Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Itse ostin Powerin tarjouksesta Samsung S90C, joka oli jo uudemmalla Gen 2 paneelilla. Saa siis aika helposti "modattua" S95C malliseksi (melkein kaikilta osin).Muutama sivu takaperin joku kysyi kumpi parempi TCL C845 vai LG G2, vastauksena että ero niin iso että hädintuskin vertailukelpoisia. Joka saa minut miettimään että olisiko siis syytä satsata muutama satku enemmän 1500-1600€ hintaiseen telkkariin tuon TCL sijaan, onko siinä oikeasti niin isoa eroa? Jos teen siten niin mitä malleja suosittelisitte, 1500-1600€ hintaisia kun näyttää olevan useampi malli?
Jeesiä kaipaisin 65" telkkarin valinnassa 1000-1500€ hintaluokassa.
Telkkari tulee olohuoneen ison ikkunan lähelle josta päiväsaikaan aurinko paistaa sisään, olen päässyt käsitykseen että tämän vuoksi kannattaa ehdottomasti harkita ainoastaan miniled malleja?
Toisaalta telkkari on vähemmällä käytöllä päiväsaikaan, onko siis järkeä sulkea OLEDit kokonaan pois vaihtoehdoista?
Jostain telkkarin oston aapisesta luin että QLED telkuissa vähän huonompi kuvanlaatu. Onko niissä todella huomattavakin ero kuvanlaadussa OLEDiin ja minilediin verrattuna?
Verkkiksessä Samsung Q80C QLED reippaalla -50% tarjouksella 1000€
Ilmeisesti tuo Samsungin mallimerkinnöissä oleva C tarkoittaa telkkarin sukupolvea ja nuo C mallit halutaan pois juuri tulleiden D mallien tieltä joita verkkiksen katalogiin on ilmaantunut. Onkohan kenelläkään tietoa onko merkittävääkin eroa esim Q80C ja Q70D mallien välillä?
Suurinosa ajasta telkkaria käytetään yhdistettynä tietokoneeseen HDMIn avulla, onko tässä jotain HDMI tekniikkaan liittyviä seikkoja jota pitäisi ottaa huomioon? Vai onko telkkareiden HDMIssa kummemmin edes eroja?
TCL C845 verkkiksestä 1200€ hintaan on kenties tällä hetkellä se houkuttelevin vaihtoehto.
Muutama sivu takaperin joku kysyi kumpi parempi TCL C845 vai LG G2, vastauksena että ero niin iso että hädintuskin vertailukelpoisia. Joka saa minut miettimään että olisiko siis syytä satsata muutama satku enemmän 1500-1600€ hintaiseen telkkariin tuon TCL sijaan, onko siinä oikeasti niin isoa eroa? Jos teen siten niin mitä malleja suosittelisitte, 1500-1600€ hintaisia kun näyttää olevan useampi malli?
Q70R oli tullessaan (2019) kyllä erinomainen, etenkin hintaisekseen. Itsekin ostin 75" koossa ja olin tyytyväinen. Myös Rtings arvosteli laitteelle hyvän 8.1/10 arvosanan. Sittemmin Samsungin 7-sarjan Qledien pistemäärä on vuosi-vuodelta ollut laskusuuntaan ja huomaa että valmistaja patistaa asiakkaita kalliimpien mallien ostoon tekemällä nuista alkupään malleista hieman laaduttomampia. HDMI 2.1 puute oli itsellä ainoa syy vaihtaa Q70R uudempaan malliin.Qledien kuvanlaatu on erinomainen ainakin omassa q70r:ssä. Toki se Oledille jää kakkoseksi. En toki pariin vuoteen ole aktiivisesti seurannut. Silloin tuossa 80-mallisarjassa oli joki heijastepinnoite ja sitä ei suositeltu jos tarkoitus on paljon käyttää pc-näyttönä. En toki tiedä tuosta nykymallista.
Noi vanhemmat N ja R sarjan sampat oli kyllä vielä hyviä mutta sen jälkeen alemman pään sarjoissa laatu laskenut kuin lehmän häntä....omani 2018 samsung n8005 siirretty makkariin mutta on kyllä toi kuvanlaadullisesti että muutenkin niin mahtava peli vieläkin etten kyllä millään ilveellä vaihtaisi johonkin alkupään qlediin.Q70R oli tullessaan (2019) kyllä erinomainen, etenkin hintaisekseen. Itsekin ostin 75" koossa ja olin tyytyväinen. Myös Rtings arvosteli laitteelle hyvän 8.1/10 arvosanan. Sittemmin Samsungin 7-sarjan Qledien pistemäärä on vuosi-vuodelta ollut laskusuuntaan ja huomaa että valmistaja patistaa asiakkaita kalliimpien mallien ostoon tekemällä nuista alkupään malleista hieman laaduttomampia. HDMI 2.1 puute oli itsellä ainoa syy vaihtaa Q70R uudempaan malliin.
![]()
Samsung Q70R Review (QN49Q70RAFXZA, QN55Q70RAFXZA, QN65Q70RAFXZA, QN75Q70RAFXZA, QN82Q70RAFXZA, QN85Q70RAFXZA)
The Samsung Q70/Q70R QLED is a great 4k TV from the brand's 2019 QLED lineup. Its VA panel boasts an outstanding contrast ratio and excellent black uniformity, s...www.rtings.com
Juu esim toi perus led sampalla 8xxx sarja oli ihan varteenotettava 120hz paneelin laite ennen ja äitimuorille sellainen 55" ostettiinkin. Nykyään ihan surkea ja puotettu 60hz malliksiNoi vanhemmat N ja R sarjan sampat oli kyllä vielä hyviä mutta sen jälkeen alemman pään sarjoissa laatu laskenut kuin lehmän häntä....omani 2018 samsung n8005 siirretty makkariin mutta on kyllä toi kuvanlaadullisesti että muutenkin niin mahtava peli vieläkin etten kyllä millään ilveellä vaihtaisi johonkin alkupään qlediin.

Yleensähän telkkaria vaihdetaan isompaan. Mutta nyt meni kaupaksi 85" TCL P745, joka oli kyllä ihan hyvä perus tv. Joku 77" olisi ollut myös iso, mutta eipä tullut sellaista ostettua. 65 -> 77" vaihto ei nyt oikeastaan olisi ollut kovin kallis. Hintaero noin 700€.
Aika iso hyppäys 85" ja nyt sohvaa siirretty jonkun verran lähemmäksi. Uusi on Samsung S90C 65" (S95C "modi"). Täytyy vähän totutella "pieneen" ruutuun. Mutta katseluetäisyydestähän se taitaa olla enimmäkseen kiinni? Ehkä sitten joskus vuosien päästä taas isompaa oled telkkaria.
Vanha tv siis täytytti aika hyvin seinän (melkein), mutta 65" täytyy hieman totutella uuteen
Mikäs ruutu sulle tuli?Paljonko tuossa on katseluetäisyyttä?
Eihän tuolla varmasti samanlaista leffateatteri fiilistä saa, mitä aikaisemmalla 85" töllöllä. Oledin parempi kuvanlaatukaan ei sitä tuo takaisin, ellet katseluetäisyyttä saa reilusti eteenpäin
Itse olin reilu viikko sitten samanlaisen tilanteen edessä, mutta itselle kuvakoko leffojen katselussa menee kuvanlaadun edelle ja vaihdoin 85" -> 100" televisioon. Katseluetäisyys hieman vajaa 4m ja saisi olla tuolle etäisyydelle kyllä suurempikin.
Mittailin että sohvan selkänojasta telkkariin olisi noin 2.25 metriä. Itselle jo sopivan lähellä ja jos tuntuu liian kirkkaalta, niin laskee kirkkausasetusta maksimista vähän pienemmälle.Paljonko tuossa on katseluetäisyyttä?
Eihän tuolla varmasti samanlaista leffateatteri fiilistä saa, mitä aikaisemmalla 85" töllöllä. Oledin parempi kuvanlaatukaan ei sitä tuo takaisin, ellet katseluetäisyyttä saa reilusti eteenpäin
Itse olin reilu viikko sitten samanlaisen tilanteen edessä, mutta itselle kuvakoko leffojen katselussa menee kuvanlaadun edelle ja vaihdoin 85" -> 100" televisioon. Katseluetäisyys hieman vajaa 4m ja saisi olla tuolle etäisyydelle kyllä suurempikin.

Mikäs ruutu sulle tuli?Itellä nyt 82" ja seuraavan tulee olla siinä 100" nurkilla. Ja mieluusti tosiaan ainakin sen 120Hz kuten tämä nykyinenkin.
![]()

Vaihdoimme pari vuotta sitten 92" videotykin 55" TV:seen olohuoneessa ja samalla uudelleensijoitimme kalusteet ja laitteet niin että katseluetäisyys pienini. Täytyy sanoa että ku vielä hankin halvan soundbaarin, niin olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen. Ei se kaikki ole koosta kiinni, ja kun perheen teini kuitenkin katsoo lähes kaiken kännykältään niin ei se koko ole kaikki kaikessa.

Budjettiluokan ratkaisuna tuli haettua tuollainen Hisensen 100" U7K miniled tv. Hintalaadultaan kehuttu tätä U7K mallisarjaa netissä ja tuossa 100" mallissa pitäisi olla 1620 local dimming zonea.
Eniten epäilytti näiden eurooppa Hisense mallien oma Vidaa käyttöjärjestelmä. Kokemusta löytyy kaikista eri nykytelevisioiden käyttiksistä ja tämä on jopa yllättävän hyvä ollut, joten tuon takia ei kannata Hisenseä jättää ostamatta. Valikot toimii nopeasti ja on yksinkertainen ulkoasultaan. Sovelluksista löytyy kaikki muut paitsi mtv katsomo ja hbomax, mutta nämäkin ovat kuulemma tulossa myyjän mukaan.
Aikaisempi olohuoneen televisio oli Samsung 85" QN85 malli. Muista huoneista löytyy uudet LG c2 ja philipsin oledit, jonne kelpaa pienempikin kuva. Hisensen ruudussa mattapinta, joka soveltuu ikkunoiden viereen paremmin mitä samsungin aikaisempi peilaava pinta. Maksimi kirkkautta lähtee myös enemmän.
Huonoa tässä televisiossa on, että kuva haalenee rajusti sivulta katsottaessa. En voi suositella olohuoneisiin, joissa istumapaikat sijaitsevat ympäri televisiota. Vaikka samsungissakin oli VA-paneeli, niin läheskään yhtä paljon ei sivulta katsottaessa haalistunut.
Tässä enemmän infoa töllöstä:
![]()
Tätä himoitsin kovin, kun Powerissa oli 2600€, mutta jäin vielä telineisiin. Kuva ilmeisen hyvä? Shieldin kaveriksi tulisi.
Tuolla revikka ja käyttäjien jorinoita. Hisense U7K (65U7K) 4K Mini LED TV ReviewTätä himoitsin kovin, kun Powerissa oli 2600€, mutta jäin vielä telineisiin. Kuva ilmeisen hyvä? Shieldin kaveriksi tulisi.
Onko jollakin käytössä samsungin QN95c tv:tä? Tällä hetkellä on viime vuoden malli 75" tarjouksessa 2999e, mutta aika kova hinta vieläkin..

QN95 tai QN90 oli 85 koossa samsung com 2700e muistaakseni tässä.. että jätä rahaa Suomessa kulutukseenkin. Mulla oli QN90C 85 koossa ja ei pahaa sanottavaa. Sinänsä ok telkkari.Onko jollakin käytössä samsungin QN95c tv:tä? Tällä hetkellä on viime vuoden malli 75" tarjouksessa 2999e, mutta aika kova hinta vieläkin..
Itse miettinyt tuota mutta ilmeisesti perus ips paneeli eli kontrasti todella heikko ja porukka valitellut että valovuotoa on pahasti.Onko kellään kertoa kokemuksia Philips 75” The One PUS8848 televisiosta, onko jotain mitä mainosvideot eivät kerro?
![]()
Philips 75” The One PUS8848 4K LED älytelevisio (2023) - Gigantti verkkokauppa
Nauti 75” Philips The One PUS8848 4K LED -älytelevision tarjoamasta huikeasta äänen- ja kuvanlaadusta sekä parannetusta pelikokemuwww.gigantti.fi
Vaikuttaa siltä, että ei ole teksti-tv:tä. Mulla oli tcl 85p745, eikä siinäkään sitä tainnut olla.Onko täällä TCL:n käyttäjiä? Seniorille hommattiin TCL MQLED80 -televisio ja kyselee mistä nappulasta saa teksti-tv:n päälle? Olen etäneuvonnan varassa ja katsoin netistä käyttöoppaan, mutta en kyllä löytänyt mistä sen saa päälle. Ilmeisesti "kaikki" nappulat on käyty läpi.
Ainakin Gigantin sivut kertovat että teksti-tv löytyy, mutta ne tiedot nyt voivat olla mitä vaan. Gigantin sivuilla myös TCL P745 -mallissa olisi teksti-tv.Vaikuttaa siltä, että ei ole teksti-tv:tä. Mulla oli tcl 85p745, eikä siinäkään sitä tainnut olla.
Kokeile noita olisko apua. Itse en omsta C845:sta mutta noihin säätöihin porukka ollut tyytyväisiä. Jokainen twiikkaa tarvittaessa jotain itselleen mieluista suuntaan tai toiseen.Onko muut C845 tai vastaavan omistajat törmänneet harmaaseen kuvaan PS5 HDR kanssa?
Jos asetukset PS5sta laittaa PS:n ohjeiden mukaan kuva on oudon harmaa. Sain sen kuitenkin ratkottua sillä että PS:stä väänsin kaikki HDR asetukset aivan ääriasentoihin niin harmaus katosi suurimmalta osin mutta ei kokonaan.
Ei oo mulla ainakaan kaukosäätimessä mitään nappia, josta saisi päälle.Onko täällä TCL:n käyttäjiä? Seniorille hommattiin TCL MQLED80 -televisio ja kyselee mistä nappulasta saa teksti-tv:n päälle? Olen etäneuvonnan varassa ja katsoin netistä käyttöoppaan, mutta en kyllä löytänyt mistä sen saa päälle. Ilmeisesti "kaikki" nappulat on käyty läpi.
Onko muut C845 tai vastaavan omistajat törmänneet harmaaseen kuvaan PS5 HDR kanssa?
Jos asetukset PS5sta laittaa PS:n ohjeiden mukaan kuva on oudon harmaa. Sain sen kuitenkin ratkottua sillä että PS:stä väänsin kaikki HDR asetukset aivan ääriasentoihin niin harmaus katosi suurimmalta osin mutta ei kokonaan.
Ainakin mulla on c845ssa mikä on aika vastaava malli. Suoraa nappia sille ei ole mutta löytyy kun painaa virtuaalinen näppäimistö-valikon auki niin sieltä saa. Eli painaa kaukosäätimestä sitä nappia missä 3 vaakaviivaa > virtuaalinen näppäimistöOnko täällä TCL:n käyttäjiä? Seniorille hommattiin TCL MQLED80 -televisio ja kyselee mistä nappulasta saa teksti-tv:n päälle? Olen etäneuvonnan varassa ja katsoin netistä käyttöoppaan, mutta en kyllä löytänyt mistä sen saa päälle. Ilmeisesti "kaikki" nappulat on käyty läpi.
Itse miettinyt tuota mutta ilmeisesti perus ips paneeli eli kontrasti todella heikko ja porukka valitellut että valovuotoa on pahasti.
Muuten hintaisekseen hyviä ominaisuuksia.
Juu tosi huonosti on oikeita arvosteluja mutta jopa Philips itse sallinut ei niin mairittelivien käyttäjien arvosteluiden joissa myös kuvia Buy the Philips The One 4K Ambilight TV 75PUS8848/12 4K Ambilight TVOnko laittaa jotain linkkejä arvoteluihin? Itse yritin etsiä mutta google ei auta...
Tuolla testiä. Philips PUS8808 "The One" im Test: Besser als ein QLED?Onko laittaa jotain linkkejä arvoteluihin? Itse yritin etsiä mutta google ei auta...
Nimimerkillä: Tilasin jo.
TCL C845:lle tulossa/tullut korvaaja, TCL C89B.
![]()
TCL C89B, TV UHD 4K Mini LED : OD5, 3 500 nits et 144 Hz
TCL présente aujourd'hui à Paris ses nouvelles séries TV 2024, à commencer par la TCL C89B,...www.avcesar.com
Voisihan tuollaista kokeilla.. aiempi 65" c935 oli varsin hyvä mutta ei riittävä.. ongelmia oli tumman pään hienoinen tukkeutuminen, pilveily/uniformity, kuvanprosessointi vs sony, ja luvattu kirkkaus.. 75" versiossa outoa paikallishimmennys tms toimintaa yläreunassa "letterbox" formaatilla.(kirkasti ensimmäisiä näkyviä pikselirivejä)
C845 pulmia taasen oli netin mukaan pitkälti samat plus paikallishimmennyksen outous (leffoissa ylä ja alapalkit ei olleet mustia) ja noihin liittyen se että tcl:llä ei ole ongelmiin käsittääkseni niin c935 75" mallissa kuin c845:ssa tullut yhtään mitään korjaavia firmis päivityksiä. Että sitä saa mitä on julkaisussa tarjolla..
X94J parempi nuista. Vähän sama kun hyppäisit vähän vanhemmasta ferrarista uuteen fiiattiin.Itselläni ollut kans tämä TCL C845 mielessä pitkään pitäisikö se hankkia mutta kun lukee näitä kommentteja tästä telkusta niin vähän arveluttaa onko tämä riskiostos. Itselläni on ennestään Sonyn X94J niin hankala arvioida olisiko tää C845 parempikaan.
Itsellä 85" C845 ja kyllä siihen ainakin kaksi päivitystä on tullut. En ole myöskään törmännyt tuohon että ala ja/tai yläpalkit olisi harmaita. Tiedä sitten koskeeko jotain pienempiä malleja, vai onko vain jossain puristi asennossa missä mitään TV:n kuvanparannuksia ei käytetä, itse niitä käytän.C845 pulmia taasen oli netin mukaan pitkälti samat plus paikallishimmennyksen outous (leffoissa ylä ja alapalkit ei olleet mustia) ja noihin liittyen se että tcl:llä ei ole ongelmiin käsittääkseni niin c935 75" mallissa kuin c845:ssa tullut yhtään mitään korjaavia firmis päivityksiä. Että sitä saa mitä on julkaisussa tarjolla..
Hdtv vincent on monessakin videossa tuota esitellyt.. eikä käsittääkseni foorumien perusteella ole muuttunut mihinkään. Tämä ei tunnu kaikilla olevan vaiva mutta miksi joillain.. onko kyse x1 versiosta, tuumakoosta vai jostain tietystä kuvamoodista (dolbyvision?)Itsellä 85" C845 ja kyllä siihen ainakin kaksi päivitystä on tullut. En ole myöskään törmännyt tuohon että ala ja/tai yläpalkit olisi harmaita. Tiedä sitten koskeeko jotain pienempiä malleja, vai onko vain jossain puristi asennossa missä mitään TV:n kuvanparannuksia ei käytetä, itse niitä käytän.
"Motion Smoothing" tms. kuvanparannus on tosiaan huonompi kuin Sonyssa, mutta niin taitaa olla monessa muussakin.
En ainakaan itse ole huomannut tätä. Mulla 65 x2. Olen tyytyväinen ollut (vaimo myös), toisaalta isomman oisin voinut ottaa jos hyvään hintaan olisi saanut..Hdtv vincent on monessakin videossa tuota esitellyt.. eikä käsittääkseni foorumien perusteella ole muuttunut mihinkään. Tämä ei tunnu kaikilla olevan vaiva mutta miksi joillain.. onko kyse x1 versiosta, tuumakoosta vai jostain tietystä kuvamoodista (dolbyvision?)
Foorumit on hankalia näissä kun monetkaan ei osaa ottaa kuvia tai selvitellä mikä voisi olla se mikä tuon aiheuttaa..(en viittaa sinuun vaan tuohon enkkufoorumiin mistä olen tilannetta seurannut..)
Tuo 85" oli kyllä jossain vaiheessa houkuttelevan hintainen..
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.