Oisko jollain Panasonicin GZ960 omistajalla heittää hyviä kuva-asetuksia?
Jos ns. lähelle referenssinmukaisia asetuksia haetaan, aseta Professional 1 kirkkaaseen huoneeseen / Professional 2 hämärään huoneeseen. Done.
No ehkä hieman jotain omia huomioita ja oman makuni mukaisia asetuksia alla. Huom. Silmäni ovat suhteellisen herkät kirkkaudelle, joten "referenssikirkkaus" on riittänyt hyvin.
120 cd/m2 maksimikirkkauksisen SDR-kuvan saanee aika lähelle allaolevilla asetuksilla (Ammattilainen 2-moodin defaultti-luminanssi 30 vastaa 100 cd/m2 kirkkautta)
Kuvatila Ammattilainen 1
Luminanssitaso 35
Kontrasti 90
Kirkkaus 0
Väri 50
Sävy 0
Terävyys 30
Värilämpötila Lämmin2
Kuvanparannukset kaikki pois päältä
Intelligent Frame Creation joko Pois päältä (originaali, ei mitään interpolaatio-ongelmia kun sitä ei tehdä) tai Mukautettu / Epätarkkuuden poisto 0 / Filmin tasaisuus 2 (jos 24p-elokuvat tuntuvat liian nykiviltä)
Lisäasetukset->Gamma 2.4
Näytön asetukset->16:9-yliskannaus pois päältä
PICTURE-painikkeen asetus -> olen ottanut kaikki muut kuvatilat pois näkyvistä kuin Ammattilainen 1, Ammattilainen 2, Peli. On sitten helppo vaihdella Picture-painikkeesta kuvatilaa.
Olen säätänyt hitusen white balance-asetuksia perustason kolorimetrilla mutta paneelikohtaisten erojen ja mahdollisten kolorimetrin mittavirheiden takia näitä ei liene järkeä kopioida.
Kirkkaammassa katselutilassa voi lisätä SDR-asetusten luminanssitasoa oman maun mukaan - monessa kuvatilassahan on Luminanssi-defaultti esim. 60 - jolloin luultavasti kannattaa myös asettaa gamman arvo 2.2, jotta varjojen yksityiskohdat näkyvät paremmin
Lisäasetukset -> Gamma 2.2
Dolby Vision-kuvatiloissa olen käyttänyt ihan Dolby Vision Dark-defaultteja (Luminanssi 100 jne). Paitsi jos katselen pimeässä jotain TV-sarjaa putkeen x jaksoa, olen laittanut
HDR-kirkkaus -> Autom. HDR-kirkkaus Päällä
- kyseessä siis huoneen kirkkautta monitoroiva automaattiasetus joka jopa toimii hyvin sikäli että se sovittaa kuvan ja erityisesti tekstityksien kirkkauden aika sopivasti omille (herkille) silmilleni.
Jos tykkää kirkkaammasta HDR-kuvasta tai katselee kirkkaammassa huoneessa, Dolby Vision Bright tuo kyllä wow-efektiä. Dolby Vision Vivid taas tuntuu räikeältä showroom-kuvatilalta.
Normaali-HDR leffoja on tullut katsottua vähemmän, mutta sielläkin Ammattilainen 1/Ammattilainen 2 ovat olleet hyvä lähtökohta.
Ai niin, Ekoasetuksista kannattaa tarkistaa että virransäästö ja valoanturi ovat pois päältä.
Valitan ettei ole mitään suuria muutoksia defaultteihin, mutta ainakin tämä oma GZ960-yksilöni on ollut melko täydellinen plug and play-laite...
EDIT: tietty typo noiden Epätarkkuuden poisto/Filmin tasaisuusasetuksien kanssa, meni ristiin...