Nyt parin päivän jälkeen voin antaa vähän tarkemmin kokemuksia.
Asennusohjeen kieli tosiaan ruotsi/tanska/norja, mutta kohta 20 vuotta sitten (
) suoritetulla virkamiesruotsilla selvisi, kuvat oli kuitenkin joka vaiheesta. Vähän sekoitti pakkaa kun osia oli eri paksuisiin oviin niin sai olla huolellinen että missä tilanteessa laitetaan mikäkin. Olisi helpottanut jonkin verran jos ohjeessa olisi ruuvit merkitty kirjaimella tms. ettei tarvitsisi arpoa mitä ruuvia käyttää kun käsketään ruuvata kiinni
Yale Access (app) toimii (melkein), mutta pari ärsyttävää asennusjuttua, kuten lukon ja hubin paritusohjeet oli väärin (lukon ohjeista löytyi oikeat) ja parituksen jälkeen lukon asetukset nollattiin. Itse toki ohjetta seuraten käsin näppäilin ensin tagit ja koodit lukkoon, mutta turhaa työtä kun nollautui kaikki
Tein parituksen vielä sohvalla vähän ennen nukkumaan menoa ja kävin testamassa että toimiihan lukko niin en päässytkään tagilla tai koodilla sisään. Pääsi sitten ennen nukkumaanmenoa ohjelmoimaan softan kautta uusiksi, joka muuten oli kyllä nopeampi, mutta samalla tosin selvisi ettei minun Huawein BLE toimi lukon/appin kanssa, en pysty lisäämään tageja tai muuttaman kaikkia asetuksia.
Sellainen pieni kauneusvirhe minun asennuksessani on, että ovi vaati pienen lopputuuppauksen että menee oikeasti "kiinni". Ovi avautuu siis työntämällä ilman kahvan kääntöä, mutta lukko kuvittelee oven olevan kiinni. Minulla on 1,5min auto-lock ja siinä vaiheessa lukko huutaa "bolt jammed" eikä lukitu. Hienona featurena tuosta ei saa edes ilmoitusta puhelimeen vaikka hälytys esim. ovi auki x minuuttia onnistuu. Talossa asuja kyllä oppii tavallistenkin lukkojen kanssa klassisen lähtötuuppauksen tarvittaessa, mutta vieraiden kanssa helposti jää lukitsematta. Korjaantunee vastaraudan säädöllä, saattaa toki korjaantua tai pahentua talviolosuhteissa...
Asennuksessa kannattaa huomioida sisäyksikön etäisyys karmista, eli joutuuko hankkimaan sen karasiirtimen(50€) että sisäyksikkö mahtuu oveen asennettuna.
Karasiirrin Yale Doorman V2N
Tuo L3 ei muuten pitäisi vaatia karasiirrintä, siinä patterit ovat pystyssä ja sen myötä sisäyksikkö on pari senttiä kapeampi. Ei toki lämmitä jos ei oveen muuten helposti sitä saa, mutta kuvittelisin seuraavan suomiversionkin olevan tuollainen kapeampi.