Kun latauspaikoista puhutaan, taisin kysellä aiemmin mutta en nähnyt vastauksia... Onko kenellekään valjenut Jätkäsaaren Verkkokauppa.com:n ilmaisten AC-latauspisteiden toimintalogiikka, ja miksi ne eivät mahdollisesti lataa?
Olen kaksi kertaa käynyt siellä kaupassa, ja ainakin minun Zoellani lataus on epäonnistunut molemmilla kerroilla. Siellä ei ole mitään ohjeita miten tulisi toimia, joten type2-piuha kiinni vihreää valoa näyttävään pömpeliin ja toinen pää kiinni autoon (kokeiltu myös toisessa järjestyksessä).
Pömpeli alkaa näyttää sinistä valoa joka pumppaa kirkkaan ja himmeän sinisen välillä, ja auto kertoo tekevänsä tarkistuksia latausta varten. Tarpeeksi kun odottaa niin auto ilmoittaa ettei lataus onnistu, ja pömpeli jatkaa sinisen valon pumppaamista himmeän ja kirkkaan välillä.
Kolmelta myyjältä olen kysynyt, eka väitti että latauspömpeleiden luona olisi seinällä ohjeet (en nähnyt missään, katselin joka suuntaan), kaksi muuta myyjää sanoivat että ilmaisia ovat ja pitäisi onnistua ihan vain kytkeytymällä kiinni, ilman mitään online-aktivointeja tai lätkän näyttämistä tai mitään. Eivät osanneet sanoa miksi ei toimi.
Ensimmäisellä latauskerralla parin paikan päähän tuli ID.4 jolla ei tuntunut myöskään lataavan, ja toisella kerralla kysyin toisesta paikasta lähtevältä Teslakuskilta että oliko hänellä ladannut. Eka hän sanoi "joo ei mitään ongelmaa", mutta tarkisti ja jatkoi "eiku eihän se olekaan ladannut mitään...".
Mitä muita pömpeleitä katsoin, joillakin paloi koko ajan kirkas sininen valo joten oletan että heillä lataus toimi. Jostain syystä kaikki nämä autot tuntuivat olevan lataushybrideitä, eivät täyssähköautoja.
Kysyin varmistukseksi hallissa olleilta myyjiltä että onko niissä joku kuormanjakosysteemi missä se lataa vain osaa autoista, ja siksi autoni ei aloita latausta. Väitti ettei siinä sellaista ole, mutta asiantuntevasti väitti että se vähentää latauspaikkojen jännitettä (ei virtaa?) sen mukaan kuinka monta autoa siinä on latailemassa, eli että kaikkia autoja kyllä ladataan mutta alhaisemmalla teholla.
Ainakaan sen puolen tunnin aikana kun kaupassa kävin, minun autoni ei ollut alkanut ladata. Toimiiko jollain täyssähköauton omistajalla?