Yleinen ThinkPad -thread

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Mikä siellä nyt maksaa niiden AMD-pohjaisten T14:sien Thinkpadien julkaisemisessa?
Onko täällä muuten kenelläkään Intelin T14:sta? Onko minkälaisia kokemuksia?
Samaa olen miettinyt. Työkoneelle olisi jo kova tarvis ja edelleen odotellaan, että näitä saisi edes mistään. Jenkkilenovon sivulle on nyt listattu hintoineen viimeinkin: Lenovo ThinkPad T14 | AMD Powered Business Laptop | Lenovo US
Odottelen itse kyllä siltikin notebookcheckin reviewin koneesta. T495 oli tuo häiritsevä tuuletin vaivana, joten pakko pelata varman päälle.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Samaa olen miettinyt. Työkoneelle olisi jo kova tarvis ja edelleen odotellaan, että näitä saisi edes mistään. Jenkkilenovon sivulle on nyt listattu hintoineen viimeinkin: Lenovo ThinkPad T14 | AMD Powered Business Laptop | Lenovo US
Odottelen itse kyllä siltikin notebookcheckin reviewin koneesta. T495 oli tuo häiritsevä tuuletin vaivana, joten pakko pelata varman päälle.
Onko Intelin vastaavien Thinkpadien kanssa ollut vastaavaa ongelmaa äänekkäiden tuulettimien kanssa?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Onko Intelin vastaavien Thinkpadien kanssa ollut vastaavaa ongelmaa äänekkäiden tuulettimien kanssa?
Ei T490 osalta ainakaan. Taisi olla, että tuossa T495 oli laitettu toisen tyyppinen cooleri ja johtui siitä sitten. Muistaakseni ei ollut mikään kovaääninen, mutta piti jotain korkeaa ujeltamista tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Ainakin puolison P1:n tuuletin on todella rasittavan kuuloinen ja tuuletin huutaa jatkuvasti jos koneella tekee mitään muuta kuin pyörittää Officea. Omassa P53:ssa oli taas ongelmana että tuulettimet eivät tuntuneet ottavan ollenkaan kierroksia ja CPU pyöri pahimmilla helteillä kotitoimistossa alle 1GHz lukemissa kuumumisen takia. Onneksi tuo uusin Lenovo Intelligent Thermal Solution Driver -tuntui korjaavan ongelmat. Nyt tuulettimet huutaa ja tehot riittää. P53:n tuulettimen matalahko humina on reilusti miellyttävämpi kuin P1:n sirittävä ulina.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Ei T490 osalta ainakaan. Taisi olla, että tuossa T495 oli laitettu toisen tyyppinen cooleri ja johtui siitä sitten. Muistaakseni ei ollut mikään kovaääninen, mutta piti jotain korkeaa ujeltamista tms.
Tuo tuulettimesta lähtevä meteli on kyllä itselleni sellainen asia että se pilaa minulle tietokoneen vaikka kaikki muu olisikin hyvin. Toivottavasti näin ei ole T14 AMD:n kohdalla. Sääli jos siihen on käytetty halvempia komponentteja kuin Intelin vastaavaan.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Ainakin puolison P1:n tuuletin on todella rasittavan kuuloinen ja tuuletin huutaa jatkuvasti jos koneella tekee mitään muuta kuin pyörittää Officea. Omassa P53:ssa oli taas ongelmana että tuulettimet eivät tuntuneet ottavan ollenkaan kierroksia ja CPU pyöri pahimmilla helteillä kotitoimistossa alle 1GHz lukemissa kuumumisen takia. Onneksi tuo uusin Lenovo Intelligent Thermal Solution Driver -tuntui korjaavan ongelmat. Nyt tuulettimet huutaa ja tehot riittää. P53:n tuulettimen matalahko humina on reilusti miellyttävämpi kuin P1:n sirittävä ulina.
Tuosta tuleekin mieleeni että onko Linuxille saatavilla vastaavia ajureita tai ylipäätään mitään valmistajan ajureita? Tuleeko tälläisten asioiden kanssa paljonkin ongelmia Linuxin kanssa?

Tarkoituksenani olis hankkia Thinkpad T14 ja käyttää siinä pääasiallisesti Ubuntua. Lenovoltakin on vissiin jotain koneita esiasennetulla Linux-distrolla mutta sitä haluais itse valita sen distron ja laitteen.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Tuosta tuleekin mieleeni että onko Linuxille saatavilla vastaavia ajureita tai ylipäätään mitään valmistajan ajureita? Tuleeko tälläisten asioiden kanssa paljonkin ongelmia Linuxin kanssa?

Tarkoituksenani olis hankkia Thinkpad T14 ja käyttää siinä pääasiallisesti Ubuntua. Lenovoltakin on vissiin jotain koneita esiasennetulla Linux-distrolla mutta sitä haluais itse valita sen distron ja laitteen.
Lenovo tarjoaa monille koneilleen suoraan ajurit LVFS:n (fwupd) kautta. Varmaan tulee myös T14 osalta sinne ajurit ja bios yms päivitykset. Tosin mitään ei voi luvata vaan riippuu ihan Lenovosta, mutta firma on parin viime kuukauden aikana panostanut aika vahvasti Linuxiin, joten ei yhtään yllättäisi jos nuo uudet T-sarjalaiset tulisivat löytymään myös LVFS:stä. LÖytyy sieltä jo parin viime vuoden mallit T-sarjasta (t480 ja t490 jne)
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Pari viikkoa ollut uusi P53 (i7-9750H, 16GB, Quadro T1000, 4G) käytössä. Varsin soiva kone, koko on juuri sopiva, ainut miinus näin sylikäytössä on tuo latausjohto takana. Pyörittelee hyvin työsoftat ja kevyet pelit, ihan hyvä päivitys edellisestä T470.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
31
Täälläkin odotellaan T14 AMD:ta kuin kuuta nousevaa. Ainakaan redditistä löytyvien arvioiden perusteella ei ole ongelmia äänekkäiden tuulettimien kanssa.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 201
Nyt vaan odotellaan sitten Notebookcheckin arvostelua.

Ilmeisesti Intelin versiolla on taipumusta kuumentua kohtalaisesti.
Mistähän tuollainen käsitys on peräisin? Notebookcheck kirjoitti E14:stä:
"Temperature
The ThinkPad E14 is not only quiet but is also cool. The highest temperature of 41.7 °C is warm but not hot."
 
Liittynyt
03.06.2017
Viestejä
191
Mistähän tuollainen käsitys on peräisin? Notebookcheck kirjoitti E14:stä:
"Temperature
The ThinkPad E14 is not only quiet but is also cool. The highest temperature of 41.7 °C is warm but not hot."
Meinas varmaan E15. Siinä oli lämmöt korkeet
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Mistähän tuollainen käsitys on peräisin? Notebookcheck kirjoitti E14:stä:
"Temperature
The ThinkPad E14 is not only quiet but is also cool. The highest temperature of 41.7 °C is warm but not hot."
Meinasin T14 Intel-versiota.

 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 201
Jaha, se olinkin minä, joka sekoitin mallit. E14 oli esillä toisessa ketjussa, mutta minä ilmeisen lukihäiröisenä katsoin, että myös edellä olisi puhuttu siitä eikä T-sarjasta. Sorry!
 

Art

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
45
Käyttääkö kukaan muu A485 tai muuta ryzen läppäriä linuxilla? Minulla on ollut alusta asti ongelmana että GPU puoli kaatuu/jumittaa. Aluksi ajattelin että ongelmana on vain ajuri tuki, mutta useiden kernel ja mesa päivitysten jälkeen ongelma tuntuu vain pahenevan. Eli toimiiko kenelläkään Linux & AMD laptop yhdistelmä?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Käyttääkö kukaan muu A485 tai muuta ryzen läppäriä linuxilla? Minulla on ollut alusta asti ongelmana että GPU puoli kaatuu/jumittaa. Aluksi ajattelin että ongelmana on vain ajuri tuki, mutta useiden kernel ja mesa päivitysten jälkeen ongelma tuntuu vain pahenevan. Eli toimiiko kenelläkään Linux & AMD laptop yhdistelmä?
Oootko testannu jollain rolling-release distrolla kuten Manjaro tai EndeavourOS tapahtuuko niillä tätä samaa? Niissä on ainakin uusimmat kernelit sekä myös mesasta saatavilla -aco versiot.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
603
Ei tämä nyt taida tänne kuulua mutta klousaan jutun kuitenkin eli hommasin tuon yoga slim 7:n ja kelpo peliltä vaikuttaa. Pyörittää hämmästyttävän hyvin pelejä ja pienellä mökällä. Mitään miinuksia vaikea keksiä, kannen avaus ehkä hieman hankalaa, turhankin ärhäkkä magneetti.

3dmark luulee että vega7 mutta vega8 se on ja gpu-z näyttää oikein eli 512 shaderia.

 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
76
Vähän nyt kiinnostelis tuo E14 Gen 2 AMD

Sais ryzen 5 4500u, 8gb ram (toinen paikka jää vapaaksi, eli voi päivitellä sinne 24 asti) , 256 ssd 610€

Saako mitään parempaa lähellekään tuota hintaa?
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Vähän nyt kiinnostelis tuo E14 Gen 2 AMD

Sais ryzen 5 4500u, 8gb ram (toinen paikka jää vapaaksi, eli voi päivitellä sinne 24 asti) , 256 ssd 610€

Saako mitään parempaa lähellekään tuota hintaa?
Nykyään noissa on rungotkin ihan hyvän tuntuset, testasin juuri alle viikko sitten liikkeessä. Mutta se näyttö on kyllä huono, 250 nit 6bit+frc paneeli 45% ntsc toistolla on täysin käsittämätöntä vuonna 2020. Mutta jos ei nuo haittaa niin hyvä kone se on.
 

Art

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
45
Tietääkseni tuo "levykuva" löytyy vain 18.04 versiolla ja 20.04:ssa tuollaisia ei enää ole vaan ne tuodaan suoraan siihen ubuntun viralliseen julkaisuversioon (tai sitten päivityksillä).
Tuossa linkissä oli juuri sama ongelma kuin minulla. Kokeilin nyt päivittää 18.04 LTS -> 20.04 LTS. Jospa se auttaisi. Olen tässä aiemmin testaillut kernelit 4.x -> 5.7.1 ja uudemmat mesat ppa:n kautta. Virheilmoitukset vain muuttuneet, mutta ongelma on ollut sama. Pahin seuraus tästä on kun tuo tapahtuu kone pitää sammuttaa virtanappulasta ja se sotkee tiedostojärjestelmän. Olen kokeillut sammutella järjestelmän nätisti Magic SysRq (REISUB), mutta se tuntuu melkein sotkevan enemmän.
 

Art

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
45
Nyt tuntuu toimivan kun päivitin 20.04 versioon. Aiemmin kippaili useamman kerran päivässä ja nyt ei ole kertaakaan. Tässä on vain ärsyttävästi sovellusten valikkot laitettu "hampurilaisvalikoon", esimerkiksi usein käyttämäni asetus terminaalissa "Alusta ja tyhjennä" on lisäasetukset alla. Ennen sen sai valittua suoraan ylävalikosta. Ärsyttävää.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Onko Lenovolla ollut perinteisesti mitään erityisempiä alennuskampanjoita ennen koulujen alkua?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 201
Onko Lenovolla ollut perinteisesti mitään erityisempiä alennuskampanjoita ennen koulujen alkua?
Lenovolla on ollut erityisiä "koulunalkamistarjouksia", joissa alennus on enimmillään ollut jopa 30%. Muutenhan Lenovolla on ympäri vuoden erilaisia lyhyitä ilta- tai viikonloppukampanjoita, joissa alennukset vaihtelevat 5-20%:n välillä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 877
Onko tyypillistä että X380 Yoga (i5-8350U) pyörittää tuuletinta äänekkäästi jos koneella tekee oikeastaan yhtään mitään? Näppäimistön yläreuna suunnilleen F5-F9 alueella on sen verran lämmin ettei kämmensyrjää pitkään viitsisi painaa siihen. Prosessorin lämpö 65-75 astetta jo 20-30 % kuormalla. Onko paikkoja johon pöly erityisesti kerääntyy? Pohjan tuuletusaukoista ei näy pölyä, mutta kun on firman kone on hieman kynnystä avata.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
603
Ei välttämättä pölyä vielä noin tuoreessa koneessa, paskat tahnat on yleensä aina se syy. Ei ehkä firman konetta kannata avata siihen operaatioon, ellei sitten ole niinkin helppo että pohja auki ja jäähy on suoraan esillä. En ole noin tuoreita Thinkpadeja avannut.
 

tjd

Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
25
Dääm.... my mistake.

Kaikki AMD mallit out of stock suomisaitilla ja loput intelliä :(
Itsellä ainakin näkyy T14 AMD tarjonnassa ja opiskelijoille -20% (oli aikaisemmin -10%). Mutta tuota yleistä alennusta ei ole ja vain 4650U vaihtoehtona, muuten voi muokata.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 201
Itellä ThinkPad Edge E540 ja kiinnostaisi päivittää prossu. Alkuperäinen i5-4210M on 37W TDP:llä, onko aivan päätön idea koittaa i7-4700MQ:ta (47W TDP) vai suosiolla joku 37W TDP kivi?
E540:aa on toimitettu 2-ytimisten i5-suorittimien lisäksi myös 4-ytimisellä i7-4702MQ tai i7-4712MQ-suorittimella varustettuna. Sellaisen pitäisi siis toimia laitteessa.
 

derppi

Make ATK Great Again
Liittynyt
24.07.2020
Viestejä
129
Lenovon verkkokauppaan näyttää olevan tarjolla 10 % alennuskoodi AFNLENOVO. Kokeilin eilen illalla (T14 muokattuna korissa) ja hyväksyi koodin silloin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
40
Eikö T14s AMD-versiota myydä Euroopassa 32 gigalla muistia? En löydä tämmöistä mallia mistään kaupasta.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tulipa vaihdettua T470 kunnon paneeli, aiempi oli B140HTN01.2 ja tilalle tuli N140HCA-EAB REV.C3
Nyt tuntuu kun olisi 10 vuotta uudempi kone käytössä kun näyttää niin hyvältä kuva, kannattaa ehdottomasti 70 euroa panostaa tämmöiseen operaatioon jos teillä on noita TN-paneeleita tai huonoimmasta päästä olevia IPS-paneeleita.

Jos joku kaipaa tuota vanhaa paneelia niin voin vaikka kympillä postikuluineen lähettää tuon, naarmuton näyttö ja muutenkin hyvässä kunnossa mutta aivan karmivat katselukulmat ja kontrasti :whistling:
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
Tulipa vaihdettua T470 kunnon paneeli, aiempi oli B140HTN01.2 ja tilalle tuli N140HCA-EAB REV.C3
Nyt tuntuu kun olisi 10 vuotta uudempi kone käytössä kun näyttää niin hyvältä kuva, kannattaa ehdottomasti 70 euroa panostaa tämmöiseen operaatioon jos teillä on noita TN-paneeleita tai huonoimmasta päästä olevia IPS-paneeleita.

Jos joku kaipaa tuota vanhaa paneelia niin voin vaikka kympillä postikuluineen lähettää tuon, naarmuton näyttö ja muutenkin hyvässä kunnossa mutta aivan karmivat katselukulmat ja kontrasti :whistling:
Mistä hankit tuon uuden paneelin?
 
Liittynyt
21.08.2020
Viestejä
2
Hei kaikki !
Lieneekö oikea thredi, mutta kysäsenpä kuitenkin. Useampi on tuolla yleisellä puolella kysellyt läppäriä tekniikan AMK opintoihin, ja itsellä on myös sama hankinta edessä. Vapaa-ajalla on myös mahdollisesti videoeditointia tiedossa(full hd, premiere pro).
Olen aivan hukassa erilaisten ThinkPadien kanssa, kun malleja tuntuu olevan miljoona mahdollista, uutta ja käytettyä.
Budjetin oon aatellut pitäväni n. tonnissa(1000€).
Kysynkin, että onko esim tämmöinen usean vuoden läppärihankinnaksi jo "vanha" tai järkevän hintainen käytetyksi. GreenWarella löytyisi.
Lenovo Thinkpad P50, i7 6820hq, 16gb, 500 m.2 NVMe SSD (UUSI), 15" FHD IPS TOUCH, 1920x1080, Quadro M2000M, Pantone Color Sensor, AC WLAN, Sormenjälkilukija, Taustavalaistu näppis (FIN), Win 10 Pro / Linux / Levy tyhjänä ostajan valinnan mukaan 850eur

P50 ilmeisesti kuitenkin melko kova peli. Vaiko parempi vaan ostaa uusi, tuommoinen vähemmän laadukas E15 malli tms...

Kiitos ! <3
-Janne
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Hei kaikki !
Lieneekö oikea thredi, mutta kysäsenpä kuitenkin. Useampi on tuolla yleisellä puolella kysellyt läppäriä tekniikan AMK opintoihin, ja itsellä on myös sama hankinta edessä. Vapaa-ajalla on myös mahdollisesti videoeditointia tiedossa(full hd, premiere pro).
Olen aivan hukassa erilaisten ThinkPadien kanssa, kun malleja tuntuu olevan miljoona mahdollista, uutta ja käytettyä.
Budjetin oon aatellut pitäväni n. tonnissa(1000€).
Kysynkin, että onko esim tämmöinen usean vuoden läppärihankinnaksi jo "vanha" tai järkevän hintainen käytetyksi. GreenWarella löytyisi.
Lenovo Thinkpad P50, i7 6820hq, 16gb, 500 m.2 NVMe SSD (UUSI), 15" FHD IPS TOUCH, 1920x1080, Quadro M2000M, Pantone Color Sensor, AC WLAN, Sormenjälkilukija, Taustavalaistu näppis (FIN), Win 10 Pro / Linux / Levy tyhjänä ostajan valinnan mukaan 850eur

P50 ilmeisesti kuitenkin melko kova peli. Vaiko parempi vaan ostaa uusi, tuommoinen vähemmän laadukas E15 malli tms...

Kiitos ! <3
-Janne
Kova peli tuo on ja nuo on todella laadukkaita, mutta on tuo aika painava ja iso kone. Lisäksi tuossa on kosketusnäyttö joka on ainakin itselle iso miinus. Tuossa olevat tehot on noihin käyttötarkotuksiin aika ylilyöntiä, eli itse ainakin keskittyisin mielummin koneeseen jota on kiva kantaa mukana ja akku kestää pitkään. Itse olen i5 6200U sisältävällä koneella hyvin editoinut jopa 4K-videoitakin premierellä. Itse vedin suurimman osan teknillisen yliopiston tietotekniikan opinnoista T460p-läppärillä missä oli 6440HQ ja kertaakaan ei tehot tulleet vastaan eikä olisi niinkään paljoa tarvinnut. Itse varmaan sinuna odottelisin kunnes saat koulun tunnukset ja ostaisin lenovon sivuilta opiskelija-alennuksella noilla uusilla ryzeneillä olevan L15 tai E15 joista L on hieman laadukkaampi ja kalliimpi, mutta E on nykyään aivan hyvän tuntuinen myös.

Siellä on esimerkiksi tämmöinen malli varastossa. Tuo prosessori on reilusti tehokkaampi kun tuossa P50:ssä, ja ei ole edes 4700U malli mikä on tulossa varmaankin lähiaikoina myös.

1598037109163.png
1598038836827.png
tai sitten kikkailee saksan campus-ohjelman kautta samaan hintaan vielä kovemman koneen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2020
Viestejä
2
Kova peli tuo on ja nuo on todella laadukkaita, mutta on tuo aika painava ja iso kone. Lisäksi tuossa on kosketusnäyttö joka on ainakin itselle iso miinus. Tuossa olevat tehot on noihin käyttötarkotuksiin aika ylilyöntiä, eli itse ainakin keskittyisin mielummin koneeseen jota on kiva kantaa mukana ja akku kestää pitkään. Itse olen i5 6200U sisältävällä koneella hyvin editoinut jopa 4K-videoitakin premierellä. Itse vedin suurimman osan teknillisen yliopiston tietotekniikan opinnoista T460p-läppärillä missä oli 6440HQ ja kertaakaan ei tehot tulleet vastaan eikä olisi niinkään paljoa tarvinnut. Itse varmaan sinuna odottelisin kunnes saat koulun tunnukset ja ostaisin lenovon sivuilta opiskelija-alennuksella noilla uusilla ryzeneillä olevan L15 tai E15 joista L on hieman laadukkaampi ja kalliimpi, mutta E on nykyään aivan hyvän tuntuinen myös.

Siellä on esimerkiksi tämmöinen malli varastossa. Tuo prosessori on reilusti tehokkaampi kun tuossa P50:ssä, ja ei ole edes 4700U malli mikä on tulossa varmaankin lähiaikoina myös.

tai sitten kikkailee saksan campus-ohjelman kautta samaan hintaan vielä kovemman koneen.
Kiitos paljon vastauksesta !
Nuo tosiaan vaikuttavat vallan mainioilta peleiltä, mutta tuleeko ongelmia noiden näytönohjainten kanssa? :hmm: Integroitua kökköä vai?
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Kiitos paljon vastauksesta !
Nuo tosiaan vaikuttavat vallan mainioilta peleiltä, mutta tuleeko ongelmia noiden näytönohjainten kanssa? :hmm: Integroitua kökköä vai?
Kyllä integroiduissa tehot riittää ellei koulun konesuosituksissa toisin mainita. Eri asia sitten jos tekee mieli vaikka pelata koneella joskus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Kova peli tuo on ja nuo on todella laadukkaita, mutta on tuo aika painava ja iso kone. Lisäksi tuossa on kosketusnäyttö joka on ainakin itselle iso miinus. Tuossa olevat tehot on noihin käyttötarkotuksiin aika ylilyöntiä, eli itse ainakin keskittyisin mielummin koneeseen jota on kiva kantaa mukana ja akku kestää pitkään. Itse olen i5 6200U sisältävällä koneella hyvin editoinut jopa 4K-videoitakin premierellä. Itse vedin suurimman osan teknillisen yliopiston tietotekniikan opinnoista T460p-läppärillä missä oli 6440HQ ja kertaakaan ei tehot tulleet vastaan eikä olisi niinkään paljoa tarvinnut. Itse varmaan sinuna odottelisin kunnes saat koulun tunnukset ja ostaisin lenovon sivuilta opiskelija-alennuksella noilla uusilla ryzeneillä olevan L15 tai E15 joista L on hieman laadukkaampi ja kalliimpi, mutta E on nykyään aivan hyvän tuntuinen myös.

Siellä on esimerkiksi tämmöinen malli varastossa. Tuo prosessori on reilusti tehokkaampi kun tuossa P50:ssä, ja ei ole edes 4700U malli mikä on tulossa varmaankin lähiaikoina myös.

tai sitten kikkailee saksan campus-ohjelman kautta samaan hintaan vielä kovemman koneen.
Mielenkiinnosta, miten tuonne saksan campus juttuun löytää, missä voi suunnitella ja tilata koneen?
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 201
Mielenkiinnosta, miten tuonne saksan campus juttuun löytää, missä voi suunnitella ja tilata koneen?
Lenovon omassa verkkokaupassa voi kustomoida kannettavia:
Saksalaisia verkkokauppoja löytyy Googlella. Täytyy vain valita sellainen, joka toimittaa Suomeen, ja lisähaastetta tulee, jos haluaa skandinaavisen näppäimistön.
 
Liittynyt
04.11.2019
Viestejä
26
Vanha Thinkpad hajosi, uuden koneen hankinta edessä. E14 Gen2 AMD taitaa nyt olla se mihin olen päätymässä, 16GB RAM ja 512 SSD olisi toivotuin yhdistelmä. Mieluiten ostaisin verkkokauppa.comista tai Lenovolta suoraan, mutta em. comboahan ei näytä olevan tarjolla. Osaako joku tulkata datasheettiä, kumpi on helpompi tai edes mahdollinen tapa: ostaa 8GB RAMmilla varustettu kone ja upgreidata sen muisti -> 16GB vai ostaa 256 GB SSD:llä oleva kone ja lisätä siihen toinen levy? Myönnän, olen hieman uusavuton, viimeksi 5 vuotta sitten pohtinut näitä asioita...
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Jos tätä (https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/datasheet/ThinkPad_E14_Gen_2_(AMD)_datasheet_EN.pdf) tavaan oikein niin 24GB on maksimi muistimäärä, joka viittaisi 4-8GB integroituun muistiin ja yhteen tyhjään paikkaan.

Näyttää myös siltä että koneessa on 2 m.2 paikkaa käytettävissä ssd-levyille (koska WWANia ei taida olla vaihtoehtona ollenkaan), toinen paikka on pienempi 2242 kokoinen.

Ota kone, jossa on 8GB muistia ja tyhjä paikka (onkohan 4+4 edes vaihtoehtona, sitä pitää välttää kuitenkin) ja 256GB ssd. Lisää sekä toinen ssd että muisti jälkeenpäin. Olettaisin ainakin että tämä olisi edullisin vaihtoehto.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 188
Viestejä
4 194 332
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom