Pistäppäs lainaus missä sanotaan ettei oma käytös vaikuttaisi, vaan kyseessä on vain ja ainoastaan ihonväri?
Eikös esim. tämä koko BLM ulina perustu sille, että väitetään USA:ssa poliisin kohtelevan mustaa vähemmistöä erityisen huonosti, vai mistä tässä vingutaan? Kyllä tuolla on esitetty että tämä johtuu "vain ja ainoastaan" ihonväristä, vaikka toki on todettava ettei järjissään oleva henkilö noin varmasti julista (unohdetaan nyt Suomessa Rasmus ryhmien kaltaiset ääriainekset). Tiettyjen tahojen narratiivissa tämä on kyllä selkeästi havaittavissa.
Tähän ei tarvitse lisätä mitään koska olet selvästi poterosi kaivanut, mutta muistan kyllä lainata sinua kun joku alkaa itkemään jos esim persuja, trumpin kannattajia, jne yleistetään koska "itse ovat soppansa keittäneet ja maineensa ansainneet".
Luulen että on ihan turhaa selittää miksi yleistäminen on perseestä, koska luultavasti tiedät jo sen, mutta et vain välitä.
Sen kun lainaat. Voin antaa lisää lainattavaa. Omat kokemukseni romaneista perustuvat ns. ensilinjan työtehtävissä toimimiseen, sekä henkilökohtaisen elämän tapahtumiin. Näistä on toki jo aikaa, mutta varsinkin vartijan tehtävä opetti kyllä romaneista yhtä ja toista. Voi sanoa että ns. kansallispukuisten seuruiden kanssa kyllä kokemusmaailma "rikastui"
, jopa narkkeihin verrattuna aika vekkuleita.
Henkilökohtaisessa elämässä olen näiden kolttosiin törmännyt myös. Yli 80 vuotiaan isoäitini oven taakse ilmestyi naisseurue, perinteinen "lapsi tarvitsee vettä" huijaus. Kerrostalon kolmanteen kerrokseen oli sitä vettä jotenkin tultu hakemaan. Mummoparka päästi nuo asuntoonsa, ja olivat kuulemma kovin paikkoja kierrelleet. Mitään ei tällä kertaa lähtenyt mukaan, mummo kun ei muutenkaan ollut mikään varakas henkilö. Kun tästä kuulin kävin asentamassa oveen ovisilmän ja turvalukon. Seuraavalla kerralla ei enää ovi avautunut heille. Hirmuista rasismia varmaan tuokin. Kuulemma "
Romanikulttuurissa kunnioitetaan vanhempia".
Nuorena miehenä myin kerran vanhan autoni kansallilspukuiselle. Seuraavat viikot vastailinkin sitten poliisin soittoihin törkeistä ylinopeuksista ja "unohtuneista" tankkausmaksuista, kunnes sain päivitettyä ajoneuvohallintakeskukseen tiedon että auto myyty "Toivolle" (luonnollisestikkaan itse ei nimiinsä käynyt pirssiä koskaan rekisteröimässä). Onneksi olin ottanut hepun ajokortista kopion jonka avulla pystyyin kertomaan kenelle myin.
Näitä tarinoita voisi jatkaa, mutta ehkäpä kulttuurissa on jotain vikaa, jos ihmisten kokemukset pitkälti ovat negatiivisiä, ja ehkäpä on ihan oikein että tuo myös heijastuu siihen miten ihmiset ko. henkilöihin suhtautuvat. Minusta on typeryyttä suhtautua porukkaan jonka tietää käyttäytyvän tietyn normin mukaan neutraalisti. Tämä ei tarkoita että tuota väkeä pitäisi syrjiä, mutta ainakin minun kirjoissani ns. luotto on nollissa. Tilanteessa jossa pitäisi olettaa henkilön toimivan oikein, en näiden kansallispukuisten kohdalla oleta heidän noin toimivan.
Tiedän kyllä että tietyillä tahoilla kehitellään aktiivisesti tarinaa romaneista suomen syrjittynä väestöryhmänä, ja tuota käytetään esimerkkinä Suomen rasismista. Totuus on että romaneille tarjotaan ihan samat mahdollisuudet (+ vähän vielä päälle), kuin muullekkin väestölle. Tuosta huolimatta esim. se määrä romanimiehistä jotka joskus päätyvät vankilaan on aika karsea. Selittävä syykin on toki tiedossa, jos ei koulu eikä työnteko maita, ja kulttuuri on mitä on, niin ongelmia on nyky-yhteiskunnassa luvassa. Mutta ei. Tämäkin on sitten sitä rasismia jälleen,
ja itse ongelmasta tai sen todellisista juurisyistä
ei saisi puhua. Työelämässä olen törmännyt muutamaan romanitaustaiseen (tunnistettavissa ulkonäön ja nimen perusteella). Yhdistävä tekijä näillä kaikilla on ollut se, että ovat jättäneet sen romanikulttuurin taakseen, osa jopa halveksuu tuota touhua. Näistä romanitaustaisista koekemukset on neutraalin normaaleja, ja heihin suhtaudun luonnollisestikin tavanomaisesti.