• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Yhdysvaltain 45. ja 47. presidentti Donald J. Trump

1746370382265.png

Katselin tässä sunnuntain ratoksi Kamalan (känni?)esiintymisiä Youtubesta ja tämmöinen osui silmään. Jokuhan täällä taisi kysellä näiden galluppien perään kun puhe oli Trumpin 2. kauden 100 ensimmäisestä päivästä. CNN:ään varmaan lähteenä luotatte? Heidän SSRS:llä 17.4.2024 teettämänsä gallupin mukaan rekisteröityneiltä äänestäjiltä, jotka sanoivat äänestäneensä 2024, kysyttiin kuka tekisi parempaa työtä presidenttinä. 45 % vastasi Trump, 43 % Kamala, 12 % yhtä hyvä? (same).
Videossa kohta 2:00-2:30

Mikä muuten olikaan Bidenin kannatus-% hänen kautensa tullessa päätökseen? Muistatteko vielä viraalia Let's go Brandon -ilmiötä. Ei tainnut kummuta ukon suosiosta ainakaan..

1746370382265.png

Katselin tässä sunnuntain ratoksi Kamalan (känni?)esiintymisiä Youtubesta ja tämmöinen osui silmään. Jokuhan täällä taisi kysellä näiden galluppien perään kun puhe oli Trumpin 2. kauden 100 ensimmäisestä päivästä. CNN:ään varmaan lähteenä luotatte? Heidän SSRS:llä 17.4.2024 teettämänsä gallupin mukaan rekisteröityneiltä äänestäjiltä, jotka sanoivat äänestäneensä 2024, kysyttiin kuka tekisi parempaa työtä presidenttinä. 45 % vastasi Trump, 43 % Kamala, 12 % yhtä hyvä? (same).
Videossa kohta 2:00-2:30

Mikä muuten olikaan Bidenin kannatus-% hänen kautensa tullessa päätökseen? Muistatteko vielä viraalia Let's go Brandon -ilmiötä. Ei tainnut kummuta ukon suosiosta ainakaan..

Ei kai tässä nyt ole äänestäjien suosiosta tai uskosta kyse. Ei siellä reppulit ihan heti kyselyssä astu demokraatin taakse..

Mistäpä kukaan nyt enää tietää miten Harris olisi pärjännyt? Tuskin olisi ainakaan sekoillut paavipuvussa jne.

Ja että Fox News haukkuu demokraattien ehdokasta, niin onpa iso yllätys.

Tästä saavat valtapuolueet syyttää paljolti itseään. Syinä kiilusilmäinen eu, ilmasto ja maahanmuuttopolitiikka.

Toki myös inflaatiopiikki on tähän vaikuttanut.
Olen vasta pari päivää seurannut tätä ketjua, joten en ole ihan kartalla vielä. Tarkennatko (tai joku muu), mitä on kiilusilmäinen eu? Oletan, että ilmasto- ja maahanmuuttopolitiikka (EU:ssa?) on mielestäsi huonoa, olenko oikeassa?

Kysymys ketjun seuraajille: Mitä amerikkalaisia ja muita tiedotusvälineitä seuraatte ja mitä mielestänne kannattaa seurata, kun pyrkii saamaan jokseenkin järkevää tietoa maasta ja hallinnosta?

Olen kohtuullisen, mutta en intohimoisen kiinnostunut jenkkilän ja Trumpin touhuista. Seuraan jonkin verran esim. CNN:n, MSNBC:n ja AP:n uutisointia. Foxia yms. en viitsi seurata, koska valehtelu/vääristely on niiden toimintaperiaate. Ehkä kerran kuukaudessa saatan kuitenkin vilkaista.

Youtube-viihde on kivaa, siellä seuraan Jimmy Kimmelin, Seth Meyersin ja Stephen Colbertin ohjelmia, satunnaisesti myös John Oliveria ja The Daily Show:ta.

Kuten näkyy, olen varsin demokraattipainotteinen viihteessä ja uutisissa. Jos löytyy oikeistomedia, joka tuottaa uutisiksi/muuten järkeväksi laskettavaa sisältöä, olen toki kiinnostunut.

Youtube-viihde on kivaa, siellä seuraan Jimmy Kimmelin, Seth Meyersin ja Stephen Colbertin ohjelmia, satunnaisesti myös John Oliveria ja The Daily Show:ta.
Nuo ainakin kannattaa jättää katsomatta, oli puoluekanta mikä vain. Ovat huonoja komediaohjelmia, eikä niillä ole mitään tekemistä järkevän tiedon kanssa. Itse olen seuraillut Walstreet journalia ja New York Timesiä (joskus kyllä liikaa anonyymejä lähteitä).

Viimeksi muokattu:
Kysymys ketjun seuraajille: Mitä amerikkalaisia ja muita tiedotusvälineitä seuraatte ja mitä mielestänne kannattaa seurata, kun pyrkii saamaan jokseenkin järkevää tietoa maasta ja hallinnosta?

Olen kohtuullisen, mutta en intohimoisen kiinnostunut jenkkilän ja Trumpin touhuista. Seuraan jonkin verran esim. CNN:n, MSNBC:n ja AP:n uutisointia. Foxia yms. en viitsi seurata, koska valehtelu/vääristely on niiden toimintaperiaate. Ehkä kerran kuukaudessa saatan kuitenkin vilkaista.

Kuten näkyy, olen varsin demokraattipainotteinen viihteessä ja uutisissa. Jos löytyy oikeistomedia, joka tuottaa uutisiksi/muuten järkeväksi laskettavaa sisältöä, olen toki kiinnostunut.
Forbesi julkasee paljon kamaa paikan päältä ilman mitään kommentointia. Saa itse tehdä mielipiteensä asiasta kuin asiasta

Foxia kannattaa jonkun verran seurata ihan sillä, että se on nykyhallinnon pää-äänenkannattaja. Fox Business ei ole ihan yhtä puolueellinen, vaikka trumpiin onkin kallellaan, mutta ei ylistysmediaa. Kumpaakin puolta kannattaa seurata, jos haluaa yrittää ymmärtää mitä trumpistien päässä liikkuu. Nehän sitä tahtipuikkoa heiluttavat. Etenkin alkaako suuren johtajan kehuissa tulla soraääniä sekaan, vai lisääntyykö kritiikitön ylistys.

The dispatch. Se on oikeistokonservatiivinen media, mutta ei trumpilinen. Keskittyy kylläkin paljon lakijuttuihin,.mutta ne liipaisee usassa usein hyvin läheltä politiilkaa.

Wallstreet journal. Tosin omasta mielestä heidän opionion jutut on varsin värittyineitä, kun kuutelin Youtubesta.

Screenshot 2025-05-04 at 21-31-12 Starting Point 2 AllSides - News Media Across the Political ...png

Tuommoinen tuli äkkiseltään vastaan.

Kyllä mielestäni ihan amppareita/suomalaismediaa seuraamalla on saanut aika hyvän kuvan siitä mikä on Jenkkilässä homman nimi. Pahemmin en ole jenkkisivustoilla viihtynyt, mutta en usko, että olen jäänyt kovin paljosta paitsi.

Nuo ainakin kannattaa jättää katsomatta, oli puoluekanta mikä vain. Ovat huonoja komediaohjelmia, eikä niillä ole mitään tekemistä järkevän tiedon kanssa. Itse olen seuraillut Walstreet journalia ja New York Timesiä (joskus kyllä liikaa anonyymejä lähteitä).
Kiitos ei, osaan ihan itse päätellä, millainen huumori on minusta hyvää. WSJ ja NYT tulee toisinaan vilkaistua, lasken ne oikeiksi uutismedioiksi.

Foxia kannattaa jonkun verran seurata ihan sillä, että se on nykyhallinnon pää-äänenkannattaja. Fox Business ei ole ihan yhtä puolueellinen, vaikka trumpiin onkin kallellaan, mutta ei ylistysmediaa. Kumpaakin puolta kannattaa seurata, jos haluaa yrittää ymmärtää mitä trumpistien päässä liikkuu. Nehän sitä tahtipuikkoa heiluttavat. Etenkin alkaako suuren johtajan kehuissa tulla soraääniä sekaan, vai lisääntyykö kritiikitön ylistys.
Foxin jutut on vain usein niin räikeää roskaa, ettei pysty:lol:
Trumpistien päässä liikkuvat jutut tietää minusta ilman Foxin ja kaltaistensa seuraamistakin. Ja jos Foxin kanta muuttuu jossain asiassa, se kyllä usein noteerataan myös liberaalimediassa.

Myönteiset talousraportit lievittävät pelkoja lamasta. Trumpin ex neuvonantaja Steve Moore kommentoi talousraportteja. Huhtikuun työraportti + 177k ei-maatalouden työpaikkaa lisää, 4,2 % työttömyys. (Työministeriön tilasto). Moore: ennätysmäärä ihmisiä töissä Yhdysvalloissa, koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin paljon. Valtion työpaikoissa vähenemistä mikä hyvä koska täytyy supistaa liittovaltion kokoa koska valtionbudjetin alijäämä. VIime kahtena viikkona osakekurssit taas nousseet. Tämä merkki bisnesmiesten ja naisten tulemisesta luottavaisemmaksi että Trump hoitaa homman ja kauppasopimukset. Jos ei hoida, voidaan nähdä kurssien lasku mutta nyt ollaan paljon positiivisempia kuin 2 viikkoa sitten. Työministeriön marraskuun inflaatioraportti, marraskuun inflaatio 2,4 %, laskua helmikuusta 0,1 % (eikö n. 2 % ole aika ihanneinflaatio -oma kommentti). Kananmunien hinta laskenut, bensan hinta laskenut. Tariffit nostaisivat hintoja, kyllä. Muistuttaisin muista asioista joita Trump tekee, jotka ovat positiivisia hintojen pitämiseksi alhaalla. Tuotamme ennemmän öljyä ja kaasua? (gas) kuin koskaan aikaisemmin, bensan/kaasun? (gas prices) ovat tippuneet pohjalle. Deregulaatiopyrkimykset vähentävät kuluja yrityksille jotka hyödyttävät kuluttajiakin. EIkä unohdeta verojen alennuksia. Kun ne saadaan maaliin tullaan näkemään todella vahva osakemarkkina ja hinnat laskevat. Puhetta kauppasopimuksesta Kiinan kanssa, Warren Buffettista jne.

Aina ex-työntekijät eivät vain negaa entistä työnantajaansa, virkistävän positiivista. :) Tietenkin kaikki voi mennä päin peetäkin varsinkin jos kysytään doom & gloom demokraattimedioilta..

The dispatch. Se on oikeistokonservatiivinen media, mutta ei trumpilinen. Keskittyy kylläkin paljon lakijuttuihin,.mutta ne liipaisee usassa usein hyvin läheltä politiilkaa.

Wallstreet journal. Tosin omasta mielestä heidän opionion jutut on varsin värittyineitä, kun kuutelin Youtubesta.
Dispatch tivaa rekisteröitymistä, ei vissiin pysty ilman sitä tutkimaan kunnolla. Ainakaan heti en viitsi perehtyä.

Kyllä mielestäni ihan amppareita/suomalaismediaa seuraamalla on saanut aika hyvän kuvan siitä mikä on Jenkkilässä homman nimi. Pahemmin en ole jenkkisivustoilla viihtynyt, mutta en usko, että olen jäänyt kovin paljosta paitsi.
Suomessa on laadukasta mediaa ilman muuta, tykkään kyllä esim. Ylestä ja HS:sta. Yleiskuva varmasti selviää kotimaisistakin medioista, mutta paikallisten seuraaminen avaa tilannetta laajemmin.

Myönteiset talousraportit lievittävät pelkoja lamasta.
Ei jaksa koko viestiä lukea, kun et harrasta kappalejakoa. Mutta kiitos muistutuksesta, tästä pitikin sanomani. En siis kommentoi kirjoituksesi asiasisältöä.

Tilastoinnnin luotettavuus on varmasti vaaravyöhykkeellä Trumpin hallinnon aikana. On jonkinmoinen riski sille, että hallinto määrää ennalta, millaista viranomaisten tuottama tilastotieto on. Itse olen varma, että näin tulee tapahtumaan ainakin jossain määrin. Valehtelu on olennainen keino nykyhallinnon työkalupakissa.

Suomessa on laadukasta mediaa ilman muuta, tykkään kyllä esim. Ylestä ja HS:sta. Yleiskuva varmasti selviää kotimaisistakin medioista, mutta paikallisten seuraaminen avaa tilannetta laajemmin.
Se on sitten vaan eri asia, että ketä kiinnostaa perehtyä USA:n sisäpolitiikan jokaisiin pieniin nyansseihin. Mitä väliä. Etenkin kun USA:n presidentti itsessään on äärimmäisen yksinkertainen henkilö ja muutenkin vedellään hyvin leveillä pensseleillä.

Se on sitten vaan eri asia, että ketä kiinnostaa perehtyä USA:n sisäpolitiikan jokaisiin pieniin nyansseihin. Mitä väliä. Etenkin kun USA:n presidentti itsessään on äärimmäisen yksinkertainen henkilö ja muutenkin vedellään hyvin leveillä pensseleillä.
Näin juuri, jokainen päättää itse millä on hänelle väliä. Minusta USA:n sisäpolitiikka on melko kiinnostavaa. On hyödyllistä (tässä keskusteluketjussa ainakin), jos ymmärtää myös amerikkalaisten kantoja ja tuntoja.

Muokkaus:
Minulla on ollut jo melko pitkään jonkin verran harrastuksena amerikkalaisten jutut muutaman podcastin kautta. Viikoittain kuuntelen esim. podcasteja Cognitive Dissonance, The Scathing Atheist, Thank God I'm Atheist. Näissä käsitellään paljolti juuri niitä asioita, joihin republikaanipuolueella ja Trumpin menestyksellä on valtava vaikutus. Tätä kautta itselleni ovat myös nuo nyanssit tulleet jossain määrin tutuiksi.

Viimeksi muokattu:
Youtubessa voi kuunnella heidän podcasteja ja niitä itse kuuntelen.
Kiitos, hyvä vinkki, pitää tsekata. Kuuntelen jonkin verran Pod Save Americaa, joka on kieltämättä välillä ihan pikkuisen liikaa liberaalien suuntaan kallellaan. Kova sakki tekijöinä kuitenkin ja usein hyviä vieraita haastateltavina. Tästäpä tulikin mieleen, että kotimainen Vaalirankkurit on laatukamaa!

Kiitos, hyvä vinkki, pitää tsekata. Kuuntelen jonkin verran Pod Save Americaa, joka on kieltämättä välillä ihan pikkuisen liikaa liberaalien suuntaan kallellaan. Kova sakki tekijöinä kuitenkin ja usein hyviä vieraita haastateltavina. Tästäpä tulikin mieleen, että kotimainen Vaalirankkurit on laatukamaa!
Myös bulwarkkia kannattaa jonkin verran kuunnella. Selvästi trump vastainen, mutta mielestäni aikalailla asiallisissta syistä. Tosin omaan makuun george conway toistelee trumpin narsistisuutta hieman turhan paljon, mutta muuten ihan asiaa tuntuu puhuvan. Kanavalla on myös muita tyyppejä, kuten tim miller, joka on conwayn tapaan ex-republikaani trumpin nousun myötä.

Mutta täytyy tutustua tohon vaalivankkuriin. Tähän asti pitkälti kuunnellut lähinnä usasta käsin.

Myös bulwarkkia kannattaa jonkin verran kuunnella. Selvästi trump vastainen, mutta mielestäni aikalailla asiallisissta syistä. Tosin omaan makuun george conway toistelee trumpin narsistisuutta hieman turhan paljon, mutta muuten ihan asiaa tuntuu puhuvan. Kanavalla on myös muita tyyppejä, kuten tim miller, joka on conwayn tapaan ex-republikaani trumpin nousun myötä.

Mutta täytyy tutustua tohon vaalivankkuriin. Tähän asti pitkälti kuunnellut lähinnä usasta käsin.
No mikä ettei, Bulwarkkiakin pitää kokeilla. Toisinaan tulee katseltua MeidasTouch-porukan videoita Youtubesta, Tim Miller ja George Conway ovat aika usein näyttäytyneet vieraina siellä.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 451
Jäsenet
77 460
Uusin jäsen
Mara.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom