Kiitos.

Vakavasti puhuen, en nyt ole ihan varma onko tämä keskustelu sävyvirheestä kuvassa vai liiketoistoon liittyvä. Itse olen lähinnä tuosta sävyvirheestä kuvitellut käytävän keskustelua. Sitä ettei tästä purnata hirveästi testeissä en ole yllättynyt koska käsittääkseni kysyjälläkin ketjussa ongelma näkyy erityisen selvästi tekstityksiä käytettäessä - tuohan on niitä juttuja mitä eivät tuolla suuressa maailmassa olevat testailijat pahemmin käytä.
Tästä "sävyominaisuudesta" näyttää olevan havaintoja Redditin puolella, ymmärtääkseni tämä oli se mitä kysyjä kuvaili (tai sitten olen ymmärtänyt ihan väärin mistä kenkä puristaa). Tuollakin pari eri mallia mainitaan, joten ehkä mistään yksilöviasta ei ole kyse.
Reddit - The heart of the internet
Ilmeisesti tuota ominaisuutta saa lievennettyä Local Dimming asetuksia veivaamalla mitä ehdottelinkin. Tietysti ironista, että juuri se asia jota tarvitaan, että LCD+MiniLEDin kuvalla voidaan vähänkään kilpailla itse valoa tuottavilla pikseleillä toimiviin näyttöihin on tämän ongelman yksi ydin. Mutta ei OLED myöskään ole ongelmaton, ellet katso vain oikeata mustaa sisältävää materiaalia ja muitakin juttuja siinä on - suo siellä vetelä täällä.
Tuo liiketoistohomma taas on sitten hirveän yksilöllistä. Jollekin kuva ilman liiketoiston "parannuksia" näyttää oikealla, toiselle pitää taas olla kaiken maailman interpoloinnit päällä, että kelpaa ja kolmas tasapainoilee näiden kahden välillä. Taitaa tuo viimeinen kärsiä eniten, kun vaihtelee asetuksia edes takaisin ja toinen sitten kipuilee laitemerkin vaihtuessa, kun tässä on paljon eroja miten missäkin toimii (Sony kuulemma on tässä ylivoimaisesti paras, en tiedä, kun en itse moisia ominaisuuksia käytä).