Yleinen ThinkPad -thread

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
239
Kyllä tuolla tosiaan uskoisi yli 5 vuotta pärjäävän. Hieman yllättävää, jos 400 nits näyttö tuntuu valovoimaltaan heikolta, vaikka onhan niillä tosiaan 500 nits -versiokin.
Voi olla että oon vaan hieman varpaillani turhasta kun ei ole toi kirkkain 500 nits -versio.

Töissä oli yhdessä vaiheessa T470s jossa oli niin heikkovaloinen näyttö että jääny traumat (niissä näköjään oli vaan jotain 250 nitsin näyttöjä). Toistaiseksi kyllä tuntuu sopivan kirkkaalta, kesällä sitten näkee viimeistään kuinka terassilla pärjää.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 034
Osaako joku sanoa mistä moiset visivat johtua, kyseessä ThinkPad X1 Carbon Gen 9
Ensikisi on sanottava että en käytännössä koskaan sammuta konetta, laitan vaan kannen kiinni.

1. Silloin tällöin kun avaan kannen uudelleen, näyttö ei syty, valot palaa näppiksessä, mutta mitään elonmerkkiä ei näytöön tule. Ainoa keino on buutata kone.

2. Joskus kone syö akun lopuun luukku kiinni olessaan.

Voiko nolle tehdä mitään, vai ovatko vaan ominaisuuksia joiden kanssa on elettävä ?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 550
2. saattaa johtua Modern Standby'sta.

Jos kannettava on johdon päässä latauksessa, sitten lyö näytön kiinni, nyppää johdon irti ja heittää koneen reppuun, niin laite on yhä puoliksi hereillä Modern Standby tilassa. Kone yrittää tuolloin pitää wlan/4g yhteyttä päällä ja ajaa Windows updateja/defenderiä yms. Perus Microsoft aivopieruilua.
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
712
Modern standby on helppo ottaa kokeeksi pois päältä, täällä ainakin Thinkpad lopetti kansi kiinni virran syömisen
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
49
Vielä pari vuotta sitten tuonne lenovon omille sivuille oli sellainen 10% ale-koodi tuotteille joissa ei valmiiksi ollut mitään alennusta, mutta enää ei näytä toimivan. Onko nykyään siellä mitään vastaavaa alennusta?
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
2
Bongasin tämän foorumin, kun selvittelin yhden tai kahden Think Padin hankintaa. Totesin, että ehkä täältä löytyisi jotain tietoa ja näkemystä.

Isoin kysymys ja ongelma, johon olen törmännyt on näppis, jota tarvitsen aika paljon. Nykyään todella monet tuntuvat huonoilta. Key travel (en tiedä mikä on suomeksi) on aivan liian pieni ja tuntuma on huono omaan makuun. Nykyinen koneeni on T440s, jossa se taitaa olla jopa 2,1 mm, joka yhdistettynä klassisiin Think Padin aavistuksen koveriin näppäimiin ja selkeisiin näppäinväleihin on erinomainen. Samaa ei saa, mutta selvittelin, että lähes samalla 1,8 mm liikkumisella on saanut vielä vähän aikaa sitten joitain malleja. Nykyään tuntuu olevan vain 1,5 mm tai vähemmän. Tästä ei oikein löydy mitään tietoa mistään. Redditistä löysin ehkä yhden ketjun aiheesta. Lisäksi olen lueskellut arvosteluja. Esim. T14 mallistossa 2. sukupolvi on ilmeisesti viimeinen 1,8 mm klassisemmalla näppiksellä. X1:ssä 6. sukupolvi on kai viimeinen. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt Think padin irtonäppistä, mutta siinä vähän katoaa kannettavan idea.

Tarkoitus on siis hankkia laadukas ja kevyt budjetti-Think pad, jonka ei tarvitse pyörittää erityistä tehoa vaativia ohjelmia. Muutamaan vaihtoehtoon olen nyt päätynyt, ja mietin, että onko täällä ajatuksia näistä (vai olisiko oikea paikka tuo lirpake-otsikko?). Lenovon sivuilta olen myös katsellut, mutta ongelmaksi muodostuu tuo näppis. Pojallani on koulusta saatu E14, jonka näppis on umpisurkea omiin sormiini.

Tämä on käytetty uudella akulla:


Uutena Verkkiksestä nämä kaksi:


 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 844
L- ja E-sarjan ThinkPadit tuntuu olevan roskaa vrt. T- ja X-sarja, joten pojan läppäriin ei kannata mielikuvia nykymallistosta yhdistää. Aika hyviä diilejä Verkkiksellä, varsinkin tuo X13 houkuttelisi itseä, jos koneen tarve olisi :think:
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Bongasin tämän foorumin, kun selvittelin yhden tai kahden Think Padin hankintaa. Totesin, että ehkä täältä löytyisi jotain tietoa ja näkemystä.

Isoin kysymys ja ongelma, johon olen törmännyt on näppis, jota tarvitsen aika paljon. Nykyään todella monet tuntuvat huonoilta. Key travel (en tiedä mikä on suomeksi) on aivan liian pieni ja tuntuma on huono omaan makuun. Nykyinen koneeni on T440s, jossa se taitaa olla jopa 2,1 mm, joka yhdistettynä klassisiin Think Padin aavistuksen koveriin näppäimiin ja selkeisiin näppäinväleihin on erinomainen. Samaa ei saa, mutta selvittelin, että lähes samalla 1,8 mm liikkumisella on saanut vielä vähän aikaa sitten joitain malleja. Nykyään tuntuu olevan vain 1,5 mm tai vähemmän. Tästä ei oikein löydy mitään tietoa mistään. Redditistä löysin ehkä yhden ketjun aiheesta. Lisäksi olen lueskellut arvosteluja. Esim. T14 mallistossa 2. sukupolvi on ilmeisesti viimeinen 1,8 mm klassisemmalla näppiksellä. X1:ssä 6. sukupolvi on kai viimeinen. Yhtenä vaihtoehtona olen miettinyt Think padin irtonäppistä, mutta siinä vähän katoaa kannettavan idea.

Tarkoitus on siis hankkia laadukas ja kevyt budjetti-Think pad, jonka ei tarvitse pyörittää erityistä tehoa vaativia ohjelmia. Muutamaan vaihtoehtoon olen nyt päätynyt, ja mietin, että onko täällä ajatuksia näistä (vai olisiko oikea paikka tuo lirpake-otsikko?). Lenovon sivuilta olen myös katsellut, mutta ongelmaksi muodostuu tuo näppis. Pojallani on koulusta saatu E14, jonka näppis on umpisurkea omiin sormiini.

Tämä on käytetty uudella akulla:


Uutena Verkkiksestä nämä kaksi:


Notebookcheckistä löytyy aika hyvin tietoa noista näppäinten liikeradoista. Hyvä ostos mielestäni tuo Verkkokaupan T14 Gen 2 tuohon hintaan. Siinä on tosiaan ainakin T14 sarjalaisista viimeisenä tuo pidempi 1,8 mm.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
94
Notebookcheckistä löytyy aika hyvin tietoa noista näppäinten liikeradoista. Hyvä ostos mielestäni tuo Verkkokaupan T14 Gen 2 tuohon hintaan. Siinä on tosiaan ainakin T14 sarjalaisista viimeisenä tuo pidempi 1,8 mm.
Näemmä tässä gen3 on jo tuo 1,5mm näppäimistö. Vaihdoin tähän Gen ykkösestä (hajosi) ja täytyy myöntää etten edes huomannut eroa näppisten välillä. Itse tykkään matalista näppäimistä ja matalasta iskusta. Ehkä tuossa noiden arvostelussa on jonkun verran mukana henkilökohtaista latausta tämän suhteen.

Muuten sanoisin että nää T14 on taattua Lenovo-laatua eli se onsite kannttaa ottaa kun kaikilla meillä toimistolla on vähintään kerran vaihdettu emo, portit, akku, näyttö tai joku. Kunhan ekasta parista kuukaudesta selviää niin sitten ei oo yleensä enää uusia vikoja.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
2
Näemmä tässä gen3 on jo tuo 1,5mm näppäimistö. Vaihdoin tähän Gen ykkösestä (hajosi) ja täytyy myöntää etten edes huomannut eroa näppisten välillä. Itse tykkään matalista näppäimistä ja matalasta iskusta. Ehkä tuossa noiden arvostelussa on jonkun verran mukana henkilökohtaista latausta tämän suhteen.

Muuten sanoisin että nää T14 on taattua Lenovo-laatua eli se onsite kannttaa ottaa kun kaikilla meillä toimistolla on vähintään kerran vaihdettu emo, portit, akku, näyttö tai joku. Kunhan ekasta parista kuukaudesta selviää niin sitten ei oo yleensä enää uusia vikoja.
Joo, tuo on toki tottumuskysymys. Kun on aloittanut enemmän kirjoittamaan, ja tehnyt myös kirjoitustyötä, vuosituhannen vaihteessa niin on tottunut tiettyihin asioihin. Kannettavista perinteinen Think Padin näppis on minulle ollut ylivoimaisesti paras. Tuon 1,8 mm:n kanssa oppii elämään, mutta jos tippuu 2,1:stä 1,5:een, niin voi olla liikaa. Jos ei ole sellaista historiallista painolastia, niin on helpompi tottua.

Notebookcheckistä olen näitä myös kaivellut, mutta selkeää yhteenvetoa eri sukupolvista ja kokoonpanoista en ole löytänyt. Lenovon sivuillakin tuntui olevan tosi huonosti tietoa näppiksistä.
 
Liittynyt
05.02.2022
Viestejä
88
sori, jos käytän thteadiä väärin, mutta mulle tuli tommonen Lenovo Think pad 310s-15ikb.
i5-7200U
4Gb ddr4 ram ja 2 paikkaa taisi olla tyhjänä.
256gb samsumg ssd.
1980x1080 näyttö josta tappelevat intel hd 620 ja radeon r5 m300.

siistin oloinen laite kaikin puolin mutta itselle täysin turha.
IMG_20231001_083014.jpg

Jotenpa: onko tollaisella mitään arvoa ja noin mitä jos kaupata koittaisi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 550
sori, jos käytän thteadiä väärin, mutta mulle tuli tommonen Lenovo Think pad 310s-15ikb.
i5-7200U
4Gb ddr4 ram ja 2 paikkaa taisi olla tyhjänä.
256gb samsumg ssd.
1980x1080 näyttö josta tappelevat intel hd 620 ja radeon r5 m300.

siistin oloinen laite kaikin puolin mutta itselle täysin turha.

Jotenpa: onko tollaisella mitään arvoa ja noin mitä jos kaupata koittaisi?
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
221
Onko Lenovon 7 gen x1:ssä ollut karhea pinta... Ostin kunnostetun käytetyn ja pinta on jotain mihin en ole ikinä törmännyt.. Mukana ei tietenkään tullut bitlocker koodia ja se ei näy MS:n sivulla - kone löytyy mutta :) Ei muuten, mutta asetuksissa on ilmeisesti palautus tikulta ja tuota ei tietenkään ole ja jotenkin onnistuin vaihtamaan salsasanan ja kirjoittamaan sen 2 x väärin.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 550
Joissain UHD paneelilla olevissa on hiilikuitupinta kannessa, mutta ei tuo käsittääkseni sen karheampi pitäisi olla kuin maalattujen mallienkaan.

 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
221
Ei ole toi - se on jotenkin halvan oloinen... etäisesti muistuttaa hiekkapaperia - toi kansi ja näppiksen reunat on samaa. Pohja on normaali tai samanlainen kuin tässä gen 7:ssa.

Harmi kun käsillä ei ole kameraa, jolla tuon ihmeen saisi ikuistettua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
809
Ei ole toi - se on jotenkin halvan oloinen... etäisesti muistuttaa hiekkapaperia - toi kansi ja näppiksen reunat on samaa. Pohja on normaali tai samanlainen kuin tässä gen 7:ssa.
Saisitko kuvaa tuosta? En itsekään ole törmännyt kuin tuohon hiilikuidun näköseen, ja siihen ns. normaaliin.

Voisi kuulostaa, että joku on "kunnostanut" tuon kannen, eli hionut ja laittanut jonkun maalin tai vastaavan päälle..?
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
221
Yritän saada jonkun käyvän kameran omaavan käymään... Liian tasainen ollakseen maali.

Edit; nyt päivänvalossa katsottuna: Teipattu. Kansi ja näppiksen reunat on teipattu kunnostuksen yhteydessä uusiksi niin voi myydä uudenveroisena. Harmi kun kantti ei riitä raapaisemaan noita teippejä veke, todennäköisesti pinta on sitä mitä odottaisikin, mutta... Nyt lähtee vähän turhaan palautukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
T470S mallin ja Vantagen kanssa ongelmaa liittyen akustoon. Läppärillä vanhempi Vantagen versio toimi ok akkutestien suhteen, nyt tuorein ei. En harmi kyllä muista mikä oli vanha toimiva versio kun mennyt automaattipäivityksellä tuo tuorein koneeseen. Ongelma kun on seuraavanlainen.

Akkujahan tässä mallissa on kaksi. Ykkösakku menee testissä läpi hyvin ja suht nopeasti. Kakkosakku jää jumittaa kakkosvaiheeseen eli akun "vajaakalibrointiin" eli siihen milloin akku olisi tyhjä. En tiedä bugittaako Vantage vai onko bcm lyönyt suojat päälle että akku olisi tiensä päässä. Syklejä akulla n. 140. Se että kummassa vika tai bugi niin sen tutkimisen tekee hankalaksi se että ainaskin Vantagessa jos läppäristä laturin irroittaa tai kytkee niin kakkosakun prosentit muuttuu. Tila silti pysyy kokoajan "ei aktiivisena" vaikka prosentit muuttuu. Ei herjaa mitään että akku olisi heikko tai vastaavaa. Myös biosista tehty se sisäisten akkujen irtikytkentä ja aktivoitu takaisin laturin kytkemällä kuten ohjeet käski tekemään biosissa. Biosista ei akkujen tietoja juuri näe. Bios ja kaikki ajurit on uusimmat. Myös se on tsekattu että on virtapuolen ajurit uusimmat ja kokeiltu poistaa akut laitehallinnasta antaen windowsin palauttaa ne takaisin restartin jälkeen.

Ideoita?

Se vielä unohtui sanoa että tuo testin kakkosvaiheeseen jäänti jää oikeasti siihen kohtaan miettimään. Annoin testin pyöriä ainaskin 48 tuntia ja silti ei mitään muutosta. Kokeilin sekä sillä keltaisella neliömallisella liittimellä olevalla laturilla ja 60W latauksella usb-c kautta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Niijoo ja jos akunvaihtohommiin joutuu niin mistä kannattaisi hommata akut? Molemmat toki lähtee siinä tapauksessa kerralla vaihtoon. Ei ole pakko olla OEM akut mutta ei viitsisi hommata mitään "turvallisia" sekunda-akkujakaan kun läppäri tulee olemaan isäni käytössä hoitokodissa niin täytyy hieman ajatella sitä paloturvallisuutta myös siltä kantilta kun liikuntakyvytön kyseessä.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
568
Onko joku kalibroinut tai löytänyt netistä sopivan väriprofiilin (ICC) Thinkpad X13 Gen 2 -mallille (Ryzen 3 PRO 5450U)? Itse kalibroimalla pääsisi tietysti parhaaseen lopputulokseen, mutta ei nyt satu olemaan kalibrointilaitetta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Notebookcheckin testissä on yleensä ladattavissa niiden kalibroima profiili. Katso onko omassasi sama BOEn paneeli kuin niiden testissä. Toki näytöt on yksilöitä. Osien tiedot löytyy yleensä sieltä diagnostiikan puolelta ennen boottia, kun painelee enteriä niin tulee valikko.

Minkä tehoinen laite Ryzen 3 Pro 5450U on, oletko ajanut sille esimerkiksi Geekbench 6 nopeustestiä?
MIten melu ja akunkesto? Olisi tarvetta yhdelle pikkuäppärille.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
568
Notebookcheckin testissä on yleensä ladattavissa niiden kalibroima profiili. Katso onko omassasi sama BOEn paneeli kuin niiden testissä. Toki näytöt on yksilöitä. Osien tiedot löytyy yleensä sieltä diagnostiikan puolelta ennen boottia, kun painelee enteriä niin tulee valikko.

Minkä tehoinen laite Ryzen 3 Pro 5450U on, oletko ajanut sille esimerkiksi Geekbench 6 nopeustestiä?
MIten melu ja akunkesto? Olisi tarvetta yhdelle pikkuäppärille.
Omassa on AUO B133UAN01.2 paneeli, joten ei ole apua Notebookcheckin profiilista.

On ollut kone vasta pari päivää käytössä, joten en kauheasti ole ehtinyt testailemaan. Tuuletin ei tunnu juurikaan peruskäytössä pyörivän eli hiljainen on. Akku tuntuu kestävän noin 8-10h kevyessä käytössä.
Sellaisen miinuksen löysin, että kosketuslevy tuntuu olevan hieman "irti", eli kolisee kun sitä painelee alempaa. En tiedä onko vain oman kappaleen ongelma vai yleisempi. Jossain arvostelussa samasta mainittiin, eli ilmeisesti yleisempi ongelma.
Geekbenchin voin ajaa läpi ja ilmoitella tuloksesta.

Tuohon 500-600 euroon kyllä hyvä hankinta, mutta en tiedä maksaisinko täyttä hintaa.

Edit: Geekbench tulos: 1743 (Single-Core Score) ja 5387 (Multi-Core Score). Löysinkin Notebookcheckistä Lenovo ThinkPad L13 Yoga G4 -läppärin arvostelun joka käyttää samaa AUO:n paneelia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2021
Viestejä
11
Lenovo T430 MLU (Mid Life Update) mielessä... ja kysyisin neuvoa kokeneemmilta, koska en ole aikaisemmin sisuskaluja kaivellut.
Hyvin palvelleessa koneessa on kokoonpanona: i5 3210M CPU 2.50 GHz, 8 Gt RAM, 180 GB SSD, Win 10 Pro. Ulkoisena muistina on 2T, jossa kuvat ym ei aktiiviset materiaalit sekä tietenkin Dropbox aktiivisessa käytössä.
Käytän konetta kahdessa eri työpisteessä telakan kautta, joten näytöllä, näppiksellä ym ei ole juurikaan merkitystä. Pääasiallisessa pisteessä on tuplanäyttöinä ASUS PB287Q 4K näytöt.
Koneen hidastelu on alkanut harmittamaan, kun käytän paljon karttaohjelmia ja firman suunnitteluhommissa tietokantaohjelmia (karttapohjaisia) verkon yli (kunnollinen valokuitu). Pelihommia en ole vielä ehtinyt opettelemaan.
Olen myös äärimmäisen laiska lähtemään vaihtamaan sinällään ihan hyvin palvelevaa konetta, tuplatelakoita ym sihen liittyvään askartelua.
Pienellä perehtymisellä olen ajatellut seuraavaa päivitystä ja mielellään kustannustehokkaasti. Tähän pyytäisin kommenttia mikä on järkevää ja myös hankintavinkkejä tai jos on käypäisiä palikoita tarjottanava, niin olen myös tietenkin kiinnostunut. Ja myös inhorehellisiä mielipiteitä erityisesti siitä kannattaako tiettyjä palikoita hommata käytettynä (tietenkin hyväkuntoiset toimii) vai suoraan uutena, jos on yleensä enää saatavissa.
Tässä ajattelemani tärkeysjärjestys päivitykselle:
1) 8 Gt -> 2 x 8 Gt
2) i5 3210M -> esim 3620QM / 3630QM / tai joku muu järkevä 4-ydin, ilman kikkailuja wattien ja kellotusten ym kanssa.
3a) 180 SSD:n lisäksi (pystyykö polttavan romppuaseman paikalle hankkimaan lisää sisäistä muistia SSD ? Jos pystyy, niin vähintään 1T tai mieluummin 2T
3b) jos lisäys ei onnisty, niin 180 SSD -> 1T / 2T SSD laadukas muisti tilalle (tällöin vain taitaa tulla ohjelmien asentelut kyseeseen, joten ei ole ykkösvaihtoehtoni)
3c) onko romppuaseman tilalle ajateltavissa jotain muuta muistia HDD ?
4) Muuta ehdottoman tärkeää vai onko noista edellisistäkin jotain jonka voi jättää pois / korvata jollain kustannustehokkaammalla. Koneella on tarkoitus painaa vielä pitkään, koska se on hyvin pidetty ja käypäänen.
Kiitos jo etukäteen. Ei kysyvä tieltä eksy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
809
Lenovo T430 MLU (Mid Life Update) mielessä... ja kysyisin neuvoa kokeneemmilta, koska en ole aikaisemmin sisuskaluja kaivellut.
Hyvin palvelleessa koneessa on kokoonpanona: i5 3210M CPU 2.50 GHz, 8 Gt RAM, 180 GB SSD, Win 10 Pro. Ulkoisena muistina on 2T, jossa kuvat ym ei aktiiviset materiaalit sekä tietenkin Dropbox aktiivisessa käytössä.
Käytän konetta kahdessa eri työpisteessä telakan kautta, joten näytöllä, näppiksellä ym ei ole juurikaan merkitystä. Pääasiallisessa pisteessä on tuplanäyttöinä ASUS PB287Q 4K näytöt.
Koneen hidastelu on alkanut harmittamaan, kun käytän paljon karttaohjelmia ja firman suunnitteluhommissa tietokantaohjelmia (karttapohjaisia) verkon yli (kunnollinen valokuitu). Pelihommia en ole vielä ehtinyt opettelemaan.
Olen myös äärimmäisen laiska lähtemään vaihtamaan sinällään ihan hyvin palvelevaa konetta, tuplatelakoita ym sihen liittyvään askartelua.
Pienellä perehtymisellä olen ajatellut seuraavaa päivitystä ja mielellään kustannustehokkaasti. Tähän pyytäisin kommenttia mikä on järkevää ja myös hankintavinkkejä tai jos on käypäisiä palikoita tarjottanava, niin olen myös tietenkin kiinnostunut. Ja myös inhorehellisiä mielipiteitä erityisesti siitä kannattaako tiettyjä palikoita hommata käytettynä (tietenkin hyväkuntoiset toimii) vai suoraan uutena, jos on yleensä enää saatavissa.
Tässä ajattelemani tärkeysjärjestys päivitykselle:
1) 8 Gt -> 2 x 8 Gt
2) i5 3210M -> esim 3620QM / 3630QM / tai joku muu järkevä 4-ydin, ilman kikkailuja wattien ja kellotusten ym kanssa.
3a) 180 SSD:n lisäksi (pystyykö polttavan romppuaseman paikalle hankkimaan lisää sisäistä muistia SSD ? Jos pystyy, niin vähintään 1T tai mieluummin 2T
3b) jos lisäys ei onnisty, niin 180 SSD -> 1T / 2T SSD laadukas muisti tilalle (tällöin vain taitaa tulla ohjelmien asentelut kyseeseen, joten ei ole ykkösvaihtoehtoni)
3c) onko romppuaseman tilalle ajateltavissa jotain muuta muistia HDD ?
4) Muuta ehdottoman tärkeää vai onko noista edellisistäkin jotain jonka voi jättää pois / korvata jollain kustannustehokkaammalla. Koneella on tarkoitus painaa vielä pitkään, koska se on hyvin pidetty ja käypäänen.
Kiitos jo etukäteen. Ei kysyvä tieltä eksy.
Hyviä pointteja kaikki lähtökohtaisesti. Tässä saitti jossa enemmän asiaa:

Itse päivittäisin tosiaan muistin 2 x 8, sekä prosessorin tuohon 3630QM malliin. Tuossa linkissäni puhetta myös vielä tehokkaamman prossun laittamisesta, jonka pariksi olisi hyvä laittaa hieman tehokkaampi jäähdyttimen versio.

Optisen aseman tilalle saa joko akun, tai sitten kelkan, johon saat melkeimpä minkä tahansa 2,5" kiintolevyn, SSD tai HDD mallisen. Esim:
 
Liittynyt
24.12.2021
Viestejä
11
Hyviä pointteja kaikki lähtökohtaisesti. Tässä saitti jossa enemmän asiaa:

Itse päivittäisin tosiaan muistin 2 x 8, sekä prosessorin tuohon 3630QM malliin. Tuossa linkissäni puhetta myös vielä tehokkaamman prossun laittamisesta, jonka pariksi olisi hyvä laittaa hieman tehokkaampi jäähdyttimen versio.

Optisen aseman tilalle saa joko akun, tai sitten kelkan, johon saat melkeimpä minkä tahansa 2,5" kiintolevyn, SSD tai HDD mallisen. Esim:
Hyviä pointteja kaikki lähtökohtaisesti. Tässä saitti jossa enemmän asiaa:

Itse päivittäisin tosiaan muistin 2 x 8, sekä prosessorin tuohon 3630QM malliin. Tuossa linkissäni puhetta myös vielä tehokkaamman prossun laittamisesta, jonka pariksi olisi hyvä laittaa hieman tehokkaampi jäähdyttimen versio.

Optisen aseman tilalle saa joko akun, tai sitten kelkan, johon saat melkeimpä minkä tahansa 2,5" kiintolevyn, SSD tai HDD mallisen. Esim:
Terve,
Kiitos sujuvasta vastauksesta ja kattavasta päivitysraportista. Vielä ei onneksi alkanut kuumottamaan.

RAM:t katsoin ja suosittamaasi ei ollut, mutta ilmeisestä tämä olisi aika vastaava noista amazonin suosituksista:

Mistähän tuon prosessorin löytäisi ?
Ja toivottavasti pärjäisi alkuperäisellä tuulettimella ?

Onko noissa kelkkaan laittavissa muisteissa huomioitava jotain erityistä ?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Tuuletin ei tunnu juurikaan peruskäytössä pyörivän eli hiljainen on.
Tuo olisi kyllä hyvä ominaisuus. Kestääkö olla ihan normaali balanced profiili päällä ja pysyy hiljaisena siltikin? Minkälaisilla kierroksilla tuuletin yleensä pyörii silloin, kun se alkaa käydä?

Omassa T14 sarjan i5-1135g7 koneessa alkaa tuuletin läähättää aika helpolla ja kierrokset nousee helposti sinne 3k tai ylikin. Varsinkin ulkoisella näytöllä, jos käyttää läppärissä kansi kiinni, tuntuu tuuletin käyvän lähes jatkuvasti.

Akku tuntuu kestävän noin 8-10h kevyessä käytössä.
Ihan tyhjäksi asti käyttämällä vai jääkö jotain marginaalia? Saisi kestää tosiaan koko päivän akku tarvittaessa mutta olisi hyvä ettei tarvi ihan kuiville asti vetää silloin, kun akut ei pitkän päälle tuosta tykkää.

Sellaisen miinuksen löysin, että kosketuslevy tuntuu olevan hieman "irti", eli kolisee kun sitä painelee alempaa. En tiedä onko vain oman kappaleen ongelma vai yleisempi. Jossain arvostelussa samasta mainittiin, eli ilmeisesti yleisempi ongelma.
Tuollainen ei varmasti laatuvaikutelmaa tee. Onko tuossakin kosketuslevy sellainen muovihökötys?
Ihme ettei kovin moni Windows läppärin valmistaja käytä lasista haptisella kosketuksella olevaa kosketuslevyä vieläkään. Tottunut Apple läppäreissä tuollaisiin ja onhan noissa ero kuin yöllä ja päivällä muoviseen oikeilla napeilla olevaan. Tuo löytyy vakiona jopa siitä tonnin Airista.


Tuohon 500-600 euroon kyllä hyvä hankinta, mutta en tiedä maksaisinko täyttä hintaa.
Hoppuhallissa näyttäisi olevan n. 650 eurolla. Verkkiksen tarjous näemmä loppunut jo.

Edit: Geekbench tulos: 1743 (Single-Core Score) ja 5387 (Multi-Core Score).
Tuo ei kovin kauan jää Intelin i5-1135G7:sta, sillä on jotain 2k / 6k tuloksia.

Löysinkin Notebookcheckistä Lenovo ThinkPad L13 Yoga G4 -läppärin arvostelun joka käyttää samaa AUO:n paneelia.
Miltä tuo paneeli muuten vaikuttaa laadultaan? Värit, taustavalon tasaisuus, vuodot sun muut?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
809
Terve,
Kiitos sujuvasta vastauksesta ja kattavasta päivitysraportista. Vielä ei onneksi alkanut kuumottamaan.

RAM:t katsoin ja suosittamaasi ei ollut, mutta ilmeisestä tämä olisi aika vastaava noista amazonin suosituksista:

Mistähän tuon prosessorin löytäisi ?
Ja toivottavasti pärjäisi alkuperäisellä tuulettimella ?

Onko noissa kelkkaan laittavissa muisteissa huomioitava jotain erityistä ?
Noiden muistien pitäisi sopia koneeseen kyllä. Prosessorin suhteen, tuo 3630QM on 45W malli, joka hyötyisi tuosta jäähdyttimen modauksesta ja/tai vaihtamisesta. Sen sijaan 3632QM olisi 35W malli, joka pitäisi mennä vakiojäähyllä hyvin.

Optisen aseman tilalle tulevissa kelkoissa ei lähtökohtaisesti ole eroja, ainakaan jos on mainostettu T430 malliin. Osa kelkoista myydään ilman etulevyä, jolloin tarkoitus on siirtää vanhasta optisesta CD/DVD-asemasta etulevy, jolloin tuota ei koneen kyljestä edes huomaa.

Voin yrittää huomenna vilkaista, mulla saattaisi olla ainakin muistit ja tuo optisen tilalle tuleva kelkka hyllyssä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 820
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2021
Viestejä
11
Noiden muistien pitäisi sopia koneeseen kyllä. Prosessorin suhteen, tuo 3630QM on 45W malli, joka hyötyisi tuosta jäähdyttimen modauksesta ja/tai vaihtamisesta. Sen sijaan 3632QM olisi 35W malli, joka pitäisi mennä vakiojäähyllä hyvin.

Optisen aseman tilalle tulevissa kelkoissa ei lähtökohtaisesti ole eroja, ainakaan jos on mainostettu T430 malliin. Osa kelkoista myydään ilman etulevyä, jolloin tarkoitus on siirtää vanhasta optisesta CD/DVD-asemasta etulevy, jolloin tuota ei koneen kyljestä edes huomaa.

Voin yrittää huomenna vilkaista, mulla saattaisi olla ainakin muistit ja tuo optisen tilalle tuleva kelkka hyllyssä.
Terve ja kiitos.
Mun käyttöön tuo 3632QM on ihan passeli, jos vain löytyisi. En tee niin raskasta hommaa. Palataan, kiitos.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
809
Voitko vielä laittaa kokemattomalle ehdotuksen "hyvästä tahnasta", kiitos.
Kone kertoo asennetun DVD-RW-aseman olevan 32-bittinen, jos tämä pitää ottaa kelkassa jotenkin huomioon.
Hyvä tahna on tietysti vähän suhteellista. Sanoisin tässä kohtaa, että kunhan tahna on hyvin laitettu. Asian ajaa varmasti esim. Noctua, Corsair, Arctic lämpötahnat.

Tuolla bittisyydellä ei ole merkitystä.

EDIT: tässä nyt vielä pari lämpötahnaa, valikoitu lähinnä sen perusteella, että olisi kohtalaisen pieni tuubi, jos oletan oikein, ettei olisi muualle tarvetta:
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
568
Tuo olisi kyllä hyvä ominaisuus. Kestääkö olla ihan normaali balanced profiili päällä ja pysyy hiljaisena siltikin? Minkälaisilla kierroksilla tuuletin yleensä pyörii silloin, kun se alkaa käydä?
Ainoastaan Balanced-moodia olen käyttänyt tässä. Tuulettimen nopeuksia en pysty kertomaan kun Task Manager ja esim. HWiNFO ja Speedfan eivät tunnista tuulettimia. Geekbenchin CPU-testissä tuuletin ei edes mene päälle, GPU-testissä meni mutta sen juuri ja juuri kuuli. Pelejä en ole pyöritellyt niin niiden kohdalla en osaa sanoa.

Ihan tyhjäksi asti käyttämällä vai jääkö jotain marginaalia? Saisi kestää tosiaan koko päivän akku tarvittaessa mutta olisi hyvä ettei tarvi ihan kuiville asti vetää silloin, kun akut ei pitkän päälle tuosta tykkää.
Ei ihan tyhjäksi mennyt, mutta en uskaltaisi luvata koko päivän kestoa varsinkin kun näyttöä joutuu pitämään lähes täydellä kirkkaudella kotioloissa.

Tuollainen ei varmasti laatuvaikutelmaa tee. Onko tuossakin kosketuslevy sellainen muovihökötys?
Ihme ettei kovin moni Windows läppärin valmistaja käytä lasista haptisella kosketuksella olevaa kosketuslevyä vieläkään. Tottunut Apple läppäreissä tuollaisiin ja onhan noissa ero kuin yöllä ja päivällä muoviseen oikeilla napeilla olevaan. Tuo löytyy vakiona jopa siitä tonnin Airista.
Joo kosketuslevy on muovia ja ei lähellekään Macbookien tasoa. On tunnottomampi kuin Yoga 7 Slim -läppärissä ja vanhassa Zenbookissa.

Miltä tuo paneeli muuten vaikuttaa laadultaan? Värit, taustavalon tasaisuus, vuodot sun muut?
Värintoisto vaikuttaisi olevan kohdillaan, 99% sRGB ja eron kyllä huomaa selkeästi E ja L-sarjalaisiin Thinkpadeihin. Valovuodon testasin ja sitä on hieman alhaalla, mutta hyvin vähäistä kuitenkin. Näytön kirkkaus on vain 300 nittiä, eli ei sovellu ainakaan ulkona auringonpaisteessa käytettäväksi. Ei voi verrata Macbookien tai Dell XPS näyttöihin, mutta onhan ne eri hintaluokan koneita muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 208
Voitko vielä laittaa kokemattomalle ehdotuksen "hyvästä tahnasta", kiitos.
Koska "tahna-asia" tuntuu vieraalta, on ehkä paikallaan mainita, että tahnan on tarkoitus vain täyttää sellaiset mikroskooppisen pienet epätasaisuudet, joita kyseisissä pinnoissa on, ja parantaa siten lämmön siirtymistä. Tahnaa siis laitetaan niin pieni nokare, että se leviää yhdistettäville pinnoille, kun ne puristetaan yhteen, mutta idea ei suinkaan ole, että prosessorin ja jäähyn välissä olisi selvä "tahnakerros".
 
Liittynyt
24.12.2021
Viestejä
11
Noiden muistien pitäisi sopia koneeseen kyllä. Prosessorin suhteen, tuo 3630QM on 45W malli, joka hyötyisi tuosta jäähdyttimen modauksesta ja/tai vaihtamisesta. Sen sijaan 3632QM olisi 35W malli, joka pitäisi mennä vakiojäähyllä hyvin.

Optisen aseman tilalle tulevissa kelkoissa ei lähtökohtaisesti ole eroja, ainakaan jos on mainostettu T430 malliin. Osa kelkoista myydään ilman etulevyä, jolloin tarkoitus on siirtää vanhasta optisesta CD/DVD-asemasta etulevy, jolloin tuota ei koneen kyljestä edes huomaa.

Voin yrittää huomenna vilkaista, mulla saattaisi olla ainakin muistit ja tuo optisen tilalle tuleva kelkka hyllyssä.
---
Huomenta,
Tarkastin myös siskon koneen tilanteen - Lenovo P51 - i7 6500U, jossa on 16 Gt RAM, sekä 1T muistia piisaa vielä hyvin. Elikkä tähän näyttäisi mahtuna 2 x 16 Gt RAM:t. Mutta onko niistä vastaavaa hyötyö 2 ydin suorittimen kanssa ? Jos tuumaat, että on, niin katso tähänkin sopivia palikoita. Siskon kokemus on, että vähän tahmeasti starttaa. Olisiko järkeä päivittää suoritinta ? Käyttö on kuitenkin mua kevyempää taulukkolaskentaa ja kirjanpito-ohjelmaa pilvipalveluissa ym.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 844
---
Huomenta,
Tarkastin myös siskon koneen tilanteen - Lenovo P51 - i7 6500U, jossa on 16 Gt RAM, sekä 1T muistia piisaa vielä hyvin. Elikkä tähän näyttäisi mahtuna 2 x 16 Gt RAM:t. Mutta onko niistä vastaavaa hyötyö 2 ydin suorittimen kanssa ? Jos tuumaat, että on, niin katso tähänkin sopivia palikoita. Siskon kokemus on, että vähän tahmeasti starttaa. Olisiko järkeä päivittää suoritinta ? Käyttö on kuitenkin mua kevyempää taulukkolaskentaa ja kirjanpito-ohjelmaa pilvipalveluissa ym.
Suoritinta ei noihin uudempiin pystyy päivittää, ovat juotettuja.
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 001
Kyllä tuon koneen pitäisi käynnistyä normaalisti 16GB muistilla, ei pitäisi vaikuttaa yhtään.Tarkoittaako tuo tahmaus sitä että kun painaa virtanappia niin menee hitaasti käyttikseen vaiko kiipeääkö käyttikseen ja siellä saa odotella ennen kuin voi käyttää? Jos ensimmäinen niin voi olla alkavaa levy/muistivikaa tai käyttis solmussa, jos jälkimmäinen niin taustalla tod.näk starttaa turhia softia tai myös käyttis solmussa.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 208
Hyvä tietää, pääsee vähemmällä. Mutta RAM-tuplauksesta on varmaan selvää apua siinä tapauksessa ?
Tuossa mallikoodissa (P51) näyttäisi olevan jotain vialla ja mitä tarkoittaa "1T muistia? Jos koneessa on 1 teratavun HDD, niin siinä sen hitaan käynnistymisen syy on. 16 Gt RAM-muistia riittää mainiosti tuollaisessa käytössä eikä muistin tuplaaminen nopeuta mitään.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Joo kosketuslevy on muovia ja ei lähellekään Macbookien tasoa. On tunnottomampi kuin Yoga 7 Slim -läppärissä ja vanhassa Zenbookissa.
Oliko tuo mainitsemasi kolina sellainen, että ongelman voisi kiertää käyttämällä tap to clickiä?

Värintoisto vaikuttaisi olevan kohdillaan, 99% sRGB ja eron kyllä huomaa selkeästi E ja L-sarjalaisiin Thinkpadeihin. Valovuodon testasin ja sitä on hieman alhaalla, mutta hyvin vähäistä kuitenkin. Näytön kirkkaus on vain 300 nittiä, eli ei sovellu ainakaan ulkona auringonpaisteessa käytettäväksi. Ei voi verrata Macbookien tai Dell XPS näyttöihin, mutta onhan ne eri hintaluokan koneita muutenkin.
Näkyikö mitään epätasaisuutta tai tinttiä kirkkaalla kuvalla, jos vaikka avaat google.fi koko ruudun kokoisena ja vertaat oikeaa ja vasenta reunaa? Siis tyyliin toinen laita punertaa toinen sinertää tai selvä ero kirkkaudessa.

Minkä valmistajan chipsetti on WLANilla ja LANilla?
Onko tuossa myös älykortinlukija?
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
568
Oliko tuo mainitsemasi kolina sellainen, että ongelman voisi kiertää käyttämällä tap to clickiä?
Sitä käytän myös itse ja kyllä se kolina kuuluu, mutta vain jos napauttelee kosketuslevyn alaosaa.

Näkyikö mitään epätasaisuutta tai tinttiä kirkkaalla kuvalla, jos vaikka avaat google.fi koko ruudun kokoisena ja vertaat oikeaa ja vasenta reunaa? Siis tyyliin toinen laita punertaa toinen sinertää tai selvä ero kirkkaudessa.

Minkä valmistajan chipsetti on WLANilla ja LANilla?
Onko tuossa myös älykortinlukija?
Sivuissa ei näy epätasaisuutta, mutta ylhäällä on tummempi kaistale.

Älykortinlukija löytyy. WLAN on MediaTek MT7921 ja LAN on RealTek RTL8168/8111
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
809
---
Huomenta,
Tarkastin myös siskon koneen tilanteen - Lenovo P51 - i7 6500U, jossa on 16 Gt RAM, sekä 1T muistia piisaa vielä hyvin. Elikkä tähän näyttäisi mahtuna 2 x 16 Gt RAM:t. Mutta onko niistä vastaavaa hyötyö 2 ydin suorittimen kanssa ? Jos tuumaat, että on, niin katso tähänkin sopivia palikoita. Siskon kokemus on, että vähän tahmeasti starttaa. Olisiko järkeä päivittää suoritinta ? Käyttö on kuitenkin mua kevyempää taulukkolaskentaa ja kirjanpito-ohjelmaa pilvipalveluissa ym.
Tosiaan, malli on luultavasti ThinkPad P51s, jota on tehty tuolla suorittimella. Normaalia P51 mallia taas ei ole tehty tuolla suorittimella. Mutta niin tai näin, uudempiin koneisiin ei enää sitä saa päivitettyä, helposti ainakaan. 16 Gt muistia riittää varmasti hyvin, samoin kiintolevy, jos tuo vaan on SSD mallinen 1000 Gt kiintolevy? Varmistaisin tuon kiintolevyn mallin, ja sen jälkeen pohtisin mahdollisesti käyttöjärjestelmän uudelleen asentamista, jos kone tuntuu hitaalta.

En valitettavasti muistanut katsoa tänään noita lupaamiani tavaroita, mutta yritän palata vielä tällä viikolla vaikkapa yksityisviestillä niiden suhteen!
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 710
16 Gt muistia riittää varmasti hyvin, samoin kiintolevy, jos tuo vaan on SSD mallinen 1000 Gt kiintolevy? Varmistaisin tuon kiintolevyn mallin, ja sen jälkeen pohtisin mahdollisesti käyttöjärjestelmän uudelleen asentamista, jos kone tuntuu hitaalta.
Ainakin tuota on myyty " Samsung SSD PM961 1TB " joten kiintarivaihdolla ei silloin ripene.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 881
Sitä käytän myös itse ja kyllä se kolina kuuluu, mutta vain jos napauttelee kosketuslevyn alaosaa.



Sivuissa ei näy epätasaisuutta, mutta ylhäällä on tummempi kaistale.

Älykortinlukija löytyy. WLAN on MediaTek MT7921 ja LAN on RealTek RTL8168/8111
Kiitti infosta jälleen kerran. Unohtui kysyä vielä yksi juttu. Mikä on SSD:n merkki ja malli? Oletko kokeillut minkälaisia tuloksia Crystaldiskmark näyttää sille?
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
568
Kiitti infosta jälleen kerran. Unohtui kysyä vielä yksi juttu. Mikä on SSD:n merkki ja malli? Oletko kokeillut minkälaisia tuloksia Crystaldiskmark näyttää sille?
SSD on Western Digital SN730. Crystaldiskmark antoi SSD:lle lukunopeudeksi 3434Mb/s ja kirjoitusnopeudeksi 1437Mb/s.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 523
Viestejä
4 218 132
Jäsenet
71 060
Uusin jäsen
jsa555

Hinta.fi

Ylös Bottom