Kuten sanoin toisessa lauseessa.
Mutta se että taksien tuotannonsuunnittelu on pistetty jäihin kertoo ettei sieltä ihan heti mitään tuolla konseptilla ole tulossa ja tullit on vain hätävalhe jolla perääntymistä perustellaan. Tullit ei ole se ongelma vaan autopilotin puuttuminen ja tätä on luvattu jo yli kymmenen vuotta ja viimeksi eilen luvattiin että ensi vuoden puoliväliin mennessä on miljoonia itseajavia Tesloja liikenteessä. Uskoo ken haluaa, mutta Muskin lupausten track record ei ole ihan parhaasta päästä. Kyynisempi tyyppi voisi epäillä että tässä yritetään vain pitää pörssikurssia ylhäällä kunnes joku päivä autopilotin kanssa onnistutaan tai sitten ei.
"Last night, Elon Musk did what he does best: promise “millions” of autonomous Tesla vehicles would be on the road by the end of next year."
![]()
Elon Musk’s robotaxi fantasy is starting to unravel
Does anyone still believe this guy?www.theverge.com
Jos autopilotin puuttuminen on se "oikea syy", niin miksi myös ja etenkin Semin tuotannon valmistelu laitettiin jäihin?
Robotaxin osalta puuttuva autopilotti on toki myös ongelma, mutta yhtälailla noittenkin sarjatuotannossa ne tullit vaikuttaa merkittävästi, josko suuri osa tarvittavista osista tulee kiinasta tai muualta tullien vauikutusaluielta. Varmaan ne saa muutaman prototyypin käsinkin kasattua siihen että voivat testata niitä, mutta isomman tuotantolaitoksen pykääminen tuskin on järkevää jos osat yhtäkkiä muuttuvatkin todella paljon kalliimmaksi kuin suunniteltu ja/tai jos tullipolitiikan kehittyminen tulevaisuudessa vaikuttaa olevan kovin arvaamatonta...