Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Osakeyhtiöllä on lain määräämä tehtävä tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Vastaamalla sinulle, kasvaako vai heikkeneekö mahdollisuus tuon voiton kasvattamiseen?Onko parkkifirmalla joku lain määrämä pakko vastata sille esitettyyn kysymykseen koskien parkkisakkoa? Nyt eivåt suostu vastaamaan vaikka olen jo kaksi kertaa kysynyt saman kysymyksen ja kolmas kerta lähti juuri.
Niin toki näin ja olen kyllä maksamassa sakon eräpäivään mennessä. Tiedän että jos vastaavat kysymykseeni niin siitä tulisi heille ongelmia tavalla tai toisella vaikka onkin ihan relevantti kysymys. Aioin kiusata heitä ainakin sen 60 euron edestä koska sen verran ketuttaa se tapa millä vastaavat tai ovat vastaamatta vaikka sinänsä se sakko ihan aiheellinen olikin oman huolimattomuuteni takia.Osakeyhtiöllä on lain määräämä tehtävä tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Vastaamalla sinulle, kasvaako vai heikkeneekö mahdollisuus tuon voiton kasvattamiseen?
Parkkifirmoille toimiva strategia saattaa olla sivuuttaa kaikki reklamaatiot ja yhteydenotot selvissäkin virheissä, ja antaa maksujen mennä perintään, sillä osa uhreista väsyy ja maksaa virheellisestikin annetun maksulapun.
Useiden esimerkkien perusteella parkkifirmojen toiminta näyttäisi olevan räikeän epäeettistä, joten on ilman muuta hyvä kysellä, kyseenalaistaa ja valittaa. Toki muutosta saadaan vasta, jos lainsäätäjä puuttuu toimintaan.Niin toki näin ja olen kyllä maksamassa sakon eräpäivään mennessä. Tiedän että jos vastaavat kysymykseeni niin siitä tulisi heille ongelmia tavalla tai toisella vaikka onkin ihan relevantti kysymys. Aioin kiusata heitä ainakin sen 60 euron edestä koska sen verran ketuttaa se tapa millä vastaavat tai ovat vastaamatta vaikka sinänsä se sakko ihan aiheellinen olikin oman huolimattomuuteni takia.
No niin nytpä tuli Uuvan kirje kotiin. Eli lyhyesti vain että "Kiistän ajaneeni autoa / pysäköineeni autoa kyseisenä ajankohtana, enkä siten ole sopimuksen osapuoli. Asia on puolestani loppuunkäsitelty".Uuvan sivujen kautta. Tulee ihan paperisena perintäkirje kotiin.
Noista cm/prisma halleistahan jotkut vuokraa välillä paikkoja pitkäaikaissäilytykseen, saattaa olla vuosiakin sama auto samassa paikassa.. Tai sitten esim. talvet.
Näin juuri.No niin nytpä tuli Uuvan kirje kotiin. Eli lyhyesti vain että "Kiistän ajaneeni autoa / pysäköineeni autoa kyseisenä ajankohtana, enkä siten ole sopimuksen osapuoli. Asia on puolestani loppuunkäsitelty".
Oisko noin?
Vastaamattomuutta voi käyttää perusteena, että oikeudenkäyntikuluja ei korvata, jos parkkifirma voittaa oikeusjutun. On aiheutettu ns. turha oikeudenläynti, vaikka olisi voitu selvittää asia ilman oikeudenkäyntiä.Onko parkkifirmalla joku lain määrämä pakko vastata sille esitettyyn kysymykseen koskien parkkisakkoa? Nyt eivåt suostu vastaamaan vaikka olen jo kaksi kertaa kysynyt saman kysymyksen ja kolmas kerta lähti juuri.
Todnäk jossain vaiheessa itellekin tulee, mutta en löytänyt reklamaatio-kohtaa heidän sivuillansa. Laitetaanko ihan vaan maililla aspan osoitteeseen? Vai sinne omauuva palveluunko?!No niin nytpä tuli Uuvan kirje kotiin. Eli lyhyesti vain että "Kiistän ajaneeni autoa / pysäköineeni autoa kyseisenä ajankohtana, enkä siten ole sopimuksen osapuoli. Asia on puolestani loppuunkäsitelty".
Oisko noin?
Siinä perintäkirjeessä on linkki/koodi. Sillä pääsee oma Uuvaan tjms. Siellä kaikki sun caset.Todnäk jossain vaiheessa itellekin tulee, mutta en löytänyt reklamaatio-kohtaa heidän sivuillansa. Laitetaanko ihan vaan maililla aspan osoitteeseen? Vai sinne omauuva palveluunko?!
Aiemmin perintäkirjeeseen vastattiin soittamalla perintäyhtiöön, ja kertomalla että saatava on riitainen, ja perintä tulee lopettaa.perintäkirjeeseen reklamoinnin jälkeen tulee yleensä parkkifirmalta uhittelukirje jossa vaaditaan todistamaan kuljettaja tai muuten he voi käyttää valvontatallenteita ym. oikeusprosessissa, tämä lienee vakio kirje kaikille jotka reklamoi mutta onko siihen syytä enää tehdä mitään vastinetta? Tuttavalle oli tällainen tullut täältä luettujen ohjeiden jälkeen ja mietti nyt seuraavaa toimenpidettä.
Älkää ihmeessä puhelimitse reklamoiko, siitä ei jää mitään kirjallista todistetta sinulle. Aina sähköpostitse jotta viestit jää talteen. Jälkeenpäin voi olla V-mäinen tuomiolle mentäessä yrittää todistaa liian isoja perintäkuluja "mut ku mä soitin ja sanoin..."Aiemmin perintäkirjeeseen vastattiin soittamalla perintäyhtiöön, ja kertomalla että saatava on riitainen, ja perintä tulee lopettaa.
Onko tämä muuttunut?
Mikään ei ole muuttunut. Näin pitää menetellä.Aiemmin perintäkirjeeseen vastattiin soittamalla perintäyhtiöön, ja kertomalla että saatava on riitainen, ja perintä tulee lopettaa.
Onko tämä muuttunut?
Älkää ihmeessä puhelimitse reklamoiko, siitä ei jää mitään kirjallista todistetta sinulle. Aina sähköpostitse jotta viestit jää talteen. Jälkeenpäin voi olla V-mäinen tuomiolle mentäessä yrittää todistaa liian isoja perintäkuluja "mut ku mä soitin ja sanoin..."
tässä olet kyllä täysin väärässä. Suomen oikeuskäytänteen mukaan perintätoimistolle lähetetty sähköposti katsotaan kyllä vastaanotetuksi, ja sähköposteistakin saa metatiedot. puheluista sen sijaan ei jää jälkeä mitä siellä on puhuttu, ellei puhelua erikseen itse nauhoita. turha kuvitella että perintätoimisto litteroinnit oikeuteen toimittaisi jos niitä pyytäisi.Sähköpostit voi väärentää vaikka notepadilla, ei niillä ole mitään todistusarvoa. Toisekseen se on yksisuuntainen protokolla eli ei ole mitään taetta että viesti on mennyt perille/oikealle taholle, vrt. puhelu jossa saa reaaliaikaisen palautteen.
Itse itselleni vastaten. En reagoinut tähän mitenkään, eikä mitään ole kuulunut.Nyt oli Uuva aktivoitunut. Tuli parista vanhasta pysäköintivalvontamaksusta ”ehdotus”. Itsehän en ole noita kertoja edes pysäköinyt, mun autoilla (löytyy 3kpl pihasta) toki pysäköity. Taloudessa 4 ajokortillista ja autot yhteiskäytössä. Olen aikanaan noiden antanut mennä perintään ja sittemmin kiistänyt (itse asiassa vuosien varrelta taitaa joku 5-6kpl noita olla yhteensä, jotka olen kaikki kiistänyt).
Olivat siis 2kpl valinneet ja ”toimeksiantajamme pitää saatavaa edelleen aiheellisena”. ”Lain edellyttävällä tavalla ehdotan sovintoratkaisuun pyrkimistä asiassa”
Ja uhkauksena ”sovinnon saavuttamiseksi emme veloita tässä vaiheessa asiaan perehtymisestä aiheutuneita lakimiehen kuluja. Mikäli asia etenee tuomioistuimeen, kulut vaaditaan korvattavaksenne täysimääräisenä.”
Ja allekirjoittajana Uuvan lakimies tietenkin.
Onkohan business menossa huonosti, kun pitää tollaisia lähetellä? No en taida edes vaivautua vastaamaan. Siinähän haastavat oikeuteen (eli eivät).
Ei tietenkään.eli perintään reklamoinnin jälkeen tulleeseen painostuskirjeeseen ei ole tarpeen vastailla mitään?
En tiedä, mahtaako sähköauton latauspisteelle pysäköintiä olla aiemmin käsitelty kuluttajariitalautakunnassa, mutta nyt on ainakin "ennakkopäätös" siitä, että väite "latausapplikaatio ei toiminut", ei mene läpi.![]()
Niko ajoi latauspaikalle ja yritti ladata autoaan – Saikin parkkisakon
Selitykset eivät auttaneet, vaikka ne hyviä olivatkin.www.iltalehti.fi
Tässähän on sama tilanne kun nämä yritykset välttää pysäköintimaksu väitteellä "lippuautomaatti ei toimi".
Sitten tultiin juridiikkaan. Näyttötaakka näistä ongelmista, joihin Niko vetosi, oli kuluttajalla eli hänellä itsellään.
– Kuluttaja ei ole toimittanut mitään selvitystä väitteensä tueksi, lautakunta joutui toteamaan, koska ei saanut kirjallista tai kuvallista näyttöä ongelmista.
Sinänsä toki ihan uskottava tarina. Kuka oikeasti rupeaa dokumentoimaan tapahtumaa jos joku appi ei sattuisi toimimaan. Toki taas epäuskottavaa, että lähtisi kauppaan pyörimään ilman että auto lataantuu jos se on tarkoitus. Ihan mahdotonhan keskustassa on välillä paikkaa löytää kadun varresta. Kyllähän nuo varmaan houkutteleeOnkohan vaan halunnut kokeilla että jos sattuis menemään läpi, kun ei mitään selvitystä edes ole toimittanut lautakunnalle.
Tietyssä mielessä aika ärsyttävää toimintaa ja "turhaa" työtä aiheuttaa lautakunnalle. Jos ei mitään selvitystä yritä antaa, voiko vaatimus edes mennä läpi, kun näyttötaakka on kuluttajalla itsellään?
Itsekin noita latauspaikkoja Helsingissä joskus plugarilla käytin, kun oli halvempaa kuin kadunvarsiparkki ja sai vielä kotimatkalla sähköäkin.. vaan ei taida enää olla?Sinänsä toki ihan uskottava tarina. Kuka oikeasti rupeaa dokumentoimaan tapahtumaa jos joku appi ei sattuisi toimimaan. Toki taas epäuskottavaa, että lähtisi kauppaan pyörimään ilman että auto lataantuu jos se on tarkoitus. Ihan mahdotonhan keskustassa on välillä paikkaa löytää kadun varresta. Kyllähän nuo varmaan houkuttelee
Useasti on noissa parkkihallien virta-tolppien kanssa käynyt niin, että tolppa, auto ja applikaatio kaikki sanovat latauksen olevan käynnissä. Sitten palatessa kuitenkin 0 kWh mennyt. Mikä tässä yhtälössä on ollut se osa joka ei ole toiminut, ja onko SEKIN kuluttajan vastuulla? Kun nyt kerran oikeudenkin mukaan siinä on tosiaan ladattava.En tiedä, mahtaako sähköauton latauspisteelle pysäköintiä olla aiemmin käsitelty kuluttajariitalautakunnassa, mutta nyt on ainakin "ennakkopäätös" siitä, että väite "latausapplikaatio ei toiminut", ei mene läpi.![]()
Niko ajoi latauspaikalle ja yritti ladata autoaan – Saikin parkkisakon
Selitykset eivät auttaneet, vaikka ne hyviä olivatkin.www.iltalehti.fi
Tässähän on sama tilanne kun nämä yritykset välttää pysäköintimaksu väitteellä "lippuautomaatti ei toimi".
Ja sadannen kerran. Yksityisillä ei ole sakotusoikeutta, eli kyseessä ei ole sakko.Eikös se muuten mene niin, että yksityinen parkkifirma ei saa sakottaa autoa, jos pysäköintialueella ei ole missään, myöskään pysäköintialueelle ajettaessa olevassa alkukohdassa missään ilmoitusta siitä, että yhtiö X valvoo täällä pysäköintiä?
Eli alueella on ollut kunnallinen pysäköinninvalvonta, ja vanhat liikennemerkit ovat jääneet paikoilleen, joissa tuosta kunnallisesta ilmoitetaan, mutta uusia merkkejä ei ole tullut alueelle?
Ainoa tietolähde pysäköinninvalvonnan muutoksesta on tullut asukkaiden postiluukkuun jaettavalla lapulla, jossa on ilmoitettu yksityisen aloittavan valvonnan päivänä Y.
Ajattelin lainata tyhjää taloyhtiön ruutua (näitä riittää paljon, ehkä 50% ruuduista vuokrattuja) pariksi päiväksi, kun sisarus tulee autolla Helsinkiin ja käy Tallinnassa, niin voisi kätevästi pysäköinnin tehdä täällä (ja itse voisin autoilla vähän kaupoilla), kun tulkintani mukaan yksityinen parkkipirkko ei voi sakottaa, kun alueella ei ole mitään kylttiä yksityisestä valvonnasta ja toimijasta?
Tai ehkäpä on kartat käytössä mutta antavat maksumuistutusta siltikin? Heidän kannattaa (onko jopa tapana?) kylvää maksuja niin paljon kuin mahdollista, aika moni maksaa mukisematta vaikka tilanne mikä tahansa.Näillä "korppikotkilla" ei vissiin ole käytössä karttoja. Kenen kanssa ja millä alueella on sopimukset tehty. Oli hienosti sakotettu alle 30min ajassa 4kpl autot, jotka oli pysäköity taloyhtiön tontille. Jossa ei sopparia heidän kanssa. No siinä saattoi 1kpl autoista olla soppari aluella. Pitäisi kaivaa kartta/tonttirajat. Käskin reklamoida ja heittää laput roskiin (taloyhtiön asioilla oltiin koko poppoo).
Ja sadannen kerran. Yksityisillä ei ole sakotusoikeutta, eli kyseessä ei ole sakko.
Ja yksityisoikeudellisesta pysäköinninvalvonnasta pitää ilmoittaa pysäköintialueelle saavuttaessa. Mikään postilaatikkoon jätetty lappu ei auta.
Yksityisalue
Pysäköimällä hyväksyt ehdot
Pysäköinti sallittu ainoastaan siihen varatuilla paikoilla kiinteistön omistajan
tai haltijan luvalla
Ehtojen vastaisesta pysäköinnistä veloitetaan valvontamaksu
(och samma på svenska)
Kiinteistön omistaja ja valvontayhtiö ovat solmineet
valvontasopimuksen jossa kiinteistön omistaja tilaa
valvontapalvelua valvontayhtiöltä. Sopimuksessa on määritelty mm
se, että ajoneuvolle jolla ei ole kiinteistön omistajan myöntämää
voimassa olevaa pysäköintilupaa esillä kojelaudalla kirjoitetaan
poikkeuksetta valvontamaksu.
Kiinteistön omistaja ei ole antanut kenellekään asukkaalle lupaa
myöntää minkäänlaisia suullisia pysäköintioikeuksia ja asia
annetaankin tältä osin tiedoksi myös kiinteistön omistajalle sillä
esittämänne toimintatapa on virheellinen ja asiasta tullaan
antamaan huomautus.
Kiinteistön omistajalla (tilaajalla) on mahdollisuus vaikuttaa
johonkin yksittäiseen valvontamaksuun ja sen mahdolliseen
mitätöimiseen. Tällöin valvontayhtiö vastaanottaa tiettyä
ilmoitusprosessia noudattaen suoraan tilaajan edustajalta pyynnön
mitätöidä jokin yksittäinen valvontamaksu.
Suosittelemmekin käyttämään em. toimintatapaa hyväksi, mikäli
katsotte kyseessä olleen virheellisesti määrätty valvontamaksu.
Kiinteistön omistajan ja valvontayhtiön välillä sovitun mukaisesti
mahdollisesti määrättyä valvontamaksua ei mitätöidä
automaattisesti.
Reklamaatiota ei hyväksytä.
Outoa käytöstä parkkifirmalta.Olisi kysymys yksityisoikeudellisesta pysäköintivalvontamaksusta:
Pysäköin kaverini taloyhtiön vieraspaikalle ja kuinkas ollakaan, sain valvontamaksun, jossa luki perusteluna "Ei pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä".
Taloyhtiön piha-alueen pysäköintiehdot oli ilmoitettu seuraavasti:
Noh, eihän minulla ollut autossa pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä, mutta eipä sitä toisaalta noissa ehdoissa vaadittukaan. Reklamoin valvontamaksusta pysäköintivalvontayritykselle perustuen kahteen asiaan:
1. Pysäköintiehdoissa ei nimenomaisesti vaadita pysäköintiluvan esillä pitämistä
2. Ehdoissa ei lisäksi mainita, että luvan pitäisi olla kirjallinen.
Sain myös kaverini allekirjoittaman kirjallisen vakuutuksen siitä, että hän on myöntänyt minulle suullisen luvan pysäköidä ko. vieraspaikalle.
Vähemmän yllättäen pysäköintivalvontayritys hylkäsi reklamaationi seuraavin perustein:
Eli nyt alkoi asialla pompottelut. Miten näkisitte asian, kannattaako minun olla yhteydessä ko. taloyhtiöön, vai jättää asia sikseen? Ja toisaalta, asettaako tämä kaverini hankalaan tilanteeseen, jos hänellä ei ole ollut oikeutta antaa suullista lupaa pysäköintiin?
Taloyhtiön tapauksessa taloyhtiö on "kiinteistön omistaja tai haltija". Samaa ilmaisua käytetään laissa pysäköinninvalvonnasta, joka koskee julkista valvontaa. Kiinteistön haltijalla tarkoitetaan muun muassa sellaista, joka hallitsee kiinteistöä maanvuokralain perusteella. Tällainen käyttöoikeus kirjataan usein kiinteistörekisteriin.Olisi kysymys yksityisoikeudellisesta pysäköintivalvontamaksusta:
Pysäköin kaverini taloyhtiön vieraspaikalle ja kuinkas ollakaan, sain valvontamaksun, jossa luki perusteluna "Ei pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä".
Taloyhtiön piha-alueen pysäköintiehdot oli ilmoitettu seuraavasti:
Noh, eihän minulla ollut autossa pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä, mutta eipä sitä toisaalta noissa ehdoissa vaadittukaan. Reklamoin valvontamaksusta pysäköintivalvontayritykselle perustuen kahteen asiaan:
1. Pysäköintiehdoissa ei nimenomaisesti vaadita pysäköintiluvan esillä pitämistä
2. Ehdoissa ei lisäksi mainita, että luvan pitäisi olla kirjallinen.
Sain myös kaverini allekirjoittaman kirjallisen vakuutuksen siitä, että hän on myöntänyt minulle suullisen luvan pysäköidä ko. vieraspaikalle.
Vähemmän yllättäen pysäköintivalvontayritys hylkäsi reklamaationi seuraavin perustein:
Eli nyt alkoi asialla pompottelut. Miten näkisitte asian, kannattaako minun olla yhteydessä ko. taloyhtiöön, vai jättää asia sikseen? Ja toisaalta, asettaako tämä kaverini hankalaan tilanteeseen, jos hänellä ei ole ollut oikeutta antaa suullista lupaa pysäköintiin?
Tuossa voinee olla taustalla se muotoseikka, että taloyhtiö on antanut luvan pysäköidä vieraspaikalle pysäköintilupalapun kanssa ja jakanut näitä asukkaille muuton yhteydessä. Eli tuo on se aiemmin mainittu lupa ja kuinka se lupa todistetaan käytännössä.Taloyhtiön tapauksessa taloyhtiö on "kiinteistön omistaja tai haltija". Samaa ilmaisua käytetään laissa pysäköinninvalvonnasta, joka koskee julkista valvontaa. Kiinteistön haltijalla tarkoitetaan muun muassa sellaista, joka hallitsee kiinteistöä maanvuokralain perusteella. Tällainen käyttöoikeus kirjataan usein kiinteistörekisteriin.
Pieleen meni kun teit reklamaation. Oisit odottant, että menee perintään ja kiistänyt koko pysäköinnin…Olisi kysymys yksityisoikeudellisesta pysäköintivalvontamaksusta:
Pysäköin kaverini taloyhtiön vieraspaikalle ja kuinkas ollakaan, sain valvontamaksun, jossa luki perusteluna "Ei pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä".
Taloyhtiön piha-alueen pysäköintiehdot oli ilmoitettu seuraavasti:
Noh, eihän minulla ollut autossa pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä, mutta eipä sitä toisaalta noissa ehdoissa vaadittukaan. Reklamoin valvontamaksusta pysäköintivalvontayritykselle perustuen kahteen asiaan:
1. Pysäköintiehdoissa ei nimenomaisesti vaadita pysäköintiluvan esillä pitämistä
2. Ehdoissa ei lisäksi mainita, että luvan pitäisi olla kirjallinen.
Sain myös kaverini allekirjoittaman kirjallisen vakuutuksen siitä, että hän on myöntänyt minulle suullisen luvan pysäköidä ko. vieraspaikalle.
Vähemmän yllättäen pysäköintivalvontayritys hylkäsi reklamaationi seuraavin perustein:
Eli nyt alkoi asialla pompottelut. Miten näkisitte asian, kannattaako minun olla yhteydessä ko. taloyhtiöön, vai jättää asia sikseen? Ja toisaalta, asettaako tämä kaverini hankalaan tilanteeseen, jos hänellä ei ole ollut oikeutta antaa suullista lupaa pysäköintiin?
Minulla on käytössä työsuhdeauto, enkä halua sotkea tähän kuvioon työnantajaani. Eli päätin ottaa suoraselkäisen lähestymistavan.Pieleen meni kun teit reklamaation. Oisit odottant, että menee perintään ja kiistänyt koko pysäköinnin…
Oppirahat on maksettavaMinulla on käytössä työsuhdeauto, enkä halua sotkea tähän kuvioon työnantajaani. Eli päätin ottaa suoraselkäisen lähestymistavan.
Tässä on se ongelma että parkkipatet ei vaikuta olevan kovin suoraselkäisiä. No,hankala case kaikkineen enkä mitään järkevää osaa kommentoida.Minulla on käytössä työsuhdeauto, enkä halua sotkea tähän kuvioon työnantajaani. Eli päätin ottaa suoraselkäisen lähestymistavan.
Tässähän on selkeästi kaksi eri sopimusta. Toisen pysäköintiä valvova firma on tehnyt taloyhtiön kanssa ja sopinut tietyistä ehdoista ja toisen he väittävät tehneensä auton omistajan/haltijan kanssa. Tosiaan olisi hyvä ymmärtää, että mihin tarkalleen sitoutuu, kun sen auton sinne parkkiin laittaa... onko siinä linkkiä tarkempiin ehtoisin tms., saati että sellaisen siinä ajaessa edes lukisi.Pysäköin kaverini taloyhtiön vieraspaikalle ja kuinkas ollakaan, sain valvontamaksun, jossa luki perusteluna "Ei pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä".
Taloyhtiön piha-alueen pysäköintiehdot oli ilmoitettu seuraavasti: [...]
Noh, eihän minulla ollut autossa pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä, mutta eipä sitä toisaalta noissa ehdoissa vaadittukaan. Reklamoin valvontamaksusta pysäköintivalvontayritykselle perustuen kahteen asiaan:
[...]
Vähemmän yllättäen pysäköintivalvontayritys hylkäsi reklamaationi seuraavin perustein:
Kiinteistön omistaja ja valvontayhtiö ovat solmineet valvontasopimuksen jossa kiinteistön omistaja tilaa valvontapalvelua valvontayhtiöltä. Sopimuksessa on määritelty mm
se, että ajoneuvolle jolla ei ole kiinteistön omistajan myöntämää voimassa olevaa pysäköintilupaa esillä kojelaudalla kirjoitetaan poikkeuksetta valvontamaksu.
Tässähän on selkeästi kaksi eri sopimusta. Toisen pysäköintiä valvova firma on tehnyt taloyhtiön kanssa ja sopinut tietyistä ehdoista ja toisen he väittävät tehneensä auton omistajan/haltijan kanssa. Tosiaan olisi hyvä ymmärtää, että mihin tarkalleen sitoutuu, kun sen auton sinne parkkiin laittaa... onko siinä linkkiä tarkempiin ehtoisin tms., saati että sellaisen siinä ajaessa edes lukisi.

Olisi kysymys yksityisoikeudellisesta pysäköintivalvontamaksusta:
Pysäköin kaverini taloyhtiön vieraspaikalle ja kuinkas ollakaan, sain valvontamaksun, jossa luki perusteluna "Ei pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä".
Taloyhtiön piha-alueen pysäköintiehdot oli ilmoitettu seuraavasti:
Noh, eihän minulla ollut autossa pysäköintiin oikeuttavaa lupaa esillä, mutta eipä sitä toisaalta noissa ehdoissa vaadittukaan. Reklamoin valvontamaksusta pysäköintivalvontayritykselle perustuen kahteen asiaan:
1. Pysäköintiehdoissa ei nimenomaisesti vaadita pysäköintiluvan esillä pitämistä
2. Ehdoissa ei lisäksi mainita, että luvan pitäisi olla kirjallinen.
Sain myös kaverini allekirjoittaman kirjallisen vakuutuksen siitä, että hän on myöntänyt minulle suullisen luvan pysäköidä ko. vieraspaikalle.
Vähemmän yllättäen pysäköintivalvontayritys hylkäsi reklamaationi seuraavin perustein:
...
Juristien tehtävä on keksiä kaikki väitteet. Tässä on sama idea kuin jos ostaa koneen, jota myydään olennaisesti vain ammattilaisille, kuluttajansuojalaki ei ole voimassa, vaikka joku ostaisi sellaisen yksityistalouteen.![]()
Liisa sai ParkkiPatelta 60 euron sakon: asia kääntyi päälaelleen, kun todisteet lyötiin tiskiin
Lopulta Liisan parkkisakko päätyi kuluttajariitalautakunnan pöydälle.www.is.fi
On tämä lain vääntäminen patelta uskomatonta "ParkkiPaten mukaan asia ei kuulunut kuluttajariitalautakunnalle. Yhtiön mielestä kyse ei ollut kulutushyödykkeen hankinnasta, koska auto oli pysäköity henkilökunnalle varatulla parkkiruudulla."
Sellaista se teknologia on. Toinen vaihtoehto on tietysti monopoli jossa kaikki pysäköinti toimisi yhden toimijan tai apin kanssa. Sen nyt tietää mitä tapahtuu hinnoille jos kilpailua ei ole.olen vähän erimieltä tuosta, että on selkeää, tauluja saa hakemalla hakea, ne on niin pientä pränttiä, ettei autosta näe ja paikassa mihin vaikea kävellä. Lisäksi easyparkissa on aktivoitu kameratunnistus mutta näköjään ei toimi suoraan aimo parkeissa vaikka alue sovelluksessa on. Eli ongelma on, että sovelluksia ja käytäntöjä on paljon erilaisia. Voin vain kuvitella, miten vanhemmat ihmiset pärjää näiden juttujen kanssa..
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.