Olen jankannut tätä, koska olen vastannut kysymyksiinne ja yritän täällä avata teille asiaa, kun joko ette ymmärrä tätä tai halua ymmärtää. Koitetaan vielä kerran:
On hyvä että YLE uutisoi myös siitä, että joidenkin mielestä Israel saa nyt ansionsa mukaan. Kyseessä on fakta ja merkittävä asia, joka tulee uutisoida. Sen sijaan väitän, että vastaavassa tilanteessa, äärioikeiston terroroidessa jotain ryhmää, ei YLE laittaisi saman uutisen otsikkoon noin epämääräisesti, että "monet kokevat että Israel saa ansionsa mukaan". Tästä olen 100% varma.
Jos joku ryhmä olisi sympannyt vaikka sitä Norjan joukkomurhaajaa, niin YLE:llä ei takuulla olisi tällaista otsikkoa: "Norjan joukkosurmassa ja räjähdyksessä yli 70 uhria, monet kokevat että norjalaiset saivat ansionsa mukaan".
Tuollainen epämääräinen otsikko tämänkaltaisen asian uutisoinnissa ei ole hyvää journalismia. Mielestäni tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa, toimittaja on epäpätevä tai hänen sanavalintoihin vaikuttaa poliittinen agenda.
Se otsikko ei ollut “Monet kokevat, että Israel saa ansionsa mukaan”.
Se otsikko oli “Ylen toimittaja Länsirannalla: Monet kokevat…”
Eli otsikossa viitataan juurikin siihen, että kyseessä on länsirannan asukkaiden mielipiteistä. Eli se ei ole mitenkään epämääräinen.
Miksi ihmeessä sä leikkaat tuon otsikon alun pois? Tajuatko itsekin, että tuo otsikosta valittaminen käy aika naurettavaksi, jos on rehellinen ja lainaa sitä koko otsikkoa, eikä vain sopivasti katkastua palaa siitä?
Lisäksi, mikä on se “poliittinen agenda”, mikä ohjaisi tuollaista otsikointia? Halu kuvata palestiinalaiset siviilit verenhimoisina fanaatikkoina, jotka hyväksyvät tuollaiset verilöylyt israelilaisia siviilejä kohtaan?
Meinaat, että vastaavaa otsikkoa ei tehtäisi jos tekijänä olisi äärioikeistolainen, koska Yle haluaisi peitellä sitä, että on äärioikeistolaisia hörhöjä, jotka tukevat tuollaisia iskuja?
Viimeksi muokattu: