Mulla oli reilun viikon tuollainen MQLED85 olohuoneessa 65 tuuman kokoisena, mutta vein sen lopulta takaisin paneelin tietyissä tilanteissa tuottaman värivirheen takia. Tämä oli sääli, sillä muuten tykkäsin televisiosta, kuvanlaatu oli useimmissa tilanteissa todella hyvä ja kirkkautta riitti. Myös Google TV käyttiksenä alkujärkytyksen jälkeen vaikutti ihan hyvältä ja toimi tuossa töllössä moitteettoman sujuvasti. Mun laitteessa oli sama ongelma kuin esim.
tässä reddit-ketjussa käsitelty, mallikuvia löytyy tästäkin ketjusta aikaisemmilta sivuilta. Ongelma ei koske kaikkia TCL:n miniled paneeleja, mutta jonkin verran näitä ilmeisesti liikeellä, joten jos TCL:n hankit niin suosittelen testaamaan hyvin nopeasti näyttääkö paneeli värit oikein kaikissa tilanteissa vai tuleeko tuota ongelmaa. Ainiin, kauneusvirheenä kaukosäätimen napit piti ihan tolkuttoman naksauksen painessa, se vähän ärsytti tuon kanssa.
Muuten pohdiskelin samojen laitteiden välillä kuin sullakin listalla, ja tällä hetkellä olohuoneessa on QN85D, joka vaikuttaa kaikin puolin ihan asialliselta vehkeeltä. Kirkkaus ei yllä TCL:n tasolle, mutta on riittävä mun tarpeeseen, muuten kuvanlaatu ihan hyvää tasoa ja eri tilanteisiin/materiaaleille löytyy useita eri kuvatiloja käytettäväksi. Q80D oli toinen vahva vaihtoehto, mutta ostin tuon pari sataa kalliimman mallin lähinnä sen takia, että useammassa revikassa mainittiin Q80:n kärsivän epätasaisesta taustavalosta, enkä halunnut pelata paneelilottoa enää uudelleen laitteen kanssa josta jo revikoissa sanotaan että voi olla epätasainen. Q80 ja QN85 lienee muuten pitkälti toisiaan vastaavia telkkareita, paitsi että Q80 on "perinteinen" full array led -paneeli ja QN85 mini-led, joten taustavalon kontrolli jälkimmäisessä sen ansiosta jonkin verrran parempi. Taitaa myös toistaa värejä vähän paremmin kuin Q80.
Käyttiksen osalta tuo Samsungin 2024 iteraatio Tizenistä on "ihan ok", mutta sitä mä hämmästelen ettei se toimi Samsungin lippulaivasuorittimella sujuvasti vaan on mun mielestä aika tökkivä. Vanha telkkari oli 55" 2017 mallin perus UHD eikä tuo uusi telkkari toimi yhtään jouhevammin kuin vanha sen versiolla Tizenistä. TCL:ssä Google TV toimi sulavammin kuin Tizen tässä.
Tuo S90D kyllä pyyhkii pöytää noilla muilla kuvanlaadun osalta, siitä ei varmasti pääse yli eikä ympäri. Mulla meni joku psykologinen raja yli tuon hinnan kanssa, QN85D oli 1099 euroa (sama mitä TCL:stä maksoin) ja S90D olis ollut 1399 euroa, ei vaan kestänyt perse enää maksaa tuota kolmea sataa lisää vaikka lähellä se kyllä oli. Jos ei olis ollut budjettiahdistusta niin olisin tuon oledin varmaan ostanut.