Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautot on tuttuja, lue ajatuksella. Puhuin käytännön rangeen vaikuttavasta kulutuksesta. Saat lämmittää tolpasta vaikka 100kWh, mutta se ei vaikuta siihen paljonko sähköä kuluu ajamaan lähtiessä.

Sen lämmittämisen vaikutus sähköautoilun kokonaiskustannuksiinkin on aika kärpäsen kakka.

Tuo range ei ole tässä kontekstissa kiinnostava. Konteksti oli verrata sähköauton ja polttomoottoriauton käyttövoimakuluja keskenään, jotta voidaan arvioida kattaako säästöt kompensoimaan muita kuluja, kuten kalliimpia pääomakuluja.

Ja lämmittämisen vaikutus riippuu ajoprofiilista. Esim. 100 km matkalla lämmitykseen tarvittava sähkö on pienempi, kuin viidellä erillisellä 20 km matkalla.
 
Ja lämmittämisen vaikutus riippuu ajoprofiilista. Esim. 100 km matkalla lämmitykseen tarvittava sähkö on pienempi, kuin viidellä erillisellä 20 km matkalla.
Nojoo, ymmärrän pointin sinänsä. Webastokin ottaa tankista energian, joten se esilämmitys menee polttoainelaskuun. Mutta samaten tosiaan polttista voi lämmittää sähköllä, eikö tämäkin pitäisi ottaa sitten laskuissa huomioon? Ja yhtälailla polttis viel enemmän polttoainetta viidellä 20km matkalla, kuin yhdellä 100km matkalla, joten ei tuo halvalla sähköllä lämmittäminen hirveästi polttiksen eduksi käänny.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten yksinkertaisesti tulee sen verran enemmän kilometrejä että polttoainekulut ovat varsinkin nykyhinnoilla järjettömät.

Sillä on eroa onko auto lähinnä erittäin lyhyitä harrastematkoja, viikonloppumatkoja ja kerran kahdessa kuussa mummolaan-matkoja varten, vai joutuuko joka päivä ajamaan esim. 120-200km työmatka-ajoja, ja muut ajot siihen vielä päälle. Jälkimmäisessä tapauksessa kuukausittaiset bensa- tai dieselkulut voivat olla varsin monta satasta (erittäin karkeana arviona mietin että nykyhinnoilla maksaisin bensasta ehkä jopa 400€/kk jos olisin pitänyt 13 v vanhan bensakoslani; työkaverillani menisi varmaan helposti 500€/kk rikki dieselkuluihin).

Kyse ei ole siitä kaatuuko talous 400-500€/kk polttoainekuluihin, vaan onko se järkevää rahankäyttöä. Jotenkin tuntuu järkevämmältä että sen rahan käyttää oman (sähkö)auton lainanlyhennyksiin, ennemmin kuin bensanmyyjien toiminnan rahoittamiseen. Vähän sama kuin kannattaako maksaa asumisestaan korkeaa vuokraa, vai sillä rahalla lyhentää oman kämpän lainanlyhennyksiä.
400-500€/kk bensaan on aika hurja kyllä vaikka ei mikään tavaton paljon ajavalle, mutta silloin kantsis vähä miettiä kans et miks joutuu ajamaan nii helvetisti. Mulle 114km/pv työajoa on ihan riittävä, ei mielellään enempää ainakaan. Tai tuo 114km/pv on maximi mitä mulle edes tulisi. Tällä hetkellä on 84km, vaihtelevat työkohteet kun on.
 
Mikähän se olisi vaihtoehto sähköautoksi kun suuntaansa työmatkaa on 85km ja toistaiseksi ilman latausmahdollisuutta toisessa päässä. Saattaisi olla mahdollista ladata myös työpäivän aikana 40e/kk maksulla.

Kävi niin, että ostimme hauskan plugarin vuosi sitten (pieni akku, kulutus luokkaa 5,2-6,8 vuodenajasta jne. riippuen) ja melkein heti muuttuikin duunimatka fillaroinnista autoiluun. Mercedekseestä ei haluaisi luopua mutta kovin on kallista ajaminen nyt. Kilometrejä kertyy pelkistä työmatkoista n. 30 000km ja ehkä muuta ajoa 10-15tkm päälle.

Eli rangea pitäisi olla ja myös talvella kun pakkasta pohjoisempana on oikeasti ja auto katoksessa mutta myös mukavuutta kun tuon rouvan menin totuttamaan priimiumiin. Yhtälö on äärimmäisen hankala kun oikeasti ei ole varaa älyttömiä autoon laittaa. Tesla Model 3:a tässä nyt lähinnä käytettynä katsellut.
Mielestäni tuohon pätee edelleen se karkea laskelma että jaa auton WLTP toimintamatka kahdella, ja jos se riittää sinulle latauksien väliksi, pitäisi olla ok. Enemmän toki parempi. Tuohon toki myös vaikuttaa esim. onko tuo ajo 80km/h tai hiljempaa ajoa, vai 125km/h moottoritiellä paahtamista.

Eli sinun tapauksessasi jos ajomatkaa tulee latauksien välissä 2x85km = 170 km, sanoisin että katsele sähköautoja joissa WLTP-toimintamatkaksi lupaillaan yli 400km. Esim. toisen mainitsema Tesla Model 3 (halvin takavetoinen malli) varmasti hyvin tuon hoitaisi (WLTP 491km), kuten myös Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, VW ID.4 tai jopa ID.3 jne.

Omien ajojeni perusteella väittäisin että minun Renault Zoe-pikkuautonikin tuohon taipuisi (WLTP 395km), mutta saattaisi kaikkein kylmimmillä ja pahimmilla keleillä mennä liian jännäksi päästä sillä 170km yhtä menoa, ainakaan jos ei ladannut akkua kotoa lähtiessä 100%:iin.
 
Nojoo, ymmärrän pointin sinänsä. Webasto ottaa tankista energian, joten se esilämmitys menee polttoainelaskuun.
Tämä.

Ja tosiaan niinkin @timppeli sanoikin niin tuo on valintoja. Nautinko polttomoottorin tehomallin mörinästä, paukkeesta ja fiiliksestä vai nautinko sähkön "absurdista" tehosta, ylivertaisista varusteista ja tiloista säästäen silti monta sataa per kk vaikka auton hinta melkein tuplaantui. Omalla kohdalla esim pistän mielummin tuon rahan autoon missä en ole niin riippuvainen jatkuvasti muuttuvista hinnoista, joka pitää arvonsa paremmin ja on paras kompromissi fiilis vs hinta tasolla. Juu olisihan sitä voinut hakea jonkun oikeasti rajun bensarohmun mutta sitten oltaisiin tilanteessa ettei sillä olisi enää varaa ajaa. Mieluummin ajan autolla jolla pikainen 200km "ylimääräinen" lenkki ei tunnu juuri missään rahallisesti vs että lasken euroja bensan kanssa.

@Nik97 itsellä tuli se vähintään 100km/päivä ja auto vei noin 7.5l/100km 98e:tä ja jos laskee vaikka 2.2e/l hinnaksi niin ollaan jo melkein 500e:ssä per kk. Kummasti lakkasi miettimästä ajomääriä kun siirtyi sähköön. Etenkin kun omat ajomäärät vaihtelevat naurettavan paljon per kk.
 
Tämä.

Ja tosiaan niinkin @timppeli sanoikin niin tuo on valintoja. Nautinko polttomoottorin tehomallin mörinästä, paukkeesta ja fiiliksestä vai nautinko sähkön "absurdista" tehosta, ylivertaisista varusteista ja tiloista säästäen silti monta sataa per kk vaikka auton hinta melkein tuplaantui. Omalla kohdalla esim pistän mielummin tuon rahan autoon missä en ole niin riippuvainen jatkuvasti muuttuvista hinnoista, joka pitää arvonsa paremmin ja on paras kompromissi fiilis vs hinta tasolla. Juu olisihan sitä voinut hakea jonkun oikeasti rajun bensarohmun mutta sitten oltaisiin tilanteessa ettei sillä olisi enää varaa ajaa. Mieluummin ajan autolla jolla pikainen 200km "ylimääräinen" lenkki ei tunnu juuri missään rahallisesti vs että lasken euroja bensan kanssa.

@Nik97 itsellä tuli se vähintään 100km/päivä ja auto vei noin 7.5l/100km 98e:tä ja jos laskee vaikka 2.2e/l hinnaksi niin ollaan jo melkein 500e:ssä per kk. Kummasti lakkasi miettimästä ajomääriä kun siirtyi sähköön. Etenkin kun omat ajomäärät vaihtelevat naurettavan paljon per kk.
Kysymykseni tähän että miksi valita auto mikä vie BENSAA 7,5l/100km kun voi valita sellaisen mikä vie jopa vain 5l/100km ja saattaa jopa olla vielä samassa koriluokassa? :)
 
Se musta tällä foorumilla on huvittavaa kun vertaillaan sähköauton kuluja johonkin 15vuotta vanhoihin bensa-autoihin johon tankataan vielä jotain 98:a. Pitäisi verrata nykypolttomoottoriautoihin jossa kulutukset on pikkasen eriluokkaa ja tehot samat tai jopa paremmat.
 
Kysymykseni tähän että miksi valita auto mikä vie BENSAA 7,5l/100km kun voi valita sellaisen mikä vie jopa vain 5l/100km ja saattaa jopa olla vielä samassa koriluokassa? :)
Tehomalli... 2018 Fiesta ST jossa 1.5l 3pyttyinen josta otettiin se 235hp/360nm tms mitä olikaan. 95 olisi ollut ns sallittua käyttää mutta softa oli optimoitu 98:lle ja tehoa olisi menetetty joten auton tankkiin ei mennyt litraakaan 95:sta. Kyseisen auton ostin kun 98 oli helvetin kallista jos maksoi 1.5e/l joten kummasti ne kulut vain äkkiä kasvavat. Juu tuo pikku herhiläinen oli hauskempi kuin nykyinen ja katoaisi horisonttiin tiukalla mutkapätkällä mutta vastaavasti kaikki mahdolliset varusteet, naurettava tehomäärä ja yleinen suorityskyky (enkä tarkoita pelkkää 0-100kmh kiihdytystä), mukavuus, naurettavan halvat kilsat vs tuo Fiesta eli todella pienet kk kulut Fiestaan verrattuna kun ottaa huomioon nuo asiat.

EDIT: Ja vastaava suorituskyky eeeei ehkä ihan täsmää omaan yhtälöön. JOS nyt mennään siihen iänikuiseen 0-100kmh niin nykyinen Model 3 menee sen 3.1s vai 3.2s 0-100kmh kun Fiesta vei viriteltynä sen 5.9s. Teho 235hp/360nm->jossain 500hp/700nm luokassa (en muista virallisia lukuja ulkoa mutta dynossa oli otettu vastaavasta kiposta 500hp/707nm tms).
 
400-500€/kk bensaan on aika hurja kyllä vaikka ei mikään tavaton paljon ajavalle, mutta silloin kantsis vähä miettiä kans et miks joutuu ajamaan nii helvetisti.
Koska työnantaja haluaa että käyn/käymme työpaikalla. Kaikkea ei voi tehdä etänä.

Ei se työmatka ajallisesti koskaan kyrsinyt, autolla pääsee hyvin kehätietä ja moottoritietä pitkin ruuhkaa vastaan, nopeammin sinne pääsen kuin bussilla Helsingin keskustaan. Ainoa mikä kyrsi oli bensaan kuluva raha, ja sähköautolla ei kyrsi enää sekään.
 
Koska työnantaja haluaa että käyn/käymme työpaikalla. Kaikkea ei voi tehdä etänä.

Ei se työmatka ajallisesti kyrsinyt, autolla pääsee hyvin kehätietä ja moottoritietä pitkin ruuhkaa vastaan, nopeammin sinne pääsen kuin bussilla Helsingin keskustaan. Ainoa mikä kyrsi oli bensaan kuluva raha, ja sähköautolla ei kyrsi enää sekään.
Onneks ei itellä kyrsi, ehkä sitten jos rupeaa menemään kolmeen euroon litralta, toivottavasti ei
 
Tehomalli... 2018 Fiesta ST jossa 1.5l 3pyttyinen josta otettiin se 235hp/360nm tms mitä olikaan. 95 olisi ollut ns sallittua käyttää mutta softa oli optimoitu 98:lle ja tehoa olisi menetetty joten auton tankkiin ei mennyt litraakaan 95:sta. Kyseisen auton ostin kun 98 oli helvetin kallista jos maksoi 1.5e/l joten kummasti ne kulut vain äkkiä kasvavat. Juu tuo pikku herhiläinen oli hauskempi kuin nykyinen ja katoaisi horisonttiin tiukalla mutkapätkällä mutta vastaavasti kaikki mahdolliset varusteet, naurettava tehomäärä ja yleinen suorityskyky (enkä tarkoita pelkkää 0-100kmh kiihdytystä), mukavuus, naurettavan halvat kilsat vs tuo Fiesta eli todella pienet kk kulut Fiestaan verrattuna kun ottaa huomioon nuo asiat.

EDIT: Ja vastaava suorituskyky eeeei ehkä ihan täsmää omaan yhtälöön. JOS nyt mennään siihen iänikuiseen 0-100kmh niin nykyinen Model 3 menee sen 3.1s vai 3.2s 0-100kmh kun Fiesta vei viriteltynä sen 5.9s. Teho 235hp/360nm->jossain 500hp/700nm luokassa (en muista virallisia lukuja ulkoa mutta dynossa oli otettu vastaavasta kiposta 500hp/707nm tms).
Enpä tiedä onko siitä iloa kiihtyykö auto 8s 0-100 vai siinä kolmessa. Kai siitä jollekin sitten on. Lyhyt nautinto silti
 
Enpä tiedä onko siitä iloa kiihtyykö auto 8s 0-100 vai siinä kolmessa. Kai siitä jollekin sitten on. Lyhyt nautinto silti
Ei se 0-100kmh kiihtyys itselle ole niin tärkeä mutta se nyt on vain helppo tapa ilmaista suorityskyky/tehoeroa. Jos lompakko olisi sallinut niin ajelisin todennäköisesti vieläkin tuolla Fiestalla mutta olisin ottanut siitä vielä enemmän tehoa. Vaikka voin kyllä toisaalta sanoa ettei ole kertaakaan harmittanut vaihto niin ne pari kertaa kun on kaverin Fiestalla ajanut niin se prkl vaihteiden vaihto ja se että olet ns vastuussa auton ajamisesta, toinen takarengas ilmassa mutkassa 40kmh vauhdeissa jne vs esim aktiivikruiset yms niin on sitä välillä ikävä kunnes taas ajaa aamuruuhkassa töihin ja muistaa miksi tuo nykyinen on kivempi :D.
 
98e bensa on monessa autossa halvempaa kuin 95e, vaikka moottori kyllä toimii kummallakin.

Mulla on useampiakin työkavereita joilla on työmatka yli 100km suuntaansa. Vain 1 sähköauto. Varmaan lähempääkin löytyisi asunto, mutta kun se koti on siellä missä juuret on.
 
98e bensa on monessa autossa halvempaa kuin 95e, vaikka moottori kyllä toimii kummallakin.

Mulla on useampiakin työkavereita joilla on työmatka yli 100km suuntaansa. Vain 1 sähköauto. Varmaan lähempääkin löytyisi asunto, mutta kun se koti on siellä missä juuret on.
On vaan kuinka moni tajuaa moista :P

Omassa toki oli ihan puristusten, kireiden ajoitusten ja ahtojen takia jo tuo 98 "vaatimus" jotta sai tehot ulos. Olisi se vissiin mennyt 95:llä vajaatehoisena mutta eipä tullut kokeiltua.

Ja koti on tosiaan liian monesti missä juuret ovat. Nimimerkillä kovasti yritin ns päästä eroon juurista ja silti osoite on taas pykälän lähempänä junnuaikojen kotiosoitetta :D.
 
Ja siis mulla ei sähköautoja vastaan ole mitään, niissä on tosiaan iha älyttömästi voimaa ja se on saatavilla heti kun painaa kaasua. Mut tämä asenne täällä foorumilla ottaa jokseenkin päähän.
 
Ja siis mulla ei sähköautoja vastaan ole mitään, niissä on tosiaan iha älyttömästi voimaa ja se on saatavilla heti kun painaa kaasua. Mut tämä asenne täällä foorumilla ottaa jokseenkin päähän.
Ei vittuilua tms vaan ihan rehti kysymys. Täsmennä hiukan mikä asenne?
 
Ei vittuilua tms vaan ihan rehti kysymys. Täsmennä hiukan mikä asenne?
Se asenne että bensa/diesel autot on totaalisen historiaa. Tuo sähköautoilu on aika keskeneräistä vielä ainakin mun ja valtaosan väestön mielestä, ei siitä oikeesti tiedä mihin suuntaan tuo on menossa ihan myös senkin takia että tämä maa pysyy pitkälti verojen takia pystyssä.
 
Se asenne että bensa/diesel autot on totaalisen historiaa.
No joo. Se nyt on taas tätä perus kiihkoulua ja vastaanasettelua mitä löytyy molemmilta puolilta. Viimeksi tänään tuli ensimmäistä kertaa sähköauton kyydissä olleelta nämä perinteiset että no pääseekö tällä töihin ja takaisin vai jääkö tiellle ja onko kontissa angregaatti... Noh kovin veti hiljaiseksi kun sanoin rampin alussa että juu optimi oloissa 500km ja tehoa on ja runttasin kaasun pohjaan :D.
 
No joo. Se nyt on taas tätä perus kiihkoulua ja vastaanasettelua mitä löytyy molemmilta puolilta. Viimeksi tänään tuli ensimmäistä kertaa sähköauton kyydissä olleelta nämä perinteiset että no pääseekö tällä töihin ja takaisin vai jääkö tiellle ja onko kontissa angregaatti... Noh kovin veti hiljaiseksi kun sanoin rampin alussa että juu optimi oloissa 500km ja tehoa on ja runttasin kaasun pohjaan :D.
Niin. No mua kummasti mietityttää se että polttomoottoreita on pian 150v ollut maailmassa ja nyt vasta on saatu sähköautoilu edes kohtuulliselle tasolle. Miksi näin? Miksi ei aiemmin ole pystytty kehittämään kunnollista sähköautoa jolla on kantamaa? Prototyyppejä on sieltä 90-luvulta asti ollut mutta mikä on että ne on jääneet kesken?
 
Kusematta Lappiin tai on paska auto. Sähköautosta ei saa pitää, koska minä en halua ymmärtää. Jos sähköautolla joutuu 400km välein lataamaan, niin joutuu luopumaan "vapaudesta". Kummasti näitä löytyy tänne jankkaamaan päivästä toiseen kuinka huono idea sähköauto on ja miksi kukaan ei saa sellaisella ajaa, koska kaikkien on pakko ajaa fossiilipolttoaineilla.
 
Niin. No mua kummasti mietityttää se että polttomoottoreita on pian 150v ollut maailmassa ja nyt vasta on saatu sähköautoilu edes kohtuulliselle tasolle. Miksi näin? Miksi ei aiemmin ole pystytty kehittämään kunnollista sähköautoa jolla on kantamaa? Prototyyppejä on sieltä 90-luvulta asti ollut mutta mikä on että ne on jääneet kesken?
Lueskeles historiaa vähän taaksepäin :p. Katselehan autojen ihan alkuaikoja. Kovin moni kippo oli sähköauto. Tietyissä vaiheissa se isoimman prosentin uusista autoista omaava tapa liikuttaa autoa oli sähkö.
 
Kusematta Lappiin tai on paska auto. Sähköautosta ei saa pitää, koska minä en halua ymmärtää. Jos sähköautolla joutuu 400km välein lataamaan, niin joutuu luopumaan "vapaudesta". Kummasti näitä löytyy tänne jankkaamaan päivästä toiseen kuinka huono idea sähköauto on ja miksi kukaan ei saa sellaisella ajaa, koska kaikkien on pakko ajaa fossiilipolttoaineilla.
Samoin sähköautoilijat kääntävät sen niin että kukaan ei saa ajaa polttiksilla vaan kaikilla pitää olla sähköauto.
 
Lueskeles historiaa vähän taaksepäin :p. Katselehan autojen ihan alkuaikoja. Kovin moni kippo oli sähköauto. Tietyissä vaiheissa se isoimman prosentin uusista autoista omaava tapa liikuttaa autoa oli sähkö.
Olkoonkin vaikka sähkö on ollut kehityksessä vaikka kuinka paljon ennen polttomoottoreita, silti nämä saastuttavat polttomoottorit ovat olleet suosiossa lähes koko autoilun historian ajan. Milloin syynä on ollut turvallisuus ja milloin raha.
 
Samoin sähköautoilijat kääntävät sen niin että kukaan ei saa ajaa polttiksilla vaan kaikilla pitää olla sähköauto.
No, tämän tekee ympäristöjärjestöt ja poliitikot meidän kaikkien puolesta. Bensiini- ja diesel-käyttöiset autot ovat joka tapauksessa historiaa vaikka niillä vielä hetken pääsee ajamaan.
 
No, tämän tekee ympäristöjärjestöt ja poliitikot meidän kaikkien puolesta. Bensiini- ja diesel-käyttöiset autot ovat joka tapauksessa historiaa vaikka niillä vielä hetken pääsee ajamaan.
No, asia voi kääntyä päälaelleen kun tajutaan mitä päästöjä niiden akkujen valmistuksesta tulee. Vähän offtopikkina kun asbesti on nykyään pahinta myrkkyä raksalla mutta ennen sitä laitettiin joka paikkaan
 
No, asia voi kääntyä päälaelleen kun tajutaan mitä päästöjä niiden akkujen valmistuksesta tulee. Vähän offtopikkina kun asbesti on nykyään pahinta myrkkyä raksalla mutta ennen sitä laitettiin joka paikkaan
Näinhän se on. Mutta toisaalta, kovinkaan moni meistä tai kukaan meistä ei kykene laskemaan todellisia päästöjä per ajoneuvo koko elinkaaren ajalta. Sanoisin että sähköauto on se "tulevaisuus" mutta ei vielä sukupolveen kahteen tai kolmeen. Tällä hetkellä ollaan betatestaajia ja vasta myöhemmin tulee se ns kaikille sopiva tekniikka.
 
Näinhän se on. Mutta toisaalta, kovinkaan moni meistä tai kukaan meistä ei kykene laskemaan todellisia päästöjä per ajoneuvo koko elinkaaren ajalta. Sanoisin että sähköauto on se "tulevaisuus" mutta ei vielä sukupolveen kahteen tai kolmeen. Tällä hetkellä ollaan betatestaajia ja vasta myöhemmin tulee se ns kaikille sopiva tekniikka.
Kyllä se liikenteen sähköistyminen ihan nyky-sukupolvien aikana nähdään. Ei taida monikaan autovalmistaja valmistaa polttomoottoriautoja enää 2030-luvulla
 
Niin. No mua kummasti mietityttää se että polttomoottoreita on pian 150v ollut maailmassa ja nyt vasta on saatu sähköautoilu edes kohtuulliselle tasolle. Miksi näin? Miksi ei aiemmin ole pystytty kehittämään kunnollista sähköautoa jolla on kantamaa? Prototyyppejä on sieltä 90-luvulta asti ollut mutta mikä on että ne on jääneet kesken?
Mutulla heittäisin akuuteknologian. Litiumakut ovat melko uusi keksintö, ja aika harva perinteinen autonvalmistaja oli valmis heittämään pitkään kehitettyä polttomoottiritekniikkaa roskikseen. Lisäksi litium akkujen valmistus maksaa melkoisesti niin kuin autojen hinnoista voi päätellä.
Tuotantolinjojen kääntäminen polttomoottoriautosta sähkikseen ei käy halvalla eikä nopeasti. Siksi valtioiden tuki on tärkeää että homma saadaan jotenkin kannattavaksi. Onhan esimerkiksi Stellantiksen johtaja kertonut että tulee todella kalliiksi sähköön siirtyminen ja se on enemmän poliittinen kuin tuotannon ajama muutos.
"What is clear is that electrification is a technology chosen by politicians, not by industry,"
"Electric vehicles are 40 to 50 percent more expensive to build than those powered by internal combustion engines, he said, which is a sum Stellantis cannot fully absorb at competitive prices."
 
Onko jollain dataa paljonko oikeesti sähköautolla "säästää"? Meinaan vaan että mulla menee n. 200€ kuukaudessa rahaa bensaan ja sillä pääsee joku 1800km. Saa vapaasti ajella sen enempää miettiämättä loppuuko menovesi. Ajoneuvovero nykyisessä kulkineessani on 136€/v luokkaa, vakuutus taas 583€/v joka sisältää kaiken muun paitsi pysäköintiturvan ja paremman lunastuskorvauksen.

Pointtini vaan on se että vissiin sähköautolla säästät joissakin kuluissa mutta tavallaan menetät sen vapauden kulkea. Tosin sähköautot taitavatkin olla toistaiseksi sellasia kauppakasseja millä ei paljon viitsi kulkea jotain lapinreissuja etelästä. Eipä siinä, olisin varmaan vähintään plugaria miettinyt jos edes kotilataus onnistuisi mutta hyvin pärjään tolla kevythybridilläkin. Pakkohan sen sähkiksen latauksen on näkyä sähkölaskussa, kiuaskin on aikamoinen sähkösyöppö mutta ei se kauheasti laskussa näy kun kerran viikkoon saunoo mutta joka päivä tai joka toinen päivä sitten taatusti näkyisi

Mulla meni dieseliin viimeiseksi jääneellä tankkauskerralla helmikuussa yhden viikon ajoihin 85e, 1.7e/l hinnalla. Tämän päivän hinnoilla (2.014/l) se olisi 400-500e/kk riippuen siitä onko 4 vai 5 viikkoa kuukaudessa :P Siihen päälle auton lyhennys, vakuutus- ja käyttövoimaverot.

Nyt maksan sähköautosta lainan lyhennystä 311e/kk plus sähköt n. mitä nyt työmatkat 600km/viikko vie. Käytännössä kaikki muut verot, vakuutukset yms ovat vähemmän kuin vm. 2010 diesel Skodassa.

Kulkupeli on Kia e-Soul 64kwh, puolisentoista vuotta vanha, hintalapussa ja mittarissa oli molemmissa vähän päälle 30k ostohetkellä.

Itse en mitään excelöintejä tehnyt, mulle riitti kun laskin että autolainan lyhennyksiin menee vähemmän rahaa mitä edellisen auton pelkkiin polttoainekustannuksiin. Sen jälkeen kaikki muut säästöt on pelkkää plussaa päälle.

Tänäänkin ajoin melkein 400km, määränpäässä autoa 56min ladaten ABC-latauksella (n. 190km, 36kwh ladattu, maksoi 9e). Kyseinen ABC lataus oli prisman parkkihallissa, tunti vierähti helposti kauppakeskuksessa pyörien. Bensa- tai dieselautolla en varmaankaan olisi käynyt kaveria moikkaamassa hetken mielijohteesta.
 
Tiistaina tulossa E-niro pihaan. Onko tämä tietosetin laturi hyvä hinta laatu suhteeltaan vai onko parempia?

LINKKI

Omakotitalo liittymällä 3x25A liitäntänä. Sähkömies tulee alkuviikosta vetämään 3x16A pistokkeen.

Onko kuormanhallinta pakollinen varuste latukseen?
Ja jos on niin mikä laturi silloin kannatava valinta?

Jos ajattelee että kuitenkinhan sitä yöaikaan ajastaa latauksen, varsinkin kun tässä joutuu sähkösopimuksen uusimaan määräaikasen päätyttyä, niin alkuun tulee varmasti pörssisopimus otettua.

Edit. linkki kohilleen ja lisäkysymys laturista...
Edit 2. Kaukolämpötalo.

Uusi e-Niro vai vanha e-Niro? Jos uusi, niin onko lisävarusteena otettu 11kw laturi autoon?

Muuten parhaimman tuloksen saa tämmösellä Walle25A 1-vaiheisen sähköauton tehokas latauslaite - Walle
Toista samanlaista ei ole osunut silmiin tähän mennessä.

Oman auton latausta varten kävin hakemassa adapterin ja käytän sen kanssa auton mukana tullutta laturia 16A asetuksella :P
 
Enpä tiedä onko siitä iloa kiihtyykö auto 8s 0-100 vai siinä kolmessa. Kai siitä jollekin sitten on. Lyhyt nautinto silti
Itse tilasin juuri bemarin i4 M50 ihan juuri koska teho ja kiihtyvyys. Range ja muut sähköjutut ei hirveästi sen enempi kiinnosta mutta kun saa M bemarin tasoista suorituskykyä edes vähän siedettävään hintaan niin pakkohan siihen on tarttua.
Model3 performance mitä aiemmin harkitsin olisi ollut aavistuksen vieolä nopeampi kiihtymään mutta noin 1sekunti bemarin ohjaamossa riitti toteamaan että model3 aivan perseestä eikä edes vaihtoehto enää.
 
i4 M50 on kyllä hieno, mutta hinta karkaa aika kovaksi Teslaan verrattuna. Tuskin tuota kukaan hankkii perusvarusteilla.
 
Uusi e-Niro vai vanha e-Niro? Jos uusi, niin onko lisävarusteena otettu 11kw laturi autoon?

Muuten parhaimman tuloksen saa tämmösellä Walle25A 1-vaiheisen sähköauton tehokas latauslaite - Walle
Toista samanlaista ei ole osunut silmiin tähän mennessä.

Oman auton latausta varten kävin hakemassa adapterin ja käytän sen kanssa auton mukana tullutta laturia 16A asetuksella :p

Olipa hyvä info! Enpä ollu ite osannut edes ajatella, että näissä on vaihtoehtona pelkkä 1-vaihe lataus.

Uudempi malli tosiaan kyseessä. 06/20 tehty. Etävaihtokauppana menossa muutaman vuoden vanhaan dieseliin.

Kerkeääpä tuon vielä ennen heidän toimitustaan tarkistaa. Mikäli ei ole 11 kw AC latausta, niin jääpi tämä Niro ottamatta. Itselleni aika ratkaiseva asia auton käytännöllisyyden kannalta tulevaisuudessa. Enkä nää järkeväksi maksaa melkein 3 kertaista hintaa tuosta Wallen laturista.

Jos ei tästä tulekaan sähköautoa meille, niin täytyy jatkaa Niro/EV6 seuraamista. Enyaq myös kova vaihtoehto. Lainanmäärän kannalta Niro olisi järkevämpi, toki ei pysty täysimääräisesti täyttämään 1 auton speksejä

Edit.
Kyllä se ainaki kian sivujen varustelistauksen mukaan on kaikissa 64kwh malleissa 11kw lataus. Joten haastava uskoa, ettei tuossa ole. Maanantaina varmistus
 
Viimeksi muokattu:
Eh
Mulla meni dieseliin viimeiseksi jääneellä tankkauskerralla helmikuussa yhden viikon ajoihin 85e, 1.7e/l hinnalla. Tämän päivän hinnoilla (2.014/l) se olisi 400-500e/kk riippuen siitä onko 4 vai 5 viikkoa kuukaudessa :P Siihen päälle auton lyhennys, vakuutus- ja käyttövoimaverot.

Nyt maksan sähköautosta lainan lyhennystä 311e/kk plus sähköt n. mitä nyt työmatkat 600km/viikko vie. Käytännössä kaikki muut verot, vakuutukset yms ovat vähemmän kuin vm. 2010 diesel Skodassa.

Kulkupeli on Kia e-Soul 64kwh, puolisentoista vuotta vanha, hintalapussa ja mittarissa oli molemmissa vähän päälle 30k ostohetkellä.

Itse en mitään excelöintejä tehnyt, mulle riitti kun laskin että autolainan lyhennyksiin menee vähemmän rahaa mitä edellisen auton pelkkiin polttoainekustannuksiin. Sen jälkeen kaikki muut säästöt on pelkkää plussaa päälle.

Tänäänkin ajoin melkein 400km, määränpäässä autoa 56min ladaten ABC-latauksella (n. 190km, 36kwh ladattu, maksoi 9e). Kyseinen ABC lataus oli prisman parkkihallissa, tunti vierähti helposti kauppakeskuksessa pyörien. Bensa- tai dieselautolla en varmaankaan olisi käynyt kaveria moikkaamassa hetken mielijohteesta.
Nii no mulle nyt ei mikään kia oikein edes ole vaihtoehto, ihansama kuinka edullista sellasella ajaminen olis
 
Kuulostaa ihanan avoimelta näkökulmalta. Miksei Kia merkkinä ole vaihtoehto, löytyy useampi vaihtoehto.
Siihen riittää yksinkertanen vastaus. Kun ei oikein Kia merkkinä kiinnosta. Sama on Toyotassa ja Hyundaissa. Toyotalla on varmaan maailman paras hybriditekniikka ja hyviä autoja varmasti ovat mutta jostain syystä ainakin itselle ne on todella tylsiä autoja. Kialla ehkä se kun vielä on tottunut siihen että ne eivät ehkä niitä laadukkaampia autoja ole mutta valtavasti se on kyllä kehittynyt!! Hyundai ei myöskään tuo minkäänlaisia tuntemuksia
 
Noin se menee. Kiaa, Hyundaita, sun muita ostaa sellaiset ihmiset, joille ei ole väliä millainen se auto on, kunhan sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Sitten taas ne, joille autolla ajaminen on ns. harrastus ja elämäntehtävä, ja haluavat nautiskella ajamisesta, sijoittavat premiumiin. Ja muut sitten jotain tuolta väliltä :)
 
Kannattaa pitää sydän ja silmät avoimina, itsekin ajanut vuosikausia saksalaista premiumia BMW/Mese osastolta mutta vuosien saatossa olen antanut muillekkin mahdollisuuden. Kialta löytyy se varsin ripeä versio EV6:sta jolla varmaan moni pystyy nautiskelemaankin vaikka ei ole Baijerin tehtailta tullut.
 
Siihen riittää yksinkertanen vastaus. Kun ei oikein Kia merkkinä kiinnosta. Sama on Toyotassa ja Hyundaissa. Toyotalla on varmaan maailman paras hybriditekniikka ja hyviä autoja varmasti ovat mutta jostain syystä ainakin itselle ne on todella tylsiä autoja. Kialla ehkä se kun vielä on tottunut siihen että ne eivät ehkä niitä laadukkaampia autoja ole mutta valtavasti se on kyllä kehittynyt!! Hyundai ei myöskään tuo minkäänlaisia tuntemuksia
Esim Hyunadai on kyllä tosiaan parantanut laatuvaikutelmaa. Ihan voisi Ioniq 5 ostaa tai Kia:n "vastaavan". Toki hinnatkin on nousseet.

Mukava auto. Ehkä miinukseksi voisi laskea suuren koon. Koska ei ole sitten kaupungissa niin helppo pysäköidä.


Itselle tulee taas e-2008. Se olisikin sitten seitsemäs oma uusi sähköauto.
 
Kannattaa pitää sydän ja silmät avoimina, itsekin ajanut vuosikausia saksalaista premiumia BMW/Mese osastolta mutta vuosien saatossa olen antanut muillekkin mahdollisuuden. Kialta löytyy se varsin ripeä versio EV6:sta jolla varmaan moni pystyy nautiskelemaankin vaikka ei ole Baijerin tehtailta tullut.

Sillä ei ole mitään merkitystä, kuinka hyvä auto se Kia on, tai kuinka hyvä sillä on ajaa. Jos se näyttää Kialta ja siinä on Kian merkki, niin se jo riittää siihen, että auto ei kiinnosta. Auton pitää herättää tunteita. Jos esim katson BMW i4:ää niin siitä tulee heti se tunne, että tuossa on voimaa ja auto ulkonäöllään kutsuu sinut astumaan sisään. Jos taas katson Kiaa, niin se ei herätä mitään tunteita. Ei minkäänlaista kiinnostusta edes vilkaista sisään.

Nämä on vähän samanlaisia asioita kuin ruoka. Joku haluaa vetää sisäfilettä, eikä koske pitkällä tikullakaan vegaanimössöihin, vaikka kuinka olisivat halpaa ja terveellistä.
 
Hyvää keskustelua siitä, kuinka omat rationaaliset ja tunteelliset tekijät vaikuttavat luonnollisella tavalla auton hankintaan. Kaksi asiaa muodostavat sitten reunaehtoja sille, millaisia vaihtoehtoja markkinoilla on omista näkökulmista, sidottava pääoma ja/tai kuukausittainen kassavirta.

Itse olen onneksi päässyt elämässä ohi tuon siviiliauton ulkonäön ja suorituskyvyn paineen, jolloin markkinoilta aukesi itselle myös sähköautoja, jotka mahdollistavat huikean säästöpotentiaalin työmatkaliikenteen osalta.
 
Niin, täytyy muistaa sekin, että kaikilla ihmisillä ei tuo säästäminen ole millään tavalla merkityksellinen asia autoa valittaessa.

Ja myöskin täytyy pitää mielessä, että ei kaikille se auton ulkonäkö ole merkityksellinen siksi, että heitä kiinnostaisi miltä auto muiden silmissä näyttää. Esim. omalla kohdalla auton ulkonäkö on merkityksellinen vain ja ainoastaan siksi, että se tuottaa minulle itselleni iloa. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä muut ihmiset ajattelevat autostani, vaan auton tehtävä on miellyttää vain minua :)
 
Hyvää keskustelua siitä, kuinka omat rationaaliset ja tunteelliset tekijät vaikuttavat luonnollisella tavalla auton hankintaan. Kaksi asiaa muodostavat sitten reunaehtoja sille, millaisia vaihtoehtoja markkinoilla on omista näkökulmista, sidottava pääoma ja/tai kuukausittainen kassavirta.

Itse olen onneksi päässyt elämässä ohi tuon siviiliauton ulkonäön ja suorituskyvyn paineen, jolloin markkinoilta aukesi itselle myös sähköautoja, jotka mahdollistavat huikean säästöpotentiaalin työmatkaliikenteen osalta.
Niin, täytyy muistaa sekin, että kaikilla ihmisillä ei tuo säästäminen ole millään tavalla merkityksellinen asia autoa valittaessa.

Ja myöskin täytyy pitää mielessä, että ei kaikille se auton ulkonäkö ole merkityksellinen siksi, että heitä kiinnostaisi miltä auto muiden silmissä näyttää. Esim. omalla kohdalla auton ulkonäkö on merkityksellinen vain ja ainoastaan siksi, että se tuottaa minulle itselleni iloa. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä muut ihmiset ajattelevat autostani, vaan auton tehtävä on miellyttää vain minua :)
Itse olen ajellut vain käytetyillä bensa tai diesel autoilla. Mutta Seat Mii tarjous sai tarttumaan tilaisuuteen ja laitoin auton nopeasti tilaukseen. Valtio lisäksi tukee 2000 eurolla, eli siitä pieni plussa. Samoin toissa joulukuussa sai sopivaan hintaan tilattua vw id.3, kun sai vielä 2000€ vanhan auton romutuksesta. Nissan Leaf kanssa oli tarjouksessa joskus viime joulukuussa ja pitihän sekin tilata.

Eli siis tuo, että autovalmistajat saavat sakkoja, jos myytyjen autojen päästöt on liian suuret. Niin kivoja tarjouksia tulee silloin tällöin.

Jotenkin vaan polttikset ei ole ainakaan itselle olleet kovin kiinnostavia. Ja sitten taas sähköauton kannattaa ostaa uutena (halpa ostohinta) ja se että ei ole käytettyjä vielä juurikaan saatavilla.

Nyt sitten pitäisi jaksaa odotella Peugeot e-2008 autoa 6 kuukautta. Onneksi pääsee ajamaan kesällä myös moottoripyörällä. Ja Pösöä tuleekin pitää vähintään vuosi, että 2000€ sähköautotukea ei peritä takaisin (2022 laki).

Vaikka tuo e-2008 ei kovin erikoinen ole, niin olisi itselle eka "Suv". Ja itse ihan tykkää Peugeotin nykyisestä muotoilusta. Lisäksi 27990€ hinta oli kukkarolle riittävän mieluinen. Kun ei autoon sentään aivan mahdottomasti haluaisi laittaa rahaa kiinni. Eli ostos pitäisi perustella itselle jollakin tapaa.
Edit: Tuossa siis pitäisi olla samanlainen Pösö, mutta hinta on vaan siinä kalliimpi.
 
Itse olen ajellut vain käytetyillä bensa tai diesel autoilla. Mutta Seat Mii tarjous sai tarttumaan tilaisuuteen ja laitoin auton nopeasti tilaukseen. Valtio lisäksi tukee 2000 eurolla, eli siitä pieni plussa. Samoin toissa joulukuussa sai sopivaan hintaan tilattua vw id.3, kun sai vielä 2000€ vanhan auton romutuksesta. Nissan Leaf kanssa oli tarjouksessa joskus viime joulukuussa ja pitihän sekin tilata.

Eli siis tuo, että autovalmistajat saavat sakkoja, jos myytyjen autojen päästöt on liian suuret. Niin kivoja tarjouksia tulee silloin tällöin.

Jotenkin vaan polttikset ei ole ainakaan itselle olleet kovin kiinnostavia. Ja sitten taas sähköauton kannattaa ostaa uutena (halpa ostohinta) ja se että ei ole käytettyjä vielä juurikaan saatavilla.

Nyt sitten pitäisi jaksaa odotella Peugeot e-2008 autoa 6 kuukautta. Onneksi pääsee ajamaan kesällä myös moottoripyörällä. Ja Pösöä tuleekin pitää vähintään vuosi, että 2000€ sähköautotukea ei peritä takaisin (2022 laki).

Vaikka tuo e-2008 ei kovin erikoinen ole, niin olisi itselle eka "Suv". Ja itse ihan tykkää Peugeotin nykyisestä muotoilusta. Lisäksi 27990€ hinta oli kukkarolle riittävän mieluinen. Kun ei autoon sentään aivan mahdottomasti haluaisi laittaa rahaa kiinni. Eli ostos pitäisi perustella itselle jollakin tapaa.
Edit: Tuossa siis pitäisi olla samanlainen Pösö, mutta hinta on vaan siinä kalliimpi.
No tuo seat mii ja nissan leaf ovat niin naurettavan pieniä autoja että omalla kohdalla ei jatkoon. Sähköautoista mielellään id4, skoda enyaq, volvo xc40 tai C40. Omalle käytölle myös joku PHEV olisi kova. Tuo e2008 voisi myös kyllä toimia. Mutta jos kotilataus ei onnistu niin ne haaveet kaatuvat heti. Seuraavassa kodissa sitten :)
 
Itse tilasin juuri bemarin i4 M50 ihan juuri koska teho ja kiihtyvyys. Range ja muut sähköjutut ei hirveästi sen enempi kiinnosta mutta kun saa M bemarin tasoista suorituskykyä edes vähän siedettävään hintaan niin pakkohan siihen on tarttua.
Model3 performance mitä aiemmin harkitsin olisi ollut aavistuksen vieolä nopeampi kiihtymään mutta noin 1sekunti bemarin ohjaamossa riitti toteamaan että model3 aivan perseestä eikä edes vaihtoehto enää.
Kannattaa huomioida että vaikka Teslassa onkin 0-100 todella hyvä niin kun mennään yli 100, alkaa muut menemään ohi.
 
Ei tuo 2008 myöskään mikään iso auto ole, jos vähänkään on muuta perhettä. 5008:n jos saisi, olisi siinä koon puolesta passeli.
 
Tuotantolinjojen kääntäminen polttomoottoriautosta sähkikseen ei käy halvalla eikä nopeasti. Siksi valtioiden tuki on tärkeää että homma saadaan jotenkin kannattavaksi. Onhan esimerkiksi Stellantiksen johtaja kertonut että tulee todella kalliiksi sähköön siirtyminen ja se on enemmän poliittinen kuin tuotannon ajama muutos.
"What is clear is that electrification is a technology chosen by politicians, not by industry,"
"Electric vehicles are 40 to 50 percent more expensive to build than those powered by internal combustion engines, he said, which is a sum Stellantis cannot fully absorb at competitive prices."

Selvähän se on että tuotanto haluaa tehdä sitä mikä on helppo myydä ja josta saa tuottoa, se että sähköauto on kallis tehdä lisää painetta tehdä siitä pitkäikäisempi, joka ei ole valmistajan etu.

On paljon bensakotteron puolesta puhuvia asioita, niiden valmistus, myynti ja ostaminen on tuttua ja suhteellisen edullista. Niiden käytön verotus on helppoa, ja ne ovat melko helposti muokattavissa samalla peruskonseptilla eri tyyppisiin tarpeisiin niin että niissä on erilainen hinnoittelumalli.

Oikeastaan ainoa virallinen huono puoli on se että ne tuottavat käytettäessä paikallisia saasteita, joista osa leviää myös globaaleiksi, ja sinänsä tuo on myös ihan todellinenkin huono. Bisneksen kannaltahan näillä asioilla ei ole minkäänlaista merkitystä.

Todellisuudessa se merkittävin huonopuoli on se että niiden käyttämiseksi tarvitaan öljyä, jota meillä ei ole, vaan sitä on pakko ostaa poliittisilta vihollisilta. Ja tuo on riittävä syy siihen miksi on saatu niin vahva poltiittinen yhteisymmärrys sähköautojen tuottamiseksi, vaikka niitä vastaan on laaja lobbaririntama palkattu.

---

Jos palataan tuohon Stellantiksen tai minkä tahansa autovalmistajan ongelmaan. Autovalmistajahan on lähtökohtaisesti ympäristöjärjestön vihollinen, eikä sähköauto sitä tilannetta mihinkään muuta, vaikka tällähetkellä se sähköauto onkin pienempi paha ympäristöjärjestölle kuin polttisauto. Pian tulee kuitenkin tilanne kun ympäristöjärjestöt ottavat sähköautot silmätikukseen, tavallaan ihan syystä, sen sähköauton valmistus tuottaa päästöjä.

Tähän asti polttisvalmistaja on voinut vedota uuden polttomoottoriauton pienempiin saasteisiin verrattuna vanhaan malliin, ja siten uusien autojen valmistus on ollut helppo myydä ympäristöystävällisenä, vaikka käytännössä tuo ei oikein olekaan kestänyt lähempää tarkastelua. Sen sijaan se sähköauto ei tuota päästöjä valmistuttuaan, vain sen käyttämä energia tuottaa, ja vaikka uusi sähköauto kuluttaisikin virallisesti vähemmän energiaa kuin vanha, käytännössä sen eron pystyy jokainen toteamaan, eikä valmistaja voi vedota näkymättömiin pienempiin saasteisiin, koska saasteet ovat sähköntuotannossa.

Tuosta seuraa se että sähköautolta aletaan odottaa pidempää elinkaarta, joka valmistajalle myrkkyä. Ensinnäkin valmistalta odotetaan vahvempaa ja pitkäikäisempää rakennetta, josta seuraa myynnillisen määrän väheneminen, josta edelleen seuraa se että mallisukupolven elinkaarta on jatkettava pidemmäksi, josta edelleen seuraa se että autoja joiden jälkimarkkinoihin valmistajalla on yksinoikeus on entistä vähemmän.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom