Yleinen ThinkPad -thread

RedBaron

IT-mies
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Tähän threadiin kaikki ThinkPadeihin liittyvä.

Koska Kaby Lake rantautuu ThinkPadeihin?

Milloin on julkaistaan T570/T470/X270?

Itse siirryin HP EliteBookista takaisin ThinkPadiin tuossa jokin aika sitten ja on nämä vaan niin paljon parempia. Näppäimistötuntuma on omaa luokkaansa ja tappihiiri edelleen ainakin minulle luonnollisin vaihtoehto.

Muita ThinkPad-faneja?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
89
Thinkpad-fani löytyy täältäkin mutta eipä nuo uudet mitään erikoisia laitteita ole, ihan peruskoneita. En varmasti ole ainoa, joka ostaisi X200/T400 kuoriin kasatun koneen joka sisältäisi nykyaikaisen raudan sekä IPSin ja usb3:et. Sitä paitsi Lenovon takuujutuista en ole kuullut mitään hyvää, eli eiköhän koko homma ole sössitty aika hienosti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 519
Itse olen pitkään thinkpadejä käyttänyt. Jotain ulkoista laadullista parannusta nykyisiin thinkpadeihin kaipaisi. Vähän tuntuvat muovisilta nykypäivänä, vaikka varmaan sen ansiosta kestävätkin pudotusta yms. hyvin.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Muita ThinkPad-faneja?
Täältä löytyy T430 (2349-H3G) päivittäisestä käytöstä. Muisti laajennettu 16 gigaan ja tässä on jo USB3:t, eli tällä olisi tarkoitus selvitä jonkin aikaa :) Vaikka näppis onkin laattaversio, se on kirjoitustuntumaltaan erittäin hyvä verrattuna esimerkiksi Dellin valmistamaan työläppäriini (E5470) tai HP:n ja Asuksen vastaaviin malleihin, joita olen kokeillut. Tappihiirtä käytän vähemmän, mutta nystyröillä varustettu kosketuslevy tuntuu huomattavasti tarkemmalta käyttää kuin sileät vastaavat. Näytön katselukulmat tässä eivät ole parhaat mahdolliset, vaikka näyttö onkin tämän sarjan parempi tarjolla ollut (1600x900), mutta kyllä tällä pärjää. Plussaa myös siitä, että Linux (Mint 18) toimii heittämällä eikä vaillinaisesti toimivia komponentteja ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
308
Minulla on ollut näitä Thinkpadeja T23, A31p, T40, T41, T43, Z61t, W500, X61s ja viimeisimpänä X220, joka on nyt ollut yli 5v pääasiallinen läppäri. Uudempia olen vähän kokeillut, mutta näppis on niin pahasti pilalla ja muistakin ominaisuuksista tingitty, etteivät enää herätä ostohalua sen enempää mitä muutkaan business-läpyskät.

Toisin sanoen olin TP-fani, mutta sittemmin vieroitettu Lenovon design-ratkaisujen ansiosta vuosien kuluessa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Thinkpad-fani myös täällä. Harmi kun Lenovo lähti pilaamaan Thinkpad mallistoa x30 (esim. T430) sarjasta eteenpäin.

Tällä hetkellä T420 telakalla pääkoneenani i7 2670QM prossulla.
T410 päivitys projekti menossa, kun ajattelin yrittää siirtyä linuxin pariin mutta en halua vielä luopua Windowsista kokonaan joten tehdään T410 linux koneeni (nyt Dell Latitude D620 on linux koneenani).
Nuo kummatkin kun toimivat samassa telakassakin niin homma tulee toimimaan kivasti.
Projekti vaan odottaa uutta wlan-korttia kun vanhan edellinen omistaja saanut hyvin mielenkiintoiseen kuntoon. Prossuksi tuohon valkkasin i7 740QM, netti kyllä väittää että quad core prossut eivät tuossa toimi mutta pitää kokeilla. Kun netti väitti myös että quad coret eivät toimi T420 vaikka hienosti toimii.

Pojalle olen hommannut X230. Aikaisemmin tossa oli projekteina X300, T400 ja X121e

Jos kiinnostaa niin koneista löytyy videoita youtube kanavaltani https://www.youtube.com/user/TheZetteri
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
34
Olisi, mutta Superfish-sekoilujen takia Lenovot saattavat omalta osaltani jäädä kaupan hyllylle.
Jos se nyt mitään auttaa, niin superfish-softaa ei löytynyt ThinkPadeista, vain Lenovon kuluttajaluokan laitteista. Ei se tietty auta siihen jos luottamus valmistajaan on mennyt tuon fiaskon jäljiltä.
 

ted

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
179
Itselläni on käytössä X230 IPS-näytöllä, aivan loistava koko ja akkukestokin on ihan ok suhteellisen tuoreella akulla. Isommassa näytössä kiinni kotona. Olen miettinyt telakan ostamista, mutta en tiedä tuoko mitään lisäarvoa ainakaan omassa setupissani. Harkitsin myös X240 tai uudemman hankkimista, mutta hinta karkaa jo. Pitkään ollut pohdinnassa jonkun "premium"-ultrabookin ostaminen, mutta vielä ei ole tullut oikein sopivaa vastaan kun tuo toimii niin hyvin. Ehkä jos reso olisi edes 1600x900 tai enemmän, niin en edes harkitsisi päivittämistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Vaikka näppis onkin laattaversio, se on kirjoitustuntumaltaan erittäin hyvä verrattuna esimerkiksi Dellin valmistamaan työläppäriini (E5470) tai HP:n ja Asuksen vastaaviin malleihin, joita olen kokeillut. Tappihiirtä käytän vähemmän, mutta nystyröillä varustettu kosketuslevy tuntuu huomattavasti tarkemmalta käyttää kuin sileät vastaavat. Näytön katselukulmat tässä eivät ole parhaat mahdolliset, vaikka näyttö onkin tämän sarjan parempi tarjolla ollut (1600x900), mutta kyllä tällä pärjää. Plussaa myös siitä, että Linux (Mint 18) toimii heittämällä eikä vaillinaisesti toimivia komponentteja ole.
Minkähän ihmeen takia sitä kehuttua näppäimistöä mentiin muuttamaan? Ihanko vain muutoksen vuoksi taas?

Jos se nyt mitään auttaa, niin superfish-softaa ei löytynyt ThinkPadeista, vain Lenovon kuluttajaluokan laitteista. Ei se tietty auta siihen jos luottamus valmistajaan on mennyt tuon fiaskon jäljiltä.
Luottamus ja periaate. Maksavan asiakaan naamalle ei syljetä noin.

Tavallaan vähän huonokin juttu, jos roskaa löytyi vain kuluttajavehkeistä. Silloin toiveet yritysasiakkailta tulevasta rangaistuksesta kuihtuvat entisestään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
34
Minkähän ihmeen takia sitä kehuttua näppäimistöä mentiin muuttamaan? Ihanko vain muutoksen vuoksi taas?
Tuntuu että osa noista ThinkPadien muutoksista tehdään että pysytään ns. ajan hermolla ja tehdään sitä mitä trendikkäät valmistajat (lue. Apple) tekevät. Fyysiset touchpad-nappulatkin katosivat jossain vaiheessa. Vanhassa ThinkPadissa käytin poikkeuksetta niitä levyn alapuolella olevia nappeja. En näe oikeastaan mitään selkeää hyötyä siitä että napit hävitetään ja laitetaan tilalle lisää kosketuslevyä jonka painallus ei vedä vertoja oikealle nappulalle. Enemmän tilaa gestureille? Koska Applekin teki näin?

Näppäimistö on mielestäni edelleen oikein hyvä. Ainakin parempi kuin valtaosassa Windows-läppäreistä. Ja jos ne MacBook Pro:t menevät samalle tasolle pikku-MacBookin näppiksen kanssa niin valtavaa kuraa sieltäkin on tulossa.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
168
Minkähän ihmeen takia sitä kehuttua näppäimistöä mentiin muuttamaan? Ihanko vain muutoksen vuoksi taas?
En tiedä, mutta se T430:n näppis on läppärinäppiksenä ehdottomasti parhaasta päästä. Kirjoitusnopeus tai -mukavuus ei eroa ainakaan oleellisesti T420:stä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 824
Itse vuos sitten katselin itselleni käytettyä kannettavaa. Mulla oli kriteerinä et pitää olla Dell/HP/Lenovo yrityskäyttöön oleva läppäri jolla voi edes jotain pelejä pelata.

Murosta löysin tämän w510 ( i7-820QM, 12gigaa muistia, HD+ (1600x900), HHD Ultrabay SSD on Lenovon käyttämä Samsung C300, 1GB NVIDIA® Quadro® FX880M, kovo 500Gb) + telakka + DVD-asema Ultrabayhin

Akku ja ulkokuori hyvässä kunnossa. Taisin maksaa 350e.

Olen todella tyytyväinen koneeseen. Tykkään et voi pelata vanhempia pelejä esim XCOM: Enemy unkown. Näppiksen molemmilla puolilla on stereo kaiuttimet joista pelaamisesta tekee paremman.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
360
Tänään lähti Kiinasta kuriiri kuljettamaan hieman erikoisempaa tavaraa. Kyseessä siis Thinkpad X62, joka on hieman päivitelty X60/X61 -malli. Broadwell (i7-5500u/i7-5600u) höystettynä USB3:lla ja mini-DP ja mini-HDMI liitännöillä. Runko ja 4:3-kuvasuhteen IPS-näyttö ovat pakasta vedettyjä. Pitäis vissiin toimiakin ihan kiitettävästi, viimeisimmän bios-päivityksen suominäppiskin pitäisi toimia kuten pitää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
89
Tänään lähti Kiinasta kuriiri kuljettamaan hieman erikoisempaa tavaraa. Kyseessä siis Thinkpad X62, joka on hieman päivitelty X60/X61 -malli. Broadwell (i7-5500u/i7-5600u) höystettynä USB3:lla ja mini-DP ja mini-HDMI liitännöillä. Runko ja 4:3-kuvasuhteen IPS-näyttö ovat pakasta vedettyjä. Pitäis vissiin toimiakin ihan kiitettävästi, viimeisimmän bios-päivityksen suominäppiskin pitäisi toimia kuten pitää.
Joskus muistelen laudalta lukeneeni jostain vastaavasta ja jumalauta mikä kone, jos rahaa ois sen verran ni lähtisi heti tulemaan. Pistele raporttia koneesta tänne kunhan saat käsiisi sen! :)
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Vuosien saatossa ollut ainakin T23 ja työkoneena T41 ja T61p. T61p sain muistaakseni omaksi yt-neuvottelujen lopputuloksena ja löytyy edelleen hyllystä. :eek:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
34
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/53818/hkbdr/Lenovo-ThinkPad-13-13-3r-kannettava-Win-10-Pro/

Kovasti tällainen houkuttelisi. Aikaisempaa kokemusta thinkpadeista ei ole. Verrattuna muihin saman hintaluokan 13" läppäreihin specit vaikuttavat hyvältä. Onko raadilla mielipiteitä?
Ostin omani tarjouksesta noin 800 eurolla ja muuten vastaavalla kokoonpanolla kuin linkkaamasi, paitsi että muistia on vain 8GB ja Windows-lisenssi on Home Pron sijaan.

Muovinen kuori on vähän heppoisen oloinen. Muovi taipuu jostain kohdin sen verran että sen osaa pistää merkille. Ei sinänsä vaikuta käyttöön.

Ainakin minun yksilöni näytössä on havaittavissa aika ikävän näköistä valovuotoa. Tuon huomaa selkeästi koneen käynnistyessä (musta kuva, kirkkaus menee täysille). Normaalikäytössä en toisaalta huomaa sitä juuri ollenkaan, yleensä kirkkaus ei ole täysillä ja ihan näytön reunoilla ei ole pikimustaa. Lähinnä aina koneen käynnistyessä tulee mieleen että ei tuo laatuvaikutelmaa ainakaan nostata. Ehkä jos leffoja katselisi täydellä kirkkaudella niin pistäisi silmään?

Näppäimistö on hyvä, ei mitään valittamista. Touchpad on ihan käyttökelpoinen. Akku kestää yleensä niin pitkään kuin tarvitseekin. Harvemmin tulee yhden päivän aikana työskenneltyä läppärillä viittä tuntia pidempään, ja tuon viisi tuntia selviää käytännössä poikkeuksetta ilman latailuja. Läppäri on normikäytössä melko hiljainen, mutta välillä tuuletin nostaa kierrokset tappiin muutamaksi sekunniksi. Siitä lähtee selkeä hyrrääminen.

Jos vertaa kalliimpiin ja parempiin Thinkpadeihin (esim. T-mallit), niin takkiinhan tuossa tulee melkein joka suhteessa. Ainakin jykevämpi rakenne, laadukkaampi näyttöpaneeli ja parempi tasohiiri on sellaisia asioita mitkä tulee esiin noissa paremmissa malleissa.

Sanoisin silti että tuo on ihan pätevä vehje hintaisekseen. En oikeastaan keksi kauheasti parempaakaan vaihtoehtoa tuossa hintaluokassa, ne selkeästi paremmat vaihtoehdot maksavat yleensä useita satoja euroja enemmän.

Harmaan väristä mallia näyttäisi saavan 8GB:n muistilla 800 euron hintaan Dustinhomelta. Tuohon hintaan voisi jo harkita asentavansa yhden 8GB:n kamman itse (olettaen että harmaa väri sopii silmälle). Myös muualta voi löytyä halvempaan hintaan kuin Verkkokaupasta, kannattaa katsella vähän ympäriinsä jos päädyt tuon hommaamaan. Ainakin Lenovon sivuilta tilatessa voi säästää jonkin verran jos on valmis uhraamaan Pro-lisenssin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
X-sarjan Thinkpadeilla paukuteltu menemään jo pitkään. Nyt on menossa neljäs yksilö joista yhden ostin uutena (mutta poistomyynnistä valmistuksen jo loputtua), loput ovat sitten entisiä yrityskoneita jotka olen ostanut käytettynä ilman levyjä ja lisenssejä. Entisestä vaan SSD-levy irti ja uuteen, kone käyntiin ja ehkä pientä ajurien viilausta kerneliin ja hommat jatkuu melkein keskeytyksettä. Ei oikein onnistu millään muulla merkillä tai välttämättä edes mallisarjalla...

Nykyinen X201 alkaa olla jo reissussa rähjääntynyt. Seuraajaksi olen harkinnut X230:sta, X240:ssä on paskottu liikaa asioita enkä sellaisesta maksaisi latiakaan. X250 voisi toimia mutta niitä ei taas vielä liiku käytettynä juurikaan.

Kaikenkaikkiaan olen ollut näihin tyytyväinen, mutta hieman on alkanut huolettaa laadun selkeästi näkyvä heikentyminen. Toistaiseksi kuitenkin jatketaan tutulla kaavalla, läppäri ilman Trackpointia on pelkkä paska pöytäkone. Ja Trackpoint ilman classic domea on itsensä kiusaamista.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6
Ostin omani tarjouksesta noin 800 eurolla ja muuten vastaavalla kokoonpanolla kuin linkkaamasi, paitsi että muistia on vain 8GB ja Windows-lisenssi on Home Pron sijaan.

Muovinen kuori on vähän heppoisen oloinen. Muovi taipuu jostain kohdin sen verran että sen osaa pistää merkille. Ei sinänsä vaikuta käyttöön.

Ainakin minun yksilöni näytössä on havaittavissa aika ikävän näköistä valovuotoa. Tuon huomaa selkeästi koneen käynnistyessä (musta kuva, kirkkaus menee täysille). Normaalikäytössä en toisaalta huomaa sitä juuri ollenkaan, yleensä kirkkaus ei ole täysillä ja ihan näytön reunoilla ei ole pikimustaa. Lähinnä aina koneen käynnistyessä tulee mieleen että ei tuo laatuvaikutelmaa ainakaan nostata. Ehkä jos leffoja katselisi täydellä kirkkaudella niin pistäisi silmään?

Näppäimistö on hyvä, ei mitään valittamista. Touchpad on ihan käyttökelpoinen. Akku kestää yleensä niin pitkään kuin tarvitseekin. Harvemmin tulee yhden päivän aikana työskenneltyä läppärillä viittä tuntia pidempään, ja tuon viisi tuntia selviää käytännössä poikkeuksetta ilman latailuja. Läppäri on normikäytössä melko hiljainen, mutta välillä tuuletin nostaa kierrokset tappiin muutamaksi sekunniksi. Siitä lähtee selkeä hyrrääminen.

Jos vertaa kalliimpiin ja parempiin Thinkpadeihin (esim. T-mallit), niin takkiinhan tuossa tulee melkein joka suhteessa. Ainakin jykevämpi rakenne, laadukkaampi näyttöpaneeli ja parempi tasohiiri on sellaisia asioita mitkä tulee esiin noissa paremmissa malleissa.

Sanoisin silti että tuo on ihan pätevä vehje hintaisekseen. En oikeastaan keksi kauheasti parempaakaan vaihtoehtoa tuossa hintaluokassa, ne selkeästi paremmat vaihtoehdot maksavat yleensä useita satoja euroja enemmän.

Harmaan väristä mallia näyttäisi saavan 8GB:n muistilla 800 euron hintaan Dustinhomelta. Tuohon hintaan voisi jo harkita asentavansa yhden 8GB:n kamman itse (olettaen että harmaa väri sopii silmälle). Myös muualta voi löytyä halvempaan hintaan kuin Verkkokaupasta, kannattaa katsella vähän ympäriinsä jos päädyt tuon hommaamaan. Ainakin Lenovon sivuilta tilatessa voi säästää jonkin verran jos on valmis uhraamaan Pro-lisenssin.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyy vielä viikon päivät odotella ennen ostopäätöstä kun tuo black friday puskee päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
313
Mistähän saisi halvimmalla uuden 93,6 Wh akun ThinkPad W520 -läppäriin? Nykyisessä akussa maksimivaraus on laksenut 64 Wh (noin 68%) alkuperäisestä, eikä tää kestä kuin noin 3h akun varassa. Olisi kivia, jos kestäis edes sen 5 tuntia akulla, mikä riittäisi aivan hyvin. Jos jostain saisi vielä isomman akun, niin olisi vielä parempi. :)
E: Ostossa Vstoresta :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
X-sarjan Thinkpadeilla paukuteltu menemään jo pitkään. Nyt on menossa neljäs yksilö joista yhden ostin uutena (mutta poistomyynnistä valmistuksen jo loputtua), loput ovat sitten entisiä yrityskoneita jotka olen ostanut käytettynä ilman levyjä ja lisenssejä. Entisestä vaan SSD-levy irti ja uuteen, kone käyntiin ja ehkä pientä ajurien viilausta kerneliin ja hommat jatkuu melkein keskeytyksettä. Ei oikein onnistu millään muulla merkillä tai välttämättä edes mallisarjalla...

Nykyinen X201 alkaa olla jo reissussa rähjääntynyt. Seuraajaksi olen harkinnut X230:sta, X240:ssä on paskottu liikaa asioita enkä sellaisesta maksaisi latiakaan. X250 voisi toimia mutta niitä ei taas vielä liiku käytettynä juurikaan.

Kaikenkaikkiaan olen ollut näihin tyytyväinen, mutta hieman on alkanut huolettaa laadun selkeästi näkyvä heikentyminen. Toistaiseksi kuitenkin jatketaan tutulla kaavalla, läppäri ilman Trackpointia on pelkkä paska pöytäkone. Ja Trackpoint ilman classic domea on itsensä kiusaamista.
Itse ostin juuri X220:n kun minusta X230:ssä lenovo jo pilas näppiksen ja trackpointin näppäimet.
Pitääkin tehdä jossain vaiheessa X220 vs X230 video kun taloudessa on jo X230.

Itse olen juuri kytännyt yhtä X250 ebaysta kun se ois mukava projekti. Siitä uupuu näyttö, näppis, wifi kortti ja näytönkaapeli on paskana. Mutta runko ja emo ovat ehjät.

Tracpointista että minkä ihmeen takia muut valmistajat ovat sen hylänneet kokonaan ? Vaikka sitähän vielä jokunen vuosi käytti moni valmistaja (oikei kolme HP, Dell ja Lenovo) ja jos mennään 90-luvulle niin vielä löytyy lisää valmistajia mitkä sitä käytti.
Tuo on vaan se paras hiiren korvike mutta onko toi sitten liian kallis vai ei tarpeeksi muodikas ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Sen lisäksi että muut ovat hylänneet, Dell:ssä tatti oli liian jäykkä liikuttaa ja HP:sta puuttui keskinappi rullaukseen, joten Thinkpad aina ollut ainut täydellinen. Toivottavasti Thinkpadissa jatkavat maailman tappiin (pun). Voisi veikata että Applen isot touchpadit on se mitä pitää muiden matkia ja onhan tuon tatin kunnolla tekeminen osoittautunut hankalaksi ja varmaan jonkunlainen marginaalijuttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Itse ostin juuri X220:n kun minusta X230:ssä lenovo jo pilas näppiksen ja trackpointin näppäimet.
Pitääkin tehdä jossain vaiheessa X220 vs X230 video kun taloudessa on jo X230.
Ei ole itsellä sattunut X230:stä kopeloitavaksi, tiedän että siinä tuli trendikäs chiclet näppis mutta luulin että trackpointin näppäimet kustiin (no ok, korvattiin sysipaskalla naksuteltavalla touchpadilla) vasta X240:ssä? Kiinnostaisi kuulla tarkemmin, koska tämä on tärkeää :)

Arvelin että chicletin kanssa pystyn elämään, eipähän tarvitse kaivella partakarvoja näppiksestä, mutta jos trackpointin näppäimet on pilattu niin täytynee etsiä X220 itsekin käytettyjen X250:sien markkinoiden vauhtiinpääsyä odotellessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
X240 ja T440 sarjassa ja X1C 2nd genissä kaikissa puuttuu napit touchpadin yläreunasta ja siinä on ärsyttävä koko padin klikkaus. Mutta tulivat takaisin jo X250 ja T450 sarjaan ja X1C 3rd geniin. Lisäksi esim T440:een pystyy vaihtamaan T450:n touchpadin niin saa napit jälkiasennettuna. X230 ja T430 on jo saarekenäppäimistö (jossa on yllättävän hyvä tuntuma) mutta niissä on edelleen vanhan mallin napit touchpadissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
X240 ja T440 sarjassa ja X1C 2nd genissä kaikissa puuttuu napit touchpadin yläreunasta ja siinä on ärsyttävä koko padin klikkaus. Mutta tulivat takaisin jo X250 ja T450 sarjaan ja X1C 3rd geniin. Lisäksi esim T440:een pystyy vaihtamaan T450:n touchpadin niin saa napit jälkiasennettuna. X230 ja T430 on jo saarekenäppäimistö (jossa on yllättävän hyvä tuntuma) mutta niissä on edelleen vanhan mallin napit touchpadissa.
Joo on napit vielä X230, mutta ovat muotoiltu uudestaan. Muistuttavat paljon dellin trackpoint näppäimiä = kantikkaat. Eli ei niin hyvät ainakaan minun mielestäni. kun sormet ei mene niin mukavasti enää niihin.
Oli muuten yllättävää kun T410 korjailin että X230 näppäin (oli ylimääräinen US layout näppis nurkissa) hatut ja jalakset kävi suoraan t410:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Eli X230 lienee vielä kosher. X240 ei ole ollut edes harkinnassa trackpointin namiskoiden puuttumisen vuoksi, nimim. työkoneena W540 ja pakko kuskata mukana BT hiirtä koska tuo touchpad-naxutin nappien korvikkeena on niin paska ettei sitä voi käyttää.

X220:n näytönohjaimelle ei taida olla OpenCL-ajureita, kun taas X230 pitäisi jo olla. Tämä on ainut syy miksi X230 houkuttelee enemmän.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Ne trackpoint napit mistä itse tykkään ovat tämän näköiset (ovat esim T410, T420 ja X220:ssä):


Uudempi mikä siis tuli esim X230 ja T430 mukana ja jota käytetään noissa uusissakin on tämän näköinen:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Kiitos kuvista!

Selkeytti asiaa huomattavasti. Tässä X201:ssähän on vielä nuo "vanhan" malliset näppäimet:


Eli vähän on muuttunut jo X220:ssakin. Tästä omasta kun katsoo miten nuo nappulat on kiillottuneet käytössä, niin tuon keskinappulan harjanteen vasen puoli ja vasemman nappulan harjanteen oikea puoli on se missä peukalo suurimman osan ajastaan viettää kun hiirtä käyttelee. X220:ssa siinä kohdassa muotoilu on hyvin lähellä tätä vanhaa mutta X230:ssa harjanteet on vaihtunut viisteisiin.

Pitänee käydä kokeilemassa tuntuuko se sellaiselta että siihen voisi tottua.

Kai kuitenkin trackpointiin käy vielä vanhat classic domet? Ostin niitä muutaman jemmaan kun huomasin että uudemmissa on lähinnä noita nystytatteja...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Sääli kun Lenovo meni 5v sitten mukaan tuohon laajakulmavillitykseen ja alkoi käyttämään 16:9 kuvasuhdetta. 16:10, mitä myös apple käyttää, toimii niin paljon paremmin työhommissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Hyviksi Thinkpadien kanssa osoittautuneet:

Thinkpadit muuttuivat äänettömiksi
http://tpfancontrol.com/
Tuuletin lukittu ykkösnopeudelle, antaa lämpötilan varioida muutaman asteen.
Ekstraplussaa kotisivun leiskasta.

Modattu bios Lenovoihin, niin voi asentaa minkä tahansa wlan-kortin
https://forums.mydigitallife.info/forums/33-BIOS-Mod-Requests-Post-Requests-Only
Oletkos itse käyttänyt noita custom biosseja ?
Itse en voi niitä suositella kun tuli muutamaa kokeiltua omalla T420:llä.
Säädettävään tuli biossiin sikana lisää esim muistien taajudet pysty nostamaan 1600MHz ja prossun throttaus rajaa pysty nostamaan.
Muistien kellojen nostoa kokeilin niin siitä ei tullut muuta kuin haittaa. Kun latensseja ei voi itse päättää niin sehän nosti ne CL9 -> CL11
Joten enemmän tuon hidastu kuin nopeutu.
Sitten se itse ongelma minkä takia laitoin virallisen takaisin. Eli DisplayPort ei toiminut noitten customeitten kanssa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 902
Mekaaninen kesto on vähintään kyseenalainen. Thinkpad 10:n latausliitin kului käyttökelvottomaksi runsaassa vuodessa. Onneksi meni vakuutuksen piikkiin.
 

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Valitsin uudeksi työkoneeksi Lenovo X1 carbonin. Mitäs mieltä olette koneesta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 188
Oletkos itse käyttänyt noita custom biosseja ?
Itse en voi niitä suositella kun tuli muutamaa kokeiltua omalla T420:llä.
Säädettävään tuli biossiin sikana lisää esim muistien taajudet pysty nostamaan 1600MHz ja prossun throttaus rajaa pysty nostamaan.
Muistien kellojen nostoa kokeilin niin siitä ei tullut muuta kuin haittaa. Kun latensseja ei voi itse päättää niin sehän nosti ne CL9 -> CL11
Joten enemmän tuon hidastu kuin nopeutu.
Sitten se itse ongelma minkä takia laitoin virallisen takaisin. Eli DisplayPort ei toiminut noitten customeitten kanssa.
Noi mun käyttämät on tosi vähän modifioitu, ainoastaan whitelist poistettu ja SLIC 2.1 (tai joku muu SLIC) lisätty, hyvin toimii
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Pitääkö näppäimistön olla kytkettynä että T510 käynnistyy? Ostin projektin ilman näppäimistöä eikä se käynnisty telakan virtanapista, valo webcamin vieressä välähtää ja verkon tms. merkkivalo syttyy hetkeksi. Tällä hetkellä vain kiintolevy puuttuu näppäimistön lisäksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
337
Pitääkö näppäimistön olla kytkettynä että T510 käynnistyy? Ostin projektin ilman näppäimistöä eikä se käynnisty telakan virtanapista, valo webcamin vieressä välähtää ja verkon tms. merkkivalo syttyy hetkeksi. Tällä hetkellä vain kiintolevy puuttuu näppäimistön lisäksi.
Ei löydy kyllä yhtään TX10 sarjan telakoita, jolla testata. Mutta täältä liikenisi näppis edulliseen hintaan. Jos noudat, niin voit testata näppiksellä koneen ennen ostoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Reilut 3 vuotta sitten ostettu e540 on palvellut hyvin sekalaisessa käytössä. Ikä alkaa tietenkin jo painaa ja pelit sekä raskaat 3D suunnitteluohjelmat ei enää pyöri. Vois olla päivitys e570 ajankohtaista kun sitä alkaa saamaan opiskelijaystävälliseen hintaan.

Oli Lenovo kyllä marketti acerien ja asuksien jälkeen positiivinen yllätys.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Reilut 3 vuotta sitten ostettu e540 on palvellut hyvin sekalaisessa käytössä. Ikä alkaa tietenkin jo painaa ja pelit sekä raskaat 3D suunnitteluohjelmat ei enää pyöri. Vois olla päivitys e570 ajankohtaista kun sitä alkaa saamaan opiskelijaystävälliseen hintaan.

Oli Lenovo kyllä marketti acerien ja asuksien jälkeen positiivinen yllätys.
Milläs prossulla tuo E540 on ? Kattelin pikaisesti että huoltoluukun kautta pystyy suoraan prossun vaihtamaan turhaan muuta purkamatta (kuvasta päätellen).
Näyttäis että E570 käyttävät tupla ydin prossuja. Niin uskoisin että tuohon E540 saat tökättyä 4-ydin prossun kiinni ja pieksis tuon uuden E570:n.
GPU tehot on sitten toinen asia.
Mutta tuohon E570 saa max Geforce 950M joten ei sekään mikään tehokas ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
Milläs prossulla tuo E540 on ? Kattelin pikaisesti että huoltoluukun kautta pystyy suoraan prossun vaihtamaan turhaan muuta purkamatta (kuvasta päätellen).
Näyttäis että E570 käyttävät tupla ydin prossuja. Niin uskoisin että tuohon E540 saat tökättyä 4-ydin prossun kiinni ja pieksis tuon uuden E570:n.
GPU tehot on sitten toinen asia.
Mutta tuohon E570 saa max Geforce 950M joten ei sekään mikään tehokas ole.
i5 4200M siinä luuraa. Ei oikeastaan ole käynyt edes mielessä että läppäriä voi ruveta itse ruuvaillemaan mutta täytyy tutkia asiaa. Samalla voisi nakata optisella asemalla vesilintua ja vaihtaa tilalle SSD kovo. Ehkä sillä saisi puhallettua vähän lisäpuhtia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
i5 4200M siinä luuraa. Ei oikeastaan ole käynyt edes mielessä että läppäriä voi ruveta itse ruuvaillemaan mutta täytyy tutkia asiaa. Samalla voisi nakata optisella asemalla vesilintua ja vaihtaa tilalle SSD kovo. Ehkä sillä saisi puhallettua vähän lisäpuhtia.
Core i7-4702MQ ja Core i7-4712MQ pitäis ainakin toimia ilman ongelmia kun ovat saman TDP prossuja kuin tuo i5 4200M eli 37W.
Pikaisesti katsoin että tuommoinen i7 4702MQ lähtis 130-150€ (ebay).

Tuota uutta E570 et pystyis koskaan edes päivittämään 4-ydin prossulliseksi kun noissa prossut näyttäis olevan juotettu emolle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Tossa saapui X220 saksan maalta kotiovelle. Ekat pika kokemukset (Ubuntu MATE 16.10 Live CD:llä (tai no USB:ltä):
-Näppis sama kuin T420 eli parasta mitä saa (tai sai). X230 verrattuna näppäimet löytyvät katsomatta näppäimistöön ja tuntuma paljon parempi. Muutenkin asettelu paljon parempi.
-Trackpoint napit mukavan muodokkaat (samat siis kuin T420:ssä) että sormet suorastaan vajoavat niihin ja tuntuma erinomainen.
-USB3.0 portteja ei tietenkään löydy. Ihme ongelmana kingstonin usb3.0 tikun ollessa kiinni kone ei buutannut ollenkaan (edes bios ruutuun). Tikun kun otti irti niin kaikki jatkui normaalisti, mutta kun tikun laitto keskenkaiken takas niin taas kaikki jämähti (pitää kattoa jos tohon ois uudempi bios mikä vaikka tuon korjais)
-Huonona puolena myös että tässä ei ollut Intelin langatonta korttia vaan joku Realtekin vain 2.4GHz tajuutta tukeva romu

Tilaukseen laitoinkin tuossa 94Wh orginaalin Lenovon akun ja Intelin Ultimate-N 6300 langattoman korttin (mikä pitäis olla paras minkä tohon voi laittaa ilman modattuja biosseja).
Pitää huomenna aloittaa youtube videoni kuvaukseni tuosta sen verran että laitan 8Gigaa muistia ja 240Gigan SSD:n. Että pääsee testamaan tuota paremmin.
Ekana tietenkin Ubuntu MATE 16.10 taikka SolydK 8 sisään että saisko tästä kunnon linux koneen mikä toimis myös tuon telakan kanssa.
Jos ei niin olkoot sitten vaikka Windows 10 koneena.

Aattelin tehdä tuosta tämmöiset videot:
Lenovo Thinkpad X220 - Part 1: Upgrades & Testing (eli päivitykset ja vähän suorituskyky testejä peleillä ja ohjelmilla)
Part 2: vs Thinkpad X230 (vertailu suorituskyky eroista akun kestoon)
Part 3: vs Dell Latitude E6220 (perjaatteessa samat koneet sisältä mutta kumpi onkaan parempi)

Otan mielellään vastaan kommetteja millä kaikilla ohjelmilla pitäis testejä ajella (mielellään ilmatteisia).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 290
Paljonko oli germaniassa X220 hintalapussa?
190€ oli tämä yksilö. Oishan sieltä saanut 145€. Mutta tämä oli valmiiksi suominäppiksellä, melkein virheetön ja akkukin vielä OK kunnossa.
Ainoa vika että suojatarra raaputettu irti Intelin tarra ylipuolelta. Pitää siistiä tuo kohta ja sitten vaikka laittaa joku toinen tarra päälle.

Tuon 94Wh akun tilasinkin melkein vaan sen takia että saa koneeseen "käden sijan". Kun muuten tuo perus 63Wh riittäis omassa käytössä
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Tossa saapui X220 saksan maalta kotiovelle. Ekat pika kokemukset (Ubuntu MATE 16.10 Live CD:llä (tai no USB:ltä):
-Näppis sama kuin T420 eli parasta mitä saa (tai sai). X230 verrattuna näppäimet löytyvät katsomatta näppäimistöön ja tuntuma paljon parempi. Muutenkin asettelu paljon parempi.
-Trackpoint napit mukavan muodokkaat (samat siis kuin T420:ssä) että sormet suorastaan vajoavat niihin ja tuntuma erinomainen.
-USB3.0 portteja ei tietenkään löydy. Ihme ongelmana kingstonin usb3.0 tikun ollessa kiinni kone ei buutannut ollenkaan (edes bios ruutuun). Tikun kun otti irti niin kaikki jatkui normaalisti, mutta kun tikun laitto keskenkaiken takas niin taas kaikki jämähti (pitää kattoa jos tohon ois uudempi bios mikä vaikka tuon korjais)
-Huonona puolena myös että tässä ei ollut Intelin langatonta korttia vaan joku Realtekin vain 2.4GHz tajuutta tukeva romu

Aattelin tehdä tuosta tämmöiset videot:
Lenovo Thinkpad X220 - Part 1: Upgrades & Testing (eli päivitykset ja vähän suorituskyky testejä peleillä ja ohjelmilla)
Part 2: vs Thinkpad X230 (vertailu suorituskyky eroista akun kestoon)
Part 3: vs Dell Latitude E6220 (perjaatteessa samat koneet sisältä mutta kumpi onkaan parempi)

Otan mielellään vastaan kommetteja millä kaikilla ohjelmilla pitäis testejä ajella (mielellään ilmatteisia).
Sopiiko kysyä mistä kaupasta tilasit? Itsekin tässä miettinyt käytetyn thinkpadin hommaamista kun uusien mallien suunnittelua tuntuu ohjaavan ulkonäkö ja trendikkyys. Noista testeistä sen verran että antiikkilaitteiden suorituskyky ei liene kovin merkityksellistä enää? Akkukesto ennemminkin.

Lenovollahan on ollut jo pari vuotta suunnitteilla "Retro thinkpad", joka toisi takaisin käyttäjien toivomia vanhoja ominaisuuksia. Taitaa tosin ilmestyä samoihin aikoihin kuin half life 3 (projektia viivyttää kuulemma 16:10 kuvasuhteen näyttöjen saatavuusongelmat).
http://blog.lenovo.com/en/blog/retro-thinkpad-time-to-think
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 188
190€ oli tämä yksilö. Oishan sieltä saanut 145€. Mutta tämä oli valmiiksi suominäppiksellä, melkein virheetön ja akkukin vielä OK kunnossa.
Ainoa vika että suojatarra raaputettu irti Intelin tarra ylipuolelta. Pitää siistiä tuo kohta ja sitten vaikka laittaa joku toinen tarra päälle.

Tuon 94Wh akun tilasinkin melkein vaan sen takia että saa koneeseen "käden sijan". Kun muuten tuo perus 63Wh riittäis omassa käytössä
Missä liikkeissä nämä €145 ja €190 Lenovot oli?

EDIT:

Näköjään Dechaque ajatteli samaan tyyliin samaan aikaan.....
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
308
Sopiiko kysyä mistä kaupasta tilasit? Itsekin tässä miettinyt käytetyn thinkpadin hommaamista kun uusien mallien suunnittelua tuntuu ohjaavan ulkonäkö ja trendikkyys. Noista testeistä sen verran että antiikkilaitteiden suorituskyky ei liene kovin merkityksellistä enää? Akkukesto ennemminkin.
X220 on vielä suorituskyvyltään ihan hyvä kone, koska käytetyt suorittimet ovat 35W malleja. Esim. X240:n kivet ovat 15W-malleja ja näin ollen vain vaivoin tai ei lainkaan nopeampia (jopa päinvastoin) kuin pari vuotta vanhemmat 35W edeltäjänsä. X220:sta kannattaa valita i7 malli USB3:n takia ja tietysti IPS-näyttö.

Akkuja näihin tietysti saa aina uusia.

edit: i5-malleihin saa myös USB3:n esim. flush-expresscardilla. Minulla on tuollainen omassa X220:ssa ja se ei työnny milliäkään slotista ulos. Palmrestikin on tukevampi kun on jotain täytettä sisässä :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
276
Käytetäänkö Thinkpad x-sarjan koneilla muita kuin Office-sovelluksia ja internet-selainta? :D Sillä mietin että 3D-suorituskyky ei ehkä ole se oleellisin juttu.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
515
edit: i5-malleihin saa myös USB3:n esim. flush-expresscardilla. Minulla on tuollainen omassa X220:ssa ja se ei työnny milliäkään slotista ulos. Palmrestikin on tukevampi kun on jotain täytettä sisässä :)
Onko linkkiä heittää tollaiseen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 368
Viestejä
4 146 262
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom