Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Joku rapakon takana taas laskenut vertailua Model 3:n ja Toyota Camryn välillä 5 vuoden käyttöajalle.
5 vuotta ja 60 000 mailia, ja tuolla ajalla Model 3 tule tämän laskelman mukaan 6600$ kalliimmaksi.
Aika yllättävää että fossiiliauto olisi edullisempi käyttää 5 vuoden ajalla.
Toki tuo laskelma ei ihan käy tänne eurooppaan ja pohjolaan suoraan, mutta ihan mielenkiintoinen laskelma. Että ei se sähköauton omistaminen ei aina ole lompakolle edullisinta kohtuu pitkälläkään ajalla.
Tesla Model 3 RWD 5-Year Cost Of Ownership Versus Toyota Camry
The Tesla's 2021 Impact Report highlights a very interesting presentation of the total cost of ownership of the entry-level 2021 Tesla Model 3 RWD.insideevs.com
Nykytilanteessa sähköautolla voi jopa tehdä rahaa, eli kun auton saa pitkän odotuksen jälkeen, sen voi joissakin tapauksissa myydä samantien hyvällä voitolla eteenpäin. Uuden tai uudehkon polttomoottoriauton kohdalla tilanne on aivan erilainen. Kun tiedustelin vaihtotarjousta uuteen sähkikseen ja kerroin omasta alle kolmivuotiaasta vähän ajetusta vaihtoautostani, kysyi myyjä huolestuneena, että ei kai se vain ole diesel. Sain sellaisen käsityksen, että sitä ei olisi otettu edes vastaan, jos olisin vastannut myöntävästi.Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi
Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
Nyt on tosissaan myyjän markkinat myös käytetyille sähköautoille, koska toimitusajat uusille ovat pitkiä. Sattumalta katsoin uutisia jokunen päivä sitten, jossa autoliikkeen edustaja sanoi, että kyllä dieselautoille on kysyntää edelleen, jos auto on tarpeeksi iso tai esim. maasturi, mutta pienten ja keskisuurten dieselautojen kysyntä on sakannut. Sanoi, että kyllä ottavat kaikki autot vaihdossa, mutta hyvityshinnaksi tulee tiettyjen autojen osalta niin huono, koska myyntiajat ovat pitkiä ja tästä tulee liikkeelle suht paljon kuluja, että käytännössä se tarkoittaa, ettei kukaan vie uudehkoa pikkudieseliä tarjolle, kun siitä ei saa mitään.Nykytilanteessa sähköautolla voi jopa tehdä rahaa, eli kun auton saa pitkän odotuksen jälkeen, sen voi joissakin tapauksissa myydä samantien hyvällä voitolla eteenpäin. Uuden tai uudehkon polttomoottoriauton kohdalla tilanne on aivan erilainen. Kun tiedustelin vaihtotarjousta uuteen sähkikseen ja kerroin omasta alle kolmivuotiaasta vähän ajetusta vaihtoautostani, kysyi myyjä huolestuneena, että ei kai se vain ole diesel. Sain sellaisen käsityksen, että sitä ei olisi otettu edes vastaan, jos olisin vastannut myöntävästi.
Riippuu paljonko ajaa. Minä arvioin kalkulaattorissa että minulla voisi tulla ajokilometrejä esim. 35000km vuodessa, ja tuon kalkulaattorin mukaan kolmannen vuoden jälkeen sähköauto olisi maksanut itsensä takaisin. (Lokakuusta nykyhetkeen on kilometrejä kertynyt nyt jo yli 16000, ja tällä välillä oli aika paljon etäpäiviä joiden painoarvo on vähenemään päin).Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi
Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
Kyllä varmaan euroopassakin on paikkoja joissa päästään samaan tulokseen. Jos sähkö on kallista ja bensa halpaa, niin noinhan siinä käy, ja yleisesti ottaen yhdysvalloissa tilanne on tuo, vaikka alueellisesti eroja onkin.Joku rapakon takana taas laskenut vertailua Model 3:n ja Toyota Camryn välillä 5 vuoden käyttöajalle.
5 vuotta ja 60 000 mailia, ja tuolla ajalla Model 3 tule tämän laskelman mukaan 6600$ kalliimmaksi.
Aika yllättävää että fossiiliauto olisi edullisempi käyttää 5 vuoden ajalla.
Toki tuo laskelma ei ihan käy tänne eurooppaan ja pohjolaan suoraan, mutta ihan mielenkiintoinen laskelma. Että ei se sähköauton omistaminen ei aina ole lompakolle edullisinta kohtuu pitkälläkään ajalla.
Tesla Model 3 RWD 5-Year Cost Of Ownership Versus Toyota Camry
The Tesla's 2021 Impact Report highlights a very interesting presentation of the total cost of ownership of the entry-level 2021 Tesla Model 3 RWD.insideevs.com
Tuollahan tuon voi jokainen käydä itse laskemassa -- Autokalkulaattori - Ilmastopaneeli.fi
Käytetyn dieselauton kun vaihtaa uuteen sähköautoon, niin heti 10. vuotena pääsee taloudellisesti voitolle.
Pitkälle on Ioniqin saantikin venähtänyt jo, vaikkakaan ei ihan niin pitkä vielä mitä muilla merkeillä. Volkkarin ID4 kohdalla taidetaan puhua jo 2024 vuodesta.Eipä olis muutama kk sitten arvannut, että tulee tilattua sähköauto näinkin pian. Onhan noita seurannut lähes 10 vuotta jo.
Tuli siis tilattua Ioniq 5 rwd style varustuksella ja vetokoukulla. Toimitus luvattu nyt 3/23. Takaveto mallin saa myyjän mukaan nopeammin.
Valinta kriteereinä vs. Tesla M3: tavaratilat, vetokyky 1600kg, ulkonäkö ja Teslan mahdolliset laatuongelmat, mistä ei tunnu löytyvän oikein luotettavaa tietoa. Teslan etuna on toki latausverkko, mutta sekin on väistymässä, kun Tesla avaa niitä muille autoille.
Siis mitä?Sateella ja kauppakassina ioniq. Kuivalla polle.
Miksei sitä saisi ladattua? Kyllä sopivia johtoja löytyy, vaikka tuommoinen ELETRA USB-C - MICRO USB KAAPELI 1M, MUSTA - Power.fi- kaksi c-usbia edessä - ei sitten ladata mikrousbipuhelinta tuosta - ja ainoa 12 V takakontissa
Itsellä PS2 2021 LR DM Pilot&Plus .... 8tkm / 6kk ja hieman tuntemuksia noihin kommenteihisi....PS2 2022 - pilot-paketti ja kaksi moottoria
- kaksi c-usbia edessä - ei sitten ladata mikrousbipuhelinta tuosta - ja ainoa 12 V takakontissa
- ei huomaa rajoituksia (rajoitus 40, auto ehdottaa 100; rajoitus 50, auto ehdottaa 60)
--- yksi oikea avain ja loput eli pulikka ja puhelin toimivat vain, jos radioliikenteessä ei ole häiriöitä
+++ kosketusnäyttö on paremmin ulottuvilla ja helpompi osua
- olen jo ehtinyt saada vahingossa hätävilkut päälle ja vaihteen vapaalle käden levätessä keskikonsolilla
+++ kaasupolkimen vaste minulle sopiva eli voin ajaa myös rauhallisesti - esim. Kia ev6 awd oli aika repivä
+ voi lukita ja avata kaikista ovista
- ei voi tarkistaa menikö ovi lukkoon, koska sormien laittaminen kahvan taakse avaa lukituksen - paitsi yhdellä sormella oikeasta kohdasta vetämällä
--- piti jättää varusteita pois, koska plus-paketti olisi tuonut pakollisen lasikaton ja tuo ei kestä Oulun moottoritiellä montaa päivää
++ vakkari päälle yhdellä painalluksella
++ regen-tilavavaihto suoraan pois-max (menee hitaasti perille - valitsen pois, nostan jalan kaasulta ja regen ehtii olla vielä hetken päällä)
++ regen-säätö myös vakkari päällä
- regen-rattikahvat puuttuvat, pitää olla kosketusnäytöstä ajotila valittuna
- sivupeileistä vaikea hahmottaa rengaslinjaa, koska auton sivu peittää näkyvyyden/peili lähellä ikkunaa
- ei renkaiden etu-taka-kierrätystä (offset eri edessä ja takana tms., ehkä enemmän takavetoisten ongelma)
+++ etuvaloissa leveyttä ja pituutta
- kuskin lattia erikoisen muotoinen
Lattia on huomattavasti penkin etupuolelta korkeampi kuin itse polkimien kohdalta eli ei ole silleen "suora". Aluksi oli vaikea löytää jalalle luonnollista asentoa esim. vakkarilla ajettaessa .Nyt kyllä heräsi mielenkiinto mikä siinä kuskin lattiassa on erikoista? En äkkiseltään onnistunut löytämään kuvaa, jossa näkyisi.
- etupenkissä joku putki tms häntäluun kohdalla
Eipä olis muutama kk sitten arvannut, että tulee tilattua sähköauto näinkin pian. Onhan noita seurannut lähes 10 vuotta jo.
Tuli siis tilattua Ioniq 5 rwd style varustuksella ja vetokoukulla. Toimitus luvattu nyt 3/23. Takaveto mallin saa myyjän mukaan nopeammin.
Valinta kriteereinä vs. Tesla M3: tavaratilat, vetokyky 1600kg, ulkonäkö ja Teslan mahdolliset laatuongelmat, mistä ei tunnu löytyvän oikein luotettavaa tietoa. Teslan etuna on toki latausverkko, mutta sekin on väistymässä, kun Tesla avaa niitä muille autoille.
Kyllä ainakin itse olisin saanut helposti Ioniq 5:n hankintatuen piiriin, mutta en tilannut autoa lähinnä pitkästä toimitusajasta johtuen. Luovutus olisi mennyt keväälle 2023. Lisäksi auto olisi ollut 73 kWh akulla ilman akun esilämmitystä laturille. MY23 autoihin tulee 77 kWh akku ja akun esilämmitys laturille navigoitaessa. Tosin siitä ei ole tietoa tuleeko akun esilämmitys päivityksenä 73 kWh autoihin vai ei.Saako tuon tällä hetkellä alle 50k€, eli hankintatuen piiriin? Listahinta taitaa mennä yli ja vielä jos metallivärin ottaa niin menee lisää.
Saako tuon tällä hetkellä alle 50k€, eli hankintatuen piiriin? Listahinta taitaa mennä yli ja vielä jos metallivärin ottaa niin menee lisää.
Renault julkisti eilen konseptiauton, Scenic Vision. Käyttövoimana sähkö ja vety.
Renault Scenic Vision Enemmän kuin tutkielma – toimintasuunnitelma tulevaisuuteen
Renaultin Scenic Vision, muistuttaa yhtiön oivaltavasta historiasta ja kertoo ympäristön moninnews.cision.com
Se on Renault, ei sillä kuulu kiihdytellä tai ajaa reippaasti motarilla.Riittääkö lataushäviöiden jälkeen edes suht verkkaiseen 80km/h maantievauhtiin, kumminkin saisi olla sen verran reserviä että 40kwh akkuun riittää sähköä kiihdytyksiin tai reippaampaan moottoritieajoon?
Tietenkin auton valinta hieman helpottuisi mikäli olisi mahdollisuus ladata autoa työpaikalla. Tai jos matkan varrella sattuisi olemaan 150 kWh laturi, jossa tehdä lyhyt välilataus.Sähköautoa pohdin tulevaksi autoksi pitkän työmatkan vuoksi. Ajoa tulisi päivässä 170km yhteensä pelkkää työmatkaa käytännössä kaikki motaria eli kesällä 120km/h ja talvella 100km/h, mahdolliset arjen pikkuajot siihen päälle vielä. Paljokohan pitäisi akkukapasiteettia olla että kesät talvet pääsee ajelemaan ilman että tarvitsee hampaita kiristellä että riittääkö range? Vähän epäilen ettei edes ID3 58kwh akulla onnistu kun WLTP lupaillaan noin 400km, mutta taitaa tuo käyttöskenaario olla sähköautolle ja rangelle se pahin mahdollinen.
Pitäisi mennä kyllä kesät talvet tuo 58kw akku tuon 170km. Huomiona kuitenkin se että sähköautossa tuo 120km/h nopeus nostaa kulutusta aikalailla talvella toki taas sitten pakkanen.Sähköautoa pohdin tulevaksi autoksi pitkän työmatkan vuoksi. Ajoa tulisi päivässä 170km yhteensä pelkkää työmatkaa käytännössä kaikki motaria eli kesällä 120km/h ja talvella 100km/h, mahdolliset arjen pikkuajot siihen päälle vielä. Paljokohan pitäisi akkukapasiteettia olla että kesät talvet pääsee ajelemaan ilman että tarvitsee hampaita kiristellä että riittääkö range? Vähän epäilen ettei edes ID3 58kwh akulla onnistu kun WLTP lupaillaan noin 400km, mutta taitaa tuo käyttöskenaario olla sähköautolle ja rangelle se pahin mahdollinen.
Joo unohtui mainita että lataus onnistuu ainoastaan kotona. Menee jo muutenkin tunti per suunta matkaan niin ei siihen kyllä millään jaksaisi ympätä joka päivälle pysähdystäkin pelkän latailun vuoksi.Tietenkin auton valinta hieman helpottuisi mikäli olisi mahdollisuus ladata autoa työpaikalla. Tai jos matkan varrella sattuisi olemaan 150 kWh laturi, jossa tehdä lyhyt välilataus.
Pitäisi mennä kyllä kesät talvet tuo 58kw akku tuon 170km. Huomiona kuitenkin se että sähköautossa tuo 120km/h nopeus nostaa kulutusta aikalailla talvella toki taas sitten pakkanen.
E: siinä tulikin yllä hyvää pohdintaa.
EE: Mitä tulee omiin kokemuksiin ID3 kyydissä niin kollegan kanssa ajettiin juuri pariviikkoa takaperin juuri tuollainen n. 170km matka. n. 100km/h vauhtia. Kulutus oli muistaakseni n. 19-20kw/100km luokkaa. Joten talvella voi tosiaan hieman naftiksi tuo mahdollisesti jäädä.
Kannattaa vielä pohtia onko akun esilämmitykselle navigoitaessa laturille tarvetta, sillä kummankaan konsernin tämän hetkiset autot eivät pysty sitä tällä hetkellä tekemään. Ainakin Tesla ja Polestar 2 kykenevät tähän jo nyt, joten latausnopeudet 150 kWh laturilla ovat aivan toista luokkaa pakkasella kuin VW/Hyundai. Hyundai Ioniq 5:n on valmistaja luvannut akun esilämmityksen laturille ensi vuoden tuotannon autoihin, joissa akun kapasiteettia kasvatetaan 73:sta 77 kWh:n. Tällaista ei tosin pysty vielä tilaamaan.Luultavasti joko juuri Korealaiseen tai Volkkarin alustaan pohjautuvat auto tännekkin tulee, pääsee mukavasti sähköauton makuun sitten 2024 alkaen kun laittaa tilauksen sisään piakkoin.
Onhan tuo tärkeä ominaisuus, samoin se että esilämmitys pihasta toimii mutkattomasti sekä akun että sisätilojen osalta kun ollaan vielä piuhan päässä. En ole vielä kerinnyt perehtymään täysin kaikkiin malleihin että nämä löytyisivät mutta on kyllä uskomattomia lapsentauteja vielä kun tällaisia asioita pitää edes miettiä, ja sitten että asiaa ei mahdollisesti saa edes ratkaistua pelkällä softapäivityksellä vaan pitää olla tietty MY.Kannattaa vielä pohtia onko akun esilämmitykselle navigoitaessa laturille tarvetta, sillä kummankaan konsernin tämän hetkiset autot eivät pysty sitä tällä hetkellä tekemään. Ainakin Tesla ja Polestar 2 kykenevät tähän jo nyt, joten latausnopeudet 150 kWh laturilla ovat aivan toista luokkaa pakkasella kuin VW/Hyundai. Hyundai Ioniq 5:n on valmistaja luvannut akun esilämmityksen laturille ensi vuoden tuotannon autoihin, joissa akun kapasiteettia kasvatetaan 73:sta 77 kWh:n. Tällaista ei tosin pysty vielä tilaamaan.
Kun vielä saisivat sen akun esilämmityksen (lataamista varten) manuaaliseksi ettei tarvitse tutulle latausasemalle aina navigoida, vain sen takia että esilämmitys menisi päälle. Entä jos auton navigaattori ei edes tunne kyseistä latausasemaa?Onhan tuo tärkeä ominaisuus, samoin se että esilämmitys pihasta toimii mutkattomasti sekä akun että sisätilojen osalta kun ollaan vielä piuhan päässä. En ole vielä kerinnyt perehtymään täysin kaikkiin malleihin että nämä löytyisivät mutta on kyllä uskomattomia lapsentauteja vielä kun tällaisia asioita pitää edes miettiä, ja sitten että asiaa ei mahdollisesti saa edes ratkaistua pelkällä softapäivityksellä vaan pitää olla tietty MY.
Just kommentoin samaa. Muistikuvani oli että parissa joko olemassaolevassa tai tulevassa sähköautossa olisi myös manuaalinen esilämmitys, mutta en muista missä...Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
Nissan Ariyaan tulee nappi, jota painamalla lähtee akun esilämmitys päälle.Sitä en ymmärrä, miksi tuo esilämmitys pitää toteuttaa jollain "navigoidessa laturille" tyylillä. Eikös teslakin osaa sen vain superchargereille navigoidessa ja muilla latureilla ladataan sitten kylmää?
Pelkkä 1x8A latauskin on varmaan useimmille ihan ok, jos edes sillä teholla saa ladattua työpäivän aikana niin kivasti ehtii tuoda lisälatausta akkuun, vaikka sillä ei pisimpiä työmatka-ajoja kokonaan voikaan kuitata.Täytyisi saada lisää latausmahdollisuuksia työpaikkojen yhteyteen, helpottaisi monessakin mielessä sähköautoiluun siirtymistä. Vielä kun saataisiin 22 kWh latauspisteitä kadunvarsiparkkeihin. Tuolla saisi 11 kWh laturilla varustetun auton käytännössä aina täyteen työpäivän aikana riippumatta minkä kokoinen akku autossa on.
Ihan hyviä pointteja! Tuolla 11 kWh latausmahdollisuudella ajattelin niitä, jotka tulevat kauempaa töihin. Tosin lienee hankala/mahdoton toteuttaa käytännössä tasapuolisesti. Kadunvarsipysäköintiin silti mielestäni olisi paikallaan 22 kWh latauspisteiden lisääminen. Tosin kuka maksaa valtio, kunnat, EU?Pelkkä 1x8A latauskin on varmaan useimmille ihan ok, jos edes sillä teholla saa ladattua työpäivän aikana niin kivasti ehtii tuoda lisälatausta akkuun, vaikka sillä ei pisimpiä työmatka-ajoja kokonaan voikaan kuitata.
Ajelen 120km (2x60km) työmatka-ajoja päivässä ja päälle muitakin ajoja, ja mulle riittää se että saan edes jollain 1x8A tai 1x10A latailtua töissä. 11kW lataus alkaisi olla jo vähän liioittelua, varsinkin kun latailijoita alkaa olla useampia (pitääkö heille kaikille järjestää oma 11kW laturi, vai käyvätkö he työpäivän aikana vaihtelemassa piuhaa ja siirtelemässä autoja kesken työpäivän, jotta kaikki saavat ladattua 11kW laturista)?
Mieluummin vaikka kolme 1x16A latauspaikkaa, kuin yksi 11kW (3x16A).
Oma työnantaja toi esille myös sen ettei tarkoituksena suinkaan ole se että sähköautoilijat tulevat tarkoituksella akku tyhjänä töihin latailemaan ilmaista sähköä akku täyteen (siksi ei olla hommaamassa mitään 11kW latureita työpaikalle). Lähinnä noilla latauspaikoilla on se tarkoitus että saa latausta sen verran että pääsee turvallisesti takaisin kotiin, tai edes lähimmälle pikalatausasemalle. Mielestäni tuo on ihan ok perustelu.
Vähän samanmielinen olen, tosin varmaan syynä se että nykyisessä autossani ei edes ole DC-pikalatausmahdollisuutta, vaan max 22kW AC-lataus, joka on riittänyt tähän asti tarpeisiini erinomaisesti (ja vaikka olisikin, se CCS DC-latauskin olisi ollut max 50kW tehoinen tälle automalllille)Minusta tuo koko akun esilämmitys on ihan ylihypetetty juttu. Ei se normaalissa käytössä ole mikään iso dealbreaker, jos se kuitenkin jollain järkevällä vauhdilla lataa. Lataustarvekin vaihtelee niin paljon, monesti itsellä olisi esim. tarve saada pikkuisen lisää lähes täyteen akkuun, että pääsee paikkaan x, jonka lähellä saapumissuunnassa ei ole sopivaa pikalaturia. Siinä ei paljon coldgate enää tunnu…