Yleistä keskustelua sähköautoista

Siinä aiemmassa kuvassa oli vaan ihan rangen perusteella rankattu listaa. Tästä sama 120km/h filtteri päällä - huom kuvassa n. kolmasosa tuloksista kuvassa. Kuten sanoin, siinä excelissä on tosi paljon hyödyllistä dataa. Saa ja pitää hyödyntää.

1629108848394.png
 
Nyt kun näitä valtion talousarvioesityksiä ei ole aiemmin tullut katsottua, niin en varmasti osaa tulkita oikein, mutta eihän tuossa lue ettei tukea tulisi. Eikö tuossa lue, että annetusta reilusta 12M€ budjetista saa määrärahalla rahoittaa sähköautojen hankintatukea. Suunnitelmassa vain ei ole riviä sille ei tarkoita etteikö määrärahoja voisi käyttää hankintatukeen, koska se on erikseen mainittu. Näyttää enemmänkin siltä että kiiressä tullut virhe ja tuon viilaamiseen on vielä kuukausi aika ennen kuin talousarvion esitys etenee eduskuntaan.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus on nyt ulkona ja siinä on lisäys 6 M€ sähköautojen hankintatukeen sekä omat määrärahat sähkökäyttöisille pakettiautoille (1,5 M€) sekä kuorma-autoille (10 M€). Määräraha ei olisi nousemassa tältä vuodelta eli hankintatuen voisi spekuloida pysyvän tuossa aiemmassa 2000 eurossa per auto.

Edit. Sähköisten ajoneuvojen hankintatuen korottaminen näemmä koskee lähinnä raskasta liikennettä, mikä on sinänsä järkevää sillä iso päästöistä tulee sieltä ja kaluston uusiminen on erittäin kallista. Tuet luultavasti kiinnostaa pääasiassa jakelualan yrityksiä, missä latausajat ei haittaa liiketoimintaa.

Edit2. pieni korjaus lukuihin 10,5 ->10 ja 1->1,5.
Lähde: https://www.lvm.fi/documents/20181/...e-8005-4faa-f44b-673db5cd0649?t=1628851922668
 
Viimeksi muokattu:
Kavisko jo ensivuonna niin etta sahkoautoihin varatut avustukset loppusivat kesken. Nythan niita on varattu 3000 autoon.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus on nyt ulkona ja siinä on lisäys 6 M€ sähköautojen hankintatukeen sekä omat määrärahat sähkökäyttöisille pakettiautoille (1 M€) sekä kuorma-autoille (10,5 M€). Määräraha ei olisi nousemassa tältä vuodelta eli hankintatuen voisi spekuloida pysyvän tuossa aiemmassa 2000 eurossa per auto.

Edit. Sähköisten ajoneuvojen hankintatuen korottaminen näemmä koskee lähinnä raskasta liikennettä, mikä on sinänsä järkevää sillä iso päästöistä tulee sieltä ja kaluston uusiminen on erittäin kallista. Tuet luultavasti kiinnostaa pääasiassa jakelualan yrityksiä, missä latausajat ei haittaa liiketoimintaa.
Onko suoraa urlii?
 
Liittyen tuohon hankintatukeen jne.




Sähköauton hankintatuki säilyy ja laajenee. Tämä kommentti tukisi @jarhun mietteitä.
 
Pitäisiköhän sitä mennä bensa-autoketjuun postaamaan jokainen parkissa syttynyt bensa-auto? Ei tarvitse edes avata ulkomaalaista paikallaislehteä alueelta jonka sijaintia ei tiedä eikä kieltä ymmärrä ilman käännöskonetta, löytyy esimerkkejä lähempääkin:

 
Polttomoottoriautot syttyvät pääosin ajossa, bensiini vaatii syttyäkseen kuumia pintoja. Sähköautot syttyvät latauksessa ollessaan joka on mahdollisesti vaarallisempaa väen ollessa nukkumassa. Itse en lataisi autoa talon vieressä tai integroidussa tallissa.q
 
Jos tuki olisi noussut 5k€ ja raja väh. 60k€, niin ensi vuonna olisi mennyt sähköauto-ostohousut jalkaan. Nyt ajetaan sitten uutena ostettu 10v vanha bensakone loppuun eli ainakin 5v.
 
Polttomoottoriautot syttyvät pääosin ajossa, bensiini vaatii syttyäkseen kuumia pintoja. Sähköautot syttyvät latauksessa ollessaan joka on mahdollisesti vaarallisempaa väen ollessa nukkumassa. Itse en lataisi autoa talon vieressä tai integroidussa tallissa.q
Nyt tuli perustelematonta mutua. Polttomoottoriautotkin syttyy usein parkissa, juurihan linkitin yhteen esimerkkiin, ja artikkelin perässä oli lista monesta muustakin tapauksesta. Ihan loogista että autopaloja syttyy paljon parkissa, koska autot viettävät suurimman osan ajastaan parkissa.

Tilastotietojen perusteella sähköautot eivät syty latauksessa sen todennäköisemmin kuin muissakaan tilanteissa:


Jos ei jaksa lukea koko juttua niin:

1629192584181.png
 
Polttomoottoriautot syttyvät pääosin ajossa, bensiini vaatii syttyäkseen kuumia pintoja. Sähköautot syttyvät latauksessa ollessaan joka on mahdollisesti vaarallisempaa väen ollessa nukkumassa. Itse en lataisi autoa talon vieressä tai integroidussa tallissa.q
Juuri katseltiin kuvia kun vaimon serkun perheen uusi autotalli oli valmistunut ja tallissa ollut auto oli illalla syttynyt tuleen ja polttanut koko tallin. Pitkään sen jälkeen kun oli ollut käytössä viimeksi. Saksalainen uudehko hyvin pidetty auto. Onneksi eivät pitäneet bensavehjettä talon vieressä tai integroidussa tallissa.
 
Jos 60k€ auton osto on kiinni parista tonnista, niin voikin olla parempi ettet edes mieti asiaa seuraavan 5 vuoden aikana.
En kyllä yhtään ymmärrä miten 2k€ (5k€) säästö on vähemmän 60k€ autosta kuin 30k€ autosta. Varsinkaan kun alle 50k€ vaihtoehtoja on huomattavan vähän.
 
En kyllä yhtään ymmärrä miten 2k€ (5k€) säästö on vähemmän 60k€ autosta kuin 30k€ autosta. Varsinkaan kun alle 50k€ vaihtoehtoja on huomattavan vähän.

Mutta 55k€ autoja kyllä riittää (tosin kyllä niitä <50k€ autojakin). Jos se osto kaatui siihen ettei saa tukea 55-60k€ hintaiselle eikä <= 55k€ ole varaa, niin onhan jotain pielessä argumentissa.
 
Jos se osto kaatui siihen ettei saa tukea 55-60k€ hintaiselle eikä <= 55k€ ole varaa, niin onhan jotain pielessä argumentissa.
En tätäkään lausetta ymmärrä, mutta 2011 Skoda Superb oli 40k€ (nyt ei pahemmin arvoa jäljellä). Nyt Skoda Enyaq 80 varusteilla on ~54k€ ja jos tähän olisi saanut 5k€ tuen -> 49k€, olisin lähtenyt heti kaupoille (ennen kuin tuki käytetään loppuun). Nyt ei ole mikään kiire, koska 54k€ hinta säilyy eikä ole polttavaa autokuumetta, vaikka kiva se sähköauto olisikin. 5k€ ei olisi ollut kohtuuton tuki, kun vertaan muun EU:n linjaan näissä.
 
Johonkin se raja laitetaan, vaikka kiva se tuettu Taycan olisi. Nyt joutuu ajaa Teslalla. Ei tuen tarkoitus ole jokaista varustetta ja päähänpistoa kuitenkaan tukea.
 
Jos pelkäätte tulipaloa niin eiköhän diesel ole turvallisin. Toisen maailmansodan tankkitaisteluissa parhaiten selvisivät dieseliä käyttävien venäläistankkien (T-34 etc.) miehistöt, Panzerit paloivat nopeasti osumasta. Historia opettaa. Sähköautossa riskinä on se että tulipalo on raju (mutta toki epätodennäköinen) ja ei välttämättä pääse ajoissa ulos jos lukot eivät toimi. Kaasuautoista en osaa sanoa.
 
Johonkin se raja laitetaan, vaikka kiva se tuettu Taycan olisi. Nyt joutuu ajaa Teslalla. Ei tuen tarkoitus ole jokaista varustetta ja päähänpistoa kuitenkaan tukea.
Nykyinen raja tiputtaa käytännössä kaikki todelliset perhevankkurit pois listoilta, jos tarkoitus on edes vähän järkevää varustetta kuten peräkoukku ja kunnon kuskin penkki saada mukaan. Saa olla aika pihi, että maksaa 50 k€ ja tyytyy tasan hinnat alkaen -malliin. Samalla raja tekee sen, että koukulle ja penkille tulee laskennallisesti +2 k€ hintaa lisää. En tiedä mikä kultalusikka perseessä olet syntynyt, mutta harvemmin 50-60 k€ autoon varat omaava on ne rahat tienannut/säästänyt tonni sinne, toinen tänne -mentaliteetilla. Ei mun selkäranka ainakaan anna myöden maksaa moista "ylihintaa" riippumatta siitä onko se pykälä 50 k€ vai jossain muualla. Eli tuki toimii tasan päinvastoin kun on tarkoitus. Liukuva raja esim. 5 - 0 k€ muutos 40-70 k€ välillä olisi kaikille reilu ja ei tekisi mitään keinotekoisia pykäliä. Hankaloittaisi myös autokauppiaiden täsmähinnoittelua.
 
Nykyinen raja tiputtaa käytännössä kaikki todelliset perhevankkurit pois listoilta, jos tarkoitus on edes vähän järkevää varustetta kuten peräkoukku ja kunnon kuskin penkki saada mukaan.

Koukku ja erikoispenkit on aika marginaalisia lisävarusteita eikä tossa hintaluokassa muutenkaan pitäisi olla parista kilosta kiinni.
 
Nyt tuli perustelematonta mutua. Polttomoottoriautotkin syttyy usein parkissa, juurihan linkitin yhteen esimerkkiin, ja artikkelin perässä oli lista monesta muustakin tapauksesta. Ihan loogista että autopaloja syttyy paljon parkissa, koska autot viettävät suurimman osan ajastaan parkissa.

Tilastotietojen perusteella sähköautot eivät syty latauksessa sen todennäköisemmin kuin muissakaan tilanteissa:


Jos ei jaksa lukea koko juttua niin:

1629192584181.png
Tällaista nollatutkimusta syntyy kun käytettävissä ei ole aineistoa asiasta.
 
Koukku ja erikoispenkit on aika marginaalisia lisävarusteita eikä tossa hintaluokassa muutenkaan pitäisi olla parista kilosta kiinni.
Kuten juuri viestissäni kerroin, ei ainakaan omalta osaltani kyse ole yhtään mitenkään hintaluokasta vaan siitä, että siinä on keinotekoinen pykälä. Kunnon kuskinpenkki ei ole mikään marginaalituote vaikka sellainen siitä täällä perähikiällä on muodostunut, kun ensin oli verotuksen takia naurettavan kallis ja nyt luodaan tukipykälällä uusi hinnat alkaen -sukupolvi autoja. Kunnon kateellisten kitinää, kun ei ilmiselvää ongelmaa tuessa nähdä, keskitytään vaan siihen, että jollain on varaa maksaa edes tukien rajan ylittävä auto. Tuen tarkoitus on olla huokutus investoida kalliimpaan malliin ja se pointti vähän menee niinkun ohi, jos tuen saamiseksi pitää ottaa vastaavaa polttomoottorivehjettä selvästi paskemmin varusteltu auto. Efektiivisestihän hankinnassa on vastakkain parhaat varusteet omaava polttomoottori ja paskimmat varusteet omaava sähkis, jos perheautokoossa tukia haluaa. Ei kovin houkuttelevaa.
 
Kuten juuri viestissäni kerroin, ei ainakaan omalta osaltani kyse ole yhtään mitenkään hintaluokasta vaan siitä, että siinä on keinotekoinen pykälä. Kunnon kuskinpenkki ei ole mikään marginaalituote vaikka sellainen siitä täällä perähikiällä on muodostunut, kun ensin oli verotuksen takia naurettavan kallis ja nyt luodaan tukipykälällä uusi hinnat alkaen -sukupolvi autoja. Kunnon kateellisten kitinää, kun ei ilmiselvää ongelmaa tuessa nähdä, keskitytään vaan siihen, että jollain on varaa maksaa edes tukien rajan ylittävä auto. Tuen tarkoitus on olla huokutus investoida kalliimpaan malliin ja se pointti vähän menee niinkun ohi, jos tuen saamiseksi pitää ottaa vastaavaa polttomoottorivehjettä selvästi paskemmin varusteltu auto.
Eli puhutaanko tässä nyt auton hinnasta vai paremmista penkeistä?
Kysymyksen voisi kääntää myös niin päin, että miksi ihmeessä tuon hintaisissa autoissa ei ole kunnon penkkejä?
Jos pitää saada paremmat penkit, koukku ym. varusteet niin osta halvempi automalli kaikilla varusteilla.
Kuten todettu niin rajan pitää mennä jossain, ei tämä voi olla noin vaikeaa?
 
Pitäisiköhän sitä mennä bensa-autoketjuun postaamaan jokainen parkissa syttynyt bensa-auto? Ei tarvitse edes avata ulkomaalaista paikallaislehteä alueelta jonka sijaintia ei tiedä eikä kieltä ymmärrä ilman käännöskonetta, löytyy esimerkkejä lähempääkin:

Tuo nyt on ns. whatabautismia.

Ongelma on se, että sähköautopalot voivat olla hyvin haastavia saada sammumaan ja lisäksi paloissa vapautuu myrkkykaasuja. Ei ole kauan, kun uutisoitiin Texasisssa palaneesta Teslasta, jonka sammuttamiseen meni yli 100 000 litraa vettä ja palokunta oli vielä joutunut soittamaan Teslalle, että kuinka sen saa sammumaan.

Voi olla, että Suomessakaan palokunta ei ole vielä varautunut akkupaloihin riittävästi.
 
Eli puhutaanko tässä nyt auton hinnasta vai paremmista penkeistä?
Kysymyksen voisi kääntää myös niin päin, että miksi ihmeessä tuon hintaisissa autoissa ei ole kunnon penkkejä?
Jos pitää saada paremmat penkit, koukku ym. varusteet niin osta halvempi automalli kaikilla varusteilla.
Kuten todettu niin rajan pitää mennä jossain, ei tämä voi olla noin vaikeaa?
Jos tarkoitus on ohjata hankintaa sähköön, niin aika helvetin paska tuki, jos ehdotuksesi mukaisesti se sitten ohjaa ostamaan polttomoottorivehkeen. Sitä halvempaa sopivaa tuen piirissä olevaan (sähkö)autoa ei vielä ole tarjolla. Ja kerros nyt miksi sen rajan pitää mennä jossain? Kateusko on sun ainoa peruste? Tukihan on käytössä tässä alussa, kun isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua, ei voi olla valtion rahasta kiinni. Umpipaskaan tuulivoimaan ja aurinkosähköön kaadetaan paljon enemmän rahaa. Ja kuten kirjoitin, tuki voisi olla myös liukuvasti muuttuva.
 
Jos tarkoitus on ohjata hankintaa sähköön, niin aika helvetin paska tuki, jos ehdotuksesi mukaisesti se sitten ohjaa ostamaan polttomoottorivehkeen. Sitä halvempaa sopivaa tuen piirissä olevaan (sähkö)autoa ei vielä ole tarjolla. Ja kerros nyt miksi sen rajan pitää mennä jossain? Kateusko on sun ainoa peruste? Tukihan on käytössä tässä alussa, kun isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua, ei voi olla valtion rahasta kiinni. Umpipaskaan tuulivoimaan ja aurinkosähköön kaadetaan paljon enemmän rahaa. Ja kuten kirjoitin, tuki voisi olla myös liukuvasti muuttuva.
Jos olisivat oikein fiksuja, niin jostaisivat rajaa 55000 euroon. Sillä kun saa jo vw id.4 299hv mallin (alk 54 500€).

Mutta tuo 5000€ korotus alkaisi olla minusta maksimi. Koska jossain se raja olisi hyvä olla (kannustaa ostamaan halvempia autoja).
 
En tätäkään lausetta ymmärrä, mutta 2011 Skoda Superb oli 40k€ (nyt ei pahemmin arvoa jäljellä). Nyt Skoda Enyaq 80 varusteilla on ~54k€ ja jos tähän olisi saanut 5k€ tuen -> 49k€, olisin lähtenyt heti kaupoille (ennen kuin tuki käytetään loppuun). Nyt ei ole mikään kiire, koska 54k€ hinta säilyy eikä ole polttavaa autokuumetta, vaikka kiva se sähköauto olisikin. 5k€ ei olisi ollut kohtuuton tuki, kun vertaan muun EU:n linjaan näissä.

54k hinnan saa varmasti tingattua <50k, jolloin voit jatkossa saada 2k tukea lisäksi. :)
 
Jos tarkoitus on ohjata hankintaa sähköön, niin aika helvetin paska tuki, jos ehdotuksesi mukaisesti se sitten ohjaa ostamaan polttomoottorivehkeen. Sitä halvempaa sopivaa tuen piirissä olevaan (sähkö)autoa ei vielä ole tarjolla. Ja kerros nyt miksi sen rajan pitää mennä jossain? Kateusko on sun ainoa peruste? Tukihan on käytössä tässä alussa, kun isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua, ei voi olla valtion rahasta kiinni. Umpipaskaan tuulivoimaan ja aurinkosähköön kaadetaan paljon enemmän rahaa. Ja kuten kirjoitin, tuki voisi olla myös liukuvasti muuttuva.
Kuten itse sanoit niin isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua. Turha noiden ostamista on tukea veronmaksajien rahoilla, toivotaan kuitenkin että tilanne muuttuu pian.
Jos tarvitsee "ison" auton niin valitettavasti tällä hetkellä tilanne on mikä on on.

Offtopic varoitus, pitkä vuodatus:
Moni tuttu on tarvinnut puheidensa mukaan ison auton, pitää kuulemma mahtua rattaat ja ruokaostokset kyytiin. Mitä ihmettä ne ostaa ja kuskaa jos nuo eivät sovi "perinteisen" golf/astra/focus kokoluokan autoon, kaikissa on kuitenkin 5 istuinta ja tavaratila?
Mitä sivusta seurannut, niin yleensä isoa autoa "tarvitsevien" auton takapenkin ja tavaratilan sisältö mahtuisi mopoautoonkin...
Oman lapsuuden matkustin 85 vuosimallin Vw Golfissa, aina mahtui tavarat ja neljä ihmistä Lapin yms. reissulle, joskus oli suksetkin kyydissä.
Tiedostan kyllä että (onneksi) ajat ja ihmisten vaatimukset muuttuvat, samoin autot ovat kehittyneet ja kasvaneet valtavasti. Silti pitäisi olla joku suhteellisuudentaju kuinka ison auton tarvitsee, varsinkin jos osan siitä haluaa maksattaa muiden rahoilla tukien muodossa...
 
Kuten itse sanoit niin isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua. Turha noiden ostamista on tukea veronmaksajien rahoilla, toivotaan kuitenkin että tilanne muuttuu pian.
Jos tarvitsee "ison" auton niin valitettavasti tällä hetkellä tilanne on mikä on on.

Offtopic varoitus, pitkä vuodatus:
Moni tuttu on tarvinnut puheidensa mukaan ison auton, pitää kuulemma mahtua rattaat ja ruokaostokset kyytiin. Mitä ihmettä ne ostaa ja kuskaa jos nuo eivät sovi "perinteisen" golf/astra/focus kokoluokan autoon, kaikissa on kuitenkin 5 istuinta ja tavaratila?
Mitä sivusta seurannut, niin yleensä isoa autoa "tarvitsevien" auton takapenkin ja tavaratilan sisältö mahtuisi mopoautoonkin...
Oman lapsuuden matkustin 85 vuosimallin Vw Golfissa, aina mahtui tavarat ja neljä ihmistä Lapin yms. reissulle, joskus oli suksetkin kyydissä.
Tiedostan kyllä että (onneksi) ajat ja ihmisten vaatimukset muuttuvat, samoin autot ovat kehittyneet ja kasvaneet valtavasti. Silti pitäisi olla joku suhteellisuudentaju kuinka ison auton tarvitsee, varsinkin jos osan siitä haluaa maksattaa muiden rahoilla tukien muodossa...
Onkohan sulla vähän hakusessa miksi se tuki on olemassa, jos pidät noiden tukemista turhana, koska marginaalipuuhastelua. Tukihan on sen takia, että ne nousis sieltä marginaaleista pois, doh!

Mitä auton kokoon tulee, niin akuston koko menee käsi kädessä hinnan ja auton koon kanssa. Pitkä range, koukku ja säädylliset varusteet, niin ollaan just yli 50 k€ ja nykymuotoisesta tuesta tuleekin hankinnan hidaste edellä kuvaamistani syistä, kun laskennallisesti joutuu iskemään vielä 2 k€ ennestään suuren hintaeron päälle. Huomaa myös, että alle 50 k€ sähköautoissa varsinkin isolla akulla varustettuna puhutaan 208/Corsa/Fiesta luokan vehkeistä, ei niihin kasvaneet nykyteinit mahdu ja suurten nopeuksien kolariturvallisuus on mitä on. Sun haikailemat koot ovat vasta tulossa markkinoille ja ne menee tuen yli, jos ei ota rankasti varusteiltaan karsittua halvinta versiota. Ainakin itsellä tilanne on se, että nykyhetkenä en voi valita sähköautoa auton koon mukaan, koska pikkuluokassa tarvitsemiani ominaisuuksia ei yksinkertaisesti ole (=koukku ja 500 km range).

e: Mikset suoraan myönnä tän kaiken paskanjauhannan sijaan, että kyse ei ole mistään muusta kuin kateellisuudesta? Ensimmäistäkään perustetta et ole antanut, pelkkä kitinää liian kalliista tai isosta. Koko tuen poistamisen kannattamisen ymmärrän hyvin ja sille on selkeä peruste. Koska paskahallituksen päätösten takia tukea kuitenkin tarvitaan, niin siitä pitäisi sitten edes tehdä aidosti kannustava eikä tällainen puolivillainen hidastetöyssy kaikkein eniten kansalaisia kiinnostavien autokokojen hankintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan sulla vähän hakusessa miksi se tuki on olemassa, jos pidät noiden tukemista turhana, koska marginaalipuuhastelua. Tukihan on sen takia, että ne nousis sieltä marginaaleista pois, doh!

Ne ei sieltä marginaalista nouse Suomen valtion tuilla, se on nyt ainakin selvä.

Ja edelleen, tossa hintaluokassa se ei ole rahakysymys, jos on pakko saada koukkua ja nahkajakkaraa niin silloin pitää tehdä valintoja, jokaiselta löytyy ne itselle tärkeät varusteet, ei sitä rajaa voi tuon takia nostaa.

Ne piirtää kenellä on liitua, jos ei nyt rahat riitä niin sitten vaikka vuoden päästä paremmalla onnella metsästykseen.
 
Onkohan sulla vähän hakusessa miksi se tuki on olemassa, jos pidät noiden tukemista turhana, koska marginaalipuuhastelua. Tukihan on sen takia, että ne nousis sieltä marginaaleista pois, doh!
Eli mielestäsi se, että Suomessa nostetaan sähkärin hankintatukia, vaikuttaa miljardien liikevaihtoa pyörittävien autovalmistajien tuotekehityksiin tai investointeihin?


Sun haikailemat koot ovat vasta tulossa markkinoille ja ne menee tuen yli, jos ei ota rankasti varusteiltaan karsittua halvinta versiota.
Enkö minä juuri niin sanonutkin? Sinulle ongelmaksi muodostui huonot penkit ja vetokukku?

208/Corsa/Fiesta luokan vehkeistä, ei niihin kasvaneet nykyteinit mahdu ja suurten nopeuksien kolariturvallisuus on mitä on
Mutta ennen tuon kokoisiin autoihin mahtui aikuisetkin? Kolariturvallisuus ja auton koko ei ole sama asia.
Jos pitäisi törmätä seinään/puuhun/tolppaan tms. 100km/h, niin vuonna 2021 valitsisin olla Fiestassa F150 lava-auton sijaan (youtube lähteenä), molemmat siis uusinta mallia.
Toki jos autoilla ajetaan yhteen niin tilanne on toinen, suomessa kuitenkin todennäköisyys on Fiestan puolella koska suurin osa kuolemaa johtavista onnettomuuksista johtuu tieltä suistumisesta ja/tai törmäämisestä tien ulkopuoliseen esteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten itse sanoit niin isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua. Turha noiden ostamista on tukea veronmaksajien rahoilla, toivotaan kuitenkin että tilanne muuttuu pian.
Jos tarvitsee "ison" auton niin valitettavasti tällä hetkellä tilanne on mikä on on.

Offtopic varoitus, pitkä vuodatus:
Moni tuttu on tarvinnut puheidensa mukaan ison auton, pitää kuulemma mahtua rattaat ja ruokaostokset kyytiin. Mitä ihmettä ne ostaa ja kuskaa jos nuo eivät sovi "perinteisen" golf/astra/focus kokoluokan autoon, kaikissa on kuitenkin 5 istuinta ja tavaratila?
Mitä sivusta seurannut, niin yleensä isoa autoa "tarvitsevien" auton takapenkin ja tavaratilan sisältö mahtuisi mopoautoonkin...
Oman lapsuuden matkustin 85 vuosimallin Vw Golfissa, aina mahtui tavarat ja neljä ihmistä Lapin yms. reissulle, joskus oli suksetkin kyydissä.
Tiedostan kyllä että (onneksi) ajat ja ihmisten vaatimukset muuttuvat, samoin autot ovat kehittyneet ja kasvaneet valtavasti. Silti pitäisi olla joku suhteellisuudentaju kuinka ison auton tarvitsee, varsinkin jos osan siitä haluaa maksattaa muiden rahoilla tukien muodossa...
Nykyiseen auton konttiin, joka vastaa edellä mainittua kokoa, menee kärryjen ja vaunukopan lisäksi muutama pienempi laukku. Lapsi takapenkillä ja loput varusteet / kauppakassit ängetään sitten penkille jos esim. mökille ollaan menossa. Sinänsä helpottaisi elämää jos voisit vaan laittaa tavarat konttiin eikä niitä tarvitse asetella autoon että mahtuvat, mutta toki kyllähän tälläkin pärjää.
 
Nykyiseen auton konttiin, joka vastaa edellä mainittua kokoa, menee kärryjen ja vaunukopan lisäksi muutama pienempi laukku. Lapsi takapenkillä ja loput varusteet / kauppakassit ängetään sitten penkille jos esim. mökille ollaan menossa. Sinänsä helpottaisi elämää jos voisit vaan laittaa tavarat konttiin eikä niitä tarvitse asetella autoon että mahtuvat, mutta toki kyllähän tälläkin pärjää.
Juuri näin, ei tuo juhlaa ole mutta onneksi helpottaa jo parin vuoden jälkeen, heti kun kopat/rattaat voi jättää pois (kokemusta on).
Kallista olisi ostaa 20k€ kalliimpi auto mökkireissuja varten...
 
Juuri näin, ei tuo juhlaa ole mutta onneksi helpottaa jo parin vuoden jälkeen, heti kun kopat/rattaat voi jättää pois (kokemusta on).
Kallista olisi ostaa 20k€ kalliimpi auto mökkireissuja varten...
Juuri näin. Sitä tässä itsekin funtsin että riittäiskö joku M3 kuitenkin tähän hommaan.
 
Ne ei sieltä marginaalista nouse Suomen valtion tuilla, se on nyt ainakin selvä.

Ja edelleen, tossa hintaluokassa se ei ole rahakysymys, jos on pakko saada koukkua ja nahkajakkaraa niin silloin pitää tehdä valintoja, jokaiselta löytyy ne itselle tärkeät varusteet, ei sitä rajaa voi tuon takia nostaa.

Ne piirtää kenellä on liitua, jos ei nyt rahat riitä niin sitten vaikka vuoden päästä paremmalla onnella metsästykseen.
Nykyisillä tuilla ei varmasti nouse. Ja nimenomaan se on tuossa hintaluokassa rahakysymys, kun rahoista osataan pitää huolta eikä tuhlata niitä kuin joku 20 v. parturikampaaja. Nahkajakkaraa nyt kukaan täysjärkinen huoli, täyssäädettävä penkki riittää oikein hyvin. Ja ihan paskapuhetta tuo, että "itselle tärkeät" varusteet täytyy sitten valita. Nykytarjonnassa valinnanvapaus on vielä helvetin kaukana, ihan turha teeskennellä mitään muuta. En ole nostoa mitenkään painottanut vaan todennut nykyisen rajan olevan hidaste kannustimen sijaan, koska nykyhetkellä vasta 60-70 k€ kattaa riittävän otannan "perusautoja" siihen, että jokainen löytää omansa. Tuessa on ollut kaunis ajatus, että se pistäis valmistajat tökkäämään ko. rajan alle hyviä autoja, mutta eipä oikein toimi.

Eli mielestäsi se, että Suomessa nostetaan sähkärin hankintatukia, vaikuttaa miljardien liikevaihtoa pyörittävien autovalmistajien tuotekehityksiin tai investointeihin?
Äläs nys pistä sanoja toisen suuhun vaan lue mitä kirjoitin. Liukuvasta rajasta minä olen ennen kaikkea puhunut. Tukisumma on toissijainen asia. On ihan eria asia menettää auton lisähinnan takia 2000 € kuin joku satku-pari. Hankintana valtion tavoitetta ajatellen 51 k€ auto on ihan yhtä arvokas kuin 49,99 k€.

Enkö minä juuri niin sanonutkin? Sinulle ongelmaksi muodostui huonot penkit ja verokukku?
Niin, ongelma on se, että ko. kombon saat tällä hetkellä vasta tietyn kokoiseen perusautoon. Tuen piirissä oleviin koirankoppeihin ei onnistu. Eli pakko valita auto ominaisuuksien eikä koon mukaan, jolloin perushinta menee jo niin korkeaksi, että tukiraja muodostaa sen kuvailemani hankintaa hidastavan pykälän. Perustelet nykytuen riittävyyden sillä, että pitäis valita auto, jota ei ole olemassa. Ei kovin järkevää, eh?

Mutta ennen tuon kokoisiin autoihin mahtui aikuisetkin? Kolariturvallisuus ja auton koko ei ole sama asia.
Jos pitäisi törmätä seinään/puuhun/tolppaan tms. 100km/h, niin vuonna 2021 valitsisin olla Fiestassa F150 lava-auton sijaan (youtube lähteenä), molemmat siis uusinta mallia.
Toki jos autoilla ajetaan yhteen niin tilanne on toinen, suomessa kuitenkin todennäköisyys on Fiestan puolella koska suurin osa kuolemaa johtavista onnettomuuksista johtuu tieltä suistumisesta ja/tai törmäämisestä tien ulkopuoliseen esteeseen.
Kyllä mä kuitenkin mieluusti ajaisin metsäänkin jollain muulla kuin Fiestalla... Ihan paskapuhetta vähätellä sitä, että jossain ID.4 sarjan autossa ei olisi merkittävästi paremmat turvavarusteet kuin pienemmissä kipoissa.

Todella hienoa keskustelun tasoa, tälläiset "heitot" menevät suoraan ö mappiin.
Ps. Jos luet mihin vastaat niin saatat saada vastauksia?
Sulla ei ole tähän mennessä tullut mitään muuta perustetta kuin kateellisuus toisille. Ko. kommentilla yritin viestittää, että faktoja kiitos. Ei tullut.
 
Valtio haluaa odotella, että sähköautojen tuottamisen kustannukset laskee ja leasing tarjoaa käytetyt autot kiertoon 2-3v ikäisenä.
Ei Suomi halua tukea autoteollisuutta kun ei saa siitä itse mitään.

Ottakaa huomioon jos sähkiksen autovero olisi sama kuin polttiksen, saisi olla aika kovat tuet Suomessa.
 
Juuri näin. Sitä tässä itsekin funtsin että riittäiskö joku M3 kuitenkin tähän hommaan.

Puhutaan vain Model3:sta kiitos, M3 on varattu jo kauan sitten automaailman baijerilaiselle ikonille.

Mutta kokemuksesta sanon että jostain syystä sitä tilaa on about saman verran käytössä vaikka olisi iso tila-auto, jotenkin sinne vaan tulee kaikkea turhaa mukaan. Rattaitakin on erilaisia, reissuille voi ottaa kevyemmät matkaratttaat eikä niitä jäähallin kokoisia emmaljungia tms. Kontin muoto kanssa tärkeä, model 3:ssa aukko on karmean epäkäytännöllinen lapsiperhekäyttöön.
 
Nykyisillä tuilla ei varmasti nouse. Ja nimenomaan se on tuossa hintaluokassa rahakysymys, kun rahoista osataan pitää huolta eikä tuhlata niitä kuin joku 20 v. parturikampaaja. Nahkajakkaraa nyt kukaan täysjärkinen huoli, täyssäädettävä penkki riittää oikein hyvin. Ja ihan paskapuhetta tuo, että "itselle tärkeät" varusteet täytyy sitten valita. Nykytarjonnassa valinnanvapaus on vielä helvetin kaukana, ihan turha teeskennellä mitään muuta. En ole nostoa mitenkään painottanut vaan todennut nykyisen rajan olevan hidaste kannustimen sijaan, koska nykyhetkellä vasta 60-70 k€ kattaa riittävän otannan "perusautoja" siihen, että jokainen löytää omansa. Tuessa on ollut kaunis ajatus, että se pistäis valmistajat tökkäämään ko. rajan alle hyviä autoja, mutta eipä oikein toimi.

Suomi on yksi hyttysen paska globaaleilla markkinoilla, vaikka tuki olisi 10k niin se ei isoa kuvaa muuta millään tavalla.

Ei, se ei ole tuossa hintaluokassa rahakysymys, jos olet ostamassa viiden kympin autoa niin se kaksi kiloa ei tunnu siinä missään, jos on pakko saada koukkua (suht marginaalinen) tai täyssäädettävä penkki (suht marginaalinen) niin sitten vain kättä lompakolle kiltisti. Jos joutuu miettimään onko varaa 2k€ enemmän niin sitten on ostamassa väärän hintaluokan autoa jo alunperinkin.

Sinulle koukku ja erikoispenkki ovat "pakko olla", veikkaan että suurelle osalle noilla ei ole juuri väliä, jollekkin toiselle kattoluukku on pakko olla jne.

Tuki toimii juuri niinkuin suunniteltu, kun autoja tulee lisää niin tulee lisää myös niitä alle 50K€ autoja tuohon koko luokkaan.
 
Kyllä täällä ihan asiaa puhutaan siinä, että ne keillä on varaa ostaa 50-60 tonnin auto, ovat yleensä keskimääräistä parempia rahankäyttäjiä ja eivät ala huvin vuoksi maksamaan vetokoukusta kahta tonnia ylimääräistä, jos se menee hankintarajan yli. Vaikka kuinka olisi varaa. Niinpä ne perhesähkikset tulevat jäämään kauppaan aika herkästi, jos tukea ei saa, koska jäädään odottamaan josko sitä tulevaisuudessa kuitenkin saisi. Tai sitten ostetaan ulkomailta.
 
Tuki vaikuttaa aikapaljon kk-erään jos sen saa. Eli jos sitä tuijottaa, niin hyöty voi olla suuri.
 
Kyllä täällä ihan asiaa puhutaan siinä, että ne keillä on varaa ostaa 50-60 tonnin auto, ovat yleensä keskimääräistä parempia rahankäyttäjiä ja eivät ala huvin vuoksi maksamaan vetokoukusta kahta tonnia ylimääräistä, jos se menee hankintarajan yli. Vaikka kuinka olisi varaa. Niinpä ne perhesähkikset tulevat jäämään kauppaan aika herkästi, jos tukea ei saa, koska jäädään odottamaan josko sitä tulevaisuudessa kuitenkin saisi. Tai sitten ostetaan ulkomailta.

Oikeasti hei, ne paremmat rahankäyttäjät eivät ikinä osta uutta autoa muutenkaan koska se on about tyhmintä rahankäyttöä ikinä, luuleeko joku tosiaan että ostaja alkaa sniiduilemaan 2k€ koukun takia mutta ei korvaansa lotkauta sille että auton arvosta katoaa se 5-10% samalla sekunnilla kun ajaa sen autoliikkeen pihasta pois?

Fiksut ostavat ulkomailta käytetyn, pahin arvonalenema on takana ja mahdollisesti saadaan muiden maiden höveliäät tuet hyödynnettyä.
 
Kyllä täällä ihan asiaa puhutaan siinä, että ne keillä on varaa ostaa 50-60 tonnin auto, ovat yleensä keskimääräistä parempia rahankäyttäjiä ja eivät ala huvin vuoksi maksamaan vetokoukusta kahta tonnia ylimääräistä, jos se menee hankintarajan yli. Vaikka kuinka olisi varaa. Niinpä ne perhesähkikset tulevat jäämään kauppaan aika herkästi, jos tukea ei saa, koska jäädään odottamaan josko sitä tulevaisuudessa kuitenkin saisi. Tai sitten ostetaan ulkomailta.
Ymmärrän kyllä pointin. Silti täytyy ihmetellä kuinka 50-60 tuhannen euron arvoisen kulutushyödykkeen ostajalle, jonka arvo tippuu vähintään 10%/vuosi, olisi mitään väliä paljon hankintatuki on tai missä raja menee? Vielä vähemmän väliä jollain koukulla minkä voi jälkiasentaa n.tuhannella eurolla?
 
Tuki vaikuttaa aikapaljon kk-erään jos sen saa. Eli jos sitä tuijottaa, niin hyöty voi olla suuri.

Mielenkiintoista, vaikuttaako se kk-erään enemmän kuin sen prosentiaalinen osuus auton hinnasta? Eli 2k€ tuki 50k€ autossa = 4%, laskeeko kk-erä enemmän kuin tämä?
 
Oikeasti hei, ne paremmat rahankäyttäjät eivät ikinä osta uutta autoa muutenkaan koska se on about tyhmintä rahankäyttöä ikinä, luuleeko joku tosiaan että ostaja alkaa sniiduilemaan 2k€ koukun takia mutta ei korvaansa lotkauta sille että auton arvosta katoaa se 5-10% samalla sekunnilla kun ajaa sen autoliikkeen pihasta pois?

Fiksut ostavat ulkomailta käytetyn, pahin arvonalenema on takana ja mahdollisesti saadaan muiden maiden höveliäät tuet hyödynnettyä.

Tämä keskustelu onkin sähköautoketjussa ja ulkomailtakaan ei vielä saa kunnolla käytettyjä perhesähkiksiä. Moni haluttu malli on vasta tullut markkinoille ja voi olla jopa järkevintä hankkia uutena. Lisäksi uusi sähköauto voi nyt ollakin järkevää rahankäyttöä, jos vaihtoehtona on pari vuotta vanha bensa-auto.
 
Onko omakohtaista kokemusta? Useamman liikkeen ja merkin otannalla suositut mallit menee käytännössä listahinnalla, kun ostajia on muutenkin tarpeeksi.
Täältä löytyy juuri kysyttyä kokemusta vajaan kuukauden takaa. Enyaqin listahinta oli siinä 54 500 paikkeilla valitsemillani lisävarusteilla josta neuvottelulla sekä vaihtoauton kanssa puljaamisella saatiin myyntihinnaksi alle 50k ja täten valtion tuki tuli kivasti kehiin.
Menkää vaan rohkeasti paikan päälle juttelemaan ja jos vastapuolta ei kiinnosta tulla vastaan niin naapuriliikkeessä sitten.
 
Suomi on yksi hyttysen paska globaaleilla markkinoilla, vaikka tuki olisi 10k niin se ei isoa kuvaa muuta millään tavalla.

Ei, se ei ole tuossa hintaluokassa rahakysymys, jos olet ostamassa viiden kympin autoa niin se kaksi kiloa ei tunnu siinä missään, jos on pakko saada koukkua (suht marginaalinen) tai täyssäädettävä penkki (suht marginaalinen) niin sitten vain kättä lompakolle kiltisti. Jos joutuu miettimään onko varaa 2k€ enemmän niin sitten on ostamassa väärän hintaluokan autoa jo alunperinkin.

Sinulle koukku ja erikoispenkki ovat "pakko olla", veikkaan että suurelle osalle noilla ei ole juuri väliä, jollekkin toiselle kattoluukku on pakko olla jne.

Tuki toimii juuri niinkuin suunniteltu, kun autoja tulee lisää niin tulee lisää myös niitä alle 50K€ autoja tuohon koko luokkaan.
Sä et nyt vaan ymmärrä. 53 k€ auto ei tunnu missään, mutta 3 k€ peräkoukusta on ja pysyy hell no vaikka miten on varaa. Ei. Vaan. Pysty. Tuskin olen ainoa, joka näin ajattelee. Jos mihin tahansa sais tukea, ajaisin Miin ja paskan koukullisen bensasitikan sijaan varmaan 53 k€ Skodalla vaikka merkkinä ja muotoilultaan Enyaq saa vähän oksennusta tulemaan suuhun.

Ymmärrän kyllä pointin. Silti täytyy ihmetellä kuinka 50-60 tuhannen euron arvoisen kulutushyödykkeen ostajalle, jonka arvo tippuu vähintään 10%/vuosi, olisi mitään väliä paljon hankintatuki on tai missä raja menee? Vielä vähemmän väliä jollain koukulla minkä voi jälkiasentaa n.tuhannella eurolla?
Mitä helvetin väliä sillä on paljonko siitä arvoa lähtee? Ilman tukea maksat 2 k€ enemmän 100% varmuudella. 2 k€ on 2 k€ vaikka tilillä olis miljoona. Kaikkiin ei taida saada toistaiseksi jälkiasennuksena koukkua tai maksaa vitusti enemmän kuin tonnin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom