Voiko niitä korjata? No tottakai voi, mutta merkkihuolto ei sitä korjaa. Toki osaavia sähköpajoja on jo mutta kovin vähän. Sitäpaitsi aikaisemminkin ollut juttuja että sähköautojen renkaat, alustan osat, jarrut saattavat olla enemmän koetuksella auton painon takia joten niitä lienee useammin joutua vaihtamaan. Ja se akuston korjaaminenkin riippunee ihan autosta ja akustosta.
Se voiko korjata riippuu mitä on vialla ja mikä on kustannus/hyöty, eli jos ne polttikset on tuttuja, niin sitä samaa.
Uskon että Suomessa käytettyjen autojen hinta taso tulee korjaantuu, kun se oletettu elinikä ylittyy, niin sillä autolla on romu arvo.
Kustannustehokkaampaa laittaa se auto SERiin, kuin alkaa sitä teippaileen. Logiikka siinä että sähköautossa akku on arvokkain komponnetti ja se on autonelinikäinen, mutta se on myös arvokkain kierrätyksessä.
Jos akkujen elinkaari osoittautuu monelle tutuksi, eli myydessä siitä markkinoidaan kapasiteetilla x ja paketiin on rakennettu "itsekorjaavuutta", yli kapasiteettia, (viallisia osakokonaisuuksia voidaan kytkeä pois, jne) kun elinkaari alkaa olemaan ehtopuolella voi romahdus tulla pian, ei kerta hajoaminen, mutta siitä tulee lyhyenmatkaan ajoon kelpaava, ei muuhun.
Joo, mutta kallista se on silti pitää uutta autoa. Vakuutukset ja renkaatkin maksaa ihan helkkaristi enemmän kuin tuommoseen vanhaan paskaan.
Jos nyt ihan raakasti katsoo siis että paljonko autoilu aiheuttaa miinusmerkkistä rahaliikennettä tilille.
Keskustelua kahdesta autosta.
Matikkaa, siis uskon siihen että entistä useammalle kaksiautoa on kannattavaa. Juuri noissa tilanteissa joissa on kaksi hyvin erilaista käyttötarvetta, suurin osa ajosta menee "pikku" sähkiksellä, jolloin se kannattaa jo ihan niiden ajojen takia, sitten jos on sitä peräkärrynvetoa, muutama lapinkeikka josta muutama satku sähkötöntä taivalta. Niin ne ei mene pikkusähkiksellä, eikä iso sähkiskään kannata.
Niin sitten se toinen iso polttis, joo maksaa, mutta jos ne ressut on tärkeitä niin niistä maksaa, halvempaa se noin on, kun ajella sillä isolla ne kaikki.
Kun se maksaa, hinnan tajuaa, niin sitten voi tietenkin miettiä onko kärry oltava oma, vai vuokraisko, tai onko se harrastus hinnan arvoinen.