Yleistä keskustelua sähköautoista

Vain osa aukesi kaikille, samoin kuin muissakin maissa. Todennäköisesti ne ruuhkaisimmat jätetään yhä vain Tesloille.
Kaikkia ei varmaan avata jatkossakaan. Superchargerit on Teslan vahvuus ja myyntivaltti. Itselläni on kokemusta vain kahdesta latauksesta niissä, ja homma hoitui kyllä kätevämmin kuin olisin osannut odottaa.
 
Tuli vuokranantajalta vastausta että latausmahdollisuus pitäis olla tulossa loppuvuodesta niin pakkohan se oli laittaa prosessi käyntiin diesel Volvon vaihtamiseksi Polestariin ennen kuin toimitusajat (ja hinnat) räjähtää lopullisesti käsiin.

Useampi vuosi tätä on jo tullut mietittyä mutta tähän mennessä ei ole oikein järkeviä latausvaihtoehtoja ollut tarjolla mutta nyt on tämän vuoden aikana tullut muutama pikalaturi tuohon kodin lähistölle + tuo vuoden sisällä tuleva kotilatausmahdollisuus niin ehkä se on aika että tämäkin vannoutunut polttomoorien ystävä siirtyy akkuvoimaan. Lisäksi nyt tuo Polestar on ollut ensimmäinen oikeasti kiinnostava sähköauto jonka hinta on omalla kohdalla mahdollisuuksien rajoissa.
 
Tuli vuokranantajalta vastausta että latausmahdollisuus pitäis olla tulossa loppuvuodesta niin pakkohan se oli laittaa prosessi käyntiin diesel Volvon vaihtamiseksi Polestariin ennen kuin toimitusajat (ja hinnat) räjähtää lopullisesti käsiin.

Useampi vuosi tätä on jo tullut mietittyä mutta tähän mennessä ei ole oikein järkeviä latausvaihtoehtoja ollut tarjolla mutta nyt on tämän vuoden aikana tullut muutama pikalaturi tuohon kodin lähistölle + tuo vuoden sisällä tuleva kotilatausmahdollisuus niin ehkä se on aika että tämäkin vannoutunut polttomoorien ystävä siirtyy akkuvoimaan. Lisäksi nyt tuo Polestar on ollut ensimmäinen oikeasti kiinnostava sähköauto jonka hinta on omalla kohdalla mahdollisuuksien rajoissa.
Tuo polle olisi hieno auto, mutta ärsyttää tuo jälleenmyyntiverkoston puuttuminen, kun pitäisi oma auto kuitenkin mielellään saada vaihdossa lykättyä pois samalla kertaa helposti. Ja olisi myös tietysti kiva päästä potkimaan renkaita kunnolla ennen ostopäätöstä.
 
Tuo polle olisi hieno auto, mutta ärsyttää tuo jälleenmyyntiverkoston puuttuminen, kun pitäisi oma auto kuitenkin mielellään saada vaihdossa lykättyä pois samalla kertaa helposti. Ja olisi myös tietysti kiva päästä potkimaan renkaita kunnolla ennen ostopäätöstä.
Keskusautohallihan noita autoja esittelee. Varmasti antavat ostotarjouksen sinun autostasi, jos sellaisen välttämättä haluaa (joskaan eivät varmasti yhtä paljon kuin saat siitä muualta)
 
NISSAN LEAF 39 KWH VISIA

Tuo näyttäis olevan 27k€ uutena. Mitäs tässä nyt on huonona puolena? Pitäis mökille 180km päästä myös talvella ja lapset mahtuu takapenkille. Nopealla laskurilla kun leikkii niin polttomoottori Volvo v70 tulee kalliimmaksi 10 vuodessa kuin tämä. Eiks tää oo ny sellanen nobrainer vaihto jo? Nopealla googletuksella ei löydy vaihtoehtoja ainakaan uusissa, mitä käytettyä pitäis lähteä katsomaan vaihtoehdoksi?
Kävin ajamassa ja totesin penkin huonoksi, mutta tilasin silti. Syys-Lokakuussa toimitus.
 
Itse pers jalkasena 170cm:senä ei penkeissä ollut valittamista eikä haitannut sekään ettei ollut ratin etäisyyden säätöäkään. Ihan hyvä autohan se oli, mitä nyt se akun passiivinen jäähdytys on ongelma kuumimmissa (30c aamusta iltaan) keleissä ja chademon "katoavaisuus" tulevaisuudessa ja sitä myöten arvon aleneminen. Jos siis olet lyhyen puoleinen ja edellä mainitut kohdat ei ole ongelma, sitten ei mitään :thumbsup: :)

Sai muuten Ponikin ekan OTA päivityksen viime viikonloppuna, eipä olisi uskonut kun niin uskoteltiin että ensin tarvii käydä huollossa "avaamassa" joku OTA lukko että alkaa valumaan päivityksiä. Nyt on sitten se omalla kohdalla ainut ongelma korjaantunut so far eli deep sleep :thumbsup:
 
TM:n mukaan Solterran hinnat alkaen 49990 eur. Ja on neliveto! Kaikki tarpeellinen löytyy karvalakkimallista paitsi ratinlämmitin joka on vastaavassa Toyotassa (bZ4X) jokaisessa mallissa.
 
ratin etäisyyden säätöäkään. Ihan hyvä autohan se oli, mitä nyt se akun passiivinen jäähdytys on ongelma kuumimmissa (30c aamusta iltaan) keleissä ja chademon "katoavaisuus" tulevaisuudessa ja sitä myöten arvon aleneminen. Jos siis olet lyhyen puoleinen ja edellä mainitut kohdat ei ole ongelma, sitten ei mitään :thumbsup: :)

Ratin etäisyydessä oli mielestäni säätö, käsittääkseni 22 malliin uudistus. Sai ainakin ihan sopivalle etäisyydelle.

Oon tosiaan 194cm ja pitkät jalat enkä ajatellut sen kummemmin valittaa tuosta penkin lyhyydestä, kyl sen pitäis mulle riittää nurkka ajoon ja jos kerran kuukaudessa keskimäärin ajelee mökille niin kyl sen nyt voi kärsiä. Voi olla että mieli muuttuu sitten lokakuussa. Sähköautojen arvon aleneminen ei näytä tällä hetkellä koskevan edes tätä vanhenevaa tekniikkaa, ei niiden hinnat sentään nouse kuten joidenkin kalliimpien autojen.
 
Ratin etäisyydessä oli mielestäni säätö, käsittääkseni 22 malliin uudistus. Sai ainakin ihan sopivalle etäisyydelle.

Oon tosiaan 194cm ja pitkät jalat enkä ajatellut sen kummemmin valittaa tuosta penkin lyhyydestä, kyl sen pitäis mulle riittää nurkka ajoon ja jos kerran kuukaudessa keskimäärin ajelee mökille niin kyl sen nyt voi kärsiä. Voi olla että mieli muuttuu sitten lokakuussa. Sähköautojen arvon aleneminen ei näytä tällä hetkellä koskevan edes tätä vanhenevaa tekniikkaa, ei niiden hinnat sentään nouse kuten joidenkin kalliimpien autojen.

Penkit ei ehkä parhaimmat, mutta kyllä niissä ihan ok oli istua. Kaikkiin on yleensä tottunut, mutta pahin on ollut jälkiasenteinen sähköisesti säädettävä Recaro - tuo oli onneksi vain satunnaisessa ajossa hetkellisesti.

Laitoin tänään myös Leafin tilaukseen. Isommalla akulla eli toimitus joskus ensi vuoden alussa.
 
TM:n mukaan Solterran hinnat alkaen 49990 eur. Ja on neliveto! Kaikki tarpeellinen löytyy karvalakkimallista paitsi ratinlämmitin joka on vastaavassa Toyotassa (bZ4X) jokaisessa mallissa.
Varsin silmäämiellyttävän tavanomainen muotoilu, reilun kokoinen akku ja neliveto. Esitteessä ei mainittu vakionopeudensäädintä lainkaan, mutta luulisi sellaisen löytyvän. 750 kg kärryäkin saa vetää. Vähän alkoi ostohousuja kiristämään.
 
Makuasioita toki, mutta en minä kyllä tuota tavanomaiseksi sanoisi. Kirveellä veistetty ja nuo massiiviset muoviläpät sivuilla tuo kyllä vähän oksennusta suuhun.
 
Makuasioita toki, mutta en minä kyllä tuota tavanomaiseksi sanoisi. Kirveellä veistetty ja nuo massiiviset muoviläpät sivuilla tuo kyllä vähän oksennusta suuhun.
Muuten ihan ookoo mutta nuo muovi"lokarit" on kyllä aivan karmeat. Ei oikeastaan jää edes vaihtoehtoa ottaa muuta kuin musta. Ja siinäkin sävy ei mene metallivärin kanssa yhteen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Itse pers jalkasena 170cm:senä ei penkeissä ollut valittamista eikä haitannut sekään ettei ollut ratin etäisyyden säätöäkään. Ihan hyvä autohan se oli, mitä nyt se akun passiivinen jäähdytys on ongelma kuumimmissa (30c aamusta iltaan) keleissä ja chademon "katoavaisuus" tulevaisuudessa ja sitä myöten arvon aleneminen. Jos siis olet lyhyen puoleinen ja edellä mainitut kohdat ei ole ongelma, sitten ei mitään :thumbsup: :)

Sai muuten Ponikin ekan OTA päivityksen viime viikonloppuna, eipä olisi uskonut kun niin uskoteltiin että ensin tarvii käydä huollossa "avaamassa" joku OTA lukko että alkaa valumaan päivityksiä. Nyt on sitten se omalla kohdalla ainut ongelma korjaantunut so far eli deep sleep :thumbsup:
Oliko tuo ratin säädöttömyys jostain vanhasta mallista? Täällähän juuri keskusteltiin, että vm 20 tainnut tulla tuo mukaan.

Mikä ongelma Ponissa korjaantui?
 
Tuo polle olisi hieno auto, mutta ärsyttää tuo jälleenmyyntiverkoston puuttuminen, kun pitäisi oma auto kuitenkin mielellään saada vaihdossa lykättyä pois samalla kertaa helposti. Ja olisi myös tietysti kiva päästä potkimaan renkaita kunnolla ennen ostopäätöstä.
Tuo myyntiverkoston puutu tosiaan hieman ikävä. Toisaalta tuolla netistä tilaamalla saa kyllä hyvän kuluttajansuojan tuohon kun etämyynnin ehtoja sovelletaan. Ja omalla kohdalla oli siinä mielessä hyvä tuuri että työkaverilla tuon tuollainen ollut nyt pari kuukautta niin pääsyt sitä kautta potkimaan renkaita.

Nykyinen kärry nyt tarvitsee tietysti myydä pois vielä pois mutta katsoo sitä sitten lähempänä toimitusta.
 
Muuten ihan ookoo mutta nuo muovi"lokarit" on kyllä aivan karmeat. Ei oikeastaan jää edes vaihtoehtoa ottaa muuta kuin musta. Ja siinäkin sävy ei mene metallivärin kanssa yhteen.

Joo se on Subaru eikä mikään Alfa Romeo. Samat tumman harmaat muovit on toki Toyotassakin mutta siinä on mielestäni eri pinta kun ovat kiiltävät. Voin vaan kuvitella miltä tuollaiset näyttää 10 vuoden päästä.

Neliveto on ilmeisesti subarumaisesti jatkuva, en osaa sanoa paljonko se lisää kulutusta.
 
Tuli vuokranantajalta vastausta että latausmahdollisuus pitäis olla tulossa loppuvuodesta niin pakkohan se oli laittaa prosessi käyntiin diesel Volvon vaihtamiseksi Polestariin ennen kuin toimitusajat (ja hinnat) räjähtää lopullisesti käsiin.

Useampi vuosi tätä on jo tullut mietittyä mutta tähän mennessä ei ole oikein järkeviä latausvaihtoehtoja ollut tarjolla mutta nyt on tämän vuoden aikana tullut muutama pikalaturi tuohon kodin lähistölle + tuo vuoden sisällä tuleva kotilatausmahdollisuus niin ehkä se on aika että tämäkin vannoutunut polttomoorien ystävä siirtyy akkuvoimaan. Lisäksi nyt tuo Polestar on ollut ensimmäinen oikeasti kiinnostava sähköauto jonka hinta on omalla kohdalla mahdollisuuksien rajoissa.

Varmaan hyvä hankinta. Harmi vaan kun tässäkin menee hankintatukiraja heti yli jos ei halua perus single motorilla edetä.
 
Varmaan hyvä hankinta. Harmi vaan kun tässäkin menee hankintatukiraja heti yli jos ei halua perus single motorilla edetä.
Kannattaa pitää mielessä että tuossa on kuitenkin vain psykologinen efekti käynnissä. Toki itsekin menin samaan ansaan kahdessakin mielessä (en olisi välttämättä ostanut niin kallista autoa jos tuo tuki ei olisi sitä rajaa asettanut, ja toisaalta en mennyt yli vaikka olisin jotain lisävarusteita halunnut).

Kyseessä kuitenkin 4% hankintahinnasta, eli ei nyt mitään järisyttävää.
 
E-Golffi lähti "tilaukseen", eli ulkopaikkakunnalta löytyi sopiva yksilö jossa tietyt itselle tärkeät varusteet (paremmat penkit, adaptiivinen vakkari ja kessy). Vielä pitäisi odotella, että auto käy akkutestissä ja se rahdataan lähemmäs minua.
No niin akkutestit tehty ja no onneksi tehtiin... täyteen ladattuna oli rangea vain n.100km ja auto lähti tarkempiin testeihin. Yksi akkumoduli todettiin vialliseksi ja se lähtee takuunalaisena vaihtoon.

Mitä mieltä raati, tulenko olemaan aivan kusessa auton kanssa vai onko rikkinäisen modulin vaihtaminen ja akulle tehdyt tarkat mittaukset vain "positiivinen" asia tulevaisuutta ajatellen?? Takuuta on jäljellä vielä n.100tkm/4 vuotta, eli jos sieltä joku toinenkin moduli osoitauttuu sudeksi, niin senkin kerkeän kyllä omalla omistusajalla takuuseen vaihtamaan.
 
No niin akkutestit tehty ja no onneksi tehtiin... täyteen ladattuna oli rangea vain n.100km ja auto lähti tarkempiin testeihin. Yksi akkumoduli todettiin vialliseksi ja se lähtee takuunalaisena vaihtoon.

Mitä mieltä raati, tulenko olemaan aivan kusessa auton kanssa vai onko rikkinäisen modulin vaihtaminen ja akulle tehdyt tarkat mittaukset vain "positiivinen" asia tulevaisuutta ajatellen?? Takuuta on jäljellä vielä n.100tkm/4 vuotta, eli jos sieltä joku toinenkin moduli osoitauttuu sudeksi, niin senkin kerkeän kyllä omalla omistusajalla takuuseen vaihtamaan.
Mielestäni ei mitään järkeä lähteä tuollaiseen. Toimiviakin autoja saa kaupasta.
 
No niin akkutestit tehty ja no onneksi tehtiin... täyteen ladattuna oli rangea vain n.100km ja auto lähti tarkempiin testeihin. Yksi akkumoduli todettiin vialliseksi ja se lähtee takuunalaisena vaihtoon.

Mitä mieltä raati, tulenko olemaan aivan kusessa auton kanssa vai onko rikkinäisen modulin vaihtaminen ja akulle tehdyt tarkat mittaukset vain "positiivinen" asia tulevaisuutta ajatellen?? Takuuta on jäljellä vielä n.100tkm/4 vuotta, eli jos sieltä joku toinenkin moduli osoitauttuu sudeksi, niin senkin kerkeän kyllä omalla omistusajalla takuuseen vaihtamaan.
Vaikuttaa kyllä autolta joka tulee harmaita hiuksia aiheuttamaan vielä. En itse ostaisi mutta toisaalta eipä valikoimaa muutenlaan hirveästi nyt ole.
 
No niin akkutestit tehty ja no onneksi tehtiin... täyteen ladattuna oli rangea vain n.100km ja auto lähti tarkempiin testeihin. Yksi akkumoduli todettiin vialliseksi ja se lähtee takuunalaisena vaihtoon.

Mitä mieltä raati, tulenko olemaan aivan kusessa auton kanssa vai onko rikkinäisen modulin vaihtaminen ja akulle tehdyt tarkat mittaukset vain "positiivinen" asia tulevaisuutta ajatellen?? Takuuta on jäljellä vielä n.100tkm/4 vuotta, eli jos sieltä joku toinenkin moduli osoitauttuu sudeksi, niin senkin kerkeän kyllä omalla omistusajalla takuuseen vaihtamaan.

En näe tuossa muuta ongelmaa kuin se että mikä mahtaa olla akkumodulin saatavuus? Eli nimeä tuskin kannattaa laittaa paperiin ennenkuin kaikki on kunnossa.
 
Facen nyt ryhmästä, joko latauspiste tai sähköautot.
 
Vaikuttaa kyllä autolta joka tulee harmaita hiuksia aiheuttamaan vielä. En itse ostaisi mutta toisaalta eipä valikoimaa muutenlaan hirveästi nyt ole.
Juu uutenakin oli mallia kävi kaverilla tovin ajossa kun oli volkkarilla töissä ja totesi paskaksi (kantomatka/hinta/kokonaisuus) ja vaihtoi samantien toiseen malliin (en muista mihin). Epäili myös ton kestoa ajossa pidemmän päälle. Tiedä sitten mikä on totuus, mikä sopimattomuutta omaan ajoonsa ja mitä ei esim voinut kertoa nda:n takia.
 
Saatavuusongelmat alkaa helpottamaan, VW pääsee takaisin kolmivuoroon tehtaallaan.

En mä olisi kovin optimistinen, hidasta se oli ennen helmikuutakin. Vuoden vaihteen jälkeen tehtaalla on myös alotettu id.5 ja Cupra Born tuotanto, eli tuskin mikään näistä laajennuksista auttaa merkittävästi nykyisiä jonottajia.
 
En mä olisi kovin optimistinen, hidasta se oli ennen helmikuutakin. Vuoden vaihteen jälkeen tehtaalla on myös alotettu id.5 ja Cupra Born tuotanto, eli tuskin mikään näistä laajennuksista auttaa merkittävästi nykyisiä jonottajia.

”The third shift is intended to further increase the number of units. Currently, around 800 ID.3 and ID.4 are built per working day in the two halls. When the third shift is fully up and running from the summer, Volkswagen says it will produce more than 1,400 electric cars.”

Vaikka se jakautuu useampien mallien kesken, niin kyllä se sentään jo jotain on.

Sen lisäksi ID4:sta tulee Emdenistä kiihtyvällä tahdilla:

MEB-mallien tuotantokapasiteetin pitäisi olla luokkaa 1.2M autoa vuositasolla tämän vuoden lopulla.
 
Viimeksi muokattu:
Id4 fastlanea saisi ilmeisesti 4-5kk odotuksella vielä, ja tuo kapasiteetin lisäys tuskin tilannetta huonontaa. Ei ole hinnalla pilattu ja varusteetkin mielestäni ihan riittävät. Toki ilmeisesti sähköinen takaluukku puuttuu ja ei saa matriisivaloja, mutta tuskin ne perustuikutkaan niin vaaralliset on. Puuttuukohan siitä jotain muuta oleellista? Ei se nyt ehkä autona samanlaisia riemunkiljahduksia aiheuta kuin bmw i4 mutta onpa henkilöliikutin.
 
Osaako joku sanoa miten vanhan dieselin tai bensakaaran myynti eteenpäin onnistuu tänä päivänä? Jääkö romut käsiin vai onko ostajia markkinoilla?
 
Osaako joku sanoa miten vanhan dieselin tai bensakaaran myynti eteenpäin onnistuu tänä päivänä? Jääkö romut käsiin vai onko ostajia markkinoilla?

Bensat menee edelleen kaupaksi, etenkin jos on vähäruokaisia. Dieselit alkaa vissiin oleen pikkuhiljaa vaikeampia myydä. Tosin tämäkin tieto oli keväältä jolloin Diesel oli 95E:tä kalliimpaa.

Uudehkoista ja vähän ajetuista käytetyistä on edelleen pulaa, joten hyvityshinnat voi olla mukavasti yläkanttiin tällä hetkellä.
 
Osaako joku sanoa miten vanhan dieselin tai bensakaaran myynti eteenpäin onnistuu tänä päivänä? Jääkö romut käsiin vai onko ostajia markkinoilla?

Jätin oman dieselin vaihdossa sähköautoon ja melkein puoli vuotta myöhemmin se on edelleen myynnissä samassa autoliikkeessä. Hinta on pudonnut parilla tonnilla. Omalta osaltani onnistunut kauppa..
 

”The third shift is intended to further increase the number of units. Currently, around 800 ID.3 and ID.4 are built per working day in the two halls. When the third shift is fully up and running from the summer, Volkswagen says it will produce more than 1,400 electric cars.”

Vaikka se jakautuu useampien mallien kesken, niin kyllä se sentään jo jotain on.

Sen lisäksi ID4:sta tulee Emdenistä kiihtyvällä tahdilla:

MEB-mallien tuotantokapasiteetin pitäisi olla luokkaa 1.2M autoa vuositasolla tämän vuoden lopulla.

Mulla on Audi Q4 tilauksessa joten kiinnostus on itsekäs ja rajoittuu tuohon. Kuten suurimmalla osalla muistakin Q4 tilaajista mun alkuperäinen toimitusaika on ylittynyt kauan sitten eikä mulla vieläkään ole edes arviota siitä milloin auto ehkä valmistetaan. Osalle viime kesänä tilanneista (luvattu toimitusta 2021) on nyt puhuttu että ”ehkä 2023”. Q4 on kai ollut Audin myydyin malli viimeisen vuoden aikana, eli ei ehkä puhuta ihan pienestä määrästä asiakkaita.

Muutamalla kansainvälisellä keskustelupalstalla kun lueskelee niin yleisellä tasolla ihmiset ovat aika vihaisia ja turhautuneita. Monet peruuttavat tilauksia, mutta se ei auta jonossa olevia kun jälleenmyyjät ottavat mielellään ne autot myyntiin.

Mun fiilis VAG konsernista on, ettei niitä juurikaan kiinnosta. Ymmärrän kyllä että niillä on etukäteen suunniteltu mitä malleja lanseerataan ja paljonko kapasiteettia millekin varataan. Vaikuttaa kuitenkin ettei heillä ole mitään haluja adaptoitua tilanteeseen, vaan mennään orjallisesti suunnitelmien mukaan. Q4 SB mallille on varattu joku kaista niin niitä toimitetaan merkittävästi nopeammin vaikka komponentit ovat samat ja olisi mahdollisuus mennä tilausjärjestyksessä. Olisi ihan hyvin ollut mahdollista lykätä ID.5 tai Cupra Born julkistusta ja ohjata enemmän kapasiteetista tehtyjen lupausten täyttämiseen. Samoin kun saatiin tuo uusi linjasto olisi ID.4 uus-myynnin lisäämisen sijaan voitu panostaa niihin jotka ovat jo tilanneet. Jopa mallin sisällä, samoilla komponenteilla tilatut tulevat väärässä järjestyksessä ja jälleenmyyjätkin sanovat että vaikuttaa ihan sattumanvaraiselta kuka saa autonsa milloinkin.

”Voi olla että lokakuussa tilannut saa auton, ja samaan aikaan samoilla osilla Heinäkuussa tilannut ei ole saanut edes arviota toimitusajasta”

Mut joka tilaisuuden tullen siitä ei oteta vaarin. Kun kattelee netissä tunnelmia en ole ihan varma kuinka moni Audin tilaaja meinaa tulevaisuudessa ostaa seuraavaa autoaan heiltä.
 
Minullakin oli Q4 harkinnassa reilut vuosi sitten ja olisin saanut omasta autostani hyvän vaihtohyvityksen, mutta jätin kaupat tekemättä, kun auton hinta olisi noussut paremmin varusteltuna liian korkeaksi. Jos itse olisin Audin sähkistä ostamassa, saattaisin katsella Saksasta uitettuja e-troneja, joita on saatavilla ihan kohtuuhintaan.
 
Q4 täytti omat vaatimattomat vaatimukseni aika hyvin, tai vaikutti ainakin siltä:
- taakse mahtuu 190cm teini helposti
- hiljainen
- hyvä äänentoisto
- adaptiivinen vakkari
- vetokoukku (tai valmius)
- 3-tie ilmastointi
- n. 500km wltp toimintamatka
- alle 50k
- alle puolen vuoden odotus

Viimeinen ei sitten ihan toteutunut.
 
Luin tuossa ketjua missä porukka keskustelee Venäjän puolella tehdyistä tankkausreissuista. Sähköautojen latautumisen odottelu ja laturille jonottaminen tuskin on ongelma itä-Suomessa tulevaisuudessakaan. Enemmän taitaa olla sitten kiireisen etelän ja lännen ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuota jonottelua paljoa etelässäkään näe. Kuvittelisin, että se muodostuisi ongelmaksi isompien lomien aikana siirryttäessä massoina etelästä pohjoista kohti.
 
Mites polestarin hankkijat puntaroi varustepaketteja? Itselle tärkeä olisi vetokoukku ja talvirenkaat, mutta sitten tosiaan nämä paketit joista on kaksi vaihtoehtoa. Onko pilot lite-paketti koettu välttämättömäksi. Itse katselin paketin sisältöä ja mietin, että onko tämä sisältö jotenkin välttämätön 2500€ hintaan:
  • LED-sumuvalot kaarrevaloilla
  • Automaattisesti himmenevät sivupeilit
  • 360° kamera
  • Pilot Assist -toiminto
  • Adaptiivinen vakionopeudensäädin
  • Hätäjarrutusavustin
  • Kuljettajaa avustava katvealueen varoitin (Blind Spot Information System, BLIS)
  • Cross Traffic -varoitin jarrutusavustimella
  • Peräänajovaroitin ja -esto
  • Park Assist -toiminto
Toinen varustepaketti (Plus) tuo sitten mukavuutta, jonka tässä kohtaa itse puntaroin ei-tarvittavaksi 4500€ lisähinnan arvoiseksi. Mutta mites toi Pilot lite herättää ajatuksia?
 
Luin tuossa ketjua missä porukka keskustelee Venäjän puolella tehdyistä tankkausreissuista. Sähköautojen latautumisen odottelu ja laturille jonottaminen tuskin on ongelma itä-Suomessa tulevaisuudessakaan. Enemmän taitaa olla sitten kiireisen etelän ja lännen ongelma.
Myönnän että julkiset latailukokemukseni ovat vajavaisia, mutta toistaiseksi ainoat latailujonot joita olen päässyt todistamaan ovat Lidlin ja Jumbon kauppakeskuksen ilmaiset latausasemat.

Ovatko maksullisille pikalatureille jonottelemiset joku oikea ongelma jossain, vai turbaanilegenda? Ainakin ne maksulliset latauspaikat (olivat sitten pikalataus- tai AC-peruslatauspaikkoja) mitä täällä etelässä näen ovat aina joko täysin tyhjinä, tai puolityhjinä.

Läheisen K-Supermarketin K-Latausasemilla olen tainnut pari kertaa nähdä jonkun auton latailemassa, kuten myös S-Marketin ABC-latauksessa. Yleensä ne ovat tyhjinä. Nuo siis sijaitsevat länsi-Vantaalla/pohjois-Helsingissä. Sama juttu Kaaren kauppakeskuksen 11/22kW AC-latureilla, muutaman auton niissä joskus näen kiinni, suurin osa latausrivistöstä tyhjänä.

Eilen kävin ostamassa burgerit Helsingin Konalan Hesburgerista, ja siinä oli joku Helenin/Virran superhyperpikalatausasema. Tyhjänä sekin, keskellä aurinkoista sunnuntai-iltapäivää.

Ovatko nuo pikalatureille jonottelut sitten jotain moottoriteiden varsilla tietyissä hotspoteissa tapahtuvia, siellä on yksi tai kaksi pikalaturia joissa kaikki ohiajavat haluavat latailla koska muita pikalatureita ei ole 300km säteellä?
 
Viimeksi muokattu:
Ovatko maksullisille pikalatureille jonottelemiset joku oikea ongelma jossain, vai turbaanilegenda? Ainakin ne maksulliset latauspaikat (olivat sitten pikalataus- tai AC-peruslatauspaikkoja) mitä täällä etelässä näen ovat aina joko täysin tyhjinä, tai puolityhjinä.
Isojen teiden varsien pikalatauskentät on niitä paikkoja ainakin mikäli somea on uskominen. Sivusta seuranneena jos välttää ajoa isojen pyhien kiireisimpinä päivinä, niin ei pitäisi joutua jonottamaan.
 
En näe tuossa muuta ongelmaa kuin se että mikä mahtaa olla akkumodulin saatavuus? Eli nimeä tuskin kannattaa laittaa paperiin ennenkuin kaikki on kunnossa.
Ensi kuun puolessa välissä olisi huoltoaika varattu, eli yllättävän nopea saatavuus. Ja tosiaan mitään kauppakirjoja en allekirjoita ennenkun saan akustosta mittauspöytäkirjat ja tarkan työselosteen tehdystä työstä.
 
Onhan tossa mukana aika pakollista, esim. adaptiivinen vakkari.

Asia jota tällä hetkellä autossani vihaan :D Tai sit mä en vaan ymmärrä pointtia. Joku ajelee motarilla nopeutta 110km/h - 140km/h ilman vakkaria. Itse ajelen perässä adaptiivisen vakkarin kanssa ja seuraan jojoilmiötä kunnes päätän ohittaa. Nykyisessä autossani tuo siis hidastaa pienimmällä herkkyydellä jo todella pitkältä jolloin ohitukset motarilla pitää aloittaa 200m ennen ohitusta. Siksi mä tuon adaptiivisen olen sivuuttanut ei oleellisena ominaisuutena.
 
Isojen teiden varsien pikalatauskentät on niitä paikkoja ainakin mikäli somea on uskominen. Sivusta seuranneena jos välttää ajoa isojen pyhien kiireisimpinä päivinä, niin ei pitäisi joutua jonottamaan.
Jotain tuollaista otaksuinkin. Kertoiko some mitä pahimmillaan ovat joutuneet odottelemaan latailuun pääsyä, 5min vai tunti?

Tietenkin sähköautojen määrän kasvaessa kuvittelisi ongelman pahenevan, mutta onneksi latauspaikkojakin tuntuu tulevan jatkuvasti uusia. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuisi olevan paljon vapaata kapasiteettia, tosin Helsingin ydinkeskustan tilanteesta en tiedä jos siellä risteilee paljon sähkötakseja jotka kaikki haluaisivat latailla saman lounastauon aikana.

ChargeFinder äppi lienee hyödyllinen jotta voi ennalta nähdä näyttääkö jollain latauspaikalla olevan ruuhkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Asia jota tällä hetkellä autossani vihaan :D Tai sit mä en vaan ymmärrä pointtia. Joku ajelee motarilla nopeutta 110km/h - 140km/h ilman vakkaria. Itse ajelen perässä adaptiivisen vakkarin kanssa ja seuraan jojoilmiötä kunnes päätän ohittaa. Nykyisessä autossani tuo siis hidastaa pienimmällä herkkyydellä jo todella pitkältä jolloin ohitukset motarilla pitää aloittaa 200m ennen ohitusta. Siksi mä tuon adaptiivisen olen sivuuttanut ei oleellisena ominaisuutena.
Juu meitä on moneen junaan. Aiemmin listatusta lisävarustepaketista voisi minun puolestani pudottaa kaikki pois (myös kamerat, kaikenlaiset kaistavahdit ja adaptiiviset vakkarit yms.), jos hintaa saa sillä selvästi alaspäin, tai vastaavasti akun kokoa ylöspäin samalla rahalla. Ilmastointi kesäkuumia varten ja normivakkari ovat ainoat hienostelut joita itse pidän nykyisin itselleni pakollisina.
 
Jotain tuollaista otaksuinkin. Kertoiko some mitä pahimmillaan ovat joutuneet odottelemaan latailuun pääsyä, 5min vai tunti?
Pahin minkä olen kuullut reilun vuoden takaa hiihtoloman menoliikenteessä Kajaanissa yli tunti odotusta K-Lataukseen kun toinen puoli oli pimeänä ja keskustan toinen DC-laturi oli myös rikki. Tuolloin Rukalle menijät vielä joutuivat lataamaan melko täyteen kun Kajaani oli viimeinen DC. Nythän Kajaaniin on tullut paljon lisää latureita, kuten myös Suomussalmelle ja Hyrynsalmelle. Muuten en ole juuri kuullut yli vartin odotteluista.
 
Salon kohdilla 1-tiellä/Salossa tuntuu laturit olevan joskus kortilla, kun on sopiva kellonaika paluuliikenteessä. Ihan siis normaalin viikkoliikenteen puitteissa. Tuokin johtuu pääasiassa siitä, että Piihovin ABC:lla on kämyinen rechargen laturi (1 kpl) "normaalin" s-ryhmän kentän sijaan. Kuinkakohan pitkiä sopimuksia noista on tehty, hieman rasittavaa kun ei määrä kasva.
 
Juu meitä on moneen junaan. Aiemmin listatusta lisävarustepaketista voisi minun puolestani pudottaa kaikki pois (myös kamerat, kaikenlaiset kaistavahdit ja adaptiiviset vakkarit yms.), jos hintaa saa sillä selvästi alaspäin, tai vastaavasti akun kokoa ylöspäin samalla rahalla. Ilmastointi kesäkuumia varten ja normivakkari ovat ainoat hienostelut joita itse pidän nykyisin itselleni pakollisina.

Täysin samoilla linjoilla. Tuossahan toki houkuttelee myös hankintatuen alle jääminen jos ei ota lisävarustepakettia lainkaan. On nää kovia harkintoja ja päätöksiä pienelle ihmiselle :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom