Yleistä keskustelua sähköautoista

Täältä löytyy juuri kysyttyä kokemusta vajaan kuukauden takaa. Enyaqin listahinta oli siinä 54 500 paikkeilla valitsemillani lisävarusteilla josta neuvottelulla sekä vaihtoauton kanssa puljaamisella saatiin myyntihinnaksi alle 50k ja täten valtion tuki tuli kivasti kehiin.
Menkää vaan rohkeasti paikan päälle juttelemaan ja jos vastapuolta ei kiinnosta tulla vastaan niin naapuriliikkeessä sitten.
Eli illman vaihtoautoa menee kikkailu vähän nihkeäksi ja jos suurennuslasilla katsoo, niin kaikki myyjät eivät välttämättä tuohon lähde. Sen verran harmaalle alueelle menee. Toisaalta se taitaa olla sinun vastuulla oleva veropetos, jos kiinni jää (ja tulkitaan veropetokseksi).
 
Vielä vähemmän väliä jollain koukulla minkä voi jälkiasentaa n.tuhannella eurolla?
Riippuen autosta mihin voi asentaa ja mihin ei. Kaikkiin saa koukun mutta voiko sillä vetää on eriasia.

Mielenkiintoista, vaikuttaako se kk-erään enemmän kuin sen prosentiaalinen osuus auton hinnasta? Eli 2k€ tuki 50k€ autossa = 4%, laskeeko kk-erä enemmän kuin tämä?
Nopeasti kun laskee, että normi kk-erä Model 3 SR+ on 359€ ja 10k käsiraha. Sitten kun käsiraha onkin 12k, niin kk-erä on 324€, joka on 9,75% muutos.
 
Eli illman vaihtoautoa menee kikkailu vähän nihkeäksi ja jos suurennuslasilla katsoo, niin kaikki myyjät eivät välttämättä tuohon lähde. Sen verran harmaalle alueelle menee. Toisaalta se taitaa olla sinun vastuulla oleva veropetos, jos kiinni jää (ja tulkitaan veropetokseksi).
Ne vain antaa paremman tarjouksen vaihtoautosta, ihan normaalia ollut nyt viimeisest pari vuotta.
 
Tämä keskustelu onkin sähköautoketjussa ja ulkomailtakaan ei vielä saa kunnolla käytettyjä perhesähkiksiä. Moni haluttu malli on vasta tullut markkinoille ja voi olla jopa järkevintä hankkia uutena. Lisäksi uusi sähköauto voi nyt ollakin järkevää rahankäyttöä, jos vaihtoehtona on pari vuotta vanha bensa-auto.

Tilanne muuttuu koko ajan ja siksi voi hyvin kysyä että kannattaako nyt ostaa uutena sähkistä ylipäätänsä, varsinkin jos ongelmana on joku koukku. Järkevintä lienee ajaa nykyisellä vähän pidempää jos suinkin mahdollista.
 
Sä et nyt vaan ymmärrä. 53 k€ auto ei tunnu missään, mutta 3 k€ peräkoukusta on ja pysyy hell no vaikka miten on varaa. Ei. Vaan. Pysty. Tuskin olen ainoa, joka näin ajattelee. Jos mihin tahansa sais tukea, ajaisin Miin ja paskan koukullisen bensasitikan sijaan varmaan 53 k€ Skodalla vaikka merkkinä ja muotoilultaan Enyaq saa vähän oksennusta tulemaan suuhun.

No mutta tämä on vain sinun ongelmasi, ei sitä varten tarvitse tukisysteemiä muuttaa, eiköhän jokainen Enyaq löydä ostajansa Suomesta muutenkin.

Ehkä meillä on kohta joku toimija joka näkee markkinaraon ja tuo koukullisen farmarin alle 50k€, näin se markkinatalous toimii.

Mitä helvetin väliä sillä on paljonko siitä arvoa lähtee? Ilman tukea maksat 2 k€ enemmän 100% varmuudella. 2 k€ on 2 k€ vaikka tilillä olis miljoona. Kaikkiin ei taida saada toistaiseksi jälkiasennuksena koukkua tai maksaa vitusti enemmän kuin tonnin.

No sillä on väliä aika monelle, jos sun autosta häviää 5k€ sillä sekunnilla kun ajat pihasta pois eikä se ole ongelma niin ei varmaan se 2k€ verohyödyn saamatta jääminen haittaa hirveästi. Fiksut rahankäyttäjät eivät tosiaan autoja uutena ostele.

Eli illman vaihtoautoa menee kikkailu vähän nihkeäksi ja jos suurennuslasilla katsoo, niin kaikki myyjät eivät välttämättä tuohon lähde. Sen verran harmaalle alueelle menee. Toisaalta se taitaa olla sinun vastuulla oleva veropetos, jos kiinni jää (ja tulkitaan veropetokseksi).

Siis mitä ihmettä? Mikä ihmeen veropetos??
 
Eli illman vaihtoautoa menee kikkailu vähän nihkeäksi ja jos suurennuslasilla katsoo, niin kaikki myyjät eivät välttämättä tuohon lähde. Sen verran harmaalle alueelle menee. Toisaalta se taitaa olla sinun vastuulla oleva veropetos, jos kiinni jää (ja tulkitaan veropetokseksi).
Vai että veropetos kun saa auton hinnan tingittyä alle valtion tuen rajan :D
Kannattaa nyt ehkä kuitenkin nousta sieltä näppäimistön takaa ja tallustella keskustelemaan niiden automyyjien kanssa. Et sinä joudu itse mitään veroilmoitusta tekemään että nyt verottaja annas sitä tukea kiitos, vaan se liike hoitaa tämän osana hinnoitteluaan. Siinä on kuluttajansuoja aika vahvasti puolellasi kun on nimet paperissa missä myyjä lupaa autolle hinnan mistä on valtion tuki erittelysivulla vähennetty.
 
On nämä tukien perässä juoksevat kyllä oma rotunsa.
Uhrataan omaa ja automyyjien aikaa kymmeniä tunteja liikkeitä "kilpailuttaen" sen takia että saadaan parin tonnin etu "häivytettyä" hintaan? Eikö tuon tonnin pari saisi jo kasaan tekemällä saman ajan töitä?
Tämä siis vain oma mielipide, en ketään tuomitse tai arvostele sen takia että hyödyntävät valtion antamaa "ilmaista" rahaa, ihmettelen vain välillä vaivannäköä tämän asian eteen.
 
Onko omakohtaista kokemusta? Useamman liikkeen ja merkin otannalla suositut mallit menee käytännössä listahinnalla, kun ostajia on muutenkin tarpeeksi.
Kilpailutin Enyaqia ja monesta paikasta lähtötarjoukset oli jo 4k luokkaa. Parhaimmillaan oli muistaakseni 5.5k neuvottelujen jälkeen. Laajalti sähköpostirallia niin kiinnostuneet myyjät kyllä ottivat yhteyttä. Suurin käteisale taisi olla Nelipyörästä, mutta korkotarjouksissa otti sitten takkiin.

En tarjonnut vaihtoautoa.
 
Tuki vaikuttaa aikapaljon kk-erään jos sen saa. Eli jos sitä tuijottaa, niin hyöty voi olla suuri.
Mun ID4:n kuukausierä on nyt 395€ kun kyseessä on 3 vuoden yksityisliisari ja saan sen 2000 euron hankintatuen. Käsittääkseni se 2000€ tuki laskee suoraan kuukausierää koko liisarikauden eli ~55€/kk. Mielestäni 450€ vs 395€ per joka kuukausi on ihan merkittävä ero.
 
Kontin muoto kanssa tärkeä, model 3:ssa aukko on karmean epäkäytännöllinen lapsiperhekäyttöön.
Mua ärsyttää kun aina kaikki vertaavat Model 3:sta kokoluokkaa tai kahta isompiin autoihin ja ehdottavat sitä vaihtoehdoksi. Model 3 olisi varmaan ihan hyvä perheen kakkosautoksi, mutta ei siitä vaivattomaan perhekäyttöön ykkösautoksi ole tuon onnettoman kontin takia. Vaikka meilläkään ei enää rattaita tarvita, mutta vähän väliä on pakettia tai muuta isompaa, joka ei Model 3:seen menisi juuri tuon kontin takia.
 
Mua ärsyttää kun aina kaikki vertaavat Model 3:sta kokoluokkaa tai kahta isompiin autoihin ja ehdottavat sitä vaihtoehdoksi. Model 3 olisi varmaan ihan hyvä perheen kakkosautoksi, mutta ei siitä vaivattomaan perhekäyttöön ykkösautoksi ole tuon onnettoman kontin takia. Vaikka meilläkään ei enää rattaita tarvita, mutta vähän väliä on pakettia tai muuta isompaa, joka ei Model 3:seen menisi juuri tuon kontin takia.
Model 3 on about BMW 3 GT sarjan kokoinen ulkomitoiltaan ja sisällä on enemmän tilaa pituussuunnassa kuin 5-sarjan bemarissa. Ei se konttikaan ihan pieni ole.
 
Mun ID4:n kuukausierä on nyt 395€ kun kyseessä on 3 vuoden yksityisliisari ja saan sen 2000 euron hankintatuen. Käsittääkseni se 2000€ tuki laskee suoraan kuukausierää koko liisarikauden eli ~55€/kk. Mielestäni 450€ vs 395€ per joka kuukausi on ihan merkittävä ero.
Kuulostaa melko edulliselta, paljon saat ajaa kilometrejä tuohon hintaan 3 vuoden aikana?
 
Hmm, mikäs diili tuo on, montako kk-erää ja paljonko viimeinen erä?
Todennäköisesti maksimit. En tarkemmin katsonut kuin sen erotuksen mitä saisi 2k tuella.
Jos pelkkää kk-erää tuijottaa niin 2k tuki antaa kivan bonarin.
Varmaan tuo Teslan sivuilta löytyvä laskuri. Helppohan tuo vaikutus on itsekin karkeasti laskea, 2000/48.
Juuri tämä.
Mun ID4:n kuukausierä on nyt 395€ kun kyseessä on 3 vuoden yksityisliisari ja saan sen 2000 euron hankintatuen. Käsittääkseni se 2000€ tuki laskee suoraan kuukausierää koko liisarikauden eli ~55€/kk. Mielestäni 450€ vs 395€ per joka kuukausi on ihan merkittävä ero.
Juuri näin.
 
Nykyinen raja tiputtaa käytännössä kaikki todelliset perhevankkurit pois listoilta, jos tarkoitus on edes vähän järkevää varustetta kuten peräkoukku ja kunnon kuskin penkki saada mukaan. Saa olla aika pihi, että maksaa 50 k€ ja tyytyy tasan hinnat alkaen -malliin. Samalla raja tekee sen, että koukulle ja penkille tulee laskennallisesti +2 k€ hintaa lisää. En tiedä mikä kultalusikka perseessä olet syntynyt, mutta harvemmin 50-60 k€ autoon varat omaava on ne rahat tienannut/säästänyt tonni sinne, toinen tänne -mentaliteetilla. Ei mun selkäranka ainakaan anna myöden maksaa moista "ylihintaa" riippumatta siitä onko se pykälä 50 k€ vai jossain muualla. Eli tuki toimii tasan päinvastoin kun on tarkoitus. Liukuva raja esim. 5 - 0 k€ muutos 40-70 k€ välillä olisi kaikille reilu ja ei tekisi mitään keinotekoisia pykäliä. Hankaloittaisi myös autokauppiaiden täsmähinnoittelua.

Ja jos kunnon penkit kuuluvat, niin seuraavaksi tahdotaan paremmat stereot, sitten isommat vanteet..? Pitäisikö tuen olla sitten niin päin että joku käy rajaamassa mikä on tärkeä varuste? Kuka määrittää hyvän penkin? ID4:n hinnat alkaen malliin saat 12k€ verran varusteita ennen kuin 50k€ täyttyy. Se on täysin perheauto ja isompi kuin keskimääräinen suomalainen uusi auto.

Minkä takia tuollaiset vaatimukset eivät ole ennen olleet ongelma? Ei kukaan polttomoottoriautojaan samalla tavalla ajattele ja kuten sanottua hintaluokka on 35k€. Vastaavan sähkiksen saa kyllä alle sen 50k€, joten vastaavan auton kuin mihin nyt tyydytään saa - toki joutuu varmasti maksamaan hieman enemmän. Tuo 35k€ voisi myös olla se raja, sen verran ihmisillä on käyttää ajoneuvoihin. Ei 50k€, ei 60k€. Vaan 35k€ tai sen alle.

Eikä autoja ole tarkoitus ostaa niin että pankkitili on tiukilla. Se tuntuu nyt olevan monella haikailevalla täällä se ajatus.
 
Ei ne sisätilat ongelma olekaan vaan se kontti ja etenkin sen suuaukko.

Ei se Model 3:n suuaukko ole ongelma jos ei rattaita ole. En ainakaan itse ole kokenut, matkalaukut, golfbägit ja vastaavat menevät sinne heittämällä. Eihän se niin kiva ole kuin hatchbackin, mutta ei se läheskään niin tiukka ole kuin kuvittelisi.
 
Ja jos kunnon penkit kuuluvat, niin seuraavaksi tahdotaan paremmat stereot, sitten isommat vanteet..? Pitäisikö tuen olla sitten niin päin että joku käy rajaamassa mikä on tärkeä varuste? Kuka määrittää hyvän penkin? ID4:n hinnat alkaen malliin saat 12k€ verran varusteita ennen kuin 50k€ täyttyy. Se on täysin perheauto ja isompi kuin keskimääräinen suomalainen uusi auto.

Minkä takia tuollaiset vaatimukset eivät ole ennen olleet ongelma? Ei kukaan polttomoottoriautojaan samalla tavalla ajattele ja kuten sanottua hintaluokka on 35k€. Vastaavan sähkiksen saa kyllä alle sen 50k€, joten vastaavan auton kuin mihin nyt tyydytään saa - toki joutuu varmasti maksamaan hieman enemmän. Tuo 35k€ voisi myös olla se raja, sen verran ihmisillä on käyttää ajoneuvoihin. Ei 50k€, ei 60k€. Vaan 35k€ tai sen alle.

Eikä autoja ole tarkoitus ostaa niin että pankkitili on tiukilla. Se tuntuu nyt olevan monella haikailevalla täällä se ajatus.
Loppujen lopuksi tässä on kyse siitä, että 49,9 k€ auton ominaisuudet ei riitä ja lisävarusteet + 2 k€ menetettyä tukea on liian paska diili, lisävarusteet maksaa ihan liikaa saatuun nähden. Lopputuloksena ostaja ostaa polttomoottorin sisältävän vehkeen tai istuu lompakkonsa päällä. Täällä huudellaan, että se on vaan pari tonnia, jos on rahaa, mutta kysynpä vaan moniko menisi muualle ostoksille, jos joku tarjoais bensa-autoon vastaavaa diiliä? Sähköllä ei vaan onnistu, kun todellisia vaihtoehtoja ei ole.
 
Vai että veropetos kun saa auton hinnan tingittyä alle valtion tuen rajan :D
Kannattaa nyt ehkä kuitenkin nousta sieltä näppäimistön takaa ja tallustella keskustelemaan niiden automyyjien kanssa. Et sinä joudu itse mitään veroilmoitusta tekemään että nyt verottaja annas sitä tukea kiitos, vaan se liike hoitaa tämän osana hinnoitteluaan. Siinä on kuluttajansuoja aika vahvasti puolellasi kun on nimet paperissa missä myyjä lupaa autolle hinnan mistä on valtion tuki erittelysivulla vähennetty.
No ehkä ei veropetosta joo, mutta petoksen tukiasiassa teet, jos vaihtoautoon on leivottu se raha sisään. Kärjistäen joku ostaa 150 k€ possun ja myyjä kirjaa hinnaksi 49 k€, mutta ostaja antaa 100 k€ auton ilmaiseksi. Ääriesimerkki, mutta osoittaa hyvin ettei ihan puhtaat jauhot ole pussissa tuossa toiminnassa. Kuluttajansuojalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska sinä tai sinun valtuuttama asiamies on sitä tukea hakemassa. Sinun hakemus, sinun vastuu.
 
Loppujen lopuksi tässä on kyse siitä, että 49,9 k€ auton ominaisuudet ei riitä ja lisävarusteet + 2 k€ menetettyä tukea on liian paska diili, lisävarusteet maksaa ihan liikaa saatuun nähden. Lopputuloksena ostaja ostaa polttomoottorin sisältävän vehkeen tai istuu lompakkonsa päällä. Täällä huudellaan, että se on vaan pari tonnia, jos on rahaa, mutta kysynpä vaan moniko menisi muualle ostoksille, jos joku tarjoais bensa-autoon vastaavaa diiliä? Sähköllä ei vaan onnistu, kun todellisia vaihtoehtoja ei ole.

Sitten ostat sen auton joka menee alle 50k€, jos se 2k€ on maailman tärkein asia. Veikkaan ettet ole ostamassa nyt oikeasti kuitenkaan, mutta en mäkään ymmärrä miksei mulle anneta 100k€ autoa ilmaiseksi. Koska miksi rajoittaa se pyyntö siihen 2k€? Tuen tarkoitus on edistää sähköautojen menekkiä, jonka se tekee. Jos oikeasti tarvitset yli 50k€ autoa, ostaisit sen joka tapauksessa, välittämättä siitä 2k€. Lisävarusteet ja kiva bling bling eivät ole valtion tuen tarkoitus. Jos merkki ja malli ei pääse sinne 2k€ tasolle, niin vaihda merkkiä, tarkoitus on edistää sähköautoilua - ei tiettyä mallia.

Bensa-autoissa on aina ollut suurempiakin eroja hinnoissa, 2k€ sinne tänne on tullut jo pelkästään diileriä kilpailuttamalla, jota useimmat eivät edes tee. Se siitä merkittävyydestä.
 
Sitten ostat sen auton joka menee alle 50k€, jos se 2k€ on maailman tärkein asia. Veikkaan ettet ole ostamassa nyt oikeasti kuitenkaan, mutta en mäkään ymmärrä miksei mulle anneta 100k€ autoa ilmaiseksi. Koska miksi rajoittaa se pyyntö siihen 2k€? Tuen tarkoitus on edistää sähköautojen menekkiä, jonka se tekee. Jos oikeasti tarvitset yli 50k€ autoa, ostaisit sen joka tapauksessa, välittämättä siitä 2k€. Lisävarusteet ja kiva bling bling eivät ole valtion tuen tarkoitus. Jos merkki ja malli ei pääse sinne 2k€ tasolle, niin vaihda merkkiä, tarkoitus on edistää sähköautoilua - ei tiettyä mallia.

Bensa-autoissa on aina ollut suurempiakin eroja hinnoissa, 2k€ sinne tänne on tullut jo pelkästään diileriä kilpailuttamalla, jota useimmat eivät edes tee. Se siitä merkittävyydestä.
Valtion tuen tarkoitus on saada ostamaan sähköauto. En ole ostamassa, koska tuen piirissä ei saa niitä palikoita, jotka tarvitsen. Vaikka miten katsois avoimin mielin merkkejä ja malleja. Enkä osta tuen menettämisestä huolimatta, koska 3 k€ koukku varustepaketti yms. on huono diili oli kokonaishinta mikä tahansa. Joten odotan, että sopiva malli tulee tuen piiriin. Tuki toimi päinvastoin kuin piti, viivästyttää hankintaa. Bensavehkeisiin on ihan turha vedota, kun niistä löytyy taatusti omaan hintaluokkaan useampi sopiva vehje helposti eikä niissä kaikki uutuudet ole 49 k€ hinnat alkaen kuten sähkiksissä. Tukiraja keskelle kuuminta perheauto-hinta-aluetta on vaan helvetin tyhmä myyntiä haittaava idea selittelet sä nyt mitä tahansa.
 
Valtion tuen tarkoitus on saada ostamaan sähköauto. En ole ostamassa, koska tuen piirissä ei saa niitä palikoita, jotka tarvitsen. Vaikka miten katsois avoimin mielin merkkejä ja malleja. Enkä osta tuen menettämisestä huolimatta, koska 3 k€ koukku varustepaketti yms. on huono diili oli kokonaishinta mikä tahansa. Joten odotan, että sopiva malli tulee tuen piiriin. Tuki toimi päinvastoin kuin piti, viivästyttää hankintaa. Bensavehkeisiin on ihan turha vedota, kun niistä löytyy taatusti omaan hintaluokkaan useampi sopiva vehje helposti eikä niissä kaikki uutuudet ole 49 k€ hinnat alkaen kuten sähkiksissä. Tukiraja keskelle kuuminta perheauto-hinta-aluetta on vaan helvetin tyhmä myyntiä haittaava idea selittelet sä nyt mitä tahansa.

Ja jos se tukiraja nostetaan vaikka 60k, niin kannattaako sun vieläkään ostaa kun se tuki voi olla seuraavana vuonna samasta autosta 5k? Tai kun oikein tiristät, niin parin vuoden päästä niitä saa joulun aikaan kattavilla varusteilla samaan hintaan, kun tyhjentävät varastoja faceliftin tieltä. Aa..mut 24 vuonna samaan autoon tulee isompi akkupaketti ja hinta pysyy samana. Ei kannata vieläkään ostaa…

Siis eihän se tuen saaminen nyt oikeasti voi olla tässä se mobilisoiva voima jos on aika vaihtaa autoa. Sillä kannustetaan valitsemaan sähköauto, ei ostamaan autoa. Ei se minunkaan ostopäätöstä triggeröi, kun pitää olla nelivetoa, rangea, tilaa ja varusteita.
 
Viimeksi muokattu:
Tukiraja keskelle kuuminta perheauto-hinta-aluetta on vaan helvetin tyhmä myyntiä haittaava idea selittelet sä nyt mitä tahansa.

Mitä ihmettä, missä maailmassa 50k€ on keskellä "kuuminta perheauto-hinta-aluetta"???

Musta tuntuu nyt että sulla on aivan vääristynyt käsitys 1) hinnoista yleensä 2) tiettyjen varusteiden tärkeydestä ja 3) tukipolitiikan tavoitteista ja siksi oikein kukaan ei ymmärrä sanomaasi.
 
50 tuhatta on kyllä kaukana suurimmasta perheautojen luokasta, kyllä taitaa eniten mennä ne 30 tuhannen tienoilla olevat uusista ja todella isot massat sitten 10 tuhannen vermeillä ajelee menee jotka käytettyjä.
 
Valtion tuen tarkoitus on saada ostamaan sähköauto. En ole ostamassa, koska tuen piirissä ei saa niitä palikoita, jotka tarvitsen. Vaikka miten katsois avoimin mielin merkkejä ja malleja. Enkä osta tuen menettämisestä huolimatta, koska 3 k€ koukku varustepaketti yms. on huono diili oli kokonaishinta mikä tahansa. Joten odotan, että sopiva malli tulee tuen piiriin. Tuki toimi päinvastoin kuin piti, viivästyttää hankintaa. Bensavehkeisiin on ihan turha vedota, kun niistä löytyy taatusti omaan hintaluokkaan useampi sopiva vehje helposti eikä niissä kaikki uutuudet ole 49 k€ hinnat alkaen kuten sähkiksissä. Tukiraja keskelle kuuminta perheauto-hinta-aluetta on vaan helvetin tyhmä myyntiä haittaava idea selittelet sä nyt mitä tahansa.
Se, että ranttaat täällä et mä ajan sit 5v bensan loppuun kertoo melko paljon "ostoaikeista".
 
En tiedä teistä, mutta ainakin itseäni lämmitti saada 2000e omia veroeuroja takas..
 
Kun pari kk sitten ostettiin 60k€ sähköauto niin 2000€ tuki ei merkinnyt mitään. Johan se vaihtoauton arvokin vaihteli sitä enemmän eri liikkeissä.
 
Täällä on varmasti kaikilla hyviä pointteja, mutta näitä vaikea yhteensovittaa. Mun mielestä faktoja asiassa on:
1. Sähköautojen määrää olisi tärkeä edistää -> tämä on hallituksen tavoite.
2. Tällä hetkellä perheille suunnatut autot ovat vähissä ja ne ovat lähtökohtaisesti liian kalliita monille. Lisäksi ne ovat monelta osin "öky"-autoja.
3. Mielestäni on hyvä argumentti, että valtio tehtävä ei ole tukea tällaisten 60 k € autojen hankintaa.
 
Täällä on varmasti kaikilla hyviä pointteja, mutta näitä vaikea yhteensovittaa. Mun mielestä faktoja asiassa on:
1. Sähköautojen määrää olisi tärkeä edistää -> tämä on hallituksen tavoite.
2. Tällä hetkellä perheille suunnatut autot ovat vähissä ja ne ovat lähtökohtaisesti liian kalliita monille. Lisäksi ne ovat monelta osin "öky"-autoja.
3. Mielestäni on hyvä argumentti, että valtio tehtävä ei ole tukea tällaisten 60 k € autojen hankintaa.
En nyt halua ottaa kantaa noihin segmentteihin, kelle autot on tarkoitettu ja mitä ne maksavat mielekkäillä varusteilla kalustettuna. Mutta mitä hiton väliä sillä on valtiolle, mikä on sen auton hankintahinta, jos valtio haluaa edistää autokannan sähköistymistä? Tuossa siis 1. ja 3. ovat vahvasti ristiriidassa keskenään minusta.
 
En nyt halua ottaa kantaa noihin segmentteihin, kelle autot on tarkoitettu ja mitä ne maksavat mielekkäillä varusteilla kalustettuna. Mutta mitä hiton väliä sillä on valtiolle, mikä on sen auton hankintahinta, jos valtio haluaa edistää autokannan sähköistymistä? Tuossa siis 1. ja 3. ovat vahvasti ristiriidassa keskenään minusta.

Ehkä siksi että 60k€ hintaluokassa tuki ei ole kriittinen oston kannalta, kuten täällä on jo monta kertaa sanottu, jos on varaa ostaa 60k€ auto niin se osto tuskin jää kiinni 2k€ tuesta.

Ja itse olen sitä mieltä että kansantalouden kannalta on paljon tehokkaampaa laittaa kaikki tukirahat latausinfran tukemiseen kuin autoihin, autojen hinnat tulevat kyllä alas kun volyymit saadaan ylös.
 
Saksassa maksimitukeen (6000 eur) oikeuttava raja taisi olla 40000 eur. Kalliimmaalle sähköautolle saa myös tukea saa mutta vähemmän. Tällä toki ohjataan kulit pienempiin autoihin jotta herrat saavat turvallisesti ajella niillä isommilla.
 
Ymmärrän kyllä pointin. Silti täytyy ihmetellä kuinka 50-60 tuhannen euron arvoisen kulutushyödykkeen ostajalle, jonka arvo tippuu vähintään 10%/vuosi, olisi mitään väliä paljon hankintatuki on tai missä raja menee? Vielä vähemmän väliä jollain koukulla minkä voi jälkiasentaa n.tuhannella eurolla?
Paitsi että ei taida voida kaikkiin sähköautoihin jälkiasentaa koukkua, kun ainakin pienimmissä ei ole sallittua vetopainoa ollenkaan tai liian vähän (esim. ID3, vaikka mitään rakenteellista estettä ei ole ettei voisi vetää kärryä). Ja tässä ilmeisesti kuplaantumista havaittavissa, kun väitetään että koukku olisi marginaalivaruste, kun katsoo ympärillä olevia autoja niin 80+% on koukut. Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla tilanne on eri, mutta itsellekin koukku on pakko olla, ja se ettei monissa sähköautoissa ole vetopainoa tarpeeksi, karsiutuu se automalli pois vaihtoedoista.
 
Ehkä siksi että 60k€ hintaluokassa tuki ei ole kriittinen oston kannalta, kuten täällä on jo monta kertaa sanottu, jos on varaa ostaa 60k€ auto niin se osto tuskin jää kiinni 2k€ tuesta.

Ja itse olen sitä mieltä että kansantalouden kannalta on paljon tehokkaampaa laittaa kaikki tukirahat latausinfran tukemiseen kuin autoihin, autojen hinnat tulevat kyllä alas kun volyymit saadaan ylös.
Tuki ei ole kriittinen minkään uuden auton hinnan kannalta. Jos on varaa ostaa se auto minkä tahansa uuden sähköauton hinnalla, on varaa maksaa se myös ilman sitä tukea. Ymmärtäisin kritiikin, jos tuki olisi prosenttiosuus sen auton hinnasta. Ei valtio tässä yritä motivoida ihmisiä ostamaan autoa, vaan vaihtamaan polttomoottorit sähköön. En muuten ole tutustunut tukeen, että tuleeko se vaihtaessa sähköstä sähköön. Siinä ei olisi mitään järkeä.

Samaa mieltä latausinfran tukemisesta. Sitä kai kuitenkin tuetaan ihan jo EU:n määräyksestä, tai ainakin esitetään tuettavaksi.
 
Mä olen saanut nyt kahden sähköauton hankinnasta yhteensä tukea 4k€. En yhtään valita tästä. Suurempi tukimäärä ehkä voisi innostaa ostamaan vain hiukan kalliimman auton. Toisessa autossa tuo kaksi tonnia on prosentuaalisesti ihan merkittävä ostohinnasta (<20k€ auto) ja toisessa taas sitten kuukausimaksussa (~48k€ auto).

Hintakatto tuen saamiselle on hyvä, koska tukea tarvitaan nimenomaan niissä halvemmissa malleissa, joihin useimmilla on varaa. Jos on ostamassa yli 100k€ Possua niin sitä ei tukea alunperin edes tarvitse. Tuo hintakatto tuelle on myös siinä mielessä hyvä, että se on painanut muutamien automallien alkaenhinnat juuri tuon tukirajan alle. Ilman tukirajaa alkaen hinnat voisi helposti olla 2-3 tonnia enemmän.
 
Tuki ei ole kriittinen minkään uuden auton hinnan kannalta. Jos on varaa ostaa se auto minkä tahansa uuden sähköauton hinnalla, on varaa maksaa se myös ilman sitä tukea.

Tämä on totta sinänsä, tuen vaikutus korostuu mitä halvempaan autoluokkaan mennään. 60k€ hintaluokassa sillä ei olisi enään käytännön merkitystä.

Tuen idea on kannustaa tuomaan hintoja alas/halvempia sähköautoja, 20k€ hintaluokassa (tripletit) 10% tuki on jo merkittävä ja vaikutus ostopäätökseen on tod.näk. suuri.
 
Hankintatuki näyttää menevän tunteisiin aika monella. Tuen perimmäinen tarkoitus on kannustaa uuden auton ostajia ostamaan täyssähköauto polttomoottoriauton sijaan. Tuen avulla saadaan tasoitettua hintaeroa sähköauton ja vastaavan polttomoottoriauton välillä, esim. Golf vs ID.3 tai Tiguan vs ID.4.

Tätä ei kannata ajatella pelkästään auton ostohinnan kautta (35k polttis vs 50k sähkö), vaan kokonaiskulujen kautta. Jos laskee kuukausikulut 3-5 vuoden pitoajalle, niin kyllä 2k tuella on merkitystä ja monelle 40-50k sähköauto alkaa olla todellinen vaihtoehto 30-35k polttikselle. Ja jos ei pääse ihan samaan, niin ehkä ero jää sen verran pieneksi, että on valmis maksamaan hieman enemmän saadakseen sähköauton.

Hintaraja puolestaan on pitänyt laittaa johonkin. Alempi hintaraja kuin 50k tarkoittaisi melkoisen pientä valikoimaa ja suurempi hintaraja ei ole perusteltu, koska alle 50k valikoima on jo ihan hyvä peruskäyttäjän tarpeisiin. Päättäjät tuskin miettivät mahtuuko vetokoukku tai paremmat penkit mukaan vai ei. Sitä paitsi vetokoukun saa usein jälkiasennettuna (ei kaikkiin), jolloin se ei nosta hintaa hintarajan yli.
 
Me en kylla usko etta tuet juurikaan vaikuttaa sahkoautojen hintoihin koska tuntuu etta kaikki menee mita tehtaat saavat aikaiseksi. Ihme etta edes viitsivat suomeen myyda kun sitten taytyy samalla kayttaa rahaa huollon kouluttamiseen.
 
Me en kylla usko etta tuet juurikaan vaikuttaa sahkoautojen hintoihin koska tuntuu etta kaikki menee mita tehtaat saavat aikaiseksi. Ihme etta edes viitsivat suomeen myyda kun sitten taytyy samalla kayttaa rahaa huollon kouluttamiseen.
Kyllä mä olen valmis uskomaan, että ne hinnat painetaan tietyillä malleillä juuri alle tukirajan. Muuten on kyllä myyjän markkinat nyt.

Sähkömiehiä vaan huoltamaan autoja ;)
 
Me en kylla usko etta tuet juurikaan vaikuttaa sahkoautojen hintoihin koska tuntuu etta kaikki menee mita tehtaat saavat aikaiseksi. Ihme etta edes viitsivat suomeen myyda kun sitten taytyy samalla kayttaa rahaa huollon kouluttamiseen.

Suomessa myydään ~120k uutta autoa vuodessa. Aivan sama mikä valmistaja, kaikki haluavat osansa siitä. Se joka jättää nyt myymättä Suomeen menettää markkinaosuutensa ja sen saaminen takaisin on hankalaa. Varsinkin kun EU:n alueella säännötkin ovat yhtälaiset, ettei Suomeen tarvitse tehdä erilaista mallia.
 
Joo, ei ollut kyllä sähköautossa tinkivaraa, kun jokainen menee kaupaksi kuitenkin heti. Paremminkin niin päin, että myyjä tinkii vaihdossa tulevan dieselin hintaa alas, kun ne evät ole enää haluttuja.
 
Joo, ei ollut kyllä sähköautossa tinkivaraa, kun jokainen menee kaupaksi kuitenkin heti. Paremminkin niin päin, että myyjä tinkii vaihdossa tulevan dieselin hintaa alas, kun ne evät ole enää haluttuja.

Eihän tässä sitten mitään tukia tarvita jos kaikki menevät kaupaksi? Tempauksella hallitus vaan saa kunnian Suomen autokannan sähköistämisestä. Ladattavia hybridejä myydään myös paljon ilman mitään tukia jos ei lasketa pienempää auto- ja ajoneuvoveroa.
 
Enpä usko. Mutta voit toki yrittää.
Kyynistä sakkia. Kuten mainitsin, olen lukuisia tarjouksia saanut. Ei tuo 4k ole kuitenkaan edes 10% auton hinnasta, toki hankintatuen kanssa ollaan jo 10% paremmalla puolella.

Tässä Laakkosen tarjous. Nelipyörä, lohjanportin auto ja rinta-jouppi nyt ainakin antoivat vastaavia lukemia. Lohjanportissa oli vielä 0% korko +kulut kampanja.
Enyaq_Laakkonen.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom