Onko mitään, millä Trump voisi menettää luottamuksesi?
Varmastikin sadoilla eri tavoilla, enkä pidä Trumpinkaan kaltaista ihmistä todellakaan ihan ideaalina vaihtoehtona edes pelkäksi keulakuvaksi. On kuitenkin sanottava, että samoin kuin Putinista, me emme oikein Trumpistakaan TIEDÄ oikein yhtään mitään todellisia asioita. Tätä asiaa kannattaa nyt miettiä: Meille on kummastakin kerrottu kyllä moniakin asioita, mutta noihin asioista kertojiin ei voi oikein enää luottaa. Heillä ovat ne omat tavoitteensa, ja myös pelkkä ilkeys ja mustamaalaaminen ovat joillekin heidän omaa elämäänsä ohjaavia motiiveja. Pahansuopuus tuntuu joistakin ihmisistä vain hyvältä. - Siinäpä se.
Ongelma on myös seuraava: Oikeastaan kaikki esiintyvät taiteilijat ovat vähän täynnä itseään, ja poliitikot voidaan luokitella tuon ryhmän yhdeksi alalajiksi tai jaokseksi. Ne tykkäävät olla äänessä ja esillä, olla "keskellä", ja olla tärkeässä roolissa hoitamassa "yhteisiä asioita", joihin perusteelliseen tutustumiseen heidän aikansa ei edes riitä. On oikeastaan niin, että kukaan, joka pyrkimällä pyrkii tuollaisiin johtotehtäviin, ei välttämättä ole niihin ihan se kaikkein sopivin vaihtoehto. Ihmisenä olemisessa kun on muitakin ulottuvuuksia, kuin pelkkä itsekeskeisyys tai kunnianhimo. Jopa liiallinen aatteellisuus ja ideologisuuskin on jonkinlaista älyllistä sokeutta. Nehän ovat uskoa johonkin korkeampaan asiaan, josta ei voi eikä saa edes keskustella, saati sitä sitten edes haastaakaan. Minusta itsestäni taas mikään aihe ei voi olla keskustelun yläpuolella. Ei mikään.
Minusta olisi joskus mukavaa nähdä keskustelua arvoista. Jopa sellaisesta käsitteestä kuin "ihmisarvo". Tuleeko se kaikille kuin manulle illallinen ihan heidän omasta käyttäytymisestään riippumatta, vai pitäisikö sekin ansaita kuten kaikki muukin pitää ansaita? Ovatko kaikki ihmiset oikeasti keskenään samanarvoisia? Eikö se arvo riipu myös siitä ihmisen omasta käytöksestä? Tämän kyseenalaistamisen jos heität väärässä seurassa, niin hyvä että selviät edes hengissä ulos, ja siitä omasta ihmisarvosta ei voi enää sen jälkeen edes puhuakaan. Sinänsä oksymoronistinen tilanne. Jos et tykkää ideologisista tai uskonnollisista ihmisten puukottajista ja julkeat sanoa sen ääneen, Sinut voidaan itsesi sen jälkeen puukottaa. Siihen on syntynyt "silleen niinku joteskin oikeutus..."
Trump ei ole ihanteellinen johtaja. Se kilpailijatar olisi käsittääkseni ollut kuitenkin vielä huonompi vaihtoehto, ja yli 50 miljoonaa amerikkalaista eli ne "valitettavat tapaukset" ajattelivat aivan samoin. Asia, jonka media on myös ohittanut aivan olan kohautuksella. On myös aika naurettavaa väittää, että jonkun venäläisen tahon jostain Facebookista ostama mainos tila voisi oikeasti johonkin vaaleihin vaikuttaa. Tuollaiset selittelyt ovat kyllä äänestäjiä halveksivia ihan oikeasti.
Voisiko mikään, mitä minä sanon tai selitän vaikuttaa oikeasti esim. Sinun tai Teidän äänestyskäyttäytymiseenne? Sitähän minäkin. Kuitenkin tällaista suoranaista soopaa meille yritetään syöttää. Miksi?
Minä olen vähän änkyrä. Oletan aika monen muunkin (= liki kaikkien) sitä olevan. Yleensä se reaktio menee niin, että mitä julkeammin yritetään vaikuttaa tai painostaa, sitä kovemmin sitä alkaa laittamaan vastaan. Uskon myös tämän ilmiön olevan aika yleismaailmallisen. Ihminen on tuollainen olento. Täällä keskuudessamme on vain näitä itse itsensä älyköiksi ja suuriksi ajattelijoiksi ylentäneitä, jotka eivät sitten edes tätäkään asiaa tajua, ja he paahtavat todella rasittavalla tavalla sitä omaa agendaansa aivan pidäkkeettömästi. Se on alkanut suoraan sanoen rasittamaan ja jopa ihan ärsyttämäänkin.
Poliitikolle olisi jo paljon se, että olisi älykäs, ja tarkoittaisi vilpittömästi hyvää kaikille kansalaisille. Ei omalle eikä lähipiirinsä lompakolle, vaan tarkoittaisi ja tavoittelisi yhteistä hyvää meille kaikille. Olen itse oikeistolais-konservatiivi. Juuri sellainen "kristilliskonservatiivinen (mutta ateistinen) rodunjalostaja". Ette voi edes tajuta, kuinka pettynyt minä olen ns. oman puolen toimintaan. Minä pidän kokoomuslaisia nykyisin lähinnä epäisänmaallisina varkaina, jotka ovat keksineet, että helpoiten rahaa saa pöllimällä sitä julkisista verovaroista yksityisiin hankkeisiin. Keskusta taas ei halua mitään muuta kuin valtaa itselleen. Vasemmisto on vain suoraan sanoen aivan tyhmää, joka ainoa asia mitä ne ajavat, johtaa lähinnä vain täydelliseen taloudelliseen perikatoon. Niille ovat "rikkaat" kuin jokin irrationaalinen säästöpossu, josta voi vain verottamalla ammentaa rahaa. Ja loput menot sitten ottaa lainaksi. Valitse nyt sitten noiden väliltä, kun kaikki ovat noin käsittämättömän huonoja vaihtoehtoja.
Uskon amerikkalaisten päätyneen Trumpiin juuri noista samoista syistä. Hän tuli sivusta politiikan ulkopuolelta, häntä ei voi rahalla ostaa tai mitenkään pakottaa, koska hänellä on sitä ilmeisen riittävästi itselläänkin. Raha oli myös itse hankittua ja vaikeuksien kautta. Tuo karmiva egoismi on vähän sellainen amerikkalainen maneeri, siellähän täytyy olla tuollainen vaikuttaakseen menestyjältä, eikä luuserilta. Mölyapinan esittäminen kuuluu ihan asiaan tuollapäin maailmaa. Nehän jatkuvasti jauhavat itsetunnosta ja siitä kuinka sitä voisi parantaa. Tuokin täytyy laittaa siis omaan kontekstiinsä. Vrt. se texasilaisten stetson. Ei sitä käsitä, jos ei tuohon kulttuuriin ole syntynyt. Samahan se on venäläisillä, varakkuus täytyy osoittamalla osoittaa kellolla ja koruilla. Itse sitä pitää vähän tyhmänä ihmistä, joka antaa kusettaa itseltään 300 000 euroa jostain rannekellosta. Siellä taas täytyy osoittaa, että on varaa tuohon, ja kaikki muu on vain köyhien selittelyä. Niillä on jopa aikakausilehti, joka seuraa sitä, minkälaisiin luxusesineisiin kukin päättävässä asemassa oleva on sonnustautunut. Ei kallista kelloa kädessä = olet köyhä luuseri. - Auts.
Ei maailmaa voi aina selittää omista lähtökohdistaan käsin. Se ei vain onnistu. Mutta jos maailmaa edes aikoo selittää, kuten media kuitenkin yrittää, siinä pitäisi olla takana edes jonkinlainen vakava yritys tehdä se asia oikein ja hyvällä ymmärryksellä, eikä vain markkinoida niitä omia lähinnä viher-vasemmistolaisia ajatuksiaan ja ideologioitaan muka jonain uutisina. Se tässä on alkanut nyppimään, eikä ihan vähän olekaan. Media Suomessa on tuhonnut jo itsensä, mutta ei ole sitä(-kään) asiaa vielä edes käsittänyt.
Olen ollut ymmärtävinäni, että nuorempi sukupolvi hankkii tietonsa jo suoraan netistä. Täällä taas on se ongelma, että tännehän voi kuka tahansa kirjoittaa aivan mitä tahansa. Suodata siitä sitten itsellesi luotettavaa tietoa, kun mihinkään ei voi oikein enää oikeasti luottaa. Tämä luottamuksen menetys on todella paha asia. Millä sen nyt sitten korjaa, mielestäni ei oikein millään. Nyt jokainen sitten voi muodostaa ja siis ehdottomasti sitten muodostaakin sen oman todellisuutensa, valikoi itse ne kaikki omat lähteensä, eikä kykene todellisuudessa enää edes selvittämään niiden lähteiden luotettavuutta. Yhteinen kokemus todellisuudesta tulee katoamaan, ja samalla katoavat ne yhteiset käsitteet ja yhteiskuntaa koossa pitävä koheesio. Mielestäni näin vain tulee tapahtumaan, eikä sitä voi oikein enää millään estää median tyrittyä sen oma luotettavuutensa.
En tiedä, mihin tämä yhteisen todellisuuden hajoaminen tulee johtamaan, mutta iän aiheuttama pessimismi sanoo, ettei ainakaan mihinkään hyvään. Toivottavasti olen väärässä. Oikein kunnolla väärässä.
Itse asiassa tämäkin keskusteluareena on minulle jo paljon tärkeämpi, kuin mikään muu media tällä hetkellä. Täällä on koossa enemmän tiedollista osaamista, kuin missään muualla tässä maassa. Tämähän on ainoa paikka, missä enää edes on minkäänlaista valtoimenaan aaltoilevaa keskustelua. Enemmän minä tätä luen, kun tuota Länsi-Uusimaata. Ja enemmän minä vertaisteni ajatuksista täällä opin, kuin mitä tuon Länsi-Uusimaan Marko Ahoset ja muut tytteli -toimittajat kykenevät minulle koskaan antamaan. ("tytteli -toimittaja" on seksistinen ilmaisu, mutta arvatkaapa välitänkö minä siitä tuon taivaallista? Tuo muuten saattoi myös olla ihan tarkoituksella loukkaava ilmaisu...)
Tuo suoranainen Trump -viha on ollut oikeastaan ihan hyväkin asia, se on avannut minun silmiäni enemmän tästä median nykyisestä todellisuudesta. Mediassa kuka tahansa paskaisissa farkuissa kulkeva takkutukka toimittaja voi kepeillä älyllisillä lihaksilla kirjoittaa Trumpista (ja vaikka Putinistakin) aivan mitä tahansa, ja asia muuttuu totuudeksi, jota muut mediat lainaavat sitten muka jonain luotettavana lähteenään. - Ahaa, noinko se siis menee, sanon minä tähän.
Mutta sama se koskee myös tätäkin palstaa. Meistä kuka tahansa voi olla aivan mikä tahansa, ja kantaa vaikka minkälaista ketunhäntää kainalossaan. Revi siitä sitten sitä todellisuus kuvaa, millä tätä maailmaa pitäisi yrittää hahmottaa.
Uutena mottona: Kaikki valehtelevat joskus. Osa valehtelee kaiken aikaa. Et enää ikinä erota noita toisistaan. Vittu.
T -.-