Mitenkäs tuo pakettienhallinta on nyt paha kun Microsoft tuo sen tarjolle kun vuosikausia (-kymmeniä) Linux-parrat on haukkunut Windowsia pakettienhallinnan puutteen takia?
Ei se olekaan paha idea sinäällään, muuten kuin miten se teknisesti tällä hetkellä toteutetaan. Se oli minulle ehkä se suurempi pettymys, niin näen ehkä hiukan ongelmia, varsinkin yhdistettynä yleisesti tuon online profiilin pakotuksen kanssa.
Sen sijaan että sinne viedyt sovellukset tehtäisiin uusiksi ja myös järjestelmä sitä käyttäen, niin se vaan oikeastaan liimataan tuohon päälle.
Voit asennella/lisäillä nykyisiä ohjelmia sinne manageriin jos msinstallerilla oleva softa asentuu erillisellä silent -vivuilla. Vähän sotkuinen kokonaisuus tulossa mitä olen vähän sitä vilkuillut, valitettavasti. Tulevaisuudessa ehkä vaatii sitä kautta sitten MS-tilin ja asennustieto tallentuu sinne jos tuon home-version kautta entistä enemmän kitetytyy microsoftin tiliin. Niin kauan ei tietenkään ongelma, kunhan se tili ei ala maksaa rahaa.
En ymmärrä mikä sinun ongelma on sen rekisterin kanssa? Olisi aikamoinen ylläpitohelvetti, jos jokainen sovellus tallettaisi asetuksensa johonkin tiedostoon (joskin osa sovelluksista tekee niin).
Siitä olen samaa mieltä, että kaikkea voi ja pitää kehittää ja että Windowsissakin on paljon tekemistä siellä täällä, mutta ei tuo nyt kyllä ole mikään ydinongelma missään mielessä.
Hmm no miten näen sen, niin rekisteri on selkeästi alun perin tehty sillä pohjalla vanhoille järjestelmille, että kaikki järjestelmän tavara mahtuu sinne ja on helposti hallittavissa. Eli data joka pitäisi kuitenkin määrittää asennettaessa uudelleen kuten laitteet, ohjelma-assiocaatiot ja asennetut ohjelmat. Jos se olisi edes pilkottu useampaan tiedostoon ja tärkeimmät osat poimittavissa talteen kun käyttis leviää, niin sitten ei olisi minulle niin ongelma. Nyt se yhtenä pakettina on kuin Puhelin johon ei saa vaihdettua akkua ilman, että pitää vaihtaa koko laite.
PS: kaikki erilliset sovellukset toivon mukaan nykyisin jo Vistasta lähtien on tallentanut asetuksensta AppDataan, niin sitä "bloattia" ei järjestelmään tällöin ilmesty.
Rekisteriavaimet sitten toki erikseen, eli ne jotka lähinnä liittyy asennusijaintiin, palvelun käynnistämiseen jne. on tietenkin eri asia, mutta se, että mitkä valikot, asetukset, polkujen sijainnit on niissä ohjelmissa ruksittu päälle, pelin tallennukset yms.
Sitä en koskaan Windowsissa ymmärtänyt, että miksi edelleen jotain tietoja, kuten käyttäjäkohtaiset editoitavat asetukset pitää viedä rekisterifilun sisälle piiloon, kun niitä on hankalampi sieltä exportaa ulos kun joko työasema vaihtuu tai kone hajoaa. Joku taustakuva taitaa onneksi tallentua jo AppDatan alle, mutta sekin niin kryptiseen sijaintiin ettei sitä ilman googlea ulkoa löytäisi.
Eli vähän sillisalattia ollut tuo asetusten poiminta ja ainakin itse toivoisin, että rekisteriin ei tallentuisi ikinä oikeasti muuta kuin järjestelmätiedot, eikä mitkään yksilöitävät asetukset.
Tai sitten yksilöitävät asetukset olisi kaikki sellaisessa omassa paikkaa, että ne voisi turvallisesti napata talteen yhdellä komennolla, vaikka ei olisi pääsy kuin komentokehotteeseen paikalliselle levylle sieltä Windowsin asennustikulta (kun autom. repairit ja muut kilkkeet eivät yksinkertaisesti toimi).
Mikään ei ollut yhdissä häissä ärsyttävämpää tämmöisenä IT-tukena sanoa että "sori, käyttis on näköjään asennettava uusiksi ja vaan kuvat saan kopioitua talteen", kun Windows 10:n autom. päivitys brikannut ihan itsestään sen työaseman, eikä työaseman ohjelmien asetuksia voinut saada komentoriviltä tarkemmin mitenkään talteen että ne toimisi, jotka on vanhemmille ihmisille se suurempi ärsyttävyys, jos pitää tuntitolkulla säätää kaikkia uusiksi.
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)