Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei tuo 2008 myöskään mikään iso auto ole, jos vähänkään on muuta perhettä. 5008:n jos saisi, olisi siinä koon puolesta passeli.
En ole tarkemmin verrannut, mutta Peugeot e-2008 ja Volvo XC40 tuntui aika samankokoisilta. Itse olen 175cm että Pösön takapenkillekin jää "tosi paljon" tilaa.

e-2008 oli 16" pyörillä ja XC40 saattoi olla 18". Pösö oli huomattavasti hiljaisempi ja varmaankin juuri tuo rengaskoko teki sen suurimman eron. Silloin molemmat oli kesärenkailla.
 
Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka hyvä auto se Kia on, tai kuinka hyvä sillä on ajaa. Jos se näyttää Kialta ja siinä on Kian merkki, niin se jo riittää siihen, että auto ei kiinnosta. Auton pitää herättää tunteita. Jos esim katson BMW i4:ää niin siitä tulee heti se tunne, että tuossa on voimaa ja auto ulkonäöllään kutsuu sinut astumaan sisään. Jos taas katson Kiaa, niin se ei herätä mitään tunteita. Ei minkäänlaista kiinnostusta edes vilkaista sisään.

OT:Makuasioita tottakai, mutta mielestäni tämä asetelma on melko hyvää vauhtia kääntymässä päälaelleen kun korealaiset alkaneet tekemään hienoja autoja ja samalla BMW kauniisti sanottuna hiukan kyseenalaista muotoilua.
Ei sillä että esim. EV6 olisi omaan makuun sen parempi kuin monet uudet BMW:tkään.

EI OT: Myös ranskalaiset tekevät nykyään ihan hienoja pelejä ja koitan itsekin vielä saada e2008-tilauksen sisään, niin pääsee maistamaan sähköautoilua.

Onkos muuten jollain tiedossa hyvä ratkaisu ladata voimavirtapistokkeesta, jos autossa on 11kw laturi?
Ilmeisesti joku tällainen ratkaisu ajaisi asian: Telewell johto
 
Eh
Nii no mulle nyt ei mikään kia oikein edes ole vaihtoehto, ihansama kuinka edullista sellasella ajaminen olis

Vanha Tesla lähtis about samaan rahaan jos puntissa on tyhjää :D

Saman hintaista lataaminen silläkin on. 30+tkm vuodessa takuuttomalla Teslalla muutamankin vuoden ajan kuulostaa vaan sellaiselta uhkapeliltä mihin en työmatkoja varten lähtisi. Meikä on liian vanha ryömimään hanttarin ovesta sisään jos kuskin kahva feilaa :P

Takuuaika tuohon Kiaan oikeastaan ohjasi, 7v/150tkm ja lasken että mun kolmen vuoden ajoilla autossa on n.130tkm jonka jälkeen se lähtee myyntiin edelleen takuu voimassa. Plussana sekä koti-, että työpaikan läheltä löytyy merkkihuolto mikäli tarvetta tulee.

2025 katsotaan uudelleen mitä on silloin myynnissä ja mihin hintaan.

Totta, ei sekään iso ole mutta juuri se SUV tyyli tuo vähän "tilantuntua"

Tää oli loppupeleissä syypää miksi tuon Soulin valitsin. Pystympi ajoasento, huomattavasti korkeammat sisätilat kuin esim. Nirossa ja Konassa. e-Niroa kävin koeistumassa, penkki ala-asennossa mulla otti hiukset kattoon kiinni :D Toki siinä autossa oli kattoluukku mutta eipä mulla ole mohikaaniakaan. Kattoluukuton Kona oli hiukan tilavampi sisältä.

Tätä kolmikkoa puolestaan katsoin alunperin pieni kulutus/isompi akku/suht edullinen hintataso vähän käytettynä -akselilla. Muutama viikko sitten nettiautosta hävisi kaikki 30-33ke 64kwh Soulit, eikä uusia ole näyttänyt tulevan. Helmikuussa oli vielä varaa valita sellainen myyjäliike josta sai hyvän rahoituksen.
 
Kannattaa huomioida että vaikka Teslassa onkin 0-100 todella hyvä niin kun mennään yli 100, alkaa muut menemään ohi.
Tuolla nyt ei taida tosin olla mitään merkitystä enää liikennekäyttöön tarkoitetussa autossa. Jos rajoitus on yli 100 niin ohitukset tehdään toisella samansuuntaisella kaistalla, eikä vastaantulijoiden puolella.
 
No tuo seat mii ja nissan leaf ovat niin naurettavan pieniä autoja että omalla kohdalla ei jatkoon. Sähköautoista mielellään id4, skoda enyaq, volvo xc40 tai C40. Omalle käytölle myös joku PHEV olisi kova. Tuo e2008 voisi myös kyllä toimia. Mutta jos kotilataus ei onnistu niin ne haaveet kaatuvat heti. Seuraavassa kodissa sitten :)
Totta, ei sekään (Peogeot E-2008) iso ole mutta juuri se SUV tyyli tuo vähän "tilantuntua"
Heh, nimenomaan "tilantuntua". Muhkeita voivat koripellit olla, mutta sisustat yllättää. Samaa efektiä varmaan tuossa 2008 kuin Qashqai-tuotelinjassa, eli hämmentävän pienet tilat saatu sisälle suhteellisen isoihin ulkomittoihin nähden. Seat Mii onkin pienimpiä autoja markkinoilla, mutta esim Leaf kilpailee keskikokoisten farkkujen kanssa sisätilojen kanssa eikä uudemmassa korimallissa tavaratilakaan häpeile, vaikka lastaus onkin syvään tilaan kökömpää.
 
Tuolla nyt ei taida tosin olla mitään merkitystä enää liikennekäyttöön tarkoitetussa autossa. Jos rajoitus on yli 100 niin ohitukset tehdään toisella samansuuntaisella kaistalla, eikä vastaantulijoiden puolella.
Täysin eri mieltä! Enemmänkin ryntäilevällä 0-60 ajalla ei tee mitään, muutakuin aiheuttaa ennalta arvaamattomia tilanteita taajamassa, missä tuollainen liikennekäyttäytyminen ei pääosin sovi. Sen sijaan kaikki 60-80 80-100 ja 100-120 ovat maantiellä merkittävämpiä ohitusta silmällä pitäen. Tosin uskon että nuokin ajat on ihan riittäviä ainakin Teslassa.

Suurin osa ohituksista on nimenomaan rekkoja yms. hitaampia kulkijoita maantiellä.
 
Tuolla nyt ei taida tosin olla mitään merkitystä enää liikennekäyttöön tarkoitetussa autossa. Jos rajoitus on yli 100 niin ohitukset tehdään toisella samansuuntaisella kaistalla, eikä vastaantulijoiden puolella.
Ei oikeastaan mutta huomion arvoinen seikka kun puhutaan kiihtyvyydestä.
 
i4 M50 on kyllä hieno, mutta hinta karkaa aika kovaksi Teslaan verrattuna. Tuskin tuota kukaan hankkii perusvarusteilla.
Bemarin hieman korkeampi hinta alkoi tuntua tosi pieneltä lisähinnalta kun auton yleisfiilistä tunnusteli, tesla nyt sellanen halpiksen oloinen ihan mistä vaan suunnasta (paitsi hintalapusta) katsoen kun taas bemmissä kaikki tuntui olevan ihan viimesenpäälle. Lisäksi bemariin sai sellaisia itselle tärkeitä varusteita mitä ei teslaan saa edes rahalla kuten tuulilasinäyttö ja toimiva lämmityslaite.
Saatikun ajoon lähti niin bemari menee kuin sukkasillaan vs teslan helvetinmoinen mekkala. Tässä voi olla rengastuskin syynä mutta nuo oli ensifiilikset.
Omaa koeajoa ehkä hieman latisti vielä teslan nariseva katto töyssyissä niin tuli sellanen mitä helvettiä fiilis.
 
Mutta onhan se aika jäätävää että esim kessy pitää ostaa lisävarusteena. Taitaa olla monissa 20k autoissa jo vakiona.
 
Mutta onhan se aika jäätävää että esim kessy pitää ostaa lisävarusteena. Taitaa olla monissa 20k autoissa jo vakiona.
Joo eihän siitä mihinkään pääse että etenkin kalliimmissa saksalaisissa pitää ottaa lisävarusteena aika perusjuttujakin, täysin älytöntä mutta minkäs teet.
Ääriesimerkkinä audiin piti ruksata taakse sähköikkunat vielä pitkälle 2000-luvulla.
 
Tykkään kyllä tuosta Teslan tavasta myydä auto ns. valmiiksi varusteltuna. Ei tarvitse laittaa uudessa pitkää summaa käytännössä pakollisiin varusteisiin, joita ei sitten kuitenkaan arvosteta yhtään kun autoa on myymässä.
 
Tykkään kyllä tuosta Teslan tavasta myydä auto ns. valmiiksi varusteltuna. Ei tarvitse laittaa uudessa pitkää summaa käytännössä pakollisiin varusteisiin, joita ei sitten kuitenkaan arvosteta yhtään kun autoa on myymässä.
Toi i4 kuitenkin bemariksi aika edullinen varustella eikä siihen hirveästi lisukkeita edes saa kun aika kattava vakionakin. Tottakai hinta nousee jos aletaan ottamaan jotain individual nahkaverhoilua ja hiilarijuttuja.
 
Esim Hyunadai on kyllä tosiaan parantanut laatuvaikutelmaa. Ihan voisi Ioniq 5 ostaa tai Kia:n "vastaavan". Toki hinnatkin on nousseet.

Mukava auto. Ehkä miinukseksi voisi laskea suuren koon. Koska ei ole sitten kaupungissa niin helppo pysäköidä.


Itselle tulee taas e-2008. Se olisikin sitten seitsemäs oma uusi sähköauto.
Itse olen ajellut vain käytetyillä bensa tai diesel autoilla. Mutta Seat Mii tarjous sai tarttumaan tilaisuuteen ja laitoin auton nopeasti tilaukseen. Valtio lisäksi tukee 2000 eurolla, eli siitä pieni plussa. Samoin toissa joulukuussa sai sopivaan hintaan tilattua vw id.3, kun sai vielä 2000€ vanhan auton romutuksesta. Nissan Leaf kanssa oli tarjouksessa joskus viime joulukuussa ja pitihän sekin tilata.

Eli siis tuo, että autovalmistajat saavat sakkoja, jos myytyjen autojen päästöt on liian suuret. Niin kivoja tarjouksia tulee silloin tällöin.

Jotenkin vaan polttikset ei ole ainakaan itselle olleet kovin kiinnostavia. Ja sitten taas sähköauton kannattaa ostaa uutena (halpa ostohinta) ja se että ei ole käytettyjä vielä juurikaan saatavilla.

Nyt sitten pitäisi jaksaa odotella Peugeot e-2008 autoa 6 kuukautta. Onneksi pääsee ajamaan kesällä myös moottoripyörällä. Ja Pösöä tuleekin pitää vähintään vuosi, että 2000€ sähköautotukea ei peritä takaisin (2022 laki).

Vaikka tuo e-2008 ei kovin erikoinen ole, niin olisi itselle eka "Suv". Ja itse ihan tykkää Peugeotin nykyisestä muotoilusta. Lisäksi 27990€ hinta oli kukkarolle riittävän mieluinen. Kun ei autoon sentään aivan mahdottomasti haluaisi laittaa rahaa kiinni. Eli ostos pitäisi perustella itselle jollakin tapaa.
Edit: Tuossa siis pitäisi olla samanlainen Pösö, mutta hinta on vaan siinä kalliimpi.

Tämä jotenkin tarrasi silmään ja pakko heittää komenttia.
Oliko Seat Mii ensimmäinen sähköautosi?
Jos oli niin aika haipakkaa olet vaihtanut pirssiä uuteen jos nyt jo seitsemäs sähkis tulossa, kun Mii taisi tulla kauppoihin 2019, mikäli muistan nyt ulkomuistista oikein.
 
Tämä jotenkin tarrasi silmään ja pakko heittää komenttia.
Oliko Seat Mii ensimmäinen sähköautosi?
Jos oli niin aika haipakkaa olet vaihtanut pirssiä uuteen jos nyt jo seitsemäs sähkis tulossa, kun Mii taisi tulla kauppoihin 2019, mikäli muistan nyt ulkomuistista oikein.
Joskus joulukkuun aikana tuli kaikista autoista hyväksytty sähköautotuki, eli kuusi kirjettä. Seat Mii ostin vähän useamman, eli niitä oli kolme. Skoda Citigo, vw id.3 (romutustuki) ja Nissan Leaf N-Connecta.

Viimeisimmästä Seat Mii:stä meni ajoakku rikki, mutta se korjattiin takuuseen.

Itselle kun tulee aika vähän ajoa, niin myyntiin on sitten mennyt kumminkin ja joku bensa-auto tilalle. Nythän tuota kikkailua on estetty, eli vain yksi sähköautotuki per vuosi ja autoa tulee pitää 12kk, jotta tukea ei takaisinperitä. Itsellä koulunkäyntiä, eli autolla tulee silti päivittäin ajettua. Odotan kyllä jo e-2008 Pösöä kun tietää, että vähintään vuosi tulee sillä ajettua. Hyvin voin ajaa myös pitempäänkin, kun tuo sota nosti polttoaineen hintaa niin paljon.

Noissa tarjouksissahan kannatti olla aika nopea ja mielenkiinnolla katselen että venyykö myös e-2008 tilausjonot. En muista mainitsinko jo, mutta Peugeot myyjien sähkikset oli aika kaikki myyty varastosta pois, kun sota iski ja polttoaine kallistui. Onhan niitä sähköautoja toki nettiautossa, mutta minusta nyt aika kalliita. Lisäksi (polttis) moottoripyörällä on kiva ajella, eli sekin on laskenut omia ajokilometrejä. Voisi sen pyöränkin toki myydä, jos joku ostaisi. Niin e-2008 riittää yksinään ja polkupyörät.
 
Olipa hyvä info! Enpä ollu ite osannut edes ajatella, että näissä on vaihtoehtona pelkkä 1-vaihe lataus.

Uudempi malli tosiaan kyseessä. 06/20 tehty. Etävaihtokauppana menossa muutaman vuoden vanhaan dieseliin.

Kerkeääpä tuon vielä ennen heidän toimitustaan tarkistaa. Mikäli ei ole 11 kw AC latausta, niin jääpi tämä Niro ottamatta. Itselleni aika ratkaiseva asia auton käytännöllisyyden kannalta tulevaisuudessa. Enkä nää järkeväksi maksaa melkein 3 kertaista hintaa tuosta Wallen laturista.

Jos ei tästä tulekaan sähköautoa meille, niin täytyy jatkaa Niro/EV6 seuraamista. Enyaq myös kova vaihtoehto. Lainanmäärän kannalta Niro olisi järkevämpi, toki ei pysty täysimääräisesti täyttämään 1 auton speksejä

Edit.
Kyllä se ainaki kian sivujen varustelistauksen mukaan on kaikissa 64kwh malleissa 11kw lataus. Joten haastava uskoa, ettei tuossa ole. Maanantaina varmistus

06/20 valmistuneessa Nirossa ei välttämättä ole etäkäyttömahdollisuutta kännykällä (UVO).
Tuo mahdollistaa mm. Lämmityksen ja ovien avauksen kännykällä.
Etäkäyttö tuli ns. 2021 malleihin mutta milloin niiden valmistus aloitettiin on toinen juttu.
 
06/20 valmistuneessa Nirossa ei välttämättä ole etäkäyttömahdollisuutta kännykällä (UVO).
Tuo mahdollistaa mm. Lämmityksen ja ovien avauksen kännykällä.
Etäkäyttö tuli ns. 2021 malleihin mutta milloin niiden valmistus aloitettiin on toinen juttu.

UVO on kyllä näppärä. Leffateatterin portaita kiivetessä älykello huomautti että autossa on ovet auki, kännykällä ne sai kiinni hetkessä. Samaten ns. camp modessa apilla saa ovet auki ja lukkoon. Latauksen tilaa voi seurata etänä yms.

kyllä tuo pitää saada seuraavaankin autoon.
 
Kysymykseni tähän että miksi valita auto mikä vie BENSAA 7,5l/100km kun voi valita sellaisen mikä vie jopa vain 5l/100km ja saattaa jopa olla vielä samassa koriluokassa? :)
Valikoima on aika pieni, jos haluaa oikeasti päästä bensa-autolla 5l/100km. Tilanne ei varsinaisesti helpotu, jos pitää vielä Leafia pienenä autona. Ja ei kelpuuta Toyotaa tai korealaisia :)
 
Ja siis mulla ei sähköautoja vastaan ole mitään, niissä on tosiaan iha älyttömästi voimaa ja se on saatavilla heti kun painaa kaasua. Mut tämä asenne täällä foorumilla ottaa jokseenkin päähän.
Minun tuntuma on, että täällä nostellaan jatkuvasti hyökkääviä argumentteja vähäisestä rangesta, koukkua ei tahdo saada ja maksaa paljon.

Kaikki nämä ovat totta.

Tosin uskaltaisin väittää, että tilastotieteilijä sanoisi vähäisen rangen ja koukun puutteen haittaavan 10-20 prosenttia autoilijoista.

Itse haukuin aikanaan sähköautot vielä keskeneräiseksi konseptiksi ja hankin lataushybridin. Nyt parisen vuotta plug-inilla ajaneella voin sanoa tehneeni virheen. Nyt jälkikäteen auton applikaatiosta katsomalla olen todennut yli 200 km päiviä olevan hädintuskin 10 % vuoden päivistä ja yli 400 km vain muutamia. Ei silloin kannata panostaa rangeen polttiksen hankkimalla, jotta muutamana päivänä vuodessa kestäisi pitkässä taipaleessa tunti pari vähemmän. Paljon fiksumpaa olisi ollut nauttia 95 % kilometreistä edullisesti täyssähköllä. Jos kilsat on järjestelmällisesti +200 km per päivä, en katsoisi sähköautojen suuntaan. Sama homma, jos sitä paattia, hevosta tai kivijalan aineksia pitää usein kuskata.

Sähköautojen vastustukseen liittyy paljon tunteita ja kylmää faktaa: ihmisten elinkeinoja, pelkoa oman auton arvon alenemisesta ja heikoista mahdollisuuksista ostaa auto jatkossa, teknologiavastustusta ja nostalgia-ajattelua nykytekniikasta. Autot muutenkin herättävät tunteita ja vaikuttavat useiden ihmisten identiteettiin. Ei ihme, että parranpärinää riittää.
 
No tuo seat mii ja nissan leaf ovat niin naurettavan pieniä autoja että omalla kohdalla ei jatkoon. Sähköautoista mielellään id4, skoda enyaq, volvo xc40 tai C40. Omalle käytölle myös joku PHEV olisi kova. Tuo e2008 voisi myös kyllä toimia. Mutta jos kotilataus ei onnistu niin ne haaveet kaatuvat heti. Seuraavassa kodissa sitten :)

Et varmaan ole Leafia nähnytkään. Se on samaa kokoluokkaa kuin mainitsemasi Volvot ja e-2008. Seat Mii on pikkuauto.
 
No 5,5 litraa sitten :)
0,5 litraa on paljon kun verrataan käyttökustannuksia sähköautoon. Enkä ehkä tuostakaan huolimatta löytäisi vielä spritmonitorista mitään speksit täyttävää autoa. Ehkä jotain yksittäisten taloudellisten kuskien autoja, mutta jos katsotaan kaikkien kuskien keskiarvoa niin edes kuuden litran alle on aika vaikea päästä enkä ole varma ovatko nuo katsomani autot edes Leafia isompia.
 
Et varmaan ole Leafia nähnytkään. Se on samaa kokoluokkaa kuin mainitsemasi Volvot ja e-2008. Seat Mii on pikkuauto.
Joo oli vaan mielikuva siitä että olisi pieni mut kai väärässä olin. Noh leaf nyt kuitenkaa kovin kiinnostava auto ole.
 
0,5 litraa on paljon kun verrataan käyttökustannuksia sähköautoon. Enkä ehkä tuostakaan huolimatta löytäisi vielä spritmonitorista mitään speksit täyttävää autoa. Ehkä jotain yksittäisten taloudellisten kuskien autoja, mutta jos katsotaan kaikkien kuskien keskiarvoa niin edes kuuden litran alle on aika vaikea päästä enkä ole varma ovatko nuo katsomani autot edes Leafia isompia.
No omalla ajotyylillä pääsisin varmaan monellakin autolla tohon 5,5-6l/100km. Sillä ajotavalla on todellakin merkitystä.
 
Joo oli vaan mielikuva siitä että olisi pieni mut kai väärässä olin. Noh leaf nyt kuitenkaa kovin kiinnostava auto ole.
Aika pieni se on, mutta ei se mitään Mii:n kokoluokkaa kuitenkaan ole. Corolla/Golf kokoluokka tuli lähinnä mieleen.
Takapenkki tuntui jo minusta ahtaalta vaikka olen alle 170 cm pitkä.
1648411005995.png

Minä pidin Leafissa siitä, että se oli aika tavallinen auto kuitenkin. Kosketusnäppylät ja muut hienoudet oli aika minimissä. Se on joko plussa tai miinus henkilöstä riippuen :D
 
Aika pieni se on, mutta ei se mitään Mii:n kokoluokkaa kuitenkaan ole. Corolla/Golf kokoluokka tuli lähinnä mieleen.
Takapenkki tuntui jo minusta ahtaalta vaikka olen alle 170 cm pitkä.
1648411005995.png

Minä pidin Leafissa siitä, että se oli aika tavallinen auto kuitenkin. Kosketusnäppylät ja muut hienoudet oli aika minimissä. Se on joko plussa tai miinus henkilöstä riippuen :D
Se voi tuoda olon että todella halvasti tehty. Vähän se miten ne fyysiset napit sinne on toteutettu
 
Aika pieni se on, mutta ei se mitään Mii:n kokoluokkaa kuitenkaan ole. Corolla/Golf kokoluokka tuli lähinnä mieleen.
Takapenkki tuntui jo minusta ahtaalta vaikka olen alle 170 cm pitkä.

Suuri auto se ei ole, mutta jos Leaf on ahdas omiin tarpeisiin, niin ne mainitut Volvot ja Pösön voi myös unohtaa samantien.
 
Suuri auto se ei ole, mutta jos Leaf on ahdas omiin tarpeisiin, niin ne mainitut Volvot ja Pösön voi myös unohtaa samantien.
En unohda niitä siksi kun ne näyttävät 100x tyylikkäämmiltä kuin tämä leaf. Mutta se ei taidakaan olla painoarvo sähköautoilussa
 
Toyotalla on varmaan maailman paras hybriditekniikka ja hyviä autoja varmasti ovat mutta jostain syystä ainakin itselle ne on todella tylsiä autoja.
Muistan kun ostin melkein uuden Toyota Auriksen (bensa) joskus 13 vuotta sitten, eräällä foorumilla siitä kuultuaan joku tuota tosiaan toisteli että on varmaan maailman tylsin automerkki, Toyota. Toinen foorumilainen puolestaan epäili minua isomunaiseksi kun menin ostamaan niin pienen auton.

Käytettyäni autoa sen 13 vuotta vai mitä se ehti minulla olla, pakko myöntää että tylsähän se oli. Ei koskaan mitään jännitystä että milloin jättää tielle tai syttyy palamaan kesken ajon tai vastaavaa. Pelkkää tylsää ajoa, koskaan ei tapahdu mitään. Olis nyt edes välillä yhtäkkiä yrittänyt suistaa minut tieltä tai jotain.

Muksut olivat selvästi samaa mieltä, nukahtivat aina autoon turvaistuimiinsa alta aikayksikön, ellei toisenkin.

Tesla kuulemma oli ainakin välillä aika jännä auto, haamujarrutteluja ja ohjaamon huurtumista kun ILP lakkaa toimimasta. Varmasti monet muutkin automerkit pystyvät samanlaisiin suorituksiin, mutta ei Toyota, tuo tylsyyden ylistyslaulu.

Oodi Toyotalle:

Oi Toyot... Zzzzzzzzzzzzz..
 
Pösö on todella kapea, liki 10cm XC40 kapeampi.
Vertailes sisämittojakin... Pösön kuvassa on pakko olla kirjaimet ja mitat mennyt penkin/hartian osalta sekaisin, mutta jos oikein tulkitsin, niin 3 cm kapeampi vain hartiamitassa etupenkillä kuin XC40. Takana eroa 5 cm.

e: Enkä kyllä millään saa tuosta pösöstä muutenkaan "todella kapeaa". Kapeampi, mutta ei se nyt mitenkään ahtaalta tuntunut. ID.3 oli paljon ahdistavampi kokemus.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin uskaltaisin väittää, että tilastotieteilijä sanoisi vähäisen rangen ja koukun puutteen haittaavan 10-20 prosenttia autoilijoista.
Tuo "vähäinen range" tai sen haittaavuus on vähän kaksipiippuinen miekka koska eri sähköautojen teoreettinen WLTP range voi olla uusissakin autoissa jotain kakkosella alkavaa, tai sitten jopa yli 600km. Kun muistetaan että se todellinen toimintamatka on olosuhteista, ajotavasta yms. riippuen yleensä jotain paljon vähemmän kuin tuo WLTP toimintamatka; lähden edelleen siitä että jos omiin tarpeisiin ei häiritse se että pahimmassa tapauksessa WLTP range saattaisi jossain ääritilanteissa jopa puolittua, niin sitten ok. Eli jos ajaa keskitalvella -30 asteessa täpötäydellä sähköautolla auraamattomalla moottoritiellä täysiä kovaan vastatuuleen samalla kun nälkäinen susilauma ajaa autoa takaa, siinä voi auton kulutus olla aikamoinen.

Kyllä ne pienet ranget voivat oikeasti olla jonkinlainen este tai ainakin hidaste, jos on kirkkaana mielessä että olisi kiva päästä autolla A:sta B:hen ja takaisin jopa ilman välilatailuja. Esim. minulle olisi kyllä ainakin henkinen ongelma jos range olisi keskitalvellakin niin pieni etten pääsisi työpaikalle ja takaisin yhdellä latauksella, siltä varalta jos en pystyisi joskus lataamaan autoa töissä, tai sinne tulisi pelkkä pikavisiitti keskellä yötä ollessani päivystysvuorossa.

Eli kyllä sähköautojen toimintamatka sen verran häiritsi että jouduin odottamaan aika monta vuotta ennenkuin mielestäni tarpeeksi isolla toimintamatkalla varustettuja siedettävän hintaisia sähköautoja tuli markkinoille. Kuten aiemmin mainitsin, kriteerini sähköautolle viime syksynä olivat:

- Hinta alle 30000€ (mieluiten uutena).
- Viisipaikkainen.
- Mahdollisimman pitkä toimintamatka.

Kaikki muu autossa oli sitten toissijaista, kunhan nuo täyttyvät. Minua ei edes häiritse se että takalasit ovat käsinveivattavat ja vain etulasit sähköiset, mikä kyllä hieman yllätti "retrohenkisyydellään". Toisaalta pidin sitä jollain tapaa jopa plussana koska koin että parempi että säästivät vaikka tuollaisista asioista, eikä toimintamatkasta tai akun koosta.
 
Minun tuntuma on, että täällä nostellaan jatkuvasti hyökkääviä argumentteja vähäisestä rangesta, koukkua ei tahdo saada ja maksaa paljon.

Kaikki nämä ovat totta.

Tosin uskaltaisin väittää, että tilastotieteilijä sanoisi vähäisen rangen ja koukun puutteen haittaavan 10-20 prosenttia autoilijoista.

Itse haukuin aikanaan sähköautot vielä keskeneräiseksi konseptiksi ja hankin lataushybridin. Nyt parisen vuotta plug-inilla ajaneella voin sanoa tehneeni virheen. Nyt jälkikäteen auton applikaatiosta katsomalla olen todennut yli 200 km päiviä olevan hädintuskin 10 % vuoden päivistä ja yli 400 km vain muutamia. Ei silloin kannata panostaa rangeen polttiksen hankkimalla, jotta muutamana päivänä vuodessa kestäisi pitkässä taipaleessa tunti pari vähemmän. Paljon fiksumpaa olisi ollut nauttia 95 % kilometreistä edullisesti täyssähköllä. Jos kilsat on järjestelmällisesti +200 km per päivä, en katsoisi sähköautojen suuntaan. Sama homma, jos sitä paattia, hevosta tai kivijalan aineksia pitää usein kuskata.

Sähköautojen vastustukseen liittyy paljon tunteita ja kylmää faktaa: ihmisten elinkeinoja, pelkoa oman auton arvon alenemisesta ja heikoista mahdollisuuksista ostaa auto jatkossa, teknologiavastustusta ja nostalgia-ajattelua nykytekniikasta. Autot muutenkin herättävät tunteita ja vaikuttavat useiden ihmisten identiteettiin. Ei ihme, että parranpärinää riittää.

Se on tosiaan näin, että kylmän viileästi kannattaisi miettiä oma ajoprofiili ja tehdä päätös sen perusteella. Tuo 200 km ja reippaasti ylikin taittuu itseasiassa LR-mallin sähkiksillä helposti huonoissakin olosuhteissa, ja säästö polttikseen verrattuna käyttöenergian kustannuksissa on huomattava noilla kilsoilla. Mutta 300 km tai yli päivässä mennään jo aika rajoille (talvi, huonot olosuhteet), jos haluaa tukeutua pelkkään yön yli tapahtuvaan kotilataukseen. Toki LR-malleihin joutuu sen extra 5-10k€ investoimaankin vastapainona, johon kaikilla ei ole halua tai kykyä. Huomio kärryn tai asuntovaunun vetelystä on myös paikkaansa pitävä, tosin siinäkin kannattaa ihan nopealla laskutoimituksella miettiä, että mikä vaikutus tuolla on rangeen ja miten se peilautuu omiin tarpeisiin (riittääkö suhteessa pienempi vetomassa jne). Mutta jos harrastuksena on vedellä jäähallin kokoista Knaussia pitkin Suomea ympäri vuoden, niin sähköauto ei siihen kyllä optimaalinen valinta ole :).

Tuosta sähköautojen vastustuksesta huomaa vaan, että ihmismieliä on moneen lähtöön. Konservatiivinen ajattelu vastustaa lähtökohtaisesti muutosta ja syitä keksitään ties mitä. Sööteintä on keksiä näitä meemejä, että sähköautot itseasiassa onkin haitallisempia ympäristölle kuin polttisvehkeet, kun siis ihan vain hieman luovasti tulkitaan tilastoja. Samoja tyyppejä ei kuitenkaan voisi vähempää ympäristöasiat todellisuudessa kiinnostaa, kunhan pääsee vaan vastustamaan. On ihan perusteltua todeta, että pidempää siivua ajaessa sähköautolla joutuu näkemään hieman lisävaivaa latauksien takia, mutta kyllä sitä kannattaa samalla punnita positiivisiakin pointteja. Onhan toi sähköinen voimalinja vaan niin sivistynyt kyyti verrattuna polttikseen. Ja kaupunkiajossa homma on rivakkaa eikä valoissa yskitä yhtään ylimääräistä.
 
Se on tosiaan näin, että kylmän viileästi kannattaisi miettiä oma ajoprofiili ja tehdä päätös sen perusteella. Tuo 200 km ja reippaasti ylikin taittuu itseasiassa LR-mallin sähkiksillä helposti huonoissakin olosuhteissa, ja säästö polttikseen verrattuna käyttöenergian kustannuksissa on huomattava noilla kilsoilla.
...
Ylii 200 km päivittäistä ajoa sähköautolla ei ole enää kovin hyvä, vaikka range sen taklaisikin myös talvella. Silloin ei ole päivän sisällä kovin paljon ns. pelivaraa. Pärjännee joo, mutta säätöä on isotankillista dieseliä enemmän. Jos taas työmatka olisi 200 km yhteensä eikä muuta pahemmin tule, sähkö olisi varmasti edullisin ajaa ilman pääomakuluja.

Toin tosiaan raadollisesti esiin patteriauton heikot puolet polttiksiin nähden. Osalle ne näyttäytyvät jokapäiväisessä elämässä lievinä, osalle ovat dealbreakereita. Ovat kuitenkin olemassa eikä niitä kannata liikaa siloitella ja muuksi muuttaa. Puhukoon aika ja ison massan kokemukset puolestaan.

Jos vertailua katsotaan toisesta suunnasta, niin itselläni ei ole enää paluuta ad blue / egr / hiukkasloukku - dieseleihin. Aikamoisia viritelmiä päästöjen ehdoilla ja kalliita korjata. Polttiksista pienikokoinen bensakone olisi itselleni ainoa harkittava vaihtoehto.
 
Muistan kun ostin melkein uuden Toyota Auriksen (bensa) joskus 13 vuotta sitten, eräällä foorumilla siitä kuultuaan joku tuota tosiaan toisteli että on varmaan maailman tylsin automerkki, Toyota. Toinen foorumilainen puolestaan epäili minua isomunaiseksi kun menin ostamaan niin pienen auton.

Käytettyäni autoa sen 13 vuotta vai mitä se ehti minulla olla, pakko myöntää että tylsähän se oli. Ei koskaan mitään jännitystä että milloin jättää tielle tai syttyy palamaan kesken ajon tai vastaavaa. Pelkkää tylsää ajoa, koskaan ei tapahdu mitään. Olis nyt edes välillä yhtäkkiä yrittänyt suistaa minut tieltä tai jotain.

Muksut olivat selvästi samaa mieltä, nukahtivat aina autoon turvaistuimiinsa alta aikayksikön, ellei toisenkin.

Tesla kuulemma oli ainakin välillä aika jännä auto, haamujarrutteluja ja ohjaamon huurtumista kun ILP lakkaa toimimasta. Varmasti monet muutkin automerkit pystyvät samanlaisiin suorituksiin, mutta ei Toyota, tuo tylsyyden ylistyslaulu.

Oodi Toyotalle:

Oi Toyot... Zzzzzzzzzzzzz..
Joo meille Toyota miehille on tylsyys vähän erilaista. Tuolla Tesla-ketjussa oli 3 vuotta vanha toiminu moitteetta, kun oli vaan iskari ja lämmityslaite vaihdettu takuuseen
 
Tuosta sähköautojen vastustuksesta huomaa vaan, että ihmismieliä on moneen lähtöön.

Sähköautojen vastustusta en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Sen ymmärtää, jos henkilö ei halua itselleen jostain syystä hommata sähköautoa, mutta että aktiivisesti ihan yleisellä tasolla vastustaa sähköautoja, niin eihän siinä ole mitään tolkkua. Jos minä en joistain tuotteista pidä, niin en niitä sitten käytä, mutta en minä niitä ala vastustamaankaan.

Toisaalta en kyllä ymmärrä sitä sähköautojen tuputtamistakaan. Jos itse tykkää sähköautoilla, niin miksi sitä pitää sitten tuputtaa siihen tyyliin, että kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoon? Ihan kuin polttiksilla ajavat olisivat jotenkin väärässä ja heitä pitäisi korjata. Siinäkään ei ole tolkkua.

Totuus on kuitenkin se, että polttiksilla ajaminen ei lopu koskaan, ellei niitä poliittisella päätöksellä kielletä.
 
Onko joku tuollaista povannutkaan? Toki jää käyttöön sinne kuvaputki-tv:n ja c-kasetin rinnalle.

Eiköhän tässä tarkoiteta enemmänkin raskasta liikennettä, työkoneita, työmaita jne. Raskaan liikenteen etu on suuri kuljetuskapasiteetti, jos osa kuljetuskapasiteetista hukataan akkupainoihin, vähenee kuljetettavan tavaran määrä, joka taas tarkoittaa enemmän rekkoja tiellä. Sitten on toki ne jättiläisdumpperit, nostokoneet ja muut vastaavat. Henkilöautoissa varmasti sähköautot tulee olemaan ihan ookoo, mutta oikeassa ammattiliikenteessä ei päde henkilöautokeskeinen katsontakanta.
 
Eiköhän tässä tarkoiteta enemmänkin raskasta liikennettä, työkoneita, työmaita jne. Raskaan liikenteen etu on suuri kuljetuskapasiteetti, jos osa kuljetuskapasiteetista hukataan akkupainoihin, vähenee kuljetettavan tavaran määrä, joka taas tarkoittaa enemmän rekkoja tiellä. Sitten on toki ne jättiläisdumpperit, nostokoneet ja muut vastaavat. Henkilöautoissa varmasti sähköautot tulee olemaan ihan ookoo, mutta oikeassa ammattiliikenteessä ei päde henkilöautokeskeinen katsontakanta.

Itse kyllä näkisin että myös raskas liikenne sähköistyy ja luultavasti yllättävän nopeasti. Vedyn huonous aletaan vähitellen tunnustaa ja kaasukaan ei enää juuri kiinnosta Putinin hyökkäyksen jälkeen. Tuossa kuitenkin saadaa henklöautoihin verrattuna suuri taloudellinen hyöty kun autoilla ajetaan joka päivä paljon eikä myöskään esim. kylmä vaikuta samalla tavalla kuin henkilöautoissa.
 
Ei, mutta joillakin tuntuu olevan kova kiima siihen, että kaikki autot pitäisi vaihtaa sähköautoiksi.
Poliittinen ohjaushan siihen suuntaan vie, että henkilöautot ja jakeluautot ensiaallossa sähköistettäisiin. Nyt jo näyttää pitkälle siltä, että valmistajat suunnittelee polttisten tuotannon alasajoa ainakin länsimaiden markkinoille. Hyvin todennäköistä on myös polttisten (henkilöautoliikenne) kiellot suurten kaupunkien keskusta-alueilla seuraavien parin vuosikymmenen aikana. Tuo on jo pelkästään ilmanlaadullisesti positiivinen asia, jos ajatellaan Euroopan suuria kaupunkeja.

Raskaan kaukoliikenteen sähköistys ei nyt vaikuttaisi olevan realismia seuraavan parin vuosikymmenen sisällä. Vety voisi olla kaukoliikenteessä käytössä nopeammin kuin pelkästään akuilla ladattavat raskaat ajoneuvot.
 
Sähköautojen vastustusta en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Sen ymmärtää, jos henkilö ei halua itselleen jostain syystä hommata sähköautoa, mutta että aktiivisesti ihan yleisellä tasolla vastustaa sähköautoja, niin eihän siinä ole mitään tolkkua. Jos minä en joistain tuotteista pidä, niin en niitä sitten käytä, mutta en minä niitä ala vastustamaankaan.
Jakaisin "vastustamisen" useampaan osaan.
I)
Yksilöt jolla nyt joku tietyn tekniikanvastustaminen, mennyt jotenkin tunteisiin, ei perustu mihinkään "älylliseen" mutta saatetaan poimia yksittäisiä asioita millä omaa mielipidettä tukee, joilla ei mitään tekemistä sen todellisen syyn kanssa ja ei väliä onko perustelut faktoja.

II)
Sitten heitä joilla ei sinänsä tekniikkaa mitään vastaan, vaan kyse politiikasta. Nämä jakaisin karkeasti kahteen osaan.
(b
He joilla kyse siitä että vastustava ilmastonmuutoksen torjuntaa ja sitä politiikka, tai vastustavat yleensä poliittisia päätöksiä ja heille sähköautot ja niiden käyttäjät edustavat välillisesti näitä politiikkoja ja päätöksi
(c
He joille ilmastotavoitteet on tärkeitä, mutta pitävät akkusähköautojen yksipuolista suosimista kyseenalaisena valintana, nämä tuskin hyökkää yksittäistä omistajaa kohtaa.

c)
Varmaan kaikenmailman sekalaisia, mukaan lukien ne joilla kiva kun saa riehua, joillain jotain luokkajuttuja jne.

Toisaalta en kyllä ymmärrä sitä sähköautojen tuputtamistakaan. Jos itse tykkää sähköautoilla, niin miksi sitä pitää sitten tuputtaa siihen tyyliin, että kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoon?
Jos tuossa viittaan fanitukseen ja oman mahdollisesti viisaankin valinnan tyrkyttämistä muille ratkaisuksia ongelmaa jota se ei ratkaise, niin siinä taitaa markkinointi käydä itseään vastaan.

Jos taasen viittaat siihen että tuotetaan ja suositaan sähköautoja yhtenä vaihtoehtona päästöjen vähentämiseen ja jos käytetyt toimet on tehokkaita, niin se kai ihan ok ja hyväksi muidenkin kannalta. (jos ei samalla siivuteta muita vaihtoehtoja, kohta II b)

Ihan kuin polttiksilla ajavat olisivat jotenkin väärässä ja heitä pitäisi korjata. Siinäkään ei ole tolkkua.
Tällä hetkellä on tilanne ettei niitä sähkiksiä ja muita varteenottetavia vaihtoehtoja ole hyllyssä , saati riittävästi, joten ne saatavissa olevat sähkikset kannattaa kohdistaa niihin kohteisiin missä isoin hyöty. Koska käytännössä niin ei voida tehdä, vaan käyttäjät valitsee, jolloin jako ei mene aivan optimisti joidenkin polttiskäyttäjien angyröintien takia. Mutta en olisi huolissani, aikanaan kun tuotanto vastaa tarvetta ja kysyntää, niin sitten, ja veikkaan että siinä vaiheessa moni "vastustaja" on jo vapaaehtoisesti jonossa.

Totuus on kuitenkin se, että polttiksilla ajaminen ei lopu koskaan, ellei niitä poliittisella päätöksellä kielletä.
Tämä ei se juttu, jos foosiilisten käyttö vähenee merkityksettömäksi, niin sillä ei väliä jos joskus historia-autolla ajaa kesälenkin.
Nyky käsityksen ja tavoitteiden mukaan fosiilinen polttis katoaa markinoilta marginaaliseksi. Polttiksille voi tulla päästöttömiä polttoaineita, mikä ei tarkoita että ne jäisi merkittävään rooliin, mutta voisi sellaisen mahdollistaa jos kustannustehokkaita ratkaisuja.

"aito" päästökauppa voisi myös tuoda lisää käyttöaikaa, jos syntyy jotain kustannustehokkaita tapoja sitoa hiiltä tehokkaasti. Nyky käsityksen mukaan niillä ehkä voidaan tuottaa synteettisiä neutraaleja hiilivetyjä, eli niitä ns hiilipäästöttömiä polttoaineita.

Huomioitava että hiilipäästötön ei tarkoita automaattisesti että samalla katoaa muut haitalliset paikallispäästöt, eli siellä on haasteena ne bensa ja diesel moottorien muut päästö haasteet.

Totuus on kuitenkin se, että polttiksilla ajaminen ei lopu koskaan, ellei niitä poliittisella päätöksellä kielletä.
Jos päästöttömiä järkeviä vaihtoehtoja niin fosiiliset liikenne polttoaineet voivat poistua markkinoilta kokonaan, ihan markkinaehtoisesti.

Tänäpäivänä varsinkin suuret öljyntuottajat laskee että heillä ei ole enään määrättömästi aikaa myydä fosiilisia luonnonvaroja.
 
Itse kyllä näkisin että myös raskas liikenne sähköistyy ja luultavasti yllättävän nopeasti. Vedyn huonous aletaan vähitellen tunnustaa ja kaasukaan ei enää juuri kiinnosta Putinin hyökkäyksen jälkeen. Tuossa kuitenkin saadaa henklöautoihin verrattuna suuri taloudellinen hyöty kun autoilla ajetaan joka päivä paljon eikä myöskään esim. kylmä vaikuta samalla tavalla kuin henkilöautoissa.
Raskas, ns rekkaliikenne, jos sitä tarkoitat niin siinä ongelma on suuret nopeudet, pitkät ajomatkat. Kumipyörä liikenne on tehokasta, joten sähköistäminen heikentää tehokkuutta. Sähköistystä voi tehdä rautateille siirtämällä, mutta just ajallaan ja nopeasti kärsii.

Eli tuo ei nyt ole ensimmäisen aallon juttuja ja siinä ei kannata ennen aikoja sulkea varteenotettavia vaihtoehtoja. Hylkäämäsi vety tarjoaa muutakin taloudellista etua kuin se akunkorvike, mutta en väitä että se nyky tegnologialla tänään olisi vaihtoehto.

Taajama jakelussa tilanne on toinen, lyhyet ajot, pienet nopeudet, ja osa siitä sopii käyttö/aikataulultaan paremmin jo nykyisiin sähkö akkuvaihtoehtoihin.
 
Stokkan Hulluillä päivillä nähtävästi kohtuu kova tarjous Pösön sähkövehkeestä.
 
Raskas, ns rekkaliikenne, jos sitä tarkoitat niin siinä ongelma on suuret nopeudet, pitkät ajomatkat. Kumipyörä liikenne on tehokasta, joten sähköistäminen heikentää tehokkuutta. Sähköistystä voi tehdä rautateille siirtämällä, mutta just ajallaan ja nopeasti kärsii.
Ei nyt olla kovin kaukana siitä, että sähkörekka voisi toimia jokseenkin nykyisten ajoaikamääräysten mukaisesti eli käsittääkseni 4,5h ajoa, jonka jälkeen 45min tauko.
 
Joo meille Toyota miehille on tylsyys vähän erilaista. Tuolla Tesla-ketjussa oli 3 vuotta vanha toiminu moitteetta, kun oli vaan iskari ja lämmityslaite vaihdettu takuuseen
Asiaan vaikuttaa varmasti myös se että suhtaudun autooni suunnilleen yhtä tunteella kuin pölynimuriini. Kunhan molemmat toimivat kuten pitääkin eivätkä tarjoa liikoja yllätyksiä, hyvä. En koe että autovalintani määrittelee minua henkilönä tai kertoo luonteestani sen enempää kuin pölynimuri- tai kahvinkeitinvalintani.

Tai no, miksi en sitten hengaile pölynimurikeskustelupalstalla, autokeskustelun sijaan? Myönnettävä on että sähköautoihin koen muutakin kuin vain pragmaattista kiinnostusta, lähinnä koska sähköautoteknologia kehittyy juuri nyt niin paljon. Se on vähän samanlaista nörttimäistä viehtymystä kuin mitä koen vaikka videoprojektoreihin tai peliläppäreihin, mutta kyllä näissäkin taustalla on se mitä koen kyseisten tuotteiden tarjoavan minulle (teho, ominaisuudet jne.), eikä niinkään tunnepuolen asiat kuten minkä näköinen tai värinen se on, tai kuinka mukava videoprojektorin kaukosäädintä on hiplailla.
 
Ei nyt olla kovin kaukana siitä, että sähkörekka voisi toimia jokseenkin nykyisten ajoaikamääräysten mukaisesti eli käsittääkseni 4,5h ajoa, jonka jälkeen 45min tauko.

Juu ja näitä sopivia latureita varmasti on rekoille olemassa joka paikassa ja niillä levähdyspisteillä varmasti... Miettikääpä sitä, että kuinka he*vetisti tommonen 64 tonnia painava yhdistelmä vaatisi akkuja? Tai saati sitten sen lataaminen? Veikkaan, että ei ihan 45min riitä siihen, että matka jatkuu taas seuraavat 4,5h 45min latauksen jälkeen 80km/h ajaessa:rofl2:
 
Sähköautojen vastustusta en oikein ole koskaan ymmärtänyt. Sen ymmärtää, jos henkilö ei halua itselleen jostain syystä hommata sähköautoa, mutta että aktiivisesti ihan yleisellä tasolla vastustaa sähköautoja, niin eihän siinä ole mitään tolkkua. Jos minä en joistain tuotteista pidä, niin en niitä sitten käytä, mutta en minä niitä ala vastustamaankaan.

Toisaalta en kyllä ymmärrä sitä sähköautojen tuputtamistakaan. Jos itse tykkää sähköautoilla, niin miksi sitä pitää sitten tuputtaa siihen tyyliin, että kaikkien muidenkin pitäisi siirtyä sähköautoon? Ihan kuin polttiksilla ajavat olisivat jotenkin väärässä ja heitä pitäisi korjata. Siinäkään ei ole tolkkua.

Totuus on kuitenkin se, että polttiksilla ajaminen ei lopu koskaan, ellei niitä poliittisella päätöksellä kielletä.
Olen samaa mieltä että polttisautoja "tapetaan" aktiivisesti ihan poliittisilla päätöksillä. Polttoaineiden veronkorotukset, jakeluvelvoitteet, EU:n suunnitelmat että uusien polttomoottorihenkilöautojen myynti EU:n alueella lopetetaan olikos se vuoteen 2035 mennessä... No eiköhän se sitten ole aika selvä peli, kun kerran näin on päätetty.

Sinänsä olen tuollaista poliittista ideologista ohjailua vastaan, myös että sähköautoihin tarjotaan Suomessa ja muissa EU-maissa hankintatukea ja verohelpotuksia. Mielestäni pitäisi antaa markkinoiden päättää. Elon Musk vastustaa kovasti USA:ssa suunnitelmia sähköautojen hankinnan ja tekemisen tukemiselle liittovaltion taholta verovaroilla, varmasti senkin takia koska tuki kohdistuisi ja auttaisi lähinnä Teslan amerikkalaisia kilpailijoita, ei Teslaa. Tesla osaa jo tehdä sähköautobisnestä kannattavasti ja tehokkaasti.

Sinänsä koen hieman moraalista krapulaa siitä että Suomen hallitus sai pääni käännettyä sähköauton hankintaan (aiemmin mietin esim. kaasuautoa, tai sitten uutta bensa-autoa), mutta myönnettävä on että Ukrainan sota ja siitä seurannut kaasun ja polttoaineiden hinnan nousu viimeistään olisi saanut minutkin rientämään sähköauton ostoon. Raha on suuri motivaattori, vaikka ei haluaisi.

Minun onnekseni tykkään sähköautolla ajamisesta ja sähköauton tekniikan yksinkertaisuudesta, joten en onneksi koe myöskään olleeni pakotettu hankkimaan huonompaa tuotetta, onneksi.

Ehkä vuosi pari sitten olin vielä erittäin skeptinen sähköautojen suhteen, mutta monilta osin väärien luulojen takia. Kuvittelin, ihan maalaisjärkeä käyttäen, esim. että sähköautot lakkaavat kokonaan toimimasta esim. -10 asteen pakkasissa, eikä niitä myöskään voi ladata pakkasessa, koska niinhän puhelimenikin oireilisi pakkasella, ja nehän ovat ihan sama asia, eikö niin?

Se oli minulle ehkä suurin positiivinen yllätys miten hyvä sähköauto on talviautona, VAIKKAKIN kova pakkanen kyllä leikkaa toimintamatkaa roimasti kesäkeleihin verrattuna. Mutta kun siihen osaa ennalta varautua henkisesti (hankkimalla tarpeeksi pitkällä toimintamatkalla ja isolla akulla varustetun sähköauton, doh!), niin ei ongelmaa.

Aiempina vuosina en ollut sähköautoista kiinnostunut myöskään sen takia koska vaihtoehdot olivat joko jollain kämyisellä 20-30kWh akulla varustettu 30000€ sähköauto jota joutuu latailemaan 70-100km välein, tai 80000€ Tesla. Onneksi nyt on alkanut tulla tarjontaa myös 30000€ hintaluokkaan ihan kohtuullisilla toimintamatkoilla, vaikka juuri nyt on hinnannousupaineita komponenttipulan ja kovan kysynnän takia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom