Yleistä keskustelua sähköautoista

Katsopa huviksesi mitä keskukseen asennettava B-tyypin vikavirtasuoja maksaa. Eivät ole ihan halpoja. Varmaan iso osa myös laturin hinnasta menee tuohon suojaukseen.

Suomessa ei elektroniset vikavirtasuojat ole sallittuja, ja nuo täysin mekaanisesti toimivat B tyypin vikikset ovat hirmuhintaisia. Ilmeisesti nuo sähköautojen lautauslaitteet ovat jonkun yleiseurooppalaisen normin piirissä, jonka takia niissä voi olla tuo halpa elektroninen DC tunnistus, jolloin pelkkä mekaaninen A-tyypin vikis riittää.

Sinänsä, ei missään ole varsinaisesti kielletty kytkemästä kolmivaihepistokkeella varustettua latauslaitetta vanhaan vikavirtasuojaamattomaan voimavirtapistorasiaan.
 
-Pointti on siinä, että jos A-tyypin vikavirtasuojan läpi johtuu pienikin määrä tasavirtaa, niin se ei enää laukea vaihtovikavirrasta eikä näinollen toimi. Kyse ei ole niinkään siitä, että odotettaisiin autolta verkkoon suuria tasavirtapurkauksia tai ainakaan että niitä pidettäisiin ihmiselle vaarallisena."
Mä en tuota AC puolen kuolemista tiennyt tiennyt, mutta tiedän että A-tyypin vikis kyllä laukeaa tasavirrallakin.. Onko sitten korkeampi kuin se 30mA, sitä en tiedä. Koska tasavirta on ihmiselle vaarallisempi, niin sinne voi olla asetettu myös tuo pienempi 6mA raja-arvo.
 
Mä en tuota AC puolen kuolemista tiennyt tiennyt, mutta tiedän että A-tyypin vikis kyllä laukeaa tasavirrallakin.. Onko sitten korkeampi kuin se 30mA, sitä en tiedä. Koska tasavirta on ihmiselle vaarallisempi, niin sinne voi olla asetettu myös tuo pienempi 6mA raja-arvo.
Päinvastoin: DC:llä vaaditaan 3-10 kertaa enemmän virtaa kuin samojen vaikutusten aiheuttamiseksi.
 
Mä en tuota AC puolen kuolemista tiennyt tiennyt, mutta tiedän että A-tyypin vikis kyllä laukeaa tasavirrallakin.. Onko sitten korkeampi kuin se 30mA, sitä en tiedä. Koska tasavirta on ihmiselle vaarallisempi, niin sinne voi olla asetettu myös tuo pienempi 6mA raja-arvo.
Tasavirran 6 mA raja johtuu siitä, että A-luokan vikavirtasuoja, joka tunnistaa vaihtosähkön 30 mA vikavirran, voi lakata toimimasta, jos sen läpi menee tasavirtaa. Latauslaitteessa oleva anturi tutkii verkkoon päin vuotavaa tasavirtakomponenttia ja katkaisee piirin, jos vuoto ylittää 6 mA. Toteutus, jossa on A-luokan vikavirtasuoja ja sen lisäksi 6 mA tasavirtasuoja on selvästi edullisempi kuin B-luokan vikavirtasuoja, joka yksinään antaa riittävän suojan.
 
Tasavirran 6 mA raja johtuu siitä, että A-luokan vikavirtasuoja, joka tunnistaa vaihtosähkön 30 mA vikavirran, voi lakata toimimasta, jos sen läpi menee tasavirtaa. Latauslaitteessa oleva anturi tutkii verkkoon päin vuotavaa tasavirtakomponenttia ja katkaisee piirin, jos vuoto ylittää 6 mA. Toteutus, jossa on A-luokan vikavirtasuoja ja sen lisäksi 6 mA tasavirtasuoja on selvästi edullisempi kuin B-luokan vikavirtasuoja, joka yksinään antaa riittävän suojan.
joo, no tuo on jo itsessään ihan looginen syy tuolle alemmalle arvolle.

Päinvastoin: DC:llä vaaditaan 3-10 kertaa enemmän virtaa kuin samojen vaikutusten aiheuttamiseksi.
Jaa... mä olen kyllä antanut itseni ymmärtää että tuo "tasavirta turvallisempi" virhe juontaa juurensa siihen että tasajännitelaitteet ovat usein samalla myös pienoisjännitteisiä.
 
"tasavirta turvallisempi" virhe juontaa juurensa siihen että tasajännitelaitteet ovat usein samalla myös pienoisjännitteisiä.
Kyllä tasavirta vähemmän vaarallinen terveydelle on kuin vaihtosähkö. Siksihän ne pienoisjännitteen rajatkin varmaan ovat erisuuruiset, AC alle 50 volttia ja DC alle 120 volttia.
 
Jaa... mä olen kyllä antanut itseni ymmärtää että tuo "tasavirta turvallisempi" virhe juontaa juurensa siihen että tasajännitelaitteet ovat usein samalla myös pienoisjännitteisiä.
En nyt löytänyt kunnollista lähdettä asialle, mutta käsittääkseni AC on vaarallisempaa pääasiassa kolmesta syystä: 1) iho vastustaa enemmän tasavirtaa 2) DC aiheuttaa kiinnijäämisefektin (siis lihasten supistumisen siten, ettei otetta pysty irrottamaan) suuremmalla virralla kuin AC ja 3) 50 Hz taajuus verkkovirralla on omiaan aiheuttamaan sydämen värinää, kun taas DC pysäyttää sydämen ja se voi helposti käynnistyä normaaliin rytmiin uudelleen.
 
Pitäisiköhän jatkaa niistä sähköautoista...

Tuli käytyä koeajamassa Ioniq 5 RWD First Edition. Yllätyin hyvin positiivisesti ajettavuudesta ja ajomelusta. Ohjausta voisi kuvailla riittävän hyväksi omaan (lähinnä Saksalaisia ajaneen) makuun. Joitain satunnaisia positiivisa ja negatiivisia havaintoja:
  • Adaptiivisen vakkarin ja aktiivisen ohjausavustimen sai kytkettyä erikseen päälle myös niin, että vain jälkimmäinen käytössä. Tätä en ole muissa autoissa nähnyt ja on varsin tervetullut ominaisuus. Kummalekin oli siis oma painike ja niitä ohjattiin täysin toisistaan riippumatta.
  • Ohjausavustimen toiminta oli perustasoa. Turun moottoritien mutkaosuus 130 km/h oli paikoitellen liikaa, mutta normaalilla kevyen mutkaisella maantiellä meno oli luotettavan oloista.
  • Mielenkiintoisia varusteita/"varusteita", kuten liukuva keskikonsoli, lähes tasainen lattia edessä ja takana, eteen/taakse liukuvat takapenkit, Vehicle-to-Load adapteri latauspistokkeeseen.
  • Ratin läpsyttimistä helppo säätää regenerointia rullauksen, kolmen renegerointitason ja yhden polkimen ajon välillä
  • Materiaalien osalta ei suuria yllätyksiä. Hyvää perustasoa ja paikka-paikoin aavistuksen muovista, muttei mitenkään häiritsevissä määrin.
  • Etutavaratila on kohtuulliset n. 50 litraa takavetomallissa, mutta nelivedossa tuosta lähtee puolet pois jolloin sillä ei tee enää paljoakaan.
 
Pitäisiköhän jatkaa niistä sähköautoista...

Tuli käytyä koeajamassa Ioniq 5 RWD First Edition. Yllätyin hyvin positiivisesti ajettavuudesta ja ajomelusta. Ohjausta voisi kuvailla riittävän hyväksi omaan (lähinnä Saksalaisia ajaneen) makuun. Joitain satunnaisia positiivisa ja negatiivisia havaintoja:
  • Adaptiivisen vakkarin ja aktiivisen ohjausavustimen sai kytkettyä erikseen päälle myös niin, että vain jälkimmäinen käytössä. Tätä en ole muissa autoissa nähnyt ja on varsin tervetullut ominaisuus. Kummalekin oli siis oma painike ja niitä ohjattiin täysin toisistaan riippumatta.
  • Ohjausavustimen toiminta oli perustasoa. Turun moottoritien mutkaosuus 130 km/h oli paikoitellen liikaa, mutta normaalilla kevyen mutkaisella maantiellä meno oli luotettavan oloista.
  • Mielenkiintoisia varusteita/"varusteita", kuten liukuva keskikonsoli, lähes tasainen lattia edessä ja takana, eteen/taakse liukuvat takapenkit, Vehicle-to-Load adapteri latauspistokkeeseen.
  • Ratin läpsyttimistä helppo säätää regenerointia rullauksen, kolmen renegerointitason ja yhden polkimen ajon välillä
  • Materiaalien osalta ei suuria yllätyksiä. Hyvää perustasoa ja paikka-paikoin aavistuksen muovista, muttei mitenkään häiritsevissä määrin.
  • Etutavaratila on kohtuulliset n. 50 litraa takavetomallissa, mutta nelivedossa tuosta lähtee puolet pois jolloin sillä ei tee enää paljoakaan.
Huomasitko oliko ohjausavustin aina defaulttina päällä kun auton käynnisti? Joissain autoissa tämä menee oletuksena aina päälle ja itse en tykkää siitä yhtään kun ajan reunassa poissa karkeista urista niin avustin vänkää kokoajan.
 
Huomasitko oliko ohjausavustin aina defaulttina päällä kun auton käynnisti? Joissain autoissa tämä menee oletuksena aina päälle ja itse en tykkää siitä yhtään kun ajan reunassa poissa karkeista urista niin avustin vänkää kokoajan.
Tarkoitan aktiivisella ohjausavustimella sitä, joka pitää auton automattisesti kaistan keskellä, joka on eri varuste kuin kaistavahti.
Mitä itse kaistavahtiin tulee (josta ilmeisesti kysyit), niin sen asetuksia en muuttanut, joten en pysty kommentoimaan. Nyt kun kysyt, niin huomasin sen kyllä joitain kertoja hieman korjanneen ajolinjaa kun ajoi tien reunassa. Asetuksissa huomasin jotain tuohon liittyviä asetuksia, mutten tiedä miten ne käyttäytyvät käytännössä.
 
  • Adaptiivisen vakkarin ja aktiivisen ohjausavustimen sai kytkettyä erikseen päälle myös niin, että vain jälkimmäinen käytössä. Tätä en ole muissa autoissa nähnyt ja on varsin tervetullut ominaisuus. Kummalekin oli siis oma painike ja niitä ohjattiin täysin toisistaan riippumatta.

Tarkoitan aktiivisella ohjausavustimella sitä, joka pitää auton automattisesti kaistan keskellä, joka on eri varuste kuin kaistavahti.
Mitä itse kaistavahtiin tulee (josta ilmeisesti kysyit), niin sen asetuksia en muuttanut, joten en pysty kommentoimaan. Nyt kun kysyt, niin huomasin sen kyllä joitain kertoja hieman korjanneen ajolinjaa kun ajoi tien reunassa. Asetuksissa huomasin jotain tuohon liittyviä asetuksia, mutten tiedä miten ne käyttäytyvät käytännössä.
Olen luullut, että aktiivinen kaistavahti ja aktiivinen ohjausavustin ovat aina yhtä ja samaa järjestelmää, eivätkä siis toisistaan erillisiä varusteita. Siis onko nuo tosiaan jossain autossa kaksi eri varustetta, jotka toimivat toisistaan erillään? Siis toinen "pitää kaistan keskellä" ja toinen "estää menemästä kaistan reunaan"? En oikein saa muodostettua mielikuvaa, että mitä tuo ero oikein tarkoittaa, siis miten tuo käytännössä toimisi jos kyseessä olisi kaksi eri järjestelmää.

Normaalisti autoissa joissa nuo ovat yhtä ja samaa kokonaisuutta (siis koko systeemin nimi = aktiivinen kaistavahti), niin kyllähän se kai yleensä on kytkettävissä päälle ja pois riippumatta ACC:stä (adaptiivisesta vakkarista). Esim. omassa ID.4:ssä.
 
Olen luullut, että aktiivinen kaistavahti ja aktiivinen ohjausavustin ovat aina yhtä ja samaa järjestelmää, eivätkä siis toisistaan erillisiä varusteita. Siis onko nuo tosiaan jossain autossa kaksi eri varustetta, jotka toimivat toisistaan erillään? Siis toinen "pitää kaistan keskellä" ja toinen "estää menemästä kaistan reunaan"? En oikein saa muodostettua mielikuvaa, että mitä tuo ero oikein tarkoittaa, siis miten tuo käytännössä toimisi jos kyseessä olisi kaksi eri järjestelmää.

Normaalisti autoissa joissa nuo ovat yhtä ja samaa kokonaisuutta (siis koko systeemin nimi = aktiivinen kaistavahti), niin kyllähän se kai yleensä on kytkettävissä päälle ja pois riippumatta ACC:stä (adaptiivisesta vakkarista). Esim. omassa ID.4:ssä.
Ainakin omassa ovat erillinen toiminto, vaikka toki ihan samaa rautaa ne käyttää.

Eli varoitin kyttää viivoja, ja varoittaa rattia täristämällä kaistaviivan päälle siirryttäessä. Samalla sitten antaa kevyen vastusmomentin rattiin, eli ”vastustaa” viivan ylitystä ilman vilkkua.

Avustin sitten taas suorittaa koko ajan aktiivista ohjausta niin, että auto pysyy kaistan keskellä.

Varoitin kytkeytyy kun nopeus ylittää 40 (muistaakseni), ja avustin kytketään päälle ACC:n kanssa. Ja molemmat voi kytkeä pois.

Eli kaikki ajomoodit on:

Manuaalinen, varoitin, ACC, ACC+varoitin, ACC+avustin, lisäksi limit, limit+varoitin, limit+avustin.

Auto defaulttina siis varoitin -> cruise/limit+avustin. Ja auto muistaa varoitin/avustin tilan kunkin ajosuoritteen sisällä. Jos virrat käyttää pois, auto palaa defaulttiin.

Mainitaan nyt vielä, että kun avustin kytkee itsensä irti vaikkapa maantiellä näiden ”leveä yksikaistainen risteys joka jatkuu bussipysäkiksi” kohdalla, se palaa ACC+varoitin moodiin, ja palauttaa avustimen kun löytää taas kaistan.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin omassa ovat erillinen toiminto, vaikka toki ihan samaa rautaa ne käyttää.

Eli varoitin kyttää viivoja, ja varoittaa rattia täristämällä kaistaviivan päälle siirryttäessä. Samalla sitten antaa kevyen vastusmomentin rattiin, eli ”vastustaa” viivan ylitystä ilman vilkkua.

Avustin sitten taas suorittaa koko ajan aktiivista ohjausta niin, että auto pysyy kaistan keskellä.

Varoitin kytkeytyy kun nopeus ylittää 40 (muistaakseni), ja avustin kytketään päälle ACC:n kanssa. Ja molemmat voi kytkeä pois.

Eli kaikki ajomoodit on:

Manuaalinen, varoitin, ACC, ACC+varoitin, ACC+avustin, lisäksi limit, limit+varoitin, limit+avustin.

Auto defaulttina siis varoitin -> cruise/limit+avustin. Ja auto muistaa varoitin/avustin tilan kunkin ajosuoritteen sisällä. Jos virrat käyttää pois, auto palaa defaulttiin.
Kiitos, tämä valaisi. Eli autossasi nämä ovat toisilleen vaihtoehtoiset systeemit - ei siis ole olemassa moodia "varoitin+avustin", tämä selventää paljon. Voiko jopa ajatella niin, että tuossa autossa varoitin on lievennetty/vähemmän aggressiivinen versio avustimesta.

Kumpaankohan kategoriaan tässä jaottelussa ID4:n systeemi menisi, onko se enemmän kaistavahti vai voiko puhua aktiivisesta ohjausavustimesta. Varustelistassa sen nimi on "Kaistanpitoavustin Lane assist. Aktiiviset ohjausliikkeet" mutta en ole ehtinyt sen enempää perehtyä. Ei se kovin aggressiivinen ainakaan ole (ja hyvä niin).
 
Volvossa tuo kaistavahti ihan kääntää rattia. Eikä miua juuri ole haitannut. Ajelen yleensä oikeassa laidassa eikä tuo ajoon puutu.

Sen kerran vuoteen kun ajelen pitkää matkaa (Turusta savoon) niin olihan tuo itse ajo aika jees koska motaria. Pystyi katselee maisemia ja auto ajoi itse.
 
Kiitos, tämä valaisi. Eli autossasi nämä ovat toisilleen vaihtoehtoiset systeemit - ei siis ole olemassa moodia "varoitin+avustin", tämä selventää paljon. Voiko jopa ajatella niin, että tuossa autossa varoitin on lievennetty/vähemmän aggressiivinen versio avustimesta.

Kumpaankohan kategoriaan tässä jaottelussa ID4:n systeemi menisi, onko se enemmän kaistavahti vai voiko puhua aktiivisesta ohjausavustimesta. Varustelistassa sen nimi on "Kaistanpitoavustin Lane assist. Aktiiviset ohjausliikkeet" mutta en ole ehtinyt sen enempää perehtyä. Ei se kovin aggressiivinen ainakaan ole (ja hyvä niin).

Id4:ssä näyttää olevan lane assist = kaistan reunaa seuraava kaistanpitoavustin. Laadultaan vaikuttaa parin vuoden takaisia tasaisemmalta. Silti en motarilla ajaisi kaistan reunoja viistäen, kanssakuskeilta saattaisi tulla palautetta. Enemmänkin jos tarvitset kahta kättä vaikka vesipullon avaamiseen, niin tähän voi sen 10 sekunttia luottaa.

Tämän lisäksi adaptiivinen vakkari päällä on aktivoitavissa travel assist = keskittää kaistan keskelle ja näyttää mitä ympäröivillä kaistoilla tapahtuu. Tämän kaltaisella systeemillä (Toyotassa) on rentoa taittaa pidempää motarisiirtymää. Lepuutat kättä ratilla, mutta annat auton tehdä ohjausliikkeet. Jos jostain syystä kadottaa hetkeksi viivat (esim. erikoiset maalaukset) olet kuitenkin kaistan keskellä oikealla ajolinjalla, et jo ajautumassa kaistalta ulos. Ja palautuu tosiaan merkintöjen löytyessä taas automaattisesti keskittäväksi, eli lyhyessä katkoksessa ei tarvitse suuria ohjausliikkeitä tehdä. Motarin jyrkässä rampissa tuollaiseen ei kuitenkaan voi luottaa, kuten alla olevasta videostakin nähdään.

En osaa sanoa löytyykö travel assist kaikista ID4:stä.

Tuo video selventää aika hyvin toimintoja. Täytyy kyllä antaa VW:lle pisteet informatiivisesta HUD- ja ajotietokonenäkymästä.

 
Viimeksi muokattu:
Makuasioita, mutta mitä itse olen näitä kaistallapitoavustimia yms. kokeillut niin kyllä on kaikki kytketty ensikokeilun jälkeen pysyvästi pois päältä.
Keväällä kävin kokeilemassa ID.3:sta ja siinä en ainakaan lyhyellä koeajolla huomannut olevan kovinkan agressiivista avustusta.
Heti perään kokeiltiin polttiksella olevaa Skoda Kamiq:ia ja siinä kaistallapitoavustin repi ihan jatkuvasti rattia. Oli niin rasittava että todettiin mukana olleen ja ajamassakin käyneen isän kanssa ettei tule koskaan olemaan Kamiq:ia pihassa, vielä kun tuo avustin kytkeytyi aina automaattisesti päälle jokaisella käynnistyksellä.
Nykyisessä Corolla hybridissä kokeillut myös kaistallapitoavustinta sen verran että totesin liian holhoavaksi, onneksi se ei mene automaattisesti päälle vaan pitää aina erikseen kytkeä.

ID.3:sta ei vaan muistanut tarkistaa menikö avustin aina päälle automaattisesti. Pitäis varmaan käydä uudemman kerran kokeilemassa. Kivalta vaikutti muuten kyl.
 
ID4:ssä kaistavahti toimii juuri niin kuin pitääkin. Antaa ajaa missä kohdassa kaistaa haluaa ja jos ajautuu liian lähelle kaistan reunaa, antaa vain miedon vasteen. Jos haluaa jostain syystä ajaa kaistaviivan päältä ilman vilkkua, ei vastusta liian voimakkaasti. Minusta todella hyvä eikä mitään tarvetta laittaa pois päältä. Joissain muissa koeajamissani autoissa ollut todella voimakas vaste ja tottumattomalle lähes vaarallinen esim. polkupyörää ohitettaessa, jos ei huomaa laittaa vilkkua päälle.
 
ID4:ssä kaistavahti toimii juuri niin kuin pitääkin. Antaa ajaa missä kohdassa kaistaa haluaa ja jos ajautuu liian lähelle kaistan reunaa, antaa vain miedon vasteen. Jos haluaa jostain syystä ajaa kaistaviivan päältä ilman vilkkua, ei vastusta liian voimakkaasti. Minusta todella hyvä eikä mitään tarvetta laittaa pois päältä. Joissain muissa koeajamissani autoissa ollut todella voimakas vaste ja tottumattomalle lähes vaarallinen esim. polkupyörää ohitettaessa, jos ei huomaa laittaa vilkkua päälle.
Makuasioita pitkälti, mutta eikö se tavallaan ole hyvä että auto ”ohjaa” noudattamaan lakia? Kaistan merkintöjä ei saa ylittää ilman merkinantoa.
 
Makuasioita pitkälti, mutta eikö se tavallaan ole hyvä että auto ”ohjaa” noudattamaan lakia? Kaistan merkintöjä ei saa ylittää ilman merkinantoa.

Siinä on opettelemista monelle premium auton kuljettajalle. Järjestelmä on toki hyvä jos se pienentää nokkakolarin mahdollisuutta. Liukkaalla voi tuottaa yllätyksen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Makuasioita pitkälti, mutta eikö se tavallaan ole hyvä että auto ”ohjaa” noudattamaan lakia? Kaistan merkintöjä ei saa ylittää ilman merkinantoa.

Oletko koskaan kohdannut vaikka tietyömaata autoillessa? Niissä melko usein on merkintöjä vähän siellä täällä ja osa johtaa suoraan seinään kun oikealla ajolinjalla ei ole mitään... siltatyömaat esim on usein sellaisia että kaista on niin kapea että joutuu ajamaan jonkun viivan päällä.

Ratin yllättävä tempoilu voi johtaa äkkiä kolariin. Varsinkin kun moni autoilija ei tunne autoaan lainkaan niin voi yllättää.
 
Mitäs yllätyksiä tämä liukkaalla voisi aiheuttaa?
Liian voimakas veivaus liukkaalla aiheuttaa herkästi pidon menetyksen. On kovin ikävää jos kaista-avustin aiheuttaisi sellaisen veivauksen kun ohittaa talvipyöräilijää tai lumikasaksi aurattua tien varteen parkitettua autoa tai ajaa tietyömaan läpi, jossa kaistamerkinnät ovat vähän miten sattuu…
 
Liian voimakas veivaus liukkaalla aiheuttaa herkästi pidon menetyksen. On kovin ikävää jos kaista-avustin aiheuttaisi sellaisen veivauksen kun ohittaa talvipyöräilijää tai lumikasaksi aurattua tien varteen parkitettua autoa tai ajaa tietyömaan läpi, jossa kaistamerkinnät ovat vähän miten sattuu…
Nojaa, aika rajusti saa kiskoa edestakas että nykyauto olisi siitä moksiskaan vaikka miten liukasta olisi.
Tosin en ole yhtään kaista-avustinta kokeillut mikä tekisi jotain muuta mitä itse haluaa, joo jos ohittaa vaikka pyöräilijän ilman vilkkua niin vähänhän se koittaa pistää vastaan mutta ei se mitään raivoisia pidon menetykseen johtavia veivauksia yritä tehdä saati sitten että moottori olisi voimakkaampi kuin ite jaksaa pitää kiinni. Tai ainakaan niissä mitä ite ajanut ei ole.
 
Oletko koskaan kohdannut vaikka tietyömaata autoillessa? Niissä melko usein on merkintöjä vähän siellä täällä ja osa johtaa suoraan seinään kun oikealla ajolinjalla ei ole mitään... siltatyömaat esim on usein sellaisia että kaista on niin kapea että joutuu ajamaan jonkun viivan päällä.

Ratin yllättävä tempoilu voi johtaa äkkiä kolariin. Varsinkin kun moni autoilija ei tunne autoaan lainkaan niin voi yllättää.
No, kuljettajalla on vastuu ajoneuvon hallinnasta, eli jos ei aivan salamaniskusta ilmesty se työmaa-alue alle, monta kertaa päivässä, joka päivä, aina, niin menee jo vähän nillittämisen piikkiin.

Ota pois kun näet että viivat menee rikki?

Kannattaa varmaan jatkossa kävellä, jos tieliikennelaki on liian raskas noudatettavaksi.

*kaistavaroitin on muuten jatkossa pakollinen varuste EU:n alueella, eli kannattaa sitten OIKEASTI alkaa jalkamieheksi.
 
ID4:ssä kaistavahti toimii juuri niin kuin pitääkin. Antaa ajaa missä kohdassa kaistaa haluaa ja jos ajautuu liian lähelle kaistan reunaa, antaa vain miedon vasteen. Jos haluaa jostain syystä ajaa kaistaviivan päältä ilman vilkkua, ei vastusta liian voimakkaasti. Minusta todella hyvä eikä mitään tarvetta laittaa pois päältä. Joissain muissa koeajamissani autoissa ollut todella voimakas vaste ja tottumattomalle lähes vaarallinen esim. polkupyörää ohitettaessa, jos ei huomaa laittaa vilkkua päälle.
Minulla on kokemusta vain puolen tunnin koeajon verran, mutta ainakin mutkassa kun päästin auton tahallani ajautumaan reunaviivan yli, korjausliike oli voimakas ja vei auton viereisen kaistan puolelle. Normaalisti ohjatessani en huomannut mitään erikoista, vaikka lähellä oikeaa reunaa tapaankin ajella.

Tähän liittyen, ID4:n adaptiivinen vakionopeudensäädin aiheutti myös jännitystä elämään, sillä samalla koeajolla auto veti yhtäkkiä tiukan jarrutuksen moottoritiellä 120 km/h alueella ja ilmoitti nopeusrajoituksen muuttuneen 50 km:iin/h.
 
Tähän liittyen, ID4:n adaptiivinen vakionopeudensäädin aiheutti myös jännitystä elämään, sillä samalla koeajolla auto veti yhtäkkiä tiukan jarrutuksen moottoritiellä 120 km/h alueella ja ilmoitti nopeusrajoituksen muuttuneen 50 km:iin/h.
Tuo ongelma poistuu helposti asetuksia muuttamalla.
 
Ota pois kun näet että viivat menee rikki?

Kannattaa varmaan jatkossa kävellä, jos tieliikennelaki on liian raskas noudatettavaksi.

*kaistavaroitin on muuten jatkossa pakollinen varuste EU:n alueella, eli kannattaa sitten OIKEASTI alkaa jalkamieheksi.

Huikean kekseliästä vittuilua...

Kuten sanoin moni autoilija ei tunne autoaan sen vertaa että tietäisi esim. miten vakkari tai valot toimivat. Luuletko että he tunnistavat etukäteen tilanteen missä kaistavahti voi yllättää ja osaavat vielä ottaa sen pois päältä?
 
Tripletissä kaistavahti on ainakin aivan paska ja suorastaan vaarallinen. Kiva ylläri satasen vauhdissa, kun vahti meinaa, että pitäis suoraan jatkaa rampille menon sijaan. Kaiken huipuksi se on paljon voimakkaampi/äkkinäisempi kuin monessa muussa mitä olen kokeillut. Vollen V90:ssä en koko vahtia edes huomannut ennen kapealle pikkutielle menoa. Siellä sekin oli saatanan pelottava, kun väkisin ohjasi keskemmälle ja auto tulee vastaan. Mut toki etelä-Ruotsin just kahden auton levyiset kaksikaisteiset ovat aika extreme-haaste. Aika monen valikon takaa sitä sai kaivaa (vuokra-autossa), että löysi täpän mistä sen sai pois.
 
Tähän liittyen, ID4:n adaptiivinen vakionopeudensäädin aiheutti myös jännitystä elämään, sillä samalla koeajolla auto veti yhtäkkiä tiukan jarrutuksen moottoritiellä 120 km/h alueella ja ilmoitti nopeusrajoituksen muuttuneen 50 km:iin/h.

Tämä on siisti ongelma, jota esiintyy kaikissa ajamissani ”älykkäissä” vakkareissa. Eli siellä on joku OpenMaps tms data alla, josta vedetään näitä rajoituksia. Maanteillä huomaa monesti, että karttadata on sontaa, ja risteysten jälkeen auto saa komennon 80->100, vaikka merkille on vielä parisataa metriä.

Sitten just noi varmaan vanhat tietyörajoitukset keskellä motaria kummittelee.

Muok: Nopea haku ehdottaa että se on joko Googlen tai Heren dataa. OpenStreetMaps käyttää Hereä oletus implementaatiossaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli ärsyttävä ominaisuus ID4 ennenkuin löysi kohdan mistä ottaa pois. Samalla vaarallisia tilanteita loi se kun ajoit 100 tiellä ja tuli ns jyrkkä mutka jossa oli esim 60-80kmh kehotus ja auto jarrutti voimakkaasti. Kunhan nämä kikottimet yleistyy niin varmasti luo kolareita tulevaisuudessa.
Vielä harmittaa että kaistavahti menee automaattisesti päälle käynnistyksessä..

Tuokin ärsyttää että vaikka kamera lukee tiemerkinnät niin silti hukkaa monasti rajoitukset ja laittaa 50 oletuksen, juurikin tuon karttasoftan takia..
 
Minulla on kokemusta vain puolen tunnin koeajon verran, mutta ainakin mutkassa kun päästin auton tahallani ajautumaan reunaviivan yli, korjausliike oli voimakas ja vei auton viereisen kaistan puolelle. Normaalisti ohjatessani en huomannut mitään erikoista, vaikka lähellä oikeaa reunaa tapaankin ajella.
En tarkoittanut korjausliikkeen voimakkuutta vaan kuinka voimakkaasti rattia pitää kääntää, jos haluaa ohjata eri tavalla kuin kaistavahti. Joissain autoissa ratin kääntämiseen joutuu käyttämään aika paljon voimaa ja se voi yllättää äkkinäisessä tilanteessa. ID4:ssä vastus on sopiva eikä voimaa tarvita liikaa, mutta kuitenkin sen verran, että se pitää tehdä tietoisesti.
 
Tuo oli ärsyttävä ominaisuus ID4 ennenkuin löysi kohdan mistä ottaa pois. Samalla vaarallisia tilanteita loi se kun ajoit 100 tiellä ja tuli ns jyrkkä mutka jossa oli esim 60-80kmh kehotus ja auto jarrutti voimakkaasti. Kunhan nämä kikottimet yleistyy niin varmasti luo kolareita tulevaisuudessa.
Vielä harmittaa että kaistavahti menee automaattisesti päälle käynnistyksessä..

Tuokin ärsyttää että vaikka kamera lukee tiemerkinnät niin silti hukkaa monasti rajoitukset ja laittaa 50 oletuksen, juurikin tuon karttasoftan takia..
Eräs tapaus oli Facebookissa missä vanhempi herra oli ostanut ID3:n ja juuri tuon takia auto lähtenyt käsistä. Lisäksi kun auto oli takaveto niin tehnyt sekin oman osuutensa. Onneksi ei käynyt mitään mutta vaimo ei uskaltanut enää tulla kyytiin, niin auto meni vaihtoon.
 
Mitäs yllätyksiä tämä liukkaalla voisi aiheuttaa?

Liian nopea korjaus liukkaalla ja auto ympäri, pahimmillaan vastaantulijan kaistalle. Näistä on saanut lukea. Ongelma taitaa olla vain takavetoisissa ja ihmettelen miksi ajonvakautus ei pelasta.
 
Eräs tapaus oli Facebookissa missä vanhempi herra oli ostanut ID3:n ja juuri tuon takia auto lähtenyt käsistä. Lisäksi kun auto oli takaveto niin tehnyt sekin oman osuutensa. Onneksi ei käynyt mitään mutta vaimo ei uskaltanut enää tulla kyytiin, niin auto meni vaihtoon.
Tämä on asia, johon pitäisi puuttua viranomaistaholta. Karttadatan pitää olla kunnossa, siellä ei saa olla virheitä, jotka aiheuttavat tuollaista. Mutta tämä ei riitä. Regulaatiolla ja sertifioinneilla pitää huolehtia, että tämäntyyppiset ominaisuudet ajoneuvoissa toimivat oikein ja loogisesti myös poikkeustilanteissa. Hetkellinen poikkeama karttadatan nopeustiedoissa on hyvä esimerkki poikkeamasta, jollaiset pitäisi suodattaa pois. Tämä tulee entistä tärkeämmäksi autonomisesti ajavien ajoneuvojen yleistyessä.
 
Eräs tapaus oli Facebookissa missä vanhempi herra oli ostanut ID3:n ja juuri tuon takia auto lähtenyt käsistä. Lisäksi kun auto oli takaveto niin tehnyt sekin oman osuutensa. Onneksi ei käynyt mitään mutta vaimo ei uskaltanut enää tulla kyytiin, niin auto meni vaihtoon.
Itselle tulee mieleen sieltä vastaava tapaus jossa vanhempi herra osti id3 ja jäisellä motarilla se olikin tehnyt äkkikiihdytyksen, joka melkein johti pyörähdykseen ja auto vaihtui subaruun.
 
Itselle tulee mieleen sieltä vastaava tapaus jossa vanhempi herra osti id3 ja jäisellä motarilla se olikin tehnyt äkkikiihdytyksen, joka melkein johti pyörähdykseen ja auto vaihtui subaruun.
Tuollaiset automaattiset ominaisuudet pitää olla oletuksena pois päältä ja sen, joka kytkee ne päälle, pitää ymmärtää, mitä tekee.
 
Itselle tulee mieleen sieltä vastaava tapaus jossa vanhempi herra osti id3 ja jäisellä motarilla se olikin tehnyt äkkikiihdytyksen, joka melkein johti pyörähdykseen ja auto vaihtui subaruun.
Onko tämä joku sähköautojen juttu että on poikkeuksellisen huonot luistonestot ja ajonvakautukset? Polttis takaveto mersulla tai bemarilla voi esim ihan huoletta kaasupohjassa koittaa kiihdyttää jäisellä motarilla eikä se mitään yritä pyörähdellä kun luistonesto tappaa menohalut ennenku huomaakaan.
 
Onko tämä joku sähköautojen juttu että on poikkeuksellisen huonot luistonestot ja ajonvakautukset? Polttis takaveto mersulla tai bemarilla voi esim ihan huoletta kaasupohjassa koittaa kiihdyttää jäisellä motarilla eikä se mitään yritä pyörähdellä kun luistonesto tappaa menohalut ennenku huomaakaan.
Tällaisissa tapauksissa ei välttämättä ole kyse pelkästään auton ominaisuuksista vaan myös siitä, mitä kuljettaja tekee, kun auto tekee itsenäisesti jotain yllättävää. Joku voi hätääntyä ja tehdä paniikissa ties mitä.
 
Onko tämä joku sähköautojen juttu että on poikkeuksellisen huonot luistonestot ja ajonvakautukset? Polttis takaveto mersulla tai bemarilla voi esim ihan huoletta kaasupohjassa koittaa kiihdyttää jäisellä motarilla eikä se mitään yritä pyörähdellä kun luistonesto tappaa menohalut ennenku huomaakaan.

Veikkaan että ongelma ei ole noissa yksittäisissä turvavarusteissa vaan niiden yhteistoiminnassa ja tähän kun vielä lisätään liukas keli ja kuljettajan arvaamaton (osaamaton) toiminta niin soppa on valmis. Mahdollisia skenaarioita on todella paljon ja kaikkea ei voida huomioida. Nyt ollaan matkustajia (kiitos EU:n) eikä enää kuljettajia.
 
Onkohan tässä linkin KHONS laturissa tarvittavat suojaukset ja onko haittaa jos autossa on max. 11KW mutta laturi 22KW onko suuremmasta kapasiteetista haittaa ts. voiko tällä ladata esim. Konaa?


On suojaukset ja kuten aiemmin sulle sanoin, käytän itsekin 11kW Khonsia Konan kanssa. Ei haittaa isompi laturi, Kona ei vaan ota enempää kuin 10,5kW siitä. On kai sulla varmasti 32A pistorasia tuota varten? Ei nimittäin sovi 16A rasiaan ilman adapteria. Vähän harvinaisempia nuo 32A pistorasiat kotitalouksissa.
 
Tarkoitat siis, että tuo voimavirtapistoke on erilainen kuin tavallisesti? No minulla on sellainen omakotitalon mittauskeskus. En tiennytkään, että pistoke on erilainen kiitos tiedosta!

katso liitettä 662375

Juu, se 32A pistoke on hieman isokokoisempi kuin 16A pistoke. Pistorasian kannessa yleensä on tarra jossa lukee onko se 16A vai 32A.
 
Tästä näet vähä kokoeroa letkuissa mitä on perus 16a voimavirralla ja isommalla 32a.

35-429_xl_1.jpg

CRX1026_S_1_web.jpg
 
Sähköautolla asuntovaunun vetoa 100 km pätkissä. Loppulausessa on kiteytetty koko homman ydin: Hyvää uudessa Dethleffs-matkailuvaunussa oli testin mukaan se, että siellä oli verraten mukavaa odotella vetoauton ajoakun täyttymistä.

Näin pitkälle pääsi uuden sähköauton ja matkailuvaunun yhdistelmällä – Moottori: ”Hidastaa jo varsin kohtuullistenkin matkojen taittamista” - Autot - Ilta-Sanomat

Testissä käytetyn XC40:n oma kulutus on aika suuri 23-28 kWh/100km, jos siihen tulee 10 kWh/100km lisää kärrystä, niin eihän se reilut 60 kWh pikalatauksella imevä akku mihinkään riitä. Teslalla pääsisi vähän pidemmälle.
 
Testissä käytetyn XC40:n oma kulutus on aika suuri 23-28 kWh/100km, jos siihen tulee 10 kWh/100km lisää kärrystä, niin eihän se reilut 60 kWh pikalatauksella imevä akku mihinkään riitä. Teslalla pääsisi vähän pidemmälle.
Taitaa kyllä se asuntovaunu tuoda luokkaa 20 kWh/100km lisää kulutukseen, hyvä jos edes riittää.

Näköjään se oli tuolla moottorissa. Eli noin 17 kWh/100km vaunulle volvolla.
Vaunun hakumatkalla Kouvolaan kulutus asettui moottori- ja maantieajon jälkeen noin 25 kWh/100 km lukemiin.
Yhdistelmän sallitulla 80 km/h nopeudella ajettaessa kulutus asettuu noin 42 kWh/100 km tasolle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom