Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo mutta hieman eri tasoa kun vaikka dieselissä. Nimim. 2000€/a

Jos nyt yhtään ynnäsin oikein niin jotta dieselauton käyttövoimavero olis 2000e/vuosi niin "auton" pitäisi painaa noin 10 000kg

Yleensähän dieselin käyttövoimavero on jotain 350-450e/vuos

Niin ja tässähän puhutan vain käyttövoimaverosta, ei ajoneuvoverosta jonka yksi osa käyttövoimavero on.
 
Jos nyt yhtään ynnäsin oikein niin jotta dieselauton käyttövoimavero olis 2000e/vuosi niin "auton" pitäisi painaa noin 10 000kg

Yleensähän dieselin käyttövoimavero on jotain 350-450e/vuos

Niin ja tässähän puhutan vain käyttövoimaverosta, ei ajoneuvoverosta jonka yksi osa käyttövoimavero on.
Juu tämä nyt lähti vähän väärille raiteille tuosta mun alkuperäisestä heitosta jossa pointti oli ettei valtio tule rahasammostaan luopumaan.
 
Sillä vanhalla ei taida päästä 150 km siivuja? 260 km uudella vaatii kilttiä 60-80 km/h ajelua, 100+ km/h jos on mittarissa, niin saippualaatikko imee mehut varsin hyvin. Hki-Vantaalta pääsee 110-120 km/h vauhdilla just ja just Salon Piihovin ABC:lle lataamaan.

Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmia ole ollut TKU-HKI väliä ajaa (kesällä) lataamatta (niinjoo, onhan se Vantaa kauempana). Mutta kesällä kyllä sen verran pitempää siivua tuli testimielessä ajettua että tuon n.160km etapin ymmärtää, kun pikalatauksessa ei kannata kuin ottaa se reilu 75% ja tähdätä seuraavalle latauspaikalle hyvällä marginaalilla, joita nyt ei liikaa ole. Itseasiassa k-ryhmän latauksilla päästeltiin koko matka, niitä kun löytyy vähän syrjemmästäkin.
 
Itse odotan mielenkiinnolla joko ensivuonna alkaa vaihtoautomarkkinoille tulemaan paljon alle 10tkm ajettuja ID.3:sia ja muita uudemman sukupolven sähköautoja.
Nyt kun porukka innostuksissaan hankkii ja toteaa ettei sähköautoilu sittenkään ole se oma laji ja vaihtaa muuhun tai isompaan sähkäriin.
 
Itse odotan mielenkiinnolla joko ensivuonna alkaa vaihtoautomarkkinoille tulemaan paljon alle 10tkm ajettuja ID.3:sia ja muita uudemman sukupolven sähköautoja.
Nyt kun porukka innostuksissaan hankkii ja toteaa ettei sähköautoilu sittenkään ole se oma laji ja vaihtaa muuhun tai isompaan sähkäriin.
Vahva oma ennuste on, että VW ryhmän ID autoja tulee käytettyjen markkinoille pilvin pimein viimeistään ensi vuonna kun on saatu nauttia VAG laadusta. Onhan noita jo nyt aika hyvä määrä myynnissä käytettynä. VW jatkoi sähköautoissa suoraan siitä mihin polttokäyttöisillä jäi epäluotettavuudessa.

Varmaan alkaa pikkuhiljaa tulemaan hyviä tarjouskampanjoita.
 
Haluaako Vihreät edes jakaa hankintatukia? En usko. Ehkäpä korkeintaan sähköpyörille.
Veikkaan että kannattavat vähän kaikkea mikä laskennallisesti laskee päästöjä. Toki jos jossain on tultu laskutulokseen ettei hankintatuki laskennallisestikkaan laske päästöjä, niin sitten juttu on eri.
 
Vahva oma ennuste on, että VW ryhmän ID autoja tulee käytettyjen markkinoille pilvin pimein viimeistään ensi vuonna kun on saatu nauttia VAG laadusta. Onhan noita jo nyt aika hyvä määrä myynnissä käytettynä. VW jatkoi sähköautoissa suoraan siitä mihin polttokäyttöisillä jäi epäluotettavuudessa.

VAG laatu on kuitenkin jumalaista kun Teslaan vertaa, eikä se ole Teslaa haitannut sähköauto-ostoissa.
 
Tuo on ihan hyvä, ettei tukea tule, kun se on aikaisemminkin ollut liian halpoihin autoihin. Isompiakkuiset menevät järjestäen perusvarustuksillakin tukirajan yli. Parempi olisi rangaista fossiilisia polttoaineita kovemmilla haittaveroilla ja ohjata sitä myöten vihreämpien vaihtoehtojen pariin. Kalliimpi bensa = vähemmän ajoa = vähemmän päästöjä ja samalla sähkö on houkuttelevampi vaihtoehto.
Sähköauton hankinnassa hinta on monelle este, joten en usko että kuluttajan ostovoiman heikentäminen tekisi sähköauton hankintaa välttämättä houkuttelevammaksi.
 
En tiedä onko missään mutta perheessä on kaksi dieseliä, 1250€ ja 700€
OT: Melko epäuskottavaa, kun Audi Q7 6.0 V12 TDI:ssä vero on "vain" 1227 € /OT

Mikä tämän hetken sähköautoista olisi korimalliltaan lähimpänä tavanomaista farkkua? Vetokoukulliselle perusfarkulle luulisi Suomessa olevan kysyntää.
 
Mikä tämän hetken sähköautoista olisi korimalliltaan lähimpänä tavanomaista farkkua? Vetokoukulliselle perusfarkulle luulisi Suomessa olevan kysyntää.
Esim vw id.4 on aika isolla takakontilla ja koukun saa. Korimalliltaan tietysti vähän korkeampi, mutta se tuskin ostajia haittaa? Skodan ja Audin vastaavat on varmaan tiloiltaan aivan samat. Lisäksi nuo on aika halpoja ja saatavuus pitäisi olla aika hyvä.
 
Nuo talousarvioesitykset eivät ole ennenkään sisältäneet kaikkea mahdollista, veikkaan että tämä ja monet muut ilmastoon liittyvät asiat on jätetty tarkoituksella auki. Budjettiriihessä tulee olemaan ihan jäätävä vääntö ilmastoasioista, jotkut hankintatuen kaltaiset asiat ovat juttuja jotka kepu antaa mielellään vihreille. Mutta ei se toki varmaa ole, voihan tässä käydä kumminpäin vain.

Juuri näin. En pitäisi ihan mahdottomana sitä, että tietoa uudesta (ainakin isommasta) tuesta pantataan viimeiseen asti. Se nimittäin pysäyttäisi autokaupan kuin seinään voimaantuloonsa asti.
 
OT: Melko epäuskottavaa, kun Audi Q7 6.0 V12 TDI:ssä vero on "vain" 1227 € /OT

Mikä tämän hetken sähköautoista olisi korimalliltaan lähimpänä tavanomaista farkkua? Vetokoukulliselle perusfarkulle luulisi Suomessa olevan kysyntää.
OT: Tässä olisi aika lähelle, eli 1214 € vuotuiset verot:


Yllättävää kyllä, Porshe taisi tuoda ensimmäisen sähköisen farkkukorin. Muilla on noita korkeampia SUV-tyyppisiä.
 
OT: Melko epäuskottavaa, kun Audi Q7 6.0 V12 TDI:ssä vero on "vain" 1227 € /OT

Mikä tämän hetken sähköautoista olisi korimalliltaan lähimpänä tavanomaista farkkua? Vetokoukulliselle perusfarkulle luulisi Suomessa olevan kysyntää.
Esim vw id.4 on aika isolla takakontilla ja koukun saa. Korimalliltaan tietysti vähän korkeampi, mutta se tuskin ostajia haittaa? Skodan ja Audin vastaavat on varmaan tiloiltaan aivan samat. Lisäksi nuo on aika halpoja ja saatavuus pitäisi olla aika hyvä.
OT: Tässä olisi aika lähelle, eli 1214 € vuotuiset verot:


Yllättävää kyllä, Porshe taisi tuoda ensimmäisen sähköisen farkkukorin. Muilla on noita korkeampia SUV-tyyppisiä.

Jos MG tulis Suomen markkinoille niin siellä olis huokeahko farkkukorinen MG5 malli.
Tähän tosin ei tainnut saada koukkua.
 
Rimac Neveralla ajettiin uusi tuotantoautojen ennätys varttimaililla, 8,582 s.

Kohdassa 19 min. alkaa tapahtua:



Misukoiden (Pilot 4S) pito ei äänen perusteella riitä alkupään kuminpolttoaluetta pidemmälle. Selvää lipsumista näkyy isommassakin nopeudessa videolla 21:50 alkaen. Pitäisi vaihtaa pitävämpää tassua alle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210813-212624.png
    Screenshot_20210813-212624.png
    1,3 MB · Luettu: 26
Ilmeisesti ihan tosissaan uskotaan, että hankintatuki poistuisi? No, ei varmasti poistu, vaan tulee erittäin todennäköisesti kasvamaan. Kannattaa tutustua mihin Suomi on sitoutunut pitkällä tähtäimellä, se pakottaa tuomaan mahdollisimman paljon sähkiksiä markkinoille. Onko se järkevää, on toinen juttu.

Eivät sentään ole tyhmiä ja laita tukea budjettiin näkyville etukäteen ja hankaloita tämän vuoden kauppoja.
 
Ilmeisesti ihan tosissaan uskotaan, että hankintatuki poistuisi? No, ei varmasti poistu, vaan tulee erittäin todennäköisesti kasvamaan. Kannattaa tutustua mihin Suomi on sitoutunut pitkällä tähtäimellä, se pakottaa tuomaan mahdollisimman paljon sähkiksiä markkinoille. Onko se järkevää, on toinen juttu.

Eivät sentään ole tyhmiä ja laita tukea budjettiin näkyville etukäteen ja hankaloita tämän vuoden kauppoja.
Voi kasvaa mutta kukaan ei tiedä paljonko. Huhuttu 5k mutta ehkä tupla tai tonni vain lisää. Katto todennäköisesti pysyy. Tukeehan valtio jos leasing autoilua.
 
Ei mulla ainakaan ole mitään ongelmia ole ollut TKU-HKI väliä ajaa (kesällä) lataamatta (niinjoo, onhan se Vantaa kauempana). Mutta kesällä kyllä sen verran pitempää siivua tuli testimielessä ajettua että tuon n.160km etapin ymmärtää, kun pikalatauksessa ei kannata kuin ottaa se reilu 75% ja tähdätä seuraavalle latauspaikalle hyvällä marginaalilla, joita nyt ei liikaa ole. Itseasiassa k-ryhmän latauksilla päästeltiin koko matka, niitä kun löytyy vähän syrjemmästäkin.
Siis pääsit 120 km/h tku-hki välin tripletillä lataamatta? Jos näin, niin täytyypi kokeilla seuraavan kerran kun menen, ei se akku siis mulla Salossa ihan tyhjä ollut, mutta abcille kebapsille radiomainos ja 2 annosta yhden hinnalla saattoi vaikuttaa myös valintaan.
 
Tuo hankintatuki on kyllä varsin typerä niin kauan kuin sähköautot myydään käsistä. Parempi vaan korottaa haittaveroja fossiilisille autoille.
 
Siis pääsit 120 km/h tku-hki välin tripletillä lataamatta? Jos näin, niin täytyypi kokeilla seuraavan kerran kun menen, ei se akku siis mulla Salossa ihan tyhjä ollut, mutta abcille kebapsille radiomainos ja 2 annosta yhden hinnalla saattoi vaikuttaa myös valintaan.

Nojaa, ehkä pitää perua sanoja sen verran että en muista oonko ihan 120km/h todellista nopeutta ajanut kokoajan. Pitää huomenna koittaa kuin on rouvakin mukana, siltä aina loppuu hermot kun alkaa auto piipittää alhaisesta varauksesta, vaikka rangea on vielä vaikka kuinka :)

Ainakin muistan että kotiin päin tultaessa kaasua on painettu (tai oltu painamatta) sen verran että kotiin on viimeiset metrit päästelty kilpparimoodissa :)
 
Epäluotettavan sähköauton tekeminen on jo melkoisen hyvä suoritus.

sähköautojen maine luotettavana on illuusio, mutta toki tämä voi muuttua kun tekniikka tulee tutuksi ja valmistajat onnistuvat tekemään asiat paremmin. Nythän markkinajohtajat ovat juurikin Tesla ja VW, jotka molemmat surullisen kuuluisia laadustaan.


"
dieselautot olivat luotettavuudeltaan hännänhuippuja, niistä 24,7:ää prosenttia oli korjattu. Toiseksi eniten korjaamokäyntejä oli täyssähköautoilla, prosenttiluvun ollessa 20,2.

Bensiiniautoista oli korjattu 16,7:ää prosenttia, ja listauksen luotettavimmiksi osoittautuneista hybridiautoista korjaamolla oli käynyt vain 13,9 prosenttia. Tämäkin tulos voi yllättää, sillä hybrideissä on ”tuplatekniikka”, sekä polttomoottori että sähkömoottori.

Selvityksen mukaan kalleinta oli sähköautojen korjaaminen. Niiden käyttäjistä lähes neljällä prosentilla korjaamolasku oli ollut tuhat puntaa (noin 1160 euroa) tai enemmän. Hybridi- ja dieselautoissa tonni oli tullut täyteen kahdella prosentilla, bensiiniautoista vain yhdellä prosentilla.
"



Tuo hankintatuki on kyllä varsin typerä niin kauan kuin sähköautot myydään käsistä. Parempi vaan korottaa haittaveroja fossiilisille autoille.

Joo ja ei. Työväki kuitenkin menee fossiilisilla töihin vielä monta vuotta. Jos bensa-autoilusta tehdään mahdotonta pienituloiselle hoitsulle, niin tämä yhteiskunta romahtaa sillä hetkellä.
 
sähköautojen maine luotettavana on illuusio
Tossa Kauppalehden jutussa oli vedetty hiukan mutkia suoriksi. Ensin puhutaan, että sähkömoottori on lähes huoltovapaa. No niin se onkin. Sitten vaihdetaan sähköautojen korjaamokäynteihin yksilöimättä sitä, minkä takia auto pajalle meni ja miksi sen korjaaminen oli kallista.
 
Sähköautoista puuttuu polttomoottori ja vaihteisto. Muuten tekniikka on aika samaa kuin polttikset ja samat kuluvat osat.

Jos unohdetaan ne TSI turbot, tuplakytkin automaatit ja lastuttamalla hajotetut paikat, niin moottorit ja vaihteisot ovat useissa merkeissä hyvin pitkäikäisiä.

Olen ajanut monta bensa-autoa ns. "loppuun", eli siihen pisteeseen kun korjaamolla ollaan melkein yhtenään eikä enää jaksa, mutta yhdessäkään autossani ei ole ollut ikinä mitään vikaa moottorissa tai vaihteistossa. Ne hajoavat osat ovat aina olleet muualla.

Nyt kun mietin viimeisiä remppoja, niin tulee seuraavat mieleen:
jarrut, ovienlukot ja keskulukituksen moottorit, ABS-boksi, ajovaloumpioiden jumittuneet säätömoottorit, vuotava syyläri, vuotava ilmastointi, ilmastoinnin kompressori, renkaiden nopeussensorit, ajonvakautukseen liittyvä sensori, airbag-törmäys sensori, ohjaustehostimen pumppu, vuotava hammastanko, vuotava lämppärin kenno kabiinissa, pissapojan pumppu, ruostevauriot, ym. sekalaiset sähköviat ja tietenkin loputtomat alustan tukivarsien, iskarien, jousien, jne rempat joita tulee joka katsastuksessa vaihdettavaksi. Eli aika lailla samoja osia mitä kuvittelen sähköautojen olevan myös täynnä.
 
moottorit ja vaihteisot ovat useissa merkeissä hyvin pitkäikäisiä.

Olen ajanut monta bensa-autoa ns. "loppuun", eli siihen pisteeseen kun korjaamolla ollaan melkein yhtenään eikä enää jaksa, mutta yhdessäkään autossani ei ole ollut ikinä mitään vikaa moottorissa tai vaihteistossa. Ne hajoavat osat ovat aina olleet muualla.

Nyt kun mietin viimeisiä remppoja, niin tulee seuraavat mieleen:
jarrut, ovienlukot ja keskulukituksen moottorit, ABS-boksi, ajovaloumpioiden jumittuneet säätömoottorit, vuotava syyläri, vuotava ilmastointi, ilmastoinnin kompressori, renkaiden nopeussensorit, ajonvakautukseen liittyvä sensori, airbag-törmäys sensori, ohjaustehostimen pumppu, vuotava hammastanko, vuotava lämppärin kenno kabiinissa, pissapojan pumppu, ruostevauriot, ym. sekalaiset sähköviat ja tietenkin loputtomat alustan tukivarsien, iskarien, jousien, jne rempat joita tulee joka katsastuksessa vaihdettavaksi. Eli aika lailla samoja osia mitä kuvittelen sähköautojen olevan myös täynnä.
Kumminkin polttiksen tekniikassa voi olla hyvinkin moottoriöljyn tai vaihteistoöljyn vuotoa. Samankaltaista vikaa ei varmaan sähkiksissä niin ole. Vaikka sielläkin saattaa olla vähän öljyä ja akun jäähdytykseen jotain osia olemassa.

Sähkiksissä ehkä uutena vikana voisi tulla akun hallinnan rikkoontuminen, joka sitten rikkoisi samalla osa akustakin? Melko harvinaista tuo kumminkin on. Itsellä on ollut 5 uutta sähköautoa, joista yksi meni rikki. Ja sähköauton korjaus taas on kallista, kun akun korjaamisessa kuluu aikaa. Sijaisauto ja muut kulut.
 
Mun tyypillinen auto on ostaessa 3-4 vuotta vanha ja kilsoja 60-80 tkm. Myydessä ikää tullut 5-7 vuotta lisää ja kilsoja aika maltillisesti edelliseen omistajaan verrattuna. Omistuksen aikana ei ole tarvinnut maksaa määräaikaishuoltojen lisäksi kuin pari tyyppivikaa. Niin ja sitten se yksi tielle jättö, mikä olisi sähköautolla ollut mahdottomuus. On siellä ollut pari pakasta revittyäkin. Niistä ekan pakoputki meni vaihtoon viiden vuoden kohdalla, eli sähköautolla olisin välttynyt tuoltakin riesalta. Toisessa viat meni takuuaikana autoliikkeen piikkiin. Tuulilasi halkesi ilman osumaa, ja huolimattomasti kiinnitetyt piuhat jossain avaimen ja starttimoottorin välissä. Jälkimmäinen olisi todennäköisesti ollut sähköautolla hankala toistaa. Tosin varmaan niissä on noita huolimattomuusjuttuja sähköpuolella hiukan reilummin. Voisin siis arvata, että korkeiden huoltokulujen takia mun ei tartte vaihtaa tekniikkaa seuraavaan autoon. Nykyään ajoa tulee niin vähän ja mulle on sattunut yksisarvinen: Ford, joka ei keksi joka viikko jotain uutta jäynää. Tukivarsien puslat vaihdettu seitsemän vuoden sisällä, ei muuta.
 
Oma kokemus taas uudehkoista n. 100-200tkm ajetuista diesel ja bensapeleistä on, että 90% vioista liittyy jollain tavalla saastelaitteisiin, joita ei sähköautoissa ole.

Itse olen opiskellut tekniikat huolella aina ennen autokauppoja ja valinnut vain niistä autoista jotka hyvässä maineessa ja eipä ole ikinä tarvinnut mitään isompaa moottoriin liittyvää remppaa autoihini teettää.

Joo. Dieseleissä on paljon monimutkaisia kalliita saastelaitteita (DPF, ureat, jne) ja siten vikakohteita riittää, mutta perinteiset epäsuorasuihkutteiset bensakoneet ovat yleensä olleet helppoja. Katti kestää auton eliniän, ellei tankkaa jotain huonointa ryssäbensaa. Nythän on ihan viimevuosina tullut hiukkasloukut myös joihinkin suorasuihku bensoihin, joten myös bensa-polttikset muuttuvat monimutkaisiksi.

Itse pyrin välttämään liian monimutkaista tekniikkaa autoissa, koska ikääntyessään korjattavaa tulee liikaa. Yksinkertainen sähköauto olisi aivan ihanteellinen seuraavaksi autokseni. En tarvitse mitään itsevetäytyviä ovenkahvoja tai turhaa blingblingiä. Suurikokoinen akku ja alhainen rengasmelu on kyllä vaatimuksena, jotta jaksaa ajaa pidempää siirtymää suomen karkeilla teillä.

Kaikissa autoissa on vikoja, toisissa enemmän, toisissa vähemmän, siihen pitää vaan asennoitua että aina niitä autoja tullaan korjaamaan. Sähköautoissa se julmetun kallis akku on varmasti mikä eniten ihmisiä pelottaa, mutta eiköhän me pian nähdä kasvavassa määrin tilastoja, että miten ne todellisuudessa kestävät ajoa.
 
Kaikissa autoissa on vikoja, toisissa enemmän, toisissa vähemmän, siihen pitää vaan asennoitua että aina niitä autoja tullaan korjaamaan. Sähköautoissa se julmetun kallis akku on varmasti mikä eniten ihmisiä pelottaa, mutta eiköhän me pian nähdä kasvavassa määrin tilastoja, että miten ne todellisuudessa kestävät ajoa.

Toivottavasti rehellisiä tilastoja, eikä vain mutua essonbaarista ja mulkkujen automyyjien tukevaa valehtelua silmät kiiluen.

Esimerkiksi, kuten itse olen useaan otteeseen todennut, kun menen Toyota-jälleenmyyjille potkimaan hybridien renkaita ja kysyn myyjältä että miten nämä akut kestävät, niin joka ainoa Toyotan myyjä on minulle aina sanonut päin naamaa, että "auton eliniän ja ettei ole ikinä kuullut että niitä olisi tarvinnut vaihtaa".

Perin merkillistä!
Silti nettiautossa tulee usein vastaan Auris/Prius hybridejä, joissa ilmoituksessa kerrotaan että hybridiakku vaihdettu. Kuten tämä 2019 Auris:
1628957960545.png


Missä viron pajalla niiden akut on vaihdettu, jopa takuuaikana, jos Toyota-Suomi ei ole yhdestäkään ikinä kuullut? Aika törkeää kusetusta, mutta mitä muuta automyyjiltä odottaa.

Mutta vaikka en automyyjiin usko paskan vertaa, niin muuten olen oppinut että hyvin ne Toyotojen hybridiakut keskimäärin kestävät. Samaa ei ilmeisesti voi sanoa esim. Hondan hybridien akuista. Outlanderin akut taisi myös olla heikkoja. Nämä olivat niitä ensimmäisiä hybridejä markkinoilla ja niistä ilmeisen hyvin statistiikkaa.

Akuissa on siis eroja ja kuluttajien tulisi luotettavasti tietää mitä akulta voi keskimäärin odottaa, kun menevät ostamaan sähköautoa, joko uutena tai käytettynä.
 
Kumminkin polttiksen tekniikassa voi olla hyvinkin moottoriöljyn tai vaihteistoöljyn vuotoa. Samankaltaista vikaa ei varmaan sähkiksissä niin ole. Vaikka sielläkin saattaa olla vähän öljyä ja akun jäähdytykseen jotain osia olemassa.

Sähkiksissä ehkä uutena vikana voisi tulla akun hallinnan rikkoontuminen, joka sitten rikkoisi samalla osa akustakin? Melko harvinaista tuo kumminkin on. Itsellä on ollut 5 uutta sähköautoa, joista yksi meni rikki. Ja sähköauton korjaus taas on kallista, kun akun korjaamisessa kuluu aikaa. Sijaisauto ja muut kulut.
Sähkäreissä on vaikka mitä öljyä, staattorin jäähdytyksestä perä/vaihdemurkuloiden öljyihin, ja jäähdytysletkua ja putkea on helposti monimoottorisessa toistakymmentä metriä kahdella tusinalla liitoksella.

Toki eihän niistä mikään ole yhtä kovalla kuin moottoriöljy polttiksessa, jossa sylinteri/kansi/venttiilikoneisto on aika haastava ympäristö.

Eli kunhan todellisuus yleistyy, niin alkaa nämä teiden ”täysin äänettömät” ja ”huoltovapaat” ihmeet löytää tiensä pajalle siinä missä muutkin.
 
Onhan nuita Teslojen akkuja ainakin vaihdeltu myös noin 100-150tkm ajettuina uusiin. Lienee mennyt takuuseen tosin.

Tuossa Toiotan esimerkissä kans ajettu jo 147tkm, jos on tosiaan
2019 vuosimallia niin aika ahkerassa ajossa on ollut.

Mutta tosiaan olipa käyttövoima tai valmistaja mikä tahansa niin aina sieltä löytyy niitä vikatapauksia.
 
Tuo on ensimmäinen Toyota, jossa näen maininnan, että akku on vaihdettu. Noita myynti-ilmoituksia on tullut useita satoja luettua. Myöskään mistään nettikeskustelusta en ole löytänyt moitteita akkujen kestävyydestä.
 
Toivottavasti rehellisiä tilastoja, eikä vain mutua essonbaarista ja mulkkujen automyyjien tukevaa valehtelua silmät kiiluen.

Esimerkiksi, kuten itse olen useaan otteeseen todennut, kun menen Toyota-jälleenmyyjille potkimaan hybridien renkaita ja kysyn myyjältä että miten nämä akut kestävät, niin joka ainoa Toyotan myyjä on minulle aina sanonut päin naamaa, että "auton eliniän ja ettei ole ikinä kuullut että niitä olisi tarvinnut vaihtaa".

Perin merkillistä!
Silti nettiautossa tulee usein vastaan Auris/Prius hybridejä, joissa ilmoituksessa kerrotaan että hybridiakku vaihdettu. Kuten tämä 2019 Auris:

Missä viron pajalla niiden akut on vaihdettu, jopa takuuaikana, jos Toyota-Suomi ei ole yhdestäkään ikinä kuullut? Aika törkeää kusetusta, mutta mitä muuta automyyjiltä odottaa.

Mutta vaikka en automyyjiin usko paskan vertaa, niin muuten olen oppinut että hyvin ne Toyotojen hybridiakut keskimäärin kestävät. Samaa ei ilmeisesti voi sanoa esim. Hondan hybridien akuista. Outlanderin akut taisi myös olla heikkoja. Nämä olivat niitä ensimmäisiä hybridejä markkinoilla ja niistä ilmeisen hyvin statistiikkaa.

Akuissa on siis eroja ja kuluttajien tulisi luotettavasti tietää mitä akulta voi keskimäärin odottaa, kun menevät ostamaan sähköautoa, joko uutena tai käytettynä.

Hyi helvetti, kuka ostaa käytettyä autoa. Sama, kun muuttaisi käytettyyn astuntoon...
Kestävyys ei kiinnosta sitten pätkääkään ostaessa, sitä varten on takuu, jos takuu loppuu, niin uusi tilalle.
 
Tuo on ensimmäinen Toyota, jossa näen maininnan, että akku on vaihdettu. Noita myynti-ilmoituksia on tullut useita satoja luettua. Myöskään mistään nettikeskustelusta en ole löytänyt moitteita akkujen kestävyydestä.

Et taida paljoa olla nettiautoa selannut tai sitten keskittynyt vain aivan uusiin vähänajettuihin. Noita akkuvaihtoja kyllä näkee todella usein jos katsoo niitä +150tkm rullattuja. Tiedän, koska olin vakavasti harkitsemassa Auris hybridiä ja katselin ilmoituksia vuoden ajan ja koeajoin niitä useita kertoja. Ei noita paljoa ole hajonnut, mutta ihan tuttujenkin autoihin on vaihdettu.

1629009149101.png
 
Anteeksi off topic, mutta pakko kysyä kun aiemminkin joskus nähnyt väitteen öljyisistä kahvoista io-techillä. Olen omistanut useita diesel- sekä bensakäyttöisiä autoja, mutta en koskaan ole nähnyt/tuntenut rasvaista diesel-pistoolin kahvaa. Onko tämä joku paikallinen ilmiö jossain päin Suomea, missä tankkaajat roiskii polttoainetta holtittomasti pitkin autoa/itseään? Pahoittelut sana-asettelusta, mutta vaikea hahmottaa miten tuossa onnistuu. :D

Jos samasta pistoolista tankataan kuorma-autoja se kahva tuppaa sotkeentumaan. Tankissa on iso aukko täyttöä varten, josta diesel pisaroita alkaa roiskumaan ulos kun säiliö alkaa täyttymään. Tietysti jos pumpussa on se suurtehonappi, se lisää roiskumista.


Onhan nuita Teslojen akkuja ainakin vaihdeltu myös noin 100-150tkm ajettuina uusiin. Lienee mennyt takuuseen tosin.

Itseasiassa tuo on hieman harhaanjohtavaa, koska Teslan huollossa ei korjata akkuja, vaan mikä tahansa ongelma, niin koko akkupaketti vaihdetaan toiseen (ei uuteen), ja akkupaketit fiksataan keskitetysti. Tuo on ihan järkevää kun tehdään takuukorjauksia. Kyse ei välttämättä ole edes siitä että itse akku olisi vioittunut, vaan esim jäähdytinnestevuoto.
 
No onneksi tuo Toyotan akku ei sentään vie perhettä sillan alle kuten täys sähköissä meinaa käydä...
 
No onneksi tuo Toyotan akku ei sentään vie perhettä sillan alle kuten täys sähköissä meinaa käydä...
Ei kai se akun vaihto ole juurikaan kalliimpaa kuin automaattilootan/moottorin vaiho tehdas-uuteen marmoritiskillä?

Kaverille taidettiin antaa 10v vanhaan Lexukseen 12 000€ huoltohinta-arvio, kun kannen tiivisteitä epäiltiin…

Noiden riskien kanssa on eletty aina kun on autoiltu - voi tulla kalliita remppoja jos käy huono flaksi.
 
Ei kai se akun vaihto ole juurikaan kalliimpaa kuin automaattilootan/moottorin vaiho tehdas-uuteen marmoritiskillä?

Ei toki, paitsi että moottoreita saa muualtakin kuin marmorilta, mutta akkujen kohdalla voikin tehdä tiukempaa (Teslan kohdalla ilmeisesti marmoriltakaan ei saa..). Veikkaanpa vielä ettei akkuja ihan jokaisesta kolariautosta saa ottaa käyttöön.
 
Ei toki, paitsi että moottoreita saa muualtakin kuin marmorilta, mutta akkujen kohdalla voikin tehdä tiukempaa (Teslan kohdalla ilmeisesti marmoriltakaan ei saa..). Veikkaanpa vielä ettei akkuja ihan jokaisesta kolariautosta saa ottaa käyttöön.
Johan noihin pidempään markkinoilla olleisiin sähköautoihin saa akkuja myös muualta kuin marmorilta. Ainakiin leaffiin ja egolffiin on maailmalla tarjolla 3rd-party akkuja jotka kasvattavat alkuperäisestä, joskin saatavuus on vielä ymmärrettävästi vähän heikkoa.

Se tulee kuitenkin varmasti paranemaan sitä mukaa, kun kysyntä kasvaa.

Nissan Leaf RS Modules 43 kWh full battery upgrade - EV Battery Rebuilds
 
Ei kai se akun vaihto ole juurikaan kalliimpaa kuin automaattilootan/moottorin vaiho tehdas-uuteen marmoritiskillä?

Kaverille taidettiin antaa 10v vanhaan Lexukseen 12 000€ huoltohinta-arvio, kun kannen tiivisteitä epäiltiin…

Noiden riskien kanssa on eletty aina kun on autoiltu - voi tulla kalliita remppoja jos käy huono flaksi.
Alle tonnin taitaa noi Toyotan hybridi akut olla...
 
Kun näistä akkujen vaihdoista kerran keskustellaan niin tässä linkki yhteen pajaan joka vaihtaa hybridi sekä sähköautojen akkuja.
Tällä hetkellä hybrideistä Priuksen, Aurikseen, Yarikseen ja Mitsubishin Outlanderiin.
Sähköautoista Leafiin.
Huomionarvoista että jos omistaa vanhan 24kwh akkuisen Leafin niin ainakin sivuston mukaan sen voi heillä päivittää 30kwh tai jopa 40kwh akkuun, jolloin luonnollisesti rangea tulee kivasti lisää.

Linkki suoraan niihin Leafin akkuvaihtoihin ja hintoihin:

Eikähän näitä pajoja ala hiljalleen tulemaan lisää kunhan sähköautokanta kehittyy ja nykyiset alkaa olemaan riittävän vanhoja ettei valmistajan akkutakuut ole enää voimassa.


Edit:
Nettiautosta halvin Leaffi ~6500e hintaan + akkupäivitys siihen 30kwh versioon ~5000 niin saa ~11500e sähköauton.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen testi osui silmään sähkisten todellisesta kantamasta (sekalainen ajo):

1629050409976.png
''

Olisi kiva nähdä vastaavia testejä pelkälle nopealle maantieajolle. Itseä ei oikein kiinnosta nuo kaupunki kantamat, koska ei paljoa tule kilsoja arkisin työmatkoihin ym. ajoa ja yöt auto makaisi latauksessa, eli ihan millä vaan sähkiksellä suorittaisin arkiajot. Mutta sitten ne mökkimatkat ym. niin maantiellä tulisi päästä hyvän matkaa ilman että tarvii olla tien tukkona.
 
Aika suppea otanta 120 km/h osalta, mutta perstuntumalta jos 25 kWh/100 km laskee rangen, niin ei pitäisi tulla kovin isoja pettymyksiä 120 km/h ajossakaan. Toki talvella vielä kabiinin lämmitys päälle mutkistaa laskutoimitusta. Mahtaakohan löytyä tilannetta, jossa pieni nopeuslisä tuottaisi positiivisen tuloksen rangeen, kun kabiinia joutuu lämmittämään vähän vähemmän aikaa. Toisaalta kabiinin ylläpitolämmitys ei alkulämmityksen jälkeen varmaan vie siinä määrin energiaa, että joku 20-25% lisäys kulutukseen nopeusta johtuen kompensoituisi.
 
jos 25 kWh/100 km laskee rangen, niin ei pitäisi tulla kovin isoja pettymyksiä 120 km/h ajossakaan. Toki talvella vielä kabiinin lämmitys päälle mutkistaa laskutoimitusta.
Tosin siinä vaiheessa kun kajuutan lämmityksen lisäys energiankulutukseen on suurimmillaan, on suurin sallittu nopeus vain 100km/h joka osaltaan tasoittaa eroa kesäkuukausiin nähden.
 
Aika suppea otanta 120 km/h osalta, mutta perstuntumalta jos 25 kWh/100 km laskee rangen, niin ei pitäisi tulla kovin isoja pettymyksiä 120 km/h ajossakaan. Toki talvella vielä kabiinin lämmitys päälle mutkistaa laskutoimitusta. Mahtaakohan löytyä tilannetta, jossa pieni nopeuslisä tuottaisi positiivisen tuloksen rangeen, kun kabiinia joutuu lämmittämään vähän vähemmän aikaa. Toisaalta kabiinin ylläpitolämmitys ei alkulämmityksen jälkeen varmaan vie siinä määrin energiaa, että joku 20-25% lisäys kulutukseen nopeusta johtuen kompensoituisi.
Katsoitko sitä linkkiä? Siellä on melkein kaikista autoista 90 ja 120km/h testit.

Tuossa screenshotissa on järjestetty jollain "ei-normaalilla" tavalla ja 120:set ovat ulkona kuvasta.

Kovalla pakkasella kovin hitaassa ruuhkassa tietty lämmittämiseen voi kulua enempi energiaa kuin 30 -> 50km/h nopeuden nostoon.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 082
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom