Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Kiitos. :)
Vakavasti puhuen, en nyt ole ihan varma onko tämä keskustelu sävyvirheestä kuvassa vai liiketoistoon liittyvä. Itse olen lähinnä tuosta sävyvirheestä kuvitellut käytävän keskustelua. Sitä ettei tästä purnata hirveästi testeissä en ole yllättynyt koska käsittääkseni kysyjälläkin ketjussa ongelma näkyy erityisen selvästi tekstityksiä käytettäessä - tuohan on niitä juttuja mitä eivät tuolla suuressa maailmassa olevat testailijat pahemmin käytä.

Tästä "sävyominaisuudesta" näyttää olevan havaintoja Redditin puolella, ymmärtääkseni tämä oli se mitä kysyjä kuvaili (tai sitten olen ymmärtänyt ihan väärin mistä kenkä puristaa). Tuollakin pari eri mallia mainitaan, joten ehkä mistään yksilöviasta ei ole kyse.
Reddit - The heart of the internet
Ilmeisesti tuota ominaisuutta saa lievennettyä Local Dimming asetuksia veivaamalla mitä ehdottelinkin. Tietysti ironista, että juuri se asia jota tarvitaan, että LCD+MiniLEDin kuvalla voidaan vähänkään kilpailla itse valoa tuottavilla pikseleillä toimiviin näyttöihin on tämän ongelman yksi ydin. Mutta ei OLED myöskään ole ongelmaton, ellet katso vain oikeata mustaa sisältävää materiaalia ja muitakin juttuja siinä on - suo siellä vetelä täällä.

Tuo liiketoistohomma taas on sitten hirveän yksilöllistä. Jollekin kuva ilman liiketoiston "parannuksia" näyttää oikealla, toiselle pitää taas olla kaiken maailman interpoloinnit päällä, että kelpaa ja kolmas tasapainoilee näiden kahden välillä. Taitaa tuo viimeinen kärsiä eniten, kun vaihtelee asetuksia edes takaisin ja toinen sitten kipuilee laitemerkin vaihtuessa, kun tässä on paljon eroja miten missäkin toimii (Sony kuulemma on tässä ylivoimaisesti paras, en tiedä, kun en itse moisia ominaisuuksia käytä).
Puolenkymmentä dolby vision leffaa local dimming ja kirkkaus täysillä netflixistä ja maxista nyt tarkastanut, ja voin vahvistaa, että omassa tcl:ssä tuollaista värivirhettä ei ole letterbox kuvalla. Katsoin paljaalla silmällä ja kokeilin kameralla että näkyykö, niin ei mitään. Eli kategorinen valmistajasta johtuva virhe se ei ole.

Cepter pääsi AVplussan vertailussa lähes 500 nittiin, mikä on jo huomattavasti paremmin kuin hinnat alkaen vehkeissä keskimäärin ja kuva oli muutenkin subjektiivisesti arvioituna vertailun paras. Kontrastiakin 7300:1, koska VA-QLED, mikä auttaa kummasti noissa olosuhteissa. Eikä viiden vuoden takuu niissä ainakaan haittaa. Hintaa näyttäisi tällä hetkellä olevan Powerilla 549 euroa.
Njoo, tämä menee lähes 99% spekseihin. Outlet-hintakin on tuossa huudeilla alle 500e koossa 55".
Revikassa on tosin 65" joka on "liian iso", mutta saanen hallituksen taipumaan upgreidaamiseen, toivottavasti.
Kovin toki kiinnostaisi vielä se 55" kirkkaus, siitä on vaikea löytää faktaa.

Kovin toki kiinnostaisi vielä se 55" kirkkaus, siitä on vaikea löytää faktaa.
Tuskin eroaa merkittävästi. Edge-ledeissä pienemmän kuvakoon kirkkaus saattaa olla jopa parempi, koska yleensä pelkästään alareunaan sijoitettujen todennäköisesti ihan samojen ledien vastuulla on lyhyemmän pystykaistan valaiseminen.

Vanha Philips on sekoamassa ja vaikuttaa siltä, etten sitä saa elvyteltyä. En ole hifistelijä telkkareiden kanssa tai juurikaan niistä mitään tiedä. Toki jostain kunnon telkkarista haaveilen mutta budjetti ei veny sinne. Mikä olisi paras vaihtoehto alle 600€ ja 55-65”? Käyttöliittymällä ei ole juurikaan väliä sillä käytössä on Apple TV boksi.

Puolenkymmentä dolby vision leffaa local dimming ja kirkkaus täysillä netflixistä ja maxista nyt tarkastanut, ja voin vahvistaa, että omassa tcl:ssä tuollaista värivirhettä ei ole letterbox kuvalla. Katsoin paljaalla silmällä ja kokeilin kameralla että näkyykö, niin ei mitään. Eli kategorinen valmistajasta johtuva virhe se ei ole.
Hyvä kuulla, että sinulla ei ole ongelmaa tuon kanssa. Mahtaako olla kyseessä sama malli kuin mitä oli tuolla linkissä tai tämän ketjun kysyjällä käytössä? Tuossa Redditin ketjussa taisi olla nelisen eri malli mainittuna. Minulla oli muistikuva kuin olisin jossain testissäkin nähnyt tuosta kuvia (ja tuolla Reddissäkin mainittiin näin) mutta en nyt kyllä löydä, joten voin muistaa väärin. Joskus tullut nimittäin katseltua noita 98" testejä ajatuksella, että ostaisi itselle.
Avsforumilla kyllä näytti olevan purnausta keltaisesta raidasta myös: https://www.avsforum.com/threads/20...302711/page-33?post_id=63735236#post-63735236

Tietenkin aina voi olla näitä ns. yksisarvisia, joita ei yleensä sitten niille satu eteen jotka alkavat paneelilottoa pelaamaan (paneelilotosta omakohtaisia kokemuksia vähän liikaakin).

Onko muuten D65 värilämpö käytössä omassasi vai jokin viileämpi?

Selkeästi tuosta värjäytymisestä on niin paljon juttua jo eri paikoissa, ettei mistään yksittäistapauksesta voi puhua. Taitaa olla enemmän sitten ominaisuus näiden TCL miniledien kanssa. Jos tosiaan liittyy noiden paikallisten himmennysten tapaan toimia niin saattaa joillain malleilla/kokoisilla laitteilla näkyä vähemmän ja toisilla enemmän, riippuen miten alueet mätsää palkkeihin, ja siihen päälle yksilöerot paneeleissa niin lopputulos varmaan on, että joillain näkyy ja joillain kuva on sitten täydellisen virheetön. Toinen vaihoehto toki on myös se, että sieltä tulee roppakaupalla susia telkkareita maailmalle joita ei laadunvarmistuksessa joko saada tai välitetä saada kiinni ja laitetaan vaan myyntiin viasta huolimatta.

Asetuksia renkkaamalla vaikutti että ainakin selkeiten omassa töllössä näkyy jos on Dolby IQ käytössä, joka muutenkin tekee kuvasta mielestäni vähän kellertävän, vähemmän selkeä tuo on sitten kirkkaalla tai tummalla tilalla mutta näkyy siiinäkin kun tietää mitä etsiä.

TCL:n kanssa vissiin virallisia OTA-päivityksiä turha odotella sen perusteella mitä nyt lueskellut foorumeilta. Telegram-ryhmistä ja keskustelufoorumeilta löytäis kyllä linkkejä Mega/Gdrive/Yandex jakoihin joissa olis tuoreempia firmiksiä tarjolla, mutta aika epämääräistä ropelihattupuuhaa tuollainen tapa hankkia päivityksiä. Olis ihan jees jos valmistaja laittais niitä paketteja ihan vaan OTAna jakoon, tai edes omilta sivuilta ladattavaksi niin ei olis näin epämääräistä touhua niiden asentaminen.

Selkeästi tuosta värjäytymisestä on niin paljon juttua jo eri paikoissa, ettei mistään yksittäistapauksesta voi puhua. Taitaa olla enemmän sitten ominaisuus näiden TCL miniledien kanssa. Jos tosiaan liittyy noiden paikallisten himmennysten tapaan toimia niin saattaa joillain malleilla/kokoisilla laitteilla näkyä vähemmän ja toisilla enemmän, riippuen miten alueet mätsää palkkeihin, ja siihen päälle yksilöerot paneeleissa niin lopputulos varmaan on, että joillain näkyy ja joillain kuva on sitten täydellisen virheetön. Toinen vaihoehto toki on myös se, että sieltä tulee roppakaupalla susia telkkareita maailmalle joita ei laadunvarmistuksessa joko saada tai välitetä saada kiinni ja laitetaan vaan myyntiin viasta huolimatta.

Asetuksia renkkaamalla vaikutti että ainakin selkeiten omassa töllössä näkyy jos on Dolby IQ käytössä, joka muutenkin tekee kuvasta mielestäni vähän kellertävän, vähemmän selkeä tuo on sitten kirkkaalla tai tummalla tilalla mutta näkyy siiinäkin kun tietää mitä etsiä.

TCL:n kanssa vissiin virallisia OTA-päivityksiä turha odotella sen perusteella mitä nyt lueskellut foorumeilta. Telegram-ryhmistä ja keskustelufoorumeilta löytäis kyllä linkkejä Mega/Gdrive/Yandex jakoihin joissa olis tuoreempia firmiksiä tarjolla, mutta aika epämääräistä ropelihattupuuhaa tuollainen tapa hankkia päivityksiä. Olis ihan jees jos valmistaja laittais niitä paketteja ihan vaan OTAna jakoon, tai edes omilta sivuilta ladattavaksi niin ei olis näin epämääräistä touhua niiden asentaminen.
Kyllä ne virallisina OTA:na tulee mutta toooooodella pitkällä viiveellä, riippuu paljon maan kolkasta. Ei ole yhtään sen ropellihattuisempaa puuhaikua, kuin ladata firmis vaikkapa Samsung, LG tms. sivuilta ja tökätä tikulta telsuun. TCL:tä nuo firmikset on. Pari sloboo ja Bulgaaria niitä saa omia reittejään ja laittavat jakoon. Noista juttua vaikka kuinka paljon entisten itäblokin maiden eri forumeilla. Se, että haluaako odottaa sitä ns. virallista OTA:a voi jokainen itse päättää. Paremmin nuo "ropellihattujen" firmikset TCL:llä toimii, hyvin harvoin paskoo mitään vaan päinvastoin. Mikäli ei ole versioon XXX tyytyväinen, niin voi rollback:tä takaisin edelliseen. Toisin kuin vaikkapa Sampalla, LG:llä. Kerran päivität, paluuta vanhaan ei ole vsikka kuinka uusi paskoisi toimintoja. Odotettava vain korjaava päivitystä.

Viimeksi muokattu:
Hyvä kuulla, että sinulla ei ole ongelmaa tuon kanssa. Mahtaako olla kyseessä sama malli kuin mitä oli tuolla linkissä tai tämän ketjun kysyjällä käytössä? Tuossa Redditin ketjussa taisi olla nelisen eri malli mainittuna. Minulla oli muistikuva kuin olisin jossain testissäkin nähnyt tuosta kuvia (ja tuolla Reddissäkin mainittiin näin) mutta en nyt kyllä löydä, joten voin muistaa väärin. Joskus tullut nimittäin katseltua noita 98" testejä ajatuksella, että ostaisi itselle.
Avsforumilla kyllä näytti olevan purnausta keltaisesta raidasta myös: https://www.avsforum.com/threads/20...302711/page-33?post_id=63735236#post-63735236

Tietenkin aina voi olla näitä ns. yksisarvisia, joita ei yleensä sitten niille satu eteen jotka alkavat paneelilottoa pelaamaan (paneelilotosta omakohtaisia kokemuksia vähän liikaakin).

Onko muuten D65 värilämpö käytössä omassasi vai jokin viileämpi?
C755 käytössä ja elokuva-tila käytössä, jonka pitäisi olla tarkin. Jos merkki myy miljoonia televisioita vuoteen, niin en nyt lähtisi sanomaan muutaman kymmenen postauksen perusteella, että ongelma on yleinen merkillä.

Vähän samaa epäilen. Voi osin riippua juuri paneelin koostakin, että miten se taustaledinauha asettuu juuri 2.35:1 kuvasuhteen reunoille.

Toinen fakta on, että lämpimän sävyisellä kuvalla tuollaiset tahtoo nähdä selviten. Viileän sinertävässä kuvassa monen vian saa peitettyä, ilmeisesti silmä ei ole niin herkkä sille mutta oma pää ei tuota "korjausta" kestä.

C755 käytössä ja elokuva-tila käytössä, jonka pitäisi olla tarkin.
Siis oletus värilämpötila päällä? Onko se käytännössä D65? En tunne laitetta, että miten hyvin nuo on tehtaalla kalibroitu.

Jos merkki myy miljoonia televisioita vuoteen, niin en nyt lähtisi sanomaan muutaman kymmenen postauksen perusteella, että ongelma on yleinen merkillä.
No tuohon en itse usko. Sama juttu pätee moneen muuhunkin merkkiin ja silti niissä on yhtä sun toista tyypillistä, kuten nyt OLEDin seeprat.
Se on kuitenkin mitätön prosentin murto-osa joka katsoo edes kuvaa yhtään kriittisesti ja vielä pienempi joka kirjoittelee niistä.

Ei ole yhtään sen ropellihattuisempaa puuhaikua, kuin ladata firmis vaikkapa Ssmsung, LG tms. sivuilta ja tökätä tikulta telsuun. TCL:tä nuo firmikset on. Pari sloboo ja Bulgaaria niitä saa omia reittejään ja laittavat jakoon.

Mun kirjoissa päivitysten lataaminen valmistajan nettisivuilta on toimintatapana eri kategoriassa kuin ”parin slobon” omia kanaviaan saamien ja yandexiin/megaan uppaamien firmistem lataaminen telegramissa ja nettifoorumeilla jaettujen linkkien kautta.
Kyllä ne virallisina OTA:na tulee mutta toooooodella pitkällä viiveellä, riippuu paljon maan kolkasta.
Mulle jäi lukemastani vähän sellainen kuva että vain jotain isompia versiota laitetaan OTAan ja niitäkään ei välttämättä edes kaikille laitteille jotka versiota tukis, vanhemmat versiot ei välttämättä saa lainkaan uusia versioita jonkun ajan jälkeen.

Mun telkkarissa näyttää olevan v412 ja ilmeisesti v420 olis tullut jo viime vuonna jossa jotain uusia toimintoja/tiloja, minkä jälkeen vielä menty jonnekin v5xx versioihin joissa on jotain fiksauksia asiaan jos toiseenkin. Telkkarin OTA päivitys ei tarjoa mitään päivitettävää tähän versioon.

Kattoo nyt sitten jos päätän tämän pitää että lähdenkö kokeilemaan nettirandomien linkkaamia päivityksiä.

Juu, kyllä itsekin menen siihen kategoriaan että jos/kun päivityksiä tulee niiden tulee saapua suoraan TV:hen ja ilmoittaa käyttäjälle että uusi päivitys olisi tullut, halutaanko ladata. Sitten vaan käynnistää TV / seuraavan käynnistyksen yhteydessä tehdä se päivitys.

Eli tuntuisi hyvinkin oudolta jos jostain bulgariasta pitäisi ladata jotain random koodinpätkää telkkariin... Onneksi on LG:n kohtuu uusi (halppis) TV missä luvataan 5v päivityksiä eikä puolella sanalla mainita että niitä täytyisi etsiä jostain random kolmannen osapuolen sivustoilta ties minkä maan kielellä ja toivoa parasta... Vielä on toiminut ihan ns. normaalisti.

Siis oletus värilämpötila päällä? Onko se käytännössä D65? En tunne laitetta, että miten hyvin nuo on tehtaalla kalibroitu.

No tuohon en itse usko. Sama juttu pätee moneen muuhunkin merkkiin ja silti niissä on yhtä sun toista tyypillistä, kuten nyt OLEDin seeprat.
Se on kuitenkin mitätön prosentin murto-osa joka katsoo edes kuvaa yhtään kriittisesti ja vielä pienempi joka kirjoittelee niistä.
Se movie-mode on paras out-of-the-box eli lähimpänä kalibroitu ja loput asetukset olen laittanut mitä nyt netin revikoita selannut. Mutta uskon asiahan se ei ole, että muutaman kymmenen virheen huomanneen perusteella voisi virheen ulottaa varmasti koskemaan koko tuotantoa. Voihan se toki olla noissa pienemmissä ruuduissa tuo local dimming tekee tepposiaan, kun niitä zoneja on huomattavasti vähemmän. Joku vois nyt tähän laittaa leffan ja aikaleiman jossa itse ton virheen huomaa, niin voin omasta verrokkikuvan laittaa. Netflix, max ja prime löytyy, joista DV saa ulos.

Eli tuntuisi hyvinkin oudolta jos jostain bulgariasta pitäisi ladata jotain random koodinpätkää telkkariin... Onneksi on LG:n kohtuu uusi (halppis) TV missä luvataan 5v päivityksiä eikä puolella sanalla mainita että niitä täytyisi etsiä jostain random kolmannen osapuolen sivustoilta ties minkä maan kielellä ja toivoa parasta... Vielä on toiminut ihan ns. normaalisti.
Juuri näin. Itse ratkaissut LG:n osalta tuon, että jos vehje toimii kuten itse haluan niin en päivitä sitä lainkaan jatkossa niin ei tule yllätyksiä, kun takaisinpäin ei voi palata.

Mun kirjoissa päivitysten lataaminen valmistajan nettisivuilta on toimintatapana eri kategoriassa kuin ”parin slobon” omia kanaviaan saamien ja yandexiin/megaan uppaamien firmistem lataaminen telegramissa ja nettifoorumeilla jaettujen linkkien kautta.

Mulle jäi lukemastani vähän sellainen kuva että vain jotain isompia versiota laitetaan OTAan ja niitäkään ei välttämättä edes kaikille laitteille jotka versiota tukis, vanhemmat versiot ei välttämättä saa lainkaan uusia versioita jonkun ajan jälkeen.

Mun telkkarissa näyttää olevan v412 ja ilmeisesti v420 olis tullut jo viime vuonna jossa jotain uusia toimintoja/tiloja, minkä jälkeen vielä menty jonnekin v5xx versioihin joissa on jotain fiksauksia asiaan jos toiseenkin. Telkkarin OTA päivitys ei tarjoa mitään päivitettävää tähän versioon.

Kattoo nyt sitten jos päätän tämän pitää että lähdenkö kokeilemaan nettirandomien linkkaamia päivityksiä.
Itse olen ladannut telegramista betaversion. Linkki sinne sit avforumsista. Toimii kuin junan vessa ja ainakin liiketoisto parani verrattuna viimeisimpään ota-versioon.

Kokeile vaihtaa telsun region johonkin muuhun maahan vaikka saksa, ranska tms. Joskus tuo regionin vaihto auttaa saamaan uusimman firmiksen, joka nyt on joku V5XX.

Se movie-mode on paras out-of-the-box eli lähimpänä kalibroitu ja loput asetukset olen laittanut mitä nyt netin revikoita selannut.
Väriasetuksia ei kannata kopioida revikoista yleisesti ottaen.

Mutta uskon asiahan se ei ole, että muutaman kymmenen virheen huomanneen perusteella voisi virheen ulottaa varmasti koskemaan koko tuotantoa.
En takertuisi tähän yksityiskohtaan, kun sama se on kaikessa muussakin.

Väriasetuksia ei kannata kopioida revikoista yleisesti ottaen.

En takertuisi tähän yksityiskohtaan, kun sama se on kaikessa muussakin.
Ne kannattaa jos ei ole vehkeitä kalibroida. Uudemmissa revikoissa ainakin sanotaan, että tehdasasetukset on niin hyvät, ettei kalibrointiin kannata rahojaan laittaa.

Voit takertua mihin haluat tai olla takertumatta, mutta mitään varmuutta sulla tai muillakaan ei ole, mistä noi virheet johtuu. Foorumeita olen sen verran lukenut, että siellä on satoja käyttäjiä, jotka moisesta virheestä eivät ole raportoineet, mutta voithan sä aina väittää, et se on yleinen ongelma.

Ne kannattaa jos ei ole vehkeitä kalibroida. Uudemmissa revikoissa ainakin sanotaan, että tehdasasetukset on niin hyvät, ettei kalibrointiin kannata rahojaan laittaa.
Hieman paradoksaalista koska, jos laite on hyvin kalibroitu tehtaalla niin ei silloin toisen yksilön kalibroituja värisäätöjä kannata kopsata toiseen. Esimerkkinä tehtaalla säädetään niin, että värilämpö on 6200-6800. Joku tekee mittauksen ja säädöt laitteeseen joka oli tehtaan jäljiltä 6200k ja kalibroi sen D65:een. Nyt sitten joku kopsaa asetukset omaansa joka oli tehtaan jäljiltä 6800k ja nyt onkin käsissä 7100k viileä kuva. Toki tuo sinertävyys auttaa peittämään esim. kyseessä olevan ongelman mistä tässä puhuttiin.

Voit takertua mihin haluat tai olla takertumatta, mutta mitään varmuutta sulla tai muillakaan ei ole, mistä noi virheet johtuu. Foorumeita olen sen verran lukenut, että siellä on satoja käyttäjiä, jotka moisesta virheestä eivät ole raportoineet, mutta voithan sä aina väittää, et se on yleinen ongelma.
Eli onko sinun ohje, että kysyjän tässä ketjussa kannattaa lähteä vaihtamaan laite? Jos pelkkä uusi firmis korjaisi tuon niin samalla oletuksella tästäkin pitäisi olla foorumit pullollaan juttuja?
Luit varmaan redditin linkin. Siellä oli jollain jo toinen laite käytössä ja sama ongelma. Kävikö tuolla vain mäihä, että lottovoitton harvinaisuuteen verrattavissa oleva asia sattui kaksi kertaa peräkkäin?

Itse arvelen, että kyse on vain siitä, että näitä foorumeita lukee vain prosentin murto-osa omistajista ja niistä vielä pienempi murto-osa kirjoittaa niihin. Ja sitäkin pienempi osa käyttää tekstityksiä, jossa tuo ehkä tulee selvemmin esiin.

Hisense:ltä tulossa uusia malleja mm. U8Q, U7Q ja U7Q PRO RGB mini-LED:jä. Saksassa hinnat julkistettu. Esim: U8Q
Available from May.
RRP 85 inches: 2,999 euros / 75 inches: 2,399 euros / 65 inches: 1,899 euros / 55 inches: 1,399 euros
Available from October. RRP 100 inches: €4,499

Kokeile vaihtaa telsun region johonkin muuhun maahan vaikka saksa, ranska tms. Joskus tuo regionin vaihto auttaa saamaan uusimman firmiksen, joka nyt on joku V5XX.

Testasin tätä eilen ja uudelleen tänään, mutta ainakaan Saksalla, Ranskalla, Espanjalla tai Tsekillä ei löytynyt tuoreempaa OTAa tarjolla.

Tämän värivirheen osalta mitä nyt testailin asetuksia kuvatiloja lisää, niin näyttää siltä että tuo värivirhe näytössä näkyy tosiaan pahiten Dolby Vision materiaaleilla kun on IQ tila päällä. Muilla materiaaleilla se ei ole niin selkeä ja Dolbyssakin esim. Kirkas tila jossa on paikallista himmennystä laitettu pienemmälle ei sitä värihuntua enää pahemmin näy.

Hankala saada tätä kameralla tallennettua, mutta tuossa nyt malliesimerkki Disney+ Dolby Vision kuvalla jossa tämä suht realistisella tavalla näkyvissä:
1748267738424.png

Ja tämä taas SkyShowtimelta The Quiet Place Day 1 joka taitaa olla ilman hdr:ää mun tilauksella. Ei tee likimainkaan samanlaista värivirhettä tuonne letterboxin reunoihin kuin Dolby, mutta pientä siellä on kuitenkin.
1748267857023.png

Ja tosiaan tänään kun testailin niin D+ Dolbytkin saa suunnilleen tuon jälkimmäisen esimerkin näköisiksi kun käyttää jotain muuta tilaa kuin IQ:ta ja vähän säätää asetuksia. Pahimman ongelman siis saa ainakin suurimmalti osin korjattua asetuksia riittävästi ruuvaamalla.

Mietintämyssy edelleen päässä jääkö tämä käyttöön vaiko ei. Alkoi jo houkuttaa tuo Samsungin S90D OLED joka olis laajasti tarjouksessa 1499 eurolla, sais tilattua operaattoreilta vieläpä nollakoron rahoituksella niin ei tarttis sitoa kerralla rahoja telkkariin, mutta vähän tuo oledien kestävyys edelleen mietityttää. Toki eipä tämänkään kestävyydestä mitään osaa etukäteen tietää. Nyt kun kuvan sai säädettyä suunnilleen kuntoon niin mielihalut lähteä purkamaan ja palauttamaan tota on toki laskeneet jonkin verran, vaikka laitteessa muutama pieni ärsytys muutenkin on tämän ongelman lisäksi ollut. Kuvanlaatuhan muuten on tätä värivirhettä lukuunottamatta ollut varsin hyvä ja dynaamisella tilalla saa kuvan räiskymään sen verran hyvin että pystyy katsomaan hämäriä ohjelmia meidänkin aurinkoisessa olohuoneessa.

Hieman paradoksaalista koska, jos laite on hyvin kalibroitu tehtaalla niin ei silloin toisen yksilön kalibroituja värisäätöjä kannata kopsata toiseen. Esimerkkinä tehtaalla säädetään niin, että värilämpö on 6200-6800. Joku tekee mittauksen ja säädöt laitteeseen joka oli tehtaan jäljiltä 6200k ja kalibroi sen D65:een. Nyt sitten joku kopsaa asetukset omaansa joka oli tehtaan jäljiltä 6800k ja nyt onkin käsissä 7100k viileä kuva. Toki tuo sinertävyys auttaa peittämään esim. kyseessä olevan ongelman mistä tässä puhuttiin.

Eli onko sinun ohje, että kysyjän tässä ketjussa kannattaa lähteä vaihtamaan laite? Jos pelkkä uusi firmis korjaisi tuon niin samalla oletuksella tästäkin pitäisi olla foorumit pullollaan juttuja?
Luit varmaan redditin linkin. Siellä oli jollain jo toinen laite käytössä ja sama ongelma. Kävikö tuolla vain mäihä, että lottovoitton harvinaisuuteen verrattavissa oleva asia sattui kaksi kertaa peräkkäin?

Itse arvelen, että kyse on vain siitä, että näitä foorumeita lukee vain prosentin murto-osa omistajista ja niistä vielä pienempi murto-osa kirjoittaa niihin. Ja sitäkin pienempi osa käyttää tekstityksiä, jossa tuo ehkä tulee selvemmin esiin.
Aina voi vängätä vänkäämisen ilosta, mutta tolla sun vänkäämisellä D65 kanssa ei ole mitään vaikutusta itse ongelmaan. Tehdasasetukset on aivan varmasti riittävän lähellä sitä D65-pistettä movie-tilassa molemmilla televisioilla. Minä en ainakaan värisäätöjä ole mistään kopioinut. Sen sinä keksit itse. Värilämpötilan laitoin lämpimäksi kuten kaikkialla ohjeistetaan, että saadaan mahdollisimman hyvä kuva.

Mulla ei ole vian aiheuttajasta sen parempaa tietoa kuin sullakaan, joten tehköön television omistaja mitä tahtoo. Joko se korjautuu firmiksellä tai sitten ei. Sen tiedän että mulla on tcl jossa tuollaista ongelmaa ei ole ja siitä on turha kenenkään lähteä vänkäämään vastaan.

Testasin tätä eilen ja uudelleen tänään, mutta ainakaan Saksalla, Ranskalla, Espanjalla tai Tsekillä ei löytynyt tuoreempaa OTAa tarjolla.

Tämän värivirheen osalta mitä nyt testailin asetuksia kuvatiloja lisää, niin näyttää siltä että tuo värivirhe näytössä näkyy tosiaan pahiten Dolby Vision materiaaleilla kun on IQ tila päällä. Muilla materiaaleilla se ei ole niin selkeä ja Dolbyssakin esim. Kirkas tila jossa on paikallista himmennystä laitettu pienemmälle ei sitä värihuntua enää pahemmin näy.

Hankala saada tätä kameralla tallennettua, mutta tuossa nyt malliesimerkki Disney+ Dolby Vision kuvalla jossa tämä suht realistisella tavalla näkyvissä:
1748267738424.png

Ja tämä taas SkyShowtimelta The Quiet Place Day 1 joka taitaa olla ilman hdr:ää mun tilauksella. Ei tee likimainkaan samanlaista värivirhettä tuonne letterboxin reunoihin kuin Dolby, mutta pientä siellä on kuitenkin.
1748267857023.png

Ja tosiaan tänään kun testailin niin D+ Dolbytkin saa suunnilleen tuon jälkimmäisen esimerkin näköisiksi kun käyttää jotain muuta tilaa kuin IQ:ta ja vähän säätää asetuksia. Pahimman ongelman siis saa ainakin suurimmalti osin korjattua asetuksia riittävästi ruuvaamalla.

Mietintämyssy edelleen päässä jääkö tämä käyttöön vaiko ei. Alkoi jo houkuttaa tuo Samsungin S90D OLED joka olis laajasti tarjouksessa 1499 eurolla, sais tilattua operaattoreilta vieläpä nollakoron rahoituksella niin ei tarttis sitoa kerralla rahoja telkkariin, mutta vähän tuo oledien kestävyys edelleen mietityttää. Toki eipä tämänkään kestävyydestä mitään osaa etukäteen tietää. Nyt kun kuvan sai säädettyä suunnilleen kuntoon niin mielihalut lähteä purkamaan ja palauttamaan tota on toki laskeneet jonkin verran, vaikka laitteessa muutama pieni ärsytys muutenkin on tämän ongelman lisäksi ollut. Kuvanlaatuhan muuten on tätä värivirhettä lukuunottamatta ollut varsin hyvä ja dynaamisella tilalla saa kuvan räiskymään sen verran hyvin että pystyy katsomaan hämäriä ohjelmia meidänkin aurinkoisessa olohuoneessa.
Tää nyt ei siinä mielessä paljon auttanut sitä vertailun tekemistä, koska multa puuttuu just tuo disney+.

Aina voi vängätä vänkäämisen ilosta, mutta tolla sun vänkäämisellä D65 kanssa ei ole mitään vaikutusta itse ongelmaan. Tehdasasetukset on aivan varmasti riittävän lähellä sitä D65-pistettä movie-tilassa molemmilla televisioilla. Minä en ainakaan värisäätöjä ole mistään kopioinut. Sen sinä keksit itse. Värilämpötilan laitoin lämpimäksi kuten kaikkialla ohjeistetaan, että saadaan mahdollisimman hyvä kuva.
Voi olla, että käsitin väärin mutta jotain puhetta oli vissiin, että asetuksia olisi jostain kopioitu.
Pointtini oli kuitenkin se, että tuollainen pieni kellertävyys saattaisi hyvin todennäköisesti peittyä sillä, että kuva on kylmempi sinertävä. Silmä näkee heikommin eroa sinertävä kylmän ja aavistuksen kylmemmän välillä kuin mitä lämpimässä sävyssä varsinkin, jos valmiiksi ollaan lähellä D65.

Mulla ei ole vian aiheuttajasta sen parempaa tietoa kuin sullakaan, joten tehköön television omistaja mitä tahtoo. Joko se korjautuu firmiksellä tai sitten ei. Sen tiedän että mulla on tcl jossa tuollaista ongelmaa ei ole ja siitä on turha kenenkään lähteä vänkäämään vastaan.
Loogisesti tuo ei ole edes vika vaan se, että ledinauha tuossa mustan palkin rajakohdassa pitää kompensoida niin, että palkki pysyy mustana, joten veikkaisin, että sitä ajetaan siinä kohtaa hieman himmeämpänä, että palkki ei vaalene. Ledejä ei ole niin paljoa, että tuota rajaa voisi terävästi tehdä ja tuossa tekniikassa se taustavalo tahtoo hieman päästä leviämään. Tämä on oma tulkintani mikä voisi olla syynä.

Suotta me tästä vängätään enemmän. Eiköhän kjns ketjuun kertoile havainnoistaan ja siitä tuleeko tuo firmisellä kuntoon (mitä en itse usko). Olisi myös hyvä, että muut vastaavan mallin omistajat kokeilisi ja testaisi tätä. Veikkaan, että 99% ei edes huomaa tuota vaikka olisikin sama omassa.

Tää nyt ei siinä mielessä paljon auttanut sitä vertailun tekemistä, koska multa puuttuu just tuo disney+.
Jos sulla on HBO Max niin muistaakseni siellä Pingviini oli Dolby Visionina ja letterboxina, siinä näkyi tämä myös jos haluat tiirata näkyykö efektiä sun töllössä.

Huomaan hyvin kuvistasi tuon ongelman mutta arvelen, että kovin moni ei tuohon edes kiinnitä huomiota. Ihan samalla tavalla muunlaisissakin näytöissä on erilaisia tyypillisiä juttuja ja valtaosaa ne ei vaan vaivaa (mitä en itse voi ymmärtää, kun itseä vaivaa kaikki).

Mietintämyssy edelleen päässä jääkö tämä käyttöön vaiko ei. Alkoi jo houkuttaa tuo Samsungin S90D OLED joka olis laajasti tarjouksessa 1499 eurolla, sais tilattua operaattoreilta vieläpä nollakoron rahoituksella niin ei tarttis sitoa kerralla rahoja telkkariin, mutta vähän tuo oledien kestävyys edelleen mietityttää. Toki eipä tämänkään kestävyydestä mitään osaa etukäteen tietää.
Jos tuo on etupäässä ihan sellaisessa käytössä kuin telkkari normaalisti etkä liitä siihen tietokonetta tai pelikonsolia niin en hirveästi huolisi OLEDin kestävyydestä. Toiseksi kuten Rtingsin testeissä on nähty niin ei LCD taustaledillä ole immuuni vastaavalle epätasaiselle kulumiselle joka aiheuttaa kuvaan jopa melkein samanlaista ongelmaa kuin OLEDissa voi käydä. Taitaa olla kaikkien laitteiden kiro joissa mahdollisimman tarkkaan voidaan pikselikohtaisesti tai edes lähelle säätää kirkkautta niin ne osat myös kuluu sisällön mukaan eri tahtiin.

Nyt kun kuvan sai säädettyä suunnilleen kuntoon niin mielihalut lähteä purkamaan ja palauttamaan tota on toki laskeneet jonkin verran, vaikka laitteessa muutama pieni ärsytys muutenkin on tämän ongelman lisäksi ollut. Kuvanlaatuhan muuten on tätä värivirhettä lukuunottamatta ollut varsin hyvä ja dynaamisella tilalla saa kuvan räiskymään sen verran hyvin että pystyy katsomaan hämäriä ohjelmia meidänkin aurinkoisessa olohuoneessa.
Tuota kannattaa mielestäni miettiä juuri tuolla tavalla ja varsinkin, kun on valoisa tila niin LCD:ssä on omat etunsa kuitenkin.

Jos sulla on HBO Max niin muistaakseni siellä Pingviini oli Dolby Visionina ja letterboxina, siinä näkyi tämä myös jos haluat tiirata näkyykö efektiä sun töllössä.
Joku timestamp eli kohtaus sekunnilleen olis kiva, niin ei koko kautta tarvitse kahlata läpi. Jos sulla oli joku kohtaus tiedossa missä näkyy selvästi, niin jakso ja aikaleima tänne kuvan kera niin helpompi verrata.

Joku timestamp eli kohtaus sekunnilleen olis kiva, niin ei koko kautta tarvitse kahlata läpi. Jos sulla oli joku kohtaus tiedossa missä näkyy selvästi, niin jakso ja aikaleima tänne kuvan kera niin helpompi verrata.

Tota nyt näkyy mun telkkarissa melkein aina kun on joku vaaleampi, erityisesti harmaan sävyinen alue mustan palkin vieressä, mutta esimerkiksi Pingviinin K1 J6 (Gold Summit) kohdassa 16:46 näkyy sekä alareunassa asfaltissa että yläreunassa talon seinässä kellertävää harsoa dolby iq tilassa. Vaihtamalla Dolbyn kirkas-tilaan harso likipitäen häviää näkyvistä (tosin kuva tällöin myös tummuu huomattavasti niin voi johtua siitäkin).

Tota nyt näkyy mun telkkarissa melkein aina kun on joku vaaleampi, erityisesti harmaan sävyinen alue mustan palkin vieressä, mutta esimerkiksi Pingviinin K1 J6 (Gold Summit) kohdassa 16:46 näkyy sekä alareunassa asfaltissa että yläreunassa talon seinässä kellertävää harsoa dolby iq tilassa. Vaihtamalla Dolbyn kirkas-tilaan harso likipitäen häviää näkyvistä (tosin kuva tällöin myös tummuu huomattavasti niin voi johtua siitäkin).
Kyllä toinen telkkari on syytä hankkia tilalle jos tuntuu vaivaavan tämä ilmiö? Itse ainakin kyttäisin kokoajan näkyykö ilmiö ja se häiritsee katsomista.

Onko sulla tiedossa joku telkkari missä ei ole mitään "ilmiöitä"?
Ei. Tosin minulla ei ole kokemusta monesta telkkarista. Ei täydellistä telkkaria, joka toistaisi kaiken materiaalin täydellisesti ole keksitty. Aina joku löytää jotain mikä häiritsee. Ilmeisesti tässä tcl telkkarissa vika tai ominaisuus, jota ei ainakaan oled telkkarissa ole.

Ei. Tosin minulla ei ole kokemusta monesta telkkarista. Ei täydellistä telkkaria, joka toistaisi kaiken materiaalin täydellisesti ole keksitty. Aina joku löytää jotain mikä häiritsee.
Tätä minä tarkoitin kysymykselläni. Tietenkin se on yksilöllistä mikä ketäkin häiritsee mutta varmaan yli 99% ihmisistä ei ikinä huomaa mitään tyypillisiä ongelmia edes kuvassa.

Ilmeisesti tässä tcl telkkarissa vika tai ominaisuus, jota ei ainakaan oled telkkarissa ole.
Joo, juuri tuollaista ei OLEDissa ole mutta siinä on kyllä muuten omat ongelmansa kuvassa.

Kyllä toinen telkkari on syytä hankkia tilalle jos tuntuu vaivaavan tämä ilmiö? Itse ainakin kyttäisin kokoajan näkyykö ilmiö ja se häiritsee katsomista.

Tämähän tässä nyt on ollut kovasti mietinnässä. Toki ”silmä tottuu” asioihin jossain määrin ajan kanssa, mutta tottuuko tähän niin että lakkaa häiritsemästä niin sepä kysymys. Voi olla että tottuis, koska olen huomannut että olen nyt kiinnittänyt siihen vähemmän huomiota kuin aluksi, johtuuko sitten siitä että tietää sen olevan siellä on niin silmä ei hakeudu outoon ja tuntemattomaan. Ja tietyillä asetuksilla/kuvatiloilla virhettä ei edes juurikaan näe.

Taidan tehdä tänään vielä pohdinnan tueksi reissun kodinkoneliikkeeseen ja yritän saada katsottua siellä muutamia vaihtehtoisia ruutuja kriittisellä silmällä, jos se auttais päätöksen tekemisessä. Kuten aiemmin mainitsin niin on tässä kyseisessä telkkarissa paljon myös hyviä puolia, kuten reilusti kirkkautta ja suurimmalla osalla materiaalista todella hyvä kuvanlaatu.

Itse tuli hankittua LG:n B4 65” OLED, kun sai suht järkevään hintaan 1199€. Toisena vaihtoehtona olisi ollut tuo Samsung S90D, jota olisi saanut Verkkokauppa.com:sta 1399€ hintaan. Tuli kuitenkin kannatettua paikallista Veikon Konetta, jossa S90D oli tarjouksessa 1499€, niin en raaskinut 300€ maksaa enempää tuosta. Eiköhän tuo LG ajane asiansa normaali katselussa ja satunnaisessa PS5 pelailussa. Eiköhän tuo voita kuvanlaadussa reilu 5 vuotta vanhan 60Hz Sonyn television.

Siinäpä se pingviinistä kohtaus. Ei niin minkäänlaista vääristymää. DV iq, local dimming high ja kirkkaus 100.

IMG20250527193902.jpg

Viimeksi muokattu:
Siinäpä se pingviinistä kohtaus. Ei niin minkäänlaista vääristymää. DV iq, local dimming high ja kirkkaus 100.

IMG20250527193902.jpg
Kiitos, nyt on vertailukuvaa!

Mun telkkarilla tuossa näkyi selkeästi samanlaista harsoa ylhäällä ja alhaalla kuin noissa aiemmin postaamissani kuvissa.

Kävin äsken katselemassa paikallisten G:n ja P:n esittelylaitteita, enkä tiedä tulinko reissulla hullua hurskaammaksi. Jotenkin jäi fiilis että jos pitää saada laite joka pätkii muuten tämän mqled85:n kuvanlaadussa niin pitää latoa enemmän euroja tiskiin jotta saa parempaa oledia tyyliin samsung S90D:n tai LG C4:n, tai sitten ostaa vielä premiumimpi mini-led. Vastaavan tason laitteista Sampan QN85D ehkä about samalla pallokentällä Powerin paremman demo-videon perusteella, mutta hitto että se kaukosäädin oli kamala siinä…

Se mikä yllätti oli LG QNED87 jonka kuva näytti ihan hämmentävän hyvältä powerissa vaikka kyseessä on edge led laite. Jos tuosta olis hyvä kampanja päällä niin vois jopa harkita, listahinnalla (1299) kuitenkaan ei koska +200 eur niin saa jo samsungin oledin.

Vaihtoehdot nyt sitten lähinnä joko pitää toosan tällaisenaan, kokeilla törkkiä uudempi foorumilta ladattu firmis koneeseen koska virallisia reittejä niitä ei ole tarjolla, palauttaa ja lähteä paneelilottoon pyytämällä samanlainen tilalle, tai palauttaa ja hankkia jotain muuta tilalle. Muutama päivä vielä aikaa miettiä jos palauttaa mielii.

Viimeksi muokattu:
Onko vaikutusta tekstitys päällä? Ajattelin lähinnä, että saattaisi olla yksi juttu joka triggeröi taustavalon ohjausta niin, että ilmiö näkyy.

Jotain kellerrystä tuon farmariauton takana alapalkissa mutta voi olla lähteessäkin mukana.

Viimeksi muokattu:
Onko vaikutusta tekstitys päällä? Ajattelin lähinnä, että saattaisi olla yksi juttu joka triggeröi taustavalon ohjausta niin, että ilmiö näkyy.

Jotain kellerrystä tuon farmariauton takana alapalkissa mutta voi olla lähteessäkin mukana.
Tekstitys tuskin on triggeröivä tekijä, jos värivirhe löytyy yläreunastakin.

Kattavahko tietopaketti TCL mini LED.stä.
Euroopan hintoja C-mallien mini LED:lle.

X11K series: 100/120Hz panel with MCFI, mini LED FALD LCD
will be available in selected European markets.
98X11K: 7999€
85X11K: 6999€

C9K series: 100/120Hz panel with MCFI, mini LED FALD LCD
will be available in selected European markets.
65C9K: €1999 in France and the Netherlands 25.5.2025
75C9K: €2999 in France and the Netherlands 25.5.2025
85C9K: €3499 in France and €3999 in the Netherlands 25.5.2025

C8K series: 100/120Hz panel with MCFI,mini LED FALD LCD
55C8K : €
65C8K : €2499
75C8K : €2999
85C8K : €3499
98C8K : €5999

C7K series : 100/120Hz panel with MCFI,mini LED FALD LCD
50C7K : €949
55C7K : €1099
65C7K : €1499
75C7K : 1999€
85C7K : 2999€
98C7K : 5499€
115C7K : 14999€

C6K series: 100/120Hz panel with MCFI,mini LED FALD LCD
50C6K :
55C6K : 899€
65C6K : 1199€
75C6K : 1599€
85C6K : 2299€
98C6K : 3499€

Viimeksi muokattu:
TCL 115" C7K irtoaa eestinmaalta tällä hetkellä 12999€.

Ennemmin tämä:

Missä olitte 20 vuotta sitten? Siis oikeasti, nyt saan 98-tuumaisen 4K-television 2200€.

Ennemmin tämä:

Missä olitte 20 vuotta sitten? Siis oikeasti, nyt saan 98-tuumaisen 4K-television 2200€.
Tuo 12999€ on aina alussa olevia ns. hintoja, kunnes putoaa nopeasti alaspäin ja vakiintuu normi hintoihin. Mua ei itseä noi isot kiinnosta. Ehkä sitten, kun saa QD-OLED paneelilla voin alkaa harkitsemaan.

Saisi nyt c855 pikkuhiljaa alkaa laskemaan hinnoissa, katsoin että 75" c845 oli halvimmillaan vähän päälle 1000e vai 1100e ennenkuin hävisi markkinoilta, tuohon hintaan c855 olisi aika soiva peli oledeihinkin nähden.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 376
Jäsenet
77 744
Uusin jäsen
huijarihuijari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom