Kummatkin kiinalaisia, tiedä sitten kuinka paljon räätälöity.
Kannattavuus taasen riippuu ilmeisesti siitä paljonko päästötmaksaa, kuinka tiheä vuoroväli.
Ok, luulin (jostain luin) että nämä uudet ladataan varikolla.Noissa busseissa on katolla vastaavanlainen virroitin kuin ratikoissa, ja päättäreillä sitten lataillaan, eli monta kertaa päivässä.
Voi olla tietysti myös tuokin taktiikka, vaikka on valmius ladata "matkan varrella". Ei mulla oo täysin "sisäpiirin tietoa"Ok, luulin (jostain luin) että nämä uudet ladataan varikolla.
Kun nimenomaan siitä puhe ettei tarvita lähili/taajama joukko liikenteessä sähkönsyöttä infraa, kun akkuilla homma hoituu, hankitaan autoja sen verran enemmän että kierrätetään latautuun varikolla.
Eli akkubussit isoilla akuilla maksaa, mutta halvempi vaihtoehto. Mutta jos päättäreillä lataillaan, ei olekkaan niin.
Tämähän kuulostaa lähinnä hyvältä. Talvisin bussien suurimpia ongelmia on aivan liian kovalla oleva lämmitys…Sähköbussien ongelma voi pikemminkin olla lämmityksen osuus, tuollainen huonosti eristetty iso painava apparaatti jossa on ovet auki usein syö kylmällä todella paljon lämmitysenergiaa.
Itse en pidä lämmitystä suurena ongelmana. Bussilla matkustamiseen kuuluu aina enemmän tai vähemmän se, että osa matkustusajasta kuluu ulkona odotellessa tai kävellessä. Siten matkustajilla on lähtökohtaisesti päällä varusteet, joilla he tarkenevat myös ulkolämpötilassa. Tottakai siellä kabiinissa on hyvä olla lämpö plussan puolella, mutta itseäni ainakin vituttaa se, kun istuu untuvatakki päällä paikalla, johon puhaltaa toispuoleisesti hiustenkuivaajatason ilmaa. Takin voi toki avata tai ottaa pois, mutta se voi ruuhkaisessa bussissa olla vaikeaa ja lyhyillä siirtymillä epäkäytännöllistä.
Juttu lähti tähänsuuntaan siitä liikkeelle että nimenomaan paikasllis/taajamaliikenteessä ei kanata tehdä reitinvarrella latauspisteitä. Akun halvempia.Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy. Kun lataus tapahtuu "itsestään" tuolla alueella, saadaan lyhyestäkin stopista tehokkaammin virtaa pankkiin, kuin jos kuskin pitäisi itse käydä letku kytkemässä, jos pysähdys on normaali 3-4 minuuttia mitä Helsingissä usein on lenkkien välissä kun Rautatientorille tai esimerkiksi Itäkeskukseen bussit kaartavat. Se aika tuhrautuu melko tehokkaasti siihen että edelliset kyydittävät saa ulos ja alkaa seuraavia lastata sisään, ja jos samaan aikaan katosta juoksee elektroneja tankkiin niin kaikki voittavat
Joukkoliikenteen lataus infran ei välttämättä tarvi olla vain joukkoliikennettä varten. Kalliita investointeja joiden hyötyjä voisi jakaa laajemmin. Henkilöautot, jakeluauto, "työmaa pakut" muut ajoneuvot. En tarkoita "ratikka" katto lataus tekniikkaa, vaan ihan mitä nyt keksitäänkin unohtamatta nyt tunnettuja johtokylkeen juttuja.Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy.
Se on varmaa, että HSL kilpailuttaa jatkossa operoinnit pääasiassa sähkökalustolla
Ei Suomessa ole asetettu käsittääkseni mitään kiinteää takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
Ei rajaa, saati kiinteää ole pitävästi asetettu.Ei Suomessa ole asetettu käsittääkseni mitään kiinteää takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.
Kaikissa muissa maissa nyt ilmoitetut kiellot ovat uusien myyntikieltoja - ei missään ole mitään ajokieltoja esitetty.Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.
Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
10v menee äkkiä, ja se ei ole juttu koska ehdottomasti kieleltään, vaan koska "ohjauksen" seurauksena markkinat on lähinnä sähköisiä.Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.
Sähkökysyntä on kaikissa tapauksissa kasvava, erityisti jos ruvetaan maanteilla ajamaan synteettisillä polttaineilla tai vedyllä.Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa.
Eikös täällä ole lähinnä puhutti uusien myynnistä? Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja vaikka vuonna 2035 niin 15-20 vuotta vanhoilla ajaville muutos tulisi ~2050.Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa. Tältä isolta osaa kansaa ei voida vaan kieltää autoilua, koska ympäristö.
Kohde 279 on pitkiä linjoja kirkkonummen suuntaan. Esim 173-reitit on luokkaa 50km. Liikennöitsijät ovat ilmeisesti kertoneet HSL:lle, että kävisi kalliiksi ajaa ne kaikki reitit läpi vuoden sähköbusseilla. Silti, ainakin yksi kilpailuun osallistujista haluaisi (kilpailutuksen voittaessaan) varata kirkkonummelta varikon, joka vihjailee että he osallistuvat kilpailutukseen vain sähköbusseilla:40% seuraavan kilpailutuksen vaatimuksena, 7+1 vuoden sopimus ainakin Kirkkonummen kilpailutuksessa (alkaen vuodesta 2023). Eli vuoteen 2031 asti 40% riittää (40% talviviikon kilometreistä) ajettavaksi sähkölinja-autolla. Dynasty tietopalvelu : HSL (kohde 279)
Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
10m^3 tankilla ei pyöritetä diesel-bussivarikkoa...Lisäksi liikennöitsijä voisi rakentaa vuokra-alueella linja-autojen polttoainetoimisia lämmittimiä varten tarvittavan polttonesteen tankkausaseman, joiden polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus on alle 10 m3,
Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
Oli Rivianista aika makoisa koe ajopatka
aika roheaan maastoon paastivat tubettajat
Joo, kyllä käytetyt vehkeet. Rekisterinumeroita niille ei kyllä ollut ilmoitettu eikä kuvissa näkynyt. Liekö ollut kiire saada rekisteröityä ennen tuota muutosta.En oikein osaa päättää onko tuollainen soittelu hyvää palvelua vai niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin pääsee Sinällään outoa, että sähköautoista joutuvat soittelemaan, luulisi kysyntää olevan tarpeeksi muutenkin. Vai eikö hinta & laatu kohtaa ko. yksilöissä... Viestistäsi ei kyllä selvinnyt oliko kyseessä käytetyt vehkeet, mutta ilmeisesti niin. Niiden hinnassa ei varmaan veromuutos ole mitenkään merkittävästi näkynyt.
Varmaankin Nettiautoon rekisteröityneet autoliikkeet näkee sen. Suosikkilistauksissa ainakin on täppä "Liikkeet voivat nähdä suosikkilistani ja ottaa yhteyttä".Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
No toi oli varmaankin mulla tullut epähuomiossa ruksittua Suosikkilistausten kanssa yritin olla tarkka ettei tulis turhia yhteydenottojaEi oletuksena, mutta voit sallia tuollaisen, kun luot hakuagentin.
Osaako joku kertoa mitä meinaa latausasemien spekseissä ”type2 johdollinen 3v 43 KW”? Tai käytännössä mitä autoa voi ladata tolla teholla?
Googlettamalla löytyy pari mainintaa jostain Zoe 41 KWh-versiosta (63A lataus) ja Teslalla on jotain omaa sovellusta normiliittimen kautta lataamisessa.