Yksityisen pysäköinninvalvonnan älyttömyydet.

Ei tuossa ole mitään loogista. Loogisinta on seurata auton pysäköintiaikaa, joka tässä tapauksessa ylitti sen sallitun 4 h.
Jos 4h rajoitus loppuu @ 24:00, miksi sitä pitäisi seurata sen jälkeen? Ainakaan ennenkuin rajoitus taas alkaa @8:00. Jos tuollaista "jatkuvaa laskentaa" tekisi, loogisinta olisi jatkaa laskentaa vain niinä aikoina, kun rajoitettu pysäköintiaika on voimassa. Aivan vastaavasti kuin maksullisilla alueilla, jotka on maksullisia tietyllä kellovälillä, menee maksua vain maksulliseksi määritellyltä ajalta.
 
Jos 4h rajoitus loppuu @ 24:00, miksi sitä pitäisi seurata sen jälkeen? Ainakaan ennenkuin rajoitus taas alkaa @8:00. Jos tuollaista "jatkuvaa laskentaa" tekisi, loogisinta olisi jatkaa laskentaa vain niinä aikoina, kun rajoitettu pysäköintiaika on voimassa. Aivan vastaavasti kuin maksullisilla alueilla, jotka on maksullisia tietyllä kellovälillä, menee maksua vain maksulliseksi määritellyltä ajalta.
Joo ei siis pidä seurata siltä ajalta jolla kiekkoa ei tarvitse käyttää. Eli tässä tapauksessa se pysäköinti on voimassa maanantaihin klo 8 asti. Viisas olisi laittanut sunnuntaina kiekkoon klo 20 niin maanantaina se valvoja ei voisi tietää, onko kyseessä klo 20 sunnuntai vai klo 8 maanantai eli pysäköintiä voisi jatkaa klo 12 asti maanantaina.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei siis pidä seurata siltä ajalta jolla kiekkoa ei tarvitse käyttää. Eli tässä tapauksessa se pysäköinti on voimassa maanantaihin klo 8 asti. Viisas olisi laittanut sunnuntaina kiekkoon klo 20 niin maanantaina se valvoja ei voisi tietää, onko kyseessä klo 20 sunnuntai vai klo 8 maanantai eli pysäköintiä voisi jatkaa klo 12 asti maanantaina.
Kikkailu erikseen, laissa sanotaan että ajaksi asetetaan saapumisaika tai sitä seuraava tasa- tai puolitunti. Auto voi esim. olla pysäköity klo 19.45 tai klo 7.45 - kiekko näyttää samaa s.aikaa 8 / 20.
Toisessa tapauksessa auto on ollut parkissa koko yön, JOLLOIN ON VAPAA PYSÄKÖINTI. Molemmat saavat sen 4 tuntia maanantaiaamusta klo 8 lukien. Olet väärässä.
Parkkeerasin yli 6 vuotta autoni illalla kadun varteen, jossa oli 4h paikkoja kiekon käyttövelvollisuudella arkisin klo 6-24. Eipä tullut kertaakaan aamukuudelta-aamukymmeneltä lappua.
 
Eipä ole tullut mieleenkään, että noinkin voisi tehdä kuten @cips teki. Itse olisin varmasti käynyt siinä iltamyöhään tai aamulla ennen kasia vaihtamassa kiekon osoittamaan sitä seuraavan päivän alkamisaikaa eli klo 8.00.

Enkä kyllä nyt tämän valaistumisenkaan jälkeen vaihda toimintatapaani. Kuulostaa vaikealta ja en ikinä voisi luottaa siihen että parkkipirkotkaan tuollaista epäloogisuutta tuntee. Eli sakkoja ja selvitettävää tulisi varmasti.
 
Eipä ole tullut mieleenkään, että noinkin voisi tehdä kuten @cips teki. Itse olisin varmasti käynyt siinä iltamyöhään tai aamulla ennen kasia vaihtamassa kiekon osoittamaan sitä seuraavan päivän alkamisaikaa eli klo 8.00.

Enkä kyllä nyt tämän valaistumisenkaan jälkeen vaihda toimintatapaani. Kuulostaa vaikealta ja en ikinä voisi luottaa siihen että parkkipirkotkaan tuollaista epäloogisuutta tuntee. Eli sakkoja ja selvitettävää tulisi varmasti.

Avaatko vähän mitä tarkoitat? "NoinKIN"? "Vaikealta"? "Epäloogisuutta"?

Lakihan on yksiselitteinen saapumisajan ilmoittamisesta.


"...enimmäisajan rajoituksen tullessa uudelleen voimaan seuraavan vuorokauden puolella ei edellisen aikarajoituksen aikana käytetty aika vähennä uutta pysäköintiaikaa."
 
Avaatko vähän mitä tarkoitat? "NoinKIN"? "Vaikealta"? "Epäloogisuutta"?

Lakihan on yksiselitteinen saapumisajan ilmoittamisesta.


"...enimmäisajan rajoituksen tullessa uudelleen voimaan seuraavan vuorokauden puolella ei edellisen aikarajoituksen aikana käytetty aika vähennä uutta pysäköintiaikaa."
Selkeä on, mutta ei tuo tulkinta että pitäisi pyöritellä se aika milloin aikarajoitus alkaa ole mikään harvinaisuus (jopa sähköisiä kiekkoja missä ominaisuus), ja taineet jotkin kunnallisetkin valvojat aikanaan laputella niitä pysäköijiä jotka laittaneet oikeaoppisesti saapumisajan.

Ajatus kai aina sama, mutta mielikuva että tuota jossain vaiheessa vähän selkeytettiin. Eikö aikanaan oikeassa kiekosa ollut virallisesti ohjeetkin, ajatukseltaa saman sisältöiset kuin kirjoitit.


Mutta jos tehnyt sopimuksen jonkin pysäköintipaikan kanssa niin kananttaa nyt tarkistaa mitä niissä sanotaan, no tyypillinen on kai se mitä kunnallisellakkin puolella (siis ei pate parkkiksilla).
 
Kysyin parkkipaten tyypiltä asiaa ja hän sanoi odotetusti "väärin laputettu". Eli pysäköinti oli sallittu maanantaihin klo 12 asti.
Reklamaatio tehty jo samana päivänä, ei vieläkään vastausta. Torstaina laitettuun mailiin ei ole vastattu. On nämä kusisia firmoja.
 
Parkki-Paten lappu oli jätetty autoon eräällä suurella parkkisella. Pysäköinti merkattujen paikkojen ulkopuolella oli syy. Ilmeisesti siinä kohtaa ei sitten ruutua ollut maalattuna lumen alla. Muutama muukin auto oli laputettu.

Onko edelleen järkevin tapa olla reagoimatta mitenkään ja odotella rauhassa mahdollisia maksumuistutuksia ja perinnän alkamista? Jos perintään saakka menevät, niin siinä vaiheessa riitauttaa perinnän ja kiistää olevansa sopimuksen osapuoli?
 
Näköjään samaa paskaa Ruotsissakin. Aimo park näköjään kyseessä.


LUULAJAN lentokentällä Pohjois-Ruotsissa on ollut pysäköitynä reilun viikon ajan suomalainen Audi A6 -auto, jonka etulasiin on kertynyt nippu parkkisakkoja. Maksumuistutuksia oli tuulilasissa arviolta noin seitsemän, kun Ilta-Sanomat bongasi auton.

Mikähän idea tossa on joka päivä uutta lappua laittaa? Eikö se ole yksi maksu per väärinpysäköinti? Kai se nyt on päivänselvää, että auto lentokentän parkissa saattaa olla päivistä viikkoihin, eikä kuski sitä pääse siirtämään.

Samaa olen kyllä nähnyt Suomessakin. Eli tollaista luokkaa 10 Parkkipaten lappua ikkunassa autossa, joka on ollut pidempään paten valvomassa parkissa.
 
Näköjään samaa paskaa Ruotsissakin. Aimo park näköjään kyseessä.


LUULAJAN lentokentällä Pohjois-Ruotsissa on ollut pysäköitynä reilun viikon ajan suomalainen Audi A6 -auto, jonka etulasiin on kertynyt nippu parkkisakkoja. Maksumuistutuksia oli tuulilasissa arviolta noin seitsemän, kun Ilta-Sanomat bongasi auton.

Mikähän idea tossa on joka päivä uutta lappua laittaa? Eikö se ole yksi maksu per väärinpysäköinti? Kai se nyt on päivänselvää, että auto lentokentän parkissa saattaa olla päivistä viikkoihin, eikä kuski sitä pääse siirtämään.

Samaa olen kyllä nähnyt Suomessakin. Eli tollaista luokkaa 10 Parkkipaten lappua ikkunassa autossa, joka on ollut pidempään paten valvomassa parkissa.
Oliskohan se että jos ei tule kuin yksi lappu niin tulee halvemmaksi jättää auto loman ajaks sakkopaikalle kuin viralliselle, kalliille parkkipaikalle? Tää on vaan veikkaus.
 
Mikähän idea tossa on joka päivä uutta lappua laittaa? Eikö se ole yksi maksu per väärinpysäköinti? Kai se nyt on päivänselvää, että auto lentokentän parkissa saattaa olla päivistä viikkoihin, eikä kuski sitä pääse siirtämään.

Erittäin varteenottettava näkökulma... miksi niitä sopimuksia syntyisi useampi? Kun yritin kaivella, että mitä nuo "sopimusehdot" ovat, mihin noissa kylteissä aina viittataan, niin enimmäkseen näytti olevan asia käännetty niin, että asiakas määrittelee ne ja ne löytyvät esimerkiksi maksuautomaatista. Lähinnä ei se parkki parkeiksi muutu, jos se auto on vain kerran siihen parkkeerattu.
 
Oliskohan se että jos ei tule kuin yksi lappu niin tulee halvemmaksi jättää auto loman ajaks sakkopaikalle kuin viralliselle, kalliille parkkipaikalle? Tää on vaan veikkaus.
Voi olla. Vaan tollaisessa paikassa pitäisi tietenkin olla puomit. Tai sitten hinattaisiin väärin pysäköidyt autot pois ja maksamalla saa pois.
 
Viranomaisen määräämiä maksuja voidaan uusia vuorokauden kuluttua edellisen kirjaamisesta.
Ja muistaakseni samasta paikasta voi kirjoittaa maksimissaan kolme pysäköintivirhemaksua samasta tapahtumasta.
Yksityinen varmaan tekee miten haluaa ja yrittää saada maksajan nolona maksamaan ainakin jonkun noista.
 
Näköjään samaa paskaa Ruotsissakin. Aimo park näköjään kyseessä.


LUULAJAN lentokentällä Pohjois-Ruotsissa on ollut pysäköitynä reilun viikon ajan suomalainen Audi A6 -auto, jonka etulasiin on kertynyt nippu parkkisakkoja. Maksumuistutuksia oli tuulilasissa arviolta noin seitsemän, kun Ilta-Sanomat bongasi auton.

Mikähän idea tossa on joka päivä uutta lappua laittaa? Eikö se ole yksi maksu per väärinpysäköinti? Kai se nyt on päivänselvää, että auto lentokentän parkissa saattaa olla päivistä viikkoihin, eikä kuski sitä pääse siirtämään.

Samaa olen kyllä nähnyt Suomessakin. Eli tollaista luokkaa 10 Parkkipaten lappua ikkunassa autossa, joka on ollut pidempään paten valvomassa parkissa.
Artikkeli ei tosiaan avannut miksi laputettu. Ei ruotsin lainsäädäntöä, ei sitä millaisen sopimuksen pysäköijä on tehnyt.

Kuski oli tavoitettu ja ilmeisesti ei ole maksanut pysäköinnistä, hänellä invatunnus (suomalainen?) ja sillä pysäköinyt aiemmin (ilman?) Se jäi epäselväksi oliko väärä paikka, vai kyse maksamista, vai mistä.

Ruotsissa ymmärtääkseni vähän erilainen käytäntö invapysäköinissä. En tiedä oikeuttaako se yksityisellä maksullisella pysäköintipaikalla ilmaiseen pysäköintiin, tai pysäköimään paikkaa mihin pysäköinti muilla kielletty. ja jos oikeuttaa, niin mahdollistaako myös pitkäaikaisen pysäköinnin.

Mutta jos pitää arpoa, niin mahdollisesti tuossa paikkaa maksu menee per vuorokausi, jos siellä lasku laitettu kerran vuorokaudessa. Tosin pikaluvulla ei nyt ihan tarkkaa kuvaa syntynyt että mitä niissä lapuissa luki ja tekstissä mainittiin maksumuistutukset, niin antaa mielikuvaa että hinta nousee pysäköinti ajan mukaan.

Ilman faktoja tuon perusteella, voi olla ok, rahastusta, tai puhdasta sikailua. Jos ehdot muuttuneet, niin ainakin viestintä epäonnistunut, jos ja kun kuljettajalle tuli yllätyksenä.
 
Näköjään samaa paskaa Ruotsissakin. Aimo park näköjään kyseessä.


LUULAJAN lentokentällä Pohjois-Ruotsissa on ollut pysäköitynä reilun viikon ajan suomalainen Audi A6 -auto, jonka etulasiin on kertynyt nippu parkkisakkoja. Maksumuistutuksia oli tuulilasissa arviolta noin seitsemän, kun Ilta-Sanomat bongasi auton.

Mikähän idea tossa on joka päivä uutta lappua laittaa? Eikö se ole yksi maksu per väärinpysäköinti? Kai se nyt on päivänselvää, että auto lentokentän parkissa saattaa olla päivistä viikkoihin, eikä kuski sitä pääse siirtämään.

Samaa olen kyllä nähnyt Suomessakin. Eli tollaista luokkaa 10 Parkkipaten lappua ikkunassa autossa, joka on ollut pidempään paten valvomassa parkissa.
Ihan kunnallisetkin antavat lappuja useita, jos auto seisoo väärin pysäköitynä pidempään. Tietyn ajan kuluttua auto hinataan pois. Eli ei todellakaan ole yksi lappu per väärin pysäköinti.

Lisäksi epäilen vahvasti tuon "invalidin" invaluvan validiuutta, koska toimii peleissä lippumiehenä ja matkustelee ympäri maailmaa peleihin.

Artikkeli ei tosiaan avannut miksi laputettu. Ei ruotsin lainsäädäntöä, ei sitä millaisen sopimuksen pysäköijä on tehnyt.

Kuski oli tavoitettu ja ilmeisesti ei ole maksanut pysäköinnistä, hänellä invatunnus (suomalainen?) ja sillä pysäköinyt aiemmin (ilman?) Se jäi epäselväksi oliko väärä paikka, vai kyse maksamista, vai mistä.

Ruotsissa ymmärtääkseni vähän erilainen käytäntö invapysäköinissä. En tiedä oikeuttaako se yksityisellä maksullisella pysäköintipaikalla ilmaiseen pysäköintiin, tai pysäköimään paikkaa mihin pysäköinti muilla kielletty. ja jos oikeuttaa, niin mahdollistaako myös pitkäaikaisen pysäköinnin.

Mutta jos pitää arpoa, niin mahdollisesti tuossa paikkaa maksu menee per vuorokausi, jos siellä lasku laitettu kerran vuorokaudessa. Tosin pikaluvulla ei nyt ihan tarkkaa kuvaa syntynyt että mitä niissä lapuissa luki ja tekstissä mainittiin maksumuistutukset, niin antaa mielikuvaa että hinta nousee pysäköinti ajan mukaan.

Ilman faktoja tuon perusteella, voi olla ok, rahastusta, tai puhdasta sikailua. Jos ehdot muuttuneet, niin ainakin viestintä epäonnistunut, jos ja kun kuljettajalle tuli yllätyksenä.
Suomessakaan invatunnus ei oikeuta maksutonta tai väärin pysäköintiä yksityisalueella.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi epäilen vahvasti tuon "invalidin" invaluvan validiuutta, koska toimii peleissä lippumiehenä ja matkustelee ympäri maailmaa peleihin.

Artikkelissa mainittiin pyörätuolissa, niin se ylittää kyllä minimi vaatimukset heittämällä, riippumatta mitä harrastaa, mitä töitä tekee.



Suomessakaan invatunnus ei oikeuta maksutonta tai väärin pysäköintiä yksityisalueella.
Tuo oli ruotsissa, siellä heikko mielikuva että hitusen erilaiset kuviot kuin Suomessa.

Yksityisalueella Suomessa ei invatunnus ole yhtävoimakas kuin kunnan katualueilla. En nyt esitä mitään väitettä mitä voimaa ei kunnallisilla/valtiollisilla.

Mutta, parkkipaikka voi olla maksullinen, ja esim taloyhtiön pihassa voi rajoittaa invapysäköintiä.

Mutta artikkelissa ei tietenkään vaivauduttu ottamaan selvää, ei edes niistä pysäköinti ehdoista. tai mitä oli laskutettu.

Miten muuten tuo invalappu, onko se yleiseurooppalinen, eli kansallinen lappu kelpaa EU/ETA alueelle, Ruotsissa kyllä kunnallisesa kelpaa suomalainen lapp.
 
Lisäksi epäilen vahvasti tuon "invalidin" invaluvan validiuutta, koska toimii peleissä lippumiehenä ja matkustelee ympäri maailmaa peleihin.

Perus tietämättömän asenne :facepalm:
Invalidi voi olla vaikka se ei mitenkään päällepäin muille näykään.
Tuntuu näitä epäilijöitä aina siunaantuvan, ja toisaalta toisen invaliditeetti ei esim sulle kuulu laisinkaan.
Ei noita invalupia ihan noin vaan saa.
 
Perus tietämättömän asenne :facepalm:
Invalidi voi olla vaikka se ei mitenkään päällepäin muille näykään.
Tuntuu näitä epäilijöitä aina siunaantuvan, ja toisaalta toisen invaliditeetti ei esim sulle kuulu laisinkaan.
Ei noita invalupia ihan noin vaan saa.
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, paljon noita käytetään myös väärin. Käydään vanhempien/puolison/muun sukulaisen tai tuttavan autolla kaupassa ja käytetään surutta invalappua ja invapaikkaa, vaikke itse invalidi ole mukana.
 
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, paljon noita käytetään myös väärin. Käydään vanhempien autolla kaupassa ja käytetään surutta invalappua ja invapaikkaa, vaikke itse invalidi ole mukana.
Totta, mutta siltikin ulkopuolisen aika vaikea sanoa milloin käytetään väärin.
 
Totta, mutta siltikin ulkopuolisen aika vaikea sanoa milloin käytetään väärin.
Kuplia voi olla erilaisia.
Mutta noin sivusta katsojana , parkkipaikoilla niin omaan silmään aika harvoin sellaisia (väärinkäyttäjiä) osuu, paljon enemmän niitä joilla ei ole lappua lainkaan ja pysäköidään esim invaruutuun. Tietenkin joku "rajatapaus" voi esittää, mutta kusipäät ei yleensä siihen vaivaudu.

Sillon jos näkee ajoneuvon jossa lappu, mutta lappu ei ole kuskin, niin osa kuskeista on ihan asiallisesti lapunhaltijan asialla.
 
Sillon jos näkee ajoneuvon jossa lappu, mutta lappu ei ole kuskin, niin osa kuskeista on ihan asiallisesti lapunhaltijan asialla.

Voi olla lapunhaltijan asialla, mutta jos lapun "omistaja" ei ole mukana, ei ole oikeutta pysäköidä invapaikalle.


Liikkumisesteisen pysäköintitunnus on henkilökohtainen. Tunnusta voidaan käyttää vain siinä ajoneuvossa, jossa luvanhaltija on kuljettajana tai kuljetettavana.

Edit: mutta tämä menee jo ohi ketjun aiheesta, joten jääköön mun osalta tähän.
 
Näköjään samaa paskaa Ruotsissakin. Aimo park näköjään kyseessä.


LUULAJAN lentokentällä Pohjois-Ruotsissa on ollut pysäköitynä reilun viikon ajan suomalainen Audi A6 -auto, jonka etulasiin on kertynyt nippu parkkisakkoja. Maksumuistutuksia oli tuulilasissa arviolta noin seitsemän, kun Ilta-Sanomat bongasi auton.

Mikähän idea tossa on joka päivä uutta lappua laittaa? Eikö se ole yksi maksu per väärinpysäköinti? Kai se nyt on päivänselvää, että auto lentokentän parkissa saattaa olla päivistä viikkoihin, eikä kuski sitä pääse siirtämään.

Samaa olen kyllä nähnyt Suomessakin. Eli tollaista luokkaa 10 Parkkipaten lappua ikkunassa autossa, joka on ollut pidempään paten valvomassa parkissa.
Eiköhän Aimo Park tiedä mitä tekee...yrittää maksimoida rahan tulon. Eli jos heillä on mahdollisuus niin he varmasti käyvät päivittäin tai vaikka useammin lyömässä lappua lasiin. Ei tarvi olla mitään tekemistä järjen kanssa.
 
Eiköhän Aimo Park tiedä mitä tekee...yrittää maksimoida rahan tulon. Eli jos heillä on mahdollisuus niin he varmasti käyvät päivittäin tai vaikka useammin lyömässä lappua lasiin. Ei tarvi olla mitään tekemistä järjen kanssa.
No sehän vasta järjetöntä olisi, että yhdellä lapulla saisi jatkaa pysäköintiä maailman tappiin asti.
 
Kysyin parkkipaten tyypiltä asiaa ja hän sanoi odotetusti "väärin laputettu". Eli pysäköinti oli sallittu maanantaihin klo 12 asti.
Reklamaatio tehty jo samana päivänä, ei vieläkään vastausta. Torstaina laitettuun mailiin ei ole vastattu. On nämä kusisia firmoja.

Tänään tuli vihdoin vastaus reklamaatioon, kesti siis lähes 16 vuorokautta vaikka luvattiin käsittely 14 vrk. (Kohtuullinen aika olisi mielestäni lyhyempikin kuin tuo 14).

"Reklamaationne valvontamaksun otsikon asianumerolla on käsitelty ja hyväksytty. Valvontamaksu on mitätöity, eikä tästä aiheudu teille minkäänlaisia kustannuksia.

Pahoittelut vaivannäöstänne."

Kyseessä siis Alueellinen Pysäköintivalvonta, osa Parkkipate-konsernia.
 
No sehän vasta järjetöntä olisi, että yhdellä lapulla saisi jatkaa pysäköintiä maailman tappiin asti.
Tästä olen siis samaa mieltä. Mutta päivittäin uusi lappu... :facepalm:

Ja siis ei juuri tätä asiaa isommin kiinnosta puida :D kunhan vaan yleisesti naurattaa näiden PaskaPatejen toimininta. Eiköhän tuohonkin voisi "sopimusehdoissa" olla joku maininta että ei tarvi päivittäin käydä laputtamassa aina uudella roskalapulla. Ja siis yleisemminkin näillä firmoilla on tavoite maksimoida rahahyöty eikä pitää yllä yleistä järjestystä parkkeerauksen osalta.. varmasti seitsemän sakkolapun osalta viesti menee perille ja joku ylähinta varmaan ylitetty.
 
Tästä olen siis samaa mieltä. Mutta päivittäin uusi lappu... :facepalm:

Ja siis ei juuri tätä asiaa isommin kiinnosta puida :D kunhan vaan yleisesti naurattaa näiden PaskaPatejen toimininta. Eiköhän tuohonkin voisi "sopimusehdoissa" olla joku maininta että ei tarvi päivittäin käydä laputtamassa aina uudella roskalapulla. Ja siis yleisemminkin näillä firmoilla on tavoite maksimoida rahahyöty eikä pitää yllä yleistä järjestystä parkkeerauksen osalta.. varmasti seitsemän sakkolapun osalta viesti menee perille ja joku ylähinta varmaan ylitetty.
Jutusta jäi olo että siellä oli laskua, eli nyt jäänyt hämätän peittoon että ne ehdot, mitä pysäköinti hinnoittelu etukäteen, mitä jälkikäteen, mitä lappusia siellä on.

Jos ihan vapaasti saa hinnoitella, niin kai se voisi olla parinviikon lasku kerralla, sekin vähän jäi hämäräksi oliko kyse lyhytaika pysäköinnistä vai pitkäaikais pysäköinti paikasta. Ja onko tuolla järjestetty erikseen invapaikat, lyhytaikaiseen, pitkäaikaiseen. Mutta se ei nyt artikkelin tarkoitusolla, vaan se että joku nähdä nipun lappusia ja siitä kiva juttu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 699
Viestejä
4 647 954
Jäsenet
76 277
Uusin jäsen
xRaveni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom