Yksityisen pysäköinninvalvonnan älyttömyydet.

tuli perintäkirje Aimo Parkilta tai Intrumin kauttahan tuo tuli. Itäkeskuksessa on siirrytty kameravalvontaan ja näköjään olen ylittänyt parkkiajan 27 minuuttia. Mitään laskua ei ole tullut, suoraan vaan maksumuistutus. Vähän outoa, koko tuo uudistus itäkeskuksessa meni niin, että nyt saa etsimällä etsiä tietoja parkkiajoista ja siitä miten ne lasketaan. Näköjään ei parkkikiekko ja pysäköintiruudun käyttö ole rajoitettu, vaan oleilu hallissa. Eli ei voi ajaa hakemaan ostoksia ovelta ja pakata autoon tai jos lasten kanssa tulee kiire, on parempi jättää ne yksin halliin odottamaan, että ajaa auton ulos.

Kyse on nyt 1€ maksusta ja 5€ hallintokulusta, mutta jotenkin tuntuu, että eihän tämä voi tällaista olla, kuinka moni näitä saa muutaman minuutin takia? Kehotan suosimaan Eastonin kauppakeskusta tai muita joissa kohtuullisempi pysäköinnin valvonta.

Tuo vitonen laskutuskulua on ihan yleinen hinta jos maksullista pysäköintiä ei maksa paikan päällä tai muussa käytettävissä olevassa maksupaikassa annetun aikarajan kuluessa. Itiksessä aikaa kuluttomaan maksamiseen pysäköinnin jälkeen on 48h ja voi maksaa paikan päällä automaatilla, sovelluksella ja netissä. Tuollainen on yleinen käytäntö ja se mahdollistaa monenlaisen lisäkuluttoman maksamisen. Pienin vaiva on kun käyttää sovelluksen automaattista maksutapaa rekisterikilpitunnistuksen perusteella niin itse ei tarvitse tehdä ikinä mitään saman firman operoimissa halleissa.

Sekin on ihan normaalia, että pysäköintiaika alkaa rullata kun halliin ajaa jos on puomi tai kamera hallin ovella.

Yleensä parkkihalleissa on isot ohjetaulut ja maksuautomaatit niissä paikoissa, joista halleista poistutaan jalkaisin jonnekin kuten ulos tai kauppakeskukseen mutta kun en ole Itiksessä nyt pitkään aikaan käynyt niin en osaa sanoa, onko pysäköintikäytännöistä ja muutoksista ohjeita tarpeeksi selvästi näkyvillä.

Mutta noin muuten ei tuo Itiksen pysäköintisysteemi ole mitenkään poikkeuksellinen vaan normaali ja yleisesti käytössä. Ei siitä tarvii tykätä tietenkään, mutta vitosen laskukululta pystyy kyllä hyvin helposti välttymään ihan vaan maksamalla pysäköinnin ajallaan itse.

Mielestäni tuollainen ratkaisu ainakin on paljon parempi kuin parkkikiekko ja Parkkipate jakelemassa minuutinkin ylityksistä "yksityisiä pysäköintivirhemaksuja".

olen vähän erimieltä tuosta, että on selkeää, tauluja saa hakemalla hakea, ne on niin pientä pränttiä, ettei autosta näe ja paikassa mihin vaikea kävellä. Lisäksi easyparkissa on aktivoitu kameratunnistus mutta näköjään ei toimi suoraan aimo parkeissa vaikka alue sovelluksessa on. Eli ongelma on, että sovelluksia ja käytäntöjä on paljon erilaisia. Voin vain kuvitella, miten vanhemmat ihmiset pärjää näiden juttujen kanssa..

olen vähän erimieltä tuosta, että on selkeää, tauluja saa hakemalla hakea, ne on niin pientä pränttiä, ettei autosta näe ja paikassa mihin vaikea kävellä. Lisäksi easyparkissa on aktivoitu kameratunnistus mutta näköjään ei toimi suoraan aimo parkeissa vaikka alue sovelluksessa on. Eli ongelma on, että sovelluksia ja käytäntöjä on paljon erilaisia. Voin vain kuvitella, miten vanhemmat ihmiset pärjää näiden juttujen kanssa..
Sellaista se teknologia on. Toinen vaihtoehto on tietysti monopoli jossa kaikki pysäköinti toimisi yhden toimijan tai apin kanssa. Sen nyt tietää mitä tapahtuu hinnoille jos kilpailua ei ole.

Sitä en tosiaan tiedä miten Itiksessä on asia ohjeistettu, mutta silloin kun on ohjeistettu normaalisti niin kyllä nuo ihan selkeitä systeemeitä ovat. Aina kuitenkin on se perinteinen paikan päällä maksamisen mahdollisuus käytössä, ja kamerasysteemien ansiosta ei tarvitse enää edes vanhanaikaista pysäköintilippua sitä varten.

Vanhemmat ihmiset yleensä maksaa paikan päällä automaatilla. Vaatii vain sen, että tökkii kosketusnäytöllä rekisteritunnuksen ja vilauttaa maksukorttia lähilukuun.

Samalla tavalla toimii kyllä monet sellaisetkin jotka varmaan osaisivat helposti asentaa sovelluksen ja ulkoistaa maksutapahtuman automatiikalle, mutta eivät ole jostain ihmeen syystä viitsineet niin tehdä vaan ennemmin jonottavat maksuautomaatille. Toki niitä sovelluksia on oltava ainakin 3 kpl asennettuna, jos haluaa kaikissa paikoissa saada automaattisen maksun käyttöön.

Mua ärsyttää se, että kaikkea varten pitää nykyään tökkiä jotakin kosketusnäyttöä. Ihmiset pärjäsivät hyvin ennenkin, enkä näe, että tämä olisi tuonut minkäänlaista edistystä itse kokemukseen. Kolikon laittaminen ja vivun kiertäminen oli helpompaa kuin puhelimen kaivaminen, näppäinlukon avaaminen, oikean appin etsiminen, keksien hyväksyminen, sisään kirjautuminen, oikean kohteen haku, oikean ajoneuvon valitseminen, ja viimein, mutta tärkeimmiten, käyttöehtojen lukeminen.

Mua ärsyttää se, että kaikkea varten pitää nykyään tökkiä jotakin kosketusnäyttöä. Ihmiset pärjäsivät hyvin ennenkin, enkä näe, että tämä olisi tuonut minkäänlaista edistystä itse kokemukseen. Kolikon laittaminen ja vivun kiertäminen oli helpompaa kuin puhelimen kaivaminen, näppäinlukon avaaminen, oikean appin etsiminen, keksien hyväksyminen, sisään kirjautuminen, oikean kohteen haku, oikean ajoneuvon valitseminen, ja viimein, mutta tärkeimmiten, käyttöehtojen lukeminen.
Kosketusnäyttö lienee vaa halvinta. + sitä pystyy muokkaan edullisesti. En oo silti erimieltä.

No aika monessa paikkaa menee rekkarinluvulla automaattisesti parkkimaksut.

Ja ei mulla mitään kolikoita ole koskaan. Aika paljon hyviä puolia kyllä tossa kännymaksamisessa. Vaikkapa aikaa voi lisätä käymättä autolla. Niin ja maksaa vain ajasta, jonka pysäköit, eikä tartte etukäteen tietää aikaa.

Mulla muuten ainakin essypark toimii ihan suoraan auton ruudulta. Ehdottaa sitä heti kun auton pysäköi kadunvarteen.

No aika monessa paikkaa menee rekkarinluvulla automaattisesti parkkimaksut.

Ja ei mulla mitään kolikoita ole koskaan. Aika paljon hyviä puolia kyllä tossa kännymaksamisessa. Vaikkapa aikaa voi lisätä käymättä autolla. Niin ja maksaa vain ajasta, jonka pysäköit, eikä tartte etukäteen tietää aikaa.

Mulla muuten ainakin essypark toimii ihan suoraan auton ruudulta. Ehdottaa sitä heti kun auton pysäköi kadunvarteen.
Automaattisesti 5 euron muistutusmaksun kanssa. Riippumatta siitä, onko itse edes pysäköinyt.

Sanosin että tuo vähän riippuu kuinka paljon pysäköi maksullisisille pysäköintialueille. Paljon pysäköiville äpit helpottavat hommaa mutta satunnaisesti pysäköiville ne ovat lähinnä riesa.

Aikanaan tuli työkseen ajeltua paljon autolla ja tietty pysäköityä paljon maksullisille paikoille. Ennen noita parkkisovelluksia piti olla kilokaupalla kolikoita mukana parkkirahana mutta ParkIt ja sen jälkeen EasyPark sun muut kyllä helpottivat tuota huomattavasti, varsinkin kun pysäköintimaksut menivät suoraan työnantajalle ettei enää tarvinnut edes niitä pysäköintikuitteja skannailla matkalaskun kylkeen. Nykyään kun ei enää töissä ole tarvetta ajella juurikaan ja tulee maksullisille paikoille pysäköityä alle 10 kertaa vuodessa niin nuo äpit lähinnä vaan ärsyttävät kun tietty eri paikkoihin tarvitsee eri äpin ja kun harvoin käyttää niitä niin aina joku tunnus on hukassa tai saa arpoa mikä äppi tähän parkkikseen käykään. Tuon takia nykyään olen luopunut noista parkkisovelluksista ja käyn maksamassa pysäköintini automaatilla kolikoilla (jos vielä johonkin kelpaavat) tai kortilla.

Automaattisesti tai manuaalisesti. Automaattisesti onnistuu, kun on asentanut hallissa käytössä olevan sovelluksen ja ottanut automaattisen maksun käyttöön. Silloin hallista poistuessa lähtee kortilta pysäköintiajan mukainen veloitus ilman laskutuslisää.
Niinpä. Aivan kuten jokainen hampurilainen vaatii nykyään oman appinsa. En lähde tuollaiseen mukaan ihan pelkästään asenneongelman vuoksi.

Niinpä. Aivan kuten jokainen hampurilainen vaatii nykyään oman appinsa. En lähde tuollaiseen mukaan ihan pelkästään asenneongelman vuoksi.
Ei ole pakko. Se on vain kuluttajalle tarjottu mahdollisuus. Pysäköinnin maksu onnistuu hallissa paikan päällä kuin aikana ennen rekisterikilpeä lukevia kameroita. Ei vaan enää tarvitse kuljetella sisäänajopuomilta saatua pysäköintilippusta mukana ja varjella sen magneettiraitaa tuhoutumiselta. Lisänä on muitakin tapoja hoitaa maksu jopa ilman sovellusta, kuten jälkikäteen netissä tai vaikka sitten äärimmäisessä akuutissa kassakriisissä voi jättää kokonaan maksamatta ja odotella vitosen hintaista laskua.

Yhtään missään normaalissa julkisessa pysäköintipaikassa ei taida edelleenkään tarvita mitään sovellusta. Kadunvarsipysäköinneissäkin lienee kaikkialla kaikkien mobiilivaihtoehtojen lisäksi perinteinen korttimaksu käytettävissä.

Ei ole pakko. Se on vain kuluttajalle tarjottu mahdollisuus. Pysäköinnin maksu onnistuu hallissa paikan päällä kuin aikana ennen rekisterikilpeä lukevia kameroita. Ei vaan enää tarvitse kuljetella sisäänajopuomilta saatua pysäköintilippusta mukana ja varjella sen magneettiraitaa tuhoutumiselta. Lisänä on muitakin tapoja hoitaa maksu jopa ilman sovellusta, kuten jälkikäteen netissä tai vaikka sitten äärimmäisessä akuutissa kassakriisissä voi jättää kokonaan maksamatta ja odotella vitosen hintaista laskua.

Yhtään missään normaalissa julkisessa pysäköintipaikassa ei taida edelleenkään tarvita mitään sovellusta. Kadunvarsipysäköinneissäkin lienee kaikkialla kaikkien mobiilivaihtoehtojen lisäksi perinteinen korttimaksu käytettävissä.
Onhan. Jos pysäköit yksityiselle pysäköintialueelle, hyväksyt ne ehdot joita sinne on laadittu. Kuten kirjoituksesi perusteella mielelläsi hyväksyt. Korjaa jos olen väärässä.

Onhan. Jos pysäköit yksityiselle pysäköintialueelle, hyväksyt ne ehdot joita sinne on laadittu. Kuten kirjoituksesi perusteella mielelläsi hyväksyt. Korjaa jos olen väärässä.
Niinhän ne yksityiset pysäköinti- ja muut alueet toimivat ja aina ovat toimineet. Miten tämä liittyy lainaamasi viestiini?

Kaikkia mahdollisia Suomen pysäköintialueita ja niiden maksukäytäntöjä en tietenkään tunne. Yhtään kadunvarsipysäköintialuetta tai ostoskeskuksen, julkisen liikenteen jne. parkkihallia ei ole vielä osunut kohdalle, joissa olisi pakko käyttää mitään sovellusta. Voi niitä olla, kerro toki esimerkkejä.

Niinhän ne yksityiset pysäköinti- ja muut alueet toimivat ja aina ovat toimineet. Miten tämä liittyy lainaamasi viestiini?

Kaikkia mahdollisia Suomen pysäköintialueita ja niiden maksukäytäntöjä en tietenkään tunne. Yhtään kadunvarsipysäköintialuetta tai ostoskeskuksen, julkisen liikenteen jne. parkkihallia ei ole vielä osunut kohdalle, joissa olisi pakko käyttää mitään sovellusta. Voi niitä olla, kerro toki esimerkkejä.
En minä ollut eri mieltä. Olen vain kategorisesti kännykkäkulttuuria vastaan, ja jokainen sitä puolustava esimerkki vain vahvistaa näkemystäni.

En minä ollut eri mieltä. Olen vain kategorisesti kännykkäkulttuuria vastaan, ja jokainen sitä puolustava esimerkki vain vahvistaa näkemystäni.
Kännykkäkulttuurissa on paljon kritiikin aihetta mutta senkään ei ole pakko olla kysymyksenä kaikki tai ei mitään.

Kaikilla ei ole samat tilanteet ja tarpeet. Itselleni esim. tällainen pysäköintimaksujen automatisointi sekä pysäköintisovellukset muutenkin ovat ihan yksiselitteisen hyödyllisiä. Hampurilaisappseja taas en tarvitse enkä halua käyttää ja hyvin suuri osa muistakin tarjolla olevista jää asentamatta turhina.

OT: Espoon/Kauniaisten kunnallisen pysäköinninvalvonnan hallinnoimasta alueesta on kyse mutta laitan tänne. Jos haittaa saa poistaa.

Silloin harvoin kun kukaan ulkopaikkakuntalainen eksyy Espooseen tuulilasissa oli pysäköintivirhemaksu. Valitin ja vastauskin tuli sattumoisin juuri maksun eräpäivänä:
"Alueella on pysäköintikieltoalue-liikennemerkein rajattu pysäköintiä. Pysäköintikielto koskee kaikkia alueen katuja sekä niiden molempia puolia. Alueella saa pysäköidä ainoastaan liikennemerkein erikseen sallituksi osoitettuihin pysäköintipaikkoihin.
Pysäköintikieltoalue-liikennemerkit sijaitsevat Karakalliontien molemmissa päädyissä."

Karakalliontie on sikäli erityistapaus että sen molemmissa päissä on T-risteykset eli käytännössä sinne aina käännytään kun tullaan joko Rastaalantieltä tai Lähderannantieltä - ja ellei tiedä aluepysäköinnistä ei siitä kertovia merkkejä todennäköisesti näe. Eli osataan sitä kunnallisellakin puolella. Sakkorysä oli tässä tapauksessa Kotkakuja, päättyvä katu.

aluepysäköinti_karakallio.jpg

Viimeksi muokattu:
Kännykkäkulttuurissa on paljon kritiikin aihetta mutta senkään ei ole pakko olla kysymyksenä kaikki tai ei mitään.

Kaikilla ei ole samat tilanteet ja tarpeet. Itselleni esim. tällainen pysäköintimaksujen automatisointi sekä pysäköintisovellukset muutenkin ovat ihan yksiselitteisen hyödyllisiä. Hampurilaisappseja taas en tarvitse enkä halua käyttää ja hyvin suuri osa muistakin tarjolla olevista jää asentamatta turhina.
Ensimmäisestä kappaleesta samaa mieltä, jälkimmäisestä en. Näköjään sinulle, kuten useimmille muillekin kyse on enemmän henkilökohtaisista hyödyistä kuin systemaattisista kollektiivisista hyödyistä. Se on täysin normaali tapa kokea asia, joka osaltaan on johtanut nykytilanteeseen.

Ensimmäisestä kappaleesta samaa mieltä, jälkimmäisestä en. Näköjään sinulle, kuten useimmille muillekin kyse on enemmän henkilöikohtaisista hyödyistä kuin systemaattisista kollektiivisista hyödyistä. Se on täysin normaali tapa kokea asia, joka osaltaan on johtanut nykytilanteeseen.
Mikä on se kollektiivisten hyötyjen menetys, jonka nykytilanne pysäköinnissä on aiheuttanut? Onko muukin kuin käteismaksuvaihtoehdon jääminen pois.

Mikä on se kollektiivisten hyötyjen menetys, jonka nykytilanne pysäköinnissä on aiheuttanut? Onko muukin kuin käteismaksuvaihtoehdon jääminen pois.
Mikä on kollektiivisten hyötyjen menetys, jonka nykytilanne pysäköinnissä on aiheuttanut? Mikä kysymys tuo edes on?

Kollektiivisesti ajatellen pysäköinti on nykyään hankalampaa ja kalliimpaa kuin aiemmin. Riittääkö tämä vastaukseksi?

Mikä on kollektiivisten hyötyjen menetys, jonka nykytilanne pysäköinnissä on aiheuttanut? Mikä kysymys tuo edes on?

Kollektiivisesti ajatellen pysäköinti on nykyään hankalampaa ja kalliimpaa kuin aiemmin. Riittääkö tämä vastaukseksi?
Mikä siinä siis nyt on muuttunut hankalammaksi? Sekö, että parkkihallissa ei enää ole sisääntulopuomilta saatua kartonkilipuketta vaan pitää muistaa oma auton rekisteritunnus voidakseen maksaa pysäköinnin paikan päällä olevalla maksuautomaatilla?

Kallistuminen on pelkkää spekulaatiota. Kun Helsingissä on pysäköinnin vyöhykemaksu ydinkeskustan kadunvarsipaikalla 4 e/h niin kaupunkihan sen hinnan on päättänyt ja ihan saman maksun olisi päättänyt, vaikka olisi pelkkä perinteinen maksuautomaatti käytössä. Sama se Itiksen 1 e/30 min.

Halvemmaksihan kadunvarsiparkki nykyään Helsingissä tulee, kun ajaa sähköautolla. Puoleen hintaan saa pysäköidä.

Ja eipä easyparkin lisäksi ainakan pk-seudulla tartte kuin aimoparkin appin. Ja tosiaan ainakin omassa autossa on pysäköintiappi suoraan, eli ei tartte kännyä edes.

Tampereella olin just ja siellä tartti eparkingin. Vaan sillä sai samalla auton latauksenkin maksettua. Siis yhdellä kertaa molemmat.

Halvemmaksihan kadunvarsiparkki nykyään Helsingissä tulee, kun ajaa sähköautolla. Puoleen hintaan saa pysäköidä.

Ja eipä easyparkin lisäksi ainakan pk-seudulla tartte kuin aimoparkin appin. Ja tosiaan ainakin omassa autossa on pysäköintiappi suoraan, eli ei tartte kännyä edes.

Tampereella olin just ja siellä tartti eparkingin. Vaan sillä sai samalla auton latauksenkin maksettua. Siis yhdellä kertaa molemmat.
Onhan tuo pysäköintiäppien määrä sentään vähentynyt viime vuosina, toista se oli silloin kun noita äppejä alkoi tulemaan ja pysäköi ympäri Suomea. Silloin tuntui että jokaisella kunnalla, kaupungilla ja yksityisellä pysäköintilaitoksella tai -alueella oli oma äppi. Taisi itsellänikin olla toistakymmentä sovellusta pelkästään pysäköintiin. Nykyään EasyPark käy aika monessa paikassa ja muutenkin taitaa noita pysäköintifirmoja olla yhdistynyt tai ainakin tekevät jollain tasolla yhteistyötä ettei ihan jokaiseen tarvitse erillistä äppiä.

Mutta tosiaan, itse olen noista luopunut kokonaan. Tänä vuonna olen kaksi kertaa pysäköinyt maksulliseen parkkiin joten noista ei oikein näin vähäisellä käytöllä saa mitään hyötyä.

Itsehän vierastan koko ajatusta pysäköintimaksun maksamisesfa silloin menee ostamaan jotain palvelua. On se kumma jos kauppakeskus tarvitsee pyöriäkseen pysäköintimaksuja. No onneksi kohtuudella pystyy vielä valikoimaan sellaisia paikkoja joissa on kiekko/x h ilmasta ilman että tarvitsee mitään appseja käyttää.

Itsehän vierastan koko ajatusta pysäköintimaksun maksamisesfa silloin menee ostamaan jotain palvelua. On se kumma jos kauppakeskustarvitsee pyöriäkseen pysäköintimaksuja. No onneksi kohtuudella pystyy vielä valikoimaan sellaisia paikkoja joissa on kiekko/x h ilmasta ilman että tarvitsee mitään appseja käyttää.
No kadunvarsiparkit nyt melkein kaikkialla isommissa kaupungeissa maksaa. Tässä kuussa ite pysäköinyt stadissa, Lahdessa, Tampereella ja Hämeenlinnassa esyparkilla.

Kauppakeskuksista selkein 1-3h pysäköinti ilman sovelluksia taitaa olla Sellossa, Myyrmannissa ja Kaaressa joissa on infotaulut poistuessa. Itiksen uusittu pysäköinti oli itselle mysteeri kun lomalla vierailin Lähi-Itäkeskuksessa jossa pysäköin halliin, vierailu just alle tunnin. Ei tullut maksua jälkikäteen.
Mitään infotaulua poistuessa ei siellä ollut.

Viimeksi muokattu:
Automaattisesti 5 euron muistutusmaksun kanssa. Riippumatta siitä, onko itse edes pysäköinyt.

Taisi keskustelu hypätä johonkin tiettyyn nimeltä mainitsemattomaan pysäköintipaikkaan.

Pysäköintipaikat missä vaihtoehtona on laskutus, niin ainakin osassa on mahdollista maksaa myös paikanpäällä automaatista.
Rekkaritunnistus ei tarkoita että vaihtoehtona olisi laskutus vaan hyvin yleinen toteutus on ne maksu automaatit ja pysäköinti maksettava ennen ulospääsy. Näissä nykyään usein myös tarjolla palvelu, mobiilisovellus ja maksukortti maksu, jossa pysäköinti veloitetaan pois lähdön yhteydessä tai jollain muulla sovitulla tavalla.

Se mikä on valitettavaa että seteli, kolikko maksaminen alkaa oleen harvinaisuus, ja kasvukeskuksissa voi olla vaivattominta pysäköidä maksamatta jonnekkin missä ei puomeja ja maksaa sitten mahdollinen "parkkisakko".

Oletan että muistutusmaksulla viittasit laskutuslisää, niin se toki toimii vaikka ei olisi maksukorttia. Tosin pitää olla autonhaltia tai sopia haltian kanssa, noissa usein mahdollista maksaa verkossa jonain aikaikkunalla ennen laskun lähetystä.

Itsehän vierastan koko ajatusta pysäköintimaksun maksamisesfa silloin menee ostamaan jotain palvelua. On se kumma jos kauppakeskus tarvitsee pyöriäkseen pysäköintimaksuja. No onneksi kohtuudella pystyy vielä valikoimaan sellaisia paikkoja joissa on kiekko/x h ilmasta ilman että tarvitsee mitään appseja käyttää.

Suosittelen äänestämään jaloilla (renkailla), tavoittelemasi palveluntarjoajan kustannuksiin se veloitukseton pysäköinti vaikuttaa, ja kilpailulla alalla sitä kautta hintoihin. Mutta tässä otsikossa muistutan , jos asiallisesti pysäköinnyt palveluntarjoajan parkkiselle ja pate käy laittamassa enemmän tai vähemmän aiheettoman lapun, niin samoin tein viedä se liikkeeseen missä asioi. Osa ottaa hoitaakseen, jos ei ota koppia niin ilmaista mielipide.

Muistikuva että aiheesta ollut ihan oma ketju, tai vähän sopivampi missä aiheesta keskustelua.

Kannusta taisteleen pakko sovelluksia vastaan. Vaivihkaa yleistynyt painostus, ohjaus sovelluksiin joiden käyttäminen ihan pakollista, mutta käytännössä. Ne vaatii sen päätelaitteen mihin voi sen vaadittavan sovelluksen asentaa, mihin rekisteröidyttävä, mihin annettava maksuväline mistä voidaan veloittaa ilman erillisistä hyväksyntää. Sitten ne lakkaa toimimasta syystä tai toisesta , eli ei toimi kun sitä palvelua tarvisi. Vaihtoehdot voi olla tehty vaikeksi, ja ne vaihtoehdot voivat olla seraavalla kerralla pois.

Pysäköintiinkään ei ole yhtä sovellusta ja palvelua millä kaikki hoituu, vaan liikkuva ihminen voi tarvita useita. Eli ylläpito vaativaa. (ja niiden veloitusten tarkistamista*) ja sitten pitää seurata niitä tietoturva uutisia milloin mikäkin korkattu.

Noissa palveluissa on omat haasteensa jos haluaa tarjota pysäköinnin. Ja yhteiskäyttö/laina-autolla omat lisävaivansa.

(*
Siis niissä on virheitä, se miten niitä kullekkin kasaantuu vaihtelee.

Viimeksi muokattu:
Miten nuo kamerat kuvaa muuten rekkarin - jos menee traktori mönkkärillä, MP:lla, mopolla parkkihalliin? Kilpihän on vaan takana. Toki voi olla eroja ja kuvataan edestä ja takaa, vai?

Miten nuo kamerat kuvaa muuten rekkarin - jos menee traktori mönkkärillä, MP:lla, mopolla parkkihalliin? Kilpihän on vaan takana. Toki voi olla eroja ja kuvataan edestä ja takaa, vai?
Edit: taitaa olla sallittua. Ainakin jos sinne on tehty omat pysäköintiruudut näille eli todnäk kuvaavat edestä ja takaa.

Triplassa on tällainen ohje: Triplaparkkiin pysäköitävien autojen maksimikorkeus on 2,3 m. Myös moottoripyörille on varattu omia pysäköintipaikkoja. Moottoripyörien pysäköinti toimii kuten autoilla, mikäli rekisterikilpi on automaattisesti luettavissa.

Viimeksi muokattu:
Taitaa ainakin pääsääntöisesti olla vain edestä. Ainakin yksi halli missä on rekkaritunnistus ja jossa usein asioin, kuvaa vain edestä, sen verran monta kertaa on niitä kameroita tullut katseltua halliin ajaessa ja sieltä poistuttaessa. Samoin joskus varmaan yli 10v sitten kun vielä kamerahommia tein, asensin pari tuollaista kameraa ja ne kuvasivat vain edestä. Tietty nykypäivänä tekniikka on kehittynyt joten saattaa olla että joissakin paikoissa on jo kaksi kameraa, toinen kuvaa edestä ja toinen takaa.

Ja nyt kun rupesi miettimään ja muistelemaan niin ainakin yhdessä hallissa on mopolla ja moottoripyörällä ajo kielletty, en tiedä johtuuko tuosta kilven tunnistuksesta vai onko kielto jostain muusta syystä.

ainakin voisi jollain muikkarilla asiakasta muistuttaa eikä suoraan laittaa perintään, minusta se ei ole hyvän tavan mukaista eikä varmasti luo kauppakeskuksesta hyvää mielikuvaa. Jos kerran osaavat trafista kaivaa yhteystiedon niin osaavat myös sen laskun laittaa asiakkaalle maksettavaksi ennen perintätoimia. Onhan se fantsua kun kaikki on automaattista ja sovelluksia on jotka kerää ties mitä taustatietoja käyttäjistään..

En tiedä, mutta noin yleistä jos tunnistus ei toimi, niin paikkakohtaista, eli sitten se lipuke ja tai sitten "valvomon" avustuksella. Mutta jos ei vaihtoehtoja ja kova hinku yrittää, niin peruuttaa :-) En lupaa toimivuutta, tukeeko mönkkärin kilpiä.

Jos vain rekkarilla pääsy , niin rauhassa pysähtyä ja lukea ehdot.

Jos mietit paikkoja joissa ei ole puomia, eli pääsee millä vaan, niin tavata ne pysäköinti ehdot. eli pitääkö käydä johonkin naputtelemassa se rakkari.

ainakin voisi jollain muikkarilla asiakasta muistuttaa eikä suoraan laittaa perintään, minusta se ei ole hyvän tavan mukaista eikä varmasti luo kauppakeskuksesta hyvää mielikuvaa. Jos kerran osaavat trafista kaivaa yhteystiedon niin osaavat myös sen laskun laittaa asiakkaalle maksettavaksi ennen perintätoimia. Onhan se fantsua kun kaikki on automaattista ja sovelluksia on jotka kerää ties mitä taustatietoja käyttäjistään..

Mitä parkkipaikkaa nyt pohdit ja millaiset ehdot siellä.

Ehtoja on niin moneen lähtöön samoin maksutapoja. Ja jos vaihtoehtona on laskutus, niin sen laskutuksen voi hoitaa laskutus/perintäfirma. Niillä hoituu myös ne laskutustietojen hankkiminen.

Jos siis perinnällä tarkoitat että laskutus sopimuksen oli tehnyt kuski ja laskun lähetti perintäfirma.

Hyvin toimii mönkkärin rekkarin luku tullessa ja poistuessa ja hyvin toimii moottoripyörälläkin tullen ja mennen.

Kiitos tiedosta, hyvää yleistietoa, oikeastaan vähän yllätti.

Tuossa ilmeisesti kommentoit yleisellä tasollo, joka tuntien yleisesti käytetyt systeemit ja tai käyttänyt näitä tyypillisiä parkkihalleja, puomillisia ja puomittoima. ilman etukilpeä.

Ilmeisesti tämä tuki on tullut näihin vuosien saatossa, uusin ja vanhoihin päivityksillä.

Viimeksi muokattu:
Hyvin toimii mönkkärin rekkarin luku tullessa ja poistuessa ja hyvin toimii moottoripyörälläkin tullen ja mennen.
Eli tuosta voi päätellä että ainakin osassa halleja alkaa olemaan kaksi kameraa tullessa ja poistuessa, ilmeisestikin juuri noiden mönkkäreiden ja moottoripyörien takia. Ihan hirveän montaa vuotta tuota ei kovinkaan monessa hallissa ole ollut mutta ilmeisesti nykyaikaisissa rekkaritunnistusjärjestelmissä luetaan kilpi edestä ja takaa. Vähentäähän tuo tietty lian tai jonkun muun esteen takia tapahtuvia lukuvirheitäkin. Nuo lukuvirheethän olivat joskus ongelma, kilpi luettiin väärin ja sitten maksaja ei saanutkaan maksettua pysäköintiään kun järjestelmään oli mennyt eri rekisteritunnus.

Ei se missään perinnässä ole ollut vaan laskutus on ulkoistettu kyseiselle firmalle. 5€ on laskutusmaksu jos et ole maksanut muilla tavoilla pysäköintiä. Ihan kohtuullinen kulu ottaen huomioon mitä postimerkki nykyään maksaa.

Näillä ei saa ajaa kauppakeskusten parkkihalliin.
Siis missä ei saa mennä ? En nyt heti tiedä sanoa esimerkki mihin ei saisi mennä, mutta ei sitä ainakaan joka paikassa ole kielletty. jos menee paino ja mitta rajojen sisälle.

Jep, kameroita tuntuu riittävän, jopa tuplasti eteen ja tuplasti taaksekin eri suunnista.

Joihinkin kohteisiin on lisääntynyt kamerat, mutta jos tarkoitat että tomii jossain, niin silloin ei toimi hyvin kaikkialla.

Siis missä ei saa mennä ? En nyt heti tiedä sanoa esimerkki mihin ei saisi mennä, mutta ei sitä ainakaan joka paikassa ole kielletty. jos menee paino ja mitta rajojen sisälle.

Joihinkin kohteisiin on lisääntynyt kamerat, mutta jos tarkoitat että tomii jossain, niin silloin ei toimi hyvin kaikkialla.
Korjasin juuri vastaustani. Laitan vielä tähän yhden esimerkin. Tämä siis Triplassa.

Triplaparkkiin pysäköitävien autojen maksimikorkeus on 2,3 m. Myös moottoripyörille on varattu omia pysäköintipaikkoja. Moottoripyörien pysäköinti toimii kuten autoilla, mikäli rekisterikilpi on automaattisesti luettavissa.

Kiitos tiedosta, hyvää yleistietoa, oikeastaan vähän yllätti.

Tuossa ilmeisesti kommentoit yleisellä tasollo, joka tuntien yleisesti käytetyt systeemit ja tai käyttänyt näitä tyypillisiä parkkihalleja, puomillisia ja puomittoima. ilman etukilpeä.
Ihan miltei jokapäiväisellä omakohtaisella kokemuksella.
Ajelen kesät ja talvet mönkkäreillä miltei päivittäin ja moottoripyörilläkin kesät ja talvetkin teiden ollessa jollain tapaa sulia ja miltei päivittäin käytän useita eri parkkihalleja.
Hyvin on toiminut rekkarien lukemiset myös lumikeleillä noilla vehkeillä paljon paremmin kuin henkilöautolla.
Henkilöautossa on joskus joutunut lumet putsailemaan puomillisissa paikoissa.

Edit: taitaa olla sallittua. Ainakin jos sinne on tehty omat pysäköintiruudut näille eli todnäk kuvaavat edestä ja takaa.

Jaa ei vai? Täällä yksi maksullinen halli, missä en välttämättä käy edes kertaa vuodessa, niin ei ole tullut kateltua kylttejä kun autolla, tai nyt muutenkaan. Maksu pankkikortilla ilman säätämistä.

Olitkin editoinnut viestiä. No ei se mitään, aiemmin olin motskarilla ja mopolla ajanut vaan puomin ohi ja pois mennessä sama maksamatta mitään. Nyt sama paikka, puomit poistettu ja kaverin puolesta vähän kyselen joka mönkkärillä menossa. Tosin kyse on eurosta parista, niin kokeilemalla se oikeastaan selviäisi. Poistuessa vaan näppäilee rekkarin ja maksaa sillä pankkikortilla. Luulisi että jos ei tunnista rekkaria, niin ei maksuakaan tule. Jää nähtäväksi miten toimii.

Invapaikkoja siellä on, muita paikkoja en ole huomannut, jos niitä on.

Ihan miltei jokapäiväisellä omakohtaisella kokemuksella.
Ajelen kesät ja talvet mönkkäreillä miltei päivittäin ja moottoripyörilläkin kesät ja talvetkin teiden ollessa jollain tapaa sulia ja miltei päivittäin käytän useita eri parkkihalleja.
Hyvä tietää, mitä tarkoitit tuolla useita kameroita, sitäkö että käyttämissäsi kohteissa useita kameroita.

Jo sori ei nyt oli tarkoitus olla hankala, mutta tässä nyt mielessä kohteet joita ei ole vuosiin saneerattu ja joissa on yksi tai kaksi kameraa puomilla tulijan edessä, muut kamerat sijoitukseltaan ja tenkiikaltaan muuhun käyttöön. Joten vähän epäilen ihan pelkän taustajärjestelmän päivityksen riittävän.

Lipukkeella sisään ja ulos.

No kadunvarsiparkit nyt melkein kaikkialla isommissa kaupungeissa maksaa. Tässä kuussa ite pysäköinyt stadissa, Lahdessa, Tampereella ja Hämeenlinnassa esyparkilla.
Kadunvarsiparkit 98% kunnan ylläpitämiä, niistä ”kuuluukin” maksaa (tai mennä muualle), mutta jollei kauppakeskusta rakennettaessa osata kalkuloida pysäköintiä osana pakollisia kiinteitä kuluja ja periä sitä vuokrissa (tai promillen osina liikevaihdosta) niin mielelläni kannan euroni johonkin sellaiseen paikkaan jossa on osattu laskea.

Todella monessa paikassa etuosaa kuvaa 1-3 kameraa ja takaosaakin kuvaa 1-4 kameraa.

No sori huono ulosantinit.
Tarkoitatko että toimii siellä missä kuvataan edestä ja takaa. ja tuollaisissa paikoissa hyviä kokemuksia.

Muualla sitten lappua kouraan, tai selvitellä vaihtoehtoja

Kyllä.
En äkkiseltään nyt muista yhtään paikkaa jossa nykyään kuvataan vain edestä.
Silmä mutulla vanhoja päivitelty eri tahtiin vilkkaammat varmaan etunenässä. ja "pieniinkin" valunut, Voi olla että liittyy hallinoivaan yhtiöön, onko menossa laajempi järjestelmä päivitys, mikä vaatii kameroiden päivityksenkin.

Mutta alkuperäisen kysyjän kohde taisi olla sellalinen missä ei ole aiemmin toiminut ja nyt sinne tehty koko systeemin päivitys, jos sieltä purettu puomit ja mahdolliset lippuautomaatit, niin ihan potenttiaalista että toimii.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 866
Jäsenet
78 481
Uusin jäsen
Pachenko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom