Itse ostin tarjouksesta Samsung Ru8005 82- tuumaisen television. Edellinen televisio oli 6 vuotta vanha 32- tuumainen LG, joten kokoharppaus oli aikamoinen. Ajattelin vähän laitella kokemuksia asennuksesta ja lyhyestä käytöstä.
Asentelin television tasolle eilen. Jos joku on ostamassa kyseistä televisiota niin kannattaa huomioida että kahdella ihmisellä asennus tasolle onnistuu mikäli löytyy vähintään yhtä suuri alue kuin itse televisio on niin että sen voi "kaataa" sille, omassa tapauksessa tason virkaa hoiti sänky. Tässä sitten jalat paikalleen ja kahden ihmisen voimin televisio paikoilleen.
Nyt kun olen tehnyt hienosäätöä kuvaan niin voi todeta että harppaus vanhaan televisioon on valtava. Katselin toki ostopäätöstä tehdessä myös jopa oled- televisioita mutta tässä tapauksessa koko (ja myös hinta) ratkaisi koska tila johon televisio tuli on sen verran suuri ja katseluetäisyys on n. 3 metriä.
Muutamat plussat ja miinukset näin pikaisella käytöllä:
+ Hdr- kuvan laatu, erittäin hyvä ja kirkkaus on minusta ihan riittävä vaikka arvosteluissa on ollut mainintaa kehnosta hdr- kirkkaudesta. Ei toki pärjää parhaimmille oledeille, mutta lcd- televisioista tuntuu olevan yläpäässä.
+ Käyttöjärjestelmän toimivuus. Ei kaatumisia ja toiminta ollut jouhevaa. Käyttöönotto ja asetusten läpikäynti helppoa.
+ Koko. Itsellä oli vaihtoehtona vähintään 75- tuumainen televisio ja tämän television käyttöönoton jälkeen voin todeta että valitsin oikean koon. Suureen tilaan lopulta 82 tuntuu sulautuvan ja toki silmäkin siihen tottuu.
- Heijastus. Paneeli heijastaa aika lailla valoa. Omassa talossa on aika pitkät räystäät ja tummahko sisustus (lattia ja kalusteet mustia) ja silti näyttö tuntuu ottavan heijastusta aika lailla. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos aikoo hankkia televisiota tilaan missä on hyvin vaalea sisustus.
- Laatuvaikutelma osittain. Takapaneeli on kokonaan muovia ja nyt käynnistäessä se on pitänyt aluksi jonkun verran pieniä paukahduksia kun se lämpenee. Nämä loppuu kun tv on lämmennyt. Osasin osin varautua tähän kun kuitenkin kyse on oikeastaan halvimmasta 82- tuumaisesta tv:stä ja tiesin takapaneelin olevan muovia kokonaan.
+- Kaiuttimet. Kaittumet eivät ole minusta huonot jos vertaan vanhempiin lcd- televisioihin. Mutta eivät ne kuitenkaan ole mitkään hifi- sarjan tuotteet. Itse on käytä hirveästi tv:n omia kaiuttimia koska kotiteatteri hoitaa äänentuoton virkaa.
Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen televisioon varsinkin tässä hintaluokassa millä sain sen ostettua (1499). Eiköhän tällä tule katseltua urheilut ja elokuvat hymyssä suin