Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus on nyt ulkona ja siinä on lisäys 6 M€ sähköautojen hankintatukeen sekä omat määrärahat sähkökäyttöisille pakettiautoille (1,5 M€) sekä kuorma-autoille (10 M€). Määräraha ei olisi nousemassa tältä vuodelta eli hankintatuen voisi spekuloida pysyvän tuossa aiemmassa 2000 eurossa per auto.Nyt kun näitä valtion talousarvioesityksiä ei ole aiemmin tullut katsottua, niin en varmasti osaa tulkita oikein, mutta eihän tuossa lue ettei tukea tulisi. Eikö tuossa lue, että annetusta reilusta 12M€ budjetista saa määrärahalla rahoittaa sähköautojen hankintatukea. Suunnitelmassa vain ei ole riviä sille ei tarkoita etteikö määrärahoja voisi käyttää hankintatukeen, koska se on erikseen mainittu. Näyttää enemmänkin siltä että kiiressä tullut virhe ja tuon viilaamiseen on vielä kuukausi aika ennen kuin talousarvion esitys etenee eduskuntaan.
Onko suoraa urlii?Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus on nyt ulkona ja siinä on lisäys 6 M€ sähköautojen hankintatukeen sekä omat määrärahat sähkökäyttöisille pakettiautoille (1 M€) sekä kuorma-autoille (10,5 M€). Määräraha ei olisi nousemassa tältä vuodelta eli hankintatuen voisi spekuloida pysyvän tuossa aiemmassa 2000 eurossa per auto.
Edit. Sähköisten ajoneuvojen hankintatuen korottaminen näemmä koskee lähinnä raskasta liikennettä, mikä on sinänsä järkevää sillä iso päästöistä tulee sieltä ja kaluston uusiminen on erittäin kallista. Tuet luultavasti kiinnostaa pääasiassa jakelualan yrityksiä, missä latausajat ei haittaa liiketoimintaa.
Nyt tuli perustelematonta mutua. Polttomoottoriautotkin syttyy usein parkissa, juurihan linkitin yhteen esimerkkiin, ja artikkelin perässä oli lista monesta muustakin tapauksesta. Ihan loogista että autopaloja syttyy paljon parkissa, koska autot viettävät suurimman osan ajastaan parkissa.Polttomoottoriautot syttyvät pääosin ajossa, bensiini vaatii syttyäkseen kuumia pintoja. Sähköautot syttyvät latauksessa ollessaan joka on mahdollisesti vaarallisempaa väen ollessa nukkumassa. Itse en lataisi autoa talon vieressä tai integroidussa tallissa.q
Juuri katseltiin kuvia kun vaimon serkun perheen uusi autotalli oli valmistunut ja tallissa ollut auto oli illalla syttynyt tuleen ja polttanut koko tallin. Pitkään sen jälkeen kun oli ollut käytössä viimeksi. Saksalainen uudehko hyvin pidetty auto. Onneksi eivät pitäneet bensavehjettä talon vieressä tai integroidussa tallissa.Polttomoottoriautot syttyvät pääosin ajossa, bensiini vaatii syttyäkseen kuumia pintoja. Sähköautot syttyvät latauksessa ollessaan joka on mahdollisesti vaarallisempaa väen ollessa nukkumassa. Itse en lataisi autoa talon vieressä tai integroidussa tallissa.q
Jos 60k€ auton osto on kiinni parista tonnista, niin voikin olla parempi ettet edes mieti asiaa seuraavan 5 vuoden aikana.Jos tuki olisi noussut 5k€ ja raja väh. 60k€, niin ensi vuonna olisi mennyt sähköauto-ostohousut jalkaan. Nyt ajetaan sitten uutena ostettu 10v vanha bensakone loppuun eli ainakin 5v.
En kyllä yhtään ymmärrä miten 2k€ (5k€) säästö on vähemmän 60k€ autosta kuin 30k€ autosta. Varsinkaan kun alle 50k€ vaihtoehtoja on huomattavan vähän.Jos 60k€ auton osto on kiinni parista tonnista, niin voikin olla parempi ettet edes mieti asiaa seuraavan 5 vuoden aikana.
En kyllä yhtään ymmärrä miten 2k€ (5k€) säästö on vähemmän 60k€ autosta kuin 30k€ autosta. Varsinkaan kun alle 50k€ vaihtoehtoja on huomattavan vähän.
En tätäkään lausetta ymmärrä, mutta 2011 Skoda Superb oli 40k€ (nyt ei pahemmin arvoa jäljellä). Nyt Skoda Enyaq 80 varusteilla on ~54k€ ja jos tähän olisi saanut 5k€ tuen -> 49k€, olisin lähtenyt heti kaupoille (ennen kuin tuki käytetään loppuun). Nyt ei ole mikään kiire, koska 54k€ hinta säilyy eikä ole polttavaa autokuumetta, vaikka kiva se sähköauto olisikin. 5k€ ei olisi ollut kohtuuton tuki, kun vertaan muun EU:n linjaan näissä.Jos se osto kaatui siihen ettei saa tukea 55-60k€ hintaiselle eikä <= 55k€ ole varaa, niin onhan jotain pielessä argumentissa.
Nykyinen raja tiputtaa käytännössä kaikki todelliset perhevankkurit pois listoilta, jos tarkoitus on edes vähän järkevää varustetta kuten peräkoukku ja kunnon kuskin penkki saada mukaan. Saa olla aika pihi, että maksaa 50 k€ ja tyytyy tasan hinnat alkaen -malliin. Samalla raja tekee sen, että koukulle ja penkille tulee laskennallisesti +2 k€ hintaa lisää. En tiedä mikä kultalusikka perseessä olet syntynyt, mutta harvemmin 50-60 k€ autoon varat omaava on ne rahat tienannut/säästänyt tonni sinne, toinen tänne -mentaliteetilla. Ei mun selkäranka ainakaan anna myöden maksaa moista "ylihintaa" riippumatta siitä onko se pykälä 50 k€ vai jossain muualla. Eli tuki toimii tasan päinvastoin kun on tarkoitus. Liukuva raja esim. 5 - 0 k€ muutos 40-70 k€ välillä olisi kaikille reilu ja ei tekisi mitään keinotekoisia pykäliä. Hankaloittaisi myös autokauppiaiden täsmähinnoittelua.Johonkin se raja laitetaan, vaikka kiva se tuettu Taycan olisi. Nyt joutuu ajaa Teslalla. Ei tuen tarkoitus ole jokaista varustetta ja päähänpistoa kuitenkaan tukea.
Nykyinen raja tiputtaa käytännössä kaikki todelliset perhevankkurit pois listoilta, jos tarkoitus on edes vähän järkevää varustetta kuten peräkoukku ja kunnon kuskin penkki saada mukaan.
Tällaista nollatutkimusta syntyy kun käytettävissä ei ole aineistoa asiasta.Nyt tuli perustelematonta mutua. Polttomoottoriautotkin syttyy usein parkissa, juurihan linkitin yhteen esimerkkiin, ja artikkelin perässä oli lista monesta muustakin tapauksesta. Ihan loogista että autopaloja syttyy paljon parkissa, koska autot viettävät suurimman osan ajastaan parkissa.
Tilastotietojen perusteella sähköautot eivät syty latauksessa sen todennäköisemmin kuin muissakaan tilanteissa:
Jos ei jaksa lukea koko juttua niin:
Kuten juuri viestissäni kerroin, ei ainakaan omalta osaltani kyse ole yhtään mitenkään hintaluokasta vaan siitä, että siinä on keinotekoinen pykälä. Kunnon kuskinpenkki ei ole mikään marginaalituote vaikka sellainen siitä täällä perähikiällä on muodostunut, kun ensin oli verotuksen takia naurettavan kallis ja nyt luodaan tukipykälällä uusi hinnat alkaen -sukupolvi autoja. Kunnon kateellisten kitinää, kun ei ilmiselvää ongelmaa tuessa nähdä, keskitytään vaan siihen, että jollain on varaa maksaa edes tukien rajan ylittävä auto. Tuen tarkoitus on olla huokutus investoida kalliimpaan malliin ja se pointti vähän menee niinkun ohi, jos tuen saamiseksi pitää ottaa vastaavaa polttomoottorivehjettä selvästi paskemmin varusteltu auto. Efektiivisestihän hankinnassa on vastakkain parhaat varusteet omaava polttomoottori ja paskimmat varusteet omaava sähkis, jos perheautokoossa tukia haluaa. Ei kovin houkuttelevaa.Koukku ja erikoispenkit on aika marginaalisia lisävarusteita eikä tossa hintaluokassa muutenkaan pitäisi olla parista kilosta kiinni.
Eli puhutaanko tässä nyt auton hinnasta vai paremmista penkeistä?Kuten juuri viestissäni kerroin, ei ainakaan omalta osaltani kyse ole yhtään mitenkään hintaluokasta vaan siitä, että siinä on keinotekoinen pykälä. Kunnon kuskinpenkki ei ole mikään marginaalituote vaikka sellainen siitä täällä perähikiällä on muodostunut, kun ensin oli verotuksen takia naurettavan kallis ja nyt luodaan tukipykälällä uusi hinnat alkaen -sukupolvi autoja. Kunnon kateellisten kitinää, kun ei ilmiselvää ongelmaa tuessa nähdä, keskitytään vaan siihen, että jollain on varaa maksaa edes tukien rajan ylittävä auto. Tuen tarkoitus on olla huokutus investoida kalliimpaan malliin ja se pointti vähän menee niinkun ohi, jos tuen saamiseksi pitää ottaa vastaavaa polttomoottorivehjettä selvästi paskemmin varusteltu auto.
Tuo nyt on ns. whatabautismia.Pitäisiköhän sitä mennä bensa-autoketjuun postaamaan jokainen parkissa syttynyt bensa-auto? Ei tarvitse edes avata ulkomaalaista paikallaislehteä alueelta jonka sijaintia ei tiedä eikä kieltä ymmärrä ilman käännöskonetta, löytyy esimerkkejä lähempääkin:
Henkilöauto paloi Kemissä Karjalahdenkadulla – syttymissyy ei tiedossa
Lapin pelastuslaitos sai hälytyksen autopalosta Kemin Karjalahdenkadulla maanantai-iltana hieman puoli yhdentoista jälkeen. Pelastuslaitos sai nopeasti liikekiinteistön pihalla palaneen henkilöauton palon hallintaan jo ennen kello 23:a.www.kaleva.fi
Jos tarkoitus on ohjata hankintaa sähköön, niin aika helvetin paska tuki, jos ehdotuksesi mukaisesti se sitten ohjaa ostamaan polttomoottorivehkeen. Sitä halvempaa sopivaa tuen piirissä olevaan (sähkö)autoa ei vielä ole tarjolla. Ja kerros nyt miksi sen rajan pitää mennä jossain? Kateusko on sun ainoa peruste? Tukihan on käytössä tässä alussa, kun isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua, ei voi olla valtion rahasta kiinni. Umpipaskaan tuulivoimaan ja aurinkosähköön kaadetaan paljon enemmän rahaa. Ja kuten kirjoitin, tuki voisi olla myös liukuvasti muuttuva.Eli puhutaanko tässä nyt auton hinnasta vai paremmista penkeistä?
Kysymyksen voisi kääntää myös niin päin, että miksi ihmeessä tuon hintaisissa autoissa ei ole kunnon penkkejä?
Jos pitää saada paremmat penkit, koukku ym. varusteet niin osta halvempi automalli kaikilla varusteilla.
Kuten todettu niin rajan pitää mennä jossain, ei tämä voi olla noin vaikeaa?
Jos olisivat oikein fiksuja, niin jostaisivat rajaa 55000 euroon. Sillä kun saa jo vw id.4 299hv mallin (alk 54 500€).Jos tarkoitus on ohjata hankintaa sähköön, niin aika helvetin paska tuki, jos ehdotuksesi mukaisesti se sitten ohjaa ostamaan polttomoottorivehkeen. Sitä halvempaa sopivaa tuen piirissä olevaan (sähkö)autoa ei vielä ole tarjolla. Ja kerros nyt miksi sen rajan pitää mennä jossain? Kateusko on sun ainoa peruste? Tukihan on käytössä tässä alussa, kun isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua, ei voi olla valtion rahasta kiinni. Umpipaskaan tuulivoimaan ja aurinkosähköön kaadetaan paljon enemmän rahaa. Ja kuten kirjoitin, tuki voisi olla myös liukuvasti muuttuva.
En tätäkään lausetta ymmärrä, mutta 2011 Skoda Superb oli 40k€ (nyt ei pahemmin arvoa jäljellä). Nyt Skoda Enyaq 80 varusteilla on ~54k€ ja jos tähän olisi saanut 5k€ tuen -> 49k€, olisin lähtenyt heti kaupoille (ennen kuin tuki käytetään loppuun). Nyt ei ole mikään kiire, koska 54k€ hinta säilyy eikä ole polttavaa autokuumetta, vaikka kiva se sähköauto olisikin. 5k€ ei olisi ollut kohtuuton tuki, kun vertaan muun EU:n linjaan näissä.
Kuten itse sanoit niin isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua. Turha noiden ostamista on tukea veronmaksajien rahoilla, toivotaan kuitenkin että tilanne muuttuu pian.Jos tarkoitus on ohjata hankintaa sähköön, niin aika helvetin paska tuki, jos ehdotuksesi mukaisesti se sitten ohjaa ostamaan polttomoottorivehkeen. Sitä halvempaa sopivaa tuen piirissä olevaan (sähkö)autoa ei vielä ole tarjolla. Ja kerros nyt miksi sen rajan pitää mennä jossain? Kateusko on sun ainoa peruste? Tukihan on käytössä tässä alussa, kun isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua, ei voi olla valtion rahasta kiinni. Umpipaskaan tuulivoimaan ja aurinkosähköön kaadetaan paljon enemmän rahaa. Ja kuten kirjoitin, tuki voisi olla myös liukuvasti muuttuva.
Onkohan sulla vähän hakusessa miksi se tuki on olemassa, jos pidät noiden tukemista turhana, koska marginaalipuuhastelua. Tukihan on sen takia, että ne nousis sieltä marginaaleista pois, doh!Kuten itse sanoit niin isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua. Turha noiden ostamista on tukea veronmaksajien rahoilla, toivotaan kuitenkin että tilanne muuttuu pian.
Jos tarvitsee "ison" auton niin valitettavasti tällä hetkellä tilanne on mikä on on.
Offtopic varoitus, pitkä vuodatus:
Moni tuttu on tarvinnut puheidensa mukaan ison auton, pitää kuulemma mahtua rattaat ja ruokaostokset kyytiin. Mitä ihmettä ne ostaa ja kuskaa jos nuo eivät sovi "perinteisen" golf/astra/focus kokoluokan autoon, kaikissa on kuitenkin 5 istuinta ja tavaratila?
Mitä sivusta seurannut, niin yleensä isoa autoa "tarvitsevien" auton takapenkin ja tavaratilan sisältö mahtuisi mopoautoonkin...
Oman lapsuuden matkustin 85 vuosimallin Vw Golfissa, aina mahtui tavarat ja neljä ihmistä Lapin yms. reissulle, joskus oli suksetkin kyydissä.
Tiedostan kyllä että (onneksi) ajat ja ihmisten vaatimukset muuttuvat, samoin autot ovat kehittyneet ja kasvaneet valtavasti. Silti pitäisi olla joku suhteellisuudentaju kuinka ison auton tarvitsee, varsinkin jos osan siitä haluaa maksattaa muiden rahoilla tukien muodossa...
Onkohan sulla vähän hakusessa miksi se tuki on olemassa, jos pidät noiden tukemista turhana, koska marginaalipuuhastelua. Tukihan on sen takia, että ne nousis sieltä marginaaleista pois, doh!
Onko omakohtaista kokemusta? Useamman liikkeen ja merkin otannalla suositut mallit menee käytännössä listahinnalla, kun ostajia on muutenkin tarpeeksi.54k hinnan saa varmasti tingattua <50k, jolloin voit jatkossa saada 2k tukea lisäksi.
Eli mielestäsi se, että Suomessa nostetaan sähkärin hankintatukia, vaikuttaa miljardien liikevaihtoa pyörittävien autovalmistajien tuotekehityksiin tai investointeihin?Onkohan sulla vähän hakusessa miksi se tuki on olemassa, jos pidät noiden tukemista turhana, koska marginaalipuuhastelua. Tukihan on sen takia, että ne nousis sieltä marginaaleista pois, doh!
Enkö minä juuri niin sanonutkin? Sinulle ongelmaksi muodostui huonot penkit ja vetokukku?Sun haikailemat koot ovat vasta tulossa markkinoille ja ne menee tuen yli, jos ei ota rankasti varusteiltaan karsittua halvinta versiota.
Mutta ennen tuon kokoisiin autoihin mahtui aikuisetkin? Kolariturvallisuus ja auton koko ei ole sama asia.208/Corsa/Fiesta luokan vehkeistä, ei niihin kasvaneet nykyteinit mahdu ja suurten nopeuksien kolariturvallisuus on mitä on
Todella hienoa keskustelun tasoa, tälläiset "heitot" menevät suoraan ö mappiin.Mikset suoraan myönnä tän kaiken paskanjauhannan sijaan, että kyse ei ole mistään muusta kuin kateellisuudesta?
Nykyiseen auton konttiin, joka vastaa edellä mainittua kokoa, menee kärryjen ja vaunukopan lisäksi muutama pienempi laukku. Lapsi takapenkillä ja loput varusteet / kauppakassit ängetään sitten penkille jos esim. mökille ollaan menossa. Sinänsä helpottaisi elämää jos voisit vaan laittaa tavarat konttiin eikä niitä tarvitse asetella autoon että mahtuvat, mutta toki kyllähän tälläkin pärjää.Kuten itse sanoit niin isot sähkikset ovat vielä marginaalipuuhastelua. Turha noiden ostamista on tukea veronmaksajien rahoilla, toivotaan kuitenkin että tilanne muuttuu pian.
Jos tarvitsee "ison" auton niin valitettavasti tällä hetkellä tilanne on mikä on on.
Offtopic varoitus, pitkä vuodatus:
Moni tuttu on tarvinnut puheidensa mukaan ison auton, pitää kuulemma mahtua rattaat ja ruokaostokset kyytiin. Mitä ihmettä ne ostaa ja kuskaa jos nuo eivät sovi "perinteisen" golf/astra/focus kokoluokan autoon, kaikissa on kuitenkin 5 istuinta ja tavaratila?
Mitä sivusta seurannut, niin yleensä isoa autoa "tarvitsevien" auton takapenkin ja tavaratilan sisältö mahtuisi mopoautoonkin...
Oman lapsuuden matkustin 85 vuosimallin Vw Golfissa, aina mahtui tavarat ja neljä ihmistä Lapin yms. reissulle, joskus oli suksetkin kyydissä.
Tiedostan kyllä että (onneksi) ajat ja ihmisten vaatimukset muuttuvat, samoin autot ovat kehittyneet ja kasvaneet valtavasti. Silti pitäisi olla joku suhteellisuudentaju kuinka ison auton tarvitsee, varsinkin jos osan siitä haluaa maksattaa muiden rahoilla tukien muodossa...
Juuri näin, ei tuo juhlaa ole mutta onneksi helpottaa jo parin vuoden jälkeen, heti kun kopat/rattaat voi jättää pois (kokemusta on).Nykyiseen auton konttiin, joka vastaa edellä mainittua kokoa, menee kärryjen ja vaunukopan lisäksi muutama pienempi laukku. Lapsi takapenkillä ja loput varusteet / kauppakassit ängetään sitten penkille jos esim. mökille ollaan menossa. Sinänsä helpottaisi elämää jos voisit vaan laittaa tavarat konttiin eikä niitä tarvitse asetella autoon että mahtuvat, mutta toki kyllähän tälläkin pärjää.
Juuri näin. Sitä tässä itsekin funtsin että riittäiskö joku M3 kuitenkin tähän hommaan.Juuri näin, ei tuo juhlaa ole mutta onneksi helpottaa jo parin vuoden jälkeen, heti kun kopat/rattaat voi jättää pois (kokemusta on).
Kallista olisi ostaa 20k€ kalliimpi auto mökkireissuja varten...
Nykyisillä tuilla ei varmasti nouse. Ja nimenomaan se on tuossa hintaluokassa rahakysymys, kun rahoista osataan pitää huolta eikä tuhlata niitä kuin joku 20 v. parturikampaaja. Nahkajakkaraa nyt kukaan täysjärkinen huoli, täyssäädettävä penkki riittää oikein hyvin. Ja ihan paskapuhetta tuo, että "itselle tärkeät" varusteet täytyy sitten valita. Nykytarjonnassa valinnanvapaus on vielä helvetin kaukana, ihan turha teeskennellä mitään muuta. En ole nostoa mitenkään painottanut vaan todennut nykyisen rajan olevan hidaste kannustimen sijaan, koska nykyhetkellä vasta 60-70 k€ kattaa riittävän otannan "perusautoja" siihen, että jokainen löytää omansa. Tuessa on ollut kaunis ajatus, että se pistäis valmistajat tökkäämään ko. rajan alle hyviä autoja, mutta eipä oikein toimi.Ne ei sieltä marginaalista nouse Suomen valtion tuilla, se on nyt ainakin selvä.
Ja edelleen, tossa hintaluokassa se ei ole rahakysymys, jos on pakko saada koukkua ja nahkajakkaraa niin silloin pitää tehdä valintoja, jokaiselta löytyy ne itselle tärkeät varusteet, ei sitä rajaa voi tuon takia nostaa.
Ne piirtää kenellä on liitua, jos ei nyt rahat riitä niin sitten vaikka vuoden päästä paremmalla onnella metsästykseen.
Äläs nys pistä sanoja toisen suuhun vaan lue mitä kirjoitin. Liukuvasta rajasta minä olen ennen kaikkea puhunut. Tukisumma on toissijainen asia. On ihan eria asia menettää auton lisähinnan takia 2000 € kuin joku satku-pari. Hankintana valtion tavoitetta ajatellen 51 k€ auto on ihan yhtä arvokas kuin 49,99 k€.Eli mielestäsi se, että Suomessa nostetaan sähkärin hankintatukia, vaikuttaa miljardien liikevaihtoa pyörittävien autovalmistajien tuotekehityksiin tai investointeihin?
Niin, ongelma on se, että ko. kombon saat tällä hetkellä vasta tietyn kokoiseen perusautoon. Tuen piirissä oleviin koirankoppeihin ei onnistu. Eli pakko valita auto ominaisuuksien eikä koon mukaan, jolloin perushinta menee jo niin korkeaksi, että tukiraja muodostaa sen kuvailemani hankintaa hidastavan pykälän. Perustelet nykytuen riittävyyden sillä, että pitäis valita auto, jota ei ole olemassa. Ei kovin järkevää, eh?Enkö minä juuri niin sanonutkin? Sinulle ongelmaksi muodostui huonot penkit ja verokukku?
Kyllä mä kuitenkin mieluusti ajaisin metsäänkin jollain muulla kuin Fiestalla... Ihan paskapuhetta vähätellä sitä, että jossain ID.4 sarjan autossa ei olisi merkittävästi paremmat turvavarusteet kuin pienemmissä kipoissa.Mutta ennen tuon kokoisiin autoihin mahtui aikuisetkin? Kolariturvallisuus ja auton koko ei ole sama asia.
Jos pitäisi törmätä seinään/puuhun/tolppaan tms. 100km/h, niin vuonna 2021 valitsisin olla Fiestassa F150 lava-auton sijaan (youtube lähteenä), molemmat siis uusinta mallia.
Toki jos autoilla ajetaan yhteen niin tilanne on toinen, suomessa kuitenkin todennäköisyys on Fiestan puolella koska suurin osa kuolemaa johtavista onnettomuuksista johtuu tieltä suistumisesta ja/tai törmäämisestä tien ulkopuoliseen esteeseen.
Sulla ei ole tähän mennessä tullut mitään muuta perustetta kuin kateellisuus toisille. Ko. kommentilla yritin viestittää, että faktoja kiitos. Ei tullut.Todella hienoa keskustelun tasoa, tälläiset "heitot" menevät suoraan ö mappiin.
Ps. Jos luet mihin vastaat niin saatat saada vastauksia?
Juuri näin. Sitä tässä itsekin funtsin että riittäiskö joku M3 kuitenkin tähän hommaan.
Nykyisillä tuilla ei varmasti nouse. Ja nimenomaan se on tuossa hintaluokassa rahakysymys, kun rahoista osataan pitää huolta eikä tuhlata niitä kuin joku 20 v. parturikampaaja. Nahkajakkaraa nyt kukaan täysjärkinen huoli, täyssäädettävä penkki riittää oikein hyvin. Ja ihan paskapuhetta tuo, että "itselle tärkeät" varusteet täytyy sitten valita. Nykytarjonnassa valinnanvapaus on vielä helvetin kaukana, ihan turha teeskennellä mitään muuta. En ole nostoa mitenkään painottanut vaan todennut nykyisen rajan olevan hidaste kannustimen sijaan, koska nykyhetkellä vasta 60-70 k€ kattaa riittävän otannan "perusautoja" siihen, että jokainen löytää omansa. Tuessa on ollut kaunis ajatus, että se pistäis valmistajat tökkäämään ko. rajan alle hyviä autoja, mutta eipä oikein toimi.
Kyllä täällä ihan asiaa puhutaan siinä, että ne keillä on varaa ostaa 50-60 tonnin auto, ovat yleensä keskimääräistä parempia rahankäyttäjiä ja eivät ala huvin vuoksi maksamaan vetokoukusta kahta tonnia ylimääräistä, jos se menee hankintarajan yli. Vaikka kuinka olisi varaa. Niinpä ne perhesähkikset tulevat jäämään kauppaan aika herkästi, jos tukea ei saa, koska jäädään odottamaan josko sitä tulevaisuudessa kuitenkin saisi. Tai sitten ostetaan ulkomailta.
Ymmärrän kyllä pointin. Silti täytyy ihmetellä kuinka 50-60 tuhannen euron arvoisen kulutushyödykkeen ostajalle, jonka arvo tippuu vähintään 10%/vuosi, olisi mitään väliä paljon hankintatuki on tai missä raja menee? Vielä vähemmän väliä jollain koukulla minkä voi jälkiasentaa n.tuhannella eurolla?Kyllä täällä ihan asiaa puhutaan siinä, että ne keillä on varaa ostaa 50-60 tonnin auto, ovat yleensä keskimääräistä parempia rahankäyttäjiä ja eivät ala huvin vuoksi maksamaan vetokoukusta kahta tonnia ylimääräistä, jos se menee hankintarajan yli. Vaikka kuinka olisi varaa. Niinpä ne perhesähkikset tulevat jäämään kauppaan aika herkästi, jos tukea ei saa, koska jäädään odottamaan josko sitä tulevaisuudessa kuitenkin saisi. Tai sitten ostetaan ulkomailta.
Tuki vaikuttaa aikapaljon kk-erään jos sen saa. Eli jos sitä tuijottaa, niin hyöty voi olla suuri.
Oikeasti hei, ne paremmat rahankäyttäjät eivät ikinä osta uutta autoa muutenkaan koska se on about tyhmintä rahankäyttöä ikinä, luuleeko joku tosiaan että ostaja alkaa sniiduilemaan 2k€ koukun takia mutta ei korvaansa lotkauta sille että auton arvosta katoaa se 5-10% samalla sekunnilla kun ajaa sen autoliikkeen pihasta pois?
Fiksut ostavat ulkomailta käytetyn, pahin arvonalenema on takana ja mahdollisesti saadaan muiden maiden höveliäät tuet hyödynnettyä.
Täältä löytyy juuri kysyttyä kokemusta vajaan kuukauden takaa. Enyaqin listahinta oli siinä 54 500 paikkeilla valitsemillani lisävarusteilla josta neuvottelulla sekä vaihtoauton kanssa puljaamisella saatiin myyntihinnaksi alle 50k ja täten valtion tuki tuli kivasti kehiin.Onko omakohtaista kokemusta? Useamman liikkeen ja merkin otannalla suositut mallit menee käytännössä listahinnalla, kun ostajia on muutenkin tarpeeksi.
Sä et nyt vaan ymmärrä. 53 k€ auto ei tunnu missään, mutta 3 k€ peräkoukusta on ja pysyy hell no vaikka miten on varaa. Ei. Vaan. Pysty. Tuskin olen ainoa, joka näin ajattelee. Jos mihin tahansa sais tukea, ajaisin Miin ja paskan koukullisen bensasitikan sijaan varmaan 53 k€ Skodalla vaikka merkkinä ja muotoilultaan Enyaq saa vähän oksennusta tulemaan suuhun.Suomi on yksi hyttysen paska globaaleilla markkinoilla, vaikka tuki olisi 10k niin se ei isoa kuvaa muuta millään tavalla.
Ei, se ei ole tuossa hintaluokassa rahakysymys, jos olet ostamassa viiden kympin autoa niin se kaksi kiloa ei tunnu siinä missään, jos on pakko saada koukkua (suht marginaalinen) tai täyssäädettävä penkki (suht marginaalinen) niin sitten vain kättä lompakolle kiltisti. Jos joutuu miettimään onko varaa 2k€ enemmän niin sitten on ostamassa väärän hintaluokan autoa jo alunperinkin.
Sinulle koukku ja erikoispenkki ovat "pakko olla", veikkaan että suurelle osalle noilla ei ole juuri väliä, jollekkin toiselle kattoluukku on pakko olla jne.
Tuki toimii juuri niinkuin suunniteltu, kun autoja tulee lisää niin tulee lisää myös niitä alle 50K€ autoja tuohon koko luokkaan.
Mitä helvetin väliä sillä on paljonko siitä arvoa lähtee? Ilman tukea maksat 2 k€ enemmän 100% varmuudella. 2 k€ on 2 k€ vaikka tilillä olis miljoona. Kaikkiin ei taida saada toistaiseksi jälkiasennuksena koukkua tai maksaa vitusti enemmän kuin tonnin.Ymmärrän kyllä pointin. Silti täytyy ihmetellä kuinka 50-60 tuhannen euron arvoisen kulutushyödykkeen ostajalle, jonka arvo tippuu vähintään 10%/vuosi, olisi mitään väliä paljon hankintatuki on tai missä raja menee? Vielä vähemmän väliä jollain koukulla minkä voi jälkiasentaa n.tuhannella eurolla?