Jaetaampa kokemuksia uudesta työkoneesta: T480s I7-8550u/24Gb/512NVME/WQHD/LTE. Aikaisempi kone T450s I5-5200u/12Gb/256SSD/FHD/LTE ja sitä ennen ollut T440s vastaavalla konfiguraatiolla.
Runko/paino/yleisvaikutelma
Minulla oli tehoakku käytössä vanhassa T450s:ssä ja kone oli toki sen myötä myös merkittävästi painavampi kuin tämä T480s johon ei lisäakkua saa. T480s on parisataa grammaa kevyempi kuin T450s vakioakulla. Toisaalta se on paljon, toisaalta ei yhtään mitään. Muutoinhan T480s on paljon sirompi.
Itse en henkilökohtaisesti juurikaan pidä tuosta eteenpäin kapenevasta designista tässä uudessa. Ehkä olen vaan tottunut siihen, että Thinkpadin kuuluu olla kolkko laatikko
Suorituskyky
Onhan se vaan nopeampi. Paljon nopeampi. Gen7 -> Gen8 hyppäys Intelin mobiilipuolella on oikeasti merkittävä. Tuplasti coreja samalla TDP:llä. Pelkästään I7-7200u -> I7-8550u hyppäys on 30%+, puhumattakaan omasta i5-5200u -> 8550u hyppäyksestä. Kun tämä yhdistetään vielä erittäin nopeaan NVME levyyn (
Samsung PM891) niin onhan tätä ihan eri ilo käyttää.
Tehoja tuli itseasiassa sen verran lisää, että möin vanhan 2600K/16Gb setin pois. Tässä on paukkuja käytännössä saman verran (2600K ei ollut kellotettu).
Näppäimistö
Näppäimistö on taattua Thinkpad-laatua, vaikka näppis on selvästi eri tuntuinen kuin vanhassa. Tämä uusi on vähän pehmeämpi ja siten tuntumaltaan erilainen, mutta äkkiä tällä pääsi vauhtiin.
Liitännät ja yhdistettävyys
USB-C. Nuff' said. Se tunne, kun voit ladata puhelinta läppärin laturilla. Olkoonkin, että USB-C/TB standardit ovat ihan kauhea sekamelska yhteensopivuuksineen ja rajoituksineen niin tuntuu, että näin tämän pitääkin mennä: standardiliitäntä joka kuljettaa kuvaa, ääntä, dataa ja virtaa. Ostin kotiin USB-C HDMI (2.0) kaapelin, jossa on myös Power Delivery tuki. Tässä kaapelissa on läppärin laturi kiinni. Kotitoimistolla ääni, kuva ja virta yhdestä kaapelista.
Töissä minulla on käytössä uusi Ultra Dock. Oikein hyvin toimii, vaikka aluksi epäilinkin tuon uuden telakkaliitännän toimivuutta (USB-C + USB-C/TB). Telakassa kiinni kaksi näyttöä, muutama USB laite ja verkko.
Koneen kaksi USB3 liitintä riittävät omassa käytössä varsin hyvin ja tykkään siitä, että tässä on vielä säilytetty verkkoliitäntä. Sitä en voi kuitenkaan käsittää, että miksi ihmeessä näihin koneisiin laitetaan HDMI liitin joka tukee vain 1.4 versiota. Ja ylipäätänsä ärsyttää näiden liittimien ja adapterien mainostaminen 4K:lla kun todellisuudessa monet tukevat vain 4K30Hz.
WLAN toimii mainiosti ja työkoneessa pidän LTE:tä itsestään selvyytenä. Ei moitittavaa senkään toiminnassa.
Näyttö
Aikaisemmat koneeni ovat olleet FHD paneelilla. Lenovo on tunnettu siitä, että näihin "premium" business koneisiin tungetaan sellaiset paneelit mitä voisi laatunsa puolesta odottaa olevan jossain ykkössatasien vehkeissä. Eli ~250nits ja <70% RGB. Siispä tein nyt poikkeuksen ja otin tämän T480s:n WQHD paneelilla.
Tottahan tämä WQHD on paljon parempi laadultaan: kirkkaampi, parempi värien toisto ja tokihan lisääntyneen tarkkuuden huomaa myös. Mutta ilman skaalausta ei ainakaan minun silmillä tätä käytetä. Käytän itse 150% skaalausta Windows 10:ssä. Ja tämä skaalauksen tarve onkin ehkä tämän koneen suurin heikkous, vaikka ei se tietenkään itse läppärin vika ole. Kaikki ei vaan yksinkertaisesti skaalaudu nätistä, ei sitten millään. Eikä varsinkaan mikäli käytössä on ulkoisia näyttöjä joissa eri skaalausasetus kuin itse koneessa.
Sanotaan näin, että mikäli käytät konetta pääasiassa omalla näytöllään eikä ajoittaiset skaalausongelmat sinua haittaa (tai tiedät, että käyttämilläsi ohjelmilla niitä ei ole) niin suosittelen ehdottomasti WQHD paneelia. Mutta mikäli käytät konetta pääasiassa sellaisen ulkoisen näytön kanssa jonka kanssa käytät eri skaalausta kuin läppärin näytössä, niin melkeimpä suosittelisin FHD vaihtoehtoa.
Ainakin itselleni FHD resoluutio 14" koossa on täydellinen käyttää ilman skaalausta. Mikäli Lenovo käyttäisi näissä koneissaan parempia paneeleita niin olisiin ottanut omani FHD resolla jolloin ajoittaisia skaalauspäänsärkyjä ei olisi.
Päivitettävyys
Koneessa on juotettu 8Gb muisti ja yksi vapaa muistipaikka DDR4-SODIMM palikalle. Oma koneeni tuli 8Gb+8Gb konfiguraatiolla, mutta vaihdoin itse toisen 8Gb kamman 16Gb:ksi. Koneeseen on helppo vaihtaa itse muisti, kiintolevy (M.2), muut M.2 kortit ja akku.
Akun kesto
Noh, riittävä. Tokihan edellisen koneen tehoakkua joskus kaipaa, mutta kyllä tällä pitäisi työpäivä pärjätä akun voimin jos koneella ei mitään ihan mahdotonta aja. Lataus on erittäin nopeaa, joten tuo paikkaa oikein kivasti pienempää akkua vrt. edellinen kone.
Takuu ja huolto
Omalla kohdallani Lenovon takuu ja tukipalvelut ovat toimineet aina. Nimenomaan yrityspalvelut. Ei ole kokemuksia kuluttaja-aspasta tai kuluttajakoneiden takuukäytännöistä. Koneessa on 3yNBD+Sealed battery takuu. Jokunen vuosi sitten vanha T440s:ni meni tapaturmaisesti pahoin rikki, mutta koneessa oli myös ADP (Accidental Damage Protection). Meni sellaiseen kuntoon, että Onsitenä sitä ei enää huollettu, mutta kuriiri haki koneen tiistaina ja perjantaina se palasi minulle huollettuna. Ja oli käynyt tuolla välin saksassa.
Kaiken kaikkiaan, eiköhän tällä sen kolme vuotta taas aja