Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei taajamabussit ole ongelma, ei niillä ajeta kuin muutama sata kilometriä päivässä. Päivä ajetaan, yö ladataan varikolla. Kiinanvehkeissä on jo 400+ kWh akut.
Ajetaan tunteja vähemmän kuin kaukovuoroilla, mutta tuleehan niitä, nopeuskin pienempi, mutta paikaltaan lähtöjä paljon. (no energiaa voi ottaa talteen jarruttaessa)

Mutta jos oikeasti ei ole ongelma, niin ok, ja toki kyse siitä onko halvempaa laittaa akkuja/autoja lisää, vs latausinfraa.
 
Ajetaan tunteja vähemmän kuin kaukovuoroilla, mutta tuleehan niitä, nopeuskin pienempi, mutta paikaltaan lähtöjä paljon. (no energiaa voi ottaa talteen jarruttaessa)
Onko niissä nyt paljoakaan eroa henkilöautoihin kaupungissa ja henkilöautoissa kulutus romahtaa puoleen kaupungissa verrattuna maantiehen kun ei ole ilmanvastusta minkä kanssa tapella.
Oma kokemus sähköbusseista on se että niiden ilmastoinnissa ja lämmityksessä sniiduillaan kiinassa paljon enemmän kuin polttiksissa.
 
Onko niissä nyt paljoakaan eroa henkilöautoihin kaupungissa
Massat paljon isompia ja niitä pysähdyksi/lähtöjä paljon ja jos mukaan laitetaan vielä ylimääräisena paljon akkumassaa. syö matkustajamääriä.
Ja niitä käyttötunteja tulee paljon.

Kokeilut ainakin lähteneet polttiksista poikkeavilla linja ja vuorototeutuksilla.
 
Ajetaan tunteja vähemmän kuin kaukovuoroilla, mutta tuleehan niitä, nopeuskin pienempi, mutta paikaltaan lähtöjä paljon. (no energiaa voi ottaa talteen jarruttaessa)
Sähköautot kuluttaa kaupungissa paljon vähemmän kuin maantiellä. Koskee erityisesti busseja, joissa suuri ilmanvastus.
 
Massat paljon isompia ja niitä pysähdyksi/lähtöjä paljon ja jos mukaan laitetaan vielä ylimääräisena paljon akkumassaa. syö matkustajamääriä.
Ja niitä käyttötunteja tulee paljon.
Omat muistikuvat ovat ettei niitä pysähdyksiä tule kuin enintään kaksinkertainen määrä. Äkkiäpä tuon testaisi yöaikaan että paljonko sähköauton kulutus muuttuu jos pysähtyy kaikille lähiliikenne pysäkeille. Olen edelleen siinä käsityksessä että suuret nopeudet ovat paljon suurempaa myrkkyä sähköautoille kuin pysäytykset. Ja tämä koska sähköautojen range on kaksinkertainen kaupungissa verrattuna maantieajoon.
 
Omat muistikuvat ovat ettei niitä pysähdyksiä tule kuin enintään kaksinkertainen määrä. Äkkiäpä tuon testaisi yöaikaan että paljonko sähköauton kulutus muuttuu jos pysähtyy kaikille lähiliikenne pysäkeille. Olen edelleen siinä käsityksessä että suuret nopeudet ovat paljon suurempaa myrkkyä sähköautoille kuin pysäytykset. Ja tämä koska sähköautojen range on kaksinkertainen kaupungissa verrattuna maantieajoon.
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön ja tiiliskiven muotoinen bussi ei ole kovin aerodynaaminen. Jarrutuksissa iso osa energiasta saadaan talteen. Ihan noilla spekseillä sanoisin, että vauhti tappaa, ei pysähdykset. Sähkömoottoreissa on vääntöä, ei tarvitse kaasutella, joten massan osuus kulutukseen lienee yllättävän pieni.
 
Paikallisliikenteen bussien sähköistäminen on tuskin ongelma nykytekniikalla, kun käsittääkseni HSL-alueellakin kalusto sähköistyy ihan markkinaehtoisesti eikä päivä katkea tuntien lataustaukoihin, vaan käyttö on "normaalia".

@Vihuri osaa varmaan kertoa enemmän.
 
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliöön ja tiiliskiven muotoinen bussi ei ole kovin aerodynaaminen. Jarrutuksissa iso osa energiasta saadaan talteen. Ihan noilla spekseillä sanoisin, että vauhti tappaa, ei pysähdykset. Sähkömoottoreissa on vääntöä, ei tarvitse kaasutella, joten massan osuus kulutukseen lienee yllättävän pieni.

Vääntö ei auta mitenkään siihen massan aiheuttamaan energiavaateeseen. Vääntöä saadaan kyllä polttomoottoreista irti hurjia määriä jo pelkästään käyttämällä sitä hassua vempelettä nimeltään vaihteisto. Sähköbussien ongelma voi pikemminkin olla lämmityksen osuus, tuollainen huonosti eristetty iso painava apparaatti jossa on ovet auki usein syö kylmällä todella paljon lämmitysenergiaa.
 
Olen edelleen siinä käsityksessä että suuret nopeudet ovat paljon suurempaa myrkkyä sähköautoille kuin pysäytykset. Ja tämä koska sähköautojen range on kaksinkertainen kaupungissa verrattuna maantieajoon.
Nopeudenvaikutusta ei kiistellä.

Jos energiantalteenotto on erinomainen ja vierintävastus/muut kitkat vastaa henkilöautoa niin hieno homma. Eipä siinä väliä paljonko hallitusti pysähdellään ja kuinkapaljon massaa.

Nopeasti en löytänyt juttua, PK seudulle sähköliikennettä lisätty, ymmärtääkseni >200km ajomatkalla isoa bussia ja lataus varikolla. Eli tuossa ainakin laskettu että vuorokauden ajaot ajetaan kertalatauksella, tai siis autoa vaihdetaan, ennen kuin akku tyhjenee (autoja hankitaan sen mukaan). Tuossa kai sitten se juttu on ajoaika, eikä ajomatka, mutta puhutaan kilometreistä.

Ketjussa eiemmin kerrottiin jakeluautosta jossa ilmeisesti tuo sama 200km ajomatka.

Kummatkin kiinalaisia, tiedä sitten kuinka paljon räätälöity.

Kannattavuus taasen riippuu ilmeisesti siitä paljonko päästötmaksaa, kuinka tiheä vuoroväli.
 
Viimeksi muokattu:
Vääntö ei auta mitenkään siihen massan aiheuttamaan energiavaateeseen. Vääntöä saadaan kyllä polttomoottoreista irti hurjia määriä jo pelkästään käyttämällä sitä hassua vempelettä nimeltään vaihteisto. Sähköbussien ongelma voi pikemminkin olla lämmityksen osuus, tuollainen huonosti eristetty iso painava apparaatti jossa on ovet auki usein syö kylmällä todella paljon lämmitysenergiaa.
Mutta se kysymys olikin millä hyötysuhteella. Ymmärtääkseni tässä oli jollain huolena, ett kun kuluttaa kaupungissa niin paljon. Tuli mielikuva, että joku speksaa sähköpussin kulutusta sen perusteella, mitä paikallinen Ahmed os. Vatanen saa polttomoottorivehkeellä aikaiseksi.

Lämmitys on tosiaan ongelma. Toisaalta bussiin voisi varmaan laittaa pienen polttoainetta käyttävän (lisä)lämmitysjärjestelmän, just katselin jotain rakennuslämmitintä missä 12 kW teho tuli noin litralla tunnissa. Vähempikin varmaan bussiin riittäisi. Hieman nihkeä kompromissi, mutta kattaisi hyvin kylmimmät kuukaudet pienin päästöin. Kohta joku huutaa vetybussi, mut ei lähdetä siihen tässä ketjussa :)
 
Lämmitys on tosiaan ongelma. Toisaalta bussiin voisi varmaan laittaa pienen polttoainetta käyttävän (lisä)lämmitysjärjestelmän, just katselin jotain rakennuslämmitintä missä 12 kW teho tuli noin litralla tunnissa. Vähempikin varmaan bussiin riittäisi. Hieman nihkeä kompromissi, mutta kattaisi hyvin kylmimmät kuukaudet pienin päästöin. Kohta joku huutaa vetybussi, mut ei lähdetä siihen tässä ketjussa :)

Itse en pidä lämmitystä suurena ongelmana. Bussilla matkustamiseen kuuluu aina enemmän tai vähemmän se, että osa matkustusajasta kuluu ulkona odotellessa tai kävellessä. Siten matkustajilla on lähtökohtaisesti päällä varusteet, joilla he tarkenevat myös ulkolämpötilassa. Tottakai siellä kabiinissa on hyvä olla lämpö plussan puolella, mutta itseäni ainakin vituttaa se, kun istuu untuvatakki päällä paikalla, johon puhaltaa toispuoleisesti hiustenkuivaajatason ilmaa. Takin voi toki avata tai ottaa pois, mutta se voi ruuhkaisessa bussissa olla vaikeaa ja lyhyillä siirtymillä epäkäytännöllistä.
 
Itse en pidä lämmitystä suurena ongelmana. Bussilla matkustamiseen kuuluu aina enemmän tai vähemmän se, että osa matkustusajasta kuluu ulkona odotellessa tai kävellessä. Siten matkustajilla on lähtökohtaisesti päällä varusteet, joilla he tarkenevat myös ulkolämpötilassa. Tottakai siellä kabiinissa on hyvä olla lämpö plussan puolella, mutta itseäni ainakin vituttaa se, kun istuu untuvatakki päällä paikalla, johon puhaltaa toispuoleisesti hiustenkuivaajatason ilmaa. Takin voi toki avata tai ottaa pois, mutta se voi ruuhkaisessa bussissa olla vaikeaa ja lyhyillä siirtymillä epäkäytännöllistä.

Pysäkillä voi jumppailla mutta se on astetta vaikeampaa täydessä bussissa joka ei vain lämpene kun koko ajan ovia availlaan. Sen kyllä erottaa bussiin pakkaskelillä hypätessä että onko auto seisonut koko yön pihalla vai onko se lähtenyt tallista.
 
Pysäkillä voi jumppailla mutta se on astetta vaikeampaa täydessä bussissa joka ei vain lämpene kun koko ajan ovia availlaan. Sen kyllä erottaa bussiin pakkaskelillä hypätessä että onko auto seisonut koko yön pihalla vai onko se lähtenyt tallista.

Eiköhän noissa sähköbusseissa olekin joku lämpöpumppu sitä varten. Tuskin noita johonkin kuopion leveysasteille oltaisiin tätä asiaa miettimättä otettu. Itse ainakin haluaisin huomattavasti mielummin sen tasaisen +5C vs. toispuoleisesti perseen alle puhalletun +30C, mitä esim. vanhemmissa, mutta vielä laajalti käytössä olevissa TKL:n museovehkeissä näkee.
 
Nopeudenvaikutusta ei kiistellä.

Jos energiantalteenotto on erinomainen ja vierintävastus/muut kitkat vastaa henkilöautoa niin hieno homma. Eipä siinä väliä paljonko hallitusti pysähdellään ja kuinkapaljon massaa.

Nopeasti en löytänyt juttua, PK seudulle sähköliikennettä lisätty, ymmärtääkseni >200km ajomatkalla isoa bussia ja lataus varikolla. Eli tuossa ainakin laskettu että vuorokauden ajaot ajetaan kertalatauksella, tai siis autoa vaihdetaan, ennen kuin akku tyhjenee (autoja hankitaan sen mukaan). Tuossa kai sitten se juttu on ajoaika, eikä ajomatka, mutta puhutaan kilometreistä.

Ketjussa eiemmin kerrottiin jakeluautosta jossa ilmeisesti tuo sama 200km ajomatka.

Kummatkin kiinalaisia, tiedä sitten kuinka paljon räätälöity.

Kannattavuus taasen riippuu ilmeisesti siitä paljonko päästötmaksaa, kuinka tiheä vuoroväli.
Noissa busseissa on katolla vastaavanlainen virroitin kuin ratikoissa, ja päättäreillä sitten lataillaan, eli monta kertaa päivässä.
 
Noissa busseissa on katolla vastaavanlainen virroitin kuin ratikoissa, ja päättäreillä sitten lataillaan, eli monta kertaa päivässä.
Ok, luulin (jostain luin) että nämä uudet ladataan varikolla.

Kun nimenomaan siitä puhe ettei tarvita lähili/taajama joukko liikenteessä sähkönsyöttä infraa, kun akkuilla homma hoituu, hankitaan autoja sen verran enemmän että kierrätetään latautuun varikolla.

Eli akkubussit isoilla akuilla maksaa, mutta halvempi vaihtoehto. Mutta jos päättäreillä lataillaan, ei olekkaan niin.
 
Ok, luulin (jostain luin) että nämä uudet ladataan varikolla.

Kun nimenomaan siitä puhe ettei tarvita lähili/taajama joukko liikenteessä sähkönsyöttä infraa, kun akkuilla homma hoituu, hankitaan autoja sen verran enemmän että kierrätetään latautuun varikolla.

Eli akkubussit isoilla akuilla maksaa, mutta halvempi vaihtoehto. Mutta jos päättäreillä lataillaan, ei olekkaan niin.
Voi olla tietysti myös tuokin taktiikka, vaikka on valmius ladata "matkan varrella". Ei mulla oo täysin "sisäpiirin tietoa" :D
 
Sähköbussien ongelma voi pikemminkin olla lämmityksen osuus, tuollainen huonosti eristetty iso painava apparaatti jossa on ovet auki usein syö kylmällä todella paljon lämmitysenergiaa.
Tämähän kuulostaa lähinnä hyvältä. Talvisin bussien suurimpia ongelmia on aivan liian kovalla oleva lämmitys…
 
Eiköhän noita sähköbusseja hommata linjakohtaisesti - ne linjat joissa päättäri on sopivasti sähkönsyötön vieressä on helpompi ja halvempi sähköistää kun sinne saadaan se 350kW laturi asennettua odotuslenkille ilman isoja kustannuksia ja vastaavasti ne linjat joihin sähkö ei saada niin halvalla / helposti järjestettyä voivat sitten kulkea vielä toistaiseksi kaasulla tai dieselillä.

Jos bussi venailee päättäreillä edes tunnin päivän mittaan kuskien taukojen aikana jne, niin se lataa akkuun jo aika paljon kilsoja.

Dieselin ostohinta on käsittääkseni sen verran iso osa liikennöinnin kuluista, että sähköistys on taloudellisesti järkevää monissa tapauksissa jo nyt.

Lisähyötynä bussien moottorimelu vähenee ja pienhiukkaspäästöt vähentyvät.
 
Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy. Kun lataus tapahtuu "itsestään" tuolla alueella, saadaan lyhyestäkin stopista tehokkaammin virtaa pankkiin, kuin jos kuskin pitäisi itse käydä letku kytkemässä, jos pysähdys on normaali 3-4 minuuttia mitä Helsingissä usein on lenkkien välissä kun Rautatientorille tai esimerkiksi Itäkeskukseen bussit kaartavat. Se aika tuhrautuu melko tehokkaasti siihen että edelliset kyydittävät saa ulos ja alkaa seuraavia lastata sisään, ja jos samaan aikaan katosta juoksee elektroneja tankkiin niin kaikki voittavat
 
Paikallisbussit varmaan juuri se kaikkein helpoin sähköistettävä ajenouvoryhmä. Ainakin Helsingissä käsittääkseni liikennöitsijät hankkivat noita enemmän kun HSL edellyttää kun ne ovat dieseliä halvempia operoida jo nyt. Ja hyvä näin, paljon mukavampia nuo sähköbussit vaikka ei itse bussilla liikkuisikaan, mutta eipä tule sitä dieselin jyrinää ja pakokaasuja. Itse ainakin toivoisin että mahdollisimman nopealla aikataululla kaikista diesel busseista hankkiuduttaisiin Helsingissä eroon.
 
Itse en pidä lämmitystä suurena ongelmana. Bussilla matkustamiseen kuuluu aina enemmän tai vähemmän se, että osa matkustusajasta kuluu ulkona odotellessa tai kävellessä. Siten matkustajilla on lähtökohtaisesti päällä varusteet, joilla he tarkenevat myös ulkolämpötilassa. Tottakai siellä kabiinissa on hyvä olla lämpö plussan puolella, mutta itseäni ainakin vituttaa se, kun istuu untuvatakki päällä paikalla, johon puhaltaa toispuoleisesti hiustenkuivaajatason ilmaa. Takin voi toki avata tai ottaa pois, mutta se voi ruuhkaisessa bussissa olla vaikeaa ja lyhyillä siirtymillä epäkäytännöllistä.

Bussiin tulee matkustajien mukana paljon kosteutta (lunta, hikeä ties mitä), joka pitää kuivata pois. Kosteassa bussissa ei näe ulos (ei edes kuski) ja siellä on erittäin epämukavaa olla. Tähän päälle ulkoa tuleva kostea ilma, niin kyllä se on tärkeätä että sitä lämmitystä siellä riittää. Pukeutuminen on mennyt pieleen jos sitä on niin paljon että hikoilet hetkessä sisätiloissa, tai tarkenet paikalla ollessasi - ota kevyempi takki ettet hikoile kävellessäsi.

Sinäänsä tuskin kukaan jää kaipaamaan nykyisiä diesel-busseja, varsinkaan Helsingin keskustassa. Mutta on noissa varmasti omat ongelmansa infran suhteen jos eivät pääse pahimmissa keleissä lataamaan akkuja kesken päivän, sillä kyllä niissä on silti kova kulutus. Ja vastaavasti yhdelläkään liikennöitsijällä ei ole varaa hankkia ylimääräisiä busseja sen takia että yksi voi latailla kun toisella ajetaan, vaan käyttöaste pitää saada mahdollisimman korkeaksi jotta kilpailutuksessa voi pärjätä. Tämä merkitsee ettei päättärillä ole mitään taukoja, vaan sitten otetaan linjalta yksi auto pois - jotta niitä taukoja ei autolle synny. Liikkumaton bussi on kuitenkin se pahin tapaus liikennöitsijälle.
 
BYD K9 - Wikipedia range 250km kesalla ja keskinopeus 20kmh niin 12 tuntia saa ajaa. Talvella likipitaen sama jos on joku alkoholipoltin lammittamassa. Stadissakaan taida kaiki bussit olla 6 tuntia ajossa paivassa. Aamulla vaki toihin 3 tuntia ja toista kotiin 3 tuntia. Siina valissa kerkeaa lataamaan.

20km/h keskinopueden sain siita kun katselin myyrmaki-kamppi valin vievan vajaan tunnin ja matkaa on vajaa 20km
 
Useimmissa suomeen tulleissa sähköbusseisssa on lämpöpumppu, jolla pärjätään normitalveen asti, sekä (bio)diesel-toiminen sisäilman lämmitin, jolla hoidetaan kovimmat pakkasjaksot. Järkiratkaisu, vaikka tarjoaa vettä myllyyn esson baarin sedille "Dieseliä niihin sähköbusseihinkin laitetaan". Niin, pari kuukautta vuodessa, ja silloinkin murto-osa siihen verrattuna miten paljon dieseliä meni ennen diesel-bussiin talvisin.
 
Leppävaarassa noita sähköbusseja on käytössä jo runsaasti, eikä ainakaan tämän uutisen mukaan ole ollut mitään suurempia ongelmia talvellakaan. Huomattavasti mukavampia olla kyydissä kuin dieselbussit.
 
HelsinginSeudunLiikenteen omalta Sähköbussi-esittelysivulta saa myös lisätietoa.
Esimerkiksi kilpailutuksessa suositaan sähköbusseja, ja minimivaatimus on neljän tunnin käyttöaika yhdellä latauksella, mikä toki kilometreinä ei kaupunkiliikenteessä paljoa ole. Sähkönkulutukseksi sanotaan 1-1,5kWh/km
 
Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy. Kun lataus tapahtuu "itsestään" tuolla alueella, saadaan lyhyestäkin stopista tehokkaammin virtaa pankkiin, kuin jos kuskin pitäisi itse käydä letku kytkemässä, jos pysähdys on normaali 3-4 minuuttia mitä Helsingissä usein on lenkkien välissä kun Rautatientorille tai esimerkiksi Itäkeskukseen bussit kaartavat. Se aika tuhrautuu melko tehokkaasti siihen että edelliset kyydittävät saa ulos ja alkaa seuraavia lastata sisään, ja jos samaan aikaan katosta juoksee elektroneja tankkiin niin kaikki voittavat
Juttu lähti tähänsuuntaan siitä liikkeelle että nimenomaan paikasllis/taajamaliikenteessä ei kanata tehdä reitinvarrella latauspisteitä. Akun halvempia.

Tosin voi olla eri kirjoittajilla erilaisia ajatuksia, ja osittain päälekkäisiä vaikka erisanoin.

Ainakin vielä hiljan sähköbussit oli niin iso investointi että sillä yksinään ei pärjännyt kilpailussa dieseleihin, vaan tarvitaan muuta ohjausta, vero, "tukea" .

Joissain , tai oikeastaan useissa kasvukeskuksissa julkinen puoli järjestää ja tukee joukkoliikennettä ja se jos maksaa , tilaa/pisteyttää vaatimuksia, niin sen mukaan myydään. Eli voi olla suoranaisia vaatimuksen sähköt.

Jos sillä latauksella voi ajaa 200km (joka taisi olla yhden tilauksen bussien kantama), niin ilman matkanvarrella latailua, pitää se bussi tuoda välillä varikolla latautuun. jos velvoite ajaa linjasta tietty prosentti sähköllä, niin autoja pitää olla niin paljon että se täyttyy, se etu noin isoilla akuilla on, että niillä voi ajaa myös muita linjoja.

En tiedä paljonko noiden linjojen ajoa dieselillä kuluttaa, ne tuskin menee henkilöauto määrillä. Riittääkö 40l/100km, tuskin, ja taitaa olla ihan väärä yksikkö. Paljon toki saa mennä että sähkökannattaisi ilman päästö "kauppaa".


Mutta päästöjen takia tuollaisesta liikenteestä kannattaa lähteä niitä päästöjä karsiin.


Katolta ladattaessa on myös mahdollista tehdä varikon lisäksi muita keskitettyjä latausalueita noille rinkiä kiertäville busseille, kun useimmissa kaupungeissa kuitenkin jonkinnäköinen matkakeskus tjsp. yhteisalue on, johon iso osa autoista jossain vaiheessa omaa lenkkiään päätyy.
Joukkoliikenteen lataus infran ei välttämättä tarvi olla vain joukkoliikennettä varten. Kalliita investointeja joiden hyötyjä voisi jakaa laajemmin. Henkilöautot, jakeluauto, "työmaa pakut" muut ajoneuvot. En tarkoita "ratikka" katto lataus tekniikkaa, vaan ihan mitä nyt keksitäänkin unohtamatta nyt tunnettuja johtokylkeen juttuja.
 
Se on varmaa, että HSL kilpailuttaa jatkossa operoinnit pääasiassa sähkökalustolla

40% seuraavan kilpailutuksen vaatimuksena, 7+1 vuoden sopimus ainakin Kirkkonummen kilpailutuksessa (alkaen vuodesta 2023). Eli vuoteen 2031 asti 40% riittää (40% talviviikon kilometreistä) ajettavaksi sähkölinja-autolla. Dynasty tietopalvelu : HSL (kohde 279)

Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
 
Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
Ei Suomessa ole asetettu käsittääkseni mitään kiinteää takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.
 
Ei Suomessa ole asetettu käsittääkseni mitään kiinteää takarajaa polttomoottoreista luopumiselle.
Ei rajaa, saati kiinteää ole pitävästi asetettu.

Enkä usko että siitä edes kyse, vaan siitä että "kielto" pyörii suunnitelmissa ja jollain konstilla se myös täytyy toteuttaa, ellei markkinoille tulee teknologiaa minkä takia ei ole tarpeen.

Ja tässä en tarkoita 100% kieltoa myynti saati käyttökieltoa.

"vitsi" on siinä että 24/7 tai 16/24 liikenne luulisi olevan niitä kohteita joissa tehokkainta karsia päästöjä. jos vielä kaupanpäälle karsitaan sitä terveydelle haitallisten päästöjen määrää (löpö, jarru, renkaista en tiedä, miten isompi massa)

Toistaal jos politiikka on kieltää yksityisautoilu, niin kyse rahasta. diesel ilman päästökauppaa halvempaa.
 
Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.

Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
 
Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.

Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
Kaikissa muissa maissa nyt ilmoitetut kiellot ovat uusien myyntikieltoja - ei missään ole mitään ajokieltoja esitetty.
 
Täysin harhaluuloa kuvitellakaan mitään kieltoa kymmenen vuoden päähän kun autokanta menee romuttamolle Suomessa melkein 20v syklissä eli huomenna myyty Corolla on Stenalla noin 2040 liepeillä.
10v menee äkkiä, ja se ei ole juttu koska ehdottomasti kieleltään, vaan koska "ohjauksen" seurauksena markkinat on lähinnä sähköisiä.

Jos ei pakottavaa nopeaa syytä, niin todennäköisesti "kielto" toteutetaan niin että uudet mallit vuodesta x eteenpäin käytännössä kielletty. Ja vuodesta x+jotain reksiteröinti ei käytännössä enään oninstu. (uusien tai kaikkien, vanhat saa olla).

En ylläty jos 10v päästä on jokin aikaraja lähellä.

Toinen on sitten liikenteessä olevat, tämä on enemmän kiinni siitä miten sähköautotuonto pystyy vastamaan kysyntää ja mihin hintana. Jos muutamanvuoden sisään pystyy, niin 10v päästä voi polttisliikenne olla yllättävän vähäistä. Jos tuotanto ei onnistu, niin haasteita on.

Polttiksia ei tarvi kieltää, mutta niiden käyttö todennäisesti tehdään kannattamattomaksi.

Ja tässä on nuo synteettisetkin polttoaineet vielä yhtälössä, vaikka niistä aika vähän puhutaan. Politiikan (EU) iso kuva ja markkinat (kaasuautojen kuolema esim) päättää kehityksen suuntaa, ei suomalaiset poliitikot. Hyvällä tuurilla meillä on vielä tässä energiapula ja kauhea hinnannousu ennenkuin saadaan riittävästi uusiutuvaa/ydinvoimaa.
Sähkökysyntä on kaikissa tapauksissa kasvava, erityisti jos ruvetaan maanteilla ajamaan synteettisillä polttaineilla tai vedyllä.

Synteettiset, vety ovat pinnalla ja kuumeisesti etsitään keinoja kustannustehokkaaseen toimintaan.

Vetyä näissä ketjuissa jauhettu, ja sitä tarvitaan ensihätään teollisuudessa ja sillä saadaan siellä tehokas ilmastovaikutus.
 
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa. Tältä isolta osaa kansaa ei voida vaan kieltää autoilua, koska ympäristö.

Ja se ei ole vielä kymmenen vuoden päästä. Se muutos tapahtuu luonnollisesti kun markkinat ovat kypsät, mieluummin tarvis keskittyä siihen, että miksei suomalaisilla ole varaa vaihtaa edes niihin +5v käytettyihin sähköautoihin kuin keksiä lisää raippoja ja kieltoja.
 
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa.

Köyhyys ei ole este. Mutta heillä voi olla ongelmia jotka ei saa rahoitusta. Mutta uskon että tulee uusia rahoitusmalleja, mukaanluekien vuokraus, vuokrausoikeus. Tietenkin jos kaiken sössii, niin nuokin voi olla ulottúmattomissa.

10v päästä on toki käytettyjenkin markkinat, hinta riippuu kysynnästä, joka taasen riippuu vaihtoehdoista.
 
eiköhän se. että valmistajat julkaisevat viimeiset uudet polttomoottorit 2025 paikkeilla tule ohjaamaan tätä voimakkaimmin
sitä uutena ostetaan, mitä kaupassa myydään
 
Sitä hieman tarkoitin Zepi. Meidän kansamme on niin köyhää, että autokannan sähköistyminen, että niillä viimeisimmilläkin +15v vanhoilla ajelevilla polttisautoilijoilla on varaa/tarjontaa ostaa käytetty sähköauto menee oma aikansa. Tältä isolta osaa kansaa ei voida vaan kieltää autoilua, koska ympäristö.
Eikös täällä ole lähinnä puhutti uusien myynnistä? Jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja vaikka vuonna 2035 niin 15-20 vuotta vanhoilla ajaville muutos tulisi ~2050.

Plus että ei se ihan niinkään mene, että 15v autoilla ajavat ajavat 15v autoilla koska ovat ”köyhiä”. Toki niitä vähävaraisiakin on, mutta väitän että suurimmalla osalla kyse on siitä, etteivät he koe panostusta uudempaan rahan arvoiseksi, tai kokevat sen 15v premiumin jopa paremmaksi kun uudemman saman hintaisen pikkuauton.

Se on vähän sama kuin sanoisi, että suomalaiset ovat niin ”köyhiä”, että suurimmalla osalla on Intelin integroitu näyttis RTX pelihirmun sijasta, kun todellisuus on että suurin osa ei pelaa, ainakaan sillä työkoneella.

Ei sen puoleen, täyskieltoihin en minäkään usko, ellei joku idealistihallitus halua näön vuoksi sellaista. Ennenaikainen täyskielto uusien myyntiinhän johtaisi vaan autokannan vanhenemiseen. Todennäköisemmin vaan polttiksista tulee pikkuhiljaa kannattamattomia 95% käyttöskenaarioista.
 
Viimeksi muokattu:
40% seuraavan kilpailutuksen vaatimuksena, 7+1 vuoden sopimus ainakin Kirkkonummen kilpailutuksessa (alkaen vuodesta 2023). Eli vuoteen 2031 asti 40% riittää (40% talviviikon kilometreistä) ajettavaksi sähkölinja-autolla. Dynasty tietopalvelu : HSL (kohde 279)

Tuohon mennessä henkilöautot on pakko olla jo sähköisiä ostettuna, mutta dösällä saa edelleen päästellä nautintoja ilmalle ja Vihreät maksaa. Hieman ristiriitaista politiikkaa taas.
Kohde 279 on pitkiä linjoja kirkkonummen suuntaan. Esim 173-reitit on luokkaa 50km. Liikennöitsijät ovat ilmeisesti kertoneet HSL:lle, että kävisi kalliiksi ajaa ne kaikki reitit läpi vuoden sähköbusseilla. Silti, ainakin yksi kilpailuun osallistujista haluaisi (kilpailutuksen voittaessaan) varata kirkkonummelta varikon, joka vihjailee että he osallistuvat kilpailutukseen vain sähköbusseilla:

Jorvaksenkolmioon bussivarikko
Lisäksi liikennöitsijä voisi rakentaa vuokra-alueella linja-autojen polttoainetoimisia lämmittimiä varten tarvittavan polttonesteen tankkausaseman, joiden polttoainesäiliöiden kokonaistilavuus on alle 10 m3,
10m^3 tankilla ei pyöritetä diesel-bussivarikkoa...
 
Onkohan tuo tuleva veromuutos pistänyt automyyjät liikkeelle vai mikä, kun Nettiautoon olin laittanut itselleni hakuagentin Tesla Model 3:sta ja eilen soitti yksi myyjä ja tänään jopa kaksi. Pari muutakin hakuagenttia mulla siellä on mutta ei niiden pohjalta ole kukaan soitellut :D
 
En oikein osaa päättää onko tuollainen soittelu hyvää palvelua vai niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin pääsee :D Sinällään outoa, että sähköautoista joutuvat soittelemaan, luulisi kysyntää olevan tarpeeksi muutenkin. Vai eikö hinta & laatu kohtaa ko. yksilöissä... Viestistäsi ei kyllä selvinnyt oliko kyseessä käytetyt vehkeet, mutta ilmeisesti niin. Niiden hinnassa ei varmaan veromuutos ole mitenkään merkittävästi näkynyt.
 
Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
 
Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?

Ei oletuksena, mutta voit sallia tuollaisen, kun luot hakuagentin.
 
Oli Rivianista aika makoisa koe ajopatka

aika roheaan maastoon paastivat tubettajat

Oli mukava katsella. Hienoja maisemia ja Riviani näytti toimivan oikein mallikkaasti :)

edit. En huomannut mainitsiko se akun kokoa tuossa? Tehoja kyllä riittävästi, oliko se reilu 800 ja 1000 vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein osaa päättää onko tuollainen soittelu hyvää palvelua vai niin lähellä maanpäällistä helvettiä kuin pääsee :D Sinällään outoa, että sähköautoista joutuvat soittelemaan, luulisi kysyntää olevan tarpeeksi muutenkin. Vai eikö hinta & laatu kohtaa ko. yksilöissä... Viestistäsi ei kyllä selvinnyt oliko kyseessä käytetyt vehkeet, mutta ilmeisesti niin. Niiden hinnassa ei varmaan veromuutos ole mitenkään merkittävästi näkynyt.
Joo, kyllä käytetyt vehkeet. Rekisterinumeroita niille ei kyllä ollut ilmoitettu eikä kuvissa näkynyt. Liekö ollut kiire saada rekisteröityä ennen tuota muutosta.

Kyllähän tuo soittelu itteäkin ärsyttää varsinkin kun tänään soitti kaksi myyjää saman ketjun eri toimipisteistä ja käytännössä samoja autoja kauppasivat.
Toisaalta ihan hyvä että soittelevat niin tulee minunkin tehtyä kauppoja :D

Menee jo offtopicin puolelle, mutta onko siis niin, että jos laitan itselleni nettiautoon hakuvahdin päivystymään uusia ilmoituksia (sähkö)autoista, niin joku ulkopuolinen näkee tämän voi tarjota minulle autoaan? Vai myykö nettiauto tämän käyttäjätiedon automyyjille?
Varmaankin Nettiautoon rekisteröityneet autoliikkeet näkee sen. Suosikkilistauksissa ainakin on täppä "Liikkeet voivat nähdä suosikkilistani ja ottaa yhteyttä".

Ei oletuksena, mutta voit sallia tuollaisen, kun luot hakuagentin.
No toi oli varmaankin mulla tullut epähuomiossa ruksittua :D Suosikkilistausten kanssa yritin olla tarkka ettei tulis turhia yhteydenottoja :D
 
Osaako joku kertoa mitä meinaa latausasemien spekseissä ”type2 johdollinen 3v 43 KW”? Tai käytännössä mitä autoa voi ladata tolla teholla?

Googlettamalla löytyy pari mainintaa jostain Zoe 41 KWh-versiosta (63A lataus) ja Teslalla on jotain omaa sovellusta normiliittimen kautta lataamisessa.
 
Osaako joku kertoa mitä meinaa latausasemien spekseissä ”type2 johdollinen 3v 43 KW”? Tai käytännössä mitä autoa voi ladata tolla teholla?

Googlettamalla löytyy pari mainintaa jostain Zoe 41 KWh-versiosta (63A lataus) ja Teslalla on jotain omaa sovellusta normiliittimen kautta lataamisessa.

Zoesta oli tosiaan 43kW AC-laturilla varustettu versio, mutta sitä ei enää tehdä, eikä sitä koskaan virallisesti tuotu Suomeen. Tuon markkina-alueilla sitten jotkut latauspaikat tarjosivat kolmea eri liitäntää noin 50kW pikalataukseen, mutta kun tuo ei ottanut tuulta allensa, Renaultkin luopui siitä ja siirtyi tarjoamaan CCS:ää optiona ZE50:n.

Renaultillahan on joku patentoitu tekniikka moottorin käyttämiseen AC-latauksessa, jolloin tehokkaampikin laturi saadaan mukaan kohtuullisen halvalla. Ja kovasta vauhdista ZE50 mittaristo näyttää parhaimmillaan regeniä noin 40kW verran, vaikka AC-laturi pystyy "vain" 22kW tehoon, joten jossain muualla se on rajoitettu.
 
Jännä muotoilu tuossa BMW iX:ssä. Aluksi näytti ihan hirveältä, mutta nyt se ei enää niin pahalle näytäkkään ja jotkut versiot näyttää tuoreilla videoilla jopa ihan hienolta. Onkohan päässä vikaa vai mikä juttu :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 602
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom