Lenovo T430 MLU (Mid Life Update) mielessä... ja kysyisin neuvoa kokeneemmilta, koska en ole aikaisemmin sisuskaluja kaivellut.
Hyvin palvelleessa koneessa on kokoonpanona: i5 3210M CPU 2.50 GHz, 8 Gt RAM, 180 GB SSD, Win 10 Pro. Ulkoisena muistina on 2T, jossa kuvat ym ei aktiiviset materiaalit sekä tietenkin Dropbox aktiivisessa käytössä.
Käytän konetta kahdessa eri työpisteessä telakan kautta, joten näytöllä, näppiksellä ym ei ole juurikaan merkitystä. Pääasiallisessa pisteessä on tuplanäyttöinä ASUS PB287Q 4K näytöt.
Koneen hidastelu on alkanut harmittamaan, kun käytän paljon karttaohjelmia ja firman suunnitteluhommissa tietokantaohjelmia (karttapohjaisia) verkon yli (kunnollinen valokuitu). Pelihommia en ole vielä ehtinyt opettelemaan.
Olen myös äärimmäisen laiska lähtemään vaihtamaan sinällään ihan hyvin palvelevaa konetta, tuplatelakoita ym sihen liittyvään askartelua.
Pienellä perehtymisellä olen ajatellut seuraavaa päivitystä ja mielellään kustannustehokkaasti. Tähän pyytäisin kommenttia mikä on järkevää ja myös hankintavinkkejä tai jos on käypäisiä palikoita tarjottanava, niin olen myös tietenkin kiinnostunut. Ja myös inhorehellisiä mielipiteitä erityisesti siitä kannattaako tiettyjä palikoita hommata käytettynä (tietenkin hyväkuntoiset toimii) vai suoraan uutena, jos on yleensä enää saatavissa.
Tässä ajattelemani tärkeysjärjestys päivitykselle:
1) 8 Gt -> 2 x 8 Gt
2) i5 3210M -> esim 3620QM / 3630QM / tai joku muu järkevä 4-ydin, ilman kikkailuja wattien ja kellotusten ym kanssa.
3a) 180 SSD:n lisäksi (pystyykö polttavan romppuaseman paikalle hankkimaan lisää sisäistä muistia SSD ? Jos pystyy, niin vähintään 1T tai mieluummin 2T
3b) jos lisäys ei onnisty, niin 180 SSD -> 1T / 2T SSD laadukas muisti tilalle (tällöin vain taitaa tulla ohjelmien asentelut kyseeseen, joten ei ole ykkösvaihtoehtoni)
3c) onko romppuaseman tilalle ajateltavissa jotain muuta muistia HDD ?
4) Muuta ehdottoman tärkeää vai onko noista edellisistäkin jotain jonka voi jättää pois / korvata jollain kustannustehokkaammalla. Koneella on tarkoitus painaa vielä pitkään, koska se on hyvin pidetty ja käypäänen.
Kiitos jo etukäteen. Ei kysyvä tieltä eksy.