Xbox Series X + Series S -keskusteluketju

Prossutehoissa uusi boxi saa kivan boostin mutta miten on sitten näyttiksen suhtee, jos jo osittain lyöty kiinni mitä rautaa sisuksissa :vihellys: Ei nyt kuitenkaa amd:n näyttispuoli kauheasti ole ottanut kehitysloikkaa tässä välissä, kun tehonkulutus ja lämmöntuotto asettaa oman rajoituksensa niin saapa nähdä mitä tulee. Tuskin ainakaan 4k 60fps taattua kamaa jokapelissä.
 
Prossutehoissa uusi boxi saa kivan boostin mutta miten on sitten näyttiksen suhtee, jos jo osittain lyöty kiinni mitä rautaa sisuksissa :vihellys: Ei nyt kuitenkaa amd:n näyttispuoli kauheasti ole ottanut kehitysloikkaa tässä välissä, kun tehonkulutus ja lämmöntuotto asettaa oman rajoituksensa niin saapa nähdä mitä tulee. Tuskin ainakaan 4k 60fps taattua kamaa jokapelissä.
Konsoleissa käytetään näillä näkymin Navia mitä ei ole PC:llä missään muodossa vielä.
 
Mikäs estää jo valmiiksi Xbox One X:llä Natiivi 4K:ssa pyörivää esim. Red Dead Redemption 2:sta pyörimästä 60FPS:ssä, muu kuin Jaguar?

Näytti siis jo noilla 300W 16TF:än GPU:lla muutama peli pyörivän (ei finaali ajureilla yms) 35-45 FPS:ssä Ultralla asetuksilla 4K:ssa i7:lla, mitä ne pyörii jo nyt Xbox One X:llä 6TF:llä ja Jaguareilla medium/high detaileilla 30FPS:ssä Natiivissa 4K:ssa tai lähellä sitä (1800p). Tosin jos PC:en ajurit ei ole valmiita niin vertaus on vähän huono.

Konsoleille optimointi on hieman toista luokkaa sekä tuskin Ultra detaileille tullaan tähtäämään edelleenkään.

Meinaat että homma toimii ihan niin, että konsolin kylkeen heitetään tehokkaampi prossu ja 4k 60 fps tulee sitten ihan automaattisesti ulos konsolista? :think: Unohdit vissiin että 60 fps pelimaailman päivitys 4k resolla vaatii samalla ihan eri tavalla jerkkua myös näyttikseltä? Saati sitten tehovaatimusten kasvu kun FoV ei ole enää luokkaa kaukoputki?

Oma veikkaukseni on, että näillä perusversioilla päästään vihdoin edes siihen 1080p - 1440p 60fps ruudunpäivitykseen ja tietyissä fysiikoiltaan kevyemmissä peleissä sitten 4k 60 fps on jo mahdollista. Hidastempoisemmat pelit sitten nähtäneen edelleen 4k 30 fps tasolla ja ylimääräinen CPU-suoritusteho on käytetty pelimaailman elävöittämiseen. One X 2 on jo sitten mielenkiintoisempi tapaus, nähdäänkö jälleen innokkaimmille 599 dollarin pricepoint kun tarjolla on myös edullisempi laite?
 
Meinaat että homma toimii ihan niin, että konsolin kylkeen heitetään tehokkaampi prossu ja 4k 60 fps tulee sitten ihan automaattisesti ulos konsolista? :think: Unohdit vissiin että 60 fps pelimaailman päivitys 4k resolla vaatii samalla ihan eri tavalla jerkkua myös näyttikseltä? Saati sitten tehovaatimusten kasvu kun FoV ei ole enää luokkaa kaukoputki?

Oma veikkaukseni on, että näillä perusversioilla päästään vihdoin edes siihen 1080p - 1440p 60fps ruudunpäivitykseen ja tietyissä fysiikoiltaan kevyemmissä peleissä sitten 4k 60 fps on jo mahdollista. Hidastempoisemmat pelit sitten nähtäneen edelleen 4k 30 fps tasolla ja ylimääräinen CPU-suoritusteho on käytetty pelimaailman elävöittämiseen. One X 2 on jo sitten mielenkiintoisempi tapaus, nähdäänkö jälleen innokkaimmille 599 dollarin pricepoint kun tarjolla on myös edullisempi laite?
Eikö se Microsoft ollut tuomassa striimilaitetta perusmalliksi jota sitten tykitellään vakaalla 4G yhteydellä?
 
Eikö se Microsoft ollut tuomassa striimilaitetta perusmalliksi jota sitten tykitellään vakaalla 4G yhteydellä?

Ei tuo välttämättä laitetta tarvi miksikään perusmalliksi:

Tuorein tieto:

Recently, while speaking on a podcast with Microsoft’s Larry “Major Nelson” Hryb, Xbox boss Phil Spencer was once again speaking about xCloud, where he said that Microsoft are trying as hard as possible to make the service as good as they possibly can.

Spencer also admitted that it’ll be several years before xCloud becomes the primary way of playing games for the masses, but for Microsoft, as things stand right now, the service is more about looking to the future and laying down a solid foundation.

“One thing I was doing on holiday was that I was playing games on xCloud,” said Spencer. “We want to make sure we get it as right as we can. It’ll be years before this is the primary way people are playing, but let’s think about our future. We should also have these five to ten year views on where things can go.”

Microsoft’s New Project xCloud Will Allow You To Play Any Game On Any Device; Public Trials Begin In 2019

Julkiset testit alkavat tänä vuonna:

“With datacenters in 54 Azure regions and services available in 140 countries, Azure has the scale to deliver a great gaming experience for players worldwide, regardless of their location.”

“Project xCloud will have the capability to make game streaming possible on 4G networks and will dynamically scale to push against the outer limits of what’s possible on 5G networks as they roll out globally. Currently, the test experience is running at 10 megabits per second. Our goal is to deliver high-quality experiences at the lowest possible bitrate that work across the widest possible networks, taking into consideration the uniqueness of every device and network.”

Microsoft’s New Project xCloud Will Allow You To Play Any Game On Any Device; Public Trials Begin In 2019
 
Lisää vettä huhumyllyyn...

Next Generation Hardware Speculation with a Technical Spin [2019] - Beyond3D Forum
French website JeuxVideo.com has a concrete rumor about two Scarlett consoles:

- Two Scarlett devices announced this E3: Lockhart and Anaconda
- Lockhart = entry level device, no disc drive, digital focused machine
- Anaconda = high end device, price similar to Xbox One X's launch price
- Xbox should announce a disc drive less Xbox One in the coming months
- Launch fall 2020
- For the specs sheet, they say that this is what was rumored to be but can only confirm the presence of SSDs on both machines. They're NOT confirming the full sheet.
- Halo Infinite is a launch crossgen game
- Ninja Theory's game is slated for early 2020

mentioned specs:
- Lockhart Navi 4TF/discless/8coreZen2/12Gb DDR6/SSD 1Tb NVMe - One S pricing and emphasize on streaming abilities
- Anaconda Navi 12Tf/8coreZen2/16Gb DDR6/SSD 1Tb NVMe - One X pricing


via ResetEra


Tom Warren from Verge commented this leak with: "Not all of those specs are accurate."

"DDR6" tarkoittanee "GDDR6".
 
Aikalailla samat huhut pyörii ja osa kyllä jo ihan pääteltävissä jos alaa seuraa.

Henk koht en ymmärrä mitään 4TF konsolia, että olisi tulossa ensimmäisenä. Tuo ei riitä 4K resoluutioon, kuten se on kilpailijalla nähty,

Ennemminkin 2020 vuonna Xbox One X:än 6TF rauta tuohon hinta-luokkaan eli sinne USD 200-250 nurkille = Xbox One S pois ja Xbox One X jatkaa jonkin aikaa "kakkos konsolina".
 
Xbox One S pois ja Xbox One X jatkaa jonkin aikaa "kakkos konsolina".
Ongelmaksi muodustuu vain kuluttajat, miten muut X ja boxi 2 pelejä markkinoit niin että perus one:lla ei pysty pelamaan?

Uskoisin että kun seuraavan sukupolven konsolit marssivat esille niin katkaistaan napanuora S ja X malleista. Ei sillä etteikö voisi vielä tulla pelejä jotka tehdään S/X:lle ja uudelle sukupolvelle kuten kävi edellisessä ja tässä polvessa 2014/2015 peleissä.
 
Ongelmaksi muodustuu vain kuluttajat, miten muut X ja boxi 2 pelejä markkinoit niin että perus one:lla ei pysty pelamaan?

Uskoisin että kun seuraavan sukupolven konsolit marssivat esille niin katkaistaan napanuora S ja X malleista. Ei sillä etteikö voisi vielä tulla pelejä jotka tehdään S/X:lle ja uudelle sukupolvelle kuten kävi edellisessä ja tässä polvessa 2014/2015 peleissä.

Helpoin tapa olisi tuoda vain yksi konsoli ja katkaista S mallilta pehmeästi napanuora. Se katkee sillä, että sen valmistus loppuu ensin ennenkuin siltä tuki lopetetaan ihan kokonaan.

Näin tehtiin myös Xbox One ensimmäiselle mallille, sitähän ei tainnut enää saada uutena sen jälkeen kun S-malli julkistettiin 2016 tai tuskin tehtaalta tilattiin uutta erää enää. Se mitä kanavassa oli vanhoja niin oli sit niitä.

One X:än muistiarkkitehtuuri + uuden konsolin muistiarkitehuuri tulevat kyllä mitä todennäköisimmin olemaan samoja, joka myös helpottanee.

Tilanne on sikäli erilainen, että nyt jatkaakin x86 arkkitehtuuri heti perään ja samoilla rajapinnoilla (One, S, X, ja seuraava Xbox).

Aiemmin oli: Xbox, joka oli Intelin x86 Pena 3 733 (Nvidia), sitten X360 oli PowerPC (ATI) ja nyt AMD x86 (Ati/AMD) ja seuraava taas x86 AMD/Ati.
 
Joo mutta tarkoitin pelejä, jos S:lle ei tehdä enää pelejä niin miten markkinoit X:lle pelejä niin että kuluttajat eivät mene sekaisin että millä konsolilla pystyy pelaakin mitäkin pelejä.

Kuten nytten on S ja X malleilla onnistuu One pelit, nytten S malli otettaisin pois niin siirtyykö sitten X toistamaan uudemman mallin pelejä mutta heikomilla detail arvoilla tai sitten myytäisin One pelejä mitkä toimivat ainoastaan X:llä, tätä juuri tarkoitin että siinä voi olla sekaanuksen mahdollisuus perus kuluttajalla ja siten näkisin että One sukupolvi kokonaisuudessaan pidettään erossa seuraavasta polvessa, toki samoja pelejä voi ilmestyä molemille sukupolville kuten edellisessä teki.

No mutta tämähän vain spekulointia, saapi nähdä miten asiat sitten menevät oikein menemään.
 
Joo mutta tarkoitin pelejä, jos S:lle ei tehdä enää pelejä niin miten markkinoit X:lle pelejä niin että kuluttajat eivät mene sekaisin että millä konsolilla pystyy pelaakin mitäkin pelejä.

Kuten nytten on S ja X malleilla onnistuu One pelit, nytten S malli otettaisin pois niin siirtyykö sitten X toistamaan uudemman mallin pelejä mutta heikomilla detail arvoilla tai sitten myytäisin One pelejä mitkä toimivat ainoastaan X:llä, tätä juuri tarkoitin että siinä voi olla sekaanuksen mahdollisuus perus kuluttajalla ja siten näkisin että One sukupolvi kokonaisuudessaan pidettään erossa seuraavasta polvessa, toki samoja pelejä voi ilmestyä molemille sukupolville kuten edellisessä teki.

No mutta tämähän vain spekulointia, saapi nähdä miten asiat sitten menevät oikein menemään.

No siis eiköhän seuraavan sukupolven laitteiden suurin ero tule olemaan 30FPS vs. 60FPS. One X kykenee nyt ihan hyvin Natiivissa 4K:ssa pyörittämään pelejä 30FPS:ssä kuten esim. RDR2 sen on osoittanut. Sen GPU ei ole pullonkaula siinämäärin.

Toki karkkeja joutuu karsimaan, mutta veikkaan sen olevan vähemmän vievää optimointia vs. nykyinen One S.
 
Kuulostaisi aika oudolle että Microsoft gimppaisi seuraavan genin 4Tflop peruskonsolilla joka toimisi baselinenä.
Eihän se mahdoton ajatus ole kun muistelee millaisena One tuotiin myyntiin. Reilu 1Tflop ja heti julkaisussa ahtaalla jo 1080p resoluution tavoitteella. Onhan näillä 4-6Tflop laitteilla harjoiteltu nyt 4K juttuja. Reson edessä heikolla suorituskyvyllä hyvin monessa tapauksessa. Hyvällä prossulla tuollaiset konsolit olisivat ihan asiallisia 1080p60 laitteita.
 
Aikalailla samat huhut pyörii ja osa kyllä jo ihan pääteltävissä jos alaa seuraa.

Henk koht en ymmärrä mitään 4TF konsolia, että olisi tulossa ensimmäisenä. Tuo ei riitä 4K resoluutioon, kuten se on kilpailijalla nähty,

Ennemminkin 2020 vuonna Xbox One X:än 6TF rauta tuohon hinta-luokkaan eli sinne USD 200-250 nurkille = Xbox One S pois ja Xbox One X jatkaa jonkin aikaa "kakkos konsolina".

4 TF ei riitä 4k resoon? Älä nyt valehtele taas.

Se on kyllä totta että 6 TF laitteella päästään lähemmäksi natiivia 4k:ta useammin kuin 4 TF:n laitteella, mutta kummankin kohdalla 4k on lähinnä ennemmin poikkeus kuin sääntö.

Helpoin tapa olisi tuoda vain yksi konsoli ja katkaista S mallilta pehmeästi napanuora. Se katkee sillä, että sen valmistus loppuu ensin ennenkuin siltä tuki lopetetaan ihan kokonaan.

Näin tehtiin myös Xbox One ensimmäiselle mallille, sitähän ei tainnut enää saada uutena sen jälkeen kun S-malli julkistettiin 2016 tai tuskin tehtaalta tilattiin uutta erää enää. Se mitä kanavassa oli vanhoja niin oli sit niitä.

One X:än muistiarkkitehtuuri + uuden konsolin muistiarkitehuuri tulevat kyllä mitä todennäköisimmin olemaan samoja, joka myös helpottanee.

Tilanne on sikäli erilainen, että nyt jatkaakin x86 arkkitehtuuri heti perään ja samoilla rajapinnoilla (One, S, X, ja seuraava Xbox).

Aiemmin oli: Xbox, joka oli Intelin x86 Pena 3 733 (Nvidia), sitten X360 oli PowerPC (ATI) ja nyt AMD x86 (Ati/AMD) ja seuraava taas x86 AMD/Ati.

Mitä pikaisemmin noilta jaguar-pohjaisilta malleilta katkaistaan napanuora, niin sitä parempi. CPU:n skaalaaminen kun ei käy aivan yhtä mutkattomasti kuin GPU:n osalta. Mikäli huhut pitävät kutinsa ja seuraavat CPU:t ovat Ryzen-pohjaisia, olisi lähes rikollista pitää noita antiikinaikaisia jaguareja pelintekijöiden riippakivinä vielä ensi genissä.
 
Eihän se mahdoton ajatus ole kun muistelee millaisena One tuotiin myyntiin. Reilu 1Tflop ja heti julkaisussa ahtaalla jo 1080p resoluution tavoitteella. Onhan näillä 4-6Tflop laitteilla harjoiteltu nyt 4K juttuja. Reson edessä heikolla suorituskyvyllä hyvin monessa tapauksessa. Hyvällä prossulla tuollaiset konsolit olisivat ihan asiallisia 1080p60 laitteita.

Höpöhöpö. Ei kukaan tässä vaiheessa eikä edes 2 vuotta sitten enää halua 1080p konsoleita 4K telkkareiden yleistyessä. 1080p TV:eitä on ollut jo vuoden pari vaikea löytää markettien valikoimista, kun 4K paneelit ovat yleistyneet.

Toinen valmistaja pääsi tavoitteeseen eli Natiiviin 4K resoon suurimmassa osissa peleistä.

Tämä tekeekin seuraavan Xboxin erittäin mielenkiintoiseksi, että kuinka paljon karkkia voidaan saada tai päästäänkö jopa Raytracingiin edes jossakin määrin. Ainakin oma rajapinta (DX12) sille jo löytyy.
 
Toinen valmistaja pääsi tavoitteeseen eli Natiiviin 4K resoon suurimmassa osissa peleistä.

Laitahan tästä faktaa pöytään, vai onko kyseessä taas mutuilu? Mitä noita eri konsoleiden pelien teknistä toteutusta on tullut seurattua, niin 4k on ollut ennemminkin poikkeus kuin sääntö.

Kuulostaisi aika oudolle että Microsoft gimppaisi seuraavan genin 4Tflop peruskonsolilla joka toimisi baselinenä.

Toisaalta GPU-osastolla säästäminen olisi siinä mielessä parempi ratkaisu, sillä tätä voidaan skaalata aina alaspäin niin resoluution kuin efektien osalta. Tämä siis siinä tapauksessa että laitteiden speksit olisivat muilta olennaisilta osilta samanlaiset. Nythän ensi genissä kärsitään edelleen jaguaareista, kun S ja X -konsoleita pitää väkisillä pitää crossgen-peleissä mukana.

Höpöhöpö. Ei kukaan tässä vaiheessa eikä edes 2 vuotta sitten enää halua 1080p konsoleita 4K telkkareiden yleistyessä. 1080p TV:eitä on ollut jo vuoden pari vaikea löytää markettien valikoimista, kun 4K paneelit ovat yleistyneet.

Ei tullut mieleen että renderöintireson ei tarvitse olla sama kuin laitteen ulostuloreso? Johan One S:stä saadaan ulos kuvaa 4K-outputilla, jossa skaalaus tapahtuu konsolin päässä? Ihan turhaa resurssien haaskausta tavoitella 4k resoa näillä mopolaatikoilla, kun kompromissit näkyvät sitten frameraten dippailuina.
 
Viimeksi muokattu:
Laitahan tästä faktaa pöytään, vai onko kyseessä taas mutuilu? Mitä noita eri konsoleiden pelien teknistä toteutusta on tullut seurattua, niin 4k on ollut ennemminkin poikkeus kuin sääntö.



Toisaalta GPU-osastolla säästäminen olisi siinä mielessä parempi ratkaisu, sillä tätä voidaan skaalata aina alaspäin niin resoluution kuin efektien osalta. Tämä siis siinä tapauksessa että laitteiden speksit olisivat muilta olennaisilta osilta samanlaiset. Nythän ensi genissä kärsitään edelleen jaguaareista, kun S ja X -konsoleita pitää väkisillä pitää crossgen-peleissä mukana.



Ei tullut mieleen että renderöintireson ei tarvitse olla sama kuin laitteen ulostuloreso? Johan One S:stä saadaan ulos kuvaa 4K-outputilla, jossa skaalaus tapahtuu konsolin päässä? Ihan turhaa resurssien haaskausta tavoitella 4k resoa näillä mopolaatikoilla, kun kompromissit näkyvät sitten frameraten dippailuina.
Kovasti mutuja lentelee mutta ei yhtään faktaa ole näkynyt. Jospa me pian näemme niitä. Samaan johtopäätökseen itsekin tullut, että poikkeus kuin sääntö vaikka molemmilta valmistajilta näitä 4K pelejä löytyy. Mielenkiintoista nähdä kauanko pidetään näitä jaguar konsoleita riippakivinä uusien laitteiden saavuttua myyntiin. Veikkaampa, että ei kauaa ja se jos mikä on pelaajan kannalta julmaa jos omistaa X:n. Laite on hädintuskin vuoden ikäinen tällähetkellä.

4K resottelu näillä eväillä mitä nykykonsolit edustavat on täysin turhaa. Tietysti on näitä joille on ihan sama vaikka peli pyörisi kuuluisan Fallout 4:n 0fps kunhan 4K on taulussa. Järkevämpää on hakea tasaista suorituskykyä ja jättää resoluution nostelut seuraavan sukupolven hoidettavaksi jos sekään siihen 4K natiiviin kykenee kaikissa peleissä.

jrI9poR4AOYNP8oxfEInK7CQqJWVLXqqTx2QqhbDUZY.jpg
 
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon täällä kukin ajattelee resoluution olevan CPU-rajoitteista?
 
Kovasti mutuja lentelee mutta ei yhtään faktaa ole näkynyt. Jospa me pian näemme niitä. Samaan johtopäätökseen itsekin tullut, että poikkeus kuin sääntö vaikka molemmilta valmistajilta näitä 4K pelejä löytyy. Mielenkiintoista nähdä kauanko pidetään näitä jaguar konsoleita riippakivinä uusien laitteiden saavuttua myyntiin. Veikkaampa, että ei kauaa ja se jos mikä on pelaajan kannalta julmaa jos omistaa X:n. Laite on hädintuskin vuoden ikäinen tällähetkellä.

4K resottelu näillä eväillä mitä nykykonsolit edustavat on täysin turhaa. Tietysti on näitä joille on ihan sama vaikka peli pyörisi kuuluisan Fallout 4:n 0fps kunhan 4K on taulussa. Järkevämpää on hakea tasaista suorituskykyä ja jättää resoluution nostelut seuraavan sukupolven hoidettavaksi jos sekään siihen 4K natiiviin kykenee kaikissa peleissä.

jrI9poR4AOYNP8oxfEInK7CQqJWVLXqqTx2QqhbDUZY.jpg

Syyttää toista mutuilusta ja samassa postauksessa sanoo äxän olevan hädintuskin vuoden ikäinen.

4k30fps riittää vallan hyvin, 1080p aikaan ei enää kiinosta palata ja joss haluaa korkea fps ni rtx on.
 
Syyttää toista mutuilusta ja samassa postauksessa sanoo äxän olevan hädintuskin vuoden ikäinen.

4k30fps riittää vallan hyvin, 1080p aikaan ei enää kiinosta palata ja joss haluaa korkea fps ni rtx on.
No jos laite on tullut marraskuussa 2017 ja eletään helmikuuta niin lähempänä vuotta se on kuin kahta. Jännä kun minun kommenttiin puutuit mutta et oikean mutuilijan.

Pelistä riippuu riittääkö vai ei. Ja ennemmin 1080@60 kuin 4K30.
 
No jos laite on tullut marraskuussa 2017 ja eletään helmikuuta niin lähempänä vuotta se on kuin kahta. Jännä kun minun kommenttiin puutuit mutta et oikean mutuilijan.

Pelistä riippuu riittääkö vai ei. Ja ennemmin 1080@60 kuin 4K30.

Lähempänä kyllä, ei hädintuskin.

Olisi kiva joss konsolien valmistajat/ pelien tekijät laittaisi jotain tietoa kumpaa puolta peleissä on eniten käytetty. Esim ff tai noituri.

Resoluutiota vai suorituskykyä.
 
Lähempänä kyllä, ei hädintuskin.

Olisi kiva joss konsolien valmistajat/ pelien tekijät laittaisi jotain tietoa kumpaa puolta peleissä on eniten käytetty. Esim ff tai noituri.

Resoluutiota vai suorituskykyä.

Riippuu niin pelistä. Moninpelit nyt on pääsääntöisesti näitä muutamaa lukuunottamatta 60FPS pelejä ollut kuten: Fifat, Änärit, Codit, Halot, Apexi, Forza Motorsport jne

Oma pointti oli nimenomaan juurikin että seuraavalla genillä nämä Xbox One X:än Natiivi 4K 30FPS pelit (Anthem, Red Redemption 2, GTA, Gears 4 yksinpeli jne) olisivat jo Natiivi 4K 60FPS.

Kun Natiivi 4K OLEDista katsoo niin ei kyllä ole paluuta 1080p:en omaehtoisesti ellei sitten ole pakko, jos peli ei muuten pyöri 60FPS edessä/dynaaminen reso. Tuo sama 30FPS --> 60FPS niin riittää hyvin pitkälle seuraavalla sukupolvelle.

8K:ta tuskin halutaan ellei nyt jotain ihmeitä tapahdu ja välimalli muutaman vuoden päästä siihen kykenisi. Mistä sen tietää.
 
Tässä ketjussa voisi nyt itse kukin vähän kiinnittää huomiota siihen omaan kirjoitustyyliin ja jättää toisten käyttäjien syytteleminen vähemmäksi, sekä pyrkiä sen sijaan rakentavampaan keskustelutapaan. Jättäkää se piikittely, saivartelu, asioiden suurentelu ja tahallinen väärinymmärtäminen pois.
 
Tässä ketjussa voisi nyt itse kukin vähän kiinnittää huomiota siihen omaan kirjoitustyyliin ja jättää toisten käyttäjien syytteleminen vähemmäksi, sekä pyrkiä sen sijaan rakentavampaan keskustelutapaan. Jättäkää se piikittely, saivartelu, asioiden suurentelu ja tahallinen väärinymmärtäminen pois.
Et ole ole näköjään vieläkään hoksannut että mikä noiden parin yllättävän usein toistuvan nimimerkin motiivi on näihin Xbox-aiheisiin ketjuihin kirjoitella. :rofl:
 
Lähempänä kyllä, ei hädintuskin.

Olisi kiva joss konsolien valmistajat/ pelien tekijät laittaisi jotain tietoa kumpaa puolta peleissä on eniten käytetty. Esim ff tai noituri.

Resoluutiota vai suorituskykyä.
Tuo olisi relevanttia dataa vain jos kyseisissä peleissä olisi pakotettu valinta pelin alussa josta ei pääsisi ohi ilman käyttäjän eksplisiittistä napin painallusta jommassa kummassa. Jos jompi kumpi on default asetuksena ja tilan voisi vaihtaa jostain asetuksen syövereistä niin tottakai se joka on defaulttina olisi ylivoimaisella enemmistöllä käytössä. Oli se sitten perf mode tai resolution mode.

Ajatus: Olisipa hauska kun peleihin tulisi aina ensimmäisellä käynnistyksellä semmoinen ruutu joka olisi keskeltä halki ja vasemmalla puolella näkyisi joku 5s pätkä siitä resolution modesta ja oikealla sama pätkä perf modesta ja käyttäjä valitsisi siinä kumpi olisi parempi. Esim vasen puoli ruudusta pyörisi 4k24-30fps ja oikea puoli 1080p60fps. Tatin siirto vasemmalle tai oikealle. Näin saataisiin selkeä analytiikka kumpaa käyttäjät suosivat ja selkeä ero kahden tilan välillä.
 
Tuo olisi relevanttia dataa vain jos kyseisissä peleissä olisi pakotettu valinta pelin alussa josta ei pääsisi ohi ilman käyttäjän eksplisiittistä napin painallusta jommassa kummassa. Jos jompi kumpi on default asetuksena ja tilan voisi vaihtaa jostain asetuksen syövereistä niin tottakai se joka on defaulttina olisi ylivoimaisella enemmistöllä käytössä. Oli se sitten perf mode tai resolution mode.

Ajatus: Olisipa hauska kun peleihin tulisi aina ensimmäisellä käynnistyksellä semmoinen ruutu joka olisi keskeltä halki ja vasemmalla puolella näkyisi joku 5s pätkä siitä resolution modesta ja oikealla sama pätkä perf modesta ja käyttäjä valitsisi siinä kumpi olisi parempi. Esim vasen puoli ruudusta pyörisi 4k24-30fps ja oikea puoli 1080p60fps. Tatin siirto vasemmalle tai oikealle. Näin saataisiin selkeä analytiikka kumpaa käyttäjät suosivat ja selkeä ero kahden tilan välillä.
Siinäpä ajatusleikki. Mielenkiintoisia tilastoja saataisiin jo verrattuna 4K16-30fps vai 1080p30 vaikka se ei niin selvä tapaus olekaan kuin oma vertailuparisi.
 
Siinäpä ajatusleikki. Mielenkiintoisia tilastoja saataisiin jo verrattuna 4K16-30fps vai 1080p30 vaikka se ei niin selvä tapaus olekaan kuin oma vertailuparisi.

Jos takertuu tuohon jumpforceen, niin videon perusteella tuo droppaavan 4k:n vaihtoehto on droppaava 1080p (1080p24-30fps), josta löytyy videomateriaalia välimallin konsolilta, eikä 1080p30. Ellei argumenttisi tosissaan ole, että myös tuo 1080 on tehty resoluutio edellä, mikä on toki mahdollista?

Ja tuo 24-30 oli siitä osuudesta josta sanottiin sen kuvaavan normaalia performanssia, ei matalinta droppia, jota täällä nyt useampaan ketjuun kylvetään.
 
Jos takertuu tuohon jumpforceen, niin videon perusteella tuo droppaavan 4k:n vaihtoehto on droppaava 1080p (1080p24-30fps), josta löytyy videomateriaalia välimallin konsolilta, eikä 1080p30. Ellei argumenttisi tosissaan ole, että myös tuo 1080 on tehty resoluutio edellä, mikä on toki mahdollista?

Ja tuo 24-30 oli siitä osuudesta josta sanottiin sen kuvaavan normaalia performanssia, ei matalinta droppia, jota täällä nyt useampaan ketjuun kylvetään.
Kyse ei ole mistään yksittäisestä pelistä vaikka sitä niin toivoisitkin. Toisessa ketjussa kehuttiin 4K resoluutiota vaikka 16fps käy alimmillaan. Olisi mielenkiintoista nähdä pelaajien valintoja onko parempi pelattavuus vai resoluutio ja heikkoakin heikompi suorituskyky se juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyse ei ole mistään yksittäisestä pelistä vaikka sitä niin toivoisitkin. Toisessa ketjussa kehuttiin 4K resoluutiota vaikka 16fps käy alimmillaan. Olisi mielenkiintoista nähdä pelaajien valintoja onko parempi pelattavuus vai resoluutio ja heikkoakin heikompi suorituskyky se juttu.
Pelattavuus ja pelattavuus kun eikö nuo dipit tule enimmäkseen noissa välivideoissa
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tuo vuodetuissa spekseissä mainittu muisti jaettua vai tuleeko siihen päälle vielä VRAM ja kuinka paljon sitä?
 
Onkohan tuo vuodetuissa spekseissä mainittu muisti jaettua vai tuleeko siihen päälle vielä VRAM ja kuinka paljon sitä?
Jaettuahan se on pakko olla oikeastaan, kun ei mitään ddr6tta ole vielä toviin ja gddr6 on juurikin näyttispuolella käytettyä.
Siis mikäli vuodoissa on mitään totuuspohjaa.
 
Tässä ketjussa voisi nyt itse kukin vähän kiinnittää huomiota siihen omaan kirjoitustyyliin ja jättää toisten käyttäjien syytteleminen vähemmäksi, sekä pyrkiä sen sijaan rakentavampaan keskustelutapaan. Jättäkää se piikittely, saivartelu, asioiden suurentelu ja tahallinen väärinymmärtäminen pois.

Keskustelun tasoa nostaisi kummasti se, että tarjottaisiin oikeasti sitä faktaa väitteiden tueksi, pakosti pistää hieman ihmetyttämään näiden muutamien nimimerkkien pakonomainen tarve esittää asiat vahvan värikynän lävitse. Otetaan vaikka tuosta lähihistoriasta parit esimerkit tässäkin ketjussa.

Väite 1. 4 TF ei riitä 4K resoluutioon kilpailijalla (oletan että tässä viitataan PS4 Pro -konsoliin). Väittämä on virheellinen, sillä esim. Wipeout Omega Collection pyörii mallikkaasti 4K60fps. Se taas on totta että Xbox One X -konsolilla päästään useammin lähelle 4k native targettia kuin kilpailijan laitteella.

Väite 2. Suurin osa Xbox One X:n peleistä pyörii natiivissa 4k resossa. Ei dataa väitteen tukena, kun esim. Digital Foundryn tekemät testit kertovat aivan päinvastaista kuin esitetty väite.

Summa summarum: Jos haluaa tasokkaampaa keskustelua, niin pitää laittaa siihen itsekin jotain efforttia muutakuin tuulesta temmattuja väitteitä!

Et ole ole näköjään vieläkään hoksannut että mikä noiden parin yllättävän usein toistuvan nimimerkin motiivi on näihin Xbox-aiheisiin ketjuihin kirjoitella. :rofl:

Kerrotko samalla meille muille mikä on motiivisi käydä Playstation-konsoleihin liittyvää keskustelua Xbox-konsoleita käsittelevässä ketjussa? :think:
 
Varmasti jo 4Tflop laitteella jonkinlaista 4k kuvaa pyörittää, mutta raskaammista efekteistä taitaa olla turha haaveilla. Aika näyttänee paljonko heikot jaguar ytimet jarruttivat kulkuja ja efektimäärää, mutta ehkä ainakin framerate dipit saattavat vähentyä jo prossutehon kasvun myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti jo 4Tflop laitteella jonkinlaista 4k kuvaa pyörittää, mutta raskaammista efekteistä taitaa olla turha haaveilla. Aika näyttänee paljonko heikot jaguar ytimet jarruttivat kulkuja ja efektimäärää, mutta ehkä ainakin framerate dipit saattavat vähentyä jo prossutehon kasvun myötä.

Ei pyöritä 4TF:llä, se on jo nyt nähty kun kilpailija pyörittää 4TF:llä puolet Natiivista 4K:sta.

Enemmän ne Jaguarit sinne frame-raten puolelle painottuvat. Silti pitää muistaa, että pääsääntöisesti kaikki moninpelit ovat 60FPS pelejä myös näillä Jaguareilla. Suurin osa myös lukittuja 60FPS:iä.

Enemmänkin tuo Xbox One X:än 6TF -> 8-12TF (Scarlett) toisi enemmän varaa Natiivissa 4K resossa tuoda sitä karkkia lisää eli ehkä enempi sinne High/Ultra välimaastoon.
 
Ei pyöritä 4TF:llä, se on jo nyt nähty kun kilpailija pyörittää 4TF:llä puolet Natiivista 4K:sta.

Miksi jatkat jatkuvaa valehteluasi, vaikka väittämäsi on jo moneen otteeseen todistettu vääräksi. Vai onko kyseessä taas sama perinteinen mantra, jota toistamalla toivot asian muuttuvan yht'äkkiä todeksi?

Silmäkarkkia tosin joutuu karsimaan suht rankalla kädellä, mikäli 4 TF:n laskentakapasiteetilla halutaan 4k nativiresoon päästä.
 
Ei pyöritä 4TF:llä, se on jo nyt nähty kun kilpailija pyörittää 4TF:llä puolet Natiivista 4K:sta.

Enemmän ne Jaguarit sinne frame-raten puolelle painottuvat. Silti pitää muistaa, että pääsääntöisesti kaikki moninpelit ovat 60FPS pelejä myös näillä Jaguareilla. Suurin osa myös lukittuja 60FPS:iä.

Enemmänkin tuo Xbox One X:än 6TF -> 8-12TF (Scarlett) toisi enemmän varaa Natiivissa 4K resossa tuoda sitä karkkia lisää eli ehkä enempi sinne High/Ultra välimaastoon.
Siinähän on vain kyse siitä, että efektejä ja yksityiskohtia ei ole haluttu karsia niin paljoa, että pyörisi natiivi 4k ja ehkä ihan perustellusti, kun ylösskaalattu 1080p kuvakin voi olla ihan okei ja yksityiskohtaisempaa kuin samalla laskentateholla toteutettu 4k.
 
Entinen Xbox-hemmo avaa vähän sitä, miten homma toimii ominaisuuksien osalta kun uutta konsolia ollaan tuomassa markkinoille.

Next gen PS5 and next Xbox launch speculation - Secret sauces spicing 2019
Albert Penello sanoi:
First, Sony and Microsoft know exactly the prices and specs they intend to launch, and they know it before a contract with AMD is ever signed. An enormous amount of diligence is done on a process like this internally - and figuring out the pricing and specifications of what you can build are, like, fundamental to the whole process. It's literally Step 1.

The reason is they have modeled the entire architecture and are building system components in parallel - not in series. So they have to know roughly where everything will land so that the motherboard, cooling system, case design, fan speeds, radio antennas, and countless other components all land to support the intended price and performance targets. Margins on console are super thin so there is not a ton of room to make major changes late in the program.

Now - things can change. But those changes are almost always in the margins. In the case of the Xbox One for instance, the entire case and cooling system was way overdesigned (obviously given the size!) which allowed the team to increase the clock speeds after the initial parts were tested. This was not part of the plan, and had the case been designed to precisely hit the target there would not have been the headroom to change the clock speed. And on top of that, there was a huge amount of time spent calculating the cost of that change - because even something as small as a 10% clock increase could have more than a 10% yield implication both at launch, and over the long term. So these things are not taken lightly.

So I think it's important to know that specs and prices are set pretty early in the process. Yes, things can change and evolve, but it's generally small tweaks because the implications of doing a major change late in the process are very risky. This is why any idea that Xbox One X made any change or reaction based on the Pro shows a fundamental misunderstanding of the timelines HW works on.
Next gen PS5 and next Xbox launch speculation - Secret sauces spicing 2019
Albert Penello sanoi:
I don't like the word "locked" because they really aren't "locked" until mass production. That's usually (and man this one I'll have to think about) not until about maybe ~6 months before release. Units that are near-production quality for testing and validation are more like ~9 months from street date. At that point, small tweaks may be happening so there could be very minor differences. So I take the word "locked" very seriously.

But, you can make very small changes right about a year before launch. The variables for a full-next generation console are MUCH different then what we were dealing with on Scorpio, which we were pretty confident in early on (and which allowed us to announce so early), in not the same situation.

This is the nuance of my early post. The specs for these machines are largely targeted very early, and any changes that do happen that late in the game are usually pretty small. Does that make sense?
 
Viimeksi muokattu:
Juuri kun Google ilmoitti Stadia striimauskestaan myös Phil Spencer raportin mukaan ilmoitti, että ovat isosti E3:lla mukana.

"We just wrapped up watching the Google announcement of Stadia as team here at GDC. Their announcement is validation of the path we embarked on two years ago.

Today we saw a big... competitor enter the gaming market, and frame the necessary ingredients for success as content, community, and cloud. There were no big surprises in their announcement although I was impressed by their leveraging of YouTube, the use of Google Assistant, and the new Wi-Fi controller.

But I want to get back to us, there has been really good work to get us to the position where we are poised to compete for two billion gamers across the planet. Google went big today and we have a couple of months until E3 when we will go big.

We have to stay agile and continue to build with our customer at the center. We have the content, community, cloud team, and strategy, and as I've been saying for a while, it's all about execution. This is even more true today."

Report: Phil Spencer talks Google Stadia, says Xbox 'will go big' at E3


Googlen striimauspalvelu vaatii 25Mbps linjan 1080p@60FPS striimille ja 4K:lle suosittelivat yli 30Mbps yhteyttä. Nähtäväksi jää Microsoftin xCloudin omat vaatimukset ja todennäköisesti ovat myös samaa luokkaa.

Ainakin pelejä luulisi löytyvän enemmän kuin Googlella.

Google Stadia Will Require 25 MB/s Internet Connection to Run Games at 1080p and 60 FPS
 
Jonkinverran netissä pyörii huhuja seuraavan Xbox Scarlettin dev-kitistä (Dante niminen XDK) eli pelintekijöille tarkoitetusta versiosta. Toki kourallisen suolan kanssa:



Tuon huhun mukaan kyseinen dev kitti olisi:

- CPUt kustomoitu 8 Coren Zen2 SMT:llä 3,2 GHz kellotaajuudella (SMT vastaa Intelin Hyperthreadingiä)
- GPU: Navi GPU 1500MHz kellotaajuudella arviolta 50-50CU:ta vastaten Vega 64 / RTX 2070 ja Reseteran arvioiden mukaan noin 12TF.
- muisti 48GB GDDR6 @ 672 GB/s
- 4TB NVMe



Vertailun vuoksi Xbox One X:än vastava pelinkehittäjille tehdyn dev-kitin speksit ovat:

- CPU 8-coren kustomoitu Jaguar 2.3GHz
- GPU Radeon 44 CU 1172 - 6.4 TF
- muisti 24GB GDDR5
- 1TB SSD + 1TB 5400RPM HDD


ja kaupan hyllylle tullut versio Xbox One X:stä, mikä oli lähestulkoon tuo dev-kitti puolella muistin määrästä sekä 0.4 TF vähemmän GPUsta

- CPU 8-coren kustomoitu Jaguar 2.3 GHz
- GPU Radeon 40 CU: 1172 MHz - 6.0 TF
- muisti 12GB GDDR5 @ 326 GB/s
- 1TB 5400RPM


Next-Gen Xbox Anaconda Specs Leak, Pointing to 8C/16T AMD Zen2 CPU and Navi GPU

Next gen PS5 and next Xbox launch speculation - Secret sauces spicing 2019

DANTE ( XDK )

CPU: Custom AMD Zen 2 8C/16T @ 3.2GHz
GPU: Custom AMD Navi @ 1475MHz
MEMORY: 48GB GDDR6 @ 672GB/s
STORAGE: SSD 4TB NVMe @ 3GB/s

Xbox Scorpio’s beefy dev kit revealed
 
Juuri kun PS5:esta julkistettiin virallisia spekseja Sonyn edustajien puolesta, niin samaan hengen vetoon netissä pyörivien huhujen mukaan tuleva Xbox olisi PS5:sta kehittyneempi:

This week, Sony Interactive Entertainment officially announced the PS5, and even revealed some details and specs of the next-gen PlayStation system. Included in these details was word that the console will be backwards compatible with the PS4 and can boast load times over 19x faster than the PS4. That said, while Sony's PlayStation 5 sounds exiting and promising, it apparently isn't as advanced as the next-gen Xbox, or at least this is what a new report alleges.

Taking to Twitter, journalist Ainsley Bowden -- citing "multiple insiders" -- has said that the next-gen Xbox, codenamed Xbox Scarlett, will be "more advanced" than the PS5. What this exactly means, isn't clear, but it suggests it will be more powerful and perhaps be more feature loaded than what Sony has cooking up.

Next-Gen Xbox Reportedly More Powerful Than The PS5

Sikäli jännää että jopa jokut Indie-kehittäjät tietävät jo jotain tässä vaiheessa - tosin tästä nyt on laskennallisesti juurikin tuo 18kk oletettuun julkaisuun "enää" aikaa:

 
Toisaalta aika varmasti voi sanoa että kun molemmat hankkiin niin saa kaksi markkinoiden kovinta konsoa. Kuitenkin itsellä, kuten varmaan useimmilla, ollut PS2+orig.Xbox(PS1:n aikaan kun ei vielä ms ollut mukana) ajoista asti molemmat. Ja joskus muidenkin konsoleita.
 
Toisaalta aika varmasti voi sanoa että kun molemmat hankkiin niin saa kaksi markkinoiden kovinta konsoa. Kuitenkin itsellä, kuten varmaan useimmilla, ollut PS2+orig.Xbox(PS1:n aikaan kun ei vielä ms ollut mukana) ajoista asti molemmat. Ja joskus muidenkin konsoleita.
Tehot varmasti riittävät nyt molemmissa laitteissa kun ei ole Jaguarin kaltaista ongelmaa mukana. Huippupelit silti ratkaisevat tämänkin sukupolven kohtalot ja on kiinnostavaa nähdä tekeekö MS tälle kompastuskivelleen mitään. E3 messuille huhutaan esiteltävän uusien studioiden pelejä. Tuleeko lisää Crackdowneja ja Scaleboundeja vai jotain muuta.
 
Tehot varmasti riittävät nyt molemmissa laitteissa kun ei ole Jaguarin kaltaista ongelmaa mukana. Huippupelit silti ratkaisevat tämänkin sukupolven kohtalot ja on kiinnostavaa nähdä tekeekö MS tälle kompastuskivelleen mitään. E3 messuille huhutaan esiteltävän uusien studioiden pelejä. Tuleeko lisää Crackdowneja ja Scaleboundeja vai jotain muuta.
Onhan sille jo sen verran tehty et studioita ostettu heti useampi, se on tosin sitten eri saadaanko hittipelejä aikaiseksi?
 
Onhan sille jo sen verran tehty et studioita ostettu heti useampi, se on tosin sitten eri saadaanko hittipelejä aikaiseksi?

Ja sitten pitää muistaa sekin, että nekään pelit ei tule olemaan Xbox excluja, vaan ne saa myös PC:lle. Tämän vuoksi huikeatkaan MS exclut eivät välttämättä niin hirveästi tule lisäämään Xbox konsolien myyntiä. Tai ei ainakaan samoissa määrin, mitä exclut kilpailijalla.
 
Ja sitten pitää muistaa sekin, että nekään pelit ei tule olemaan Xbox excluja, vaan ne saa myös PC:lle. Tämän vuoksi huikeatkaan MS exclut eivät välttämättä niin hirveästi tule lisäämään Xbox konsolien myyntiä. Tai ei ainakaan samoissa määrin, mitä exclut kilpailijalla.
Ei varmaan PC pelaajille jotka on HC luokassa mutta tavalliset kuluttajat onkin toinen juttu
 
Kannattaa muistaa että läheskään kaikilla ei ole varaa ostaa pelikelpoista pc:tä, joten sehän on vaan hyvä asia että pelejä pääsee pelaamaan huomattavasti pienemmällä rahalla. Keneltäkään se ei ole pois että pelit julkaistaan sekä pc:lle että xboxille.
 
Konsolitasoisen PC:n ostaminen ei ile loppujen lopuksi mikäön kovin kallis hankinta. Jis minulla olisi varaa vain esim. yhteen konsoliin, niin melkein ostaisin ennemmin olohuone PC:n, joka on tehoiltaan samalla tasolla konsolien kanssa. Samalla rahalla saatavilla olisi kaikki multiplatterit, MS exclut ja vielä PC -exclut samalla. Saatavilla olisi ylivoimaisesti isoin pelikirjasto vs tilanteeseen, missä omistaisi vain Pleikkarin tai Boxin.

Toki joutuisi karsimaan graffa-asetuksia ja ehkä tyytymään 30FPS lukkoihin joissain peleissä, mutta eipö se eroasisi siitä konsolikokemuksesta juuri mitenkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 587
Viestejä
4 509 815
Jäsenet
74 439
Uusin jäsen
RauskiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom