Microsoft paljasti kaikki Xbox Series X:n tekniset ominaisuudet

Tup3x Taitaa tarkoittaa näitä AMD:n seuraavan sukupolven CPU ja GPU tuotteita, että tästä konsolista saa vähän maistiaisia mitä on tulossa PC puolellekkin.
Joo ja lähinnä myös mihin kannattaa sitten tähdätä päivitysten osalta, jos ei halua jäädä konsoleista jälkeen.
 
No siis 12 tflops peleille ilman rtx ja 13 tflops rt ytimiä tulee lisää käyttöön peleille jotka hyödyntää rtx teknologiaa.
Ilman rtx käyttöä hieman hitaampi kuin rtx 2080 ti ja huomattavasti nopeampi rtx käytössä.
 
No ei tässä vielä taida olla sellaisia lukuja pöydässä että absoluuttisen pelitehon puolesta voisi mitään tarkempaa sanoa, ja sittenkin tietysti riippuu mitä metriikkaa ruvetaan katsomaan. Jos otetaan excelin käyttö yhdeksi suureeksi niin voi olla että konsolit jää vähän jälkeen läppäristä ;)

Linkin takaa kun ei löytynyt mitään tarkennusta että missä mielessä moinen lausahdus on tehty.

Tuo uutinen kiersi useammassa tekniikkasaitissa. Jensenin puheen aikana kun MAX-Q mobiilipiirit (2080 MAX-Q) esitellään taustalle tulee slide, jossa on uudet kannettavat kannettavat MAX-Q otsikolla ja 2080 > next gen console. Slidet vaihtuu sitten kun MAX-Q puhe päättyy.

max-q.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo uutinen kiersi useammassa tekniikkasaitissa. Jensenin puheen aikana kun MAX-Q mobiilipiirit (2080 MAX-Q) esitellään taustalle tulee slide, jossa on uudet kannettavat kannettavat MAX-Q otsikolla ja 2080 > next gen console. Slidet vaihtuu sitten kun MAX-Q puhe päättyy.

max-q.jpg
Varmaan joissakin testeissä päästään tulevan x-boxin ohikin, mutta vähän on vaikeaa uskoa, että tuollainen läppäri toimisi noilla luvatuilla tehoilla tuntikausia throttlaamatta ja suorituskyvyn laskematta.
Ainakaan ilman suihkuturbiinimaista meteliä.
 
Varmaan joissakin testeissä päästään tulevan x-boxin ohikin, mutta vähän on vaikeaa uskoa, että tuollainen läppäri toimisi noilla luvatuilla tehoilla tuntikausia throttlaamatta ja suorituskyvyn laskematta.
Ainakaan ilman suihkuturbiinimaista meteliä.

No tuossa mainittu kannettava oli notebookcheckin testissä. Tavalinen 2070 desktop versio näytti olevan noin 15% nopeampi, mitä tuo 2080 MAX-Q, joten ihan hyvä huumorislide tuosta tuli, ilmeisesti uusi xbox ja ps5 ylittivät nvidian odotukset aika rajusti.
 
Itselleni kaikista suurin ongelma tulee olemaan tuo kämäisen kokoinen 1TB:n NVME...
Siihen ei mahdu mitään ja kun vielä lisäpalikka on proprietary-kamaa, niin tiedetään miten paljon se tulee maksamaan...

Muuten on älyttömän jepaa kamaa ja vihdoin pääsevät suunnittelemaan de-factona NVME:lle ja kunnon prosulle.

Mutta olin jo alusta asti melko kauhuissani tuosta NVME-virityksestä, juuri maksimikoon ja sen (NVME-kovon) hinnan takia.
 
Itselleni kaikista suurin ongelma tulee olemaan tuo kämäisen kokoinen 1TB:n NVME...
Siihen ei mahdu mitään ja kun vielä lisäpalikka on proprietary-kamaa, niin tiedetään miten paljon se tulee maksamaan...

Muuten on älyttömän jepaa kamaa ja vihdoin pääsevät suunnittelemaan de-factona NVME:lle ja kunnon prosulle.

Mutta olin jo alusta asti melko kauhuissani tuosta NVME-virityksestä, juuri maksimikoon ja sen (NVME-kovon) hinnan takia.
Kyllä sinne saa kiinni myös tavallisia levyjä.
"Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja,"
Ja noin 13 minuutin kuluttua lanseerauksesta alibabaan, ebayhin jne. tulee myyntiin sovittimia, joilla saa tavallisen VNMe -levyn kiinni.
 
Kyllä sinne saa kiinni myös tavallisia levyjä.
"Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja,"
Ja noin 13 minuutin kuluttua lanseerauksesta alibabaan, ebayhin jne. tulee myyntiin sovittimia, joilla saa tavallisen VNMe -levyn kiinni.
Toki, mutta käsittääkseni nämä X-enhanced (ÄH! Series X-enhanced) pelit on pakko asentaa sinne NVME:lle... Näin ainakin taisivat DF:n pojat mainita esittelyssään...
Ja pikaisella vilkaisulle mennään 400 euron korvilla halvimmillaan tällä hetkellä NVME:n hinnassa ja sekin vain 2TB kooltaan...
Toivoa sopii, että tulee ja kyseessä on joku helppo sovitin, mutta onko??? Mikkisoftilla on ollut aikaa kehittää suojauksiaan yms. aika kauan ja alkaa olla jo historiaakin konsolien kehittämisessä ;)

Mutta, katsellaan miten asiat etenee...
 
Kyllä sinne saa kiinni myös tavallisia levyjä.
"Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja,"
Ja noin 13 minuutin kuluttua lanseerauksesta alibabaan, ebayhin jne. tulee myyntiin sovittimia, joilla saa tavallisen VNMe -levyn kiinni.
Ainakin Toisaalla luki että sieltä usbilta voi pelata Onen pelejä series x -pelit sit nvme:ltä.
Voit sitten pitää säilössä niitä nvme-pelejä usbilevyllä ja aina vaihtaa ne mitä milloinkin pelaat sinne nvme:lle.
Mikkisofta mainitsi että pelikehihttäjät voi käyttää sitä levyä cachena joten usbin nopeus ei vaan riitä.
 
Ja noin 13 minuutin kuluttua lanseerauksesta alibabaan, ebayhin jne. tulee myyntiin sovittimia, joilla saa tavallisen VNMe -levyn kiinni.
ja noin 14 vuorokauden kuluttua tästä tulee redditiin kyselyitä miksi uus xboksi ei löydä ulkoista levyä vaan valittaa controller error
 
Kyllä sinne saa kiinni myös tavallisia levyjä.
"Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja,"
Ja noin 13 minuutin kuluttua lanseerauksesta alibabaan, ebayhin jne. tulee myyntiin sovittimia, joilla saa tavallisen VNMe -levyn kiinni.
Olisit nyt ottanut mukaan sen loppulauseenkin: "Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja, mutta ne soveltuvat ilmeisesti lähinnä Xbox One -sarjan peleille."
 
Olisit nyt ottanut mukaan sen loppulauseenkin: "Myös USB-väyläiset kiintolevyt ja SSD-asemat ovat tuettuja, mutta ne soveltuvat ilmeisesti lähinnä Xbox One -sarjan peleille."
Tuo laite tukee USB 3.2:sta, eli minimissään 5Gbps, mutta todennäköisesti vähintään 10Gbps nopeudella. Onhan tuo hot swappaaminen pikkasen hitaampaa kuin tuolla "proprietary NVMe:ltä", minkä vuoksi se on varmaan estetty. Mutta kyllä sen kautta saa NVMe-levyn aika nopeasti toimimaan.
Ja tuo "Proprietary NVMe" ei varmaankaan ole muuta kuin 30mm NVME (m.2 2230), johon on rakennettu ympärille muistikorttityyppinen liitin.
1584466065748.png
1584466139392.png
 
Ja tuo "Proprietary NVMe" ei varmaankaan ole muuta kuin 30mm NVME (m.2 2230), johon on rakennettu ympärille muistikorttityyppinen liitin.
Voisinpa melkein lyödä isoäidistäni vetoa (rauha hänen sielulleen), että ei ihan yksinkertaiseksi tuon suojausta ole tehty...
Mutta mitäpä sitä arvuuttelemaan. Loppuvuodesta se varmasti selviää ;)
 
Kuulostaa siltä että tähän piiriin on poimittu osia koko AMD paketista, HBCC Radeon Pro SSG videoeditointipuolelta, ECC Radeon Instinct HPC puolelta, Zen2 CPU linjasta, RDNA2 GPU puolelta ja lopulta sanottu semi custom osastolle että laittakaapa pakettiin tähän tehobudjettiin BOM hintaan. Näyttää siltä että 4800 sarjan ajoilta peräisin oleva arkkitehtuuriperiaate alkaa vihdoin lunastaa odotuksia.

Tulipas monta edittiä ...
 
Viimeksi muokattu:
No siis 12 tflops peleille ilman rtx ja 13 tflops rt ytimiä tulee lisää käyttöön peleille jotka hyödyntää rtx teknologiaa.
Ilman rtx käyttöä hieman hitaampi kuin rtx 2080 ti ja huomattavasti nopeampi rtx käytössä.
Millä perusteella "huomattavasti nopeampi RT käytössä"?
Kannattaa muistaa, että 2080 Ti:ssä on tuon normi ilmoitetun gigaflops määrän lisäksi rtx 78 triljoonaa OPS ja Tensori suorituskykyäö 107,6 FLOPS.
Suora vertailu on hanklalaa, koska suorituskyky on kerrottu eritavoin.
Epäilen vahvasti, että kun kaikki otetaan huomioon, niin tuo GPU jää sinne korkeintaan 2080S:n tasolle.
 
Rtx päällä rdna voittaa turingin tehoissa, saa nähdä amperen kanssa kun se tuplaa rt suorituskyvyn huhujen mukaan, toisaalta en usko että kuluttajat mielellään ostelee kovin usein touhutonnikoneita tai yli 500e pelkkiä näytönohjaimia varsinkin kun geforce now on aikalailla osoittanut jopa halpis gtx 1060 jo "hyödyttömiksi fpssän osalta muualla kuin csgo" koska geforce now tarjoaa samaa suorituskykyä ja prosessorikykyä. Toki asioista on hyvä olla eri mieltä mutta jos pc puolella tuo nvidian palvelu vain paranee entisestään niin pelitarkoitukseen ei enää tarvita alle 300e näytönohjaimia, koska se olisi tyhmää heittää rahaa kaivoon. Työkäyttö toki erikseen mutta hyvin harva tarvitsee uutta näytönohjainta töiden tekemiseen ellei laske jotain uuden ajan gpu driver virusta liikkeelle ;) mutta senkin voi tehdä cpu:lla ihan hyvin.
 
Eli pc:stä tulee yhä enemmän vähempi "arvoinen" pelaamisen kannalta kun poljetaan tulevaisuutta eteenpäin. Mutta pc premium master race säilyy hamaan tulevaisuuteen. Eli konsolit High - Entry ja Pc Hardcore - Cloud
 
Eli pc:stä tulee yhä enemmän vähempi "arvoinen" pelaamisen kannalta kun poljetaan tulevaisuutta eteenpäin. Mutta pc premium master race säilyy hamaan tulevaisuuteen. Eli konsolit High - Entry ja Pc Hardcore - Cloud
Cloudissa on aina ongelmana viive. Tieto kun ei kulje mitenkään yli sitä nopeutta, jota sähkösignaali / valo etenee kuiduissa. Lisäksi väliin tulee väkisellä kytkimiä ym ja silti tarvitaan se rauta pyörittämään sitä peliä, ja vaikka se on kuinka "pilvessä", niin suorituskyvyn on riitettävä. Pilviin on kurkoteltu jo useamman konsolisukupolven ajan, mutta puheet on sitten haudattu aina pikkuhiljaa.

Nyt kun seuraavassa sukupolvessa alkaa 4k jo todennäköisesti olla usein käytettävän nopeuksisinen reso (varsinkin PC puolella), niin kovinkaan moni ei viitsi jotain netin kautta siirrettyä huomattavan karmealaatuista kuvaa katsella (Nopea pakkaus pilaa kuvaa reippaasti ja tekee sekin taas lisää viivettä) Parmpi pakkaus tekee sitten vielä lisää viivettä. Lisäksi tuollainen striimaaminen törsää todella pahasti nettikaistaa.

Konsoleissa taas on ongelmana se, että rauta on oltava halpaa ja tdp:n maltillinen. Tästä on nyt seurannut, kun konsolit lähestyivät perus PC:itä se, että julkaisun aikoihin suorituskyky tahtoo olla jonkinverran keskiverto PC koneiden yläpuolella, mutta konsolit jäävät muutamassa vuodessa pahasti jalkoihin ja jarruttavat sitten pelien kehitystä.

Positiivistä konsoleissa on nykyisin taaksepäin yhteensopivuus ja se, että voidaan julkaista parannettuja versio / versioita useammin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli pc:stä tulee yhä enemmän vähempi "arvoinen" pelaamisen kannalta kun poljetaan tulevaisuutta eteenpäin. Mutta pc premium master race säilyy hamaan tulevaisuuteen. Eli konsolit High - Entry ja Pc Hardcore - Cloud
Pilvi pelailu on sontaa ainakin vielä.
Jollekkin Casual pelaaja petterille se varmaan soveltuu kun ei ole niin tarkka laadusta tms. joten ei osaa edes välittää puutteista.
 
Eikös tuossa ollut vielä erikseen joku 100 Gt jonkun erikoisnopean väylän päässä puskurimuistina pelien asseteille?
 
Ettei ilmeisesti ole kokeilleet geforce nowta, soveltuu hyvin 1080p 60 fps - 150 fps tietyissä peleissä ja tässä ei input lagia ilmaannu juuri yhtään ja kuvan laatu pysyy samana kuin muutenki. Eikä vaadi 5 megaa enempää kaistaa ja hyvin pelaa. Kaveri pelaa koulussakin paskalla läppärilla ultralla monia pelejä.
 
Rtx päällä rdna voittaa turingin tehoissa,

En lähtisi rummuttamaan tälläistä faktana ennenkuin faktoja on pöydässä :)

Digital Foundry oli reissullaan päässyt myös näkemään Minecraft DXR:n (demon) pyörivän konsolilla, ja vaikka tuntemattomia on:

- vahvistus resoluutiolle, capture on 1080p:tä mutta voihan se olla skaalattu alas jostain syystä (olisi tosin outoa 4k-aikana ja kun tarkoitus on esitellä silmäkarkkia)
- Varsinainen DXR-rajapinnan "valmiustaso" eli onko se viilattu jo vauhdikkaaksi tälle raudalle
- Demo on portattu yhden hengen toimesta alustalle neljässä viikossa, eli loppuun optimoitu sitä ei ole. Tosin kun rajapinta on sama kuin PC:llä, luulisi että lähtökohta on kuitenkin ihan suuntaa antava.

Koska capture on väännetty 30fps:ään niin siitä ei lukuja irti saa mutta paikallaolijoiden mukaan demo rullasi RT Off 60fps ja kun RT napsahti päälle pudottiin siitä vaihtelevasti alaspäin. Vastaavista luvuista Turingilla ei taida olla tarkkaa tietoa vielä mutta puolisen vuotta sitten DF:n demosessiossa vaikutti kuvamateriaalin perusteella pyörivän kohtuullisesti siellä 1080p@60fps lukemissa.

Eli tämän perusteella en vielä olettaisi parempaa enkä ehkä edes vastaavaa performanssia mihin huippu-Turing pystyy. Aika näyttää miten tämä kääntyy kun rautaa saadaan ulos ja Minecraft (ja Quake 2 yms) sinne saataville.

 
Eihän tuosta RDNA2:n RT-suorituskyvystä ole vielä tässä vaiheessa mitään tietoa.

Itseasiassa siitä on melkein ENEMMÄN tietoa kuin Turingin RT-suorituskyvystä on tietoa, vaikka Turing on ollut melkein pari vuotta ulkona.

Turinginsta on ulkona pelkkiä käsienheiluttelunumeroita, joista ei olla missään vaiheessa varmuudella sanottu, että mitä ne numerot tarkoittaa.

Sen sijaan tuo 13 teraflopsia mikä tuosta on sanottu kertoo jo aika hyvin mitä luokkaa sen RT-suorituskyky on:

Jokainen säde-laatikko-testi tarvii 6 kertolaskua ja 6 vähennyslaskua, sekä 9-10 vertailua, ja jonkin verran muita operaatiota.

Jokainen säde-kolmio-testi taas tarvii n. 30 laskuoperaatiota (en ole ottanut selvää tarkemmin, että mitä ne on, enkä aivan tarkkaa lukua).

Mikäli noihin flopseihin on laskettu vain kerto- ja vähennyslaskut, tarkoittaisi se n. 1.08 biljoonaa säde-laatikko-testiä sekunnissa. Mikäli noihin flopseihin on laskettu myös vertailut, muttei muita operaatioita, tarkoittaisi se n. 600 miljarda säde-laatikko-testiä sekunnissa.

Mikäli taas lasketaan säde-kolmio-testien perusteella, 13 / 30 = ~433 miljardia säde-kolmio-testiä sekunnissa.


Mutta, tiedetään, että se säteenjäljitys on integroitu TMUihin. Tuossa on 52 kpl 4-leveitä TMUita, jotka pyörivät 1.825 GHz kellotaajuudella. Mikäli jokainen 4-leveä TMU pystyy tekemään 4 säde-laatikko-testiä kellotaajuudessa, saadaan. 380 miljardia säde-laatikko-testiä sekunnissa.

Käytännössä myös muistikaista tekisi hankalaksi tehdä yli neljää testiä/TMU.

Eli, vaikuttaisi melko todennäköiseltä, että tämä on se todellinen raudan kapasiteetti, ja joko noihin flopseihin on laskettu mukaan myös nuo säde-laatikko-testin muut operaatiot, tai sitten flopsit on laskettu säde-kolmio-testin perusteella.


380 miljardia säde-laatikko-testiä sekunnissa on jo oikein mukava määrä. Jos BVHssa käydään läpi 25 laatikkoa/säde, tarkoittaa se n. 15.2 miljardia sädettä/sekunti.

fullhd-resoluutiolla pikseleitä on n. 2 miljoonaa, 60 FPSllä 120 miljoonaa/s. Eli full-HD resolla 60 FPSllä jokaista pikseliä kohden on varaa 126 säteeseen (tähän pitää laskea toisiosäteet).

4k-resolla pikseleitä on n. 8 miljoonaa, 60 FPSllä 480 miljoonaa/s. Eli 4k-resolla 60 FPSllä jokaistapiseliä kohden on varaa n. 32 säteeseen/pikseli (tähän pitää laskea toisiosäteet)


Ja säteenjäljityksessä ei tule mitään overdrawia samalla tavalla kuin rasteroinnissa, jo yhdellä säteellä/pikseli saadaan osuma oikeaan kolmioon, mutta käytännössä 1) tarvitaan toisiosäteet (usein vähintään n. 3 kpl) että saadaan se heijastuva yms. valo laskettua, että säteenjäljityksestä on iloa rasterointiin verrattuna, ja 2) käytännössä halutaan usein enemmän säteitä/pikseli koska kuva menisi yhdellä säteellä/pikseli helposti kohinaiseksi kun toisiosäteet alkaa hajaantua liikaa, ja kohinanvaimennusalgoritmit jotka poistaa kohinaa saa aikaan hassuja artifakteja.
 
Itseasiassa siitä on melkein ENEMMÄN tietoa kuin Turingin RT-suorituskyvystä on tietoa, vaikka Turing on ollut melkein pari vuotta ulkona.

Turinginsta on ulkona pelkkiä käsienheiluttelunumeroita, joista ei olla missään vaiheessa varmuudella sanottu, että mitä ne numerot tarkoittaa.

Sen sijaan tuo 13 teraflopsia mikä tuosta on sanottu kertoo jo aika hyvin mitä luokkaa sen RT-suorituskyky on:

Jokainen säde-laatikko-testi tarvii 6 kertolaskua ja 6 vähennyslaskua, sekä 9-10 vertailua, ja jonkin verran muita operaatiota.

Jokainen säde-kolmio-testi taas tarvii n. 30 laskuoperaatiota (en ole ottanut selvää tarkemmin, että mitä ne on, enkä aivan tarkkaa lukua).

Mikäli noihin flopseihin on laskettu vain kerto- ja vähennyslaskut, tarkoittaisi se n. 1.08 biljoonaa säde-laatikko-testiä sekunnissa. Mikäli noihin flopseihin on laskettu myös vertailut, muttei muita operaatioita, tarkoittaisi se n. 600 miljarda säde-laatikko-testiä sekunnissa.

Mikäli taas lasketaan säde-kolmio-testien perusteella, 13 / 30 = ~433 miljardia säde-kolmio-testiä sekunnissa.


Mutta, tiedetään, että se säteenjäljitys on integroitu TMUihin. Tuossa on 52 kpl 4-leveitä TMUita, jotka pyörivät 1.825 GHz kellotaajuudella. Mikäli jokainen 4-leveä TMU pystyy tekemään 4 säde-laatikko-testiä kellotaajuudessa, saadaan. 380 miljardia säde-laatikko-testiä sekunnissa.

Käytännössä myös muistikaista tekisi hankalaksi tehdä yli neljää testiä/TMU.

Eli, vaikuttaisi melko todennäköiseltä, että tämä on se todellinen raudan kapasiteetti, ja joko noihin flopseihin on laskettu mukaan myös nuo säde-laatikko-testin muut operaatiot, tai sitten flopsit on laskettu säde-kolmio-testin perusteella.


380 miljardia säde-laatikko-testiä sekunnissa on jo oikein mukava määrä. Jos BVHssa käydään läpi 25 laatikkoa/säde, tarkoittaa se n. 15.2 miljardia sädettä/sekunti.

fullhd-resoluutiolla pikseleitä on n. 2 miljoonaa, 60 FPSllä 120 miljoonaa/s. Eli full-HD resolla 60 FPSllä jokaista pikseliä kohden on varaa 126 säteeseen (tähän pitää laskea toisiosäteet).

4k-resolla pikseleitä on n. 8 miljoonaa, 60 FPSllä 480 miljoonaa/s. Eli 4k-resolla 60 FPSllä jokaistapiseliä kohden on varaa n. 32 säteeseen/pikseli (tähän pitää laskea toisiosäteet)


Ja säteenjäljityksessä ei tule mitään overdrawia samalla tavalla kuin rasteroinnissa, jo yhdellä säteellä/pikseli saadaan osuma oikeaan kolmioon, mutta käytännössä 1) tarvitaan toisiosäteet (usein vähintään n. 3 kpl) että saadaan se heijastuva yms. valo laskettua, että säteenjäljityksestä on iloa rasterointiin verrattuna, ja 2) käytännössä halutaan usein enemmän säteitä/pikseli koska kuva menisi yhdellä säteellä/pikseli helposti kohinaiseksi kun toisiosäteet alkaa hajaantua liikaa, ja kohinanvaimennusalgoritmit jotka poistaa kohinaa saa aikaan hassuja artifakteja.

Meinasin siis konkteettista tietoa suorituskyky mittauksina.
 
Digital Foundry analysoi kahdessa viikossa Series X:lle portattua Gears 5 demoa sekä siihen sisältyvän benchmark-moodin ajoa videollaan, ilmeisesti heillä siis on myös Series X performanssidata käsissään vaikka videolla sitä ei nähdä (NDA kieltänee). Mutta kehittäjän The Coalitionin tekemän vertailun mukaan sama versio samoilla asetuksilla juoksi "lähes identtisesti" Series X:llä ja PC:llä jossa oli RTX 2080 sekä Threadripper 2950x joskin jotain eroja syntyy tuon CPU:n myötä PC:n eduksi.

 
No tuossa mainittu kannettava oli notebookcheckin testissä. Tavalinen 2070 desktop versio näytti olevan noin 15% nopeampi, mitä tuo 2080 MAX-Q, joten ihan hyvä huumorislide tuosta tuli, ilmeisesti uusi xbox ja ps5 ylittivät nvidian odotukset aika rajusti.

Kertoo Jensenin ylimielisyydestä mielestäni erittäin hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 640
Viestejä
4 511 484
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom