Xbox Series X + Series S -keskusteluketju

Tärkeimpänä kohtana tuossa videossa puhujan itsensäkkin mielestä:"Prepare for disapointment!" Varsinkin tällä foorumilla odotus on että vähintään nyky AAA pelejä pitäisi pyörittää 4k60-144Hz Ultra detail. Pitää kuitenkin muistaa että tällä hetkelläkin kaikkine secret sauceineen tehokonsolit ovat valtaväestön pelikoneita, joita PC nikkareiden gtx1050Ti pyörittelee pikkusormen ympäri 4k resolla. Pointti on: Ei niitä ole edes tarkoitettu kilpailemaan PC pelaamisen kanssa!

Seuraava geni tulee viemään taas vähän eteenpäin pelejä ja plussaa on jaguareiden jääminen eläkkeelle vaikkakin siirtyminen on vain seuraaviin läppäri prossuihin.


Menee kyllä aika turhaksi vs:ksi. Ei kukaan ole mielestäni mitään 144Hzistä puhunut täällä missään. 60FPS on se tärkein targetti mihin nyt pitäisi realistisesti päästä nykyprossujen ennenkaikkea hinnoilla sekä lämpökuormilla nykisissä moderneissa 30FPS peleissä ja se olisi todella paljon. 2013 se ei ollut mahdolista. Silti nyt niitä 60FPS pelejä on kasoittain autopelien, shoottereiden ja urheilupelien kesken.

Sanotaan kevyesti, että konsoleilla on Natiivi 4K resoluutio HDR:än kanssa ollut pitkään mahdollista kun nämä "1050Ti:t" sekä 90% valtaväestöstä pelaavat edelleen 1080p-1440p resoluutiolla ja ei ole nähtykkään vielä 4K:ta. Se on kuitenkin aika iso saavutus noin 400-500e laitteesta.

Seuraavalla sukupolvella on kyllä kaikki mahdollista PC:en rinnalla - varsinkin kun näppäimistö ja hiirituki on jo natiivisti joissain peleissä ja varmaan lisää tulossa.

Suurin pullonkaula alkaa olemaan devaajat kaikkine legacy engineineen ja hyvä esimerkki on RDR2 3rd partyistä kun oikeasti osataan ottaa siitä samasta PC:en x86 raudasta irti kaikki 4:llä eri konsolilla.

Loput vs. threadiin sit tarvittaessa.
 
Digital Foundryn artikkeli seuraavan sukupolven konsoleista ja lähinnä mihin huhuissa yms. kannattaa kiinnittää huomiota.

Henk.koht oma huomion osoitus on noin 500e hinta ja 200-250W virrankulutus, johon pitäisi kiinnittää huomiota ja että mitä sillä saa.

One ja One X:än Jaguarin CPU:t olivat ns. mobiilipuolen prossuja, joten ei kannata välttämättä edelleenkään odottaa desktop prossuja vaan edelleen mobiilia. Hinta, coremäärä ja virrankulutus (=lämpö) on aika isossa roolissa konsoleissa.


Zen2:ssa vain ne ytimet ovat samoja mobiilissa ja desktopissa. Ainoa ero löytyy kellotaajuuksissa, kun tehonkulutus putoaa roimasti alemmilla taajuuksilla. Kuitenkin jo clock-to-clock Zen2 pitäisi piestä jaguaria mennen tullen ja pienemmällä valmistustekniikalla saadaan yleensä taajuuksia ylös samalla tehonkulutuksella.
Tuo tehonkulutus on suurempi haaste Gpu:lle 4k resolla, sen tehot ennen loppuvat kuin prossun.
 
Itse toivon, että pelit on lukittu 60fps dynaamisella resoluutiolla mahdollisimman lähellä 4K:ta. Varsinkaan telkkarista pelattuna ei nää ollaanko 80% 4K:sta vai natiivissa resoluutiossa. Jos viitteet on siihen, että jäädään tähän 30fps tasoon niin täytyy sanoa, että minulta jää konsolit ostamatta ja pelaan pelkästään tietokoneella.
 
Itse toivon, että pelit on lukittu 60fps dynaamisella resoluutiolla mahdollisimman lähellä 4K:ta. Varsinkaan telkkarista pelattuna ei nää ollaanko 80% 4K:sta vai natiivissa resoluutiossa. Jos viitteet on siihen, että jäädään tähän 30fps tasoon niin täytyy sanoa, että minulta jää konsolit ostamatta ja pelaan pelkästään tietokoneella.
Homma tulee menemään samalla tavalla kuin tähänkin asti konsolipeleissä. 30fps ja 60fps pelejä molempia sekaisin. FPS-pelit ja urheilupelit 60fps, sitten tarinavetoiset, "elokuvamaiset" (yök) yksinpelit 30fps jne.

Ei se vaaka yhtäkkiä vain heilahda, että nyt tulee vain 30fps pelejä tai nyt tulee vain 60fps pelejä.
 
Homma tulee menemään samalla tavalla kuin tähänkin asti konsolipeleissä. 30fps ja 60fps pelejä molempia sekaisin. FPS-pelit ja urheilupelit 60fps, sitten tarinavetoiset, "elokuvamaiset" (yök) yksinpelit 30fps jne.

Ei se vaaka yhtäkkiä vain heilahda, että nyt tulee vain 30fps pelejä tai nyt tulee vain 60fps pelejä.
Eipä niitä 60 fps pelejä paljoa taida konsoleille olla. Useimmat räiskinnätkin tietääkseni (muilla kuin xbox x, joissain peleissä valinnalla) 30fps myös. Ei sillä pädillä ole ollut niin fps:llä väliä, kun sohlo on kuitenkin.
 
Eipä niitä 60 fps pelejä paljoa taida konsoleille olla. Useimmat räiskinnätkin tietääkseni (muilla kuin xbox x, joissain peleissä valinnalla) 30fps myös. Ei sillä pädillä ole ollut niin fps:llä väliä, kun sohlo on kuitenkin.
Kuten edellisessä viestissäni sanoin niin FPS-pelit ja urheilupelit yleensä aina 60fps. Kyllä niitä silloin melko paljon on, koska nuo on suosituimpia peligenrejä vuodesta toiseen.

Nopealla googletuksella löytyi tällainen lista, jota ei tosin ole enää pariin vuoteen päivitetty, mutta antaa suuntaa: https://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Resolutions_and_Framerates

Pienellä lisägoogletuksella löytyy varmasti parempi lista.
 
Kuten edellisessä viestissäni sanoin niin FPS-pelit ja urheilupelit yleensä aina 60fps. Kyllä niitä silloin melko paljon on, koska nuo on suosituimpia peligenrejä vuodesta toiseen.

Nopealla googletuksella löytyi tällainen lista, jota ei tosin ole enää pariin vuoteen päivitetty, mutta antaa suuntaa: https://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Resolutions_and_Framerates

Pienellä lisägoogletuksella löytyy varmasti parempi lista.
Näkyy noita ainakin nimellisesti 60fps pelejä olevan melko liutao_O
Jotenkin niillä tehoilla en oikein usko vakaaseen 60 (jaguar...), mutta kai sekin on mahdollista
 
Itse toivon, että pelit on lukittu 60fps dynaamisella resoluutiolla mahdollisimman lähellä 4K:ta. Varsinkaan telkkarista pelattuna ei nää ollaanko 80% 4K:sta vai natiivissa resoluutiossa. Jos viitteet on siihen, että jäädään tähän 30fps tasoon niin täytyy sanoa, että minulta jää konsolit ostamatta ja pelaan pelkästään tietokoneella.
Olet oikeilla jäljillä. Mielestäni minimi mihin seuraavan genin pitää pystyä on dynaaminen resoluutio ja dynaaminen framerate 120Hz capilla. Näin maksimoidaan kuvanlaatu ja maksimoidaan framerate ja input lag erittäin pieneksi. Niin sanottuna side efektinä kaikki tearing häviää konsolipeleistä nykyaikaisella näytöllä varustettuna. On suoraan sanoen typerää lukita resoluutiota ja frameratea kun on olemassa paljon parempiakin tekniikoita pelikokemuksen parantamiseen teknisellä tasolla.
 
Olet oikeilla jäljillä. Mielestäni minimi mihin seuraavan genin pitää pystyä on dynaaminen resoluutio ja dynaaminen framerate 120Hz capilla. Näin maksimoidaan kuvanlaatu ja maksimoidaan framerate ja input lag erittäin pieneksi. Niin sanottuna side efektinä kaikki tearing häviää konsolipeleistä nykyaikaisella näytöllä varustettuna. On suoraan sanoen typerää lukita resoluutiota ja frameratea kun on olemassa paljon parempiakin tekniikoita pelikokemuksen parantamiseen teknisellä tasolla.
120fps ei tulla näkemään seuraavissa konsoleissa, siitä voisin lyödä vetoakin. Eivät ne konsolien "näyttölaitteet" eli yleensä televisiot tue kuin max 60fps@4k ja suurehko osa vain 30fps@4k. Pädillä pelatessa input lag on melko pienimmästä päästä ongelmia (vaikka on toki jo hiiren ja näppiksenkin lisääminen mahdollista).
 
Olet oikeilla jäljillä. Mielestäni minimi mihin seuraavan genin pitää pystyä on dynaaminen resoluutio ja dynaaminen framerate 120Hz capilla. Näin maksimoidaan kuvanlaatu ja maksimoidaan framerate ja input lag erittäin pieneksi. Niin sanottuna side efektinä kaikki tearing häviää konsolipeleistä nykyaikaisella näytöllä varustettuna. On suoraan sanoen typerää lukita resoluutiota ja frameratea kun on olemassa paljon parempiakin tekniikoita pelikokemuksen parantamiseen teknisellä tasolla.
Pelit ja konsolit myydään mielikuvilla. Sulavaa frameratea on hankala laittaa kuvana lehteen, pelikotelon takakanteen tms. Sen vuoksi pelit usein tehdään ulkonäkö edellä ja karsitaan sitten sulavuudesta.

Nintendo on tosin aika iso poikkeus tähän konsolimarkkinoilla, koska heillä pelattavuus menee kaiken teknisen hömpänpömpän edelle.
 
120fps ei tulla näkemään seuraavissa konsoleissa, siitä voisin lyödä vetoakin. Eivät ne konsolien "näyttölaitteet" eli yleensä televisiot tue kuin max 60fps@4k ja suurehko osa vain 30fps@4k. Pädillä pelatessa input lag on melko pienimmästä päästä ongelmia (vaikka on toki jo hiiren ja näppiksenkin lisääminen mahdollista).

Voisin kuvitella että helposti voisi odottaa tukea korkeammille fps lukemille. Jo viime vuoden mallit 4k televisioista on tukeneet vaihtelevasti 1080p120 ja 1440p120 inputteja ja osa VRR moodilla. Tämän vuoden televisioissa on jo 4k120Hz VRR tuki. Olisi lähinnä outoa että 20kk päästä julkaistavassa konsolissa jonka elinkaari on ~6v ei olisi tukea näille. Varsinkin kun ottaa huomioon että PC:llä 120Hz standardi on jo 2009 vuodelta. Toivotaan että kehitystä tulisi välillä vähän konsolipuolellekkin.
 
Olet oikeilla jäljillä. Mielestäni minimi mihin seuraavan genin pitää pystyä on dynaaminen resoluutio ja dynaaminen framerate 120Hz capilla. Näin maksimoidaan kuvanlaatu ja maksimoidaan framerate ja input lag erittäin pieneksi. Niin sanottuna side efektinä kaikki tearing häviää konsolipeleistä nykyaikaisella näytöllä varustettuna. On suoraan sanoen typerää lukita resoluutiota ja frameratea kun on olemassa paljon parempiakin tekniikoita pelikokemuksen parantamiseen teknisellä tasolla.

Kyllä tuo 120fps on konsoleilla helmiä sioille eikä varmasti sitä mitä lähdetään näillä konsoleilla yrittämään.
Ongelma tuossa rupeaa olemaan jo ihan lämmön tuotto vaikka pysyttäisiinkin 1080p resoluutiossa, puhumattakaan 4k resosta ja vapaasta yli 60fps:stä. Sitten toisekseen ohjaimella ei ole niin väliä onko freimejä sen 60 vaiko vähän päälle, koska se pieni parannus inputlagiin ei niin selkeästi tunnu ohjaimessa mitä hiirellä pelatessa. 30fps vs 60fps on sitten huima ero inputlagissa sekä liikkeen sulavuudessa. Kolmannekseen konsolit on tehty "kaikille" pelaajille ja oletus on, että konsoli on olkkarissa ja telkkarissa kiinni, joten helpompi on ajetella 30fps:n lukkoa taikka 60fps:n lukkoa kuvan repeilyn estämiseksi. VRR:ää konsolit tulee kyllä tukemaan kun ko. ominaisuudella olevia telkkareitakin rupeaa olemaan jo myynnissä.
 
Kyllä tuo 120fps on konsoleilla helmiä sioille eikä varmasti sitä mitä lähdetään näillä konsoleilla yrittämään.
Ongelma tuossa rupeaa olemaan jo ihan lämmön tuotto vaikka pysyttäisiinkin 1080p resoluutiossa, puhumattakaan 4k resosta ja vapaasta yli 60fps:stä. Sitten toisekseen ohjaimella ei ole niin väliä onko freimejä sen 60 vaiko vähän päälle, koska se pieni parannus inputlagiin ei niin selkeästi tunnu ohjaimessa mitä hiirellä pelatessa. 30fps vs 60fps on sitten huima ero inputlagissa sekä liikkeen sulavuudessa. Kolmannekseen konsolit on tehty "kaikille" pelaajille ja oletus on, että konsoli on olkkarissa ja telkkarissa kiinni, joten helpompi on ajetella 30fps:n lukkoa taikka 60fps:n lukkoa kuvan repeilyn estämiseksi. VRR:ää konsolit tulee kyllä tukemaan kun ko. ominaisuudella olevia telkkareitakin rupeaa olemaan jo myynnissä.
Lisäyksenä vielä että jos vain 60Hz moodi on tuettuna niin VRR range on 12Hz mittainen tyypillisesti eli 48Hz - 60Hz. Käytännössä tarkoittaisi ilman 120Hz moodia että VRR jää pois turhana.
 
Voisin kuvitella että helposti voisi odottaa tukea korkeammille fps lukemille. Jo viime vuoden mallit 4k televisioista on tukeneet vaihtelevasti 1080p120 ja 1440p120 inputteja ja osa VRR moodilla. Tämän vuoden televisioissa on jo 4k120Hz VRR tuki. Olisi lähinnä outoa että 20kk päästä julkaistavassa konsolissa jonka elinkaari on ~6v ei olisi tukea näille. Varsinkin kun ottaa huomioon että PC:llä 120Hz standardi on jo 2009 vuodelta. Toivotaan että kehitystä tulisi välillä vähän konsolipuolellekkin.
Toivoahan sopii, mutta tehojenkin puolesta 120Hz jää haaveeksi, ellei tyyliin 1080p:tä ylösskaalata. Ehkä sitten jossain myöhemmässä tehoversiossa. Siinä alle 300w kokonaistehobudjetissa ei riitä tarpeeksi näytönohjaimelle joka puskisi korkearesoluutioista suurella taajuudella. Myös zen2 taitaa niillä (huhuilluilla) alhaisilla taajuuksilla olla liian mopo korkeille framerateille.
 
Kannattaa muistaa, että vrr pudottaa viiveitä reippaanlaisesti 30fps:llä. Taitaa vastata suunnilleen samaa kuin 60fps vsync päällä.
 
Olet oikeilla jäljillä. Mielestäni minimi mihin seuraavan genin pitää pystyä on dynaaminen resoluutio ja dynaaminen framerate 120Hz capilla. Näin maksimoidaan kuvanlaatu ja maksimoidaan framerate ja input lag erittäin pieneksi. Niin sanottuna side efektinä kaikki tearing häviää konsolipeleistä nykyaikaisella näytöllä varustettuna. On suoraan sanoen typerää lukita resoluutiota ja frameratea kun on olemassa paljon parempiakin tekniikoita pelikokemuksen parantamiseen teknisellä tasolla.

Nehän pystyy jo? 120Hzia tuskin tullaan näkemään, mutta dynaaminen resoluutio on nyt varsin monessa pelissä ollut käytössä 60FPS:än kanssa, niin 1st kuin 3rd partyillä.

Xbox One X tukee VRR:ää ja viimeisimmän tiedon mukaan Division 2 tukisi myös VRR:ää Xbox One X:llä.
 
120fps ei tulla näkemään seuraavissa konsoleissa, siitä voisin lyödä vetoakin. Eivät ne konsolien "näyttölaitteet" eli yleensä televisiot tue kuin max 60fps@4k ja suurehko osa vain 30fps@4k. Pädillä pelatessa input lag on melko pienimmästä päästä ongelmia (vaikka on toki jo hiiren ja näppiksenkin lisääminen mahdollista).


On myös sovelluksestakin paljon kiinni miten pyörii tai miten input lagi tuntuu. Niin hullulta kuin se kuulostaa, niin PUBG:en 30FPS mode ei ole ihan niin hirveää kuraa ohjaimella vs. jotkut muut 30FPS pelit.

Joskus ohjaimille optimoidaan myös pelejä paremmin ja välillä vähän huonommin. BF5 ei ole niin hyvän tuntuinen kuin esim. BF4 oli. Myös Codeissa on eroa. Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta välillä on sovelluskohtaisiakin eroja.
 
Zen2:ssa vain ne ytimet ovat samoja mobiilissa ja desktopissa. Ainoa ero löytyy kellotaajuuksissa, kun tehonkulutus putoaa roimasti alemmilla taajuuksilla. Kuitenkin jo clock-to-clock Zen2 pitäisi piestä jaguaria mennen tullen ja pienemmällä valmistustekniikalla saadaan yleensä taajuuksia ylös samalla tehonkulutuksella.
Tuo tehonkulutus on suurempi haaste Gpu:lle 4k resolla, sen tehot ennen loppuvat kuin prossun.


Tämähän on varsin mielenkiintoista. Perjaatteessa jäähdytys "ratkaisisi" näissä tilanteissa. kellotaajuuksien kanssa

Pelkohan on kyllä tuulimyllystä, toivottavasti ei sellaiseen mene.
 
Nimenomaan tuo 120Hz on se kulmakivi joka mahdollistaa VRR:n 30Hz ylöspäin. Muussa tapauksessa se jää kuriositeetiksi peleihin jotka ovat vsyncittömiä 50-60 Hz vaihtelevia eikä koskaan tipu alle 50Hz.
Kaiketi tarkoitti sitä ettei 120 Hz pyöriviä pelejä tulla näkemään. Laitehan voi teoriassa tukea tuota VRR 120Hz asti niin silloin saa sen 30Hz-120Hz vaikka todellinen päivitysnopeus peleissä seilaisi vaikka 35-70fps
 
Kaiketi tarkoitti sitä ettei 120 Hz pyöriviä pelejä tulla näkemään. Laitehan voi teoriassa tukea tuota VRR 120Hz asti niin silloin saa sen 30Hz-120Hz vaikka todellinen päivitysnopeus peleissä seilaisi vaikka 35-70fps
Joo siis eihä sillä ole väliä pyöriikö peli 120Hz. Jos peli pyörisi 120Hz locked niin mitä ihmettä me VRR:llä edes tehtäisiin?

Kunhan saadaan tuki sille että pelit avaavat 120Hz näyttötilan ja framerate on unlocked ja VRR skaala saadaan tätä kautta 30-120 alueelle niin saadaan kaikki edut mitä haettiin: Ei stutterointia, silmälle sulavaa ruudunpäivitystä vaikka peli vaihtelee 40fps ja 100fps välillä, ei tearingia, input lag minimissä.

Ja kyllähän 120Fps locked pelejäkin saataisiin pilvin pimein. PC:llä jo nähdään se että vähän "arcademaisemmat" pelit takoo tasaista 120fps/144fps ruudunpäivitystä ihan perus AMD FX-4xxx 4-core FlopDozer räpättimellä ja perus 199e näyttiksellä.
 
Ja kyllähän 120Fps locked pelejäkin saataisiin pilvin pimein. PC:llä jo nähdään se että vähän "arcademaisemmat" pelit takoo tasaista 120fps/144fps ruudunpäivitystä ihan perus AMD FX-4xxx 4-core FlopDozer räpättimellä ja perus 199e näyttiksellä.

Natiivissa 4K resossa?

En ymmärrä miksi tätä PC-korttia pitää jatkuvasti viljellä ~500e konsolin edessä.
 
Itse uskon ja myös realistisin odotus on että seuraavat tehokonsolit pyörittävät 1080p resolla kaikkia pelejä lukittuna 60fps, kiitos uuden tehokkaamman prossun, 4k osastolla mennään varmaan lukittuna 30fps. Ei enempää eikä vähempää. Näen jo mielessä konsolivalmistajien tv mainokset missä hehkutetaan isolla 60FPS pelaamista, pelissä kuin pelissä! :D
 
Itse uskon ja myös realistisin odotus on että seuraavat tehokonsolit pyörittävät 1080p resolla kaikkia pelejä lukittuna 60fps, kiitos uuden tehokkaamman prossun, 4k osastolla mennään varmaan lukittuna 30fps. Ei enempää eikä vähempää. Näen jo mielessä konsolivalmistajien tv mainokset missä hehkutetaan isolla 60FPS pelaamista, pelissä kuin pelissä! :D

Siis nythän jo mennään Natiivissa 4K @ 30FPS:ssä varsin sujuvasti Xbox One X:llä.

mm.

- Red Dead Redemption 2
- Forza Horizon 3,4
- Forza Motorsport Natiivi 4K @60FPS lukittu.
- Sea of Thieves
- LA Noire
- Rise of the Tomb Raider ja uudempi Shadow of The Tomb Raider
- Gears of War 4 Natiivi 4K 30FPS (moninpeli Natiivi 4K@60FPS lukittu)
- Crash Bandicoot kokoelma
- Killet Instinct Natiivi 4K @ 60FPS
- Farcry 5
- Destiny 2
- Fallout 76
- Fifat, Maddenit, Nhl Natiivi 4K @60FPS
- Hitmanit
- PUBG


Kyllähän noita kasapäin riittää jo nyt Xbox Onen X:än julkaisun jälkeen, mistä on reilu vuosi aikaa.
 
Siis nythän jo mennään Natiivissa 4K @ 30FPS:ssä varsin sujuvasti Xbox One X:llä.

mm.

- Red Dead Redemption 2
- Forza Horizon 3,4
- Forza Motorsport Natiivi 4K @60FPS lukittu.
- Sea of Thieves
- LA Noire
- Rise of the Tomb Raider ja uudempi Shadow of The Tomb Raider
- Gears of War 4 Natiivi 4K 30FPS (moninpeli Natiivi 4K@60FPS lukittu)
- Crash Bandicoot kokoelma
- Killet Instinct Natiivi 4K @ 60FPS
- Farcry 5
- Destiny 2
- Fallout 76
- Fifat, Maddenit, Nhl Natiivi 4K @60FPS
- Hitmanit
- PUBG


Kyllähän noita kasapäin riittää jo nyt Xbox Onen X:än julkaisun jälkeen, mistä on reilu vuosi aikaa.
Joo tämä kyllä oli tiedossa että osa X:llä pyörii natiivi resolla, mutta ei läheskään kaikki, uuden konsolisukupolven myötä välimallin resot jää kaikissa peleissä historiaan. No se nähdään sitten kun uudet konsolit julkaistaa miten omille ennustuksille kävi. :)
 
Joo tämä kyllä oli tiedossa että osa X:llä pyörii natiivi resolla, mutta ei läheskään kaikki, uuden konsolisukupolven myötä välimallin resot jää kaikissa peleissä historiaan. No se nähdään sitten kun uudet konsolit julkaistaa miten omille ennustuksille kävi. :)
Niin X:llä kuin kilpailijalla pyörii pelejä 4K resolla. Xboxilla toki useampi koska enemmän tehoja. Suuntaus on kuitenkin kohti 1080p tasoa kun katselee uudempia pelijulkaisuja. Ensin 1440p ja siitä sitten alemmas pelien kehittyessä. Siksi mielellään puhunkin 4K Ready konsoleista. Seuraavassa sukupolvessa luultavasti näemme jo sen aidon 4K laitteiston. Toivon mukaan silti hyödynnetään esim. CB tekniikkaa saadakseen vakaan 60fps kokemuksen. 500€ hintaluokalla vaan pahoin pelkään, että 30fps tulee olemaan se enemmistö jatkossakin.
 
Monitorin freesync2 hertzituki vaihtelee displayport ja hdmi liittimessä ja epäilemättä GPU kortin ulostuksessakin varmaan speksieroja kummasta plugista ottaa signaalin näyttöön. Uutta televisiota suunnittelevat liittävät pelikoneen aina HDMI piuhalla.
Freesync Monitors | AMD

En tiedä kuinka taulukkoa tarkalleen luetaan esim 72-144 via DisplayPort 50-100 via HDMI ja 48-144 via DisplayPort 48-100 via HDMI. Tarkoittaako VRR osaa hyppiä 50-100fps välillä. Jos peli pyörii 50-60fps kaikki on hyvim mutta jos dippaa <49fps sitten vrr putoaa pois päältä? Ja miten low-framerate-compensation(LFC) pitäisi ottaa huomioon. VRR telkkareita ei vielä ole kovin paljon ja niiden tarkkoja speksejä vielä vaikeampi tietää.
 
Zen2:ssa vain ne ytimet ovat samoja mobiilissa ja desktopissa. Ainoa ero löytyy kellotaajuuksissa, kun tehonkulutus putoaa roimasti alemmilla taajuuksilla. Kuitenkin jo clock-to-clock Zen2 pitäisi piestä jaguaria mennen tullen ja pienemmällä valmistustekniikalla saadaan yleensä taajuuksia ylös samalla tehonkulutuksella.
Tuo tehonkulutus on suurempi haaste Gpu:lle 4k resolla, sen tehot ennen loppuvat kuin prossun.

En ihan usko AMD:n tuovan Zen2 ytimiä samanlaisina konsoleille mitä ne ovat desktopissa. 256-bit AVX2 konsoleihin ja joku höyrypää ihan varmasti haluaa sitä käyttäää. Sitten sulaa konsoli.
 
Niin X:llä kuin kilpailijalla pyörii pelejä 4K resolla. Xboxilla toki useampi koska enemmän tehoja. Suuntaus on kuitenkin kohti 1080p tasoa kun katselee uudempia pelijulkaisuja. Ensin 1440p ja siitä sitten alemmas pelien kehittyessä. Siksi mielellään puhunkin 4K Ready konsoleista. Seuraavassa sukupolvessa luultavasti näemme jo sen aidon 4K laitteiston. Toivon mukaan silti hyödynnetään esim. CB tekniikkaa saadakseen vakaan 60fps kokemuksen. 500€ hintaluokalla vaan pahoin pelkään, että 30fps tulee olemaan se enemmistö jatkossakin.

Otat asian taas erilleen aiheesta turhalla höpöhöpöllä, joka ei koske aiheen valmistajaa.
1440p on ½ Natiivista 4K:sta. 1080p on 1/4 Natiivista 4K:sta.

1080p = 2 Miljoonaa megapikseliä
1440p = 4 Miljoonaa megapikseliä
2160p = 8 Miljoonaa megapikseliä (eli Natiivi 4K)

2160p Chekerboard on 8 miljoonaa jaettuna kahdella on eli 4 miljoonaa.

Kummasti Xbox OneXllä on Natiiveja 4K pelejä ja nimenomaan 30FPS:nä, jota lähinnä CPU rajoittaa. Onen X:än kilpailijalla pyörii lähinnä puolella 4K Natiivista 30FPS:llä ihan heidän 1st party pelistudioilla, mutta tämä on enempi jo vs. keskustelua, mitä väkisin tuot tännekkin.

Ne pelit suurimmalti osin, mitkä on Xbox One X:llä 1440p maastossa on 60FPS pelejä, mihin taas vaikuttaa enemmän CPU.

Juurikin tästä syystä jos tänään vaihdettaisiin pelkkä CPU (8 coren Zen 2) Xbox One X:än sisälle voisi olla mielenkiintoinen tilanne jo nyky kokoonpanolla eli Natiivi 4K@60FPS olisi mahdollisesti saavutettavissa peleillä kuten RDR2 sen nykyisellä muistikaistalla ja 6TF GPU:lla.

Jos katsotaan Xbox One Scarlettia, niin pelkästään CPU vaihto ja pari TF lisää GPU:ta riittäisi varsin kevyeen tavoittelemaan kaikessa.

Tuskin kuitenkaan jäävät tuohon. Riippuen varsinkin CPU:n kustannuksista (joita olen vähän yrittänyt täällä kysyä), niin esim. 12TF GPU + Zen2 kevyemmillä kelloilla tulee olemaan varsin hyvä paketti.

Parin vuoden sisällä kun PC:llä 4K OLED näytöt yleistyy, niin kukaan ei halua puhua edes mistään 1080p:stä enää.
 
Yllätys että @no_way4000 jaksaa jatkaa mantraansa megapikseleistä. Saadaanhan ne Pongin tasoiset pelit varmasti pyörimään 4K60fps, sitten kun aletaan kääntää pelien näyttävyyttä tämän genin näyttävimpään tarjontaan, niin alkaa myös One X yskimään pahasti. Kun mietitään minkälaista rautaa nykyään vaaditaan PC-puolella 4K60fps tasoon, niin kovin pahasti tulee pettymään jos olettaa 4K60fps olevan normisuorituksena ensi genissä.

Ja PC-puolella ne sub-4K resot ovat tasan tarkkaan niin kauan käytössä, kunnes riittävän tehokasta rautaa alkaa olemaan yleisemmin saatavilla, jolla 4K144fps taipuu. Ei ole paluuta 60 fps peleihin vähänkään enemmän nopeaa ohjausvastetta vaativissa peleissä.
 
En ihan usko AMD:n tuovan Zen2 ytimiä samanlaisina konsoleille mitä ne ovat desktopissa. 256-bit AVX2 konsoleihin ja joku höyrypää ihan varmasti haluaa sitä käyttäää. Sitten sulaa konsoli.
Tuskinpa uutta ydintä suunnittelevat, ehkä poistavat ominaisuuden käytöstä.

edit. Tai en ainakaan usko, että ihan noin vain voivat sen poistaa piiristä ilman, että joutuvat miettimään koko piiriä osin uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa uutta ydintä suunnittelevat, ehkä poistavat ominaisuuden käytöstä.

edit. Tai en ainakaan usko, että ihan noin vain voivat sen poistaa piiristä ilman, että joutuvat miettimään koko piiriä osin uudelleen.

Kun miettii miten pieneen tilaan mahtuu 8 kokonaista ydintä, AVX-yksiköiden "kavennus" tuskin maksaakaan vaivaa (parin-muutaman mm2:n säästö). Ennemmin poistetaan käytöstä jollain kikkailulla.
 
Mikäs tuo AVX2/AVX on ja missäs roolissa se on näissä?

Käsittääkseni Xbox Onejen Jaguareitakin on myös jonkin verran modailtu ja Xbox Oneissahan nuo ovat 2 kpl 4 ytimen prossuja.
 
Yllätys että @no_way4000 jaksaa jatkaa mantraansa megapikseleistä. Saadaanhan ne Pongin tasoiset pelit varmasti pyörimään 4K60fps, sitten kun aletaan kääntää pelien näyttävyyttä tämän genin näyttävimpään tarjontaan, niin alkaa myös One X yskimään pahasti. Kun mietitään minkälaista rautaa nykyään vaaditaan PC-puolella 4K60fps tasoon, niin kovin pahasti tulee pettymään jos olettaa 4K60fps olevan normisuorituksena ensi genissä.

Ja PC-puolella ne sub-4K resot ovat tasan tarkkaan niin kauan käytössä, kunnes riittävän tehokasta rautaa alkaa olemaan yleisemmin saatavilla, jolla 4K144fps taipuu. Ei ole paluuta 60 fps peleihin vähänkään enemmän nopeaa ohjausvastetta vaativissa peleissä.
Kaksi hyvää esimerkkiä tuoreista julkaisuista on jo nähty kuinka yskii. Ja suunta ei takuulla ole parempaan vaan resot tulevat vakiintumaan sinne kuuluisan suttureson alueelle. Luultavasti tuleva sukupolvi tulee menemään taas samalla kaavalla kuin tämäkin. Alkuun niitä 4K60 pelejä varmaan tulee kohtuu korkeilla asetuksilla ja 4K30 pc:n tasoisena mutta parin vuoden jälkeen alkaa pudotuspelit reson ja/tai fps osalta.
Mielenkiintoista nähdä kauanko pc puolella kestää ennenkuin 4K yleistyy kunnolla. Nythän 1080p lienee on valta-asemassa vaikka mahdollisuudet on moneen.
 
Eipä tule pc puolella 4k yleistymään vielä pitkään aikaan. Veikkaisin 7-10 vuotta ennen kun menee 1080p ohi. Steamin tilastoihin linkki
 
Mikäs tuo AVX2/AVX on ja missäs roolissa se on näissä?

Käsittääkseni Xbox Onejen Jaguareitakin on myös jonkin verran modailtu ja Xbox Oneissahan nuo ovat 2 kpl 4 ytimen prossuja.

Lyhyesti sanoen raskaaseen, hyvin rinnakkaistuvaan (lähinnä) liukulukulaskentaan soveltuvia käskyjä/laskentayksilöitä. Käyttöä enimmäkseen tieteellisessä laskennassa ja esim. videoenkoodauksessa. Peleissä ei merkittävästi käyttöä tällä tietoa.

Ongelmana lämmöntuotto. Tuolta voi verrata virrankulutusta (AIDA ja Torture loop). Esim 9900K vs 2700X. Sattuneesta syystä (256 bit vs 128 bit AVX) 9900K ottaa noin tuplat lisää virtaa kun AVX-kuormaa laitetaan kun taas Ryzen ei ole moksiskaan. Joten en usko AMD:n laittavan 256 bit AVX-tukea konsoleihin.

Prosessoriydintä ei kai ole pahemmin modattu, laitettu enemmän ytimiä samaan pakettiin + tietenkin näytönohjain.
 
Eipä tule pc puolella 4k yleistymään vielä pitkään aikaan. Veikkaisin 7-10 vuotta ennen kun menee 1080p ohi. Steamin tilastoihin linkki
Varmaan suurinpana syynä, että pc käytössä työpöytäetäisyydeltä juurikaan 30" isommalle näytölle ei ole monella käyttöä (ei näe koko näyttöä siirtämättä katsetta) ja pikselit alkavat näkyä 1080p:llä häiritsevästi (mielestäni) noin 25" paikkeilla ja 1440p:llä päästään hienosti ainakin 30". 4k toisi vain hienoisesti lisäterävyyttä, mutta suorituskykyä peleissä vaatii huimasti lisää.

Telkkarikokoluokassa 4k on hieno, mutta edelleen vaativa raudalle:D
 
Kaksi hyvää esimerkkiä tuoreista julkaisuista on jo nähty kuinka yskii. Ja suunta ei takuulla ole parempaan vaan resot tulevat vakiintumaan sinne kuuluisan suttureson alueelle. Luultavasti tuleva sukupolvi tulee menemään taas samalla kaavalla kuin tämäkin. Alkuun niitä 4K60 pelejä varmaan tulee kohtuu korkeilla asetuksilla ja 4K30 pc:n tasoisena mutta parin vuoden jälkeen alkaa pudotuspelit reson ja/tai fps osalta.
Mielenkiintoista nähdä kauanko pc puolella kestää ennenkuin 4K yleistyy kunnolla. Nythän 1080p lienee on valta-asemassa vaikka mahdollisuudet on moneen.

Höpöhöpö.

Eipä ne pelit yski oikeissa käsissä, kuten Microsoftin 1st party tai laatu devaajat, kuten Rockstar ja Red dead Redemption 2.

Joko unohdit 4K natiivi listan jonka kirjoitin?
 
Lyhyesti sanoen raskaaseen, hyvin rinnakkaistuvaan (lähinnä) liukulukulaskentaan soveltuvia käskyjä/laskentayksilöitä. Käyttöä enimmäkseen tieteellisessä laskennassa ja esim. videoenkoodauksessa. Peleissä ei merkittävästi käyttöä tällä tietoa.

Ongelmana lämmöntuotto. Tuolta voi verrata virrankulutusta (AIDA ja Torture loop). Esim 9900K vs 2700X. Sattuneesta syystä (256 bit vs 128 bit AVX) 9900K ottaa noin tuplat lisää virtaa kun AVX-kuormaa laitetaan kun taas Ryzen ei ole moksiskaan. Joten en usko AMD:n laittavan 256 bit AVX-tukea konsoleihin.

Prosessoriydintä ei kai ole pahemmin modattu, laitettu enemmän ytimiä samaan pakettiin + tietenkin näytönohjain.

Jos ajatellaan video enkoodausta niin sekin on hoidettu nyky konsoleissa erillisella x264 rauta encodarilla eli varmaan on ensimmäisiä mitä tosiaan karsittaisiin konsoleista ja korvattaisiin raudalla siien käyttöön.
 
Varmaan suurinpana syynä, että pc käytössä työpöytäetäisyydeltä juurikaan 30" isommalle näytölle ei ole monella käyttöä (ei näe koko näyttöä siirtämättä katsetta) ja pikselit alkavat näkyä 1080p:llä häiritsevästi (mielestäni) noin 25" paikkeilla ja 1440p:llä päästään hienosti ainakin 30". 4k toisi vain hienoisesti lisäterävyyttä, mutta suorituskykyä peleissä vaatii huimasti lisää.

Telkkarikokoluokassa 4k on hieno, mutta edelleen vaativa raudalle:D
Tuo on totta. Full HD käy heikoksi kun tuumat kasvaa. Esim. 27" näytölle saa olla jo 1440p.

4K vaatii tosiaan tehoa raudalta. Siksi konsoleista kun puhutaan niin tämä sukupolvi jää puutteelliseksi 4K ready laitteistoksi. Mutta hiljalleen nämä edistykset tapahtuvat konsoleillakin ja eiköhän seuraava sukupolvi jo siihen natiivisti kykene. Toivon mukaan Scarletista ei tehdä uutta Xbox Onea joka on jo julkaisussa ahtaalla tavoiteresoluution ja fps kanssa. Hyvä peliesimerkki Tomb Raider Definite Edition.
 
Jos ajatellaan video enkoodausta niin sekin on hoidettu nyky konsoleissa erillisella x264 rauta encodarilla eli varmaan on ensimmäisiä mitä tosiaan karsittaisiin konsoleista ja korvattaisiin raudalla siien käyttöön.

Varmaan on jatkossakin koska erillinen piiri hoitaa homman selvästi energiatehokkaammin ja konsoleissa se lämmöntuotto on melko ratkaiseva asia.
 
Tuohon resoluutio ja fps keskusteluun voisi pienen reality checking heittää siinä mielessä että kannattaa käydä katsomassa radeon7 alustavia benchmarkkeja. Tuosta varmaan saa osviittaa miten seuraavalla genillä pelit tulee pyörimään veikkaan. Tuo on siis 16TFLOP ja 300W 7nm GPU.

Esim täältä: AMD publishes Radeon VII benchmark results from 26 games

Mikäs estää jo valmiiksi Xbox One X:llä Natiivi 4K:ssa pyörivää esim. Red Dead Redemption 2:sta pyörimästä 60FPS:ssä, muu kuin Jaguar?

Näytti siis jo noilla 300W 16TF:än GPU:lla muutama peli pyörivän (ei finaali ajureilla yms) 35-45 FPS:ssä Ultralla asetuksilla 4K:ssa i7:lla, mitä ne pyörii jo nyt Xbox One X:llä 6TF:llä ja Jaguareilla medium/high detaileilla 30FPS:ssä Natiivissa 4K:ssa tai lähellä sitä (1800p). Tosin jos PC:en ajurit ei ole valmiita niin vertaus on vähän huono.

Konsoleille optimointi on hieman toista luokkaa sekä tuskin Ultra detaileille tullaan tähtäämään edelleenkään.
 
Tuohon resoluutio ja fps keskusteluun voisi pienen reality checking heittää siinä mielessä että kannattaa käydä katsomassa radeon7 alustavia benchmarkkeja. Tuosta varmaan saa osviittaa miten seuraavalla genillä pelit tulee pyörimään veikkaan. Tuo on siis 16TFLOP ja 300W 7nm GPU.

Esim täältä: AMD publishes Radeon VII benchmark results from 26 games
Tuosta listasta saa kyllä suuntia mitä tulevan sukupolven konsoleilla tulee olemaan kun AMD raudalla GPU tulee olemaan parhaimmillaankin tuon tasoinen. Jos tuolla nykyisiä konsoleita paljon tehokkaammalla kokoonpanolla saadaan tällaisia lopputuloksia aikaan niin ei pitäisi yllättyä kun nykyinen tehosukupolvi puutuu sub 4k tasolle ja perusmallit sub Full HD tasolle. Toisaalta eihän kaikki valmistajat ole mainostaneet itseään TRUE 4K laitteina.
 
Viimeksi muokattu:
Näytti siis jo noilla 300W 16TF:än GPU:lla muutama peli pyörivän (ei finaali ajureilla yms) 35-45 FPS:ssä Ultralla asetuksilla 4K:ssa i7:lla, mitä ne pyörii jo nyt Xbox One X:llä 6TF:llä ja Jaguareilla medium/high detaileilla 30FPS:ssä Natiivissa 4K:ssa tai lähellä sitä (1800p). Tosin jos PC:en ajurit ei ole valmiita niin vertaus on vähän huono.

Konsoleille optimointi on hieman toista luokkaa sekä tuskin Ultra detaileille tullaan tähtäämään edelleenkään.

Jep konsolit pyörivät yleensä low ja pari täppää medium (tämä siis niistä peleistä verrattuna mitä on voitu suoraan verrata PC versioon, esim PUBG kaikki low paitsi textures high XboxOneX) eli 4k60fps voisi olla tuon perusteella mahdollista 16TFLOP myllyllä jonka odotan PS5/XboxOneX2 sisältävän 2020 jouluna.
 
Jep konsolit pyörivät yleensä low ja pari täppää medium (tämä siis niistä peleistä verrattuna mitä on voitu suoraan verrata PC versioon, esim PUBG kaikki low paitsi textures high XboxOneX) eli 4k60fps voisi olla tuon perusteella mahdollista 16TFLOP myllyllä jonka odotan PS5/XboxOneX2 sisältävän 2020 jouluna.

Ei kyllä pidä paikkansa PUBG:in kohdalla, eikä myöskään noiden muiden kanssa ja toiseksi PUBG:ssa elää nuo asetukset varsin paljon ja on elänyt tässä vuoden sisällä melkein jokaisessa päivityksessä sekä ehkä huonoin esimerkki kun tiedetään pelin taustat.

Natiivi 4K saavutettiin Xbox Onella jo vuonna 2017, eletään vuotta 2019.
 
Asiaton käytös
Miten jollain voi mennä konsoli näin tunteisiin? Hyvät naurut saa ainakin erään sony miehen kommenteista.
 
Tuohon resoluutio ja fps keskusteluun voisi pienen reality checking heittää siinä mielessä että kannattaa käydä katsomassa radeon7 alustavia benchmarkkeja. Tuosta varmaan saa osviittaa miten seuraavalla genillä pelit tulee pyörimään veikkaan. Tuo on siis 16TFLOP ja 300W 7nm GPU.

Esim täältä: AMD publishes Radeon VII benchmark results from 26 games
Ei nuo kerro mitään, eri arkkitehtuuri, eri alusta ja jatkettu Vegan puskemista liian korkeille kelloille (ts noillakin onnistunee se tuttu pari prosenttia suorituskykyä ja kymmeniä prosentteja kulutusta pois)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom