Yleinen ThinkPad -thread

Ilmeisesti tuohon AMD-malliin saisi asennettua jälkikäteen 4G-kortin, eli sim-slotti ja antennit löytyy.
Yleensä tuo "Valinnainen WWAN" on ThinkPadeissa tarkoittanut sitä, että optio täytyy hankkia erikseen jo tilattaessa. Muuten näyttöpaneelista puuttuu kyseinen antenni. Pelkkä SIM-kortin paikka ei ole ollut todiste antennin olemassaolosta.

Yleensä tuo "Valinnainen WWAN" on ThinkPadeissa tarkoittanut sitä, että optio täytyy hankkia erikseen jo tilattaessa. Muuten näyttöpaneelista puuttuu kyseinen antenni. Pelkkä SIM-kortin paikka ei ole ollut todiste antennin olemassaolosta.
Joo totta.

Joo, tuo on "WWAN Not Supported": PSREF

Ja se toinen muistikampa tietysti puuttuu myös. Vastaavaa 32 gigan mallia on myyty muualla Euroopassa yhtä halvalla tai halvemminkin, esim. nytkin Irlannissa 799,99€.

Viimeksi muokattu:
Laitan tähän kanssa kyssärin jos tätä enempi seurataan kuin Cad lankaa. Cad-ohjelmat
Kaverilla 15" Lenovo hakusessa 2000-3000€ Työ käyttöön. Ohjelmisto hyötyy erillisestä GPU:sta, en tiedä onko Quadro pakollinen. MagiCAD for BricsCAD

Onko heittää jotain?
Edit. Rtx Pro näemmä nykyään termi, eiköhän.joku löydy verkkiksestä 3000-3500€ joutuu laittamaan , onko etua vs peligpu. Täytyy tutkia. 16" näyttö täytynee ottaa myös. Pro on-site tuki oltava koska työkone.

Viimeksi muokattu:
Ideoita miksi X13 Gen 6 (intel) haluaa pyörittää tuulettimia jatkuvasti, kun on kiinni Lenovon TB4 telakassa? Töpseli irti ja tuuletin tippuu muutamassa sekunnissa pois. Sekä töpseli että akkukäytössä tasan samat asetukset, maksimi virransäästö sekä bios että win 11, jäähdytysmoodikin valittu (win 11) "passive".

Toimiiko Tpfancontrol vielä Gen 6:ssa? Omassa koneessani (T14s Gen 3 AMD) on "sensori" joka näyttää 66 asteen lämpötilaa aina kun kone on kytketty verkkovirtaan.

Olin aikoinaan määritellyt T440p biosiin jonkun salasanan ja jostain syystä ottanut vielä tamperinkin käyttöön. No salasana on tietysti hukassa ja tuon tamperinkin unohdin kun vaihdon CMOS:n pariston. Nyt kone ei postaa ollenkaan ilman tuota salasanaa.

Kokeilen onneani josko täältä löytyisi Etelä-Suomesta joku joka noita resetoi, tai tuntee jonkun sellaisen. Sen verran otin selvää, että noita x40-malleja ei saa enää nollattua EEPROMin pinnejä yhdistelemällä kuten vielä x30-versiot vaan vaatii sen, että BIOS luetaan ulos, modataan ja kirjoitetaan takaisin sisään. Periaatteessa näytti suht yksinkertaiselta toimenpiteeltä, mutta niin paljoa en koneelle laske arvoa, että viitsisin EEPROMin ohjelmointityökaluja tätä yhtä läppäriä varten tilata ja kokeilla.

Aika SER-kamaahan tuon ikäinen vehje jo on, mutta toisaalta kuitenkin ihan käyttökelpoinen laite vielä sellaiseen rymyämiseen johon ei viitsi mitään arvokasta ottaa mukaan, joten muutaman kympin olen tuosta nollauksesta valmis maksamaan.

Gigantin verkkokaupasta saa jostain syystä 1100€ koneen 21ST0041MX 849€ hinnalla

Itsellä parasta aikaa Hogwarts Legacy asentumassa, raportoin illemmalla Radeon 780M kokemuksia ;)

Siinä on 1x32GB SODIMM, valitettavasti pelisuorituskyky kuulemma kärsii pahasti kunenes hankit toisen samanlaisen.

Viimeksi muokattu:
Siinä on 1x32GB SODIMM, valitettavasti pelisuorituskyky kuulemma kärsii pahasti kunenes hankit toisen samanlaisen.

Tuo Radeon 780M vastaa jotain Geforce 1050:aa, ei sitä muistilla saa mitenkään kovin suorituskykyiseksi :)

Kone vaikuttaa mukavalta.

Hämmentävää miten 16 tuumainen voi olla näin pieni ja kevyt, kokoero vrt T490 ei ole iso.

Koneesta huomaa että on E-sarjaa, ei aivan T-sarjan tasolle yllä laatu. Hyvälaatuinen silti.

Suorituskyky odotettu, kaikki on nopeaa. Hogwarts Legacy tosiaan toimii pelattavasti, kunhan kaikki grafiikat on low-asetuksella.

(Tässähän nyt ei edes saada dual channel-boostia, siitä saisi vielä 15-20% lisää.)

Paljon on tässä konetta 849€ hintaan. 1100€ hinnalla olisi pettymys, mutta 849€ hintaan just sopiva.

Hämmentävää on että miten integroitu näytönohjain voi pyörittää näin vaativia pelejä, ei tällaiseen ole totuttu

Tähän pieni korjaus, nettilähteiden mukaan ei tarvi olla yhtä iso kampa

32GB + 8GB konfiguraatiossa 8GB toimii dual channelina, jo tämän pitäisi riittää saamaan maksimaalinen teho irti iGPUsta

Tärkeä tieto siksi kun muistit tällä hetkellä kalliita ja harva tarvii 64GB läppäriin

Gigantin verkkokaupasta saa jostain syystä 1100€ koneen 21ST0041MX 849€ hinnalla

Itsellä parasta aikaa Hogwarts Legacy asentumassa, raportoin illemmalla Radeon 780M kokemuksia ;)
Näyttäisi tietojen mukaan olevan vakiona jo 36kk takuu. Tuon saanee päivitettyä vielä ihan järkirahaan onsite malliksi. :thumbsup:

Kone vaikuttaa mukavalta.

Hämmentävää miten 16 tuumainen voi olla näin pieni ja kevyt, kokoero vrt T490 ei ole iso.

Koneesta huomaa että on E-sarjaa, ei aivan T-sarjan tasolle yllä laatu. Hyvälaatuinen silti.

Suorituskyky odotettu, kaikki on nopeaa. Hogwarts Legacy tosiaan toimii pelattavasti, kunhan kaikki grafiikat on low-asetuksella.

(Tässähän nyt ei edes saada dual channel-boostia, siitä saisi vielä 15-20% lisää.)

Paljon on tässä konetta 849€ hintaan. 1100€ hinnalla olisi pettymys, mutta 849€ hintaan just sopiva.

Hämmentävää on että miten integroitu näytönohjain voi pyörittää näin vaativia pelejä, ei tällaiseen ole totuttu
Jännä että joudut pyörittään low asetuksilla, itellä T14 gen4 AMD 7840U missä on tuo sama 780M ja legacy pyörii 1440p medium asetuksilla. AMD FSR muistaakseni quality modella. Tämä siis vieläpä Linuxilla protonilla pelattuna.

Verkkokauppa.comissa näyttäisi olevan X1 Carbon G9 kolmen vuoden takuulla mielestäni ihan hyvään hintaan. Takuu ei tietysti koske akkua. Pistin tuollaisen tilaukseen ensimmäiseksi Linux-koneeksi.

1769505699025.png

Itse olen jo romutustuomion saaneiden Thinkpadien loppukäyttäjänä erittäin tyytyväinen Linux Mintiin ja eritoten Fedoraan. Suosittelen kokeilemaan!

Kuvakaappaus - 2026-01-27 17-25-24.png

edit onpas erikoista että levyn kapasiteetti on tunematon :hmm:

Itse olen jo romutustuomion saaneiden Thinkpadien loppukäyttäjänä erittäin tyytyväinen Linux Mintiin ja eritoten Fedoraan. Suosittelen kokeilemaan!

Kuvakaappaus - 2026-01-27 17-25-24.png

edit onpas erikoista että levyn kapasiteetti on tunematon :hmm:
No toihan on vielä tuore ThinkPad. :D

Ei ole Fedoran rullaavat päivitykset rikkoneet mitään?

No toihan on vielä tuore ThinkPad. :D

Ei ole Fedoran rullaavat päivitykset rikkoneet mitään?
Akku tästä oli finaalissa ja SSD piti laittaa, serriksi oli menossa kun pääsin väliin :cool:
Kerran on päivitetty eikä mennyt rikki, uusimpaan pitäisi antaa mennä kun joutaisi. Olen luottavainen :p

Verkkokauppa.comissa näyttäisi olevan X1 Carbon G9 kolmen vuoden takuulla mielestäni ihan hyvään hintaan. Takuu ei tietysti koske akkua. Pistin tuollaisen tilaukseen ensimmäiseksi Linux-koneeksi.

Hyvin toimii!

1769711064603.png

e. Akun kapasiteetiksi väittää 100% ja cycle count n. 55 luokkaa. Kone oli ihan hyväkuntoinen; ainoat virheet kannessa, pohjassa sivuilla olevat naarmut ja käytön jäljet. Alkuperäinen laturikin on käytetyn näköinen, mutta ehjä. Kone tuli Inregon laatikossa ja pohjasta löytyi saman tyyppiset tarrat kuin viime vuoden puolella Inregosta ostamastani Macbook Prosta, eli varmaan Inregolta kulkeutunut Verkkokaupalle tämä kone. Voin omasta puolestani suositella tähän mennessä koetun perusteella Verkkokaupan käytettyjä thinkpadeja.

Viimeksi muokattu:
Hyvin toimii!

1769711064603.png

e. Akun kapasiteetiksi väittää 100% ja cycle count n. 55 luokkaa. Kone oli ihan hyväkuntoinen; ainoat virheet kannessa, pohjassa sivuilla olevat naarmut ja käytön jäljet. Alkuperäinen laturikin on käytetyn näköinen, mutta ehjä. Kone tuli Inregon laatikossa ja pohjasta löytyi saman tyyppiset tarrat kuin viime vuoden puolella Inregosta ostamastani Macbook Prosta, eli varmaan Inregolta kulkeutunut Verkkokaupalle tämä kone. Voin omasta puolestani suositella tähän mennessä koetun perusteella Verkkokaupan käytettyjä thinkpadeja.
Yleisesti ottaen ennemmin ottaisin pari vuotta vanhan T-sarjalaisen, kuin marketin hyllyssä x aikaa lojuneen Acerin tms.

Uudet T-sarjan Thinkpadit vaikuttavat taas pitkästä aikaa hyviltä vaihtoehdoilta kun Lenovo ilmeisestikin palaamassa modulaarisempaan rakenteeseen ja panostavan korjattavuuteen

Thinkpad E14 Gen 4 ehdotteli bios-päivitystä jonkun aikaa ja lopulta suostuin. Homma jäi kuitenkin jumiin (tunneiksi..) "Erase EC ROM" -vaiheeseen ja kuten arvata saattaa kone on nyt mykkä. Onko mitään enää tehtävissä vai katselenko uutta konetta? Mitään isompaa tunnearvoa ko. laitteeseen ei liity ja se alkaa esim. näppiksen osalta olla valmista serriä, mutta ihan näin helpolla ei tekisi mieli luovuttaa.

Ei oo pohjassa eikä muuallakaan reset-nappia. Otin nyt akun puoleksi tunniksi irti ja laitoin takaisin, mutta kuollut se on :(. Harmittaa vaan ku toimivasta koneesta tulee verkonpaino Lenovon omalla softalla. Olisi varmaankin pitänyt käynnistää kone uudestaan ennen bios-päivitystä ettei olis ollut niin solmussa jo lähtötilanteessa, mutta mistäs näistä etukäteen tietäisi. Sen verran hyvä kone on kyllä ollut, että tilasin uuden samanlaisen. Tämä kesti nyt 3,5 vuotta, mikä on suorastaan hämmästyttävän hyvin mun Lenovo-historiassa (10+ kpl lähinnä T-sarjalaisia).

Mikä mahtaa olla viimeinen thinkpad, millä trackpointin herkkyyttä voi säätää linuxissa jotenkin näin:
Koodi:
echo -n 210 > /sys/devices/platform/i8042/serio1/serio2/sensitivity
echo -n 150 > /sys/devices/platform/i8042/serio1/serio2/speed

Mietiin jos ostaisi kokeeksi jonkin ikivanhan thinkpadin ja yrittäisi taas konffailla trackpointin kuntoon. Helpoin lähtökohta olisi niin vanha kone, että nuo toimii suoraan ja chatgpt:n mukaan t470 on siinä rajoilla.

TIiä onko tämäkään oikea ketju kysyä; kysyn silti.

Onko väki päivitelly akkuja näihin, jos, mistä löytyi? Vanhaan P50s katselin akkuja ja sen verran oli tyyriitä alle satkun lärpyttimeen että ajattelin vallan kääntyä eBayn tms. puoleen. :geek:

TIiä onko tämäkään oikea ketju kysyä; kysyn silti.

Onko väki päivitelly akkuja näihin, jos, mistä löytyi? Vanhaan P50s katselin akkuja ja sen verran oli tyyriitä alle satkun lärpyttimeen että ajattelin vallan kääntyä eBayn tms. puoleen. :geek:
Duracell Directiltä olen viimeiset 10 vuotta ostellut tarvikeakut.

Kaikista vaikein osuus Linuxiin siirtymisessä tuntuu olevan distron valinta. Pitää varmaankin malttaa kokeilla monia eri vaihtoehtoja ennen kuin lukittautuu yhteen. 🤔

Onneksi helppo testata, kun toimivat live-USB:ltä.

Minulla oli kymmenisen vuotta pääasiallisesti käytössä Linux Mint, mutta päivitettyäni pääasiallisen käyttöläppärini 4K-näytöllä varustettuun (joka tosin ei ole ThinkPad, vaan Dell Precision 7770) totesin, että Cinnamonissa näytön skaalaus on kaukana optimaalisesta. Muutaman vaihtoehdon testaamisen jälkeen päädyin Fedora 44 KDE Plasma Desktop Editioniin, jonka olin suunnitellut alunperin asentavani ainoastaan kyseiseen Delliin. Tykästyin siihen kuitenkin niin paljon, että asentelin sen lopulta Mintin tilalle muillekin aktiivisessa käytössä oleville koneilleni (X270, T430 ja itse kasattu pöytäkone). Voin suositella lämpimästi!

Tietääkö kukaan miten x13 gen 2 AMD, jos vaihtaa emon uuteen (siis tehdasuusi, ei toisesta koneesta otettu), määritellään sille koneen sarjanumero? Uudemmissa ilmeisesti uefi eka käynnistyksellä sallii sen tehdä mutta miten tässä mallissa? Service manual ei paljoa viisastuta, kun sen mukaan pitää olla vain huollon käytössä oleva softa. Osakohtaisessa korjausohjeessa taas ainakin annetaan ymmärtää, että koneen mallin saisi asettaa ensimmäisellä käynnistyksellä mutta sarjanumerosta ei edelleen kerrota kuten uudempien mallien kohdalla.

Näkeekö FRU-koodista mitenkään minkä Windows version lisenssi emossa on?

Golden Keytä vaan metsästämään. Mulla ei ole antaa linkkiä mutta haluamasi toiminto on 1. Planar service ja sarjis on sama kuin koneen pohjassa tai emolevyllä tarrassa. Alkaa 1s....

Tietääkö kukaan miten x13 gen 2 AMD, jos vaihtaa emon uuteen (siis tehdasuusi, ei toisesta koneesta otettu), määritellään sille koneen sarjanumero? Uudemmissa ilmeisesti uefi eka käynnistyksellä sallii sen tehdä mutta miten tässä mallissa? Service manual ei paljoa viisastuta, kun sen mukaan pitää olla vain huollon käytössä oleva softa. Osakohtaisessa korjausohjeessa taas ainakin annetaan ymmärtää, että koneen mallin saisi asettaa ensimmäisellä käynnistyksellä mutta sarjanumerosta ei edelleen kerrota kuten uudempien mallien kohdalla.

Näkeekö FRU-koodista mitenkään minkä Windows version lisenssi emossa on?
Lenovon oma työkalu pitäisi tosiaan käynnityä ekalla bootilla https://support.lenovo.com/fi/fi/so...l-for-right-to-repair-sn-and-mtm-writing-tool

Mutta kun itse vaihdoin Yoga 370 kuoriin X380 emon (alista "tehdasuusi") ei tuota käynnistynyt. Lenovo U1 Tool tuli googlettelulla vastaan ja sillä onnistui.

Tuosta osakohtaisesta korjausoppaasta saa käsityksen, että eka käynnistyksellä voisi syöttää koneen mallin ja näppislayoutin. https://pcsupport.lenovo.com/us/en/...0xh-20xj/20xh/selfrepair/removalsreplacements

Mutta silti tuossa ei mainita, että voisi sarjanumeron, MTM ja UUID:n luoda. Liekö jäänyt mainitsematta vahingossa tai tahallaan ohjeessa vai onko se todella ettei normikäyttäjä saa tehdä? Ja jos tuo viimeinen, niin miksi hemmetissä ne tuollaista tee se itse ohjetta, jossa pitää vielä klikata, että ymmärrät mihin olet ryhtymässä, edes julkaisee, jos sitä ei voi käytännössä itse tehdä loppuun asti vaan homma jää kiinni noin pienestä. Tämäkin malli on listattu nimenomaan tässä self repair guide osastossa https://support.lenovo.com/fi/fi/solutions/ht516547

Muutenkin niin omituisesti selitetty, että varsinkin eka lause pisti miettimään, että olenko ihan aasi vai onko tuo ihan järjetön!?!? ”This computer shares a common system board with another computer. After replacing the system board, you will be prompted to input a brand name to correctly identify the machine type.”

Uudempien mallien kohdalla oli tuossa samassa mainittu lisäksi sarjanumeron jne. lisäys mahdollisuus eka käynnistyksessä.

Viimeksi muokattu:
Lenovon oma työkalu pitäisi tosiaan käynnityä ekalla bootilla https://support.lenovo.com/fi/fi/so...l-for-right-to-repair-sn-and-mtm-writing-tool

Mutta kun itse vaihdoin Yoga 370 kuoriin X380 emon (alista "tehdasuusi") ei tuota käynnistynyt. Lenovo U1 Tool tuli googlettelulla vastaan ja sillä onnistui.
Jostain olin lukevinani, että tuo edellyttää riittävän uutta bios/uefi versiota. Tarkoittaneeko sitä, että vanhempiin malleihin olisi myös tuotu tee se itse korjausmahdollisuus?

Jostain olin lukevinani, että tuo edellyttää riittävän uutta bios/uefi versiota. Tarkoittaneeko sitä, että vanhempiin malleihin olisi myös tuotu tee se itse korjausmahdollisuus?
Ei tietoa, eikä tuolla Lenovon sivullakaan listattu yhteensopivia malleja. Mutta tuo U1 Tool ratkaisee ongelman. Google-haulla löytyi nyt ainakin paha kondensaattori-sivuston viestiketju, jossa sivulla neljä oli linkki arkisto orgiin jossa tuo ohjelma on. En ala tähän suoraa linkkiä laittamaan, koska tuo on Lenovon oma ohjelma jota ilmeisesti ei saa jaella. Aiemmin löytyi muutamastakin github-reposta mutta ne on otettu kaikki DMCA-viestin kanssa alas.

Muutenkin niin omituisesti selitetty, että varsinkin eka lause pisti miettimään, että olenko ihan aasi vai onko tuo ihan järjetön!?!? ”This computer shares a common system board with another computer. After replacing the system board, you will be prompted to input a brand name to correctly identify the machine type.”
useat 13-14-15" mallit on sellasia että niissä on sama emolevy, kokoeroa korvaa vaan pidempi välikaapeli emon ja io-boardin (vastakkaisen reunan liittimet) välillä. Brand name on siis Thinkpad x13 gen 2, T14s Gen 2 jne

useat 13-14-15" mallit on sellasia että niissä on sama emolevy, kokoeroa korvaa vaan pidempi välikaapeli emon ja io-boardin (vastakkaisen reunan liittimet) välillä. Brand name on siis Thinkpad x13 gen 2, T14s Gen 2 jne
Ahaa, niinpä tietenkin. On tuo sanamuoto silti outo. Olisi selkeämpi, kun olisi puhuttu eri mallista.

Tosiaan koneen mallin saa tuon perusteella määritellä itse mutta typerää ettei sarjanumero, MTM ja UUID sitten onnistukaan vaikka on ns. tee se itse korjausmahdollisuus. Kiusa se on pienikin kiusa. Alkaakohan tuo Vantage millekään, jos noita ei määrittele? Lähinnä akun latauksen rajoitus on aivan ehdoton ominaisuus ja onhan se kätevämpi ajurit sillä ladata kuin yksitellen hakea itse.

Jossakin olin lukevinani, että jotain näistä voisi ihan virallisten biossin lataussoftien kauttakin onnistua syöttämään.

Vähän nuo ei valmistajan kautta suoraan löytyvät konffaussoftat arveluttaa, kun voi saada jo hyvin syvälle integroituja haittaohjelmia kaupan päälle.

Viimeksi muokattu:
Jatkoa uteluun, jos joku sattuisi tietämään. Miten pitäisi mallikoodin ja sarjanumeron syöttämisessä toimia, kun vaihtaa tilalle emon eri (tehokkaampi) suoritin? Voiko edelleen mennä vanhalla mallikoodissa ja Vantage osaa oikeat ajurit ja virranhallinnan tarjota vai pitääkö etsiä lähinnä uutta emoa vastaavan mallikoodi? Jos tuo jälkimmäinen, niin pitääkö kokoonpano olla pilkulleen samanlainen (kamera, akun koko)? SSD:llä ei ilmeisesti väliä, kun se on jo vaihdettu aiemmin ja toimi heittämällä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
313 314
Jäsenet
84 476
Uusin jäsen
Jouko69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom