Tuotantolinjojen kääntäminen polttomoottoriautosta sähkikseen ei käy halvalla eikä nopeasti. Siksi valtioiden tuki on tärkeää että homma saadaan jotenkin kannattavaksi. Onhan esimerkiksi Stellantiksen johtaja kertonut että tulee todella kalliiksi sähköön siirtyminen ja se on enemmän poliittinen kuin tuotannon ajama muutos.
"What is clear is that electrification is a technology chosen by politicians, not by industry,"
In an interview, Stellantis CEO Carlos Tavares also nuanced his promise not to shut down plants in Europe.
europe.autonews.com
"Electric vehicles are 40 to 50 percent more expensive to build than those powered by internal combustion engines, he said, which is a sum Stellantis cannot fully absorb at competitive prices."
Stellantis last week outlined ambitious goals for EV production, but CEO Carlos Tavares isn't wrong to raise concerns about the costs of electrification.
www.autonews.com
Selvähän se on että tuotanto haluaa tehdä sitä mikä on helppo myydä ja josta saa tuottoa, se että sähköauto on kallis tehdä lisää painetta tehdä siitä pitkäikäisempi, joka ei ole valmistajan etu.
On paljon bensakotteron puolesta puhuvia asioita, niiden valmistus, myynti ja ostaminen on tuttua ja suhteellisen edullista. Niiden käytön verotus on helppoa, ja ne ovat melko helposti muokattavissa samalla peruskonseptilla eri tyyppisiin tarpeisiin niin että niissä on erilainen hinnoittelumalli.
Oikeastaan ainoa virallinen huono puoli on se että ne tuottavat käytettäessä paikallisia saasteita, joista osa leviää myös globaaleiksi, ja sinänsä tuo on myös ihan todellinenkin huono. Bisneksen kannaltahan näillä asioilla ei ole minkäänlaista merkitystä.
Todellisuudessa se merkittävin huonopuoli on se että niiden käyttämiseksi tarvitaan öljyä, jota meillä ei ole, vaan sitä on pakko ostaa poliittisilta vihollisilta. Ja tuo on riittävä syy siihen miksi on saatu niin vahva poltiittinen yhteisymmärrys sähköautojen tuottamiseksi, vaikka niitä vastaan on laaja lobbaririntama palkattu.
---
Jos palataan tuohon Stellantiksen tai minkä tahansa autovalmistajan ongelmaan. Autovalmistajahan on lähtökohtaisesti ympäristöjärjestön vihollinen, eikä sähköauto sitä tilannetta mihinkään muuta, vaikka tällähetkellä se sähköauto onkin pienempi paha ympäristöjärjestölle kuin polttisauto. Pian tulee kuitenkin tilanne kun ympäristöjärjestöt ottavat sähköautot silmätikukseen, tavallaan ihan syystä, sen sähköauton valmistus tuottaa päästöjä.
Tähän asti polttisvalmistaja on voinut vedota uuden polttomoottoriauton pienempiin saasteisiin verrattuna vanhaan malliin, ja siten uusien autojen valmistus on ollut helppo myydä ympäristöystävällisenä, vaikka käytännössä tuo ei oikein olekaan kestänyt lähempää tarkastelua. Sen sijaan se sähköauto ei tuota päästöjä valmistuttuaan, vain sen käyttämä energia tuottaa, ja vaikka uusi sähköauto kuluttaisikin virallisesti vähemmän energiaa kuin vanha, käytännössä sen eron pystyy jokainen toteamaan, eikä valmistaja voi vedota näkymättömiin pienempiin saasteisiin, koska saasteet ovat sähköntuotannossa.
Tuosta seuraa se että sähköautolta aletaan odottaa pidempää elinkaarta, joka valmistajalle myrkkyä. Ensinnäkin valmistalta odotetaan vahvempaa ja pitkäikäisempää rakennetta, josta seuraa myynnillisen määrän väheneminen, josta edelleen seuraa se että mallisukupolven elinkaarta on jatkettava pidemmäksi, josta edelleen seuraa se että autoja joiden jälkimarkkinoihin valmistajalla on yksinoikeus on entistä vähemmän.