Yleinen Mass Effect ketju

En olisi videoiden ja arvostelun perusteella uskonutkaan kuinka paska peli on kyseessä. Suurin ongelma ei ole suinkaan huono dialogi, juoni tai ääninäyttely vaan kenttäsuunnittelu. Mikä onkaan hauskempaa kuin ajella nomadilla laidasta laitaan kenttää respawnaavien kloonivihujen keskellä, tai kiipeillä remnant vaulteissa. Luulisi että teknologia olisi kehittynyt tarpeeksi että Nomadista löytyisi autopilotti. Ihmettelen myös kenen mielestä oli huippuidea lisätä peliin glyphien metsästys ja sudokun pelaaminen niillä. Jos haluan pelata sudokua, niin käynnistän sitten sudokun enkä roolipeliä. Tuo patch sentään korjasi osan ongelmista, mutta mitä ihmeen järkeä oli pakottaa ohittamattomat animaatiot? Katselisin mieluummin latausruutua.
 
Suurin närästyksenaihe itselleni on se, miten epäuskottava maailma pelissä on. Kenen hyvä idea oli pistää esim. Angaralaiset puhumaan vaihtelevasti vahvoilla britti-, aussi-, ja meksikaaniaksenteilla? Tai juuri nuo em. glyphit. Kuka muukalaisrotu muka tiputtelisi ne niin epäuskottaviin paikkoihin, kuin jonkun monoliitin nokalle?

Kyllä tuo peli silti maistuu, mutta jokin on aikaisempien sarjojen vedosta ryssitty reippaalla kädellä.
 
Aksentit ihmisillä ei haittaa yhtään. Mutta kuinka moni Angaralainen on käynyt surffaamassa Bondi beachilla ausseissa imemässä aksenttia puheeseen?
 
Jaahas, tason 61 saavutettuani (gear level VIII) kaikki erikoiskaupat ovat tyhjillään. Googlailun perusteella vasta tasolla 71 alkaa tavaraa taas löytyä (gear level IX). Noh, lähinnä asemodeja olisin kaivannut ostaa, kaikki muu tulee rakennettua itse muutenkin. Kumma bugi kyllä.

Kivasti saa kyllä pinottua esimerkiksi Tech Recharge -bonuksia, 12-14kpl (+2%) asusteisiin ja viisi lähitaisteluaseeseen (+5%). Explorer tai Infiltrator -profiili vielä käyttöön (noin 40% tech cooldown bonus) ja oikein valitut skillit. Kolmen sekunnin sekunnin cooldownilla voi vetää päälle näkymättömyyden, joka sallii ampua kahdesti Black Widowilla. Aseessa tietysti +20% damage -augmentti (kun hiparit ja suojat täysillä) ja neljä kinetic coilia (+3% damagea). Aika selvää jälkeä tekee.

Muitakin ylivoimaisia viritelmiä saa tehtyä. Esim. toinen näkymättömyyttä hyödyntävä setuppi on laittaa Isharay-kivääriin augmentti, joka avulla lataamisen sijaan laukaus syö 5% hipareita, ja regeneraation salliva näkymättömyys yhdistettynä tech-skillin aktivoituessa tapahtuvaan regeneraatioon. Ampuessa kuitenkin ärsyttävästi aina roiskahtaa verta, enkä tykkää valkeista aseista, joten tuo on minulle liian ärsyttävä vaihtoehto.

EDIT: Kun noita bonuksia on tarpeeksi päällekkäin, joku 30% ei enää merkkaa paljon. Niinpä muokkasinkin skillit uusiksi ja valkkasin näkymättömyyden latautumisbonuksen sijaan 40% lisädamagea. Aika kasvoi puolella sekunnilla kolmesta sekunnista kolmeen ja puoleen.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään uusia manuaalitallennuksia ei voi enää luoda kun niiden määrä on 500kpl. Tallentaessa ei tullut mitään virheilmoitusta, mutta ladatessa uutta tallennusta ei enää löytynytkään. Kävin sitten poistamassa suurimman osan tallennustiedostoista ja uudet tallennutkset toimivat taas.

Onhan tuo 500 aika iso määrä, mutta pikatallennuksen puutteessa yli 100 tunnin aikana noita alkaa kerääntyä... Vanhojakaan ei jaksa ylikirjoittaa, kun se vaatii ainakin kaksi ylimääräistä napinpainallusta aina tallentaessa.

tää talentaa automaattisesti miltei koko ajan?..... mulla tasan 2 manuaalitallennusta
 
fresmintin romanssiin liittyen, kokemas perusteella et ole päässy vielä paneskeleen
 
Sain tarinan vedettyä läpi muutamaa kliseistä kohtaa omasta mielestäni siis tarina oli hyvä. Tuntuu vain siltä, että tarinan kerronnassa on menty sieltä missä aita oli matalin oikein selittämättä mitään. Pahoin pelkään jos sama kirjoittaja saa olla puikoissa samaa paskaa tulee jatkossakin. Loppujen lopuksi täytyy sanoa, että pidin pelistä kyllä todella paljon mutta siihen ollaan laitettu liian paljon turhia sivutehtäviä.

Noista romanseista ainakin omalla valinnalla sanon pari sanaa spoilerit ihan varmuuden vuoksi

Eikös tuo kirjoittaja menny Activisionille Destiny 2 pelin pariin :oops:

Edit : tommosta löyty :)

Mass Effect: Andromeda lead writer leaves BioWare for Bungie
 
Tein molemmat sisarukset itse uusiksi niin pappa Ryderille peli antoi lievästi rujon olemuksen. :D

111111.jpg
 
132 tuntia meni pelin läpäisyyn. Tein kaikki (löytämäni) tehtävät ja luin kaikki codexin tekstit. Kolme taskia jäi listaan kummittelemaan: kahta ei saanut bugin takia päätökseen ja yhdessä olisi pitänyt vain rakentaa asuste, jota en halunnut.

Kaiken kaikkiaan pidin pelistä, tulihan tuota hakattua noin kymmenen tuntia päivässä. Pelisarjan aiempien osien tasolle se ei kuitenkaan yllä. Turhan suuri osa tekemisestä tuntui merkityksettömältä ja planeetat olivat kovin täynnä tyhjää. Jonkin verran puuhastelutehtäviä on minusta kyllä kiva olla, niin voi fiilistellä pelimaailmaa pidempään samalla ollen jotain tekemistä. Taistelukin on toimivaa, vaikka olisikin kaivannut enemmän vaihtelua, kun vihollistyyppejä oli niin vähän ja turhan moni taistelu tapahtui lähes avoimessa ja tasaisessa maastossa.

NPC-hahmoilla tuntui olevan kovin vähän sanottavaa mielestäni erittäin merkittävistäkin teoista. Kun jonkun kymmenen tunnin työn tuloksena vain kahdella tyypillä on yksi lause kommentoitavaa saavutuksistani, tuntuu touhu vähän ontolta. Paremmin kuitenkin kuin vaikkapa Fallout 4:ssä. Kokemus olisi ehkä ollut tyydyttävämpi kokonaisuus tylysti jättämällä välistä suuren osan sivutehtävistä. Pidin loppujen lopuksi enemmän Dragon Age Inquisitionista, jonka sen läpäisyssä minulla meni 153 tuntia (+DLC:t päälle). Maailma tuntui siinä elävämmältä ja oheistoiminta lomittui paremmin pääjuoneen.

Kasvoanimaatiot kaikessa kehnoudessaan eivät vaivanneet minua juurikaan. Toki paremmalla toteutuksella keskustelut olisivat tuntuneet aidommilta, mutta enemmänkin olisin kaivannut lisää syvyyttä hahmoihin. Esim. Sara Ryderin ja Peebeen romanssin kehittymisestä tuntui puuttuvan oleellisia paloja, minkä takia se ei tuntunut luontevalta.

Peli pyöri maksimiasetuksilla ilman motion blurria juuri ja juuri tarpeeksi hyvin 1440p-resoluutiolla (GTX 1070 SLI, 7700K@5,2GHz), eli yli 75FPS. Tempestin sisällä ja pelimoottorilla renderöidyissä välivideoissa FPS saattoi kuitenkin romahtaa jopa alle kolmenkymmenen. Valikon sulkemisen jälkeen myös aina stutteroi muutaman sekunnin. SLI toimi lähes ongelmitta, käyttöasteet olivat tapissa ja välkyntää näkyi vain muutaman kerran valikon sulkemisen jälkeen ja korjaantui käymällä valikossa uudestaan. Graafisesti peli on kaunista katseltavaa, vaikka karua aavikkomaista maisemaa oli turhan paljon ja Mad Maxissa se toimi paremmin.

Bugeja ei ollut hirveän paljon peliaikaan suhteutettuna, eikä täysin pelin rikkovia bugeja minulle tullut vastaan. Jonkun kerran avoimessa maailmassa keskustelu ei alkanutkaan ja peli jäi vain seisomaan ja muutaman kerran peli vain sammui sen kummempia sanomatta. Jotkin vähemmän tärkeät hahmot nytkähtelivät keskusteluissa, aivan kuin animaatioden väliin olisi jääänyt sekunnin murto-osa, jonka ajan hahmo seisoo tikkusuorana. Muutamassa keskustelussa kamera ei myöskään näyttänyt keskustelun vastapuolta tai hän käveli pois. Kameran takaa tuleva puhe kuului todella hiljaa takakaiuttimista.

Andromeda on ihan hyvä peli, mutta kuitenkin pettymys. Siinä olisi ollut potentiaalia niin paljon parempaankin ja tällaisenaan jää helposti Biowaren koko muun RPG-tuotannon varjoon. Muista peleistä viime vuosilta Dragon's Dogma: Dark Arisen iski paljon kovempaa ja Witcher 3 oli tietysti kerrassaan erinomainen (koko 209 läpipeluutunnin ajan). Luultavasti pelaan tämänkin joskus uudestaan läpi, mutten varmasti KotOR:ien tyyliin viittä kertaa.
 
Hatunnosto @qazserNOS :ille, itsellä iski pieni taisteluväsymys n. 50h pelaamisen kohdalla ja pidän pientä taukoa läpipeluusta.

Olen myös pyrkinyt tekemään kaikki sivutehtävät ja lukemaan journalit jne, mutta jossakin kohtaa alkoi tuntumaan työltä koko pelaaminen eikä tehnyt enää mieli avata koko peliä :D

Katsotaan josko viikonloppuna saisi taas kerättyä kiinnostusta sen verran, että saisi pelit pyörimään jälleen. Tarkoitus on kuitenkin tehdä kaikki mahdolliset tehtävät.
 
Suuren osan sivutehtävistähän voi myös jättää tehtäväksi pääjuonen jälkeen, esim. 100% viabilityn saavutuksen ja jopa planeettojen asuttamistehtävät. Tyydyttävää loppua ei toki oikein saa lopuksi vain sivutehtäviä hakkaamalla, mutta ainakin 100% viabilitystä saa "palkinnon", jota ei voi nähdä ennen pelin läpäisyä kuitenkaan. Peli tuntuu muutenkin olevan rakennettu niin, että pääjuonen jälkeen on selvästi tarkoitettu jatkaa pelaamista.
 
Tein molemmat sisarukset itse uusiksi niin pappa Ryderille peli antoi lievästi rujon olemuksen. :D

111111.jpg
Mulle tuli vastaavan näkönen isukki (itse asiassa näyttää melkein identtiseltä sun kuvan kanssa) enkä muokannu kun toista, bugittaakohan toi isä-generaattori päivityksen jälkeen?
Aloitin pelaamisen vasta päivityksen jälkeen, joten kokemusta ennen päivitystä ei ole.
 
Mulle tuli vastaavan näkönen isukki (itse asiassa näyttää melkein identtiseltä sun kuvan kanssa) enkä muokannu kun toista, bugittaakohan toi isä-generaattori päivityksen jälkeen?
Aloitin pelaamisen vasta päivityksen jälkeen, joten kokemusta ennen päivitystä ei ole.

Sama täällä. Otin saralle jonkun muun tekemän valkoihoisen hahmon, joka perustuu preset 6:een. Veljeen en koskenut. Ei oikein näyttänyt isäukko uskottavalta biologiselta vanhemmalta...
 
Tässä pari kuvaa omasta neiti Ryderistä, ihan ite tein. Eihän tuosta samanlaista supermallia saanu kun aikasemmissa ME-peleissä mutta mun mielestä ihan onnistunu.
IkIJAS2.png

2iS2p99.png
 
Mulle tuli vastaavan näkönen isukki (itse asiassa näyttää melkein identtiseltä sun kuvan kanssa) enkä muokannu kun toista, bugittaakohan toi isä-generaattori päivityksen jälkeen?
Aloitin pelaamisen vasta päivityksen jälkeen, joten kokemusta ennen päivitystä ei ole.
Mullakin tuo isukki tuli päivityksen jälkeen. Ennen päivitystä jolloin toinen sisaruksista oli vain muokattu niin pappa Ryder näytti ihan siedettävältä. Saattaa olla, että tuo pappageneraattori bugittaa. Toinen sisaruksistaoli siis muokattu ennen päivitystä ja isukki oli ihan kunnioitettavasti vanhentuneen näköinen. Nyt muokkasin toisen sisaruksen ja toinen jäi samanlaiseksi kuin olin muokannut aikaisemmin ja pappa on nyt sen näköinen kuin olisi naama edellä kaatunut katuun ja jäänyt samalla jyrän alle.
 
Mielenkiintoinen bugi: jos bindaa välilyönnin uudelleen, uudelleenbindautuu myös joissakin tehtävissä tarvittava dialogin "hyväksy" -vaihtoehto. Tuo vielä tapahtuu "hiljaisesti" ilman virheilmoitusta. Tehtävän jatkuminen pysähtyy siihen paikkaan, koska et pysty valitsemaan "yes" -vaihtoehtoa dialogista.

Aiheutti hieman *tutusta Trail of Hope -tehtävässä Voeldilla.
 
Minähän jo vaahtosin tuosta mustasta isästä täällä aiemmin. Ettei vaan olisi sen rasistin kädenjälkeä moiset "bugit". Rasistit ja feministit jättäneet jälkensä peliin.

Koskahan se isompi päivitys tulee, josko ton sitten jo ostaisi?
 
Minähän jo vaahtosin tuosta mustasta isästä täällä aiemmin. Ettei vaan olisi sen rasistin kädenjälkeä moiset "bugit". Rasistit ja feministit jättäneet jälkensä peliin.

Koskahan se isompi päivitys tulee, josko ton sitten jo ostaisi?

Hyvä hommahan tässä on se, että Manveer ei ole enää BioWarella töissä joten mahdollisuus saada mm. vaalea ihonväri ja muut täysin normaalit asiat voivat olla jossain patch 1.4:ssa mahdollisia!
 
Nyt vedetty läpi kaksi kertaa. Tuosta lopusta vähän tilitystä

Pahoin pelkään, että Archon tulee palaamaan. En itse jaksa uskoa, että se mulkku olisi kuollut lopullisesti kun ei saatu ampua seulaksi. Muutenkin mistä en oikein pidä oli se, että sitä ei oikein selitetty miten tämä arkkisaatana sai SAM:in hallintaansa. Maagisesti sen yhden ainoan näytteen avulla mukamas vai? sekä arkin valtaus Nexusesta joo ööh okei. Looginen ratkaisu olisi ollut tappaa toinen kaksosista kun on toinen saatu taas henkiin. Käsittääkseni Ketteillä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta edes saada SAMia edes hallintaansa tai edes luoda samanlaista tegnologiaa. Hieman absurdia, että verinäyte jonka Archnon Ryderistä ottaa paljastaa tekoälyn olemassa olon? Myöskään siitä kyseitä näytteestä ei olla käytönnössä edes huolissaan mitä siitä voisi seurata.

Eiköhän tuo ole kuollut, vaikka kuolema olikin aikamoinen antikliimaksi, kun ei saanut ampua päähän. Ruumis toki siirrettiin tiedemiesten tutkittavaksi. Eiköhän seuraavan pääpahiksen rooli siirtynyt Primukselle tai hänen kauttaa jollekkin ylemmälle taholle Kettien imperiumissa.

Archonihan ei todellakaan (vain) ottanut verinäytettä Ryderista, vaan injektoi jotain (orgaanista?) alienteknologiaa Ryderiin. SAMihan kommentoi asiaa jo pistoksen yhteydessä ja virheellisesti luuli olevansa hallussa tilanteesta pistoksen vaikutuksia vastaan taisteltuaan. Archoni sai SAMin haltuunsa Ryderien aivojen ja implantin kautta. Ehkä SAM olisi voinut katkaista yhteyden, mutta se olisi tarkoittanut Ryderin kuolemaa. Lisäksi lopussa Ryderit eivät edes enää tarvinneet SAMia Remnanttiteknologiaa käyttääkseen.

Arkin valtaus Nexuksesta oli kieltämättä aika outo juttu ja tapahtui ilman selittelyjä. Varsinkin kun aiemmin Nexuksessa on voinut kuulla keskusteluja aseman erinomaisesta valmiudesta hyökkäyksiä vastaan.

Sisaruksen rooli oli kyllä varsin laimea. Kontrolloidussa taistelukohtauksessakin suoriutui aivan surkeasti, kun pistoolilla joutui rivivihollista ampumaan jotain kymmenen kertaa päähän normaalivaikeustasolla.
 
Muistin väärin sen mitä Archon teki. Sentään kun asian tarkistin asiaa vähän edes puitiin. Tuo, että eivät tarvinneet SAMia kyseisen teknologian käyttämiseen olisi voitu selittää edes parilla sanalla. Miksi kykynee kun muut eivät. Ainoastaan jää arvailu, että omalla Saralla oli jokin käsitys ehtinyt syntyä miten se toimii ja SAM otti niin sanotusti kärsijän roolin lopusta paskasta mitä se aiheutti

Itseäni loppujen lopuksi jäi kaivelemaan kuka tämä salaperäinen Benefactor oli. Googlettamalla löytyi kieltämättä mielenkiintoisia teorioita. Myöskin se Quorianeiden arkista saatu viesti herättää mielenkiintoa milloin se oikein lähti liikkeelle ennen vai jälkeen reapereiden tuloa galaksiin

Olisihan tuota ollut hyvä selittää tarkemmin. Erityisesti SAM-yhteyden katkettua Remnant-laivaston herättäminen ja ohjaaminen tuntui uskomattomalta. Pari sanaa ilmiölle uhrattiin kyllä, eli teknologian käyttäminen (SAMin kanssa) on muuttanut Ryderin aivoja ja siksi se nyt onnistui ilman SAMiakin. SAM pystyi kuitenkin tosiaan suojaamaan varsinaisilta aivovaurioilta.

Minusta oli ihan selvää, että Benefactor on Illusive Man. :P Kuka muu tiesi (ja uskoi) Reapereiden tulevan ja omasi uskomattomat määrät rahaa?

Voisi kuvitella Quarianienkin arkin matkanneen samalla nopeudella, joten arkki olisi lähtenyt matkaan enintään vuoden tai pari muita myöhemmin. En nyt ihan muista aikajanaa vuoden tarkkuudella, mutta eiköhän nuo lähteneet ennen Reapereiden tuloa.
 
Kysyn täältä elikkä tuota nomadia ei varmaan saa koskaan pumpum vaihteseen? koska olisi niin paljon helpompi ME1 tyyliin tiputtaa noita posteja.
 
Kysyn täältä elikkä tuota nomadia ei varmaan saa koskaan pumpum vaihteseen? koska olisi niin paljon helpompi ME1 tyyliin tiputtaa noita posteja.

Tarkoitat siis saako Nomadia aseistettua? Ei saa. Voit tosin ajaa sillä vihujen päältä (toistuvasti). ME1:ssä itse aina hyppäsin ulos Makosta ja ammuin vihut kiikarikiväärillä suuremman XP-palkkion takia.
 
Tarkoitat siis saako Nomadia aseistettua? Ei saa. Voit tosin ajaa sillä vihujen päältä (toistuvasti). ME1:ssä itse aina hyppäsin ulos Makosta ja ammuin vihut kiikarikiväärillä suuremman XP-palkkion takia.
Mä yritin jossain aavikolla ajaakin niiden elukoiden päältä mutta pärkäle särkivät sitten suutuspäissään koko nomadin :beye:
Jossain kohtaa vain kun menet takaisin samoille mestoille ja vihut tulleet taas takaisin nin toivoisi vain että voisi lähettää nomadista raketit matkaan ja problem solved.
 
Mä yritin jossain aavikolla ajaakin niiden elukoiden päältä mutta pärkäle särkivät sitten suutuspäissään koko nomadin :beye:
Jossain kohtaa vain kun menet takaisin samoille mestoille ja vihut tulleet taas takaisin nin toivoisi vain että voisi lähettää nomadista raketit matkaan ja problem solved.

Voeldilla tämä alkoi erityisesti rassaamaan. Ja mistä saisi SAM:in hiljaiseksi kun tutkiessa paikkoja se ilmoittaa niitä hemmetin lämpötiloja 5 sekunnin välein?
 
Eikös nämä ala olee n.s parhaat aseet mitä tulee lippaan kokoon ja tehokkuuteen?
gYTzdy2.jpg

KK:ssa ei lippaan koko paljoa häiritse koska muutenkin hidas ampumaan mutta yleisesti noin?
 
Eikös nämä ala olee n.s parhaat aseet mitä tulee lippaan kokoon ja tehokkuuteen? --

Vain kiikarikivääreistä osaan sanoa, mutta jos olet laittanut Isharay:in lisäammusmäärämodin, teet jotain väärin. Isharay on aivan ylivoimaisen hyvä bio-convertterin kanssa, jolloin ammuksiakaan ei tietysti kulu. Jos ei halua käyttää bio-convertteria tai on speksannut hahmonsa ensisijaisesti muuhun käyttöön, on Black Widow omassa luokassaan 3-5 ammuksen lipaskoollaan ja vain vähän alhaisemmalla damagella.
 
Vain kiikarikivääreistä osaan sanoa, mutta jos olet laittanut Isharay:in lisäammusmäärämodin, teet jotain väärin. Isharay on aivan ylivoimaisen hyvä bio-convertterin kanssa, jolloin ammuksiakaan ei tietysti kulu. Jos ei halua käyttää bio-convertteria tai on speksannut hahmonsa ensisijaisesti muuhun käyttöön, on Black Widow omassa luokassaan 3-5 ammuksen lipaskoollaan ja vain vähän alhaisemmalla damagella.
Eipä sillä väliä, tuli juostua lävitse.
Harmittavan lyhyt vain tässäkin tuo päätarina, tuli vähän kun eka roundi skyrmissä mieleen.
Seikkailet muualla se monta kytä tuntia ja sitten tarinaa alat painaa niin ohi parissa illassa.
 
Valkyrie-rynnäkkökiväärin laitoin modit, joissa toinen saa jokaisen ammuksen kimpoamaan pinnoista ja toisen joka muuttaa jokaisen ammuksen kranaatiksi. Tekee melkoista tuhoa :geek:
 
Toimiiko moninpeli? ME3:n moninpeli oli aika hauskaa aikansa..
ME3:n monipeliä tuli pelattua paljon, vaikka siinä se oli lähinnä heppoinen lisä kun kaikissa peleissä piti silloin olla moninpeli. Andromedassa moninpeli noudattaa pitkälti samaa kaavaa. Kyllä sitä pelaa, mutta ei se oikeiden moninpeliksi tarkoitettujen pelien tasolle pääse. Tuntuu että vaikeustasoa on nostettu paljon ja kultatason pelejä en ole vielä edes uskaltanut yrittää. Hahmonkehityskin tuntuu paljon hitaammalta ja hankalammalta. Sellainen maku on jäänyt, että nyt pusketaan aiempaa enemmän oikean rahan käyttäjäksi, jotta saisi kunnollisia aseita ja kulutustarvikkeita. Yksinpelikampanja on kuitenkin ollut niin vahva pettymys, että täytyy nyt hetki koittaa moninpeliä tahkota.
 
Pieniä spoilereita!

Vihdoin tuli tämä puserrettua läpi, 65h ja 85%. Oli kyllä kaikinpuolin melko mitäänsanomaton tekele. Parasta antia oli viittaukset ME1-3 tapahtumiin ja henkilöihin.

Sivutehtävät ja taskit pääosin ihan turhaa juoksemista edestakaisin (pathfinder toimii jonain viestinvälittäjä vangin ja stripparin välillä). Tuosta syystä ei edes juuri harmita, ettei osaa tehtävistä saa valmiiksi koska bugaavat. Puzzlet ihan naurettavia (ovi ei toimi, käytä 5m päässä olevaa konsolia, ovi toimii. Sama kuvio toistuu seuraavassa huoneessa..)

Eeppiset valinnat olivat olemattomia? (Hmm, onko eka outpost military vai scientific, no kaiketi ihan v*tun sama) Miehistönkään jäseniä ei pääse/joudu uhraamaan? Välillä pääsee kesken cutscenen painamaan nappia, joka ei vaikuta käytännössä mitenkään pelin kulkuun.

Tähän päälle bugit, kaatumiset ja hyytymiset sekä jotkin surkeat ominaisuudet (apex missioiden palkinnot pitää avata yksitellen, yhdessä taitaa mennä 3s ja itsellä oli lopetushetkellä noita 200kpl, kun ei vaan kiinnosta naputtaa x-nappia kymmentä minuuttia putkeen. SAM hokee samoja asioita, aina tempestillä mainitsee että on uutta mailia vaikka kaikki on luettu, lämpötilanvaihteluista pitää toitottaa vähän väliä ja muut keskustelut jää siitä syystä kesken eikä jatku. Animaatioista ja hahmojen ulkonäöstä ei tarvinne edes mainita.

Ja mitä hittoa, paljonkos sitä sakkia tuli nexuksesta ja arkeista. Tullut tapettua varmaan 2 000 outlawia ja vähän väliä jostain tulee dropship ja pudottaa vielä lisää kesken mako ajelun. Vaulteista vielä se, että kun on yhden nähnyt niin on nähnyt kaikki.

Moninpeliin tullut laitettua myös tunteja (kaikki hahmot avattuina) ja tuo on kyllä maistunut, vaikkakin tyhmennetty kolmosesta.

6/10 arvosanaksi.

Loppuun vielä throwback 10 vuoden taakse, yritin etsiä myös jotain eeppistä tästä uusimmasta, mutta olivat kaikki "epic fail"..

 
Olivat näköjään lisänneet Life Supporttiin 8 sekunnin cooldownin. Ei ole enää hyvä käyttää Isharayta Bio Convertterin ja Fusion Mod of Adrenalinen kanssa, kun elinvoiman palautus kestää niin kauan. Se oli kyllä niin ylivoimaisen hyvä, että ehkä hyvä vaan. Nyt mennään sitten Isharaylla jokaisen laukauksen jälkeen ladaten, Black Widow tuli kulutettua loppuun ekalla pelikerralla.

Tällä toisella kierroksella olen pelannut vähemmän kerralla ja vain osan tehtävistä tehden vähän eri valintoja. Tämän jälkeen peli jää osaltani ainakin vuosiksi tauolle, jos pelaan enää koskaan uudestaan. Tämä ei vaan kestä uusia läpipeluukertoja edellisten Mässyjen vertaisesti.
 
Jokos tämä alkaa olemaan valmis paketti, vai vieläkö on tulossa jotain isoja päivityksiä?
 
Jokos tämä alkaa olemaan valmis paketti, vai vieläkö on tulossa jotain isoja päivityksiä?
Väittäisin että vielä puuttuu ainakin yksi iso korjauspaketti, sen verran yhä on bugia. Onneksi saivat moninpelin toimimaan ilman lagia, niin sitä kiva takoa...sekin tuntuu tosin huonommalta kuin ME3 oli, liian...hektinen? ja liian sokkeloiset ja umpinaiset kartat, ei kerkeä hengähtää tai tutustua tiimiin.
 
Jospa sitä nyt vihdoin saisi pelattua läpi... Tuon uuden pätchin jälkeen saa suht järkevän näkösiä hahmoja ulos, ettei aivan niin paljon häiritse kuin aluksi.
l8qGhop.jpg
 
En ymmärrä miksi tämä uusin mässy ei saa 10/ 10 arvosteluja sekä rakkautta? Tämä on laajin, yksityiskohtaisin ja graafisesti upean näköinen peli. Pelaan naispuoleisella pathfinderillä ja aidosti pidän hänen ulkonäöstä. Sain enneakkoon käsityksen että tähän peliin on tungettu valkoista heteromiestä loukkaavia arvoja joita hierotaan vasten pelaajan kasvoja, olen iloinen että en ole itse pelissä tällaista havainnut. Omasta mielestäni paras hyvistä mass effecteistä ja kylmää tieto että tämä sarja on pistetty jäihin toistaiseksi. Tarkoittaa ainakin sitä että Andromeda tulee jäämään parhaaksi osaksi, toista näin monipuolista/ laajaa peliä tuskin tehdään koska pelaajat lyttäsivät tämän täysin :(
 
Alkufiilikset pelistä oli itsellänikin hyvin positiiviset, mutta nyt noin 25 tuntia myöhemmin ei enään niinkään. Pelillä on kyllä hetkensä, mutta maailma tuntuu jotenkin autiolta, vaikka tekemistä sinne onkin tungettu kohtuullisesti. Tämä puuhastelu on kuitenkin paria poikkeusta lukuunottamatta ollut sellaista, ettei siitä juuri jaksa kiinnostua.
 
Ala-arvoisen käsikirjoituksen ja dialogin jälkeen ärsyttävintä on copy-paste tehtävät, geneeriset planeetat ja vaultit. Bioware ei oppinut ilmeisesti mitään DA:I saamasta kritiikistä. Tämä oli todennäköisesti viimeinen Biowaren peli jonka ostan("fool me twice ...").
 
Tämä on avaava kirjoitus vaikka itse koen että tämä uusin MA on paras näistä neljästä. Kaikki omistan ja trilogian olen vetänyt 3 kertaa läpi, yksittäisiä osia useamminkin.
Kotakulta tullut tässä taannoin pitkä (ja mielestäni hyvin kirjoitettu) artikkeli Andromedasta ja sen kehityksestä. Tuossa on lähteinä käytetty pelin parissa työskennelleitä ihmisiä. Kohtuullisen karulta kuulostaa osittain.

http://kotaku.com/the-story-behind-mass-effect-andromedas-troubled-five-1795886428
 
Jäi näköjään niin pahat traumat kolmosesta etten ole edes ajetellut tätä hankkivani.
Mitäs tässä nyt on eroa noihin aikaisempiin? Se ettei pelata Shepardilla ja on hieman avoimempi?
 
Jäi näköjään niin pahat traumat kolmosesta etten ole edes ajetellut tätä hankkivani.
Mitäs tässä nyt on eroa noihin aikaisempiin? Se ettei pelata Shepardilla ja on hieman avoimempi?
Lyhykäisyydessään kyllä. Visuaalisesti peli on erittäin hieno. Planeetat joilla voi vierailla ovat hieman monipuolisempia. Heti pelin alku on hieman sekavamman oloinen, ja alkuun pääsy tuntui kestävän hitusen kauemmin. Tarina ei ehkä aivan niin intensiivinen mitä aiemmissa peleissä. Kaikkea pientä "turhaa" säädettävää on enemmän, jota voi grindata värkkäämisen ilosta.
 
Jäi näköjään niin pahat traumat kolmosesta etten ole edes ajetellut tätä hankkivani.
Mitäs tässä nyt on eroa noihin aikaisempiin? Se ettei pelata Shepardilla ja on hieman avoimempi?

Pidin itse ME3 parempana kuin tämä ME:A oli julkaisussa, koska aivan älyttömästi bugeja. Nyt useamman pätsin jälkeen sanoisin että kokonaisuus on samalla tasolla, jotkut asiat upeampia, jotkut taas ihan turhia kuten mineraalien grindailu.

Tarina oli lupaava, mutta jotenkin on sellainen pettymys hiipinyt sen edetessä että miten voi näin kliseinen olla, kun lähtökohtana oli kuitenkin kokonainen uusi galaksi.

Suosittelen ostamaan alennuksesta, mutta ei uuden hintaisena. On tämä kuitenkin Mass Effect.
 
Pääviholliset ovat myös melko mitään sanomattomia ja "suuri paljastus", jonka pitäisi motivoida pelaajaa on kopioitu sellaisenaan ensimmäisestä Dragon Agesta (sekä tietysti myös Mass Effect 2:sta).
 
Alkaa kyllä tämä dialogin huonouteen ja hahmoihin väsymään pidemmän päälle. Feminismi lyö läpi, naishahmot ovat valta- asemassa tässä teoksessa mikä ei sinällään haittaa mutta sitten taas sjw- asennetta hierotaan vasten pelaajan kasvoja. Äskeisessä sessiossa esim. Peebee tähän tyyliin nuivasti ts. vittumaisella ännenpainolla; Ryder:" Looks like the exiles are playing king of the mountain", Peebee: "You mean queen of the mountain". Ääninäyttely on heikkoa. Mutta on Andromedassa hyvät puolensa, laajat maailmat ja paljon tehtävää. Myös graafisesti aivan ok sekä taistelu ja tolla "makolla" ajelu on toimivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo nyt ole hieman ylireagointia? Pelihän jopa melko hyvin kuvastaa nykyistä maailmaa, jossa jokainen kantta omia ideologioitaan, ja peli tarjoaa aika hyvin mahdollisuuksia valita minkä tyyppisten hahmojen kanssa haluaa seikkailla. Toki jos on pakko päästä halaamaan jokaista vastaantulevaa NPC hahmoa, niin sitten on hyvä olla sinut itsensä kanssa :)
 
Kyllähän tämä aika kuraa on. Grafiikat suht ok mutta niin putkijuoksua kuin voi. Ääninäyttely ihan järkyttävän huonoa. Ja kroganit puhuu normi ihmisäänellä, sellaisella hintahtavalla brittiaksentilla, ei jatkoon. Miten onkaan tyritty hieno sarja :rage::itku:

Edit : maksoi n 35€ jossa puolet liikaa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 691
Viestejä
4 496 063
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom