Yleinen ThinkPad -thread

Aikaisemmin minulla ollut asus ux330 kahdeksan vuotta ja nyt ei enään win11 tuettu. Tykännyt kovasti sen keveydestä ja slimmistä koosta

Onko suosituksia mitä thinkpadia kannattaisi katsoa asuksen korvaajaksi alla olevilla specseillä

-käytetty liikkeestä
-max 400€
-pieni, kevyt
-win 11
-kevyeen käyttöön
-usb c lataus

Aikaisemmin minulla ollut asus ux330 kahdeksan vuotta ja nyt ei enään win11 tuettu. Tykännyt kovasti sen keveydestä ja slimmistä koosta

Onko suosituksia mitä thinkpadia kannattaisi katsoa asuksen korvaajaksi alla olevilla specseillä

-käytetty liikkeestä
-max 400€
-pieni, kevyt
-win 11
-kevyeen käyttöön
-usb c lataus
Lähtisin näillä tiedoilla itse etsimään jotain x1 carboneita. Itsellä ollut useampi ja kaikkii olen ollut tyytyväinen niihin, mukavia ottaa mukaankin kun todella siroja ja kevyitä.

-käytetty liikkeestä
-max 400€
-pieni, kevyt
-win 11
-kevyeen käyttöön
-usb c lataus
Myös käyttämättömiä vanhempia malleja saa tuohon budjettiin.
ThinkPad L13 Gen1, i5-10210U, 8GB, 256GB 399€
ThinkPad X13 G1, Ryzen 3 PRO 4450U, 8 Gt, 256 Gt 369€

Tai käytetty parilla sadalla.
ThinkPad T480s, i5-8250U, 8 Gt, 256 Gt 213€

Tässä olisi Lenovo X1 Nano ajossa kera Win11. Pari kysymystä BIOS:sta olisi.

1. Kannattaako pitää Secure Boot päällä
2. Entä seuraava: Secure Boot Mode -> Setup Mode
3. Mitä varten tämä on: Reset to Setup Mode

Pitääkö noista siis asennusvaiheessa olla Setupit päällä vai?

Kannettava on Lenovo P15 ja kysyisin, onko keinoja asentaa siihen kaksi käyttöjärjestelmää siten, että kumpikin on omilla eri levyillä? Nyt koneessa on yksi ssd ja windows 11.

Kannettavasta löytyy kaksi M.2 paikkaa, ja ilmeisesti BIOS:sta voi valita kummaltako levyltä käynnistää. Mutta kuinka käy Windows 11 aktivoinnin, jos molemmilla levyillä on oma Windows? Aktivointiavain taitaa nykyään olla sisäänrakennettu kannettavaan.

Tai voihan se toinen käyttöjärjestelmä olla vaikka USB3-tikulla, mutta nopeus taitaa rajoittaa. Mutta järjestelmät pitää olla eri levyillä ja mieluusti vain yksi levy kerralla käytössä, eli toinen vaikka kirjoitussuojattuna. Tietty jos fyysisesti vaihtaa M.2-levyjä, niin silloin asia ratkeaa, mutta se on vähän työläs operaatio.

Saattaa olla yksinkertainen kysymys, mutta kun itse en ole moneen vuoteen säätänyt vastaavan ongelman kanssa.

Viimeksi muokattu:
Mitään rautatason kirjoitussuojausta ei ole olemassa. Joissain NVME-SSD -levyissä on kryptausmahdollisuus ja siihen käsittääkseni liittyy myös se, että jos levyä ei avaa, sitä ei myöskään voi tyhjentää. Saattaa riippua myös NVME-levyn kontrollerista ja/tai levyn asetuksista. En ole itse rautatason kryptauksen kanssa värkännyt joten joku muu osaa tässä ehkä neuvoa tarkemmin / paremmin.

Miten ja mitä levyjä kirjoitetaan pitää vain manageroida käyttöjärjestelmän tasolta (en ole - ainakaan tuota rautataonkryptausta lukuunottamatta - kuullut minkäänlaisesta edes BIOS-tason "kirjoitussuojauksesta"; pöytäkoneista saa SATA-portit tosin useinkin yksi kerrallaan pois päältä kokonaan BIOS:ssa, mutta miten lie läppäreiden M.2 -paikkojen laita...).

En ole koskaan asentanut samalle koneelle kahta Windowsia yhtäaikaa, mutta tuohan nyt riippuu täysin Windowsista ja siitä miten MS on implementoinu aktivoinnin. Oma arvaus on että moderneissa Windowseissa tuossa ei ole mitään ongelmaa vaan toimivat ongelmitta, jos jostain syystä kaksi asennusta pitää tehdä. Voi olla oma ongelmansa siinä, että Windows ei ehkä suostu asentamaan itseään toista kertaa, jos se havaitsee jo olemassaolevan asennuksen(?) - mistä jatkohuomiona:

UEFI BIOS:lla ei olee mitään ongelmia bootata toiselta levyltä, jos tarkoitus oli kysyä tätä. Kannattaa pitää huoli siitä että vain yhdellä levvyllä on EFI-partitio (tästä voi tulla lähinnä vain ongelma, jos asennat kaksi Windowsia siten, että poistat toisen levyistä kun asennat toista - tällöinhän se luo myös uuden EFI-partition ja todennäköisesti UEFI-entryt on myös vähän miten sattuu toisen Windowsin asennuksen jäljiltä, eli se toinen Windows-asennus ei ehkä enää toimikaan).

EDIT: Voi myös olla että BIOS:n bootmenu antaa kiltisti valita default-entryn eli fallback:n toisen levyn EFI-partitiolta, mutta tämä saattaa (kun on kyse Windowsin luomasta EFI:stä) bootata lähinnä Windows recoveryyn...? Joka tapauskessa UEFI-spesifikaatio taitaa sanella että EFI-partitioita, joihin on entryt tallennettuna BIOS:iin, on vain yksi.

Näin jatkokysymyksenä, miksi nimenomaan eri levyille? Tämä lähestymistapa kuulostaa hivenen XY-ongelmalta. Ei ole mitään periaatteellista rajoitetta etteikö käyttiksiä voi olla eri partitiolla vaikka kuinka monta (kunhan levyn tila riittää) kun on päästy MBR:n rajoitteista eroon GPT-aikaan.

Näin jatkokysymyksenä, miksi nimenomaan eri levyille? Tämä lähestymistapa kuulostaa hivenen XY-ongelmalta. Ei ole mitään periaatteellista rajoitetta etteikö käyttiksiä voi olla eri partitiolla vaikka kuinka monta (kunhan levyn tila riittää) kun on päästy MBR:n rajoitteista eroon GPT-aikaan.
Koska päälevyllä ei ole Windows pääkäyttäjän oikeuksia (enkä halua niitä laittaa) ja siksi pitäisi saada toiselle levylle ns. testi-käyttöjärjestelmä. Haluan pitää päälevyn sellaisena kuin se on, joten partitioiden muokkaus on poissuljettu. Eikä nykyisen levyn 256Gb tilakaan riitä.
Nykyisellään käytössä on kaksi eri kannettavaa ja toisen käyttö on minimaalista - mietin voisiko saada molemmat yhteen.

Joskus olen pöytäkoneessa käyttänyt rautatatason kirjoitussuojausta niin, että BIOS:ssa pystyi valita HDD lehdeltä jokaisen kiintolevyn kohdalla "enabled/disabled". Silloin kiintolevy tippui heti bootissa pois. Lenovon kannettavassa on hyvin karsittu BIOS, eikä levyjä voi valita, ainoastaan boottijärjestyksen voi.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 874
Jäsenet
75 311
Uusin jäsen
Jiidee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom