Olin tässä kohtapuoliin vetämässä liipaisinta Yale Linus L2:sen suhteen mutta kun saatoit tietoon tämän Aqara U200:sen, niin olenkin iloisesti käyttänyt työpäivääni siitä lukemiseen.
Onko siis niin, että vaikka Linus L2:ssa on sisäänrakennettu wifi, niin lukon käyttäminen wifin ja oman sovelluksen kautta on suurinta paskaa ikinä? Itselläni sattuu lisäksi olemaan Ubiquitin Unifi U6 Pro tukiasema ja vähän lueskellut, että noihin Unifin tukiasemiin Linus L2 yhdistyisi huonosti, niin lisäisiköhän sekin sitten tuskaa...
Eikö Aqaran suhteen tilanne ole kuitenkin se, että jos haluaisin käyttää sitä verkon yli, niin tarvitsen jonkun thread border routerin kuten vaikkapa Google Nest Hub (2nd generation)? Ja jos minulta ei thread border routeria löydy, niin sitten ainoa vaihtoehto käyttää aqaran sovellusta on bluetooth yhteys ja olla siis lukon lähellä, kun sitä konffaan? Miten itse yhdistät lukkoon?
Ehdin jo innostua, että integroituuko Aqarakin vaikka Hue Bridgeen ja zigbee verkkoon mutta näin ei käy kun olen asiaa selvitellyt. Hue Bridge on matter yhteensopiva mutta edelleen sekin tarvitsisi sen jonkun thread border routerin, että se osaisi muiden Matter laitteiden kanssa jutella.
Tässä siis kova pohdinta että mikä nyt olisi oikea valinta, Yale Linus L2 vai tämä Aqara U200. Olisin selvitystyön jälkeen taipuvainen Aqaraan mutta vaatiiko se sitten vielä vähintään jonkun thread border routerin hankintaa, että sen saa toimimaan kunnolla ja yhdistettyä lukkoon etänä vai riittääkö pelkkä bluetooth? Siinä tulisi kyllä kivasti se näppäimistö sormenjälkilukijoineen mukana. Yalessa nuo kaikki pitäisi ostaa erikseen ja jos wifissä toimii huonosti niin ei kyllä kiinnostele ja tiedän että vaimo alkaa valittaa. Oma ekosysteemi kotona on android pohjainen eikä löydy thread border router ominaisuuden omaavaa laitetta.
En nyt tiedä onko sen käyttäminen varsinaisesti paskaa? Hidasta ennemminkin. Minulla kesti useita sekunteja aina yhdistää lukkoon tai saada ovea auki. Avaimilla olin yleensä nopeammin sisällä jos sattuivat taskussa olemaan. Minulla on myös Ubiquitin vehkeet u7 pro tukarilla eikä kertaakaan ollut mitään ongelmia lukon kanssa, en tiedä miten muut ovat säätäneet verkkonsa mutta itselläni erillinen 2,4ghz verkko näille IOT vehkeille ja toimi mukisematta.
Jos haluat tuota aqaran lukkoa käytellä verkon yli tarvitset tosiaan jonkun hubin sille. Aqara myy omaa m3 hubiaan mihin saa kaikkea muutakin liitettyä. Välillä tulee bundlena tuon aqara u200 lukon kanssa erittäin hyvään hintaan. Erikseen ostettuna noin 130e Aqara Hub M3
Täältä löytyy myös hue bridge, mutta tietääkseni aqaraa ei saa yhdistettyä siihen. Minulle on toistaiseksi riittänyt bluetooth konffailuihin kun ei käy vieraita, tai tarvitse avata lapsille ovia etänä. Eipä se etäyhteys juuri muuta hyötyä tuo kuin että ovea voi availla etänä tai katsoa onko se lukossa tai lisäillä kertakäyttökoodeja vieraille. Tosin aqarasta et näe onko ovi kiinni kun siinä ei ole tuota magneettilevyä kuten linuksessa. Se oli linuksessa myös plussaa että näki onko ovi auki vai kiinni, mutta minulla on myös verisure mistä sen tilan tarvittaessa näkee. Aqaran erillisillä ovitunnistimilla myös tämä hoituisi luultavasti.
Itellä myös sama homma, vaimo valittaa lukosta joka tapauksessa. Yalen kanssa ei tullut valituksia kun takalukitus toimi automaattisesti. Aqarasta tuli vähän närää kun pitää käsin aina lukita. Valitsin silti itse pitää tuon aqaran ovessa koska keypad toimii niin paljon paremmin kuin yalen.
Molemmissa on puolensa, mutta kyllä käyttökokemuksena itse päätin pitää aqaran.