Sähköauton kotilataus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 260
Tuollaisella Tietoset type2 11 kW laturilla menty muutama kuukausi mutta alkaa pikkuhiljaa tympimään päivittäinen latausaikojen säätö käsipelillä. Löytyykö markkinoilta valmista ratkaisua joka osaisi seurata esim. Nordpoolin hintoja ja kytkeä latausta päälle tarpeen mukaan?

Lyökää lukkoon jos tämä tällainen aihe pitäisi ennemmin olla tuolla yleistä sähköautokeskustelua ketjussa. Ajattelin että ehkä voisi kuitenkin erottaa omakseen?
 
Gridio on tietysti sovelluksena aika mainio tähän. Toimii hyvin ainakin Tesloissa. Gridion kanssa ei tarvitse murehtia latausratkaisusta, kun ajatus tapahtuu auton päässä.
 
Oho, tuohan näyttää liian hyvältä ollakseen totta. Skodan kanssa tuo näyttää valittavan kokoajan että setup incomplete enkä löydä valintaa mikä pitää hinnan olla että alkaa lataamaan.

edit: nyt meni setup complete ja tuli lisää asetuksia säädettäväksi. Kokeillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Oho, tuohan näyttää liian hyvältä ollakseen totta. Skodan kanssa tuo näyttää valittavan kokoajan että setup incomplete enkä löydä valintaa mikä pitää hinnan olla että alkaa lataamaan.

edit: nyt meni setup complete ja tuli lisää asetuksia säädettäväksi. Kokeillaan.
Itse kanssa tuota Gridiota käytellyt. Auto Hyundai. Ajatuksena aivan loistava, eikä maksakaan mitään. Vielä. Vähän epämääräisesti se välillä toimii. Usein saattaa jopa tunnin latailla, ennen kuin menee tauolle odottelemaan halvempia tunteja. Eikä aina ihan ota osuakseen niille aivan halvimmille tunneille. Mutta tuossa vika taitaa olla Hyundain Bluelink:ssä tai itse auton softassa.

Itsellä kiehtoisi korvata tuo jollain HomeAssistant -ohjattavalla. Eli jotain etäohjattavia vempeleitä pitäisi hankkia ja asennuttaa. Tai sitten vain hankkisi sellaisen älykkäämmän laturin, mutta ne melko hintavia.
 
Itse kanssa tuota Gridiota käytellyt. Auto Hyundai. Ajatuksena aivan loistava, eikä maksakaan mitään. Vielä. Vähän epämääräisesti se välillä toimii. Usein saattaa jopa tunnin latailla, ennen kuin menee tauolle odottelemaan halvempia tunteja. Eikä aina ihan ota osuakseen niille aivan halvimmille tunneille. Mutta tuossa vika taitaa olla Hyundain Bluelink:ssä tai itse auton softassa.

Itsellä kiehtoisi korvata tuo jollain HomeAssistant -ohjattavalla. Eli jotain etäohjattavia vempeleitä pitäisi hankkia ja asennuttaa. Tai sitten vain hankkisi sellaisen älykkäämmän laturin, mutta ne melko hintavia.
Vähän mysteeri tämä vielä on. Auto ei ainakaan nyt lähtenyt heti lataamaan mutta tiedä sitten johtuiko siitä että siellä on varmaan viime yöltä käsin laitettu 00-06 asetus. Miten tämä logiikka mahtaa nyt mennä kun laitoin hintarajaksi 5c niin lähteekö lataamaan heti kun hinta tippuu sen alle vai odottaako se hetkeä jolloin on kaikkein halvinta? Vai osaako se jopa laskea että milloin kannattaa alottaa että mahdollisimman paljon latausajasta osuisi halvemmille tunneille?
 
Vähän mysteeri tämä vielä on. Auto ei ainakaan nyt lähtenyt heti lataamaan mutta tiedä sitten johtuiko siitä että siellä on varmaan viime yöltä käsin laitettu 00-06 asetus. Miten tämä logiikka mahtaa nyt mennä kun laitoin hintarajaksi 5c niin lähteekö lataamaan heti kun hinta tippuu sen alle vai odottaako se hetkeä jolloin on kaikkein halvinta? Vai osaako se jopa laskea että milloin kannattaa alottaa että mahdollisimman paljon latausajasta osuisi halvemmille tunneille?
Itse en ole mitään hintarajoja asetellut. Senhän pitäisi alussa latailla hetki, ja laskeskella paljonko vaatii latausaikaa jotta akku saavuttaa tarvittavan lataustason. FAQ:n mukaan muistaakseni muutama minuutti. Ja nimenomaan pitäisi osata laskea ja optimoida automaattisesti lataukset halvimmille tunneille.
Tuolta lisäinfoa:
 
Ainakin ensimmäisen yön perusteella homma toimi. Gridio päätteli että lataus kannattaa aloittaa klo 2 ja niin se taisi myös tehdä. Ainakaan auton ajastinta ei oltu noudatettu eikä lataus alkanut heti kielletyn ajan jälkeen vaikka hinta oli alle rajan.

Auton mukaan käytössä oli asetus "lataa ensisijaisina aikoina".
 
Sellaista mietin, että kun käytössä on 11 kW laturi, niin esimerkiksi klo 00-06 välisenä aikana piuhasta saa ulos 66 kWh, jolla täyttänee lähes jokaisen sähköautoilijan yöllisen lataustarpeen.

Ymmärrän toki, että tietotekniikkafoorumilla on tarve rakentaa hienoja systeemeitä, mutta itse saattaisin ratkaista ongelman ajastimella eli auto lataisi aina yöllä, jolloin on keskimäärin halvimmat pörssisähkön tunnit.
 
Sellaista mietin, että kun käytössä on 11 kW laturi, niin esimerkiksi klo 00-06 välisenä aikana piuhasta saa ulos 66 kWh, jolla täyttänee lähes jokaisen sähköautoilijan yöllisen lataustarpeen.

Ymmärrän toki, että tietotekniikkafoorumilla on tarve rakentaa hienoja systeemeitä, mutta itse saattaisin ratkaista ongelman ajastimella eli auto lataisi aina yöllä, jolloin on keskimäärin halvimmat pörssisähkön tunnit.
Tuo on sinäänsä ihan totta ettei tässä välttämättä kauheasti säästä kikkailemalla.

Omaa käyttöä jos ajattelen niin keskivertona huomattavasti vähemmän kuin 66kWh pitää ladata. Ehkä 20 kWh voisi olla lähempänä. Tuossa 00-06 välillä hinta voi kuitenkin tippua vaikka 50% tai nousta 100% joten hyvä olisi osua niille halvemmille tunneille. Tai jos on oikein kallis yö eikä pakottavaa tarvetta niin lataa sitten seuraavana yönä. Vuodessa vaikutus varmaan max 200€.
 
Möin vanhan tyhmän Webaston lautrin pois ja pitäisi tilata joku uusi missä dynaaminen kuormanhallinta tilalle.

Meinaa hajota pää tähän laturien paljouteen. Oisko suosituksia? Aurinkopaneelit löytyy myös joten senkin suhteen saisi olla älyä, että osaa tarvittaessa pistää ylijäämän ennemmin autoon kuin myyntiin.

Tällä hetkellä:


+


Vaikuttaisi hintalaatusuhteella pätevältä vaihtoehdolta?
 
Charge Ampsilta löytyy lisäpalikka paneeleille, hintavaa tietty. Muutenkin ominaisuudet riittää.
 
Möin vanhan tyhmän Webaston lautrin pois ja pitäisi tilata joku uusi missä dynaaminen kuormanhallinta tilalle.

Meinaa hajota pää tähän laturien paljouteen. Oisko suosituksia? Aurinkopaneelit löytyy myös joten senkin suhteen saisi olla älyä, että osaa tarvittaessa pistää ylijäämän ennemmin autoon kuin myyntiin.

Tällä hetkellä:


+


Vaikuttaisi hintalaatusuhteella pätevältä vaihtoehdolta?
Itellä tulis mieleen et oisko kivempi olla mittari, jossa voi kalenterista katsoa vaikka viime kuukauden kulutuksen. Ne toki varmasti kalliimpia mutten itse ainakaan muistaisi ottaa vaikka välilukemia ylös :) en toki tiedä mihin tarkoitukseen olit mittausta miettinyt.
 
Itellä tulis mieleen et oisko kivempi olla mittari, jossa voi kalenterista katsoa vaikka viime kuukauden kulutuksen. Ne toki varmasti kalliimpia mutten itse ainakaan muistaisi ottaa vaikka välilukemia ylös :) en toki tiedä mihin tarkoitukseen olit mittausta miettinyt.

Pelkän mittaroinnin voi toteuttaa millä vaan 3v mittarilla keskuksesta oli mikä vaan laturi eli sitä varten ei kannata maksaa extraa laturista jos muuta ei kaipaa.

Dynaaminen kuormanhallinta on sitä, että laturi tiputtaa tehoja jos torpassa on muuta kuormaa ja uhkaa pääsulakkeet esim. palaa. Noista aurinkosähköoptimoinneista ei ole mitään hajua, mutta varmaankin pistää autoa latinkiin siinä vaiheessa kun alkaa tuotto ylittää talon kulutuksen ja valuu verkkoon päin.

Valikoimaa on vaan aika reilusti enkä nyt mielellään maksaisi 2000€ laturista jos alta tonnilla saa aivan pätevän laitteen.
 
Pelkän mittaroinnin voi toteuttaa millä vaan 3v mittarilla keskuksesta oli mikä vaan laturi eli sitä varten ei kannata maksaa extraa laturista jos muuta ei kaipaa.

Dynaaminen kuormanhallinta on sitä, että laturi tiputtaa tehoja jos torpassa on muuta kuormaa ja uhkaa pääsulakkeet esim. palaa. Noista aurinkosähköoptimoinneista ei ole mitään hajua, mutta varmaankin pistää autoa latinkiin siinä vaiheessa kun alkaa tuotto ylittää talon kulutuksen ja valuu verkkoon päin.

Valikoimaa on vaan aika reilusti enkä nyt mielellään maksaisi 2000€ laturista jos alta tonnilla saa aivan pätevän laitteen.

Usein nuo tulee tosin samalla, jos se energiamittari on yhteensopiva sen laturin kanssa ja niiden välille järjestetään tiedonsiirto.

Toinen vaihtoehto kuormanhallintaan on sitten mittamuuntajat keskukselle ja lähetonyksikkö. Näitä on langattomiakin olemassa.
 
Pelkän mittaroinnin voi toteuttaa millä vaan 3v mittarilla keskuksesta oli mikä vaan laturi eli sitä varten ei kannata maksaa extraa laturista jos muuta ei kaipaa.

Dynaaminen kuormanhallinta on sitä, että laturi tiputtaa tehoja jos torpassa on muuta kuormaa ja uhkaa pääsulakkeet esim. palaa. Noista aurinkosähköoptimoinneista ei ole mitään hajua, mutta varmaankin pistää autoa latinkiin siinä vaiheessa kun alkaa tuotto ylittää talon kulutuksen ja valuu verkkoon päin.

Valikoimaa on vaan aika reilusti enkä nyt mielellään maksaisi 2000€ laturista jos alta tonnilla saa aivan pätevän laitteen.
Jos siis meinasit tuota kuormanhallintaan, niin kuvauksen mukaan siinä on pelkkä optinen pulssilähtö, riittääkö se laturille? Luulin mittarin ominaisuuksista olevan vaan omaksi iloksi seurantaan.
 
Usein nuo tulee tosin samalla, jos se energiamittari on yhteensopiva sen laturin kanssa ja niiden välille järjestetään tiedonsiirto.

Toinen vaihtoehto kuormanhallintaan on sitten mittamuuntajat keskukselle ja lähetonyksikkö. Näitä on langattomiakin olemassa.

Joo siis toki jos on kuormanhallinta niin kulutuksia pääsee mittaamaan...

Jep esim Zappi laturit on langattomalla kuormanhallinnalla: Sähköauton latausasema zappi 22kW 3-vaihe valkoinen, WiFi, Ethernet, latauskaapeli 6,5m - Solarfactory

Vaikka mulla menee jo pelkkä 5x6mm2 kaapeli niin eipä tosta ole paharasti vedellä joku ohjauspiuhakin sinne jos hintaa säästyy satanen pari.

Jos siis meinasit tuota kuormanhallintaan, niin kuvauksen mukaan siinä on pelkkä optinen pulssilähtö, riittääkö se laturille? Luulin mittarin ominaisuuksista olevan vaan omaksi iloksi seurantaan.

Ymmärtääkseni tuo linkkaamani on sama palikka kuin tämä: Wallbox Power Boost energiamittari minkä avulla wallbox:iin saa kuormanhallinnan. Toki myönnetään, että en ole 100% varma. Fyysisesti näyttää samalta, mutta niin räikeä hinta ero, että voisko tossa toisessa olla joku spesiaali softa. Yhtä kaikki juuri tuonkin takia täällä ollaan kyselemässä.
 
Joo siis toki jos on kuormanhallinta niin kulutuksia pääsee mittaamaan...

Jep esim Zappi laturit on langattomalla kuormanhallinnalla: Sähköauton latausasema zappi 22kW 3-vaihe valkoinen, WiFi, Ethernet, latauskaapeli 6,5m - Solarfactory

Vaikka mulla menee jo pelkkä 5x6mm2 kaapeli niin eipä tosta ole paharasti vedellä joku ohjauspiuhakin sinne jos hintaa säästyy satanen pari.



Ymmärtääkseni tuo linkkaamani on sama palikka kuin tämä: Wallbox Power Boost energiamittari minkä avulla wallbox:iin saa kuormanhallinnan. Toki myönnetään, että en ole 100% varma. Fyysisesti näyttää samalta, mutta niin räikeä hinta ero, että voisko tossa toisessa olla joku spesiaali softa. Yhtä kaikki juuri tuonkin takia täällä ollaan kyselemässä.

Tuo kärkkäisen mittari on väärä, tuosta EM340 on 3 vai 4 eri versiota. Tuossa kärkkäisen versiossa ei ole modbus lähtöä joten sitä ohjausta ei pysty tuolla tekemään. Itse ostin tuon proshopista mutta näytti sielläkin nousseen hinta kun itse ostin 140e hinnalla ja nyt on yli 180e.

oikea malli tuolle EM340 on EM340DINAV23XS1PFB
 
Tuo kärkkäisen mittari on väärä, tuosta EM340 on 3 vai 4 eri versiota. Tuossa kärkkäisen versiossa ei ole modbus lähtöä joten sitä ohjausta ei pysty tuolla tekemään. Itse ostin tuon proshopista mutta näytti sielläkin nousseen hinta kun itse ostin 140e hinnalla ja nyt on yli 180e.

oikea malli tuolle EM340 on EM340DINAV23XS1PFB

Sulla tollanen wallbox? Ootko ollut tyytyväinen?

Jää proshopin EM340:lla silti 920€ hintaluokkaan mikä on halvimpia dynaamisella kuormanhallinnalla mihin törmännyt.


Tuo olisi vielä hitusen halvempi, mutta ulkonäkö :wtf: lisäksi 11kw (toki sitä 22kW tuskin tulee tarvitsemaan).
 
Viimeksi muokattu:
Sulla tollanen wallbox? Ootko ollut tyytyväinen?

Jää proshopin EM340:lla silti 920€ hintaluokkaan mikä on halvimpia dynaamisella kuormanhallinnalla mihin törmännyt.


Tuo olisi vielä hitusen halvempi, mutta ulkonäkö :wtf: lisäksi 11kw (toki sitä 22kW tuskin tulee tarvitsemaan).

joo pari kk ollut tuo Wallbox pulsar 22kW + kuormanhallinta. Tyytyväinen olen ollut ja toiminut moitteetta tähän asti. Huomannut myös että ollut tilanteita kun ollut hyötyäkin kuormanhallinnasta kun on nopeutta muutamia kertoja tiputtanut ja yhden kerran pistänyt ”jonoon” odottamaan että on riittävästi kaistaa ladata. Appi myös Ok ja näkee lataus tilastot. Tuohon taisi myös saada aurinkopaneelit jotenkin siihen tosin en ole tutustunut lainkaan.
 
Sulla tollanen wallbox? Ootko ollut tyytyväinen?

Jää proshopin EM340:lla silti 920€ hintaluokkaan mikä on halvimpia dynaamisella kuormanhallinnalla mihin törmännyt.


Tuo olisi vielä hitusen halvempi, mutta ulkonäkö :wtf: lisäksi 11kw (toki sitä 22kW tuskin tulee tarvitsemaan).
Wallbox 22kw ja siihen saa sen kuormanhallintaan sopivan mukaan 159e? Tuon 22kw voi sitten rajoittaa sopivaan ampeerilukuun, niin kesällä saa löysät pois.
 
:hmm:

Älykäs kotilatausasema sähköautoille: go-e Charger Gemini | go-e: Smart EV Home Charger: go-e Charger Gemini | go-e ja siihen pariksi kun julkaistaan tämä: go-e Controller: lataus PV-ylijäämällä, dynaaminen kuormanhallinta ja paljon muuta | go-e

Samaa kuin tämä: Wattpilot Go 22 J ja tuon go-e-controllerin kanssa pitäisi taipua paremmin kaikkeen mahdolliseen mitä laturilta keksii.

Ilman controlleriäkin tuossa pitäisi onnistua pörssisähköohjaus asetetuilla tariffeilla ettei tarvitse itse koodata kellonaikoja...

Halvimmillaan tuon taitaa saada täältä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini 22kW | KOTILATURI tai sitten Saksasta 640€ posteineen. Tuskin tuo controller 300€ enempää maksaa...
e: Toki 5m kaapelillakin 100-200€ on arvoa. No, mutta silti tuntuu parhaalta vaihtoehdolta tähän asti.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vajaa viikon kokemusella tuo Gridio on ajatukseltaa hyvä mutta epäluotettava.
-Auto saattaa itsellään vaihtaa tilaksi lataa heti. Eli ei välitä Gridion ajoista mitään.
-Vaikka olen asettanut että kalliin sähkön aikana ladataan vain 30% asti niin silti välillä lataa enemmän
-Jos lataus alkaa esim. klo 0:00 mutta 1:00-2:00 on kallista ja taas 2:00-6:00 edullista niin lataus päättyy 1:00 eikä ala uudestaan.

Pitää vielä kokeilla miten pelaa jos ei välitä hinnasta. Antaa aina ladata vuorokauden matalimpaan hintaan.
 
Gridio ei toimi oikein omassa plugarissakaan. En tiedä onko ongelma Kian ajastuksessa pelkästään, mutta varmasti osittain.

Tuntuu olevan, että tuo ajastettu lataus jättää lataamatta joskus Kian sovelluksen kautta asetettaessa. En tiedä vaikuttaako se millä profiililla on ajettu mutta kännykän kautta säädettynä lataus joskus epäonnistuu. Jos säädän ajastusta vain keskinäytöstä enkä säädä sitä kännykän kautta ollenkaan niin homma toimii. Kännykän kautta voi kyllä säätää kaikkea välittömästi tapahtuvaa ja silloin kyllä toiminnot toimivat kuten pitää.

Gridio kun oli asennettuna niin pari kertaa auto sekoili myös kellonajan suhteen. Jostain syystä auto olisikin yhtäkkiä jollain muulla aikavyöhykkeellä vaikka GPS -aika oli käytössä.

Gridion kohdalla tuo epäonnistuminen tapahtui useammin kuin onnistuminen. En saanut ihan kiinni auttoiko hivenen jos joka päivä oli säätämässä sitä uudestaan sovellusta käynnistelemällä. Alkuun kun tuntui toimivuus olevan parempaa ja sitten toimivuus vaikutti heikkenevän.
 
Onko kukaan kokeillut tätä GitHub - evcc-io/evcc: Sonne tanken ☀️? Minulla on nrgkick:n laturi, eikä välttämättä kiinnostaisi ostaa 400€ lisäpalikkaa siihen, että saa aurinkopaneeleilta sähkön ohjattua autoon, jos raspberry:llä ja pienellä säätämisellä selviää.
 
Sellaista mietin, että kun käytössä on 11 kW laturi, niin esimerkiksi klo 00-06 välisenä aikana piuhasta saa ulos 66 kWh, jolla täyttänee lähes jokaisen sähköautoilijan yöllisen lataustarpeen.

Ymmärrän toki, että tietotekniikkafoorumilla on tarve rakentaa hienoja systeemeitä, mutta itse saattaisin ratkaista ongelman ajastimella eli auto lataisi aina yöllä, jolloin on keskimäärin halvimmat pörssisähkön tunnit.
Varmaan minäkin tyytyisin vain yöllä latailuun kellonajan mukaan (jos olisi pörssisähkösopimus jne.), mutta voi tuoda lisäetua tapauksissa ettei tarvitse välttämättä joka päivä (yö) ladata, ottaen myös huomioon että välillä sähkö on olllut huippuhinnoissa jopa yöllä, vaikka toki keskimäärin on halvinta öisin.

Jos ajelee vain taajama-ajoa ja voi jättää latailut esim. kahteen yöhön viikossa, voisi olla halu ajoittaa latailut varmasti halpoihin öihin, eikä välttämättä ladata joka yö.
 
:hmm:

Älykäs kotilatausasema sähköautoille: go-e Charger Gemini | go-e: Smart EV Home Charger: go-e Charger Gemini | go-e ja siihen pariksi kun julkaistaan tämä: go-e Controller: lataus PV-ylijäämällä, dynaaminen kuormanhallinta ja paljon muuta | go-e

Samaa kuin tämä: Wattpilot Go 22 J ja tuon go-e-controllerin kanssa pitäisi taipua paremmin kaikkeen mahdolliseen mitä laturilta keksii.

Ilman controlleriäkin tuossa pitäisi onnistua pörssisähköohjaus asetetuilla tariffeilla ettei tarvitse itse koodata kellonaikoja...

Halvimmillaan tuon taitaa saada täältä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini 22kW | KOTILATURI tai sitten Saksasta 640€ posteineen. Tuskin tuo controller 300€ enempää maksaa...
e: Toki 5m kaapelillakin 100-200€ on arvoa. No, mutta silti tuntuu parhaalta vaihtoehdolta tähän asti.
Kiitos tästä, on tosiaan sama kuin minulla oleva Froniuksen Wattpilot josta olen pitänyt. He on tosiaan vain vaihtaneet softassa ja laitteessa värit, muuten näyttää laite samalta. Ja luultavasti tuo integraatio Froniuksen invertterille. RFID tageja olen etsinyt ja nyt kun löytyi tämä laite missä saman MHz RFID niin löytyy monestakin paikasta :)
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kotilatauksesta, vaikkakin hybridille mutta sopinee aiheeseen? Tuli hieman kiireinen autohankinta edellisen jakopään luovutettua, ja nyt pitäisi viritellä parempaa latausta plugin-hybridille. Auton mukana tuli Audin oma Compact Charger, jolla on nyt muutama päivä ladattu suko-pistorasiasta tarkoituksellisesti rajatulla 1,8 kW teholla. Laturi ja auto mahdollistaisivat myös 3,6 kW latauksen, mutta totesin että 90-luvun 16A-pistorasiasta lienee parempi ottaa vähän pienempiä virtoja. Rasia itsessään näyttäisi olevan kunnossa, mutta ehkä parempi näin?

Se kysymys on: koska tuossa laturissa on suko-pistokkeen tilalle pikaliittimellä vaihdettavissa 3-vaihepistoke (tulee mukana), niin kannattaisiko vain asennuttaa 3-vaihepistorasia talliin (sähkötaulussa on tilaa ja vapaita sulakkeita) ja käyttää ainakin toistaiseksi tuota laturia? Tiedän varsin hyvin, että jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi etähallinta, kuormanhallinta, pörssiohjaus yms. mutta toistaiseksi uskoisin tuonkin riittävän. Periaatteessa mikään ei estä menemästä suoraan syvään päähän, mutta kiinteästi asennettu asema ei taida tuoda mitään etua? Päinvastoin joskus voisi olla tallissa tarvetta muullekin voimavirralle (en tiedä vielä mille...), jolloin pistorasiaa voisi käyttää tarvittaessa muuhunkin. Valmiiseen pistorasiaan voi sitten kytkeä aseman halutuilla ominaisuuksilla, kunhan siihen sellainen tulee hankittua.
 
3-vaihepistoke on hyvä. Se on mitoitettu nimelliskuormansa mukaiselle jatkuvalle virralle toisin kuin suko.

Ongelmaksi voi muodostua vapaa kapasiteetti kyseisessä vaiheessa. Auto ottaa 16 A ja jos käytössä on 25 A pääsulakkeet, muulle kulutukselle kyseisessä vaiheessa jää vain 9 A, joka saattaa ylittyä jo pelkän vedenkeittimen käytöllä. Mikäli siis keittiön pistorasia sattuisi olemaan saman vaiheen takana.

Ongelmaa voisi taklata vaikkapa tällä WALLE25A, joka siis ottaa virtaa kolmesta vaiheesta ja tarjoaa sitä yhteen vaiheeseen. Näin kuormitus jakautuu tasaisemmin vaiheiden välillä. Mutta tämä on ehkä hieman ylimitoitettu ratkaisu hybridin lataamiseen, itse lataisin vain pienemmällä virralla.
 
Kysymys kotilatauksesta, vaikkakin hybridille mutta sopinee aiheeseen? Tuli hieman kiireinen autohankinta edellisen jakopään luovutettua, ja nyt pitäisi viritellä parempaa latausta plugin-hybridille. Auton mukana tuli Audin oma Compact Charger, jolla on nyt muutama päivä ladattu suko-pistorasiasta tarkoituksellisesti rajatulla 1,8 kW teholla. Laturi ja auto mahdollistaisivat myös 3,6 kW latauksen, mutta totesin että 90-luvun 16A-pistorasiasta lienee parempi ottaa vähän pienempiä virtoja. Rasia itsessään näyttäisi olevan kunnossa, mutta ehkä parempi näin?

Se kysymys on: koska tuossa laturissa on suko-pistokkeen tilalle pikaliittimellä vaihdettavissa 3-vaihepistoke (tulee mukana), niin kannattaisiko vain asennuttaa 3-vaihepistorasia talliin (sähkötaulussa on tilaa ja vapaita sulakkeita) ja käyttää ainakin toistaiseksi tuota laturia? Tiedän varsin hyvin, että jossain vaiheessa tulee ajankohtaiseksi etähallinta, kuormanhallinta, pörssiohjaus yms. mutta toistaiseksi uskoisin tuonkin riittävän. Periaatteessa mikään ei estä menemästä suoraan syvään päähän, mutta kiinteästi asennettu asema ei taida tuoda mitään etua? Päinvastoin joskus voisi olla tallissa tarvetta muullekin voimavirralle (en tiedä vielä mille...), jolloin pistorasiaa voisi käyttää tarvittaessa muuhunkin. Valmiiseen pistorasiaan voi sitten kytkeä aseman halutuilla ominaisuuksilla, kunhan siihen sellainen tulee hankittua.

Kun katson tarkemmin tuota Audin tuotesivua Lataus > Sähköautot ja hybridit | Audi Finland > Audi Finland niin siellä itse asiassa sanotaan, että

e-tron compact -latausjärjestelmällä Audi e-tron -mallien lataus onnistuu enimmillään 11 kW:n latausteholla ja ladattavien hybridien lataus enimmillään 7,4 kW:n latausteholla.

Tuo antaisi ymmärtää, että kun tuo compact charger laitetaan voimavirtapistokkeeseen kiinni, niin se hyödyntää kahta vaihetta lataukseen (2x16Ax230V = 7,4kW).

Eli näillä tiedoilla sanoisin, että voimavirtapistoketta tulille. Siihen pistokkeen tilalle voi sitten aikanaan vaihtaa kiinteä laturin jos haluaa.

Latausvirran voinee rajoittaa alemmaksikin kuin 16A, esim. 13 tai 10A per vaihe. Tuolla saa kuitenkin ihan hyviä tehoja silti kun ottaa kahdesta vaiheesta.
 
E-tron Compact -laturi on muistikuvieni mukaan 7,4kW teholla yksivaiheinen (1x32A), ei kaksivaiheinen joten 16A voimavirtapistorasiasta ei ole hyötyä tuossa tapauksessa.
 
Kun katson tarkemmin tuota Audin tuotesivua Lataus > Sähköautot ja hybridit | Audi Finland > Audi Finland niin siellä itse asiassa sanotaan, että



Tuo antaisi ymmärtää, että kun tuo compact charger laitetaan voimavirtapistokkeeseen kiinni, niin se hyödyntää kahta vaihetta lataukseen (2x16Ax230V = 7,4kW).

Eli näillä tiedoilla sanoisin, että voimavirtapistoketta tulille. Siihen pistokkeen tilalle voi sitten aikanaan vaihtaa kiinteä laturin jos haluaa.

Latausvirran voinee rajoittaa alemmaksikin kuin 16A, esim. 13 tai 10A per vaihe. Tuolla saa kuitenkin ihan hyviä tehoja silti kun ottaa kahdesta vaiheesta.
Ei ota kahdesta vaiheesta. 7,4 kW laturi tarkoittaa yksivaiheista 32 A -laturia, eli Suomen oloissa vähän kehno kun 3x25A sähköliittymä niin yleinen. Eli käytännössä 7,4 kW laturilla pystyy lataamaan vain 3,6 kW:llä useimmissa tapauksissa.
 
E-tron Compact -laturi on muistikuvieni mukaan 7,4kW teholla yksivaiheinen (1x32A), ei kaksivaiheinen joten 16A voimavirtapistorasiasta ei ole hyötyä tuossa tapauksessa.

16A ja 32A voimavirtapistorasia käyttää fyysisesti eri kokoista pistoketta, joten tuo ei ole mahdollista.

Joko se on 16A pistoke, tai 32A pistoke, mutta 16A pistokkeesta voi saada 7,4kW tehon vain jos hyödyntää kahta tai useampaa vaihetta.

Ja tuo mainittu 11kW sopii myös 3x16A teholle.

32A pistoke on myös huomattavan harvinainen, joten jos pitäisi lyödä vetoa niin 7,4kW toteutetaan kahden vaiheen avulla.
 
Ei ota kahdesta vaiheesta. 7,4 kW laturi tarkoittaa yksivaiheista 32 A -laturia, eli Suomen oloissa vähän kehno kun 3x25A sähköliittymä niin yleinen. Eli käytännössä 7,4 kW laturilla pystyy lataamaan vain 3,6 kW:llä useimmissa tapauksissa.

Ehdin jo vastata tuohon toiseen viestiin ennen kuin huomasin tämän, mutta joko tuossa Audin laturin tuotekuvauksessa on virhe, tai sitten se toimii epästandardisti(mitä epäilen vahvasti).

1678644657476.png


Jos kyse on tästä kuvan laitteesta, niin laturin jatkeeksi saa laitettua joko tavallisen suko-pistokkeen tai CEE 400V 16A pistokkeen(mielestäni tuo näyttää kooltaan 16A pistokkeelta, 32A on hieman isompi). Ei ole käytännössä mahdollista, että tuosta voisi verkon puolelta ottaa enemmän kuin 16A mistään vaiheesta.

Ja kyllä, olen tietoinen siitä, että monet plugarit valitettavasti lataa yhdestä vaiheesta 32A virralla. Sama ongelma koskee mm. Nissan Leafia. Keskiverto suomalaisessa kotitaloudessa tuo käytännössä rajoittaa lataustehon usein juuri sinne 3,6 kW tasolle, kun täällä lähes asunto kuin asunto on 3-vaiheisella syötöllä eikä käytetä mitään keskiaikaisia(omasta mielestä) 1-vaihe syöttöjä.
 
Kiitoksia vastanneille, auto on A3 TFSIe eli eipä sisäinen laturikaan ole kuin 1x16A (3,6 kW). Tuo kuormanhallinnalla ja vaiheiden yhdistelyllä varustettu asema olisi luultavasti paras vaihtoehto, koska talo lämpiää sähköllä, kuten mm. saunakin.

Wallessa ei vain näyttäisi olevan pörssiohjausta eikä etähallintaa, Accelevissa on lisätarvikkeena wifi muttei pörssiohjausta Accelev V2 latausasema 6kW / 8kW | Älykäs sähköauton lataus |

Pitänee jatkaa etsimistä.
 
auto on A3 TFSIe

No niin tämä selvensikin asiaa.

Kotilataus enimmillään 3,6 kW:n latausteholla⁵ onnistuu vakiona e-tron compact -latausjärjestelmällä, ja lisävarusteena saatavat Audi Wallbox⁶ -mallit tekevät lataamisesta jopa vielä kätevämpää.

Elikkäs auto tukee vain 3,6kW lataustehoa(eli 1x16A).

Et siis hyödy mitään vaiheiden yhdistelystä eikä muusta. Ainut pohdinnan arvoinen on kuormanhallinta tai tehon pudotus vuorottelukytkennällä(voidaan esim. sähkökiuas ja lataus laittaa vuorottelemaan, jos on pelkoa ylikuormituksesta).
 
16A ja 32A voimavirtapistorasia käyttää fyysisesti eri kokoista pistoketta, joten tuo ei ole mahdollista.

Joko se on 16A pistoke, tai 32A pistoke, mutta 16A pistokkeesta voi saada 7,4kW tehon vain jos hyödyntää kahta tai useampaa vaihetta.

Ja tuo mainittu 11kW sopii myös 3x16A teholle.

32A pistoke on myös huomattavan harvinainen, joten jos pitäisi lyödä vetoa niin 7,4kW toteutetaan kahden vaiheen avulla.

Minun mielestäni tuo kuvan tulppa näyttää 32A voimavirtapistokkeelta eikä nuo mitenkään harvinaisia ole latauskäytössä, kaksivaiheinen lataus sen sijaan on.
 
Minun mielestäni tuo kuvan tulppa näyttää 32A voimavirtapistokkeelta eikä nuo mitenkään harvinaisia ole latauskäytössä, kaksivaiheinen lataus sen sijaan on.

Täytyisi jostain löytää tarkka speksi, 16A ja 32A on aika lähellä halkaisijaltaan.

Itse kyllä ihmettelisin suuresti, jos auton mukana kulkevaksi tarkoitettuun laturiin olisi laitettu 32A pistoke, se on niin paljon harvinaisempi verrattuna 16A pistokkeeseen. (Ainakin suomessa/pohjoismaissa)
 
Täytyisi jostain löytää tarkka speksi, 16A ja 32A on aika lähellä halkaisijaltaan.

Itse kyllä ihmettelisin suuresti, jos auton mukana kulkevaksi tarkoitettuun laturiin olisi laitettu 32A pistoke, se on niin paljon harvinaisempi verrattuna 16A pistokkeeseen. (Ainakin suomessa/pohjoismaissa)
Netistähän tuota pisteko infoa löytyy: IEC 60309 - Wikipedia
 
Sähköyhtiö on vaihtamassa meille HAN-portillista sähkömittaria ja latausaseman hankintakin alkaisi olla ajankohtainen kun ens kesänä autot lienevät kahden bensan sijaan plugari + sähkö.

Easee tarjoaa tuohon HAN porttiin kytkeytyvän dynaamisen kuormanhallinnan. Löytyykö muita latureita markkinoilta mistä tuo jo löytyisi?
 
:hmm:

Älykäs kotilatausasema sähköautoille: go-e Charger Gemini | go-e: Smart EV Home Charger: go-e Charger Gemini | go-e ja siihen pariksi kun julkaistaan tämä: go-e Controller: lataus PV-ylijäämällä, dynaaminen kuormanhallinta ja paljon muuta | go-e

Samaa kuin tämä: Wattpilot Go 22 J ja tuon go-e-controllerin kanssa pitäisi taipua paremmin kaikkeen mahdolliseen mitä laturilta keksii.

Ilman controlleriäkin tuossa pitäisi onnistua pörssisähköohjaus asetetuilla tariffeilla ettei tarvitse itse koodata kellonaikoja...

Halvimmillaan tuon taitaa saada täältä: Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini 22kW | KOTILATURI tai sitten Saksasta 640€ posteineen. Tuskin tuo controller 300€ enempää maksaa...
e: Toki 5m kaapelillakin 100-200€ on arvoa. No, mutta silti tuntuu parhaalta vaihtoehdolta tähän asti.

Hankin taannoin tuollaisen Geminin, mutta 11 kW flex version eli sen, mikä liitetään 3x16A voimavirtapistorasiaan. Hinta sillekin taisi olla 600 jörön hujakoilla.

Sillä ajatuksella, että 11 kW riittää kyllä enkä näe itseäni kasvattamassa sulakekokoa 25A -> 35A tai 63A.

Ja ei-kiinteä siksi, että voi tarvittaessa ottaa aseman mukaan tai vaihtaa voimavirtapistorasiaan tilalle väliaikaisesti vaikka klapikoneen tai isomman sirkkelin tms.

Asennus oli myös puoli-ilmainen, kun sähkäri ~15 minuutissa kytki voimavirtapistorasian paikalleen; tein itse valmiiksi läpiviennin ja vedin MMJ:n keskukselta seinälle. Aseman seinälevy sitten vain paikalleen ruuvaillen ja asema siihen kiinni.

Mielenkiintoista nähdä, että mikä Controllerin hinta ja tarkat speksit / toiminnallisuudet tulevat olemaan, kun sen saavat julkaistua.

ETA:
Itse asemasta - tekee sen mitä pitää, eli lataa duh. Appi toimii OK ja on helppo ottaa käyttöön, lataus- / kulutustiedot voi exportata csv-tiedostoksi. Latauskaapelin voi lukita pysyvästi asemaan kiinni appin kautta. Aseman fyysisestä painikkeesta voi valita latausvirran. Hjuva vehjes.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kokeillut tätä GitHub - evcc-io/evcc: Sonne tanken ☀? Minulla on nrgkick:n laturi, eikä välttämättä kiinnostaisi ostaa 400€ lisäpalikkaa siihen, että saa aurinkopaneeleilta sähkön ohjattua autoon, jos raspberry:llä ja pienellä säätämisellä selviää.
Tuli asenneltua tämä evcc - Solar Charging ☀️ - Connects Your EV Charger With Your PV System raspberryyn ja näyttää toimivan. Sain yhteyden invertteriin sekä laturiin. Latausta pystyy hallinnoimaan tuolla softalla ja talteen jää latausraportit. Kunhan lataushybridi vaihtuu sähköautoon niin saa aurinkopaneelit "paremmin hyötykäyttöön".

evcc.jpg
evcc2.jpg
 
Ongelmaa voisi taklata vaikkapa tällä WALLE25A, joka siis ottaa virtaa kolmesta vaiheesta ja tarjoaa sitä yhteen vaiheeseen. Näin kuormitus jakautuu tasaisemmin vaiheiden välillä. Mutta tämä on ehkä hieman ylimitoitettu ratkaisu hybridin lataamiseen, itse lataisin vain pienemmällä virralla.

Accelevin tuotos samanmoinen vaiheita muuntajalla yhdistävä. Walle ja Accelev Yhdistävät kylläkin vaan 2vaihetta, eivät siis hyödynnä kaikkia kolmea vaihetta.
 
Miten on, onko porukalla kokemusta tämmöisestä ABB latausasemasoa kotikäyttöön? Vaikuttaisi kohtuullisen hyvin ”future proof” kamppeelta:

malli:Terra AC W22-T-0 Type2 22 kW (3x32 A)


Tuossa ABB mallissa olisi aika hyvät säätö mahdollisuudet ja jos joskus haluaa, voi nostaa pääsulakkeet sitten vastaamaan 22kW tehoj
 
Sähköyhtiö on vaihtamassa meille HAN-portillista sähkömittaria ja latausaseman hankintakin alkaisi olla ajankohtainen kun ens kesänä autot lienevät kahden bensan sijaan plugari + sähkö.

Easee tarjoaa tuohon HAN porttiin kytkeytyvän dynaamisen kuormanhallinnan. Löytyykö muita latureita markkinoilta mistä tuo jo löytyisi?
Onko pakko olla HAN porttiin kytkettävä? Kyllähän kuormanhallintaa löytyy monesta, esim Wallella omansa jne.

Nykytilanteessa en ehkä ihan suoraan lähtisi Easee:ta ostamaan, kun tilanne esim Ruotsissa on nyt aika tulenarka ja ei tiedä mitä tuosta vielä syntyy nyt kun Tukes ottanut asian myös selvittelyyn.

Pahimmassa tapauksessa (koskee myös muitakin näitä pilvipalveluita tarjoavia) jos firma menee nurin niin samalla menee se pilvipalvelukin ja mahdollisesti rampauttaa myös itse laturin.
 
Kannattaa myös käydä katsomassa livenä Easeen laitetta ennen ostoa, Powerista löytynee. Aika heikko esitys, varsinkin latauspistokkeen suojaus vaikutti huonolta vitsiltä. Toki Tesla sähköautoketjussa oli joku tyytyväinen käyttäjä. Konkkaanhan tuo menee, jos joutuu kaikki myydyt vaihtamaan uusiin.

e: Pilvipalvelulla tuskin on väliä, jos laturi menee käyttökieltoon…
 
Viimeksi muokattu:
Jällärit myös jo ottaneet asemat pois myynnistä, taitaa gigantti ja power vielä myydä.
 
Joo nuo Easeen ongelmat on syy kysellä muita, mutta en ole sellaista vielä löytänyt.

Kuormanhallinnan mittarin lisääminen edellyttäisi keskuksen laajennusta ja kun tarkoitukseen on HAN-portti tulossa joka tapauksessa niin olisihan se mukava ajatus sitä hyödyntää. Ei nyt mikään välttämättömyys mutta luulisi että latausasemien olisi syytä alkaa tuota tukemaan lähiaikoina
 
En lähtenyt vielä kahlaamaan ketjua läpi joten asia lyhyesti: Loppukuusta pitäisi tupsahtaa pihaan Mokka-E 3-vaihe laturilla. Autotalli vielä keskeneräinen ja sinne olisi tarkoitus latausasema asennuttaa tulevaisuudessa. Siihen asti täytyisi latailla tonttikeskuksesta voimavirralla, mutta mitä latauskaapelia suosittelette? Tätä katsellut Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Meneekö ihan metsään tuolla rahalla? Tarkoitus olisi tosiaan kaapelia roudata mukana esim. mökille eli myöskin sen kotilatausaseman hankinnan jälkeen. Toisessa ketjussa Blaupunkt ei saanut merkkinä kehuja. Varmaan tässä 400-500 euron hintaluokassa nuo liikkuvat, mutta onko porukalla suosituksia/kokemuksia tietyn valmistajan kaapeleista?

Muita speksejä: 3x35A pääsulakkeet ja pääasiassa lataus tapahtuisi yöllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom