Yleistä keskustelua sähköautoista

10v päästä ylioppilasjuhlat ja muut vastaavat erikoistilanteet ovat mahdollisia missä pihaan kurvaa 10 sähköautoa ympäri Etelä-Suomen ja kiireisimmillä on vain tunti aikaa, ennenkuin heidän pitää siirtyä 500km rundilla seuraavaan paikkaan tankkaamaan voileipäkakkua. Siinä kohtaa ripeämmät top-up-lataukset voivat kelvata useammallekin maakunnista sukuloiville autokunnille.
Ei ole tähän päivään mennessä ollut koskaan tarvetta ostaa vieraille autoon bensoja. Enkä keksi ainuttakaan syytä, miksi alkaisin vieraiden sähköautoon sähköjäkään tarjoamaan. Ihan samalla tavalla huolehdin oman autoni lataukset ihan itse, enkä edes kehtaisi mennä isäntäväeltä pyytämään autoon sähköä.
 
Nopeamman latauksen voi hoitaa pikalaturilla silloin kun sitä tarvitsee. Investointi 22 kW laturiin, paksumpiin kaapeleihin ja isompiin pääsulakkeisiin on useimmille täysin turhaa. En sitä paitsi usko, että autojen sisäisten laturien teho nousee useimmissa malleissa suuremmaksi kuin 11 kW, koska se riittää useimmille ja nopeat lataukset hoidetaan pikalatureilla.

Tässä on asiaa. Tuossa nopeasti vlkaisin esim. Audilta, niin 22 kW laturi autoon maksaa noin 2000 euroa ylimääräistä vakiona tulevan 11 kW laturin lisäksi. Eli todellakaan se kotiin tuleva latausasema ei ole ainoa kustannus. Äkkiseltään voi laskea, että se lisäraha jonka joutuu 22 kW latausmahdollisuudesta maksamaan, ei tule koskaan maksetuksi takaisin.
 
Tässä on asiaa. Tuossa nopeasti vlkaisin esim. Audilta, niin 22 kW laturi autoon maksaa noin 2000 euroa ylimääräistä vakiona tulevan 11 kW laturin lisäksi. Eli todellakaan se kotiin tuleva latausasema ei ole ainoa kustannus. Äkkiseltään voi laskea, että se lisäraha jonka joutuu 22 kW latausmahdollisuudesta maksamaan, ei tule koskaan maksetuksi takaisin.

Mutta ei kai tuollais audia kukaan osta säästääkseen vaan nauttiakseen autosta, jonka halusi ostaa. Tässä on itsellä viides uusi audi putkeen tilauksessa ja jokainen on tullut ostettua ihan ajamisen ilosta ostettua. Taksilla ajo olisi luultavasti ollut halvempaa.

mikäli haluaa pihistellä, niin ei sähköauto ole oikea ratkaisu vaan 10v vanha corolla
 
Tuo 22 kW optio voi lämmittää mieltä siinä kohtaa, kun pikalaturit alkaa olla täysin tukossa. Toki varmaan sitten hitaammatkin ovat ruuhkaisia. Toisaalta meillä on firman parkkihallissa vähän alle 100 sähköpaikkaa, mutta tehoa säädellään alemmas tarpeen mukaan, jos pääletkusta loppuu teho. Eli taitaa se peruspaikoillakin olla jossain kohtaa tiukkaa saada edes 11 kW ulos. Omakotitalossa pitkää reissuhommaa tekevä tietysti arvostaa, kun saa lyhyemmänkin ”huoltotauon” aikana akun täyteen.
 
Tuo 22 kW optio voi lämmittää mieltä siinä kohtaa, kun pikalaturit alkaa olla täysin tukossa.

Isompi etu on ollut kesän vapaa-ajan matkoilla, että 22kW AC-latureita on ripoteltu ympäri Suomea paljon mielenkiintoisempien paikkojen lähelle, kuin pikalaturit tyypillisesti sijaitsevat. Ihan kiva että usealla McDonald'silla saa akun täyteen vauhdikkaasti, mutta sitten pitää erikseen lähteä lounaalle jonnekin josta saa kelvollista ruokaakin. AC-latureita on paljon paikoissa, joissa voi tunnin tai kaksi helposti viettää, kuten kaupunkien keskustoissa ja nähtävyyksien yhteydessä, mutta kiireettömälläkin kesälomareissulla latausajan tuplaantuminen tuosta voi olla jo liikaa, jos kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesta kohteesta. Tämän kesän kokemusten perusteella ruksisin kyllä aika helposti 22kW laturin tulevien autojen optiolistasta, jos sellainen on tarjolla, ja harmittelen että niin harvassa on.
 
Lisäksi jos satut tulemaan DC laturille joka on jo varattu niin voit senkin odottelu ajan lirutella 22kw laturista. Itsekkin ottaisin kyllä 22kw laturin jos sellainen olisi tarjolla.
 
Tuo 22 kW optio voi lämmittää mieltä siinä kohtaa, kun pikalaturit alkaa olla täysin tukossa. Toki varmaan sitten hitaammatkin ovat ruuhkaisia. Toisaalta meillä on firman parkkihallissa vähän alle 100 sähköpaikkaa, mutta tehoa säädellään alemmas tarpeen mukaan, jos pääletkusta loppuu teho. Eli taitaa se peruspaikoillakin olla jossain kohtaa tiukkaa saada edes 11 kW ulos. Omakotitalossa pitkää reissuhommaa tekevä tietysti arvostaa, kun saa lyhyemmänkin ”huoltotauon” aikana akun täyteen.

Viikonloppuna tuli käytyä hotellissa helsingissä ja paikoitus oli P-kluuvissa. Etukäteen tarkistettu että joo, mukavasti latauspaikkoja.. No olihan siellä joo, maksullisia sukoja, onneksi tuli sentään auton oma laturi mukaan, eihän tuota ole tullut yli vuoteen käytettyä. Mutta eipä saanut akkuja täyteen hotelliyön aikana..
 
Lisäksi jos satut tulemaan DC laturille joka on jo varattu niin voit senkin odottelu ajan lirutella 22kw laturista. Itsekkin ottaisin kyllä 22kw laturin jos sellainen olisi tarjolla.
Kysyntää suomen ulkopuolella heikosti -> syy minkä takia tesla tiputti aikanaan 22kw laturioption pois.
Johonki 2017 alkuun asti tais saada tuota.

Itellä siis 85D jossa 11kw laturi, 3000e sijoituksella saa päivitettyä (nää vanhemmat S mallit) yhä tuplalaturiin. En usko että nykysellä pikalaturien tahdilla on enää järkeä.
 
Ei ihme ettei kansa vaurastu, kun argumentit ovat tätä luokkaa, että kaksi tonnia tai 33€/kk on merkityksetön raha.
50ke autojen ostajat ovat sitä jo vaurastunutta kansan osaa, joille nuo summat todella ovat aika merkityksettömiä.

Paljon typerämpi päätös on ostaa se uusi 50ke auto 30ke käytetyn sijaan.
 
50ke autojen ostajat ovat sitä jo vaurastunutta kansan osaa, joille nuo summat todella ovat aika merkityksettömiä.
Tässä on viimeisellä parilla sivulla tullut selväksi, että näköjään jotkut ihmiset todella ajattelevat näin. En tiedä sitten onko tämä vain jotain kuvitelmaa "Sitten kun minulla on varaa 50k€ autoon, niin voin sytyttää takkaa 20€ seteleillä". Itselle ei 2k€ tule olemaan ikinä 'aika merkityksetön', jos ei ole ns. pakkorako (esim. terveysasiassa jonotanko julkiselle vai rahalla yksityiselle). Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
 
50ke autojen ostajat ovat sitä jo vaurastunutta kansan osaa, joille nuo summat todella ovat aika merkityksettömiä.
Tuo on kyllä melko perusteeton väite.

Paljon typerämpi päätös on ostaa se uusi 50ke auto 30ke käytetyn sijaan.
Tuo väite osoittaa ymmärtämättömyyttä ottaa huomioon kokonaiskustannukset. Sähköauton käyttökustannukset ovat niin paljon edullisemmat, että 50k täyssähkö voi tulla edullisemmaksi tai lähes yhtä edulliseksi kuin käytetty 30k polttis, jos ajaa paljon. Ja monesti 30k käytetty tulee kalliimmaksi kuin 30k uusi käyttövoimasta riippumatta. Ainakin riskit korjauskustannuksista ovat huomattavasti suuremmat.

Lisäksi tässä keskustelussa keskitytään aivan liikaa 50k hintaan. Hankintatuella on sitä suurempi merkitys mitä edullisemmasta sähköautosta on kyse. Esim. 40k hintaluokassa sähköauto tulee monella edullisemmaksi 30-35k polttikseen verrattuna. Kunpa ihmiset vain osaisivat laskea todelliset kulut oikein. Se tuntuu olevan ylivoimaista hyvin monelle.
 
Tässä on viimeisellä parilla sivulla tullut selväksi, että näköjään jotkut ihmiset todella ajattelevat näin. En tiedä sitten onko tämä vain jotain kuvitelmaa "Sitten kun minulla on varaa 50k€ autoon, niin voin sytyttää takkaa 20€ seteleillä". Itselle ei 2k€ tule olemaan ikinä 'aika merkityksetön', jos ei ole ns. pakkorako (esim. terveysasiassa jonotanko julkiselle vai rahalla yksityiselle). Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Jätit sitten lopun viestin lainaamatta. Pointti oli, että jos se 2ke on niin merkittävä summa, että muodostuu ihan deal breakeriksi, niin silloin kyllä lähtökohtaisesti ollaan jo liian kalliissa hintaluokassa muutenkin.
 
Jätit sitten lopun viestin lainaamatta. Pointti oli, että jos se 2ke on niin merkittävä summa, että muodostuu ihan deal breakeriksi, niin silloin kyllä lähtökohtaisesti ollaan jo liian kalliissa hintaluokassa muutenkin.
En ota kantaa siihen onko uusi 50k€ auto parempi valinta kuin 30k€ käytetty. Tällä hetkellä tämä ei ole vaihtoehto niissä autoissa (SUV MEB-sähköt / korealaiset) joita olen katsonut. Itselle jo tuen pysyminen 2k€ eikä sitä nosteta on deal breaker, vaikka ei olla liian kalliissa hintaluokassa. Jatkan ajamista 10v vanhalla Superbilla tyytyväisenä ja jään seuraamaan asiaa.
 
Tässä on viimeisellä parilla sivulla tullut selväksi, että näköjään jotkut ihmiset todella ajattelevat näin. En tiedä sitten onko tämä vain jotain kuvitelmaa "Sitten kun minulla on varaa 50k€ autoon, niin voin sytyttää takkaa 20€ seteleillä". Itselle ei 2k€ tule olemaan ikinä 'aika merkityksetön', jos ei ole ns. pakkorako (esim. terveysasiassa jonotanko julkiselle vai rahalla yksityiselle). Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

On tämä kyllä väsynyttä argumentointia, jos pienet menot on hakusessa niin ei sitä 50K€ autoa ylipäätänsä kannata ostaa uutena, arvonalenema pelkästään tekee tuosta tyhmää.

Ja kun niitä perhe-BEVejä saa sillä 50k€:llä ja saa ne tuet niin en kyllä jaksa ymmärtää mistä tämä vinkuminen johtuu, se ettei saa kaikkia varusteita on kyllä taas niin 1st world problemeja että pahaa tekee.

Ei pitänyt enään tätä kommentoida mutta huoh sentään.
 
Saman hintaisia nuo pari vuotta ajetut Teslat ainakin näkyy olevan kuin uudet? Tai ainakin ne joissa ei ole ruksittu FSD jne lisiä mukaan, jotka näkyy menettävän arvonsa samantien.
 
Saman hintaisia nuo pari vuotta ajetut Teslat ainakin näkyy olevan kuin uudet? Tai ainakin ne joissa ei ole ruksittu FSD jne lisiä mukaan, jotka näkyy menettävän arvonsa samantien.

En lähde nyt hintoja katsomaan mutta ostin 2kk sitten 8tkm ajetun Teslan 10% edullisemmin kuin uuden. Liikkeestä suomesta.

Meidän tarve oli 4-veto, hyvä range, nopea pikalataus, peräkoukku ja alle 2kk toimitusaika. Näillä spekseillä kun sähkäriä lähtee hakemaan niin kahden tonnin hankintatuki on pieru saharassa. Tai kolme kymppiä kk-maksuissa. Joita pystyi muutenkin venkslaamaan sopiviksi käsirahalla, loppuarvolla ja maksuajalla. Nyt on kiva auto alla meille sopivilla käyttökuluilla.

Vanhasta autosta tarjottiin 15,5 - 18,2 tuhatta. Tuolla 18,2 tuli kaupat. Eli halvimmalla hyvityksellä oltaisiin hävitty rahaa hankitatuen kanssakin.
 
Viimeksi muokattu:
Saman hintaisia nuo pari vuotta ajetut Teslat ainakin näkyy olevan kuin uudet? Tai ainakin ne joissa ei ole ruksittu FSD jne lisiä mukaan, jotka näkyy menettävän arvonsa samantien.
Käyppä kattomassa uudelleen…
Viikko sitten laskeskelin, että model 3:ssa vuosi ja 20-30tkm teki noin 6-8k€ pudotuksen konfattuun listahintaan. Tähän kun lisää, että liike ottaa välistä katteen, niin auton vaihtaja menettää vielä 3-5k€ päälle tuon.

Tämä siis, kun ottaa huomioon että käytetyissä joissakin on talvirenkaat ja osissa vanteet mukana. Toki renkaatkin jo jonkin verran ajetut käytetyissä. Joissakin peräkoukku yms.

Tuntuu yleisesti, että mielikuva arvon pysymisesta syntyy kun hinta pysyy samalla kymmenellä kuin hinnat alkaen taso ilman talvirenkaita ja oletetaan että itselle tulee räpylään se millä liike myy eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Jutun mukaan merkittävin syy oli kotilatauksen vaikeus. Kun siellä on omakotitaloissakin tyrkyllä yleensä korkeintaan 1x240 volttia jolla ladata, niin onhan se aika onnetonta. Parin kolmen kilowatin lataustehoilla ei paljon juhlita, jos autolla tulee enemmän ajoa.

Suomessa kun joka omakotitaloon tulee 3-vaihesyöttö ja lataustehoksi saa 11kW varsin kohtuullisella panostuksella, niin tuskin ainakaan tuo sama syy täällä ajaa takaisin polttomoottorivehkeisiin.
Siitä huolimatta amerikkalaisissa omakotitaloissa on enemmän tehoa käytettävissä kuin täällä. Niiden pääsulakkeet on 200 ampeeria, eli tehoa on 48 kW (vanhoissa taloissa voi olla 100 A, 24 kW). Täällä meillä päästään vasta 63 A pääsulakkeilla edes lähelle.
 
Siitä huolimatta amerikkalaisissa omakotitaloissa on enemmän tehoa käytettävissä kuin täällä
On varmaan, mutta ei siitä ole kovasti iloa jos se kaikki teho on yhdessä vaiheessa ja auto tarvitsee maksimilataustehonsa saavuttamiseen kolme vaihetta.
 
Siitä huolimatta amerikkalaisissa omakotitaloissa on enemmän tehoa käytettävissä kuin täällä. Niiden pääsulakkeet on 200 ampeeria, eli tehoa on 48 kW (vanhoissa taloissa voi olla 100 A, 24 kW). Täällä meillä päästään vasta 63 A pääsulakkeilla edes lähelle.
Jenkkilässähän käsittääkseni yleensä liittymät ovat vain 1-vaiheisia, joten jos noin niin ei ihme että suuria ovat sulakkeet.
EDIT: Ja jos jännite on 120V niin 200A = 24kW
EDIT2: Aa joo, siellä vissiin päätaululle tulee 240V joten tällöin 200A olisi tosiaan se 48kW
 
Viimeksi muokattu:
Jenkkilässähän käsittääkseni yleensä liittymät ovat vain 1-vaiheisia, joten jos noin niin ei ihme että suuria ovat sulakkeet.
EDIT: Ja jos jännite on 120V niin 200A = 24kW
EDIT2: Aa joo, siellä vissiin päätaululle tulee 240V joten tällöin 200A olisi tosiaan se 48kW

USA 240V on vaiheiden välinen jännite, ei L-N ero. Vaiheissa on 180 asteen vaihe-ero, suomessa 120 astetta. Tämä jenkkien split phase power on vähän hassu juttu sillä N-johdin ei varsinaisesti ole nolla vaan saman vaihejohtimen keskikohta muuntajassa. Samaisen muuntajan molemmat päät ovat sitten ne vaihejohtimet jotka ovat 180 vaihe-erossa.

Suomessa vaiheiden väliltä saadaan 410V. Sitten toisekseen asiaa mutkistaa se että esim suomen 240 VAC vaihejännite on tehollisarvo ja oikea huippujännite on sqrt(2)*240 eli 339 V.

Tehollisarvoilla tietysti suoritetaan laskelmat, myös jenkeissä.

e: pirusti edittejä kun karkasi kesken kaiken
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ostetuista autoista löytyy statistiikkaa ja tutkimuksia. Se keskimääräinen hinta on edelleen 35k€ uusissa autoissa mihin yleensä ostajalla on varaa. Se on 15k€ vielä nykyisestäkin rajasta.
Ei, vaan se on se summa minkä ne haluaa maksaa jos saavat valita. Tämä on teidän ”2 k€ pikkuraha” vänkääjien suurin ajatusvirhe. Ei kyse ole todellakaan siitä, että ei olisi varaa vaan päätöksestä mihin haluaa rahansa käyttää.

(Ja sivuhuomautuksena keskimääräinen hinta ei kerro paskaakaan ostohintojen jakaumasta, tuskin on normaalijakautunut.)
 
Ei, vaan se on se summa minkä ne haluaa maksaa jos saavat valita. Tämä on teidän ”2 k€ pikkuraha” vänkääjien suurin ajatusvirhe. Ei kyse ole todellakaan siitä, että ei olisi varaa vaan päätöksestä mihin haluaa rahansa käyttää.

(Ja sivuhuomautuksena keskimääräinen hinta ei kerro paskaakaan ostohintojen jakaumasta, tuskin on normaalijakautunut.)
Juuri näin ja näissä 35k/50k -keskusteluissa olisi hyvä huomioida, mitä itse kukin laittaa todellisiksi vaihtoehdoiksi. Esim ID.3/Golf tai ID.4/Tiguan -valinnoissa 2k on ihan merkittävä.
 
Ei, vaan se on se summa minkä ne haluaa maksaa jos saavat valita. Tämä on teidän ”2 k€ pikkuraha” vänkääjien suurin ajatusvirhe. Ei kyse ole todellakaan siitä, että ei olisi varaa vaan päätöksestä mihin haluaa rahansa käyttää.

Niin, jokainen voi "haluta" ostaa 400k€ auton jos saa valita, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä he ostavat koska valinta perustuu siihen mihin on varaa. Ihmisillä on varaa käyttää n-euroa ja he käyttävät sen verran autoon. Ei se rahan määrä yhtäkkiä lisäänny 100% jotta saa 4% takaisin. Se pyörii edelleen siinä kohtuullisen samassa lukemassa (kasvaen joka vuosi hieman), eikä se muutu yhtäkkiä.

(Ja sivuhuomautuksena keskimääräinen hinta ei kerro paskaakaan ostohintojen jakaumasta, tuskin on normaalijakautunut.)

Keskimääräinen tarkoittaa mediaania, eli kyllä se kuvaa hyvin jakaumaa. Kyseessä ei ole keskiarvo.
 
Niin, jokainen voi "haluta" ostaa 400k€ auton jos saa valita, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä he ostavat koska valinta perustuu siihen mihin on varaa. Ihmisillä on varaa käyttää n-euroa ja he käyttävät sen verran autoon. Ei se rahan määrä yhtäkkiä lisäänny 100% jotta saa 4% takaisin. Se pyörii edelleen siinä kohtuullisen samassa lukemassa (kasvaen joka vuosi hieman), eikä se muutu yhtäkkiä.
Mun on nyt vaikea päättää vänkäätkö sä vaan vänkäämisen ilosta vai oikeastiko et ymmärrä, että on paljon ihmisiä joille auton hinnalla ei ole merkitystä päivittäiseen elämiseen ja auton hinta ei vaikuta valintaan. Muuta kuin siis siinä mielessä, että arvioi mikä diili on itselle paras ja mitä (lisä) rahalla saa. ”Maksamalla x lisää saan nämä…”. Ja tällöin jos arvioinnissa tonnin koukusta tuleekin tuen menetyksen takia kolmen tonnin koukku, niin menee aika meh osastolle kumpikin diili. Sillä parilla tonnilla kattaa esim. noin vuoden kulut polttomoottorivehkeessä.

Keskimääräinen tarkoittaa mediaania, eli kyllä se kuvaa hyvin jakaumaa. Kyseessä ei ole keskiarvo.
Noi ei kyllä minusta vaan on keskiarvo. Kumpikaan termi ei kyllä kerro mitään jakaumasta…
 
Niin, jokainen voi "haluta" ostaa 400k€ auton jos saa valita, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä he ostavat koska valinta perustuu siihen mihin on varaa. Ihmisillä on varaa käyttää n-euroa ja he käyttävät sen verran autoon.
Itse väittäisin, että rahoistaan huolta pitävillä on varaa vaikka 5x hintaiseen autoon, mutta kokevat järkeväväksi laittaa autoon vain x euroa. Silloin sillä ei hirveästi ole väliä vaikka hinta venyisikin johonkin 1,1x luokkaan.

Eihän nyt kukaan autokaupoille minkään tonnin tarkan budjetin kanssa lähde vaan aina siinä on jotain 10-15% pelivaraa (+/-).
 
Noi ei kyllä minusta vaan on keskiarvo. Kumpikaan termi ei kyllä kerro mitään jakaumasta…

"Uuden henkilöauton keskimääräinen verotusarvo (Verohallinto). ". Jakauman voidaan olettaa tarpeeksi hyvin normaalijakautunut, jonka alin arvo on siinä ~17k€ paikkeilla (vai mikä halvin uusi auto nyt onkaan Suomessa). Jos ei ole muuta näyttää jakaumasta, niin normaalijakauma on hyvä arvaus, varsinkin kun katsoo myytyjen autojen tilastoja (siellä ne suosituimmat ovat juuri Octavia / Golf tyylisiä).

Mutta en jaksa vängätä enää asiasta, et ymmärrä. Kuvittelet että "ostaisin auton jos saisin tukea 60k€ autolle, mutta ostankin polttiksen koska saa vain 50k€ autolle" on jokin yleinen määritelmä, mille ei löydy mitään faktapohjaa kuin parin persaukisen ulina jotka eivät muutenkaan sitä autoa ostaisi. Pitääksesi kiinni argumentistasi, oletan että ostat nyt polttomoottoriauton tänä vuonna, koska olet ilmoittanut ettei 60k€:llä muuta saa.

Itse väittäisin, että rahoistaan huolta pitävillä on varaa vaikka 5x hintaiseen autoon, mutta kokevat järkeväväksi laittaa autoon vain x euroa. Silloin sillä ei hirveästi ole väliä vaikka hinta venyisikin johonkin 1,1x luokkaan.
Eihän nyt kukaan autokaupoille minkään tonnin tarkan budjetin kanssa lähde vaan aina siinä on jotain 10-15% pelivaraa (+/-).

Tässä threadissa vänkääjät ovat vängänneet 4% muutoksesta, joka kuulemma kaataa suuren määrän suomalaisia ostohalukkuuksia yli 60k€ hintaisissa autoissa ja ostavat siksi polttomoottoriautoja. 10-15% mediaanistakin on vielä <40k€.
 
Itse väittäisin, että rahoistaan huolta pitävillä on varaa vaikka 5x hintaiseen autoon, mutta kokevat järkeväväksi laittaa autoon vain x euroa. Silloin sillä ei hirveästi ole väliä vaikka hinta venyisikin johonkin 1,1x luokkaan.

Eihän nyt kukaan autokaupoille minkään tonnin tarkan budjetin kanssa lähde vaan aina siinä on jotain 10-15% pelivaraa (+/-).
Ei se pelivara sitä kuitenkaan tarkoita, että huvikseen huonommaksi kokemaansa diiliin pistäis rahaa hukkaan. Tässähän se asian ydin on, mistä on näkemysero. Minusta rikkaus ei hämärrä rahan arvoa mitenkään, 2000 € tai vain 33 €/kk turhasta on no no tarkan euron henkilölle oli tilin saldossa kuinka monta nollaa tahansa.
 
"Uuden henkilöauton keskimääräinen verotusarvo (Verohallinto). ". Jakauman voidaan olettaa tarpeeksi hyvin normaalijakautunut, jonka alin arvo on siinä ~17k€ paikkeilla (vai mikä halvin uusi auto nyt onkaan Suomessa). Jos ei ole muuta näyttää jakaumasta, niin normaalijakauma on hyvä arvaus, varsinkin kun katsoo myytyjen autojen tilastoja (siellä ne suosituimmat ovat juuri Octavia / Golf tyylisiä).
Onko oletus normaalijakaumasta sinun vai lainattua tekstiä? Kyllä perstuntumalta sanoisin, että jakauman on pakko olla pahasti painottunut ja vinoutunut halvempiin autoluokkiin päin.

Mutta en jaksa vängätä enää asiasta, et ymmärrä. Kuvittelet että "ostaisin auton jos saisin tukea 60k€ autolle, mutta ostankin polttiksen koska saa vain 50k€ autolle" on jokin yleinen määritelmä, mille ei löydy mitään faktapohjaa kuin parin persaukisen ulina jotka eivät muutenkaan sitä autoa ostaisi. Pitääksesi kiinni argumentistasi, oletan että ostat nyt polttomoottoriauton tänä vuonna, koska olet ilmoittanut ettei 60k€:llä muuta saa.
Olisko ongelma siinä, että sä kuvittelet mun väittäneen jotain mitä en ole väittänyt? Ja mitä vitun paskaa tuo loppuosakin on, en mitään tuollaista ole kirjoittanut. Katsos ne viestit, olen johdonmukaisesti puhunut tuen aiheuttaman pykälän vaikutuksesta hankintoihin.

Tässä threadissa vänkääjät ovat vängänneet 4% muutoksesta, joka kuulemma kaataa suuren määrän suomalaisia ostohalukkuuksia yli 60k€ hintaisissa autoissa ja ostavat siksi polttomoottoriautoja. 10-15% mediaanistakin on vielä <40k€.
Mitä itsekeksittyä paskaa tämäkin on?
 
Tässähän se asian ydin on, mistä on näkemysero. Minusta rikkaus ei hämärrä rahan arvoa mitenkään, 2000 € tai vain 33 €/kk turhasta on no no tarkan euron henkilölle oli tilin saldossa kuinka monta nollaa tahansa.

Ymmärrätkö nyt hyvä ihminen että 1) tarkan euron ihminen ei ikinä osta autoa uutena ja 2) 50k€ tarjoaa perhe-BEVejä? Nyt kyse on siitä vänkäyksestä että kaikkia varusteita ei saa tuohon tukirajaan, se on ihme valitusta jota en ymmärrä yhtään.
 
Ymmärrätkö nyt hyvä ihminen että 1) tarkan euron ihminen ei ikinä osta autoa uutena ja 2) 50k€ tarjoaa perhe-BEVejä? Nyt kyse on siitä vänkäyksestä että kaikkia varusteita ei saa tuohon tukirajaan, se on ihme valitusta jota en ymmärrä yhtään.
1)Huh, ei osta vai? Tuohan on nyt ihan paskapuhetta. Tämäkin foorumi on pullollaan pilkunviilaajia, jotka hyvin tarkkaan etsivät parhaan vastineen rahoilleen ja sit ilmekään värähtämättä iskevät tonneja tiskiin. 2) Ei, vaan tuen epäjatkuvuudesta. Ei porukka ole valmis maksamaan epäreilusta hintalisästä, jos ja nykytukirakenteella kun se raja osuu hankalaan paikkaan. Jos et ymmärrä mikä vituttaa/haittaa, niin ostatkos multa lyijykynän 2001 € hintaan?
 
Tämän aiheen voisi varmaan jo tiputtaa. Vaikka itse kannatankin rajan nostoa, niin se on lähinnä itsekkäistä syistä. Ei sähköautojen ostajaryhmään ylipäätänsä kuulu pieni- tai keskituloiset perheet tai pennin venyttäjät. Ostajakuntiin kuuluu lähinnä lapsettomat perheet tai varttuneemmat ostajat, joilla on ostovoimaa panostaa teknologisiin "uutuuksiin" sekä muutoin ylimpään persentiiliin kuuluvat henkilöt tai taloudet.

Ennen kuin joku sanoo, mutta Seat MII, niin nuo pienet kauppakassit ei ole perheautoja. ;)
 
Jos tämä keskustelu vastaisi koko kansan käsitystä ja mielipidettä hankintatuesta, olisi parempi lopettaa koko hankintatuki, koska se tuntuu harmittavan vähän kaikkia. Toisten mielestä koko tuki on turha ja toisia harmittaa, kun sillä ei saa vetokoukkua ja kivoja penkkejä.
 
1)Huh, ei osta vai? Tuohan on nyt ihan paskapuhetta. Tämäkin foorumi on pullollaan pilkunviilaajia, jotka hyvin tarkkaan etsivät parhaan vastineen rahoilleen ja sit ilmekään värähtämättä iskevät tonneja tiskiin. 2) Ei, vaan tuen epäjatkuvuudesta. Ei porukka ole valmis maksamaan epäreilusta hintalisästä, jos ja nykytukirakenteella kun se raja osuu hankalaan paikkaan. Jos et ymmärrä mikä vituttaa/haittaa, niin ostatkos multa lyijykynän 2001 € hintaan?

Noniin, viimeistään tässä kohtaa on hyvä todeta että sinä et halua edes ymmärtää. 1) paras vastine rahoille tulee käytetyistä 2) jos on oikeasti tarkan euron tyyppi niin pitäisi ihan snadisti kirpaista kun auton ajaa ulos marmoripalatsista ja auton hinnasta katoaa 5-10k€ samalla sekunnilla.

Ja nyt jätän oikeasti tämän tähän, ymmärrä tai jätä ymmärtämättä. Lyijykynäsi voisit käydä teroittamassa, nyt olet aika tylsällä päällä liikenteessä.
 
Noniin, viimeistään tässä kohtaa on hyvä todeta että sinä et halua edes ymmärtää. 1) paras vastine rahoille tulee käytetyistä 2) jos on oikeasti tarkan euron tyyppi niin pitäisi ihan snadisti kirpaista kun auton ajaa ulos marmoripalatsista ja auton hinnasta katoaa 5-10k€ samalla sekunnilla.

Ja nyt jätän oikeasti tämän tähän, ymmärrä tai jätä ymmärtämättä. Lyijykynäsi voisit käydä teroittamassa, nyt olet aika tylsällä päällä liikenteessä.
Kyllä minä ymmärrän oikein hyvin mitä sanot. Minä olen vain hyvin paljon eri mieltä siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Ei rahan menetys mihinkään kirpaise, jos diilin on tehnyt harkitusti ja se on omasta mielestä sopiva. 2 k€ menetys ilman vastiketta kirpaisee paljon enemmän kuin harkittu vastikkeellinen 10 k€ menetys.

e: Mutta joo, jätetään tämä tähän.
 
Offtopicointi huomautuksesta huolimatta
En ota kantaa siihen onko uusi 50k€ auto parempi valinta kuin 30k€ käytetty. Tällä hetkellä tämä ei ole vaihtoehto niissä autoissa (SUV MEB-sähköt / korealaiset) joita olen katsonut. Itselle jo tuen pysyminen 2k€ eikä sitä nosteta on deal breaker, vaikka ei olla liian kalliissa hintaluokassa. Jatkan ajamista 10v vanhalla Superbilla tyytyväisenä ja jään seuraamaan asiaa.

Ostappa sähköauto 5k€ tuella ja seuraavana vuonna tukea nostetaan taas summaan 10k€ jne.
Siinä häviäisit paljon enemmän käytetyn arvonalenemana vs nykyinen 2k€ tuki.
On siis ihan hyvä että tuki pysyy suurin piirtein samana joka vuosi. Silloin on paljon turvallisempaa ostaa sähköauto ja voi edes vähän ennakoida mitä siitä saa myydessä muutaman vuoden päästä.
 
Offtopicointi huomautuksesta huolimatta
1) paras vastine rahoille tulee käytetyistä

Tuohan riippuu ihan henkilöstä, mitä kukin pitää hyvänä vastineena. Jos henkilö ei halua missään nimessä ajaa autolla, jota joku muu on jo käyttänyt, niin eihän silloin käytetty auto anna koskaan hyvää vastinetta rahalle juuri tälle henkilölle.

2) jos on oikeasti tarkan euron tyyppi niin pitäisi ihan snadisti kirpaista kun auton ajaa ulos marmoripalatsista ja auton hinnasta katoaa 5-10k€ samalla sekunnilla.

Tähän on pakko todeta, että tämä on ihan urbaania legendaa. Eihän tuossa ole mitään tolkkua. Ei sitä uutta autoa osteta sillä ajatuksella, että se oltaisiin heti ulosajon jälkeen myymässä pois. Joten sillä, mikä auton arvo on sekunnin päästä ulosajon jälkeen, ei ole mitään merkitystä kenellekään, ei edes sille auton ostajalle. Nopein arvonpudotus itselläni oli kun myin uutena ostamani auton 9 kk päästä pois ja arvo oli tippunut 13 k€. Siinäkin tapauksessa minulle oli ihan yksi ja sama, minkä verran se arvo tippui sillä hetkellä kun sen liikkeestä ajoin ulos, kun arvon pudotuksessa merkkaa ainoastaan se hetki, kun auto ollaan oikeasti myymässä pois.

Ja muutenkin tuo ajatus siitä, että tarkan euron tyyppi ei ostaisi uutta autoa, on täysin käsittämätön ajatus. Eihän noilla ole mitään tekemistä keskenään. Vaikka olisi kuinka tarkan euron tyyppi, niin eihän se tarkoita sitä, että haluaisi välttämättä ostaa käytettyä autoa. Samaan tapaan kun ei halua kotiinsa ostaa huonekaluja ja astioitakaan käytettynä siksi, että ne saisi halvemmalla kuin uudet.
 
Ostappa sähköauto 5k€ tuella ja seuraavana vuonna tukea nostetaan taas summaan 10k€ jne.
Siinä häviäisit paljon enemmän käytetyn arvonalenemana vs nykyinen 2k€ tuki.
On siis ihan hyvä että tuki pysyy suurin piirtein samana joka vuosi. Silloin on paljon turvallisempaa ostaa sähköauto ja voi edes vähän ennakoida mitä siitä saa myydessä muutaman vuoden päästä.

Millä logiikalla se käytetyn auton arvoon vaikuttaa, kun eihän sen auton hinta uutenakaan muutu miksikään, vaikka siitä uuden auton hinnasta joku muu maksaisikin eri suuruisen osan?
 
Offtopicointi huomautuksesta huolimatta
Millä logiikalla se käytetyn auton arvoon vaikuttaa, kun eihän sen auton hinta uutenakaan muutu miksikään, vaikka siitä uuden auton hinnasta joku muu maksaisikin eri suuruisen osan?
Jos sä oot maksanut vaikka 40 - 5 = 35 k€ ja seuraavana vuonna uuden saa 40 - 10 = 30 k€, niin luuletko saavasi käytetystä yli 30 k€?
 
Jos sä oot maksanut vaikka 40 - 5 = 35 k€ ja seuraavana vuonna uuden saa 40 - 10 = 30 k€, niin luuletko saavasi käytetystä yli 30 k€?

No toki jos ajattelet käytettyinä autoina vuoden ikäisiä autoja. Mutta jos miettii noita 3-5 vuoden ikäisiä, niin ei sen sinne pitäisi vaikuttaa.


Muuten olen sitä mieltä, että koko tuki pitäisi poistaa. Miksi veronmaksajien pitäisi kollektiivisesti osallistua kenenkään autonhankintoihin? Toki ymmärrän, että taustalla on vähä-älyinen ajatus siitä, että sähköautoilla pelastetaan ilmasto.
 
No toki jos ajattelet käytettyinä autoina vuoden ikäisiä autoja. Mutta jos miettii noita 3-5 vuoden ikäisiä, niin ei sen sinne pitäisi vaikuttaa.
Miksei muka vaikuttais? Kun uudemman käytetyn hinta tippuu uuden hinnan tippumisen takia, niin vanhemmankin käytetyn hinnan täytyy tippua, että menee edelleen uudemman alle. Toki ei se muutos täysmääräisenä vuosi vuodelta etene alaspäin, kun vanhemman auton hinta on jo muutenkin halventunut. Sähköautoissa tämä vesiputousilmiö ei tosin ole näkynyt tuen johdosta, vaan silloin kun valmistaja on myynyt vanhaa mallia uuden tieltä isoilla alennuksilla pois. Näkisin tämän jälkimmäisen paljon suuremmaksi uhkaksi sähköauton ostajalle. Joku kuitenkin onnistuu jossain vaiheessa tuomaan paljon halvemman ja/tai energiatiheämmän tegnologian markkinoille.
 
No menee silti hypoteettiseksi tilanteeksi, kun ei nuo tuet tule missään nimessä nousemaan lähellekään 10 k€. En usko että edes 5 k€.
 
Muuten olen sitä mieltä, että koko tuki pitäisi poistaa. Miksi veronmaksajien pitäisi kollektiivisesti osallistua kenenkään autonhankintoihin? Toki ymmärrän, että taustalla on vähä-älyinen ajatus siitä, että sähköautoilla pelastetaan ilmasto.

Minä olen myös miettinyt tuota sähköautojen tuen mielekkyyttä ja merkitystä. Tuet menevät tällä hetkellä hyvätuloisille, vähän ajaville kaupunkilaisille. Autoilun kokonaissuoritteeseen ja -päästöihin niillä ei tällä menolla ole vielä 10 vuoteen mitään käytännön merkitystä.

Tässä vähän tämän hetken lukemia:
- Suomessa oli 2018 liikennekäytössä noin 2 721 000 henkiöautoa
- 2021 kesäkuussa Suomessa oli 14 682 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja niiden osuus kaikista henkilöautoista oli 0,52%
- Suomessa käytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2018 oli 12,1 vuotta
- Suomessa liikennekäytössä olevan henkilöauton rahallinen arvo oli keskimäärin 6800 euroa

Lähteet:
Autoilun historia Suomessa – Wikipedia
Q2/2021 lopussa Suomessa oli tieliikennekäyttöön rekisteröitynä lähes 15.000 sähköhenkilöautoa ajoneuvokannassa | Sähköautoileva motoristi | Autotie
 
Jos päästään pikkuhiljaa tästä tukiväännöstä yli, olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia kokemuksia jo sähköauton hankkineilla on eri kotilatausvaihtoehdoista. Mitä laturimerkkejä ja asennusfirmoja on koettu hyväksi ja voisi suositella eteenpäin.
 
Muuten olen sitä mieltä, että koko tuki pitäisi poistaa. Miksi veronmaksajien pitäisi kollektiivisesti osallistua kenenkään autonhankintoihin? Toki ymmärrän, että taustalla on vähä-älyinen ajatus siitä, että sähköautoilla pelastetaan ilmasto.
Kun mentiin tekeen sillain tyhmasti laitettiin papereihin nimi jossa luvataan leikata paastoja. Sahkoautot ovat yksi halvimmista tavoista paasta leikkaustavoitteisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom