Yleistä keskustelua autoista

Toyota on kyllä hyvin kunnostautunut näissä sisarmalleista, Corolla/Swace-parin lisäksi useampi tulee heti mieleen.

Mazda 2 Hybrid = Yaris Hybrid
Subaru Solterra = bZ4X
Subaru Trailseeker = bZ4X Touring
Suzuki eVitara = Urban Cruiser
Subaru BRZ = GT86/GR86

Tietysti jo pitkään myyty eri alueilla samaa autoa eri valmistajan/mallin nimillä, mutta nämä nyt ihan EU:n sisällä myynnissä toistensa "kopiona".

Autoteollisuudessa on no jos ei ihan, niin melkein satavuotinen perinne että jotain automallia markkinoidaan eri brändeille, eri yhtiöiden kautta. Jälkimmäisessä sidosta voi olla ihan kokonaan samaa konsernia, osa omistusta, tai ihan kilpailijan. Eikä autoteollisuus mitenkään ainoa ole siinä touhussa.

Subaru Toyotalla ollut syvempiäkin taloudellisia linkkejä. Aiempaa Mitsu keskusteluun, niin ei Renu ainoa kenenkän kanssa samalta tehtaalta tullut Mitsua ja muun merkkistä.

Ja tähän Renu Mitsu kimppaa taisi alunperin kuulua myös Nissan, jälkimmäisen osalta kai ollut jotain uutista, kun Nissan vähän kaipaisi omistajakseen tukevaa lompakkoa. Onko tuota liittoa purettu ?

Auton kehittäminen valmistukseen asti on kallista, niin onhan tuo ihan järkevää muodostaa yhteenliittymiä, vaikka ei ihan fuusioita tehtäisi.
 
Jep, myytiinhän Toyota Hiluxia aikanaan myös Volkswagen Tarona. Volkswagen valmisti itse takavetoista mallia Saksassa. Nelivetoiset mallit taas tehtiinToyotan tehtaalla Japanissa.
 
Autoteollisuudessa on no jos ei ihan, niin melkein satavuotinen perinne että jotain automallia markkinoidaan eri brändeille, eri yhtiöiden kautta. Jälkimmäisessä sidosta voi olla ihan kokonaan samaa konsernia, osa omistusta, tai ihan kilpailijan. Eikä autoteollisuus mitenkään ainoa ole siinä touhussa.

Subaru Toyotalla ollut syvempiäkin taloudellisia linkkejä. Aiempaa Mitsu keskusteluun, niin ei Renu ainoa kenenkän kanssa samalta tehtaalta tullut Mitsua ja muun merkkistä.

Ja tähän Renu Mitsu kimppaa taisi alunperin kuulua myös Nissan, jälkimmäisen osalta kai ollut jotain uutista, kun Nissan vähän kaipaisi omistajakseen tukevaa lompakkoa. Onko tuota liittoa purettu ?

Auton kehittäminen valmistukseen asti on kallista, niin onhan tuo ihan järkevää muodostaa yhteenliittymiä, vaikka ei ihan fuusioita tehtäisi.

Mitä yhteistyötä renaultilla ja mitsulla on ollut? Edit puhetta coltista js cliosta edellisellä sivulla, enpä ole moiseen ennen törmännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
 
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
Sellainen kirjasarja on (tai on ainakin ollut) kuin "Suomen henkilöautot 1999" jossa siis numero muuttuu vuoden mukaan. Siinä on mm kyseisenä vuonna myydyt autot, hinta ja tärkeimmät speksit. Divareista, torista jnä. Vm 08-09 asti ainakin löytyy.
 
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
Netwheelsin GTX -palvelu. Siellä on hinnastotiedot autoille ensirekisteröintivuodelta, osaan varusteineen.
 
Onko mitään kanavaa/tahoa mistä näkisi vanhoja autohinnastoja? Esim. kun haluan nähdä mitä joku käytetty auto olisi uutena maksanut listahinnalla?
Kuinka vanhoista puhut? TM lopetti autohinnastojen julkaisemisen kokonaan numeroon 06/2014. Viimeiset kolme vuotta meni niin, että niitä ei ollut joka numerossa.

Screenshot_2025-06-21-08-20-04-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Kuinka vanhoista puhut? TM lopetti autohinnastojen julkaisemisen kokonaan numeroon 06/2014. Viimeiset kolme vuotta meni niin, että niitä ei ollut joka numerossa.

Screenshot_2025-06-21-08-20-04-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Kyllä sellaista tietoa monta kertaa olis kaivannut mutta viimeksi ihmettelin 11 vuotta vanhan Dacia Duster diesel 4wd hintaa. Toki vain 98K ajettu mutta pyynti pikkasen vajaa 12 kiloeuroa. Kuulostaa paljolta.
 
Kyllä sellaista tietoa monta kertaa olis kaivannut mutta viimeksi ihmettelin 11 vuotta vanhan Dacia Duster diesel 4wd hintaa. Toki vain 98K ajettu mutta pyynti pikkasen vajaa 12 kiloeuroa. Kuulostaa paljolta.
TM 02/2013 mukaan Duster dCi Laureate 4WD maksoi 1.1.2013 22 473 €.

Vajaa 12k on vielä noin puolet uuden hinnasta. Toisaalta se lienee silti halvimmasta päästä alle 100k ajettuja korkean maavaran dieselnelivetoja.

Screenshot_2025-06-22-00-24-55-87_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Joitakin ilmeisesti uuden tyyppinen Y-kirjain rekisterikilvissä ärsyttää, mutta ainakin täällä Jyväskylässä tuosta on tullut erityisesti BMW-kuljettajien jonkinlainen tuunauksen kohde. Nimittäin olen nyt nähnyt lyhyessä ajassa useita BMW-merkkisiä autoja, joissa on ollut tuo uudentyyppinen Y-kilpi ja kyse ei ole ollut pelkästään uusista autoista, vaan näitä on näkynyt myös vanhemmissa, jopa E36 korisissa bemareissa. Joku trendi ilmeisesti siellä. Vaikea sanoa, onko autojen kilvissä ollut ennestään jo Y-kirjain, jolloin sen uusiminen on suht simppeli homma, vai onko joku hommannut uuden rekisteritunnuksen autolleen vain siksi, että saisi tuon Y-kirjaimen autoonsa. :D
 
Moikka ekspertit. En tiedä autoista hirveästi ja kyseessä on oma ensimmäinen kiesi joten auttakaapa tyhmää.

Käytin eilen sähköautoani 2v huollossa paikallisessa merkkihuollossa. 16000~ mittarissa.
Ajoin autoni merkkihuollon pihaan jolloin kaikki toimi 100% virheettömästi.
Kun hain autoni huollosta sain kuulla että "asentaja huomasi että ilmastointi ei toimi".
Koko kesän pirssissä toiminut virheettömästi ilmastointi. Myös silloin kun parkkeerasin aiemmin päivällä auton siihen liikkeen eteen.

No tässähän ei sinäänsä mitään hätää ole kun tuo jobi menee takuun piikkiin mutta en voi olla ajattelematta että tässä haisee joku. Pitiköhän siihen joku ilmastoinnin moottori vaihtaa vai mikä nyt olikaan (lapuissa lukee vaan että puhallin ei toimi). Kysyin myös että no onko sillä uudella vaihdetulla osalla takuuta niin kuulemma ei ole.

Teenkö tästä kärpäsestä härkäsen vai onko tässä nyt joku keissi josta pitäisi nostaa haloota?
 
Moikka ekspertit. En tiedä autoista hirveästi ja kyseessä on oma ensimmäinen kiesi joten auttakaapa tyhmää.

Käytin eilen sähköautoani 2v huollossa paikallisessa merkkihuollossa. 16000~ mittarissa.
Ajoin autoni merkkihuollon pihaan jolloin kaikki toimi 100% virheettömästi.
Kun hain autoni huollosta sain kuulla että "asentaja huomasi että ilmastointi ei toimi".
Koko kesän pirssissä toiminut virheettömästi ilmastointi. Myös silloin kun parkkeerasin aiemmin päivällä auton siihen liikkeen eteen.

No tässähän ei sinäänsä mitään hätää ole kun tuo jobi menee takuun piikkiin mutta en voi olla ajattelematta että tässä haisee joku. Pitiköhän siihen joku ilmastoinnin moottori vaihtaa vai mikä nyt olikaan (lapuissa lukee vaan että puhallin ei toimi). Kysyin myös että no onko sillä uudella vaihdetulla osalla takuuta niin kuulemma ei ole.

Teenkö tästä kärpäsestä härkäsen vai onko tässä nyt joku keissi josta pitäisi nostaa haloota?

Jos takuuaikana takuuseen vaihdetaan komponentti, niin se on edelleen auton takuun piirissä, kunnes päättyy.

Jos taas omalla rahalla ostat, niin se on esim. 2v takuu osalle vw-konsernilla (myös vaihtotyölle).
 
Jos takuuaikana takuuseen vaihdetaan komponentti, niin se on edelleen auton takuun piirissä, kunnes päättyy.

Jos taas omalla rahalla ostat, niin se on esim. 2v takuu osalle vw-konsernilla (myös vaihtotyölle).
Okei elikkä koska autossani on takuu loppumassa n. 1kk aikana niin jos tuo osa joka nyt siihen asennetaan lässähtää vaikka 2kk päästä niin olen shit out of luck? Eikö osalla ole mitään valmistajan takuuta tai vastaavaa?

Tuttu totesi että: ottivat sinulta toimivan osan ja vaihtavat tilalle jonkun pilipali-palikan sinne että saat kohta taas olla korjaamassa ilmastointia. Liekkö foliohattuilua.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Okei elikkä koska autossani on takuu loppumassa n. 1kk aikana niin jos tuo osa joka nyt siihen asennetaan lässähtää vaikka 2kk päästä niin olen shit out of luck? Eikö osalla ole mitään valmistajan takuuta tai vastaavaa?

Tuttu totesi että: ottivat sinulta toimivan osan ja vaihtavat tilalle jonkun pilipali-palikan sinne että saat kohta taas olla korjaamassa ilmastointia. Liekkö foliohattuilua.. :)
Merkkihuolto lähtökohtaisesti käyttää vain alkuperäisosia ja kun kyseessä lienee kuitenkin suhteellisen tuore auto, niin ei senkään puolesta pitäisi olla mitään syytä olla käyttämättä alkuperäisosia (saatavuus varmasti kunnossa).
 
Okei elikkä koska autossani on takuu loppumassa n. 1kk aikana niin jos tuo osa joka nyt siihen asennetaan lässähtää vaikka 2kk päästä niin olen shit out of luck? Eikö osalla ole mitään valmistajan takuuta tai vastaavaa?

Tuttu totesi että: ottivat sinulta toimivan osan ja vaihtavat tilalle jonkun pilipali-palikan sinne että saat kohta taas olla korjaamassa ilmastointia. Liekkö foliohattuilua.. :)
Olisin itse erittäin tyytyväinen, että sinne vaihdettiin osa 1kk ennen ku takuu loppuu. Noi ilmastoinnin osat saattaa olla yllättävän törkeän hintaisia niin mitäs tuossa ongelmana?
Ihan normisettiä, että kun takuunalaista huollattaa niin sinne vaikka jonku kampanjan tai muun syyn takia vaihdetaan osia mitkä ainakin vielä sillä hetkellä tuntuvat toimivan ihan hyvin.
 
Olisin itse erittäin tyytyväinen, että sinne vaihdettiin osa 1kk ennen ku takuu loppuu. Noi ilmastoinnin osat saattaa olla yllättävän törkeän hintaisia niin mitäs tuossa ongelmana?
Ihan normisettiä, että kun takuunalaista huollattaa niin sinne vaikka jonku kampanjan tai muun syyn takia vaihdetaan osia mitkä ainakin vielä sillä hetkellä tuntuvat toimivan ihan hyvin.
Olet oikeassa ja tyytyväinen tässä olenkin kun vielä takuun aikana lässähti, mutta jotenkin kummastuttaa että 100% toimiva ilmastointi muka lopetti 100% toiminnan kun auto oli huollossa. Siis ilmaa ei tule enää yhtään ulos. Melkoinen sattuma.. Vaan tapahtuuhan näitä.. ?:smoke:
 
Olet oikeassa ja tyytyväinen tässä olenkin kun vielä takuun aikana lässähti, mutta jotenkin kummastuttaa että 100% toimiva ilmastointi muka lopetti 100% toiminnan kun auto oli huollossa. Siis ilmaa ei tule enää yhtään ulos. Melkoinen sattuma.. Vaan tapahtuuhan näitä.. ?:smoke:
Se on ihan mahdollista että tapahtui juuri tuolloin, sekin on ihan mahdollista että huollon asian mukaiset toimenpiteet "paljasti" vian, jos siihen kuulu jotain raitisilmasuodattinen vaihtoa niin tuntematta tuon laitteen toteutusta niin se huolellinen huoltotyö voinut sen viallisen mutta vielä pyörineen puhaltimen pysäyttää.
 
Klassisesti korjaamolla asiakkaat aina sanovat että "hyvin se vielä eilen/viime viikolla/viimeksi toimi". Koneet ja laitteet toimii yleensä just ja tasan siihen hetkeen asti, jossa ne hajoaa.
 
Klassisesti korjaamolla asiakkaat aina sanovat että "hyvin se vielä eilen/viime viikolla/viimeksi toimi". Koneet ja laitteet toimii yleensä just ja tasan siihen hetkeen asti, jossa ne hajoaa.
Just näin.

Itse huollan ja korjaan sähkömekaanisia labralaitteita niin vaikka niitä kuinka korjauksen jälkeen testaa omalla työpisteellä ja toteaa sen ehjäksi niin toisinaan vaan käy niin, että kun sen laitteen palauttaa tuotantokäyttöön niin 5-10min ja se on taas rikki.
 
Just näin.

Itse huollan ja korjaan sähkömekaanisia labralaitteita niin vaikka niitä kuinka korjauksen jälkeen testaa omalla työpisteellä ja toteaa sen ehjäksi niin toisinaan vaan käy niin, että kun sen laitteen palauttaa tuotantokäyttöön niin 5-10min ja se on taas rikki.
Mikäs se boomereiden viljelemä prosentti oli, 70% vioista johtuu huollosta.
 
En löytänyt parempaakaan ketjua, joten kysytään täällä:

Asteikolla 1-10, kuinka perseestä tällaiset yleismallin kattotelineet on?

Autona Volvo XC40 täyssähkö. Noita halpiksia katselen lähinnä siksi, että luultavasti aika vähän käyttöä tulisi. Ensihätään pitäisi saada yksi hankalan muotoinen mutta kevyt kampe siirrettyä 300 km, noin muuten sitten lähinnä äärikevyen kumikanootin ajoittaista roudailua. Ehkä kerran kesässä suksiboksi katolle jos tulee jotain roadtrippejä.

Tuohon käyttöön ei viitsisi kovin montaa satasta upottaa, varsinkin jos rahalle ei kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä vastinetta ole luvassa.
 
En löytänyt parempaakaan ketjua, joten kysytään täällä:

Asteikolla 1-10, kuinka perseestä tällaiset yleismallin kattotelineet on?

Autona Volvo XC40 täyssähkö. Noita halpiksia katselen lähinnä siksi, että luultavasti aika vähän käyttöä tulisi. Ensihätään pitäisi saada yksi hankalan muotoinen mutta kevyt kampe siirrettyä 300 km, noin muuten sitten lähinnä äärikevyen kumikanootin ajoittaista roudailua. Ehkä kerran kesässä suksiboksi katolle jos tulee jotain roadtrippejä.

Tuohon käyttöön ei viitsisi kovin montaa satasta upottaa, varsinkin jos rahalle ei kuitenkaan mitään kovin ihmeellistä vastinetta ole luvassa.
Suunnilleen 1-10.
Riippuu ihan puhtaasti siitä, kuinka nuo sattuvat kiinnitykseltään sopimaan juuri sinun autosi kattoon. Täytyy päästä sovittamaan tai olla palautettavissa. Jos kiinnitys sopii, kuskaa noilla yleensä ihan ongelmitta autonvalmistajan salliman maksimikuorman. Asentaminen voi ottaa minuutin pidempään kuin monta kertaa kalliimmilla seteillä, mutta eipä noita ihan joka viikko tarvitse asennella.
 
Ainakin jotkut halvemmat noname telineet huutaa ja vinkuu niin maan perkeleesti lujempaa ajaessa, on aika rasittavan kuuloista pidemmällä matkalla. Äänimaailma on ihan kuin olisi huono prätkäkypärä päässä.
 
Päivän Trump: Trump uskoo, että Ford F-150:stä tulee Japanissa hitti.
Taas on herra omassa pilvilinnamaailmassaan.

Japanissa rekisteröitiin viime vuonna 3,7 miljoonaa autoa, joista 570 oli Chevroleteja, 420 Cadillaceja ja vähän yli sata Dodgeja. Fordeja siellä ei ole myyty enää vuosikymmeneen. Trumpin näkemys asiasta on aivan toisenlainen, kuten hänen CNBC:lle antamansa haastattelu todistaa: ”He ottavat meidän autojamme. He ottavat meidän kauniin Ford F-150 -avolavamme, jolla menee hyvin. Olen varma, että se menestyy myös siellä.”

Fortune-lehti huomauttaa, että ilman peilejäkin kaksi metriä leveä F-150 olisi silmäänpistävä näky Japanin kaduilla, joista monet ovat kaksikaistaisina neljä metriä leveitä. Lehden mukaan noin puolet Japanissa käytössä olevista autoista on leveydeltään alle 1,5-metrisiä.

 
Olen katsellut käytetyn Suzuki Swift sport 1.6 ostoa joka tuotu japanista, onko tommosiin tuontiautoihin vaikea löytää varaosia sitten kun jotain siihen täytyy joskus korjata?
Löytyykö esim ihan suoraan jostain huoltoliikkeistä ettei tarvitse itse räveltää ja jos ei niin onko ne helppo itse löytää jostain?
 
Olen katsellut käytetyn Suzuki Swift sport 1.6 ostoa joka tuotu japanista, onko tommosiin tuontiautoihin vaikea löytää varaosia sitten kun jotain siihen täytyy joskus korjata?
Löytyykö esim ihan suoraan jostain huoltoliikkeistä ettei tarvitse itse räveltää ja jos ei niin onko ne helppo itse löytää jostain?
Tuskin paljoa löytyy hyllystä jos tuolla koneella ei ole mitään autoa täällä myyty. Toki jotkut suodattimet tms perusosat saattaa käydä pienemmästä koneesta tähän tai jostain muusta autosta jos ollut yhteissuunnittelua tms. Intterswebistä tilaamalla saa varmaan kaikkea tarpeellista.
 
Suzukiin on muutenkin vaikea löytää osia kuulema. Itsekin meinaan mietin Swift Sporting ostoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 878
Viestejä
4 873 652
Jäsenet
78 729
Uusin jäsen
PaZuki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom