Yksityisen pysäköinninvalvonnan älyttömyydet.

Valitettavasti Helsingissä on siirtynyt julkisia parkkipaikkoja ParkkiPaten valvontaan.

ParkkiPate on laputtanut autoja, vaikka alueen pysäköintimaksuautomaatti on ollut pois käytöstä. Sopimuksen tekijällä eli Helsingin kaupungilla on sentään asiassa kohtuullinen linja ja tarkoitus käydä keskustelu toimintaperiaatteista ParkkiPaten kanssa.

 
Tossa jutussa vähän juttua Parkki-Patesta. Relander on kyykyttänyt P-P:n useita kertoja käräjäoikeudessa ja hoviin ei oikein myönnetä Patelle valitusioikeutta kun ei ole mitään uusia todisteita esittää.
 
Omasta mielestäni oikea päätös.
Huomaa, että uutinen on noin kaksi vuotta vanha. Näin jännästi umpimähkäiseen suuntaan muuttuvalla alalla voi siinä ajassa muodostua vaikka mitä uusia linjauksia, myös korkeammilla tahoilla kuin suosituslautakunnista.
 
Huomaa, että uutinen on noin kaksi vuotta vanha. Näin jännästi umpimähkäiseen suuntaan muuttuvalla alalla voi siinä ajassa muodostua vaikka mitä uusia linjauksia, myös korkeammilla tahoilla kuin suosituslautakunnista.
Joo, näihin olisi hyvä saada oikeudelta ennakkotapaus. Itte en ymmärrä miksi omaan ruutuun pitää olla joku lupalappu. Jos minun vuokrattu ruutuun pysäköi joku vieras auto luvattomasti niin eiköhän jokainen osaa ottaa yhteyttä sinne pysäköinninvalvontaan että tulkaas nyt laputtamaan.
 
Itte en ymmärrä miksi omaan ruutuun pitää olla joku lupalappu. Jos minun vuokrattu ruutuun pysäköi joku vieras auto luvattomasti niin eiköhän jokainen osaa ottaa yhteyttä sinne pysäköinninvalvontaan että tulkaas nyt laputtamaan.
Jos luvaton omalla paikalla, niin samaa mieltä. Mutta miten parkkipirkko tunnistaa auton ja ruudun oikeaksi ellei ikkunassa ole siitä lupalappua? Jos ajattelee asiaa parkkipirkon kannalta, niin minusta on kohtuutonta vaatia muistamaan satoja ellei tuhansia parkkiruutuja ja niihin liitettyjä autoja rekisterinumeroineen. En itse ainakaan muistaisi edes murto-osaa. Sekin olisi työlästä jos pitäisi jonkun sovelluksen kanssa käydä auto autolta läpi kerrallaan.
 
Joo, näihin olisi hyvä saada oikeudelta ennakkotapaus. Itte en ymmärrä miksi omaan ruutuun pitää olla joku lupalappu. Jos minun vuokrattu ruutuun pysäköi joku vieras auto luvattomasti niin eiköhän jokainen osaa ottaa yhteyttä sinne pysäköinninvalvontaan että tulkaas nyt laputtamaan.

Jos pysäköinti ehdoissa mainotaan että lupalappu pitää olla, sitten se pitää. Juuri sen takia että on helpompi valvoa pysäköintiä. Parempi se lupalappu kuin esim rekkarilla, mitä joissain on. Ei tarvii muistaa kun autoa vaihtaa tai voi vaikka oma vieras ajaa siihen kun vie sen lapun autoon.

Millä aikataululla pitäisi tulla laputtamaan kun soittaa? Ja onko yksityisillä pysäköintiyrityksillä tuollaista puhelinta mihin voi soittaa laputuksista?
 
Jos pysäköinti ehdoissa mainotaan että lupalappu pitää olla, sitten se pitää. Juuri sen takia että on helpompi valvoa pysäköintiä. Parempi se lupalappu kuin esim rekkarilla, mitä joissain on. Ei tarvii muistaa kun autoa vaihtaa tai voi vaikka oma vieras ajaa siihen kun vie sen lapun autoon.

Millä aikataululla pitäisi tulla laputtamaan kun soittaa? Ja onko yksityisillä pysäköintiyrityksillä tuollaista puhelinta mihin voi soittaa laputuksista?
Parkkipatella on netissä lomake minkä täytät ja nopeimmillaan 15min on tullut laputtaja paikalle.
 
Itte en ymmärrä miksi omaan ruutuun pitää olla joku lupalappu.

Mutta miten parkkipirkko tunnistaa auton ja ruudun oikeaksi ellei ikkunassa ole siitä lupalappua?

Jos pysäköinti ehdoissa mainotaan että lupalappu pitää olla, sitten se pitää.
Tässähän voi olla variaatioita siinä, kuka on sopinut ja kuka voi sopia mitä kenenkin kanssa.

Muistaakseni oli tapaus, jossa osa ruuduista oli vuokrattu kk-maksulla ja osa oli myyty. Jälkimmäisten omistajia ei - ainakaan kaikissa tapauksissa, riippuen muodollisuuksista - mitenkään velvoittaisi taloyhtiön tms. ja Paten välinen sopimus eikä Patella olisi mitään toimeksiantoa lippulaputtaa niitä ruutuja.
 
Tässähän voi olla variaatioita siinä, kuka on sopinut ja kuka voi sopia mitä kenenkin kanssa.

Muistaakseni oli tapaus, jossa osa ruuduista oli vuokrattu kk-maksulla ja osa oli myyty. Jälkimmäisten omistajia ei - ainakaan kaikissa tapauksissa, riippuen muodollisuuksista - mitenkään velvoittaisi taloyhtiön tms. ja Paten välinen sopimus eikä Patella olisi mitään toimeksiantoa lippulaputtaa niitä ruutuja.
Sekään ei mielestäni poista sitä oli vuokrattu tai myyty etteikö siihen voisi ajaa auto jolla ei siihen paikkaan olisi mitään asiaa. Meillä esimerkiksi on kaikki paikat talon omille asukkaille myyty, silti tasaisin väliajoin näihinkin paikkoihin aina joku ulkopuolinen ajaa autonsa, varsinkin kesäisin kun monet ovat mökillä. Siksi meilläkin on yksityinen parkkifirma hoitamassa valvontaa.
 
Jos luvaton omalla paikalla, niin samaa mieltä. Mutta miten parkkipirkko tunnistaa auton ja ruudun oikeaksi ellei ikkunassa ole siitä lupalappua? Jos ajattelee asiaa parkkipirkon kannalta, niin minusta on kohtuutonta vaatia muistamaan satoja ellei tuhansia parkkiruutuja ja niihin liitettyjä autoja rekisterinumeroineen. En itse ainakaan muistaisi edes murto-osaa. Sekin olisi työlästä jos pitäisi jonkun sovelluksen kanssa käydä auto autolta läpi kerrallaan.
Ilman muuta voi Pate laputtaa mutta sitten se pitää peruuttaa, kun kuski selvittää, että oma ruutu. Valitettavasti moni vaan maksaa eikä käytä järkeä ja reklamoi.
 
Ilman muuta voi Pate laputtaa mutta sitten se pitää peruuttaa, kun kuski selvittää, että oma ruutu. Valitettavasti moni vaan maksaa eikä käytä järkeä ja reklamoi.
Meillä esimerkiksi käy parkkifirma päivittäin katsomassa autot ja onko niissä laput ikkunassa. Nyt jos ajatellaan tilannetta ettei lappua tarvitsisi pitää, niin silloinhan näitä lappuja tulisi joka päivä ja joka päiväinen selvitys parkkifirman kanssa. Onko tässä mitään järkeä?
 
Omat ruudut pitäisi kyllä jättää rauhaan. Ei Paten tarvitsekaan tietää oma-aloitteisesti onko sillä paikalla sen auto kenellä on oikeus siihen pysäköidä. Vaan tultaisi laputtamaan vasta ruudun haltijan pyynnöstä, jos hän ilmoittaa, että siinä on luvattomasti pysäköity auto.

Taitaa olla aika marginaalinen ongelma muutenkin, että toisten paikoille taloyhtiöiden pihoissa luvattomat pysäköi. Vieraspaikkoja käytetään usein väärin tai sitten on jätetty johonkin reunaan tai nurmikolle, niin niille niitä lappuja sitten oma-aloitteisesti.
 
Eihän laputuksessa sinällään mitään väärää ole, ihan samalla tavalla kaupunki antoi lappuja jos tiketti on pudonnut lattialle tai rekisterinumerossa on käynyt yhden kirjaimen virhe mutta pitäisihän nuo nyt perua jos niistä reklamoidaan.
 
Mitenkähän sellaisessa tapausesssa pate tai muu parkkifirma toimii kun autossa on lupalappu oikein laitettu, mutta autossa on puolipeite, joka peittää kaikki lasit kokonaan. Joskus talvella lasin päällä voi olla 20cm luntakin, jolloin lappu ei tietenkään näy, ja sen näkymiseen pitäisi nähdä kunnolla vaivaa. Käytän lähes poikkeuksetta puolipeitettä, jos on luvassa lunta. Säännöissä sanotaan, että lappu pitää olla selvästi näkyvillä. Tässä tapauksesssa se on, mutta toisaalta ei ole. Missään säännöissä ei sanota, että pitää olla hinkkaamassa lumia auton päältä, että lappu näkyy. Naapuri sai lapun kun oli laittanut lapun volkkarinsa pikkulasiin, joka on tuulilasin ja oven välissä. Ihan selvästi näkyvillä, mutta ei valvojan mielestä ei tarpeeksi.

Parkkifirmat ovat omasta mielestä usein puhdasta mielivaltaa käyttäviä natsifirmoja. Usein ne laskevat sen varaan, ettei hallintoalamaiset uskalla lähteä peräämään oikeuksiaan vaikka aihetta olisi.
 
Lähtökohtahan kiekon pitää olla selkeästi esillä. Itse näen peitteen ikään kuin lumipeitteenä eli se on valvojan tehtävä kurkata sinne peitteen alakulmasta. Vai onko peite sellainen, että nähdäkseen ohjaamon puolelle vaatii vähän enemmän vaivannäköä?
 
Lähtökohtahan kiekon pitää olla selkeästi esillä. Itse näen peitteen ikään kuin lumipeitteenä eli se on valvojan tehtävä kurkata sinne peitteen alakulmasta. Vai onko peite sellainen, että nähdäkseen ohjaamon puolelle vaatii vähän enemmän vaivannäköä?
Kyllähän sen pysäköintiluvan näkyviin saa jos putsaa lumet tuulilasista tai nostaa peitettä. Peite on kuminauhoilla ja koukuilla kiinni autossa. Kyse onkin siitä, että näkeekö valvoja vaivaa asian eteen.
 
Tuli tänään abc:lla lappu itselle. En tiedä onko uusikin juttu tuolla, mutta en kyseisellä asemalla ole aikaisemmin noteerannut kiekon tarvetta, ei vissiin muutkaan, laput oli koko autorivillä lasissa.. Mikähän äly tuossakin mahtaa asemalla olla, että otetaan joku parkkipate valvomaan, vai voiko esim tuo abc saada jotenkin siitä tuloja itselleen, että otetaan sinne valvoja, siis myydään sakotusoikeus? Vaikea keksiä mitään järkevää syytä, että muuten asiakkaita haluttaisiin kiusata, jättimäinen parkkipaikka jossa ruuhka-aikanakin on jumalattomasti tilaa.
 
Tuli tänään abc:lla lappu itselle. En tiedä onko uusikin juttu tuolla, mutta en kyseisellä asemalla ole aikaisemmin noteerannut kiekon tarvetta, ei vissiin muutkaan, laput oli koko autorivillä lasissa.. Mikähän äly tuossakin mahtaa asemalla olla, että otetaan joku parkkipate valvomaan, vai voiko esim tuo abc saada jotenkin siitä tuloja itselleen, että otetaan sinne valvoja, siis myydään sakotusoikeus? Vaikea keksiä mitään järkevää syytä, että muuten asiakkaita haluttaisiin kiusata, jättimäinen parkkipaikka jossa ruuhka-aikanakin on jumalattomasti tilaa.
En tiedä tuollaisella isolla huoltoasemalla tuota järkeä, ainakaan jos siellä ei muutenkaan parkkikset ole loppu. Pienemmillä kyllä ymmärrän, muutamalle huoltoasemalle tuli parkkipate sen takia että ihmiset käyttivät huoltiksen parkkista liityntäpysäköintipaikkana kun huoltoasema sijaitsee sopivasti sellaisella paikalla että siitä olisi kätevä jatkaa matkaa esim bussilla.
 
En tiedä tuollaisella isolla huoltoasemalla tuota järkeä, ainakaan jos siellä ei muutenkaan parkkikset ole loppu. Pienemmillä kyllä ymmärrän, muutamalle huoltoasemalle tuli parkkipate sen takia että ihmiset käyttivät huoltiksen parkkista liityntäpysäköintipaikkana kun huoltoasema sijaitsee sopivasti sellaisella paikalla että siitä olisi kätevä jatkaa matkaa esim bussilla.
Niissä rajoituksissa on taka-ajatuksena todennäköisesti se, että ainakin Tampereen seudulla asemien parkkipaikoille alkoi kertyä romuautoja ja jotkut vain toivat koslansa säilytykseen. Nokian Kolmenkulman ABC:n pihassa niitä oli joskus useita, kun katseli vähän ympärilleen. Suosittelen lämpimästi digitaalista parkkikiekkoa. Ei maksa juuri mitään, ja on käytännöllisyydessään vailla vertaa.
 
Tuli tänään abc:lla lappu itselle. En tiedä onko uusikin juttu tuolla, mutta en kyseisellä asemalla ole aikaisemmin noteerannut kiekon tarvetta, ei vissiin muutkaan, laput oli koko autorivillä lasissa.. Mikähän äly tuossakin mahtaa asemalla olla, että otetaan joku parkkipate valvomaan, vai voiko esim tuo abc saada jotenkin siitä tuloja itselleen, että otetaan sinne valvoja, siis myydään sakotusoikeus? Vaikea keksiä mitään järkevää syytä, että muuten asiakkaita haluttaisiin kiusata, jättimäinen parkkipaikka jossa ruuhka-aikanakin on jumalattomasti tilaa.
ABC kuten moni muukin huoltoasema joutuu hankkimaan valvonnan ulkopuoliselta. Pieni yrittäjä vetoinen voi laputella itse, ja toivoa että tehoaa, mutta isommalla ei välttämättä henkilökuntaa joka laputtaisi ja jos ei tehoa niin ei resrusseja viedä perintään-> millä hakea parempaa tehoamista. Kunnallinen valvonta ei ole jokapaikassa edes olemassa ja siellä missä on niin voi olla vaikea saada valvomaan.

Se pieni tuntuma että osalla palveluhuoltoasemilla se laputus kynnys on aika korkea, käytännössä tarkoittaa sitä että pysäköijä ei ole huoltoasemalla. Näissä voi olla eroja, mutta nuo yleensä paikkoja missä ei haluta asioivien asiakkaiden saavan lappuja.

Joku mainitsi jossain että S-ryhmällä olisi jossain käytössä konsernin oma valvonta (oma vartiointi firma laputtaa)


Edit, oliko asiointi pysäköinti, vai olivatko laputetut muualla silloin kun lappu laitettu? Siis jos asioinnin aikaan tullut lappua, niin kiikuttaa heti liikkeeseen.
 
En tiedä tuollaisella isolla huoltoasemalla tuota järkeä, ainakaan jos siellä ei muutenkaan parkkikset ole loppu. Pienemmillä kyllä ymmärrän, muutamalle huoltoasemalle tuli parkkipate sen takia että ihmiset käyttivät huoltiksen parkkista liityntäpysäköintipaikkana kun huoltoasema sijaitsee sopivasti sellaisella paikalla että siitä olisi kätevä jatkaa matkaa esim bussilla.
Pienet paikat on asia erikseen, niissä tuo ylimääräinen pitkäaikaispysäköinti voi oikeasti ollakin ongelma ja niissä sakotuksen ymmärtää. Mutta tuollaiset jättimäiset hypermarketin tai huoltoaseman parkkipaikat jossakin peltojen keskellä on kyllä asia erikseen, sakotus siellä on pelkkää asiakkaiden kiusaamista.

Niissä rajoituksissa on taka-ajatuksena todennäköisesti se, että ainakin Tampereen seudulla asemien parkkipaikoille alkoi kertyä romuautoja ja jotkut vain toivat koslansa säilytykseen. Nokian Kolmenkulman ABC:n pihassa niitä oli joskus useita, kun katseli vähän ympärilleen.
Ei kai Parkkipaten valtuuttaminen sakottamiseen mitenkään estä sitä, että sinne joku romuautonsa hylkäisi? Ja jos joku nyt sitten jättää autonsa tuollaiselle isolle kentälle vaikka muutamaksi päiväksi "säilytykseen" paremman paikan puutteessa, vaikea uskoa että siitäkään oikeasti ongelmaa on kenellekään, kahvilla sekin luultavasti käy samalla.
 
Pienet paikat on asia erikseen, niissä tuo ylimääräinen pitkäaikaispysäköinti voi oikeasti ollakin ongelma ja niissä sakotuksen ymmärtää. Mutta tuollaiset jättimäiset hypermarketin tai huoltoaseman parkkipaikat jossakin peltojen keskellä on kyllä asia erikseen, sakotus siellä on pelkkää asiakkaiden kiusaamista.
Ei sillä ole väliä onko iso vai pieni paikka.
Pieneen mahtuu vain vähemmän, isossa niitä vieraita pysäköijiä voi olla paljon. ne voi siis olla moninkertainen kustannus/haitta./menetys. vs se pieni.

Eli mielipiteeni perustuu tarinoihin siitä mikä vaikutus on olut jos valvontaa ja puuttumista on tehostettu.


En mä muista tiedä, itse olin kahvinhakureissulla alle 10min
Nyt ehkä myöhästä, mutta jos jossain käy joskus niin että asiakkaana saat laput niin kannattaa mennä sen kanssa heti liikkeeseen, osa hoitaa sen mitätöinnin ja toki toinen ajatus se että liike saa palautetta jos omia asiakkaita laputetaan. -> palvelu toivottavasti paranee.

Osassa paikkaa noin lyhyesti pysäköinneitä ei laputeta, koska ne vaihtaa asiointi paikkaa.
 
Tuli tänään abc:lla lappu itselle.
Joskus perusoppimäärää ymmärtävä vanhempi ihminen valisti, ettei tuo haittaa. Sen jälkeen ei vaan käydä moisen kusipään liikkeessä enää koskaan.

Silloin oli vielä käytöstavat ja markkinatalous. Nykyään kun kaikki vähittäiskauppa on käytännössä monopolin hallussa ei auta kuin ottaa kivet suuhun ja totella.
 
Pienet paikat on asia erikseen, niissä tuo ylimääräinen pitkäaikaispysäköinti voi oikeasti ollakin ongelma ja niissä sakotuksen ymmärtää. Mutta tuollaiset jättimäiset hypermarketin tai huoltoaseman parkkipaikat jossakin peltojen keskellä on kyllä asia erikseen, sakotus siellä on pelkkää asiakkaiden kiusaamista.


Ei kai Parkkipaten valtuuttaminen sakottamiseen mitenkään estä sitä, että sinne joku romuautonsa hylkäisi? Ja jos joku nyt sitten jättää autonsa tuollaiselle isolle kentälle vaikka muutamaksi päiväksi "säilytykseen" paremman paikan puutteessa, vaikea uskoa että siitäkään oikeasti ongelmaa on kenellekään, kahvilla sekin luultavasti käy samalla.
Ei kai se varsinainen ongelma olekaan, jos romumäärä pysyy kohtuudessa. Kyse on lähinnä periaatteesta. Parkkialue on tarkoitettu asiakkaille, eikä romujen säilytykseen ja lisäksi se on yksityisalue, jolloin omistaja voi määrittää ehdot sen käytölle. Eihän se hyvältä näytä, jos ruuduissa lojuu romuja.
Samalla lailla monien Prismojen p-alueille on ajokielto 22-06, kun kakarat ajoivat niillä rallia ja muuten kohelsivat yökaudet. Samoin oman taloyhtiön pihaan oli likimain pakko ottaa valvonta, kun täysin random kulkijat käyttivät pihaamme parkkipaikkana. Oma tontti, omat säännöt.
 
Pohdin sitä, että mikä estää hankkimasta digikiekkoa? Jää nuo kaikenlaiset en tiennyt ja unohdin-keissit
Maksaa... no jos käy siellä kasvukeskuksessa niin yksi unohdus maksaa sitten parin patterikiekon verran.

Mutta vakavasti digikiekkoon tottuu, ja jos on liikkeellä ajoneuvolla missä sitäei ole niin unohtuu todella helposti, toinen mikä voi tulla yllättäen on patterien loppuminen.

Oma ryhmänsä on sitten he jotka "yksityisyyssuojantakia" ei pidä sitä esillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 747
Viestejä
4 581 238
Jäsenet
75 502
Uusin jäsen
PCMiE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom