Yleistä keskustelua sähköautoista

Lisäksi vaihtoakulla pystyis pienemmällä ja kevyemmällä akulla ajella arkiajoa ja sitten matkalle vaihtaisi isomman paketin kyytiin. Ei tosiaan akkujen hyytyminen iän myötä olisi huolena.
Tuo kuullostaa hyvältä.

Mutta HA käytössä

750kg akkuperäkärry, jos siis jonnekkin suksi reissulle lappiin menossa ja haluaa myös matkatavarat mukaan.

Jos homman idea se että voidaan mennä pienemmällä akulla, koska "tankkaaminen" nopeaa, mutta se että samaan paikkaan saisi merkittävästi isomman akun vaatisi sitä että konseptin aikana tulisi jotain uutta tiheämpää akkutekniikkaa.

Voin toki kuvitella jonkin automallin missä on tavaratila / vaihtoehtoinen akkutila, tiedä kuinka taipuu robotiikaan.
 
Lisäksi vaihtoakulla pystyis pienemmällä ja kevyemmällä akulla ajella arkiajoa ja sitten matkalle vaihtaisi isomman paketin kyytiin. Ei tosiaan akkujen hyytyminen iän myötä olisi huolena.
Toimisi, jos ihmiset liikkuisivat eri aikoihin noita pidempia matkoja. Kun näin ei ole niin tuolla systeemillä maksat sekä isosta että pienestä. Et toki ihan täysimääräisesti, mutta luultavasti enemmän kuin mitä pelkkä iso akku maksaa. Jos ison akun tarve olisi yleisten loma-aikojen ulkopuolella niin silloin voisi ehkä ajatella säästävänsä tuollaisella systeemillä.
 
Toimisi, jos ihmiset liikkuisivat eri aikoihin noita pidempia matkoja. Kun näin ei ole niin tuolla systeemillä maksat sekä isosta että pienestä. Et toki ihan täysimääräisesti, mutta luultavasti enemmän kuin mitä pelkkä iso akku maksaa. Jos ison akun tarve olisi yleisten loma-aikojen ulkopuolella niin silloin voisi ehkä ajatella säästävänsä tuollaisella systeemillä.
Jos nyt puhutaan henkilöautoista, niiin vaihdettavuus maksaa, rahaa , tilaa ja kokoa. Samalla kustannuksella saa pienemmän akun, mutta se tuskin on ongelma jos arvostaan nopeaa "tankkausta", ja niitä vaihtoasemia on itselle tärkeissä paikoissa.

Jos ajatus on että ostaa auton jossa iso vaihdettava akku, mutta sitä isoa ei kuitenkaan käytä, vaan samaan tilaan tunkee pienen akun, jos hyvin paljon ajoa jossa pieni toimii, siinä missä iso, niin "kitkan" (* verran säästää sähkönkulutuksessa.


(*
Siis se paljonko enemmän kuluu sähköä kun isompaa massa liikuttelee, ilmanvastus ei muutu, jos ei joku suksiboxi tai peräkärry asennus.
 
Tesla kokeili akku asemia, vaihto akku alle. Netissä videota yms.
Kysyntä jäi jenkeis pieneksi ja asemat poistettiin.
 
Vaihtoakku on hyvä myös auton elinkaarta ajatellen muutenkin. Akun alkaessa hyytyä sen voi vaihtaa uuteen pelkän akun hinnalla, koska vaihtotyöhön ei tarvitse purkaa autoa tai käyttää muutenkaan kenenkään aikaa.
Minua tuo vaihtoakkuidea hieman epäilyttää tässä vaiheessa:

- Ei kai missään ole luvattu että vaihtoakku olisi uudempi ja parempi kuin nykyinen akkusi? Eli saatat saada tuliterän akkusi tilalle vaihdossa 10 vuotta vanhan, 20% kapasiteetistaan menettäneen, akun? Tämä ei ole sama juttu kuin esim. kesämökin kaasupullon vaihto täyteen huoltoasemalla koska kaasupullon kapasiteetti ei iän ja käytön myötä kaiketi huonone. Saat ehkä rumemman ja ruosteisemman kaasupullon vaihdossa, mutta vähäx välii?

- On totta että tälläisella vuokraus- ja/tai vaihtosysteemillä voi saada mielenrauhan ettei tarvitse välittää meneekö akku rikki tai huononeeko se ajan myötä... mutta epäilen Nion käyttävän LFP-akkuja, jotka jo muutenkin ovat huomattavan paljon pitkäikäisempiä kuin NMC tai NCA-akut. Eli saa mielenrauhan asialle jonka pitäisi muutenkin olla LFP-akuilla varsin vähän mieltä painava asia, vaikka aikoisi ajaa sähköautollaan seuraavat 10 vuotta.

- Noinkohan kyseiset akut pysyvät samanlaisina esim. seuraavat 10-15 vuotta, vai miten varmistetaan ettei automaatti yritä vaihtaa vääränlaista akkua autoosi? Kun olen youtuubista katsonut esim. akkujen vaihtoja vanhoihin Nissan Leafeihin, niissä ollaan jatkuvasti jouduttu pähkimään kuinka eri vuosimallien Leaf-akuissa on tullut pieniä muutoksia, esim. millaiset portit niissä on sähköpiuhoille, pitää keksiä jotain adapteria väliin jne. Tuleeko oikeasti olemaan niin ettei Nion akkuihin tule tällaisia suht pieniäkin muutoksia jotka kuitenkin aiheuttavat epäyhteensopivuuksia? Kai ne ovat tämän jotenkin yrittäneet ratkaista, toivottavasti.... Jos huomaavat myöhemmin että Nion akku olisikin kannattanut rakentaa hieman eri mallisesti, ei voida enää tehdä parannusta koska sitten uudet Nio-akut eivät enää kävisi vanhempiin Nio-malleihin?

- Mikä on se ongelma mitä tässä yritetään ratkoa? Jos se on lataamiseen kuluva aika, uudet sähköautot tuntuvat kuitenkin osaavan ladata niin nopeasti ettei siinä kovin paljoa aikaa säästä, varsinkin kun noita akunvaihtoasemia tuskin on läheskään yhtä tiheässä kuin pikalatausasemia (= joutuu tekemään turhia lisälenkkejä vaihtoasemien kautta). Muutenkin koko useiden satojen kilojen akuston vaihtaminen tuntuu varsin raskaalta toimenpiteeltä saadakseen vain akun täyteen, se kuuluisa kärpäsen ampuminen haulikolla.

Tietenkin, ei tuo vaihtosysteemi sinänsä ole keneltäkään pois, eihän sitä ole pakko käyttää jos ei halua, latailee Nioa kuten mitä tahansa sähköautoa. Tuntuisi kuitenkin että jos tuollaista vaihtopisteverkostoa alkaa toden teolla rakentaa, eikö sitten kannattaisi samantien vaihtaa sähköauton akut esim. alumiini-ilma-akkuihin joita ei voi edes ladata, mutta joiden vaihdon luulisi olevan vielä paljon yksinkertaisempi asia, ne ovat paljon kevyempiäkin, ja niillä saa paljon pidemmän toimintamatkan kuin ladattavilla akuilla?


 
Onko kukaan löytänyt tai keksinyt jotain tapaa lukita voimavirtapistoke niin ettei laturi lähde vorojen matkaan?
 
Kun se on yksinään seinässä? Tarkoittaen kiinteää laturia?
 
Siis sellaista laturia tarkoitan niinkuin esim verkkokaupan tietoset. Kannetavaa mikä liitetään voimavirtapistokkeeseen
Pistorasia lukittavaan kaappiin ja laturi sinne kun ei käytössä, ja tekee sen niin, että ladattaessakin pistotulppa saa olla lukitussa kaapissa. Hidastaa se jonkin verran.
 
Tähän parempi lukitus.
 
Onko kukaan löytänyt tai keksinyt jotain tapaa lukita voimavirtapistoke niin ettei laturi lähde vorojen matkaan?

Ankkuri seinään kiinni joko valmiilla lukolla tai vielä parempi pelkkä ankkuri ja siihen kunnon munalukko josta mahtuu kulkemaan kaapeli muttei liittimet.
2015-10-13-07-41-24-jpg.7482
 
Lähinnä mietin semmosta mikä tulisi johtoon, että saisi lukittua kiinni pistokkeet toisiinsa. Semmoista ei varmaan ole vielä keksitty. Onkohan tuossa tietoset laturissa mahdollista ladata 1.8 kw. Tuossa sanotaan että 5.5 - 11 kw, mutta leaf taitaa ladata vain maximissaan 3.6 kw.
 
Lähinnä mietin semmosta mikä tulisi johtoon, että saisi lukittua kiinni pistokkeet toisiinsa. Semmoista ei varmaan ole vielä keksitty. Onkohan tuossa tietoset laturissa mahdollista ladata 1.8 kw. Tuossa sanotaan että 5.5 - 11 kw, mutta leaf taitaa ladata vain maximissaan 3.6 kw.
Lataa varmasti, jos autosta rajoitat latausnopeuden

Tuosta toisesta, lukittuuhan se autoon ja lukitus taitaa aueta vain, kun autosta sisältä tai avaimesta vapauttaa piuhan. Mutta kannattaa toki miettiä sitä kiinteää latausasemaa, jos se vain on mahdollista. Tuo teslan laturi lataa maksimissaan 22kw, muita autoja silmälläpitäen siis, niin silloin ei joudu laturia vaihtamaan. Toki toi tietoset on siirrettävä, jos monessa paikassa haluaa tuolla latailla
 
Lataa varmasti, jos autosta rajoitat latausnopeuden

Tuosta toisesta, lukittuuhan se autoon ja lukitus taitaa aueta vain, kun autosta sisältä tai avaimesta vapauttaa piuhan. Mutta kannattaa toki miettiä sitä kiinteää latausasemaa, jos se vain on mahdollista. Tuo teslan laturi lataa maksimissaan 22kw, muita autoja silmälläpitäen siis, niin silloin ei joudu laturia vaihtamaan. Toki toi tietoset on siirrettävä, jos monessa paikassa haluaa tuolla latailla
Alkuun ajattelinkin kiinteää. Olen soutanut ja huovannut tämän laturihomman kanssa. Jonkin verran tulee käytyä noin 100 km päässä. Kesällä ei ole ongelmaa, mutta talvella pitäisi saada välillä yön aikana ladattua täyteen ja siksi olisi tuommoinen voimavirtaan kytkettävä paras. En tiedä onko nuissa juuri eroa tuossa hintaluokassa. Toinen vastaava olisi esim Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
 
Tänään tuli vahvistus, että Leaf e+ -sähköauton toimitus on vasta syyskuussa. Nykyinen polttiksen leasari loppuu tuossa heinäkuun alussa. Mietin, jos tähän siirtymäajalle ostaisi jonkun hieman halvemman ja enintään parivuotiaan sähkiksen. Mitenköhän tuollainen 23-24 000 maksava Seat Mii electric säilyttäisi arvonsa tässä välissä? Vai olisiko esimerkiksi Volkkarin e-UP järkevämpi valinta? Kotilataus sekä mahdollisuus ladata töissä löytyy, niin bensavehkeellä jatkaminen ei oikein innostaisi.
 
Lataa varmasti, jos autosta rajoitat latausnopeuden

Tuosta toisesta, lukittuuhan se autoon ja lukitus taitaa aueta vain, kun autosta sisältä tai avaimesta vapauttaa piuhan. Mutta kannattaa toki miettiä sitä kiinteää latausasemaa, jos se vain on mahdollista. Tuo teslan laturi lataa maksimissaan 22kw, muita autoja silmälläpitäen siis, niin silloin ei joudu laturia vaihtamaan. Toki toi tietoset on siirrettävä, jos monessa paikassa haluaa tuolla latailla
Ymmärsin että tässä puhutaan leafista, ei ole mahdollista rajoittaa auton suunnalta.

Alkuun ajattelinkin kiinteää. Olen soutanut ja huovannut tämän laturihomman kanssa. Jonkin verran tulee käytyä noin 100 km päässä. Kesällä ei ole ongelmaa, mutta talvella pitäisi saada välillä yön aikana ladattua täyteen ja siksi olisi tuommoinen voimavirtaan kytkettävä paras. En tiedä onko nuissa juuri eroa tuossa hintaluokassa. Toinen vastaava olisi esim Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW
Noilla saat sen 3,6kw enimmillään Leafiin, ainakin tämä jälkimmäinen antaa puolittaa tehon.
 
Mikäli se Leaf nyt tähän talouteen tulee, niin ajattelin asennuttaa tämmöisen tallin seinässä olevan 80-luvun sukon tilalle. Saisi turvallisesti sen karvalakin maksimin 3,6kW ja polttiksen talvilämmityksen sekä jouluvalot myös suoraan kiinni.

Laturiksi sitten kenties tällaista sievää, jossa on myös kasvun varaa.
 
Tänään tuli vahvistus, että Leaf e+ -sähköauton toimitus on vasta syyskuussa. Nykyinen polttiksen leasari loppuu tuossa heinäkuun alussa. Mietin, jos tähän siirtymäajalle ostaisi jonkun hieman halvemman ja enintään parivuotiaan sähkiksen. Mitenköhän tuollainen 23-24 000 maksava Seat Mii electric säilyttäisi arvonsa tässä välissä? Vai olisiko esimerkiksi Volkkarin e-UP järkevämpi valinta? Kotilataus sekä mahdollisuus ladata töissä löytyy, niin bensavehkeellä jatkaminen ei oikein innostaisi.

En olisi ihmeissään jos arvo nousisi...
 
Tänään tuli vahvistus, että Leaf e+ -sähköauton toimitus on vasta syyskuussa. Nykyinen polttiksen leasari loppuu tuossa heinäkuun alussa. Mietin, jos tähän siirtymäajalle ostaisi jonkun hieman halvemman ja enintään parivuotiaan sähkiksen. Mitenköhän tuollainen 23-24 000 maksava Seat Mii electric säilyttäisi arvonsa tässä välissä? Vai olisiko esimerkiksi Volkkarin e-UP järkevämpi valinta? Kotilataus sekä mahdollisuus ladata töissä löytyy, niin bensavehkeellä jatkaminen ei oikein innostaisi.
Milloin tilasit ja millä varusteilla? Itse otin pikkuakullisen, kun kuulemma toimitus menisi alkuvuoteen ja pienempää pitäisi saada jo syksyllä...
 
Tänään tuli vahvistus, että Leaf e+ -sähköauton toimitus on vasta syyskuussa. Nykyinen polttiksen leasari loppuu tuossa heinäkuun alussa. Mietin, jos tähän siirtymäajalle ostaisi jonkun hieman halvemman ja enintään parivuotiaan sähkiksen. Mitenköhän tuollainen 23-24 000 maksava Seat Mii electric säilyttäisi arvonsa tässä välissä? Vai olisiko esimerkiksi Volkkarin e-UP järkevämpi valinta? Kotilataus sekä mahdollisuus ladata töissä löytyy, niin bensavehkeellä jatkaminen ei oikein innostaisi.
Mikset vaan kysy liisarifirmalta että saako jatkaa sopparia parilla kuukaudella? Kyllä niille yleensä raha kelpaa.
 
Leafin valoista: Minkälainen homma saada takavalot palamaan aina? Valoautomatiikka luokkaa surkea, sateella ei syty automaattisesti, ainoastaan hämärällä. Paitsi USA-versiossa syttyy ilmeisesti myös sateella, saako tuon ohjelmoitua Suomi-Leafiin?

Tämä siis lukemani / kuulemani mukaan. Leaf vasta lähdössä tilaukseen, jos lähtee.
 
Leafin valoista: Minkälainen homma saada takavalot palamaan aina? Valoautomatiikka luokkaa surkea, sateella ei syty automaattisesti, ainoastaan hämärällä. Paitsi USA-versiossa syttyy ilmeisesti myös sateella, saako tuon ohjelmoitua Suomi-Leafiin?

Tämä siis lukemani / kuulemani mukaan. Leaf vasta lähdössä tilaukseen, jos lähtee.

Yleensä eivät suostu merkkikorjaamossa ohjelmoimaan ja väittävät, että takuu menee valojärjestelmän osalta (eivät osaa sanoa millä perusteella).

Aivan varmasti on ohjelmoitavissa kuitenkin.
 
Leafin valoista: Minkälainen homma saada takavalot palamaan aina? Valoautomatiikka luokkaa surkea, sateella ei syty automaattisesti, ainoastaan hämärällä. Paitsi USA-versiossa syttyy ilmeisesti myös sateella, saako tuon ohjelmoitua Suomi-Leafiin?

Tämä siis lukemani / kuulemani mukaan. Leaf vasta lähdössä tilaukseen, jos lähtee.

Eikö siellä ole edes mitään herkkyysasetusta? Monessa autossa on tuollainen, ja se matalin/herkin asetus kyllä riittää sateella.
 
Eilen juuri katsoin videon aiheesta. Videolla kerrottiin, että supershcukossa on rele joka aktivoi sähkön vasta kun tulppa on paikallaan ja vastaavasti katkaisee virran, jos tulppaa lähtee irrottamaan.

Oliskohan toi auttanut sellaiseen tapaukseen kun kaverin vaimo (naiset, ylläri!) oli laittanut auton lataukseen. Voimavirtapistoke ei ollut mennyt ihan loppuun asti niin oli se koko pistoke hitsaantunut kiinni. Rasia ja johto vaihtoon, kunnon lasku. Enpä uskonut että tuollainenkin voi tapahtua, en tiedä oliko siinä mitään vikavirtasuojia.
 
Enpä uskonut että tuollainenkin voi tapahtua, en tiedä oliko siinä mitään vikavirtasuojia.

Noi 3~pistorasian, -tulpan ja jatkopistorasian hitsautumiset on ihan joka päiväinen ongelma teollisuudessa, kun käyttäjiä on joka lähtöön. Tuohon ei mitkään vikavirtasuojat auta, ainoastaan opastus ja käyttökoulutus.
 
Oliko täällä vinkkiä, mitä kautta saisi mahdollisesti hoidettua tien päällä lataukset edullisimmin? Tai onnistuuko lataukset yhdellä apilla jotenkin joka paikassa?
 
Oliko täällä vinkkiä, mitä kautta saisi mahdollisesti hoidettua tien päällä lataukset edullisimmin? Tai onnistuuko lataukset yhdellä apilla jotenkin joka paikassa?

ABC-lataus edukkaimmasta päästä (app), sitten tuohon kylkeen kun hommaa Fortumin, Helenin ja K-latauksen (appit / tägit miten vain), selviää ihan ok. Fortumilla lataa heidän omissa sekä Rechargella ja Helenillä Virran pöntöt. Noin ei tarvitse tägeistä maksella extraa.

Safety Recall 22S41 - 2021-2022 Mach E - HVBJB Recall [high voltage battery main contactors may overheat]
Softalla varmaan nopein korjata rajoittamalla tehoja jos tekee jatkuvia kiihdytyksiä. Saa nähdä

Kohta lippulapuissa lukee tyyliin "Maksimiteho käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan, laskettuna UN GTR 21 -säännön mukaan" ja auto pilalla :D
 
Oliko täällä vinkkiä, mitä kautta saisi mahdollisesti hoidettua tien päällä lataukset edullisimmin? Tai onnistuuko lataukset yhdellä apilla jotenkin joka paikassa?
Edullisimpaan lataukseen tarvit jokaisen operaattorin oman tilin/tagin/softan. Suomessa pärjää kun hommaa Helen (=Virta ilman kk maksua), Fortum charge&drive (recharge infra) sekä K + ABC lataukset. Itse hankin lisäksi ulkomaan reissuja helpottamaan Hyundain oman latauskortin (ja Ioniq5 ostajana tämän avulla sai ionityn premium tilauksen 29c/min ilman kuukausimaksua)
 
Kovia on fordin insinöörit. Vikana ylikuumeneva liitin niin se korjataan softalla.
Mä en ainakaan keksi miten liittimen rakennetta softalla muutetaan joten taitaa tarkoittaa tehojen rajoittamista?
Joo itsekin epäilin että tehoja vaan lasketaan ettei kulu akusta niin paljoa energiaa = liittimet käyvät vähän viileämpinä?

Chevy Boltin akkupalotapauksessa taidettin ohjeistaa omistajia että älkää ladatko akkua niin täyteen. Sekin kai oltaisiin voitu ainakin osittain taklata "softapäivityksellä", alentamalla ylärajaa mihin asti voi ladata?
 
Oliko täällä vinkkiä, mitä kautta saisi mahdollisesti hoidettua tien päällä lataukset edullisimmin? Tai onnistuuko lataukset yhdellä apilla jotenkin joka paikassa?
Tässä extreme-keissi:




Mutta muuten joo, useampia appeja vaan puhelimeen (mainittu muissa viesteissä), ja kaiken varalta ilmainen tägi niihin joista sellaisen saa (mulla on toistaiseksi vain K-Lataus tägi). Tägi siltä varalta jos puhelinäppi ei saakaan yhteyttä internettiin jossain betonibunkkerissa olevassa latauspaikassa, tai satut muuten olemaan surkean operaattorisi katvealueella sopivasti (esim. kaverin kotona Valkeakoskella vaimon DNA ei saa yhteyttä nettiin, mun Elisa saa).
 
Lähinnä mietin semmosta mikä tulisi johtoon, että saisi lukittua kiinni pistokkeet toisiinsa. Semmoista ei varmaan ole vielä keksitty. Onkohan tuossa tietoset laturissa mahdollista ladata 1.8 kw. Tuossa sanotaan että 5.5 - 11 kw, mutta leaf taitaa ladata vain maximissaan 3.6 kw.

Tuolla laturilla voi rajata virran 6A saakka eli voi ladata myös 1,8 kW (tai pienemmälläkin) teholla Leafia. Tosin eikös suurin syy hankkia tuo laturi ole juurikin sukolaturia nopeampi lataus?

Ilmeisesti tuo Tietosetin laite ei tosin ymmärrä yksivaihelatausta täysin, eli näytössä näkyvät kWh lukemat ovat kuin olisi samalla virralla ladattu kolmesta vaiheesta. kWh-lukemat saa siis jakaa kolmella yksivaihekäytössä.
 
Mutta muuten joo, useampia appeja vaan puhelimeen (mainittu muissa viesteissä), ja kaiken varalta ilmainen tägi niihin joista sellaisen saa (mulla on toistaiseksi vain K-Lataus tägi). Tägi siltä varalta jos puhelinäppi ei saakaan yhteyttä internettiin jossain betonibunkkerissa olevassa latauspaikassa.

Itse suosin tagia ladatessa. Nopeuttaa prosessia ja pomminvarma toiminta, lisäksi nuo 4 tagia jotka omistan kulkee kyllä kätevästi autossa ja ovat aina saatavilla kun menen lataamaan.

Jossain harvoissa paikoissa ollut noita kuuluvuusongelmia ja sen lisäksi kokemattomat lataajat räpläävät esim. kännykkäappia niin kauan, että latausprosessissa oleva aikakatkaisu tjsp. voi tulla vastaan ja sitten tubetetaan kuinka lataus ei koskaan toimi...
 
Itse suosin tagia ladatessa. Nopeuttaa prosessia ja pomminvarma toiminta, lisäksi nuo 4 tagia jotka omistan kulkee kyllä kätevästi autossa ja ovat aina saatavilla kun menen lataamaan.

Jossain harvoissa paikoissa ollut noita kuuluvuusongelmia ja sen lisäksi kokemattomat lataajat räpläävät esim. kännykkäappia niin kauan, että latausprosessissa oleva aikakatkaisu tjsp. voi tulla vastaan ja sitten tubetetaan kuinka lataus ei koskaan toimi...
Onko usean tägin pitämisessä samassa avainrinkulassa pelkona että latausasema rekisteröi väärän tägin ja tulee roaming-hinnat lataukselle?

Noissa äpeissä (ei pelkästään latausäpeissä vaan muissakin, esim. Lidlin ja S-ryhmän kauppaäpit) mulle yleisenä harmituksen aiheena on että vähän väliä ne vaativat uudelleenkirjautumista, mahdollisesti isompien äppipäivitysten jälkeen. Ei viitsisi alkaa muistella latauspisteella (tai kaupan kassalla) että mikäs se tunnari ja salasana olikaan... Varsinkaan äpeillä joita käyttää harvoin.
 
Onko usean tägin pitämisessä samassa avainrinkulassa pelkona että latausasema rekisteröi väärän tägin ja tulee roaming-hinnat lataukselle?

Onhan tuossa varmaan riski jos niitä noin säilyttää. Itsellä tagit erillään. kun muuten on hyvä säilytyslokero niille.
 
Jep, täällä käsi pystyyn virheen merkiksi. Tiesin riskin ja tapana oli aina pitää muut tägit tiukasti nyrkin sisällä ja se käytettävä tägi mahdollisimman kaukana niistä lukijaan laittaessa. Kerran kuitenkin vieressä ladannut herrasmies alkoi keskustelemaan latauksista ja sai huomioni herpaantumaan, tuli kallis roaming-lataus sillä kerralla. Jatkossa vain yksi tägi ulos autosta, loput jäävät autoon.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Eikö siellä ole edes mitään herkkyysasetusta? Monessa autossa on tuollainen, ja se matalin/herkin asetus kyllä riittää sateella.

Oli siellä ja muistaakseni oli herkimmällä asetuksella. Koeajolle sattui kunnon vesisade, mutta valot pysyivät päiväajovaloillla eli takavalot pimeinä.

Englanniksi näyttäisi löytyvän jonkin verran keskustelua automatiikan puutteista myös hämärtyvissä olosuhteissa.
 
Jep, täällä käsi pystyyn virheen merkiksi. Tiesin riskin ja tapana oli aina pitää muut tägit tiukasti nyrkin sisällä ja se käytettävä tägi mahdollisimman kaukana niistä lukijaan laittaessa. Kerran kuitenkin vieressä ladannut herrasmies alkoi keskustelemaan latauksista ja sai huomioni herpaantumaan, tuli kallis roaming-lataus sillä kerralla. Jatkossa vain yksi tägi ulos autosta, loput jäävät autoon.
Itsellä on kaikki tagit samassa nipussa, jokaisessa oma avainrinkulansa ja ne sitten yhdessä toisissaan, saa hiukan etäisyyttä noille ja ainakaan vielä ei ole väärältä tagilta mennyt, turvallisempaa olisi toki pitää erikseen kokonaan, mutta ehkä sitten kun ekan kerran latailee roamingilla..
 
Itsellä on kaikki tagit samassa nipussa, jokaisessa oma avainrinkulansa ja ne sitten yhdessä toisissaan, saa hiukan etäisyyttä noille ja ainakaan vielä ei ole väärältä tagilta mennyt, turvallisempaa olisi toki pitää erikseen kokonaan, mutta ehkä sitten kun ekan kerran latailee roamingilla..

Sama homma, ja olen ottanut tavaksi lähestyä lukijaa sivusta, sen pinnan tasosta, enkä niin että tulen lukijalle kohtisuoraan edestä. Vielä ei ole K-Latauksen lukija Helenin tägiä alkanut lukemaan.

Tagien puolesta liputan itsekin, kun pari kertaa on ollut sellainen vika että appi ei toimi mutta tagilla lataus lähtee käyntiin.
 
Onko usean tägin pitämisessä samassa avainrinkulassa pelkona että latausasema rekisteröi väärän tägin ja tulee roaming-hinnat lataukselle?

Noissa äpeissä (ei pelkästään latausäpeissä vaan muissakin, esim. Lidlin ja S-ryhmän kauppaäpit) mulle yleisenä harmituksen aiheena on että vähän väliä ne vaativat uudelleenkirjautumista, mahdollisesti isompien äppipäivitysten jälkeen. Ei viitsisi alkaa muistella latauspisteella (tai kaupan kassalla) että mikäs se tunnari ja salasana olikaan... Varsinkaan äpeillä joita käyttää harvoin.
Tässä ratkaisu mahdolliseen roamingongelmaan väärällä tagilla. Tuohon tagit kiinni ja ainoastaan oikea käteen laturilla.
 
Oliskohan toi auttanut sellaiseen tapaukseen kun kaverin vaimo (naiset, ylläri!) oli laittanut auton lataukseen. Voimavirtapistoke ei ollut mennyt ihan loppuun asti niin oli se koko pistoke hitsaantunut kiinni. Rasia ja johto vaihtoon, kunnon lasku. Enpä uskonut että tuollainenkin voi tapahtua, en tiedä oliko siinä mitään vikavirtasuojia.
(Joo, räh räh, on ne naiset vaan tyhmiä!)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 540
Viestejä
4 499 561
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom