Vaihtoakku on hyvä myös auton elinkaarta ajatellen muutenkin. Akun alkaessa hyytyä sen voi vaihtaa uuteen pelkän akun hinnalla, koska vaihtotyöhön ei tarvitse purkaa autoa tai käyttää muutenkaan kenenkään aikaa.
Minua tuo vaihtoakkuidea hieman epäilyttää tässä vaiheessa:
- Ei kai missään ole luvattu että vaihtoakku olisi uudempi ja parempi kuin nykyinen akkusi? Eli saatat saada tuliterän akkusi tilalle vaihdossa 10 vuotta vanhan, 20% kapasiteetistaan menettäneen, akun? Tämä ei ole sama juttu kuin esim. kesämökin kaasupullon vaihto täyteen huoltoasemalla koska kaasupullon kapasiteetti ei iän ja käytön myötä kaiketi huonone. Saat ehkä rumemman ja ruosteisemman kaasupullon vaihdossa, mutta vähäx välii?
- On totta että tälläisella vuokraus- ja/tai vaihtosysteemillä voi saada mielenrauhan ettei tarvitse välittää meneekö akku rikki tai huononeeko se ajan myötä... mutta epäilen Nion käyttävän LFP-akkuja, jotka jo muutenkin ovat huomattavan paljon pitkäikäisempiä kuin NMC tai NCA-akut. Eli saa mielenrauhan asialle jonka pitäisi muutenkin olla LFP-akuilla varsin vähän mieltä painava asia, vaikka aikoisi ajaa sähköautollaan seuraavat 10 vuotta.
- Noinkohan kyseiset akut pysyvät samanlaisina esim. seuraavat 10-15 vuotta, vai miten varmistetaan ettei automaatti yritä vaihtaa vääränlaista akkua autoosi? Kun olen youtuubista katsonut esim. akkujen vaihtoja vanhoihin Nissan Leafeihin, niissä ollaan jatkuvasti jouduttu pähkimään kuinka eri vuosimallien Leaf-akuissa on tullut pieniä muutoksia, esim. millaiset portit niissä on sähköpiuhoille, pitää keksiä jotain adapteria väliin jne. Tuleeko oikeasti olemaan niin ettei Nion akkuihin tule tällaisia suht pieniäkin muutoksia jotka kuitenkin aiheuttavat epäyhteensopivuuksia? Kai ne ovat tämän jotenkin yrittäneet ratkaista, toivottavasti.... Jos huomaavat myöhemmin että Nion akku olisikin kannattanut rakentaa hieman eri mallisesti, ei voida enää tehdä parannusta koska sitten uudet Nio-akut eivät enää kävisi vanhempiin Nio-malleihin?
- Mikä on se ongelma mitä tässä yritetään ratkoa? Jos se on lataamiseen kuluva aika, uudet sähköautot tuntuvat kuitenkin osaavan ladata niin nopeasti ettei siinä kovin paljoa aikaa säästä, varsinkin kun noita akunvaihtoasemia tuskin on läheskään yhtä tiheässä kuin pikalatausasemia (= joutuu tekemään turhia lisälenkkejä vaihtoasemien kautta). Muutenkin koko useiden satojen kilojen akuston vaihtaminen tuntuu varsin raskaalta toimenpiteeltä saadakseen vain akun täyteen, se kuuluisa kärpäsen ampuminen haulikolla.
Tietenkin, ei tuo vaihtosysteemi sinänsä ole keneltäkään pois, eihän sitä ole pakko käyttää jos ei halua, latailee Nioa kuten mitä tahansa sähköautoa. Tuntuisi kuitenkin että jos tuollaista vaihtopisteverkostoa alkaa toden teolla rakentaa, eikö sitten kannattaisi samantien vaihtaa sähköauton akut esim. alumiini-ilma-akkuihin joita ei voi edes ladata, mutta joiden vaihdon luulisi olevan vielä paljon yksinkertaisempi asia, ne ovat paljon kevyempiäkin, ja niillä saa paljon pidemmän toimintamatkan kuin ladattavilla akuilla?